• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 11974)
جمعه 20/10/1387 - 3:19 -0 تشکر 81882
فتوا بر قمه زنی...!ا

به نام خدا 

سلام

بدون مقدمه

نه می خوام نظر بدم نه جهت گیری کنم

فقط فتوای مراجع و علما (البته دوستان در نقد و بررسی می تونن شرکت کنن)

قضاوت با خودتون !!!

(از اظهار نظر احساسی هم لطفا خودداری بشه و در ضمن سخن بی مدرک هم گفته نشه چون نمی خوام اینم به سرنوشت بقیه تاپیکای قمه زنی دچار بشه)

از مدیر محترم هم می خوام این مطلب رو به عنوانی آرشیو فتوای فقها در نظر بگیرند و حذفش نکنند !! 

جمعه 20/10/1387 - 21:26 - 0 تشکر 82015

 ادله مختلف مراجع معظم تقلیدوعلما مبنی برحرمت بدعتهایی نظیر قمه زنی درعزاداری

1. اساسا اعمالی چون قمه زنی و زنجیرهای تیغ دار و ... بدعت است (هر كارى كه اساسى در دین نداشته باشد ولى به عنوان دین وانمود شود بدعت است) و دلیل عقلی و نقلی ندارد و از ائمه روایتی که توصیه به ان باشد نرسیده است و از منابع فقهیه چه لبیه و چه لفظیه بالخصوص یا به اطلاق دلیلی بر جواز قمه زنی نداریم چه رسد به رحجحان ان. در صورتی که درباره گربه کردن تاییدات و تاکیدات لفظی فراوانی داریم. پس مشروعیت این عمل به اثبات نرسیده است. در عمل هیچکدام از ائمه نه گانه بعد از سیدالشهدا(ع) هم تاییدی ندارد، نهایتا تاریخش به صفویه یا قاجاریه می رسد. در صورتی که در مورد گریه تاییدات عملی از آنها از صدر اسلام داریم. هر عبادت یا مستحبی فقط از ناحیه دین مباح و پذیرفتنی است و گرنه بدعت و حرام تلقی می‌شود. (آیات عظام مشکینی، جوادی املی، صالحی مازندرانی، کریمی، شبستری، یزدی، علامه عسکری، سید محسن امین عاملی، مطهری)

2. این عمل خرافی است و در بین مسیحیان و ارتدوکس های قفقاز معمول بوده است. مال شیعه نیست. و همیشه بنا به نقل تاریخی در هند و ایران و عراق سفارت خانه های بیگانه مانند سفارت انگلیس به هئیت های قمه زنی کمک های مالی فراوانی می کرده اند. (ایه الله مطهری، اراکی، امینی، مشکینی)

3. اگر فقای عضام گاهی در فتاوا به شرط عدم ضرر به نفس تجویز نموده اند، قطع نظر از عنوان های دیگر مثل عنوان وهن به مذهب بوده است. اگر عناوینی چون وهن تشیع و به هم زدن وحدت مسلمین و حرمت ذاتی و اشمئزاز برخی از این بدعت ها و خرافی بودن و حمایت بیگانگان را هم اضافه کنیم، فتوا متفاوت خواهد شد. کما اینکه حضرات اراکی و تبریزی که بنا بر برخی نقل های ضعیف قبلا حکم به تایید داشتند امروزه در اخرین فتاوایشان حکم به حرمت این اعمال را داده اند. و بسیاری از علمای بزرگوار هم پس از حکم ولی فقیه شیعیان حکم به حرمت را علنا بیان کردند. هر عملی که در تولید شور حسینی نقش داشته باشد عمل مباح است و ثواب دارد ولی امروز قمه زدن صورت دیگری پیدا کرده و دشمنان از آن به عنوان دلیل مستند حاکم بودن نظام خشونت در ایران و اینکه اسلام دین خشونت است، استفاده می کنند. (آیات عظام احمدی میانجی، علم الهدی)

4. دشمنان زیادتر از قبل و توسط اینترنت و شبکه های بسیار متعدد خود این را دستاویزی علیه تشیع قرار می دهند. این عمل مسلما باعث وهن و تمسخر شیعه می شود. با استناد به فرموده امام سجاد (ع)، هر عمل مباحی هم که موجب وهن اسلام بشود حرام است و امروزه قمه زدن سند افرادی مثل پاپ می باشد تا خشونت را به اسلام و شخص پیامبر نسبت دهند. ما تأثیر زمان و مكان را در احكام قبول نداریم، ولى در موضوعات احکام قبول داریم كه زمان و مكان باعث تغییر موضوع مى‏شود. موضوع‏شناسى، كارشناسى و تخصص مى‏خواهد و هر كسى قابلیت تشخیص موضوع را ندارد. كسى مى‏تواند موضوع شناسی كند كه از آمار و ارقام آگاهى داشته باشد و ترفندهاى دشمن و سیاست‏هاى نامرئى و مرموز دشمن را تشخیص دهد كه آیا این حرفهایى كه الآن مى‏زنند و شیعه را متهم به خرافى گرى مى‏كنند، خود این یك فن یا سیاست است براى این كه جلو عزادارى را بگیرند یا نه؟ این نیاز به كارشناسى دقیقى دارد. (آیات عظام امام خمینی، خامنه ای، مکارم شیرازی، تبریزی، امینی، نوری همدانی، فاضل لنکرانی، شبستری، بهجت، محفوظی، علم الهدی، سید محسن امین عاملی، محمدحسین فضل الله، مطهری)

5. این اعمال اضرار به نفس و آسیب به بدن است و و در موارد متعددی مرگ و خون ریزی های شدید بر اثر قمه زنی و زنجیرهای تیغ دار و ... داشته ایم و بیماری هایی که از طریق خون منتقل می شوند، پس از قمه زنی های علنی و جمعی امکان انتقال سریع می یابند. این مخالف سیره مسلمانان است. (آیات عظام مکارم، مشکینی، خامنه ای، موسوی اردبیلی، جوادی املی، سید محسن عاملی، محمدحسین فضل الله)

6. این عمل موجب اشمئزاز عقلا و اکثر مردم است که با رویه اسلامی سازگار نیست. لازم است در رابطه با مسایل سوگوارى و عزادارى سالار شهیدان حضرت ابى عبدالله الحسین (علیه السلام)به گونه اى عمل شود كه موجب گرایش بیشتر و علاقمندى شدیدتر به آن حضرت و هدف مقدس وى گردد. اینکه كسى با كارد تیز یا شمشیر یا قمه بزرگ به جان خودش بیافتد و به سر خودش بكوبد، حالت حزن و عزاداری نیست، بلکه یك حالت وحشت و ترس است؛ خصوصاً براى بچه‏ها و افراذی كه تحمل دیدن این صحنه را ندارند و خارجی ها. صحنه، صحنه‏اى نیست كه ایجاد حزن كند، بلكه احساس خشونت و توحش در بعضى‏ها به وجود مى‏آید. (آیات عظام نوری همدانی، فاضل لنکرانی، بهجت)

7. شیوه علمای سلف و کنونی شیعه، تبعیت از حکم ولی فقیه زمانه بوده است. زمانی که ولی فقیه حکمی داد بر همه علما و مقلدین تبعیت از آن واجب است. خصوصا که حکمی بازتاب شدید بیرونی و جهانی داشته باشد. به علاوه که امور مذکور در بین عرف مردم به عنوان عزاداری مرسوم نیست.(آیات عظام اراکی، مظاهری، مشکینی، یزدی، خرازی، مهدی حسینی روحانی، امینی، راستی، احمدی میانجی، محمدی گیلانی، استادی، شبستری، علم الهدی، سبحانی، محفوظی) به فرموده شیخ انصاری: اگر فقها احكام یكدیگر را نقض كنند آن دسته از مصالح نظام اجتماعی كه به دست حاكمان سر و سامان می گیرد مختل می شود... در هر حال از مجموع آنچه گذشت روشن می شود كه اگر فقیهی حكم قولی و فعلی الزام آوری را در اموری كه مربوط به حاكم است، بیان كند جایز نیست دیگر فقها برای حكم او مزاحمت ایجاد كنند. به عنوان مثال اگر مال یتیم را از كسی بگیرد یا كسی را برای گرفتن آن مامور كند یاكسی را ناظر بر آن قرار دهد كسی حق ندارد حكم او را نقض كند; زیرا نظر او مانند نظر امام است و از این رو قابل نقض نیست. خصوصا که فقیهی به عنوان ولی فقیه از طرف 83 خبره کشف شده باشد و قلوب مردم متمایل به او باشد.

8. امور مذکور در بین عرف مردم به عنوان عزاداری مرسوم نیست و حکم به استحباب و مشروعیت آنها بدون وجه است. بلكه به علّت عدم قابلیت پذیرش و نداشتن هیچگونه توجیه قابل فهم، نتیجه سوء بر آن مترتب خواهد شد. عنوان جزع هم بر این عمل صدق نمی کند. (آیات عظام خامنه ای، امینی، سید محسن امین عاملی، تبریزی)

9- برخی از این امور خرافی و بدعت امیز ذاتا محرم است. ( آیات عظام مشکینی، یزدی)

10. عزاداری آن حضرت عمل سیاسی است پس باید ازمخلوط شدن کارهایی که جنبه سیاسی آن را مخدوش و یا عنوان خرافیت و وهن اسلام می بخشد اجتناب نمود. حتی اگر شخص قمه زن قصد صدمه خوردن اسلام را نداشته باشد، باز بدعت و حرام است.(آیات عظام مشکینی، احمدی میانجی، نوری همدانی، فاضل لنکرانی، شبستری، علم الهدی)

11. این عمل امروزه باعث تشدید انشقاق بین مسلمانان (سنی- شیعه/ شیعه - شیعه) شده است، در حالی که تلاش برای وحدت اسلام و اعتلای تشیع واجب است. (آیات عظام راستی، نوری همدانی،)

* این مطالب برگرفته از فتوای بیش از 40 تن از مراجع و علمای شیعه می باشد.

شنبه 21/10/1387 - 19:36 - 0 تشکر 82151

به نام خالق مخلوقات 

با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد(ص)

محرم آمد و وقت عزا شد 

راستش نمی دونم همون روز ، روز قبل
به هر حال یه روز 
قبل ، بعد و یا همان روزی که این تایپیک را زدید
مجله ای از مجمع نورالثقلین به دستم رسید
نظر مراجع رو نوشته بود
خواستم 
برم 
در تایپیک
قمه زنی یا آسیب شناسی عزاداری
بنویسم
اما دیدم
دوستانی
به طور کامل
نوشته اند
دستتون درد نکنه 

 
شيخ رجبعلي خياط فرمود: 

اگر ما به قدر ترسيدن از يک عقرب از عِقاب خدا بترسيم،

همه کارهاي عالم اصلاح ميشود
 
 
 
اللهم صل علي محمد و ال محمد و عجل فرجهم 
 
جمعه 27/10/1387 - 2:41 - 0 تشکر 83165

بسم رب الحسین

یک لحظه تامل ؛

1_ دوستانی که نام و فتوای علما رو نوشتند ، ایا خودتون اصلا اونها رو خوندید یا تنها صرف کپی پیست مطلب میزنید ؟؟؟ اینو گفتم از این باب که خیلی از موارد گفته شده موارد تکراری بودند که نشان از کم توجهی ما داره ! لطف کنند دوستانی ابتدا مطالب دیگر دوستانشون رو بخونند بعد مطلب ثبت کنند

2_
 دوستانی که لیست """آیه الله """ ها رو برای ما معرفی میکنند !!!! به نظرتون این لفظ یک لفظ عامیانه است ؟؟؟ شاید امثال جناب "هادی تک" بهتر متوجه منظور من بشند !!
عزیزان من ! خیلی از حوزوی های ما خیلی از مجتهدین رو حتی به داشتن رساله هم جایز نمیدونند !!!!!

چی برداشتید اسم هر بزرگی رو که نام اجتهاد رو یدک میکشه به عنوان تحریم "قمه زنی" معرفی میکنید ؟؟؟؟

من نمیخوام خدای نکرده کوچکترین نظر شخصی بر روی مجتهدین داشته باشم اما اصلا دقت بر روی اسامی نام آورده شده کردید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟


3
_ چند تا از فتواها رو من خدائیش شاخ در آوردم که از کجا اومده ؟؟؟!!!!!
آیه الله اراکی (ره) شخصیتی بودند که ولایت فقیه رو قبول نداشتند !!! حالا چطور شده که در حکمشون به  تحریم "قمه زنی" به ولی فقیه استناد میشه ؟؟؟؟؟؟؟

آیه الله خوئی همین طور ! ایه الله تبریزی و ...

همین جور فتواها رو بنویسید و اصلا نگید از کجا اومده ! کی گفته ! کجا صحت داره !
آیه الله بهجت خودشان هیچ سخنی نمیگند ! نه در موافق و نه در مخالف ! اما همه احکام گذشتشون داره برعکس میشه !!! چرا ؟؟؟؟؟؟

اینها رو جواب بدید تا برم سر اصل قضیه و فتوای بزرگان عالم تشیع !!!!!!!
خداوکیلی من نمیخواستم در این بحث شرکت کنم چون حرفهام رو قبلا زدم .
 اما بنا بر درخواست یکی از دوستان و اینکه اگه احتمالا وظیفه ای بر گردن من باشه در این باب لازم دیدم وارد بشم


تنها و تنها بر حکم مجتهدین اعلم و بزرگ تشیع که هیچ شک و شبهه ای در فتوای آنها نیست بحث رو ادامه میدیم و نه هیچ چیز دیگه ....

آقا جان اگر قرار باشد من هم مثل ژول ورن دور دنيا را درهشتاد روز بچرخم ،
ترجيح ميدهم دور تو بچرخم
چون تو هم دنياي مني هم عقبي مني
جمعه 27/10/1387 - 13:39 - 0 تشکر 83252

به نام خدایی که همین نزدیکی هاست

سلام

یعنی سخنان امام خمینی (ره) یا رهبر هم اشتباهه؟

برای روشن شدن یه موضوع اشتباه چند تا فتوا باید باشه؟

همه مراجع بر اینکه سخن ولی فقیه ارجهیت داره بر هر فتوایی، پس دیگه جای سخن نمیزاره!

در مورد آیت الله بهجت پیشنهاد میکنم شما هم برای اثبات این موضوع، تماسی با دفتر ایشان بگیرین، شاید به شما جواب دیگری بدن، ولی من مخالفت ایشون رو به این امر رو دیدم.

و خیلی ها هم به اسم ایشون سخنانی گفتن که ایشون تمام این سخنان رو رد کردن، و گفتن من چنین چیزی نگفتم، دست نوشته ایشون هم موجود هست، شاید اونم با فتوشاپ درست کردن!!!

التماس دعا

كار ما نیست شناسائی "راز" گل سرخ
كار ما شاید این است
كه در "افسون" گل سرخ شناور باشیم...
يکشنبه 29/10/1387 - 1:27 - 0 تشکر 83605

بسم رب الحسین

دوستانی که لیست اسامی "آیه الله" ها رو برامون نوشتند حرفی ندارند ؟

جناب مای میل ؟

خانم عشق ابی ؟

خانم اقایی ؟

و دیگر دوستانی که به فقها و احکام اونها استناد کردند اگه صحبتی داشته باشند میشنویم !!!

در مورد جمله ممل عزیز "همه مراجع بر اینکه سخن ولی فقیه ارجهیت داره بر هر فتوایی، پس دیگه جای سخن نمیزاره! "؛ کدوم مراجع چنین حکمی دادند؟؟؟ پیرامون این بحث به بحث مربوطه مراجعه بفرملائید پاسختون رو دریافت خواهید کرد .

در مورد فتوای حضرت امام(ره)؛ ایشان نفرمودند "حرام" است ؛ فرمودند در حال حاضر از زدن ان اجتناب بشه که این مورد بر میگرده به احکام ثانوی حکومت اسلامی و شرایط خاص خودش رو میطلبه !

در مورد فتوای رهبر عزیزمون هم به همین شکل صادقه ! نه چیز دیگه !

در مورد فتوای آیه الله بهجت هم من نمیدونم چگونه حکم تحریم ازش برداشت شده ؟؟؟؟؟؟
اگر هم آن استفتاء صحیح باشه گفته شده من چنین لباس خونینی ندارم !!!
حال چگونه و با چه عقلی حکم بر تحریم آن گرفته میشه از این جمله ؟؟؟؟؟؟؟

در مورد فتوای "مرحوم آیه الله اراکی" نظرتون چیه؟ خیلی از فتواها تحریف شده اند!
حکمی که از ایه الله خوئی اومده از کجا اومده و اصلش چیه؟ حکم آیه الله تبریزی چه معنی ای داره و اصلش چیه ؟ حکم آیه الله بروجردی چی بوده؟از ایه الله نائینی چی بوده ؟ از مرحوم حکیم چطور ؟ و...در حال حاضر هم امثال ایه الله وحید چه حکمی میدهند؟ آیه الله سید صادق شیرازی چطور ؟ آیه الله امامی چطور؟ و ...


دوستان منتظر حضورتون هستیم تا اگه پاسخی برای این دو پست من دارید بفرمائید و بریم سراغ فتاوی بزرگان!

آقا جان اگر قرار باشد من هم مثل ژول ورن دور دنيا را درهشتاد روز بچرخم ،
ترجيح ميدهم دور تو بچرخم
چون تو هم دنياي مني هم عقبي مني
يکشنبه 29/10/1387 - 2:10 - 0 تشکر 83607

دوست عزیز حناب حیات طیبه ی گرامی

خدمتتون عرض کنم که بنده همونطوری که از عنوان تاپیک هم بر میاد قصدم جمع آوری فتاوای مختلف در مورد قمه زنی بوده اما ...

چیزی که در مورد احکام ثانویه بسیار واضح و روشنه اینه که باید عمل بشه . وقتی حاکم جامعه ی اسلامی بر نزدن قمه در این زمان کرده اند باید طبعیت کرد. 

در ضمن ما داریم در زمان حال زندگی می کنیم و اگه کسی قبلا خوابی دیده و بخاطر اون خواب گفته قمه زنی مستحبه ، ... جناب حیات طیبه ی بزرگوار باید خدمتتون عرض کنم اون زمان دیگه اون  زمان گذشته و الان حکم اکثریت بر تحریم قمه زنی هست. چرا تو گذشته زندگی کنیم؟!!

در مورد فتاوایی که حکم بر استحباب قمه زنی داشته اند و شما به عنوان حافظ منافع قمه زنان در تبیان لطفا یک مورد رو بیاورید که از احادیث باشد یا دست کم جریان آن از خواب و رویا بیشتر باشد.

چون چند فتوا رو که می خوندم در مورد پیدایش این عمل، طرفی که فتوا داده بود تو خواب دیده بود که به قمه زدن امر می شه.

يکشنبه 29/10/1387 - 22:57 - 0 تشکر 83720

به نام خدایی که همین نزدیکی هاست

سلام

در پاسخی که حیات طیبه عزیز ثبت کردن، چند سوال داشتم.

میشه در مورد احکام اولیه و ثانویه توضیح بدین؟

یه سند تاریخی بیارین که قمه زنی رو معصومین تائید کرده باشن، یا زدن زنجیر تیغدار، یا زنجیر زنی و یا علم کشی و چهلچراغ و یا دیگر مواردی که تو تاپیک قبلی روش داشت بحث میشد؟

این ادوات و این شیوه های عزاداری از کی وارد دین اسلام و مخصوصا تشیع شده و کی واردش کرده؟

وقتی حاکم شرع فتوایی داده، به گفته شما احکام ثانویه و بنا به شرایط امروزه و به خاطر اسلام چنین سخنی فرمودن، حالا تکلیف چیه؟

در این باره چند مرجع مخالفت کردن باحکم ایشون؟

در ضمن اعلمیت در انتخاب مرجع یکی از شروط مهم هست، تا حالا چند مرجع اعلم حکم رهبر رو مبنی بر قمه زنی رد کردن، و یا گفتن قمه زنی ایراد نداره؟

در مورد آیت الله بهجت هم ساده ترین راه، تماس با دفتر ایشون هست، اینطوری مشخص میشه این فتوا جعلی هست یا حقیقی، پس وقتی راهی به این سادگی هست، چرا این همه علامت سوال؟

در مورد باقی مراجع هم که اسم آوردین، لطف کنین با دفترشون تماسی بگیرین، و هرچه شنیدین رو صادقانه اینجا بنویسین تا حقیقت روشن بشه، که کی داره اشتباه میکنه.

هر کسی هم اعتراض داشت خودش مجدد تماس میگیره و حقیقت روشن میشه.

به نظرتون اینطوری همه چیز مشخص نمیشه؟

دیگه بحث بین چند نفر معدود الکی تو یه دایره نمیچرخه و نتیجه میده!

التماس دعا

كار ما نیست شناسائی "راز" گل سرخ
كار ما شاید این است
كه در "افسون" گل سرخ شناور باشیم...
دوشنبه 30/10/1387 - 1:41 - 0 تشکر 83770

بسم رب الحسین

ذکر نکاتی چند؛

مای میل جان ؛  شما توجه داشته باشید فقاهت تشیع از اهل بیت گرفته میشود و آن هم اهل بیتی که آخرین آنها صدها سال است در غیبت کبری به سر میبرد .
قوانین فقهی تشیع چیزی نیست که از فقهای بزرگ این مذهب به خاطر مدت زمان معین و خاصی ، تبری و جدایی پیدا کنه !
اگر فقیه داریم جرئت پیدا کند و بگوید فقاهت من بالاتر از امثال نائینی است !
اگر فقیه داریم فی الحال سر از سکوت بلند کند و بگوید فقاهت من بالاتر از حائری است!

درست است در زمان حال زندگی میکنیم اما با چه اصول و پایه ای ؟؟؟؟؟؟؟
بر پایه ای ساختگی و بدور از علمای پیشین ؟؟؟؟؟؟


یک جمله شما منو از این مبحث ناامید کرد و آن اینکه : "شما به عنوان حافظ منافع قمه زنان در تبیان..."

اگر برچسب زدن در فرهنگ ما منقطع بشه ، خیلی راحت و روان میتونیم در اینگونه بحثها ، بحث کنیم .
بنده نه برای قمه زنها حرف میزنم و نه برای مخالفین اونها .
چون فقیه بزرگمان در حاضر ، ایه الله وحید خراسانی فرمود از شیخ طوسی تا شیخ انصاری همه باید فنا بشند برای یک نفس امام هشتم !
یعنی هر چه بزرگ و غیر بزرگ وجود داره باید فدای یک نفس امام معصوم بشه ! حفظ یک نفس امام هم چیزی نیست جز حفظ مذهب و نظام واقعی تشیع !
پس نه برای خودم به سر میکوبم و نه برای قمه زنها و نه برای هیچ کسی دیگر . چه موافق باشد و چه مخالف!



"الان حکم اکثریت بر تحریم قمه زنی هست. چرا تو گذشته زندگی کنیم؟!! "
اگر ملاک
 شما از اکثریت "آیه الله" هایی هستند که در صفحات پیش ذکر شد و سایت تبیان هم در دو لینک مجزا به همین ها استناد میکند!! باید بگویم بنده هم میتوانم از حوزه علمیه ذوالفقار اصفهان یا حوزه صدر یا چندین مدرسه علمیه بزرگ اصفهان ، بنا بر دست نوشته های بزرگان آن مدارس که همگی روحانیون بزرگی هستند ، حکم بر وجوب قمه زنی بیاورم !!! ایا شما هم همین را میخواهید و اکثریت میدانید ؟

اما اگر حکم اکثریت شما بر فقهای اعلم و به اصطلاح کسی باشد که ملا باشد در تشیع ، باید بگویم به هیچ عنوان شامل "اکثریت" نمیشوند و اگر لازم شود و شما نیز بخواهدی این مطلب را اثبات خواهم کرد.

منظور بنده از حضور در این مبحث نیز فقط  استناد بر احکام فقهای بزرگ و بحث پیرامون نظرات آنهاست .
اگر صلاح میدونید مطالبمون در این اندازه باشه بفرمائید .چون نیاز هست برای برخی سوالات به مانند ممل به توضیحات حاشیه ای هم پرداخته بشه .

علی علی

آقا جان اگر قرار باشد من هم مثل ژول ورن دور دنيا را درهشتاد روز بچرخم ،
ترجيح ميدهم دور تو بچرخم
چون تو هم دنياي مني هم عقبي مني
سه شنبه 1/11/1387 - 20:6 - 0 تشکر 84086

به نام خدایی که همین نزدیکی هاست

سلام

چرا به سوالم پاسخ ندادین؟

التماس دعا

كار ما نیست شناسائی "راز" گل سرخ
كار ما شاید این است
كه در "افسون" گل سرخ شناور باشیم...
سه شنبه 1/11/1387 - 21:35 - 0 تشکر 84107

شما فقط دارین مغلطه می کنید ... لطف کنید بیارید اون علمایی رو که می گید واجب کردن این عمل رو !! من هیچ جا ندیدم کسی حکم بر وجوب قمه زنی داده باشه و امکان هم نداره این اتفاق زمانی بیفته ... و در مورد احکام شریعت که ثابت هستند ... !!

اگه قرار باشه همه ی احکام تغییر ناپذیر باشند یعنی اجتهاد یه امر بی فایده و بدرد نخوره !! اما

اما در مورد اینکه چه کسی اسمش آیت الله هست و کدوم واقعا آیت الله هست شاید من به اندازه ی شما سوادش رو نداشته باشم ولی اینقدر می دونم که ازین افرادی که اسمشونو میارم دیگه کسی اعلم تر نیست !، نمی دونم خدا عالمه ...!

حضرت آیت الله العظمی مكارم شیرازی
بر عزاداران عزیز لازم است از كارهایی كه موجب وهن مذهب می‏گردد و یا آسیبی به بدن آنها وارد می‏كند، خودداری كنند.‏  (، ذیل کلمه قمه زنی makaremshirazi.‏orgپایگاه اینترنتی)


حضرت امام خمینی(‏قدس‏الله‏نفسه‏الزکیه)
بسمه تعالی در وضع موجود قمه نزنند، و شبیه خوانی اگر مشتمل بر محرمات و موجب وهن مذهب نباشد، مانع ندارد؛ اگر چه روضه خوانی بهتر است و عزاداری برای سید مظلومان از افضل قربات است.‏ (استفتاءات امام، ج 3، سؤالات متفرقه، س 37)

حضرت آیت الله العظمی خامنه‏ای
قمه‏زنی علاوه بر اینكه از نظر عرفی از مظاهر حزن و اندوه محسوب نمی‏شود و سابقه‏ای در عصر ائمه(ع) و زمان‏های بعد از آن ندارد و تأییدی هم به شكل خاص یا عام از معصوم (ع) در مورد آن نرسیده است، در زمان حاضر موجب وهن و بدنام شدن مذهب می‏شود؛ بنابراین در هیچ حالتی جایز نیست.‏ و چنانچه در این مورد نذری وجود داشته باشد، نذر واجد شرایط صحّت و انعقاد نیست.‏(اجوبه الاستفتاءات، س 1461)

حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(‏قدس‏سره)
با توجه به گرایشی كه نسبت به اسلام و تشیع بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در اكثر نقاط جهان پیدا شده، و ایران اسلامی به عنوان امّ القرای جهان اسلام شناخته می شود، و اعمال و رفتار ملت ایران به عنوان الگو و بیانگر اسلام مطرح است، لازم است در رابطه با مسایل سوگواری و عزاداری سالار شهیدان حضرت ابی عبدالله الحسین (علیه السلام)به گونه ای عمل شود كه موجب گرایش بیشتر و علاقمندی شدیدتر به آن حضرت و هدف مقدس وی گردد.‏ پیداست در این شرایط، مسأله قمه زدن نه تنها چنین نقشی ندارد، بلكه به علّت عدم قابلیت پذیرش و نداشتن هیچگونه توجیه قابل فهم مخالفین، نتیجه سوء بر آن مترتب خواهد شد.‏ لذا لازم است شیعیان علاقمند به مكتب امام حسین (علیه السلام) از آن خودداری كنند.‏ و چنانچه در این مورد نذری وجود داشته باشد، نذر واجد شرایط صحّت و انعقاد نیست.‏ (جامع‏المسائل، ج، س 2173.‏1)

در مورد ایت الله بهجت هم ایشون فرمودند " بنده به هیچکس توصیه نکردم قمه بزند!"

اگر احیانا اعلم تر ازین افراد پیدا کردید که معاصر باشن تا احکامشون مناسب روز باشه خوشحال می شم بنده رو در جریان بزارید ... .

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.