• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 4823)
يکشنبه 14/12/1390 - 13:31 -0 تشکر 437801
اخلاق در صحیفه سجادیه

با سلام

در این تاپیک قصد داریم به دعای مکارم الاخلاق امام سجاد علیه السلام در صحیفه سجادیه نگاهی بیندازیم و از توضیحات سرکار خانم بروجردی مدیر موسسه علمیه علی بن موسی الرضا استفاده کنیم.

همراه ما باشید. 

 

 

 

 

 

 

خدا در همین نزدیکی است
شنبه 20/12/1390 - 7:26 - 0 تشکر 439534

nayyeri1982 گفته است :
[quote=nayyeri1982;434716;439135]heaven_h گرامی
از اینكه باعث شدین صحبفه سجادیه بار دیگر در انجمن مورد توجه قرار بگیره ممنونم....
خدا خیرتون بده

با سلام

با تشکر از حضور شما 

خدا در همین نزدیکی است
شنبه 20/12/1390 - 7:39 - 0 تشکر 439536

« وَ أَعِزَّنِی وَ لَا تَبْتَلِیَنِّی بِالْكِبْرِ »

عزت به معنای نادر الوجود بودن.

خدایا مرا به گونه‌ایی عزیز كن كه نزد سایرین كمیاب و نادرالوجود جلوه كنم. جزء‌ اقلیت شكور باشم. معنای دیگر عزت ، نفوذ ناپذیری است یعنی در مقابل نظرات غلط و خلقیات ناسالم ، تحت تأثیر قرار نگیرم منتهی آفت و خطری كه بعد از عزت ، عارض بر انسان می‌شود ، تكبر و خود بزرگ بینی و تافته جدا بافته دیدن خود است.

انسانها بطور غریزی دوست دارند كه مورد مدح دیگران قرار گیرند و طبیعی است كه از فرد پست مدحی نمی‌شود بلكه انسان محترم مورد توجه و مدح سایرین است حال باید متوجه باشیم كه این حرمت و كرامت را از خود ندانیم و بواسطه این صفت متكبر نشویم. در این زمینه به مثالهای متفاوتی می‌توان اشاره كرد : مثلاً ما در زیارات حال خاصی و بكاء فراوانی داشته باشیم و بواسطه این امر بین خود و دیگران فرقی قائل شویم.

و یا در فهم مطالب علمی، افاضات بیشتری نصیب ما شود و ما آن را بواسطه تیز هوشی و تلاش خود بدانیم و در نتیجه متكبر و مغرور شویم.

تكبر و غرور رذیله‌ای است كه به آسانی نمی‌توان از آن نجات یافت زیرا حتی ملكی مانند ابلیس گرفتار خودخواهی و غرور شد كه از بهشت رانده شد. شیطان در شمار ملائك معمولی نبود بلكه 6 هزار سال عبادت می‌كرد و سخنران ملائك بود لذا به خود اجازه داد كه در مقابل فرمان خداوند سبحان عصیان كند و بر آدم سجده نكند او گرفتار غرور شد و خودخواهی‌اش سبب رانده‌ شدنش از بهشت شد.

گاهی شرایطی پیش می‌آید كه به ساختار اعتقادی بسیاری از مردم لطمه وارد می‌شود اما ما به گونه‌ایی استقامت می‌ورزیم كه هیچ زلزله اعتقادی در ما اثر گذار نیست در این صورت برای خود، شأن و شخصیت جداگانه‌ایی قائل شده و نسبت به خَلق تكبر می‌ورزیم در حالی كه « فَاللَّهُ خَیْرٌ حافِظاً وَ هُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمین‏» خدا حفاظت از ما را بعهده گرفته چه در مال چه در اعتقادات چه در موقعیت و مقام علمی و دنیوی و...

و جایی برای خود بزرگ بینی كاذب باقی نگذاشته است.

انسان همان طور كه هنگام خرید دارو به بروشور داخل آن توجه می‌كند كه عوارض آن گریبان‌گیرش نشود، باید هنگام عزت و استقامت و... خود را از صفت كبر در امان نداند و پناهنده جدی به خداوند بشود.

خدا در همین نزدیکی است
شنبه 20/12/1390 - 7:43 - 0 تشکر 439537

وَ عَبِّدْنِی لَكَ وَ لَا تُفْسِدْ عِبَادَتِی بِالْعُجْب‏»

مفسده دیگری كه انسان اخلاقی را تهدید می‌كند، عُجب است . یعنی انسان خود را مستحق تفضلات الهی بداند مثلاً بگوید : 40 روز تلاش عبادی كردم پس حق این است كه در روز عرفه حال خوشی داشته باشم و یا فلان كار خیر را كردم پس باید هر ماهه به زیارت امام رضا (ع) مشرف شدم. در این صورت تمام عبادات و تعلیم و تعلم ... ما هباءاً منثوراً است زیرا لطف حق را نادیده گرفته و تلاش خود را معیار عملكردم می‌دانم.

« وَ عَبِّدْنِی لَكَ » خدایا مرا عبد خود كن. قید لك یعنی اخلاص تمام و كمال یعنی هر آنچه انجام می دهم به جهت رضای حق است. مثلاً به زیارت امام رضا (ع) مشرف می‌شوم فقط برای ابراز مودت و محبت به ایشان نه برای اخذ حاجت و یا حل مشكل. آفتی كه در این مرحله بر انسان عارض می‌شود این است كه خود را با كسانی مقایسه كند كه برای گرفتن حاجت به زیارت آمده‌اند و با خود بگویم تو از سایرین برتری و كیفیت و كمیت كارت فرق می‌كند.

در این صورت تمام عبادات و زحمات ما باطل می‌شود. در كبر خود برتربینی و در عجب خودپسندی است. در حالیكه برتری را خدا می‌دهد و اوست كه باید ما را بپسند و راضی باشد و یك لحظه ما را به خود وانگذارد.


خدا در همین نزدیکی است
يکشنبه 21/12/1390 - 10:58 - 0 تشکر 439939

امروز در كلاس شریف صحیفه سجادیه به بررسی كمالات اخلاقی و آفتهای عارض برآن اشاره می‌كنیم حضرت زین العابدین(ع) می‌فرمایند:

« هَبْ لِی مَعَالِیَ الْأَخْلَاقِ، وَ اعْصِمْنِی مِنَ الْفَخْر »

«از اخلاق متعالی بهرمندم كن و از نازش برخویش درامان دار»

*********

خدایا برترین كمالات اخلاقی را به من هدیه كن و مرا از خطر فخرفروشی محافظت بفرما، گاهی آسیب اخلاقیات مثبت آن است كه فرد دچار خودبرتربینی و افتخار كردن به آن صفات شود.

نكته مهمی كه حضرت در این فراز اشاره دارند عبارتست از اینكه باید همه‌ی برترینهای اخلاقی را از خدای سبحان درخواست كنیم زیرا معالی از ماده علو به معنی رفعت و شرف است و كسی را كه در مقام رفیع قرار می‌دهند به بعضی از محاسن اخلاقی اكتفا نمی‌كند بلكه تمام محاسن اخلاقی را كه می‌تواند در ظرف وجودی خود جای دهد، طلب می‌كند و بدنبال اكتساب آن می‌باشد،

البته همان طور كه در جلسه اول عرض كردیم اخلاق آن است كه ملكه فرد شده باشد نه اینكه بخواهد بالاجبار از خود سعه صدر و یا خوش اخلاقی نشان دهد و در نتیجه صدمات روحی و جسمی ببیند.

مثلاً فردی اجباراً خویشتنداری می‌كند و جواب نامناسبی به مخاطب نمی‌دهد ولی به اندازه‌‌ای جسم خود را اذیت می‌كند كه مبتلا به امراض مختلفی چون سردرد و بی‌خوابی و ... می‌شود این خویشتنداری خُلق او و ملكه فردی او نشده بلكه خود را برای بروز این فضیلت به سختی انداخته است اما مهم این است كه ما استعداد بدست آوردن خلقیات مثبت را داریم و الا درخواست آن بی‌معنا جلوه می‌كرد و طلب امام سجاد (ع) هم برای یك امر صحیح و عملی است نه برای امر غیر ممكن و خارج از استطاعت بشر. البته در راستای درخواست علو و شرافت باید مراقب مدعی شدن و تافته جدا بافته دیدن خود هم باشیم و تحت نام عاصم خدای سبحان قرار گیریم.

و چنانچه صاحب حُسن خلق اجر روزه‌دار شب زنده‌دار را دارد «إِنَّ صَاحِبَ الْخُلُقِ الْحَسَنِ لَهُ مِثْلُ أَجْرِ الصَّائِمِ الْقَائِم‏ » اما خطر ادعای عظمت و شرافت هم او را تهدید می‌كند.

خدا در همین نزدیکی است
يکشنبه 21/12/1390 - 11:2 - 0 تشکر 439940

حضرت امام سجاد (ع)‌ در ادامه می‌فرمایند:

«وَ سَدِّدْنِی لِأَنْ أُعَارِضَ مَنْ غَشَّنِی بِالنُّصْح‏ »

خدایا مرا در مقابل زلزله‌های تردید و وسوسه و شك ... محكم كن تا بتوانم در مقابل كسی كه به من خیانتی كرده مقابله به ضد كنم یعنی آنقدر از قابلیت و توانایی روحی برخوردار باشم كه علاوه به گذشت از بدی او و عفو و تغافل ، برایش خیرخواهی قولی و فعلی داشته باشم.

نصح زمانیست كه عسل از مومش جدا می‌شود یعنی خالص خالص می‌گردد پس من از خدا می‌خواهم كه خالصانه برای فرد خیانتكار خیرخواهی كنم بدون اینكه حتی توقع تعریف و مدح خود را از او داشته باشم

زیرا انسانِ متخلقِ به معالی الاخلاق در معامله با خَلق، خالق را می‌بیند و لذا چنانچه جرأت درگیر شدن و بدی كردن با خالق را ندارد، با خَلق هم درگیر نمی‌شود و خَلق را جدای از خالق نمی‌بیند و بابت خوبی كردن نادم و پشیمان نمی‌شود.

خدا در همین نزدیکی است
چهارشنبه 24/12/1390 - 10:38 - 0 تشکر 440787

« وَ أَجْزِیَ مَنْ هَجَرَنِی بِالْبِر »

و از طرفی بتوانم كسی كه به من پشت كرده و قطع ارتباط نموده، به او پاداشی به بّر و نیكویی وسیع بدهم.

**************

یعنی اگر زمانیكه با من ارتباط داشت به او لطف و مرحمتی می‌كردم، حال كه ارتباطش را قطع كرده هم به خودش و هم به خانواده‌اش خیررسانی داشته باشم.

مطمئناً این ظرفیت و توان در ما وجود دارد و اِلا امام سجاد (ع) درخواست نمی‌كردند قرآن می‌فرماید:‌ «إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُم‏ » اگر خوبی كنید ، به خود كرده‌اید پس در انجام هر كار مثبتی نباید منتی بگذارید و توقعی از خلق داشته باشید زیرا با خوبی كردن ، خود بزرگ شده و عّلو مقام و كرامت انسانی پیدا كرده‌اید.

و خدا بر شما منت گذاشته كه اجازه خیررسانی را به شما داده است.

خدا در همین نزدیکی است
چهارشنبه 24/12/1390 - 10:46 - 0 تشکر 440788

« وَ أُثِیبَ مَنْ حَرَمَنِی بِالْبَذْل‏ »

«و از مال خویش به كسانى كه محرومم ساخته‏اند ببخشم‏»

*********

و من پاداش بدهم به كسی كه مرا از اجر و پاداش محروم كرده است یعنی چون قُبح این محرومیت را دریافتم، مقابله به مثل نكنم بلكه طبق معمول گذشته به او هدیه بدهم و امتیازات گذشته را به او ببخشم.

در اینجا سؤالی مطرح می‌شود كه آیا كم لطفی سایرین، جایزه دارد؟

باید جواب دهیم كه انبساط روحی انسان و استعداد برخورد صحیح، در شرایط معمولی محقق نمی‌شود بلكه در ناهمواریها و فراز و نشیبها، قوای انسانی به فعلیت تبدیل می‌شود و گنجینه‌ها و كرامات روحی و انسانی ظهور می‌یابد.

پس اذیت افراد باعث شكوفا شدن استعداد ما شده و بابت همین شكوفایی به او بذل و عنایت می‌كنیم گرچه او با ما بی‌وفایی می‌كند.

خدا در همین نزدیکی است
چهارشنبه 24/12/1390 - 11:6 - 0 تشکر 440791

« وَ أُكَافِیَ مَنْ قَطَعَنِی بِالصِّلَة »

خدایا بتوانم با كسانی كه ارتباطشان را با من قطع كرده‌‌اند ، با صله و هدیه وصلی ایجاد كنم.

*********

 بحث صله مربوط به ارحام و اقربا و نزدیكان است. در فراز قبل لطف ما شامل غریبه‌هایی است كه ما را از نعماتی بازداشته‌اند اما در این قسمت به كم لطفی و قطع ارتباط خویشاوندان و نزدیكان اشاره دارد.

 البته گاهی ارتباط با بعضی از افراد آسیب‌های جدی به اعتقادات و دیانت و عملكرد ما وارد می‌كند در این صورت هم نباید ارتباط را قطع كرد بلكه بگو‌نه‌‌‌ای به او تفهیم كنید كه از فعل او ناراحت هستید نه از خود او، پس می‌توانید از سایر ویژگیهایش تعریف به خیر كنید.

 و یا او را سر سفره دعایتان جا دهید یعنی اگر چه بدلیل آسیب و مضرات نام برده رفت و آمد زیادی ندارید ولی قطع كامل ارتباط هم جایز نیست و ارتباط كم را با شكوفا كردن خوبیها و خیرات او حفظ می‌كنیم قطعاً دل او هم نرم می‌شود و در گرفتاریها و مشكلاتش به شما رجوع و التماس دعا خواهد داشت.

خدا در همین نزدیکی است
چهارشنبه 9/1/1391 - 12:20 - 0 تشکر 442966

«وَ أُخَالِفَ مَنِ اغْتَابَنِی إِلَى حُسْنِ الذِّكْر »



« خدایا مرا محكم كن در اینكه هر كس غیبت مرا می‌كند  من بخوبی از او یاد كنم.»



 غیبت یعنی عیوب مخفی كه در انسان است توسط فرد یا افرادی برملا شود نه اینكه عیبی كه در انسان نباشد و به او نسبت داده ‌شود كه در این صورت تهمت است. حال، دعا آنچنان ظرفیت وجودی انسان را افزایش می‌دهد كه علاوه بر اینكه در دل نسبت به غیبت كننده ناراحتی ندارد بلكه زبان به حسنش نیز باز می‌كنم یعنی او می‌خواهد مردم بدیهای فرد را بفهمند و آن فرد می‌خواهد مردم خوبیهای او را بدانند، او غیبت فرد را می‌كند و فرد تعریف به خیر می‌كند و خوبیهایی كه كرده را یادآوری می‌نماید.



[« حُسْنِ الذِّكْر » یعنی حتی در درون هم بدیهای او را یادآوری نكنید بلكه فایل خوبیهای بایگانی شده او را باز كنید.] و زندگی خود را با لطفهای قدیمی و قبلیش شیرین كرده و با بازگویی كم لطفی‌های فعلیش زندگی را بر خود تلخ نخواهید كرد.




خدا در همین نزدیکی است
چهارشنبه 9/1/1391 - 12:23 - 0 تشکر 442967

« وَ أَنْ أَشْكُرَ الْحَسَنَةَ، وَ أُغْضِیَ عَنِ السَّیِّئَةِ »



"خدایا مرا محكم كن در اینكه الطاف سایرین را كثیر و زیاد ببینم و پلكم را بر بدیهای آنان بپوشانم. "



***************




انسانها معمولاً الطاف مردم را كم می‌بینند و یا وظیفه آنان می‌دانند در صورتی كه حضرت به ما یاد می‌دهند كه باید خوبیها را زیاد ببینیم و از آنها شكر زبانی و عملی و قلبی بنمائیم .


در واقع اول قلب باور می‌كند كه محبت فلانی زیاده بوده سپس در عمل و زبان او هم این شكر جاری می‌شود.



و از طرفی باید سعی كنیم روی بدیهای افراد متمركز نشویم و از آنها چشم پوشی كنیم. یعنی ذكر بدیهای آنها را به خود نداشته و در زندگی نبینم و به سایرین هم یادآوری نكنیم در این چند فراز تمام فعلها مضارع آمده یعنی بر زمان حال و زمان آینده دلالت می‌كند. در واقع باید از خدا بخواهیم همیشه و همه زمانها و مكانها چنین توانمندی و قابلیت را به ما عطا كند.





خدا در همین نزدیکی است
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.