• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 4818)
يکشنبه 14/12/1390 - 13:31 -0 تشکر 437801
اخلاق در صحیفه سجادیه

با سلام

در این تاپیک قصد داریم به دعای مکارم الاخلاق امام سجاد علیه السلام در صحیفه سجادیه نگاهی بیندازیم و از توضیحات سرکار خانم بروجردی مدیر موسسه علمیه علی بن موسی الرضا استفاده کنیم.

همراه ما باشید. 

 

 

 

 

 

 

خدا در همین نزدیکی است
يکشنبه 3/2/1391 - 10:22 - 0 تشکر 447627

«تَّمَنِّی» یعنی آرزو و اشتهای امور مرغوب و مورد رغبت. چه این امور قابل تحقق باشد چه نباشد، در واقع اگر انسان فقط آرزوی امری را داشته باشد بدون آنكه برای دست‌یابی به آن  كوچكترین تلاشی داشته باشد بلكه فقط در آرزوهای خود سیر كند و از انجام وظیفه خود ابا كند و برنامه‌ریزی و تدبیر خدا را نادیده بگیرد در حقیقت تحت سیطره شیطان فعالیت نموده است.




«تَّظَنِّی»
یعنی گمانهای خود را جدی گرفته و در زندگی روزمره اعمال كنیم در حالی كه اگر گمان انسان پشتوانه شرعی نداشته باشد و یا قرینه‌ایی برای آن اعتبار نشود، هیچ ارزشی ندارد.



قرآن هم می‌فرماید:‌ «قُتِلَ الْخَرَّاصُونَ»
[1] « كشته باد دروغگویان(و مرگ بر آنها)! »


 تخریص یعنی كاربرد و اعمال ظن و گمان. خداوند كسانی را كه با گمانهایشان زندگی می‌كنند و به دیگران تهمت و افتراء و ... می‌‌بندند، نفرین كرده است.



حسد صفتی ناپسند است به آن معنا كه اگر بنده‌ای قدرت و توانایی دیدن نعمات سایرین را نداشته باشد متخلق به این صفت است پیش زمینه این صفت ناپسند ظن و گمان و القائات شیطان است این بیماری انسانها را در شرایط بحرانی اذیت و زمین گیر می‌كند، پس بهتر است :


1- تمام تدبیری كه بواسطه حسادت علیه دوستِ صاحب نعمت خود بكار می‌برند، برای دشمن خود و علیه او بكار گیرند.


شیطان به دلیل حسادت از بهشت اخراج شد او می‌خواهد مؤمنین را نیز به این بلای خانمان سوز متخلق كند تا از جمع خوبان اخراجشان كنند و نتوانند بر ایمان خود مستدام بمانند. پس برای دفع دشمن اصلی یعنی شیطان از خدای سبحان تدبیری بطلبید تا حضرت حق شیطان را از بابت شما ناامید سازد.


2- توجه به عظمت حضرت حق و ذكر عظمت او، راهكار دیگری برای اصلاح اخلاق سیئه است. یعنی بنده به اندازه‌ای در مقابل خدای عظیم خضوع داشته باشد كه دیگر زمان به آرزوهای دور و دراز و یا آرزوهای بی‌ارزش دنیوی نرسد و تمناهای درست و غیر درست، جایی برای خودنمایی نیابند.


در واقع اگر كسی از ذكر عظیم و ادراك محضر حق غافل شود، فرصت بندگی را با بدگمانی به خدا و خلق خدا از دست داده است و خاسر شده است.


3- تفكر در قدرت الهی، دستور العمل دیگری است كه انسان را متوجه به بی‌ارزشی و ناچیزی خود می‌كند و او را به سوی قدرت مطلقه خدای سبحان متوجه می‌كند. [ مثلاً‌ فكر كنیم چطور خداوند از یك نطفه بی‌ارزش آیة الله و علامه و پرفسور و دانشمند و .... خلق می‌كند ] و این قدرت چگونه یك موجود بی ارزش را آن قدر اعتبار می‌بخشد كه بر تمام آسمان و زمین و دریا و گیاه و نبات و جماد و ... مسلط كرده و دیگر جایی برای گمانه‌زنی و حسادت ... باقی نمی‌گذارد و آن چنان او را تأمین و غنی از خلق می‌كند كه نیازی به حسادت نداشته باشد.



اصولاً‌ تفكر، تنّور می‌آورد و انسان را بسوی نیكوكاری و عمل صالح دعوت می‌كند نه اینكه باعث فتنه و اختلاف و اذیت و حسادت و بدگمانی ... شود اینها همه شیطنت شیطان است و
«تَّظَنِّی» ... سبب می‌شود تا فرد در گروه دشمن جای گیرد.


« پس تمنی و تظنی و حسد باعث سوء عاقبت می‌شود و انسان را در گروه دشمنان حق قرار می‌دهد. »





خدا در همین نزدیکی است
يکشنبه 3/2/1391 - 10:29 - 0 تشکر 447628

« وَ مَا أَجْرَى عَلَى لِسَانِی مِنْ لَفْظَةِ فُحْشٍ أَوْ هُجْرٍ أَوْ شَتْمِ عِرْض‏»


«، و آنچه از سخن زشت یا بیهوده یا دشنام بعرض و آبرو (ى كسى) یا گواهى نادرست یا غیبت كردن مؤمن غائب یا ناسزا گفتن بحاضر و مانند آنها كه بر زبان من میآید »


خدای سبحان فحاشی و حرفهای نازیبا را دوست ندارد و آن را از القائات شیطان می‌داند فحش و هُجر ... چیزهایی است كه طبع سلیم از آن نفرت دارد و عقل آنها را ناقص می‌داند معنای دیگر هُجر تكرار حرفهای زیاد، بی‌فایده و مذموم است. ما باید سعی كنیم حرف خود را یكبار و آنهم به موقع بر زبان جاری كنیم تا اثر خود را بر جای بگذارد زیرا تكرار كلام گاهی سبب لجاجت و سركشی می‌شود.


و در بعضی از نسخ صحیفه هَجر آمده است یعنی هذیان گفتن. در واقع هر گاه قوه عاقله فعال نباشد،‌ حرف بی‌ربط و ناشایست از زبان خارج می‌شود و یا گاهی بین حرفهای عاقلانه و صحیح ، به یكباره حرفهای جاهلانه و بی‌ربط بر زبان رانده می‌شود. كه البته هر دوی آن القاء شیطان است و باید با اعانت از خدای سبحان این آلودگیها را تطهیر كنیم.



«عِرْض‏ شَتْمِ»
یعنی دشنام دادن و یا حرفی و عملی كه به شخصیت فرد صدمه وارد كند گر چه رسماً فحش و دشنام نباشد ولی بار منفی داشته باشد و به آبروی فرد خدشه وارد كند [ به طور مثال در مورد شخصی صحبت شود و ما بگوئیم «فیه تأمل» یعنی حواست را جمع كن. با این جمله بظاهر زیبا، شخصیت فرد را نازیبا جلوه داده‌ایم، البته بحث مشاوره حقیقی و خواستگاری و منسوب كردن فرد به مقام و موقعیتی و ... از این دایره خارج می‌شود یعنی حتماً باید زوایای وجودی افراد بدقت بررسی گردد.]




خدا در همین نزدیکی است
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.