«و طیبِ المخالَقَه و السبق الی الفضیله و ایثار و تركِ التعییر و الافضال علی غیر المستحق »
حضرت زین العابدین امام سجاد (ع) در ادامه مباحث اخلاقی خود به درخواستی دیگر از خدای سبحان اشاره فرمودند :
«طیب المخالقه»
در توضیح این جمله باید عرض كنیم كه طِیبْ از طَیِبْ به معنی پاكی همراه با جاذبه است و مخالَقَه از ماده خُلق و به معنی اخلاقیات و رفتار میباشد.
حضرت از خدای سبحان درخواست خُلقی پاك همراه با جاذبه میكنند. گاهی روی سطح میزی پاك است اما پر از خاك و گرد و غبار میباشد، در این صورت گرچه نجس نیست ولی جاذبه هم ندارد و موافق طبع نیست.
گاهی انسان متخلق به رذائل محرمه نیست كه در او نجاست باطنی و ظاهری ایجاد كند ولی دارای خلقیاتی است كه در اطرافیان جاذبهای هم ایجاد نمیكند مثل تذكرات پی در پی و سئوالات بیجا و غیر لازمی كه بین دو نفر مطرح میشود و باعث رنجش طرفین میگردد و بهجای لذت از مصاحبت با یكدیگر، نفرت و دوری بین دو مومن برقرار میشود.
آنقدر مسئله خوش خلقی مهم است كه خدای سبحان به اولین نفر خلقت، پیامبر(ص) میفرماید: ای پیامبر! اگر ما به تو حسن خلق و جاذبه نداده بودیم و تو با اطرافیانت خشن و غضب آلود برخورد میكردی همانا مردم از اطراف تو گریزان میشدند .
طیب را درمورد عطر خوشبویی كه اطرافیان را به سمت خود جذب میكند هم، به كار میبرند . پس اخلاقیات و رفتار انسان باید به گونهای باشد كه پیوست به یكدیگر ایجاد شود نه گسست و نفرت .
واز طرفی بحث مخالقه طرفینی است یعنی انسان بتواند با افراد خوش خلق با حسن رفتار برخورد كند . بعضی از انسانها بقدری عبوس و بدخلق هستند كه به هیچ وجه جذب افراد خوش خلق هم نمیشوند چه برسد به افراد معمولی .
والبته بعضی از شارحین صحیفه میفرمایند: طیب المخالقه یعنی حسن خلقِ همراه با جاذبه، از طرف ما شروع شود و ما نسبت به این امر سبقت داشته باشیم و ابتدا به ساكن با مردم عبوس و یا بیتفاوت نباشیم .