• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن ادب و هنر > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
ادب و هنر (بازدید: 8596)
دوشنبه 9/5/1391 - 15:27 -0 تشکر 485376
رنسانس و سبک های مختلف در هنر معماری

به کوشش خودم( این مقاله کپی پیست نیست).


معماری خارق العاده ی مصربه خاطر وجود هرم هایی است که در جهت خاصی با ترکیب مشخصی و هنرنمایی شگفت انگیز ساخته شدند. چنین هرم هایی با وجود امکانات اندک در کمال تقارن و زیبایی سر برافراشتند ویکی از شگفت اورترین عجایب دنیا به حساب می ایند.

دوشنبه 9/5/1391 - 16:5 - 0 تشکر 485452



  • دومین هرم بنام «خفری» به ابعاد 25/215 و ارتفاع 5/143 مترساخته شده است و سومین هرم از اهرام ثلاثه به ارتفاع 5/66 متر در حدود نصف دو هرم دیگر ساخته شده است.



  • در نزدیكی رودخانه نیل مجسمه ابوالهول برای نگهبانی از مقبره ساخته شد كه نیمی شیر و نیمه دیگر خود فرعون بوده است. این مجسمه در زمان مرگ فرعون نیمه تمام ماند و مانند بقیه آثار تمام نشده كه با آمدن یك فرعون دیگر ناتمام شد



  • لوحه ی ارایش نارمر



  • میگویند منس همان نارمر پادشاه است که تصویرش روی یک سنگ لوح در هیراکونپولیس به دست امده است سنگ لوح یا لوحه ی مزبور در اصل به عنوان لوحی برای تهیه ی داروی ارایش چشم برای محافظت چشم از نور خورشید و جلوگیری از سوزش  ممورد استفاده قرار میگرفت



  • لوحه  ارایش پادشاه نارمر نمونه عالی و رسمی یک وسیله  کار در دوره ی پیش از سلسله است


دوشنبه 9/5/1391 - 16:5 - 0 تشکر 485454


  • اهرام مصر :


  • عهد دودمان سوم مصر معمار نابغه ای به نام ایم حوتپ Imhotep برای فرعون مصر، زوسر «جوزر» (حدود ٢٦٤٩ - ٢٦٦٣ ق م) مجتمع عظیمی در سقاره، و گورستان گروهی نزدیک تختگاه مصر؛ ممفیس می سازد. افزون بر این، هرمی پله پله از سنگ بنا ساخت م مرقد و تأسیسات جانبی دیگری در اطراف هرم بدان افزود. هرم عظیم زوسر که به منظور حفاظت از جسد فرعون مصر بنا گردید؛ کهن ترین اثر معماری باقی مانده از مصر باستان است. این معماری خود الگویی گشت تا آیندگان به تقلید و تبعیت از آن، دست به کار ساختمانی عظیمی بزنند که یکی از عجایب هفتگانه جهان شناخته شود.



  • معماری پادشاهی کهن، اهداف و انگیزه های آن دست مایه ای گردید تا مورخان و باستان شناسان بر این دوره پانصدساله و شرایط و اوضاع اجتماعی آن را بر مبنای بناهایی که به هر صورت از سنگ آهک و گرانیت در مقیاس بزرگ برای ساختن ساختمان ها در مقبره ها به کار می رفت، شناسایی کنند.



  • معماری پادشاهی کهن، اهداف و انگیزه های آن دست مایه ای گردید تا مورخان و باستان شناسان بر این دوره پانصدساله و شرایط و اوضاع اجتماعی آن را بر مبنای بناهایی که به هر صورت از سنگ آهک و گرانیت در مقیاس بزرگ برای ساختن ساختمان ها در مقبره ها به کار می رفت، شناسایی کنند.


دوشنبه 9/5/1391 - 16:6 - 0 تشکر 485455


  • •         معبد خورشید در عمرانه


امنحوتپ معبد غیرعادی عمرانه را (در حدوده 1345) پیش از میلاد )در نیمه راه بین کارناک ودلتای نیل برای این خدا بنا کرد


اگرچه در معابد سنتی تندیس خدایان را در هاله ای از تاریکی قرار میدادند


و انهارو در داخل قدس الاقداس های داخلی بی روزن می نهادند 


معبد امنحوتپ  سرگشاده بود وخدای ان در معرض دید مستقیم قرار داشت


این معبد به طول 210متر و عرض فقط 32متر که توسط محصوره ی مستطیلی وسیعی شامل چندین باغ احاطه شده بود اصولا بام نداشت  ورود به معبد از میان دروازه های  دوبرجی ویک دهلیز صورت میگرفت.





  • کاخ در سمت جنوب ودر طول جاده ای سلطنتی بنا شده بود که



به موازات رود نیل  پیش میرفت و به کاخ شمالی نیز راه داشت.این جاده مسیری برای عبور دسته های مذهبی مرتبط با سایر ایین های خدای خورشید بود

دوشنبه 9/5/1391 - 16:6 - 0 تشکر 485456

معبد ابوسمبل


تحت فرمانروایی رامسس دوم (1224-1290) پیش از میلاد معماری مصر بعضی از تصنعات وجلوه فروشی های خود را از سر گرفت


معبد رامسس دوم در ابوسمبل(1260پیش از میلاد)معرف اوج معماری معابد سنگی در مصر است.

دوشنبه 9/5/1391 - 16:6 - 0 تشکر 485457

هرم های جیزه


اگرچه امروزه هرم هارا به تنهایی می بینیم در واقع با دیواری احاطه شده بودند که محدوده ی  مقدس را مشخص می کرد.در قاعده ی هرم و در سمت شرق ان قربانگاه ودر سمت غرب ان معبد تندیس ها قرار داشت که تجسم روح هنوز زنده ی فرعون بود.


در جیزه تنها معبد باقیمانده معبد مرتبط با هرم خفرع(خفرن)است که دومین مجموعه ی هرم بنا شده پس از خفو است.معبد خاکسپاری خفرع از ترکیبی پیچیده و در عین حالمتقارن از دالان ها و صحن هاتشکیل شده ودرمرکز ان صحن با شکوهی با 12تندیسغول سنگی در طاقچه هاییدرپیرامون صحن واقع شده است. پشت این صحن ردیفی از پنج نیایشگاه وجود دارد که در ان ها قایق های مقدسی که تابوت های سنگی وسایر اشیا را از ممفیساورده بودند نگهداری میشدند.

دوشنبه 9/5/1391 - 16:7 - 0 تشکر 485458



  • در دوره ی بطلمیوسیان با ساخت حدوده 50 مجموعه ی متوسط و بزرگ از معابد در کنار اثار معماری کوچکتر سوابق درخشانی از هنر و معماری خود در بسیاری از نقاط مصر باقی گزاشت.



  • معماران یونانی تغیرات فراوانی نه تنها در ارایش فضایی بلکه همچنین در ساخت وارد کردند.



  • بناهای دوره ی پادشاهی میانه و جدید از بیرون حجم های نسبتا تخت داشتند .



  • ناظری که از بیرون به معبد می نگریست اطلاعات ناچیزی در باره ی ارایش فضاهای داخلی ان کسب میکرد


دوشنبه 9/5/1391 - 16:7 - 0 تشکر 485459



  • در ساختمان های بطلمیوسی بر بازی حجم ها وتضاد بین دروازه های دوبرجی غول اسا دیواره های پیرامونی و تالار چهل ستون که از فراز دیواره ها بالاتر میرفت تاکید میکردند .



  • معماران بطلمیوسی برای اضافه کردن ایده ی تضادبر خلاف مصریان قدیم



  • پنجره هارا در بالای دیوارها تعبیه نکردند.



  • تالارهای چهل ستون ان ها اگر درها بسته باشند مثل شب تاریک اند



  • معماران بطلمیوسی دورتادور معبد پنجره های زیر بام تعبیه کردند و ان را به موجودی مستقل در محدوده دیوارهای خارجی مبدل ساختند.



  • معبد هوروس



  • معبد هوروس(که بنای ان در 237 پیش از میلاد)اغاز شد نمونه عالی از این گرایش هاست



  • این ساختمان نه تنها می بایست نیاز های ایینی هوروس را براورده می کرد بلکه می بایست به منزله ی معبد خدایان برای همه جنبه های رو به تزاید دین مصریان نیز عمل کند


دوشنبه 9/5/1391 - 16:8 - 0 تشکر 485460



  • ورودی این معبد با دروازه ی دوبرجی عظیمی به عرض(62/6)متر و ارتفاع 30/5مترمشخص شده است که به صحنی منتهی می شود



که در سه طرفه کلوناد دارد و طرحی  کاملا غیر مصری است.




  • کلوناد ورودی معبد را قاب میگیرد.اما نوعی ایوان گسترش یافته نیز هست



که با دیوارهای پیرامونی قاب گرفته شده تا گزرگاهی را تشکیل دهد




  • این گزرگاه به نوبه خود به رواق بین معبد و دیوار پیرامونی راه دارد



  • ویزگی یونانی مابانه در این طرح ان است که تقریبا همه ی سطوح معبد با کنده کاری و هیروگلیف تزیین شده است که بعضی از ان هارا مسیحیان اولیه که چنین تصاویری را مشرکانه تلقی میکردند از شکل انداخته اند



مکانی برای اماده سازی روغن های متبرک در سمت غرب و خزانه ای برای وسایل و لباس های مخصوص برگزاری مراسم در سمت شرق قرار داشت وقتی بازدید کننده از دو تالار چهل ستون می گذشتند صحنی داخلی درمرکز می رسید که عبادتگاه تک افتاده هوروس بود.ازطریق این صحن ورود  به نیایشگاه کوچک برای خدایان همه بدون پنجره و کاملاتاریک به استثنای شکاف باریک ورودی میسر می شد دقت زیادی به خرج داده بودند که دروازه ی دو برجی با خورشید نیمروز در انقلاب  میانه ی تابستان هم راستا شوند در ان لحظه ی خاص  دروازه سایه ای ندارد

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.