• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
پاسخ به شبهات (بازدید: 10592)
چهارشنبه 12/3/1389 - 6:24 -0 تشکر 203449
!!!جهنم سرای دائم !!!

به نام خدا

در قرآن بیان شده است که عده ای از انسانها تا ابد  در جهنم خواهند ماند،

حال سوال این است که هدف از خلقت این افراد این بوده است که موجب آزمایش و تجربه آموزی دیگران باشند و هیزمی بیش نیستند ؟! که در این صورت چرا جهنم را مجازات این افراد تلقی میکنیم؟

و اگر نه ، آفرینش خلقتی که حتی به اندازه ای هدف خلقت خود را برآورده نمی کند که بتواند پس از میلیاردها میلیارد سال  سوختن و تنبیه و تجربه این حقیقت تلخ راه بازگشتی پیدا کند و ندای فطرت ، مرسلین و مجازات در درگاه خداوند  نیز اثری در او نخواهد داشت  چگونه با حکمت رب العالمین مطابقت دارد؟

يکشنبه 31/5/1389 - 13:12 - 0 تشکر 223252

oooooj گفته است :
[quote=oooooj;532827;223232]قدما مى گفتند: جسم عبارت است از آن حقیقتى كه این ابعاد را ایـجاد مى كند. ماده یك حقیقتى است كه از آن مخفى تر و مستورتر است و با تجزیه نمى شود آن را بـه دسـت آورد بـلكه وجود آن را با دلیل عقل كشف مى كنیم . ماده یك واقعیتى است كه آن واقعیت جز قابلیت براى حركت و تغییر، چیز دیگرى نیست . آن دنیا، دنیاى جسمانى است ولى دنیاى مادى نـیـسـت . ((دنیاى جسمانى است )) یعنى همین طور كه در اینجا ابعاد جسمانى داریم ، آنجا هم ابعاد جـسـمـانـى داریـم ولى مـادى نیست یعنى استعداد و قوه (به معناى استعداد) براى حركت و تغییر، استعداد براى چیز دیگر شدن ، امكان براى اینكه چیزى باشد و چیز دیگر بشود، از او گرفته مى شود. قدر مسلم این است كه زندگى جسمانى در آن دنیا هست ، حالا ماده به این معنا هست یا نیست ، مـحـلّ حـرف اسـت و بـایـد بـگـویـیـم نـیـسـت بـه جـهـت ایـنـكـه اگـر بـاشـد، آنـجـا بـایـد دار عـمـل بـاشـد. مـعـلوم مـى شـود در عـیـن ایـن كـه جـسـم است ولى آنجا امكان تغییر دادن وضع وجود ندارد. (مجموعه آثار شهید مطهری، ج 4، ص 808)

با توجه به مطلبی که دوستمون از شهید مطری نقل کردند مقداری تفاوت جسم با ماده مشخص شد و اینکه آن جهان مادی نیست را هم بیان کردند
ممنون

يکشنبه 31/5/1389 - 16:10 - 0 تشکر 223314

با سلام
جناب صدرا پاسخ سوالات بنده رو نفرمودین.
شما می فرمایین اونچه نا ممکمنه خداوند انجام نمی ده. البته این رو شما نفرمودین بلکه فرمایش امام صادق علیه السلام هست. ما هم قبول دارم اما ربطی به بحث ما نداشت. من عرض کردم خود همون امکان وجود رو هم خداوند متعال تفضل فرمودن و می تونستن نفرماین. چرا؟ چون امکان وجود نیاز به شرایطی داره و خداوند خالق اون شرایط هستن. و می تونستن اون شرایط رو به گونه ای دیگه قرار بدن.
در ضمن ما داریم در مورد بدو خلقت حرف می زنیم و اون زمانی که هنوز نه مخلوقی بود و نه امکانی و شرایطی و ...
و اما سوال بی جواب بعدی من در مورد این بود که اون بندگانی که در موردشون حرف می زدیم قرار نیست تا ابد در جهنم بمونن که بعد یه مدتی عادت کنن و یا بع تعبیری جنسشون بشه جهنمی و دیگه عذاب نبینن. بلکه نص آیه می فرماید اونها تا ابد در عذاب باقی می مونن.
لطفا بدون طفره رفتن به سوالات پاسخ بدین و اگر مطالب رو ساده می نویسم دلیلش ساده فهمی نیست بلکه برای ساده شدن فهم مطالب هستش.
یا علی علیه السلام

مرگا به من که با پر طاووس عالمي

يک موي گربه ي وطنم را عوض کنم

يکشنبه 31/5/1389 - 17:7 - 0 تشکر 223335

سلام
خداوند هم عادله هم حكیمه
پس اینكه با این سوال حكیم بودن خداوند را زیر سوال ببریم اشتباهه
پس چون خداوند عادله باید یكی تا ابد در جهنم باشد و تناقضی با حكمت الهی ندارد
حكمت الهی از آفرینش انسان رسیدن به كمال آن است
حكمت الهی از آفرینش انسان بر اینه كه با اختیار خودش به كمال برسه
حكمت الهی بر اینه كه این آفرینش الهی مورد آزمایش قرار بگیره و اگه نتونست به كمال خودش برسه جهنم سرای همیشگی اش باشد
یا علی

پروردگارا آنگونه زنده ام بدار که نشکند دلی از زنده بودنم و آنگونه بمیران که به وجد نیاید کسی از نبودنم

يکشنبه 31/5/1389 - 18:23 - 0 تشکر 223358

بسم الله
دوست گرامی جناب ابجد
شما سوال بنده رو جواب بدید منم در خدمت شمام
آیا امکان این هست که خداوند مثلثی با چهار ضلع بیافریند ؟؟
و یا
خط مستقیمی که دو سرش به هم برسند؟؟
دراین دو سئوال صحبت از امکان است و نه چیز دیگری . طبق فرمایش شما خدا می تواند این امکان را بوجود بیاورد .
یعنی مثلثی با چهار ضلع. درست است؟؟؟؟

دوشنبه 1/6/1389 - 2:16 - 0 تشکر 223533

همونطور که عرض کردم
کسی از امام صادق علیه السلام پریپسید آیا خداوند می تونه زمین رو در پوست تخم مرغی جا بده بی اونکه زمین رو کوچک کنه یا پوست تخم مرغ رو بزرگ؟ و امام علیه السلام در پاسخ فرمودن که خداوند ناممکن رو اجام نمی ده و اونچه با حکمت و عقل در تناقض باشه رو ایجاد نمی کنه.
جواب سوال شمام همینه.
ولی من نمی تونم رزط این سوال رو به موضوع بحث پیدا کنم.
لطف بفرمایین و بفرمایین.
خیلی ممنون می شم.
یا علی علیه السلام

مرگا به من که با پر طاووس عالمي

يک موي گربه ي وطنم را عوض کنم

دوشنبه 1/6/1389 - 15:16 - 0 تشکر 223660

راستی 1 نکته:
در وبلاگتون خوندم که جسم رو متشکل از ماده و صورت دونستین.
و ماده و صورت رو هم لازم و ملزوم همدیگه.
حالا چطور معاد جسمانی می دونید و نه مادی در حالی که جسم متشکل از ماده و صورت هست؟
البته می تونید اول به سوالات اول پاسخ بدین و بعد از نتیجه گیری در مورد اول بریم سراغ این سوال.

مرگا به من که با پر طاووس عالمي

يک موي گربه ي وطنم را عوض کنم

دوشنبه 1/6/1389 - 16:42 - 0 تشکر 223702

abjad8 گفته است :
[quote=abjad8;419455;223533]همونطور که عرض کردم
کسی از امام صادق علیه السلام پریپسید آیا خداوند می تونه زمین رو در پوست تخم مرغی جا بده بی اونکه زمین رو کوچک کنه یا پوست تخم مرغ رو بزرگ؟ و امام علیه السلام در پاسخ فرمودن که خداوند ناممکن رو اجام نمی ده و اونچه با حکمت و عقل در تناقض باشه رو ایجاد نمی کنه.
جواب سوال شمام همینه.
ولی من نمی تونم رزط این سوال رو به موضوع بحث پیدا کنم.
لطف بفرمایین و بفرمایین.
خیلی ممنون می شم.
یا علی علیه السلام

دوست عزیز شما می گید کسی که امکان رو داده می تونست نده
اما این حرف درست نیست
من با این مثالهایی که زدم اشکال صحبت شما رو مشخص کردم
امکان ذاتی یه چیزی محاله تغییر بکنه
مثلاً شما که می گید خدا می تونه امکان وجود رو از اول به فلان موجود نمی داد یعنی می تونه امکان اون رو تغییر بده
حالا سوال من اینه خدا می تونه این امکان رو تغییر بده که مثلثی با چهر ضلع درست بشه؟؟
توجه کنید که بحث تغییر امکانه
اگه شما قائل باشید که خداوند میتونه امکان رو از اول نده باید بپذیرید که می تونه امکان چهار ضلعی بودن رو به مثلث بده
در حالی که این کار محاله

دوشنبه 1/6/1389 - 16:51 - 0 تشکر 223710

abjad8 گفته است :
[quote=abjad8;419455;223660]راستی 1 نکته:
در وبلاگتون خوندم که جسم رو متشکل از ماده و صورت دونستین.
و ماده و صورت رو هم لازم و ملزوم همدیگه.
حالا چطور معاد جسمانی می دونید و نه مادی در حالی که جسم متشکل از ماده و صورت هست؟
البته می تونید اول به سوالات اول پاسخ بدین و بعد از نتیجه گیری در مورد اول بریم سراغ این سوال.

بسم الله
خیلی لطف کردید که وبلاگ بنده رو مطالعه فرمودید
در عالم ماده جسم همواره همراه با ماده است
و تلازمی که اشاره کردید یکطرفه است یعنی نمی توان ماده ای یافت که جسم نباشد
ولی عکسش صادق است یعنی جسم می تواند بدون ماده باشد و این وِیژگی عالم مثال است که ماده ندارد اما جسم و صورت دارد.
پس اشکال شما مطرح نمی شود
معاد جسمانی است اما مادی نیست
یکی از دوستان از شهید مطهری مطلب خوبی رو نقل کرده بودند ، لطفاً مطالعه فرمایید
نکته آخری که این بحث رو مشکل کرده اینه که نیاز به مقدمات فراوانی دارد
مرحوم ملاصدرا در کتاب نه جلدی اسفار این بحث رو در جلد آخرش مطرح نموده اند و خود ایشان می فرمایند که هشت جلد قبلی مقدمه است برای این بحث
خلاصه اینکه بحث های اعتقادی خیلی مشکلن برای همین هم مردم زیاد طرفشون نمی رن

سه شنبه 2/6/1389 - 17:39 - 0 تشکر 224030

به نام خدای یکتا
با سلام و تشکر از همه دوستان
==========
1- در خصوص جسم و ماده مطالب بسیار خوبی آموختیم ولی یک نکته برای بنده هنوز مشخص نشده است که چطور جسم زمان پذیر نیست ؟! جسم ما تغییر و تحول و ... ندارد ولی بالاخره تکلیف لذت ها و عذابها در آن دنیا چه می شود ، اگر بپذیریم که در آن دنیا زمان نیست پس همه چیز در "آن" واحد رخ می دهد؟ شاید گذشت ایام از نظر فلاسفه نام دیگری دارد وگرنه با اینهمه شواهد و روایات که برای بعضی محاکمه طولانی و برای برخی به چشم برهم زدنی است چگونه حل می شود ، چطور من الان از یک نعمت بهشتی استفاده می کنم و بعد از نعمت دیگر ولی گذشته ای وجود نداشته باشد ؟ و ... اگر ممکن است در این خصوص بیشتر توضیح بدهید و همچنین در مورد اینکه اگر زمان مطرح نیست کلمه "ابدی" برای جهنم چطور معنا پیدا میکند.

2- مثلث چهار ضلعی نداریم و نمی تواند باشد ، ولی انسان خوب داریم و می تواند باشد، بنده این محال بودن خلق نشدن انسان بد را درک نمی کنم ، خداوند مجبور نبود که برخی را خلق کند ، لازمه فیض خداوند خلق انسان بود نه خلق انسانی که هدف خلقت خویش را برآورده نمی کند ، مگر هنداونه ای که طعم موز بدهد خلق شده است ؟ این میوه هم ممکن الوجود است ولی حکمت خداوند اقتضا می کند که این میوه نباشد ، بحث انسانهای خالد در جهنم هم این است خداوند هدف خویش را از خلقت انسان بیان کرده است ولی این هنداونه ها در آخر طعم موز می دهند! همانطور که قبلا هم بیان شد هیچ یک از صفات الهی دیگری را نقض نمی کند بنابراین وقتی انسانی قرار نیست هدف بوجود آمدنش را ارضا کند ، وجودش(نعوذ بالله ) با حکمت الهی در تضاد است [ البته ناگفته نماند و در جواب دوست عزیزی که فکر کردن با اینجا در خصوص حکیم یا عادل نبودن خداوند بحث می کنیم عرض می کنم که بر هیچ یک از دوستان شرکت کننده در این بحث همانطور که از صحبتشان بر می آید پوشیده نیست که خداوند عادل ، حکیم است و اگر این بحث به نتیجه هم نرسد بدیهی است که مشکل از ماست ولی فکر نمی کنم بحث کردن در این موضوعات و تفکر در این خصوص مشکلی داشته باشد. ]
ببینید بحث سر بعد از اینکه نور یا .. تمام انسانها در عالمی دیگر خلق شده بودد نیست ، بحث سر بوجود آمدن این نور یا .. است ، اگر خدا کسانی که نمی توانستند حتی اندکی به هدف خلقت برسند را خلق نمی کرد به هیچ کس ظلمی نشده بود و هیچ مثلت چهار ضلعی هم بوجود نیامده بود ، انسانهایی خلق می شدند که بعضی کمی بد بودند عده ای خیلی خوب بودند ولی بالاخره همه چه با جهنم و چه بی جهنم به بهشت می رفتند و در واقع به هدف الهی نزدیک می شدند.

========
از تمام دوستان سپاسگزارم ، التماس دعا

چهارشنبه 3/6/1389 - 3:20 - 0 تشکر 224229

با سلام
به واقع باید اعتراف کنم که با توضیحات آخر جناب صدرا اون خلا ذهنی بر طرف شد و قانع شدم.
ساده اش این می شه که وقتی چیزی امکان وجود داشته باشه خداوند اون رو خلق می کنه.
و در مورد این آدمهایی که قراره تا ابد در عذاب بمونن هم همینطوره. صرف اینکه اونها قرار عذاب بشن باعث عدم خلق اونها نمی شه و در واقع خداون قصاصا قبل از جنایت نمی کنه. شاید هم فی نفسه خلق نکردن موجودی که امکان ایجاد داره مثل همون جا کردن زمین در پوست تخم مرغه...

مرگا به من که با پر طاووس عالمي

يک موي گربه ي وطنم را عوض کنم

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.