• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن ادب و هنر > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
ادب و هنر (بازدید: 8627)
دوشنبه 9/5/1391 - 15:27 -0 تشکر 485376
رنسانس و سبک های مختلف در هنر معماری

به کوشش خودم( این مقاله کپی پیست نیست).


معماری خارق العاده ی مصربه خاطر وجود هرم هایی است که در جهت خاصی با ترکیب مشخصی و هنرنمایی شگفت انگیز ساخته شدند. چنین هرم هایی با وجود امکانات اندک در کمال تقارن و زیبایی سر برافراشتند ویکی از شگفت اورترین عجایب دنیا به حساب می ایند.

دوشنبه 9/5/1391 - 15:56 - 0 تشکر 485426

¨     گنبد با 12 تویزه و 12 روزنه ی گردش معلق به نظر میرسد زیرا قرنیزهای پایینتر ساقه ی گنبد با طاق های تکیه گاه تماس ندارند. رواق ساختمان پس از برونلسکی و شاید توسط جولیانو دامایانو افزوده شد. نقطه ی نمازخانه ی پاتسی یکی از شاهکارهای تاریخ معماری است که از نظر تناسب ها و فضاهایش بسیر هماهنگ و خوش ترکیب و از نظر آرایش رنگهای خاکستری,سفید و آبی-با تاجهای پراکنده ای از سبز و زرد و بنفش-بسیار نورانی و ساده است.در اینجا ما به هیچ رو با کلیسای جامع گوتیکی رو به رو نیستیم که در آن سعی شده باشد چشمهایمان را از پیچیدگی بی انتهای دنیای سده های میانی خیره و مبهوت سازد.

دوشنبه 9/5/1391 - 15:57 - 0 تشکر 485427

¨     میکلو تسو


ما هیچ نمونه ی خاصی از نمونه کار خانگی برونلسکی در اختیار نداریم ولی به درستی میدانیم که کوزیمو د مدیچی ,فرمانروای بی تاج و تخت شده ی فلورانس- که هنوز به ظاهر جمهوری بود-که نخست به او ماموریت داد که طرحی برای کاخ تازه اش تهیه کند,اما بعدها آن را به دلیل آنکه بیش از حد با شکوه است و با تصور مطلوب خاندان مدیچی به عنوان شهروندان فاقد مقام رسمی همنولیی ندارد رد کرد.این بنا که امروزه به نام پالاتسو مدیچی –ریکاردی-معروف است در1444 به دست معمار و پیکر تراش پرکار میکلوتسودیبارتولومیو آغاز شد. با در نظر گرفتن ظاهر کنونی این بنا ناگزیریم که در چند مورد تغییرها یا تعدیلهایی در ذهن پدید آوریم . نخست باید به یاد داشته باشیم که کلمه ی پلازو برای ایتالیایی ها ساختمان شهری کم و بیش بزرگ حتی دک ساختمان اداری تازه معنی میدهد.دوم هنگامی که قصر مدیچی خاندان مدیچی ریکاردی در پایان سده ی 17هم خریداری کرد,این ساختمان از سمت راست با یک مدخل تزیینی با شکوه و 7دهانه ی پنجره وسعت یافت-منظره ای که باید آن را از صحنه ی فکر دور کرد. و سرانجام پنجره های سنتوری دار در طاق های هلالی طبقه ی همکف را میکلانژ در سده ی 16هم افزود

دوشنبه 9/5/1391 - 15:57 - 0 تشکر 485428

محوطه ی داخلی بیننده را به یاد طاقدان های بنای «اوسپداله دلیی اینو چنتی» برونلسکی میاندازد اما ستونها نسبتهای قطورتر دارند و از این لحاظ برای نقشی که برای نگهداری دو طبقه به جای یک طبقه بر عهده ی آنها است هماهنگ است. طبقه ی دوم از پنجره هایی نور میگیرند که به پنجره های نمای بیرونی شبیهند در حالی که طبقه سوم تالاریست وسیع که ستونهایش بامی تیرپوش را نگع داشته اند.کاخی را که میکلوتسو ساخت نه از نظر تناسب ها و نه از نظر ریزه کاری نمیتوان با شاهکار برونلسکی مقایسه کرد اما تا 2 نسل بعد به صورت الگویی برای خانه های شهری اشراف فلورانس در آمد

دوشنبه 9/5/1391 - 15:58 - 0 تشکر 485429

آلبرتی


آلبرتی از نیمه ی دهه ی 1430 ,جننبش رنسانس,نه تنها در معماری بلکه در مجسمه سازی و نقاشی نیز زیر سلطه ی یکی از گروه های فرهنگی,لیونباتیستا آلبرتی قرار گرفت. این فرزند نا مشروع یکی از قدرتمندترین خانواذه های فلورانسی سده های میانی در تبعید زاده شد و فلورانس را در سفرهای کوتاه و اتفاقی میدید و ترجیح میداد به عنوان مشاور انسانگرا (اومانیست) در دربارهای پاپ ها و شاهزادگان انجام وظیفه پردازد.آلبرتی که مولف چندین اثر عالمانه به زبان لاتینی باستانی است 3 رساله نوشت-درباره ی نقاشی,درباره ی مجسمه و درباره ی هنر ساختمان- که تاثیر عظیمی بر نسل خود و نسل های بعدی داشته اند و امروزه نیز بینش مطلوبی پیرامون بسیاری از جنبه های هنر رنسانسی فراهم میاورد.

دوشنبه 9/5/1391 - 15:58 - 0 تشکر 485430

در سانتاندرا , در شهر مانتوا واقع در بخش شمالی ایتالیا ,کلیسایی که در آلبرتیی کم و بیش به طور کامل ساخته شد اندیشه های او را بهه نحوی کاملتر تحقق میبخشد.طرح به چلیپایی لاتینی میماند ولی با آنچه تا کنون ذیذه ایم تفاوت بسیاری دارد.به دلیل آنکه رومیان باستان ساختمان مستطیلی را برای دادگاه ها ابداع کرده بودند و ردیف ستونها مانع دیدن مراسم از سوی کسانی میشد که در راهروهای جانبی می ایستادند ,آلبرتی فضای داخلی ساختمان را با تک راهرویی طراحی کرد که طاق گهواره ای عظیمی روی آن را میپوشاند و بخش تو رفتگی داخلی آن نگاه بیننده را به شاهنشین محراب و محراب بلند هدایت میکند

دوشنبه 9/5/1391 - 15:58 - 0 تشکر 485431

مطابق با عقیده ی آلبرتی بنا بر اینکه روشنایی معبد باید از بالا بتابد به طوری که شخص بتواند فقط ملکوت آسمان را ببیند تا هیبت خدایان و حرمت به راز آنان در ذهن القا شود.بخش داخلی سانتاندرا فقط با پنجره های گرد در نماهای اصلی بازوی عرضی کلیسا (که از خیابان دیده میشود) و با پنجره های گرد کوچکتر میان پیل پایه ها و در نمازخانه ها دیده میشود . به دلیل فقدان سنگ ساختمانی در مانتوا بنای کلیسا با آجر گچ اندود ساخته شده است. جز در مورد آجر کاری های روبازی که ستون نماهای نما را آراسته اند,اما مرمر وارداتی را برای ستون نماهای ظریف کم اهمیت تر ,از جمله قوس مرکزی و پیشانی ستون و برای مدخل تزیینی به کار برده اند.

دوشنبه 9/5/1391 - 15:59 - 0 تشکر 485434

جولیانو داسانگالو


جولیانو که عضوی از یک خانواده ی عالی مقام متشکل از معماران و پیکر سازان بود شاگردی صمیم در سبک معماری رم باستان به شمار میرفت.در واقع بخشی از دانش ما درباره ی رومی که اکنون از بین رفته اند.از طراحی های او حاصل شده است.بنای کلیسای سانتاماریادله کارچری سانگالو در پراتو نزدیک فلورانس که از 1485-1492 ساخته شد,هم به هنر برونلسکی معروف است و هم به هنر آلبرتی. گنبد تویزه دار با گریو مدورش که پنجره های گردی در آن رخنه کرده اند,بر اساس طرح گنبد نمازخانه ی پاتسی استوار است. این طرح گنبد که گاه در دوره ی اوج رنسانس استفاده میگیرد  تقابل میان آراستگی «سنگ روشن» ,آرایش سفال لعابدار و دیوارهای گچ اندود فضاهای داخلی را نمایش میدهد.اما مرکزی بودن دقیق مرکز طرح چلیپای یونانی آشکار مبین سبک کار آلبرتی است و نیز همینطور است بخش زیبای بیرونی با 2 طبقه از ستون نماهایی که به رنگ مرکز سفید,در زمینه ی قاب بند تزیینی مرمر سفید و سبز بر روی هم قرار گرفته اند.

دوشنبه 9/5/1391 - 15:59 - 0 تشکر 485437

مصر


بیش از دوهزار سال قبل هرودت ضمن ستایش از مصر نوشت (درباره ی خود سرزمین مصرتوضیحاتم را قدری مفصل تر خواهم کرد زیرا هیچ کشوری نیست که اینهمه عجایب داشته باشد و هیچ کشوری نیست که اثاری به این کثرت داشته باشد که اندر وصف نیایند. مصریان به حد افراط و بسی بیشتر از هر نزاد نوع بشر مذهبی اند) انسان های صاحب نظر پس از پی بردن به کثرت یادمانهایی که مصریان باستانی برای جهانیان برجا نهاده اند از مدتها قبل با این سخنان هرودت موافق بوده اند مصریان که سکونتگاهای خویش را از مصالح بی دوام میساختند برای ساختن مقبره ها (که به اعتقادشان اجساد ادمی را تا ابد نگه میداشتند)معابد مخصوص خدایان جاودانی وتندیس های خدا پادشاه فنا ناپذیر خویش از سنگ ماندگار وسرسخت استفاده میکردند. صخره های بیابانهای لیبی و عربستان ورود نیل در حد واسط این دو  در نظر مصریان به ترتیب نماینده ی فنا ناپذیری یا بی زمانی


دنیای مصروگردش بی پایان فعل و انفعلات گبیعت به شمار میرفتند. دین و ماندگاری عناصری هستند که هنر پرشکوه ونامیرای مصریان را از هنرهای دیگر متمایز میگردانند و نظم لا یتغیری را که در نظر ایشان از سوی خداوند مقدر شده بود بیان می کنند.

دوشنبه 9/5/1391 - 16:0 - 0 تشکر 485438

در دوره ی پیش از پیدایش سلسله ها یا در دوره ی پیش از تاریخ و روزگار فراعنه رود نیل بستر وحوضه ای پهناورتر از امروز داشت.




  • در دوره ی پیش از پیدایش سلسله ها یا در دوره ی پیش از تاریخ و روزگار فراعنه رود نیل بستر وحوضه ای پهناورتر از امروز داشت.



  • مصر سرزمین مردابها بود و جزایر برامده از انها همچون نقطه هایی خشک در سراسر این منطقه ی مردابی جلب توجه میکرد وانچه امروز یک دره ی خشک وبیابانی است  روزگاری سرزمینی سبز وپر درخت ومناسب برای شکار جانوران بود.


دوشنبه 9/5/1391 - 16:0 - 0 تشکر 485439

مصریان باستان اهرام مصر را ساختند زمانی که فرعون و ملکه یا شهبانو آنان می مرد..فرعون ها به نحوه و شمایل گوناگونی در زیر خاک، به خاک سپرده می شدند و این سنت تا زمان آغاز سلطنت قدیم مصر باستان پا بر جا بود و در زمان سلطنت فرعون ها در دوره سلطنت میانی به پایان رسید و شیوه جدیدی ابداع گشت. تا به امروز در حدود هشتاد ( 80 عدد ) از اهرام مصر باستان شناخته شده است، سه تا از این اهرام مصر بزرگترین و بهترینِ آنها هستند. که هر سه مربوط به دوره سلطنت قدیم می باشند. بزرگترین هرم ساخته شده در جیزه یا گیزا (Giza) و در عهد فرعون خوفو ساخته شد.کهنترین هرم مصر به دست معماری نابغه ایم حوتپ Imhotep برای فرعون زوسر ساخته  شد

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.