با تشکر از توجه دوستان که در این مدت زمان اندک این تعداد پاسخ برای این مطلب درج شده است .
-------
در مورد اینکه آیا خلود در آتش جهنم حقیقت دارد می توان آیات صریحی از قرآن را بیان نمود :
1 ـ کفار (بقره آیه 161) 2 ـ ظالمان و ستمگران (نساء 168) 3 ـ منافقین (توبه آیه 68) 4 ـ متکبرین (سوره نمل آیه 29) 5 ـ مکذبین آیات خدا (تغابن آیه 10) 6ـ کسانی که عمداً مرتکب قتل می شوند (نساء آیه 93) 7ـ متجاوزین از حدود الهی (نساء آیه 14) 8 ـ دشمنان خدا و رسول او (توبه آیه 63) 9 ـ کسانی که کردار زشتشان بر آنها احاطه کرده است (بقره آیه 81) 10ـ ربا خواران (بقره آیه 275) 11 ـ همدستان و همکاران دشمنان اسلام (مائده آیه 80) 12 ـ مشرکین (توبه آیه 17) 13 ـ گناه پیشگان (یونس آیه 17).
در مورد اینکه آیا عده ای از جهنم خارج می شوند نیز بحثهای متعددی وجود دارد که شاید این مجال فرصت آن نباشد ولی به عنوان مثال :
آیه 48 سوره نساء بر این مطلب گواهی می دهد آنجا که می فرماید: «إِنَّ اللَّهَ لا یغْفِرُ أَن یُشرَک بِهِ وَ یَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِک لِمَن یَشاءُ وَ مَن یُشرِک بِاللَّهِ فَقَدِ افْترَی إِثْماً عَظِیما» خداوند (هرگز) شرک را نمیبخشد! و پایینتر از آن را برای هر کس (بخواهد و شایسته بداند) میبخشد. و آن کسی که برای خدا، شریکی قرار دهد، گناه بزرگی مرتکب شده است
و روایات کثیر دیگری که دلالت بر این مطلب می کند که شیعیان صاحب کبیره داخل آتش می شوند و مدتی عذاب خواهند کشید و بعد شفاعت نصیبشان خواهد شد به خلاف شیعیان راستین که هیچ وقت در دوزخ دیده نخواهند شد (بحار 8/363، ذیل 416)
در مورد بحث اختیار، صحبت بنده این نیست که خالدین جهنم اختیار نداشته اند ، که اگر نداشتند که دیگر نیازی به بحث نبود و هر آینه مشخص بود که مجازاتی در میان نیست بلکه ایشان آفریده شده اند که بسوزند ، اگر اختیار باشد و مجازات و پاداش و خیر و شر هم نباشد که اختیار بی معاناست؛ و همانطور که دوستان گفتند باید این مجازات و پاداش به عدل هم باشد.
آنچه در جستجوی آن هستم و بسیار هم پرس و جو کردم این است که چگونه میتوان هدف خلقت انسان و عطای نعمت اختیار را به او را تعریف کرد در حالی که می گوییم عده ای تا ابد به این هدف نمی رسند!و خداوند هم می دانست که نمیرسند ! پس چرا خلق شده اند و اختیار یافتند؟ برای اینکه بقیه از آنها عبرت بگیرند ؟ یا .....؟