• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 11942)
جمعه 20/10/1387 - 3:19 -0 تشکر 81882
فتوا بر قمه زنی...!ا

به نام خدا 

سلام

بدون مقدمه

نه می خوام نظر بدم نه جهت گیری کنم

فقط فتوای مراجع و علما (البته دوستان در نقد و بررسی می تونن شرکت کنن)

قضاوت با خودتون !!!

(از اظهار نظر احساسی هم لطفا خودداری بشه و در ضمن سخن بی مدرک هم گفته نشه چون نمی خوام اینم به سرنوشت بقیه تاپیکای قمه زنی دچار بشه)

از مدیر محترم هم می خوام این مطلب رو به عنوانی آرشیو فتوای فقها در نظر بگیرند و حذفش نکنند !! 

پنج شنبه 3/11/1387 - 16:58 - 0 تشکر 84320

عرض سلام

موضوع قمه زنی و بحث در موردش دیگه مُد شده. بابا ماجرا اونقدرام که ما فکر می کنیم حساس نیست. نه زدنش حرامه و موجب ارتداد می شه و نه نزدنش به معنی بیرون اومدن از خیمه ی سیدالشهداست. نه موافقینش رو باید انگ ضد رهبری زد و نه مخالفینش با عزاداری برای سیدالشهدا مشکل دارن. با این حال:

اونچه اصله و واجب، نفس اقامه ی عزا و روضه خونیه. باقی اعمال و شیوه های عزاداری فرعیات و مستحباته. یعنی اینکه یکی سینه می زنه و پیرهن در میاره یا یکی دسته ی زنجیر زنی راه می ندازه یا یکی اطعام می کنه یا یکی قمه می زنه اینا همش حکم تعقیبات نمازو داره که انجامش شاید موجب کمک به مقبولیت عمل واجب باشه اما ترکش نمی تونه مبطل باشه. در ضمن مستحبی که به واجب لطمه بزنه جایز نیست. وقتی عملی مثل قمه زنی در انظار یا اظهار به قمه زنی تا این حد مورد تشکیک و مخالفت علما قرار داره دیگه چه اصراری بهش داریم آخه. معصوم (ع) می فرماید مگر شیعیان ما از واجبات به جایی نرسیدن که سراغ مستحبات می رن؟ خُب آقا اصل و که برپایی مجلس روضه است و مورد تاکید اهل بیت هم هست و جای شک و شبهه ای هم نداره درست کنیم، حالا گیرم که این فرع از قلم بیفته.

در مورد اظهار نظر آیت الله سید صادق شیرازی هم باید عرض کنم که مصداقی که برای مقایسه در نظر گرفتن به نظر حقیر اشتباهه. فرمودن مسیئلی مثل مورد تمسخر یا اهانت قرار گرفتن نمی تونه مبنای تعطیلی احکام اسلام قرار بگیره. و بعد از نماز و روزه مثال زدن و مورد اهانت قرار گرفتن پیامبر برای ترویج دین. اولا قمه زنی جزو واجبات دین نیست که بخواد مشمول این فرمایش ایشون قرار بگیره. دوما مورد تاکید و امر معصوم هم نیست که ترکش نافرمانی باشه. سوما در شرایطی که دشمن منتظر نشسته که از شیعه آتو بگیره و تخریبش کنه این عمل هم آب به آسیاب دشمن ریختنه و هم موجب ایجاد تفرقه در بین شیعیان می شه و تر کش لااقل بهتر از انجامشه. حالا هم اگه کسی می خواد قمق بزنه بره بزنه منتهی صداش و در نیاره. تازه ثوابشم بیشتره. هروقت قمق زنی شد مصداق عزا داری بر سیدالشهدا اونوقت جا داره در موردش حساس باشیم و علنیش کنیم حالا که نیست پس ...

آقا بحث طولانی شد شرمنده. کلام آخر: حضرت علی ابن موسی الرضا برای حفظ مصلحت اسلام و جامعه ی اسلامی ولیعهدی مامون ملعون رو ظاهری قبول کرد. ما حاضر نیستیم برای بقای اسلام و حفظ وحدت شیعیان دست از یک سری دلبخواه ها مون برداریم.

یا حق

مرگا به من که با پر طاووس عالمي

يک موي گربه ي وطنم را عوض کنم

جمعه 4/11/1387 - 1:26 - 0 تشکر 84385

بسم رب الحسین

مای میل عزیز ؛ بنده برای اینگونه مباحث وقت نسبتا زیادی میگذارم پس دوست دارم وقتی وارد آن میشم دوستان با دقت نظر خوب و دقیق خودشون پاسخ گو باشند .


""شما فقط دارین مغلطه می کنید ... لطف کنید بیارید اون علمایی رو که می گید واجب کردن این عمل رو !! ""
نمیدونستم استناد و استشهاد بر اصول فقهی هم میشه مغالطه گری!
آوردن احکام علما و فقها آسانه . منتها تا زمانی که استدلال عقلی برای خودمون هم جواب نده دیگه حکم علما رو هم به تبع همان عقل(ناقص) نادیده میگیریم !
بنده قبل از اینکه احکام علما رو قرار بدم لازم میدونم نکاتی رو عرض کنم .


""هیچ جا ندیدم کسی حکم بر وجوب قمه زنی داده باشه و امکان هم نداره این اتفاق زمانی بیفته""
کسی حکم "وجوب" نداده که میگید ندیدید . بله نه تنها شما بلکه هیچ کس حکم واجب برای قمه زنی ندیده
اما مسئله دیگه که در ارتباط با این جمله شماست اینه که :

در کدام حدیث و روایت ذکرشده که قمه زنی استحباب دارد یا وجوب آن مشخص شده باشد ؟
نهایت جهالت در مورد قمه زنی همین سوال است!
منظورم شخص خاصی نیست اما جهالت در این جا این است که ، جهال نمیدانند حکم قمه زنی در استحباب یا وجوب آن نیست . بلکه حکم در جواز است !!!

تا موقعی که سندی بر تحریم آن یافت نشود حکم جواز صادر شده است!!!!!!!!!!!!!!!!
به مانند این است که سوال شود استفاده از کامپیوتر در کدام سند و حدیث روایی آمده است؟؟!!!!!!!
ای کسی که دم از موجودیت در روایات میزنی!
تا وقتی دلیل بر تحریم نباشه حکم بر جواز است یعنی استفاده از ان فی نفسه اشکال ندارد .
اگر هم کسی استفاده نکرده است فعل حرامی انجام نداده و اگر هم استفاده کرده باشد و استفاده کند ، باز هم به همچنین !!!

آنهایی که حکم بر بطلان صادر میکنند باید سندی ، ایه ای ، حدیثی بر بطلان بیاورند !!!

دقت کردید ؟
پس : تا وقتی در زمینه های فقهی تحریم یا استحباب ثابت نشود ، حکم بر جواز است !
در نتیجه دوستان و اونهایی که بر احادیث استناد میکنید باید مدرکی بر تحریم بیارید . اگر میتوانید بسم الله !! در خدمت خواهیم بود


اما قمه زنی همانطور که قبلا هم گفته ام از مظاهر و مصادیق عزاداری شمرده میشود ! چرا که ظلمی که در حق اهل بیت در عاشورا شد ظلمی بینهایت و بدون حد بود . فلذا عزاداری در آن نیز بدون حد و میزان میشود !!

به گقته فقها (بروید و در قم بگردید و تحقیق کنید که چه فقیهی همکنون در اعلی مرتبه فقاهت قرار دارد... اگر اشتباه میکنم منتظر حضورتون به طور مستدل هستم) از شیخ طوسی تا شیخ انصاری همه باید فدا بشند برای یک نفس امام معصوم . با این توصیف دیگه قمه زنی که ارزشی ندارد !!!!
ملاک و میزان تعیین کننده حد عزاداری برای امام معصوم نیز بر عهده شخص مکلف خواهد بود و هیچ کسی اجازه ارائه مصداق یا نوع خاصی عزاداری برای مجالس ابی عبدلله را ندارد !

( در مورد اسامی که ذکر فرمودید ؛ تنها یک جمله در مورد آیه الله فاضل عرض کنم . ایشان رو به شخصه خیلی قبول دارم . طبق تحقیقاتی که کردم . اما ایا میدانستید که ایشان در زمان حیاتشان ، لمعه رو از محضر آیه الله منتظری فرا میگرفتند؟؟؟؟؟ حالا بگید استاد بالاتر است یا شاگرد ؟)

..ادامه دارد...

آقا جان اگر قرار باشد من هم مثل ژول ورن دور دنيا را درهشتاد روز بچرخم ،
ترجيح ميدهم دور تو بچرخم
چون تو هم دنياي مني هم عقبي مني
جمعه 4/11/1387 - 1:43 - 0 تشکر 84388

بخشی از صحبتهای دوست عزیزمون abjad8 نیز دقیقا صحبتهای بنده رو تائید میکنه .

اونجایی که فرمودند :
"نه زدنش حرامه و موجب ارتداد می شه و نه نزدنش به معنی بیرون اومدن از خیمه ی سیدالشهداست. نه موافقینش رو باید انگ ضد رهبری زد و نه مخالفینش با عزاداری برای سیدالشهدا مشکل دارن""

اضافه کنم بر اختلاف افتادن بین انجام یا عدم انجام آن بحثی نداریم .
تنها نظر بنده بر این است که قمه زنی فی نفسه نه تنها اشکالی ندارد بلکه اقدام به این عمل نیز جزئی از مصادیق عزاداری محسوب میشود


""در مورد اظهار نظر آیت الله سید صادق شیرازی هم باید عرض کنم که مصداقی که برای مقایسه در نظر گرفتن به نظر حقیر اشتباهه. فرمودن مسیئلی مثل مورد تمسخر یا اهانت قرار گرفتن نمی تونه مبنای تعطیلی احکام اسلام قرار بگیره. و بعد از نماز و روزه مثال زدن و مورد اهانت قرار گرفتن پیامبر برای ترویج دین. اولا قمه زنی جزو واجبات دین نیست که بخواد مشمول این فرمایش ایشون قرار بگیره"
درسته در ظاهر حکم وجوب نداره ، اما در باطن هیچ چیز ارزش حفظ و بقای ولایت ائمه رو نداره و این میشه واجب !

مثال آیه الله شیرازی رو آیه الله وحید به گونه ای دیگر بیان کرده اند؛
فرمودند این جماعت (سنیان متعصب وهابی ) که چنین افکار موهوم و سراسر شرکی رو پیرامون خداوند قائل هستند حق اظهار نظر در شعائر حسینی را ندارند و در نتیجه مبنای تعظیلی احکام اسلام از جمله شعائر حسینی قرار نمیگیره .

یا علی مدد

آقا جان اگر قرار باشد من هم مثل ژول ورن دور دنيا را درهشتاد روز بچرخم ،
ترجيح ميدهم دور تو بچرخم
چون تو هم دنياي مني هم عقبي مني
جمعه 4/11/1387 - 14:4 - 0 تشکر 84489

عرض سلام

قمه زنى بنابر مشهور مستحب است و با دلیل قطعى ثابت نشده كه قمه زنى باعث زشت شدن وجهه تشیع است، بلكه برخى از شخصیات معتقدند كه قمه زنى از مهمترین وسائل تبلیغ و ترویج براى مذهب است. به اضافه اینكه دلائلى از این قبیل، براى كنار گذاشتن احكام شرعىِ ثابت شده كافى نیست. و الا مى بایست از خیلى احكام الهى در جهاد و حج و نماز و روزه دست كشید. خداوند مىفرماید: (یا حسرة على العباد ما یأتیهم من رسول إلاّ كانوا به یستهزؤون) آیا مسخره كردن پیامبران براى عقب نشینى آنها از دعوت بسوى حق كافى است؟ (آیت الله سید صادق شیرازی)

ابتدا تشکر کنم از حیات طیبه ی عزیز برای توضاحات خوبی که در مورد دلایل جواز قمه زنی دادن. بنده هم به شخصه تا به حال حکم بر وجوب یا حرمت قمه زنی به طور مطلق ندیدم. عموما هم اگر تحریمی هست در مورد علنی بودنش، اونهم در شرایط فعلیه. (الیوم)

  ایرادی هم که بنده به نظر جناب آیه الله شیرازی گرفتم به همین دلیله که قمه زنی فی نفسه واجب نیست. بلکه اصل اقامه ی عزا که سبب بقای اسلامه واجبه و این فعل تنها یکی از مصادیقش به شمار می ره. و امکان ترک و جایگزین کردنش وجود داره. 

تا اینجا که شد تارف و تکلف. دو تا نکته هست که علت اصلی ورود دوباره ی من به این بحثه.

1-  ملاک و میزان تعیین کننده حد عزاداری برای امام معصوم نیز بر عهده شخص مکلف خواهد بود و هیچ کسی اجازه ارائه مصداق یا نوع خاصی عزاداری برای مجالس ابی عبدلله را ندارد !

آقا دین که مجرای اصلی احکام الوهی و راه مطلق رسیدن به قرب الهی و ولایت تامه ی اهل بیته و قربانی عظیم الشانی چون سیدالشهدا داره محدود به حدود شرعیه و نیاز به مجوز فقها داره. چطور میشه برای عزاداری حد و مرز قائل نشد و تشخیص روش و مصداق و میزانش رو به عهده ی مکلف گذاشت؟

بدون شک وقتی نماز که شعار اسلامه، بدون مجوز و انطباق با نظر مجتهد حکم به ابطالش داده می شه، در مورد عزاداری بر اهل بیت و علی الخصوص سیدالشهدا هم باید رعایت این مجوز و انطباق بشه.

2-ظلمی که در حق اهل بیت در عاشورا شد ظلمی بینهایت و بدون حد بود . فلذا عزاداری در آن نیز بدون حد و میزان میشود !!
 اگر منظور بی نهایت بودن میزان غم و اندوه و عزای بر سید الشهداست قابل تاویل و قبوله اما اگر منظور بی نهایت بودن عزاداری در شکل و مصداقه باید بگم به نظر منطقی نمیاد. لااقل چند تا نکته وجود داره:

الف) مصادیق عزاداری: اینکه عمل مورد نظر جزء مصادیق عزاداری باشه. اونهم در فرهنگ عامه ی همون کشور یا منطقه. گرچه این مصادیق در زمانها و مکانهای مختلف تغییر می کنه اما به هر صورت باید رعایت بشه. نمی شه با اعمال من درآوردی به اقامه ی عزا پرداخت یا مراسماتی که در جایی معنی عزادار بودن رو داره در جای دیگه به کار برد. مثل راه رفتن روی آتش که در برخی کشورهای شرق آسیا مصداق عزاداریه اما در برخی از کشورهای دیگه نشانه ی شیطان پرستیه.

ب) رعایت شأن اهل بیت: انتخاب شیوه ی عزاداری اگر چه بستگی به مکان و زمان و فرهنگ هر قوم و قبیله ای داره اما این به این معنی نیست که هر عملی رو که مصداق عزاداری بود بشه برای اهل بیت اعمال کرد. به عنوان مثال عده ی کثیری از اقوام آفریقای مرکزی در مراسمات عزاداری بزرگانشون به قربانی کردن انسان می پردازن و اجزای بدن قربانی رو میل می فرماین! و یا بومیان آمریکا برای شادی روح مردگانشون آتش به پا می کنن و دور آتش هلهله می کنن و رقص منسوب به خودشون رو انجام می دن. 

ج) افراط و تفریط: قبول دارم که این افراط و تفریط یکی از اون مسائلیه که خیلی سلیقه ایه و نمی شه براش تعریف خاصی داد اما با این حال اونچه در نظر عموم و طبق رای بزرگان شامل قانون افراط و تفریط بشه از نظر اسلام مذموم شناخته شده. رعایت حد اعتدال در هر کاری ضامن تداوم اون کاره.

رهرو آنست که آهسته و پیوسته رود *** رهرو آن نیست که گه تند و گهی خسته رود.

سرجمع بحث این می شه آقا جان که سیدالشهدا برای بقای دین جدش و در راه خداوند عزیز هر کاری نکرد. بلکه از هرکاری که در منظر عقل و شرع قابل قبول بود فروگذار نکرد.

یاحق

مرگا به من که با پر طاووس عالمي

يک موي گربه ي وطنم را عوض کنم

جمعه 4/11/1387 - 15:1 - 0 تشکر 84505

در فیلم مسافر ری صحنه هایی از قمه زنی وجود داشت/ایا این عمل باعث نمی شود كه بگویند قمه از ان موقع ها بوده است؟

من رستمی هستم با صلوات وارد شوید
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.