• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن ادب و هنر > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
ادب و هنر (بازدید: 8669)
دوشنبه 9/5/1391 - 15:27 -0 تشکر 485376
رنسانس و سبک های مختلف در هنر معماری

به کوشش خودم( این مقاله کپی پیست نیست).


معماری خارق العاده ی مصربه خاطر وجود هرم هایی است که در جهت خاصی با ترکیب مشخصی و هنرنمایی شگفت انگیز ساخته شدند. چنین هرم هایی با وجود امکانات اندک در کمال تقارن و زیبایی سر برافراشتند ویکی از شگفت اورترین عجایب دنیا به حساب می ایند.

دوشنبه 9/5/1391 - 15:53 - 0 تشکر 485414

معماران برجسته در دوره ی رنسانس


برونلسکی


از  نمونه های ویژه ی جابجایی پذیری هنرها در سده های 15 و  16  آن است فیلیپو برونلسکی بنیانگذار سبک رنسانس در معماری, در پیکر تراشی تعلیم یافت.برونلسکی پس از آن که در 1402 در رقابت برای ساخت درهای مفرغی تعمیرگاه فلورانس از لورنتسو گیبرتی شکست خورد, به روم رفت چندین ماه ,چه بسا همراه با پیکرتراشی به نسبت جوانتر به نام دوناتلو, در انجا گذراند و به تحقیق در زمینه ی بناهای باستانی  و به اندازه گیری آنها پرداخت .آثار مهم  دوران آغازین رنسانس  هنوز عناصری از سبک گوتیک را در خود حفظ کرده است.

دوشنبه 9/5/1391 - 15:53 - 0 تشکر 485415

شکل 8 ضلعی کلیسای جامع, که از اضلاع در نقطه ی اوج یکدیگر را  چلیپا وار قطع میکنند, مستلزم وجود ساقه ای استوانه ای است که نگهدارنده ی گنبد می باشد که به 8 تویزه (رگه ی قوسی) از  اعظیم تقسیم شده است و  کلاهک نورگیری بر تارک خود دارد.. بدنه ی سفت کاری شده ی داخلی و بدنه ی کاشی کاری شده ی بیرونی رشته ی پیچیده ای از تویزه های کوچکتر را در میان خود پنهان کرده تست و پشتبند هایی افقی نیز تویزه های اصلی را به یکدیگر می پیوندند. اسلوب معماری برونلسکی و تدبیر او برای بالا بردن مصالح ساختمانی تا نقاط مرتفع, موجب شد که بنای بی سابقه ای ایجاد شود. بی آنکه انبوه پر هزینه ای از داربست هایی که در غیر این صورت وجودشان لازم میشد به کار رود.(کلیسای جامع در واقع انبوهی  از آنها را برای همین منظور در اختیار داشت.)

دوشنبه 9/5/1391 - 15:53 - 0 تشکر 485416

فقط سازه های نیم دایره ی میان نیم گنبدهای روی بازوهای عرضی کلیسا, با فاصله های اندکی که بر اثر وجود ستون های دوگانه کورنتی  در آنها ایجاد شده است,و کلاهک نورگیر که از روی مدلی ساخته شده است که تا پس از درگذشت برونلسکی هنوز موجود است, وام گیرهای بی واسطه از سبک کلاسیک را نشان میدهند. ستونی کورنتی که با ستون نماها و پیشانی ها کامل شده است در پیرامون گوشه های کلاهک نورگیر میپیچد و ب مجموعه ای از قوس های نگهدارنده سر پا میماند. برونلسکی حجم ها و فضاها و سطح های محصور کننده ای را بر پایه ی روابط متناسب و ساده ی واحدهای ابتدایی – یک بر دو یا دو بر سه- قرار داد  و قاب بندی پرکار سده ی چهاردهم ساخته شده و از سنگ مرمر سفید و سبز در دیوارهای راهروی جانبی شبستان را ساده تر کرد تا اسلوب مستطیل ها و دایره های مختص رنسانس را به اجرا در آورد

دوشنبه 9/5/1391 - 15:54 - 0 تشکر 485417

نتیجه ی کار ساختمانی است با حجم گیج کننده, سادگی, وضوح بیان و روشنی طرح که (بنا بر گفته ی آلبرتی) «برفراز آسمانها صعود میکند تا همه مردم توسکانی را در زیر سایه اش پناه دهد . » در اوایل سده ی شانزدهم پوششی به عمل آمد  تا فضای تمام نشده ی میان ساقه ی گنبد  را که معمار برای آن طراحی نداشت با یک بلا خانه ی تزیینی پر کند .تناسب معمولی آن (که میکلانژ آن را قفسی برای جیرجیرکها می نامید ) شکوه شکلهای  برونلسکی را نمایان می سازد. در بیملرستان کودکان  بی سرپرست که بنای آن در 1419 آغاز شد  برونلسکی فرصت عمده ای بدست آورد  که دانشش پیرامون معماری  باستان را به زبان سده ی 15 بیان کند.این ساختمان مشرف بر  میدانی است  بنام پیاتسادلا  سانتی سیما  آننتسیاتا در فلورانس  با طاقگان  خوش ترکیبی  متشکل از 11 قوس  رومی (تمام دور) که بر ستونهای  مختلف استوانه و هر طرف به ستونهای کورنتی ختم می شود و پنجره های سنتوری دار  کوچکی در طبقه ی دوم جلوه گری می کند.از اسلوب تناسبی برونلسکی  به آسانی می توان پیروی کرد

دوشنبه 9/5/1391 - 15:54 - 0 تشکر 485418

بلندی هر ستون برابر است  با پهنا ی  دهانه ی میان ستون ها , ونیز عمق آن از ستون تا دیوار بنابراین هر دهانه به شکل مکعبی از فضایی در می آید که نیم کره ای 4خانه ای به شکل طاق قوسی آویخته (لچکی)  بر بالای آن قرار دارد .(و در طول دیوار فقط به پایه ی رف های تزیینی استوارند).


برونلسکی هم ا نظر آریش کلی و هم از نظر شکل سر ستونهاثار بدیغ رومی مورد مطالعش را به بیانی ساده و پیراسته در سازمان بندی معماریش به کار گرفت. تمایل ذهنی  این معمار بزرگ ریاضیات, نه تنها سبب پیدایش مجموعه شکلهای هندسی اساسی و تناسب های ساده ی او شد بلکه  به ابداع  امر دیگری نیز انجامید که به نظر می رسد که نخستین نظام هماهنگ ژرفای تک نقطه ای باشد- یعنی پرسپکتیوی که در آن تمام خطهای متوازی موجود در یک میدان بصری معین سرانجام در یک نقطه محو شونده در افق با یکدیگر تلاقی می کنند

دوشنبه 9/5/1391 - 15:55 - 0 تشکر 485420

پرسپکتیو برونلسکی از دیدن بناهای واقعی و موجود ناشی شده بود. در فضای  داخلی کلیسای  سانلورسکو در فلورانس که ساختن ان از 1421 آغاز شد و تا سالهای بعدی سده ی 15 وبه صورت مقطع و متناوب با حمایت خاندان مدیچی  دایره ها, نیم دایره ها, مستطیل  ها و مربع ها – چنانکه در بنای بیمارستان  کودکان بی سرپرست در مجموعه ای منظم از واحدها ی مشخص و  فراگیر سگح محفوظند و اگر از شبستان کلیسا نگریسته شوند به تدریج و نحوی منظم کمرنگ و محو میشوند. برونلسکی در سان لورنسو با طرح مقدماتی 1 بتای مستطیل باسیلیکا پیچیدگی های شکل و اسلوب های گوتیک را کنار زده است. طاقگان شبستان که بر ستون های مورنتی بی تراش استوار است, بر دیواری صاف –بدون طاق نمای سه چشمه- جا گرفته است و ردیفی از پنجره های قوس دار دیوار را شکافته است

دوشنبه 9/5/1391 - 15:55 - 0 تشکر 485421

راهروهای جانبی شبستان کلیسا که در جنب ستون های چهار گوشه ی  تو کار کورنتی قرار دارند,با طاق های قوسی آویخته ای پوشانده شده اند که بر قوس های عرضی تکیه کرده اند بام شبستان تخت است ,و سقف قاب بندی دارد که چهار گوشه های تشکیل دهنده اش نمودار هندسی متناسبی را پدید می اورند که با آنها می توان تو رفتگی های فضاهای داخلی را سنجید حتی کف شبستان (که سنگ فرش کنونی آن متعلق به سده ی نوزدهم است) با باریکه های چهار گوش مشخص می شوند و این گونه میتوان نه تنها فرورفتگی های سه بعدی بلکه تناسب های میان پهنای دهانه ها, بلندی ستون ها و بلندیقوس ها را نیزاندازه گرفت. آنچه است مقیاس های سنجیده , دلایل عقلی, تناسب و هماهنگی است.و همه ی اینها را برونلسکی با انتخاب سنگ خاکستری فلورانسی ,مشهور به سنگ روشن برای ستون ها ,پیشانی ها طاق ها ,قاب های پنجره ها و آرایش های دیگر برجسته و مشخص ساخته و با گچ سفیدی که دیوار ها را پو شانده حالت تقابلی  پدید آمده است . این نحوه ی استفاده از دو رنگمایه در سراسر سده ی پانزدهم در معماری فلورانس تکرار شده است . درون ساختار فضاها و سطح های همامنگ برونلسکی, ستون های رفیع کورنتی قرار دارند که مجسمه هایی به انها شکوه می بخشند و نور ملایمی از ردیف پنجره های بالایی به آنها می تابد

دوشنبه 9/5/1391 - 15:55 - 0 تشکر 485422

برونلسکی شبستان را بدون نمازخانه های جانبی طرحریزی کرد,اما خانه آنهایی که بابت نمازخانه هایشان در کلیساهای گوتیک قدیمی پول ورداخته بودند بر حق خود پافشاری کردند.پله های ورودی نمازخانه سبب کوتاه شدن ستونهای 4گوش توکار شده اند و به هماهنگی کلی ساختمان آسیب مختسری میرسانند.

دوشنبه 9/5/1391 - 15:56 - 0 تشکر 485423

گل سرسبد سبک متاخر برونلسکی نمازخانه ایست که از خاندان فلورانسی پاتسی بسانتا کروچه واگذار کرد تا از آن نه تنها به عنوان محل برگذاری مراسم خانوادگی خودشان بلکه به عنوان محل تشکیل جلسه های راهبان سانتا کروچه نیز استفاده شود,این بنا از حدود 1440  تا 1461 ساخته شد.4گوشی مرکزی که با گنبدی گرد روی لچکیها تشکیل شده ,در هر سمت با بازوهایی نصف پهنای آن ادامه میابد.طاق های گهواره ای این بازویی ها به صفحه های بزرگی از حاشیه های تزیینی با سنگ روشن تقسیم میشود.تالار مستطیلی که در نتیجه ی این تقسیم بندی پدید میاید با 2ردیف از ستونهای 4گوش قاشقی تراش کورنتی (باز هم از سنگ روشن مثل همه تزیینات) آراسته میشود و نحوه ی قرار گرفتنشان چنان است که به نظر میرسد که بار قوسهای طاق حاشیه های تزیینی با سنگ روشن آراسته میشوند

دوشنبه 9/5/1391 - 15:56 - 0 تشکر 485425

¨     طاق های کاذب کوچکتر,که پنجره های موجود در نما را باز میتابانند در فضاهای میان ستون نماها جلوه گری میکنند.این فضاها واحد تناسب (مدولهای)اصلی را برای کل نمازخانه ایجاد میکنند.بر بالای هریک از 12طاق کاذب دریچه ی گرد کوچکی دیده میشود که مظهر یکی از حواری است.این دریچه های گرد,آبی و سفید از جنس سفال لعابی هستند که به همت لوکادلاروبیا ساخته شده اند.در لچکیها دریچه های گرد لعابی بزرگتری که مظهر انجیل نویسان 4گانه اند تعبیه شده و احتمال میرود که ساخته ی خود برونلسکی باشند.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.