راهروهای جانبی شبستان کلیسا که در جنب ستون های چهار گوشه ی تو کار کورنتی قرار دارند,با طاق های قوسی آویخته ای پوشانده شده اند که بر قوس های عرضی تکیه کرده اند بام شبستان تخت است ,و سقف قاب بندی دارد که چهار گوشه های تشکیل دهنده اش نمودار هندسی متناسبی را پدید می اورند که با آنها می توان تو رفتگی های فضاهای داخلی را سنجید حتی کف شبستان (که سنگ فرش کنونی آن متعلق به سده ی نوزدهم است) با باریکه های چهار گوش مشخص می شوند و این گونه میتوان نه تنها فرورفتگی های سه بعدی بلکه تناسب های میان پهنای دهانه ها, بلندی ستون ها و بلندیقوس ها را نیزاندازه گرفت. آنچه است مقیاس های سنجیده , دلایل عقلی, تناسب و هماهنگی است.و همه ی اینها را برونلسکی با انتخاب سنگ خاکستری فلورانسی ,مشهور به سنگ روشن برای ستون ها ,پیشانی ها طاق ها ,قاب های پنجره ها و آرایش های دیگر برجسته و مشخص ساخته و با گچ سفیدی که دیوار ها را پو شانده حالت تقابلی پدید آمده است . این نحوه ی استفاده از دو رنگمایه در سراسر سده ی پانزدهم در معماری فلورانس تکرار شده است . درون ساختار فضاها و سطح های همامنگ برونلسکی, ستون های رفیع کورنتی قرار دارند که مجسمه هایی به انها شکوه می بخشند و نور ملایمی از ردیف پنجره های بالایی به آنها می تابد