• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
پاسخ به شبهات (بازدید: 10560)
چهارشنبه 12/3/1389 - 6:24 -0 تشکر 203449
!!!جهنم سرای دائم !!!

به نام خدا

در قرآن بیان شده است که عده ای از انسانها تا ابد  در جهنم خواهند ماند،

حال سوال این است که هدف از خلقت این افراد این بوده است که موجب آزمایش و تجربه آموزی دیگران باشند و هیزمی بیش نیستند ؟! که در این صورت چرا جهنم را مجازات این افراد تلقی میکنیم؟

و اگر نه ، آفرینش خلقتی که حتی به اندازه ای هدف خلقت خود را برآورده نمی کند که بتواند پس از میلیاردها میلیارد سال  سوختن و تنبیه و تجربه این حقیقت تلخ راه بازگشتی پیدا کند و ندای فطرت ، مرسلین و مجازات در درگاه خداوند  نیز اثری در او نخواهد داشت  چگونه با حکمت رب العالمین مطابقت دارد؟

چهارشنبه 3/6/1389 - 3:25 - 0 تشکر 224231

فقط 1 نکته باقی می مونه و اون بحث همجنس جهنم شدن و رفع عذاب از انسانهای مورد بحثه
ببینید نص آیه اشاره به این داره که اونها تا ابد در عذاب می مونن و نه صرفا در جهنم.
قاعدتا این توجیه که اونها کم کم جنس عذاب می شن و عذاب نمی بینن منحله چرا که اگه عذاب نبینن پس در عذاب نیستن و هرف خداوند متعال بی معنی می شه.
این توجیه هم که جهنم دنیاییه که برای خودش موجودات خودش رو می خواد به نظرم خیلی ضعیفه. خب جهنم هم می تونه مثل دایناسورها منقرض بشه[شکلک لبخند]
یا می تونه مثل دنیای ماده تمون بشه و از بین بره تا دیگه نیازی به خلق موجودات ابدی برای اون نباشه.
امیدوارم مفهوم باشم.
یا علی علیه السلام

مرگا به من که با پر طاووس عالمي

يک موي گربه ي وطنم را عوض کنم

پنج شنبه 4/6/1389 - 14:42 - 0 تشکر 224616

abjad8 گفته است :
[quote=abjad8;419455;224229]با سلام
به واقع باید اعتراف کنم که با توضیحات آخر جناب صدرا اون خلا ذهنی بر طرف شد و قانع شدم.
ساده اش این می شه که وقتی چیزی امکان وجود داشته باشه خداوند اون رو خلق می کنه.
و در مورد این آدمهایی که قراره تا ابد در عذاب بمونن هم همینطوره. صرف اینکه اونها قرار عذاب بشن باعث عدم خلق اونها نمی شه و در واقع خداون قصاصا قبل از جنایت نمی کنه. شاید هم فی نفسه خلق نکردن موجودی که امکان ایجاد داره مثل همون جا کردن زمین در پوست تخم مرغه...

آقا بحث اینه که خدا لطف قبل از جنایت می کرد و خلق نمی کرد. به نظر شما تا ابد به دنیا نیامدن بهتر است یا تا ابد در آتش سوختن ؟!

خدا نمی خواست کار غیر ممکنی انجام دهد، بلکه این انسانها را خلق نمی کرد که  با حکمت ( پناه بر خدا ) او نیز مطابقت داشت. چرا خلق کند بعد تا ابد در آتش بسوزاند ؟

پنج شنبه 4/6/1389 - 18:54 - 0 تشکر 224659

ghoghnoos_sabz گفته است :
[quote=ghoghnoos_sabz;557486;224030]به نام خدای یکتا
با سلام و تشکر از همه دوستان
==========
1- در خصوص جسم و ماده مطالب بسیار خوبی آموختیم ولی یک نکته برای بنده هنوز مشخص نشده است که چطور جسم زمان پذیر نیست ؟! جسم ما تغییر و تحول و ... ندارد ولی بالاخره تکلیف لذت ها و عذابها در آن دنیا چه می شود ، اگر بپذیریم که در آن دنیا زمان نیست پس همه چیز در "آن" واحد رخ می دهد؟ شاید گذشت ایام از نظر فلاسفه نام دیگری دارد وگرنه با اینهمه شواهد و روایات که برای بعضی محاکمه طولانی و برای برخی به چشم برهم زدنی است چگونه حل می شود ، چطور من الان از یک نعمت بهشتی استفاده می کنم و بعد از نعمت دیگر ولی گذشته ای وجود نداشته باشد ؟ و ... اگر ممکن است در این خصوص بیشتر توضیح بدهید و همچنین در مورد اینکه اگر زمان مطرح نیست کلمه "ابدی" برای جهنم چطور معنا پیدا میکند.


========
از تمام دوستان سپاسگزارم ، التماس دعا

 بسم الله
در مورد زمان دوست دارم که یه بحث مجزا بزنیم
تااونجا خوب بحث کنیم
و بگیم اگه زمان نیست پس چرا در قران تعابیر زمانی بکار رفته شده
و تکلیف لذات چی میشه

پنج شنبه 4/6/1389 - 19:5 - 0 تشکر 224660

ghoghnoos_sabz گفته است :
[quote=ghoghnoos_sabz;557486;224030]به نام خدای یکتا
با سلام و تشکر از همه دوستان
==========


2- مثلث چهار ضلعی نداریم و نمی تواند باشد ، ولی انسان خوب داریم و می تواند باشد، بنده این محال بودن خلق نشدن انسان بد را درک نمی کنم ، خداوند مجبور نبود که برخی را خلق کند ، لازمه فیض خداوند خلق انسان بود نه خلق انسانی که هدف خلقت خویش را برآورده نمی کند ، مگر هنداونه ای که طعم موز بدهد خلق شده است ؟ این میوه هم ممکن الوجود است ولی حکمت خداوند اقتضا می کند که این میوه نباشد ، بحث انسانهای خالد در جهنم هم این است خداوند هدف خویش را از خلقت انسان بیان کرده است ولی این هنداونه ها در آخر طعم موز می دهند! همانطور که قبلا هم بیان شد هیچ یک از صفات الهی دیگری را نقض نمی کند بنابراین وقتی انسانی قرار نیست هدف بوجود آمدنش را ارضا کند ، وجودش(نعوذ بالله ) با حکمت الهی در تضاد است [ البته ناگفته نماند و در جواب دوست عزیزی که فکر کردن با اینجا در خصوص حکیم یا عادل نبودن خداوند بحث می کنیم عرض می کنم که بر هیچ یک از دوستان شرکت کننده در این بحث همانطور که از صحبتشان بر می آید پوشیده نیست که خداوند عادل ، حکیم است و اگر این بحث به نتیجه هم نرسد بدیهی است که مشکل از ماست ولی فکر نمی کنم بحث کردن در این موضوعات و تفکر در این خصوص مشکلی داشته باشد. ]
ببینید بحث سر بعد از اینکه نور یا .. تمام انسانها در عالمی دیگر خلق شده بودد نیست ، بحث سر بوجود آمدن این نور یا .. است ، اگر خدا کسانی که نمی توانستند حتی اندکی به هدف خلقت برسند را خلق نمی کرد به هیچ کس ظلمی نشده بود و هیچ مثلت چهار ضلعی هم بوجود نیامده بود ، انسانهایی خلق می شدند که بعضی کمی بد بودند عده ای خیلی خوب بودند ولی بالاخره همه چه با جهنم و چه بی جهنم به بهشت می رفتند و در واقع به هدف الهی نزدیک می شدند.

========
از تمام دوستان سپاسگزارم ، التماس دعا

بسم الله
دوست دارم با قواعد عرفان نظری جواب بدم
تا کمی هم از فلسفه خارج بشیم
در عرفان بحث اسماء و صفات را داریم و میگیم خداوند جاممع تمامی صفات حسن است و محالاست که صفت خوبی باشد ولی خداوند آن را نداشته باشد
از سوی دیگر صفات خداوند به دو قسم تقسیم میشوند
یکی صفات جمال که لازمه اش لطف و مهر و خلقت و از این قبیل است
و دومی صفات جلال که لازمه اش قهر و انتقام و عذاب است
از طرف دیگه هم هر اسمی مظهری می خواد یعین اسم بدون مظهر در عرفان معنا نداره
و مظاهر اسمائ جلال الهی هم میشن همین جهنمی ها
یه حدیثی هم هست که بعدا ً براتون می خونم

پنج شنبه 4/6/1389 - 19:21 - 0 تشکر 224661

abjad8 گفته است :
[quote=abjad8;419455;224231]فقط 1 نکته باقی می مونه و اون بحث همجنس جهنم شدن و رفع عذاب از انسانهای مورد بحثه
ببینید نص آیه اشاره به این داره که اونها تا ابد در عذاب می مونن و نه صرفا در جهنم.
قاعدتا این توجیه که اونها کم کم جنس عذاب می شن و عذاب نمی بینن منحله چرا که اگه عذاب نبینن پس در عذاب نیستن و هرف خداوند متعال بی معنی می شه.
این توجیه هم که جهنم دنیاییه که برای خودش موجودات خودش رو می خواد به نظرم خیلی ضعیفه. خب جهنم هم می تونه مثل دایناسورها منقرض بشه[شکلک لبخند]
یا می تونه مثل دنیای ماده تمون بشه و از بین بره تا دیگه نیازی به خلق موجودات ابدی برای اون نباشه.
امیدوارم مفهوم باشم.
یا علی علیه السلام

بسم الله
اینکه میگید نص نه نص نداریم
اینا ظاهر قرآنه
و علمای اصول هم میگن قرآن قطعی و السند و ظنی الدلاله است
یعنی این مطالب نص نیستند
بحث کم کم جنس عذاب هم به این شکل درست نیست
اونا در این دنیا تبدیل به جهنم شدند یعنی تا وقتی تعلق به عالم ماده داشتند و با اختیار افکار و افعالشون رو انتخاب می کردند تبدیل به جهنم شدند ولی بعداز مرگ این باطن برایشون ظاهر میشه
بعددر مورد عذاب یه نکته دیگری هم هست که انشاالله بعدا می گم
در مورد دایناسور باید بگم که موجودات امکانی علاوه بر امکان نیاز به علل معد هم دارند تا بوجود بیایند اما جهنم و کلاً هر موجود مجرد دیگری صرف امکان برای به وجود آمدنش کافیه
یعنی نیازی به امکان استعدادی که مختص به عالم ماده است ندارند
بعد مجرد دیگه تموم شدن نداره
ماده هم تموم شدن نداره
ماده تحول داره یعین صورتش از صورتی به صورت دیگه مبدل میشه
اما مجرد این حرکت و تغییر رو هم نداره

دوشنبه 8/6/1389 - 16:5 - 0 تشکر 225840

عرض سلام؛
عزیز دل جناب صدرا؛ بنده عذر می خوام اگر این حرف رو می زنم. ولی شما قراره قران رو بر اساس نظرات ملا صدرا تعریف و تفسیر و نقد کنید یا اینکه نظرات اون بزرگوار رو با قران قیاس بگیرید و به نقدش بنشینید؟
اونچه در برخی آیات به وضوح وجود داره لفظ عذابه و این لفظ هم معنی مشخصی داره [هر چه به نفس رسد از الم . (منتهی الارب ) (آنندراج ). شکنجه . (از قطرالمحیط) (از اقرب الموارد) (آنندراج ). کل عذاب فی القرآن فهو التعذیب ; الا و لیشهد عذابها طائفة. فان المراد الضرب . (اقرب الموارد).سیاست و عقوبت . (ناظم الاطباء). تنبیه و زدن تازیانه . (ناظم الاطباء).]
بله اینکه این عذاب چیه و از چه جنسیه و چطور اعمال می شه و حقیقتش و مصادیقش و ظاهرش چیه قابل تاویل و بررسی و تفسیره اما اینکه عذابه دیگه چه تفسیر به رایی قراره ازش بشه.
اینکه می فرمایید برخی در این دنیا چنان جهنمی می شن که دیگه جنسشون می شه جهنم و در اون دنیا این حقیقت اونها آشکار می شه هم قبول دارم اما
در برخی آیات اشاره مستقیم به عذاب شده و نه به جهنم نمونه آیه 80 سوره مائده

ترى‏ كَثیراً مِنْهُمْ یَتَوَلَّوْنَ الَّذینَ كَفَرُوا لَبِئْسَ ما قَدَّمَتْ لَهُمْ أَنْفُسُهُمْ أَنْ سَخِطَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ وَ فِی الْعَذابِ هُمْ خالِدُون‏

اونها قرار نیست در جهنم داخل بشن و ابدی باقی بمونن ... توجه : فی العذاب هم خالدون.
گفتم فرق نمی کنه عذاب چی باشه. هر چی باشه برای اونها ابدیه. و این همون مسئله رو مطرح می کنه که اونها تا ابد در عذابن و هیچوقت به حسب عادت یا همجنسی با جهنم از عذاب الهی رهایی ندارن.
یا علی علیه السلام

مرگا به من که با پر طاووس عالمي

يک موي گربه ي وطنم را عوض کنم

پنج شنبه 18/6/1389 - 14:11 - 0 تشکر 229599

به نام خدا
با سلام
علاوه بر مطالبی که ابجد8 فرمودند ، نکته ای که برای بنده هنوز ابهام دارد این است که اگر اسم از کمون خارج شدن بهشتیان پس از سوختن مدتی در جهنم پیشرفت و تغییر نیست پس چیست ؟ ما می گوییم یک پوسته خارجی از آنها سوخته می شود و به مرکز بهشتی می رسیم پس تغییر حاصل می شود.
ضمنا آنچه از مثالهای قرآن و جواب سوالات معصومین بر می آید باید همین جسم دنیوی دوباره احیا شود وگرنه مثالی که خداوند برای حضرت ابراهیم می زنند و ... چگونه توجیه می شود.

سپاسگزارم

چهارشنبه 24/6/1389 - 11:28 - 0 تشکر 231554

ghoghnoos_sabz گفته است :
[quote=ghoghnoos_sabz;557486;229599]به نام خدا
با سلام
علاوه بر مطالبی که ابجد8 فرمودند ، نکته ای که برای بنده هنوز ابهام دارد این است که اگر اسم از کمون خارج شدن بهشتیان پس از سوختن مدتی در جهنم پیشرفت و تغییر نیست پس چیست ؟ ما می گوییم یک پوسته خارجی از آنها سوخته می شود و به مرکز بهشتی می رسیم پس تغییر حاصل می شود.
ضمنا آنچه از مثالهای قرآن و جواب سوالات معصومین بر می آید باید همین جسم دنیوی دوباره احیا شود وگرنه مثالی که خداوند برای حضرت ابراهیم می زنند و ... چگونه توجیه می شود.

سپاسگزارم

بسم الله

اون مطلب شهید مطهری رو یه بار بخونید فکر کنم درست بشه

در مورد ماجرای ابراهیم (ع) هم به تفسیر المیزان مراجعه کنید . اونجا ذیل این آیه اشاره کرده که این امر دلالت بر معادی که عوام میگن نداره بلکه دلالت بر قدرته. مراجعه کردید و خوندید نظرتونرو بفرمایید. ممنون

چهارشنبه 24/6/1389 - 11:47 - 0 تشکر 231565

abjad8 گفته است :
[quote=abjad8;419455;225840]عرض سلام؛
عزیز دل جناب صدرا؛ بنده عذر می خوام اگر این حرف رو می زنم. ولی شما قراره قران رو بر اساس نظرات ملا صدرا تعریف و تفسیر و نقد کنید یا اینکه نظرات اون بزرگوار رو با قران قیاس بگیرید و به نقدش بنشینید؟
اونچه در برخی آیات به وضوح وجود داره لفظ عذابه و این لفظ هم معنی مشخصی داره [هر چه به نفس رسد از الم . (منتهی الارب ) (آنندراج ). شکنجه . (از قطرالمحیط) (از اقرب الموارد) (آنندراج ). کل عذاب فی القرآن فهو التعذیب ; الا و لیشهد عذابها طائفة. فان المراد الضرب . (اقرب الموارد).سیاست و عقوبت . (ناظم الاطباء). تنبیه و زدن تازیانه . (ناظم الاطباء).]
بله اینکه این عذاب چیه و از چه جنسیه و چطور اعمال می شه و حقیقتش و مصادیقش و ظاهرش چیه قابل تاویل و بررسی و تفسیره اما اینکه عذابه دیگه چه تفسیر به رایی قراره ازش بشه.
اینکه می فرمایید برخی در این دنیا چنان جهنمی می شن که دیگه جنسشون می شه جهنم و در اون دنیا این حقیقت اونها آشکار می شه هم قبول دارم اما
در برخی آیات اشاره مستقیم به عذاب شده و نه به جهنم نمونه آیه 80 سوره مائده

ترى‏ كَثیراً مِنْهُمْ یَتَوَلَّوْنَ الَّذینَ كَفَرُوا لَبِئْسَ ما قَدَّمَتْ لَهُمْ أَنْفُسُهُمْ أَنْ سَخِطَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ وَ فِی الْعَذابِ هُمْ خالِدُون‏

اونها قرار نیست در جهنم داخل بشن و ابدی باقی بمونن ... توجه : فی العذاب هم خالدون.
گفتم فرق نمی کنه عذاب چی باشه. هر چی باشه برای اونها ابدیه. و این همون مسئله رو مطرح می کنه که اونها تا ابد در عذابن و هیچوقت به حسب عادت یا همجنسی با جهنم از عذاب الهی رهایی ندارن.
یا علی علیه السلام

بسم الله
سلام عزیز دل ابجد جان
هیچکه نمی تونه خالی الذهن به سمت قران بره و اون رو تفسیر کنه
برای فهم قران نیاز به فهم بسیاری از علوم هست از دستور زبان عربی گرفته تا علوم عالی
در صدر همه این علوم حکمت قرار دارد
یعنی غیر ممکنه کسی که حکمت نداده ادعا کنه قران رو می فهمه
نظرات ملاصدرا هم به عنوان بزرگترین حکیم الهی جهان تشیع بیان رموز قرانه
و از قضا بهترین تفاسیر قران هم مربوط به شخص ایشان می باشد
هر چند بسیار ی از مطالب رو چون برای فهم ما بسیار بلند است نمی تونیم خوب درک کنیم اما این به معنای نادرستی اونا نیست
بلکه بخاطر قصور ما از فهم قران است
در حدیث داریم که قران رو جر کسانی که به آنها وحی شده نمی فهمند.
و نزدیکترین اشخاص به آنها همون حکما هستند
مثالهای عینی تری هست که اگه مایل باشید بحث رو ادامه بدیم اونا رو ذکر می کنم
در مورد قران عرض کنم
حرف بنده این است که این آیات هیچکدان نص نیستند و آیاتی که نص نیستند در حقیقت
ظنی هستند و نه یقین آور
یعنی همین عذابی که فرمودید می تواند از عذب به معنای گوارا آماده باشد
در ثانی اگه حرف شما درست باشه
برداشت از عذاب خیلی متفاوته
در همین دنیای مادی
خیلی آدم ها هستند که به دید ما در عذابند
اما نظر خودشون این نیست
توجه کنید

جمعه 26/6/1389 - 19:13 - 0 تشکر 232454

سلام دوستان عزیز......من حقیقتش تمام مطالب این تاپیک رو نخوندم. ولی یه چیزی از حاج آقای قرائتی شنیدم شاید براتون جالب باشه.ایشون می گفتن در مورد سرای دائمی بودن جهنم و حکمت اون صحبت می شده. یه لحظه یه مثالی به ذهنم خطور کرده و گفتم: "یه نفر یه سوزن فرو می کنه تو چشم خودش!!!، یه لحظه اون اشتباه احمقانه رو انجام داده. هرچی هم باشه خلاصه تو یه لحظه اون تصمیم رو گرفته و تو چشم خودش سوزنو زده. آیا عادلانه است که یه عمر نابینا باشه؟؟؟ برخی گناها هم مث این نوع اشتباه میمونن و نمیشه گفت چرا تا ابد باید در جهنم بمونن.........اگه خیلی هم به بحثتون ربط نداره عفو کنید ما رو! التماس دعا از همگی

تنت به ناز طبيبان نيازمند مباد

it is god who cures 

مدير انجمن بهداشت و سلامت

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.