«وَ إِطْفَاءِ النَّائِرَةِ، وَ ضَمِّ أَهْلِ الْفُرْقَةِ، وَ إِصْلَاحِ ذَاتِ الْبَیْنِ، وَ إِفْشَاءِ الْعَارِفَةِ، وَ سَتْرِ الْعَائِبَةِ، وَ لِینِ الْعَرِیكَةِ، وَ خَفْضِ الْجَنَاحِ، وَ حُسْنِ السِّیرَةِ، وَ سُكُونِ الرِّیحِ،»
همان طور كه در جلسه گذشته متذكر شدیم بحث زینت و پوشش امریست كه از ما ظهور دارد و اصولاً نباید در زندگی مخفی بماند و باید مؤمن با زینتش به مردم معرفی گردد امام سجاد (ع) در ادامه قسمتهای قبلی میفرمایند : یكی دیگر از زینتهای صالحین را كه طلب میكنیم خاموش كردن آتش است « إِطْفَاءِ النَّائِرَةِ » كه متقی باید به این زیور آراسته باشد
البته خاموشی آتش دو وجهه دارد:
1- آتشی كه در درون نفس شعله ور میشود مثل آتش شهوات گوناگون ، آتش غضب كه مؤمن متقی باید قدرت و توانایی بر خاموش كردن این آتش را از خدا طلب كند زیرا اگر این آتش مشتعل شود علاوه بر آسیبهای كه به مؤمن میزند، به دیگران و اطرافیان نیز صدمه وارد میكند.
البته باید بدانیم كه وجود آتش لازم است اما اطفاء : یعنی مدیریت این آتش.
بعنوان مثال عصبانیت لازم است اما در مقابل دشمنان و نه در برابر دوستان.
2- وجهه بعدی « إِطْفَاءِ النَّائِرَةِ » در خارج از وجود انسان و در اجتماع مدنظر است بعنوان مثال فتنه و درگیری و اختلافی بین دو نفر ایجاد شده است، انسان میتواند دو نقش ایفا كند :
الف) به مشتركات دو گروه یا دو نفر بپردازد و خوبیهای آنان را متذكر گردد و بدین واسطه نزاع و درگیری را خاموش كند.
ب) بر طبل اختلاف بكوبد و به هر یك از طرفین دعوا مراجعه كند و حق را به او بدهد. طبیعی است كه این نحوه برخورد ، برخورد صالحین و متقین نیست. متقین میدانند آتش برافروخته شده بیرحمانه همه چیز را نابود میكند، اعتقادات و اخلاقیات سالم و آداب درست و اعمال صحیح را از بین میبرد . آتش آئین نامه و قانون و ادب خاص ندارد، آنچه در مقابلش قرار دارد میسوزاند و به حریم هر دو گروه تجاوز میكند پس برای از بین بردن عداوتها لازم است تا 70 احتمال صحیح را به طرفین متذكر شوید تا آهسته آهسته آتش كینه و نفرت سرد شود.