حضرت آیت الله جوادی آملی:
چیزی كه مایه وهن اسلام و پایه هتك حرمت عزاداری است جایز نیست، انتظار می
رود از قمه زنی و مانند آن پرهیز شود. منبع: متن دستخط و متن عربی این
فتوا در کتاب قمه زنی سنت یا بدعت، نوشته مهدی مسائلی، چاپ گلبن اصفهان،
ص۱۸۰موجود است.
حضرت آیه الله سید محمود شاهرودی: بسمه
تعالی بدون شک برپایی مراسم عزاداری و سوگواری نسبت به ائمه و اهل بیت
عصمت و طهارت، علیمه السلام خصوصا در مصیبت جانسوز حضرت ابی عبدالله
الحسین علیه السلام، امری مهم و بلکه یکی از فرائض و واجبات کفایی است؛
لیکن در کیفیت برگزاری مراسم و شیوه های آن بایستی سه شرط را مد نظر قرار
داد:
1-آنکه موجب ضرربه شخص برگزار کننده ودیگران نشود واین شرط راهر مکلفی می تواند تشخیص دهد.
2-آنکه
موجب وهن دین و مکتب تشیع و یا جامعه اسلامی و یا نظام مقدس جمهوری اسلامی
نباشد؛ زیرا که وهن هر یک از آنها از اعظم محرمات و کبائر است و تشخیص این
امر از اختیارات ولی امر مسلمین است، بدان معنی که اگر در شرایط خاصی ولی
امر مسلمین چنین تشخیص بدهد که شیوه بخصوص بر خلاف مصلحت جامعه اسلامی ویا
موجب وهن و ضربه زدن به دین و یا نظام مقدس جمهوری اسلامی است و بر اساس
آن از برگزاری آن منع نماید، تبعیت از ایشان بر همگان واجب است و در این
رابطه آحاد مکلفین نمی توانند از نظر شخصی خود تبعیت کنند.
3-آنکه
متناسب با روح اسلام و ارزش های متعالی مکتب اهل بیت عصمت و طهارت علیهم
السلام باشد وبا احکام و تعالیم حقه انان منافات نداشته باشد. قم، محرم
الحرام 1415 منبع: اصل دستخط این فتوا درکتاب قمه زنی سنت یا بدعت، نوشته
مهدی مسائلی،چاپ گلبن اصفهان،ص180 و 181موجود است.
حضرت آیت الله اسماعیل صالحی مازندرانی:
باسمه العلیم. از منابع فقه چه لبیه و چه لفظیه بالخصوص او بالاطلاق او
العموم جواز و اباحه قمه زنى فضلا از رجحان آن در مراسم عزادارى سالار
شهیدان امام حسینعلیه السلام مستفاد نمىگردد، بلكه مقتضاى ادله و عناوین
ثانویه حرمت و عدم جواز است لذا اجتناب از آن واجب و لازم است. برادران
ایمانى مىدانند كه قمه را باید بر فرق قمه كشان خائن و قداره بندان جانى
زد .(محرم الحرام 1415 - خرداد 1373)
حضرت آیت الله ابراهیم امینی:
با توجه به اینكه مشروعیت امور فوق به اثبات نرسیده و در شرایط كنونی موجب
وهن مذهب شیعه می شود، اجتناب از آن بر عزاداران امام حسین(ع) لازم است. «
با اینکه عزاداری برای سرور شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام یک
عبادت و موجب تقرب به خدای سبحان است و ائمه معصومین علیهم السلام در این
باره تاکید دارند لکن بر علاقه مندان به اهل بیت واجب است از انجام امور
فوق اجتناب نمایند زیرا اولا امور مذکور در بین عرف مردم به عنوان عزاداری
نرسوم نیست و حکم به استحباب و مشروعیت آنها بدون وجه است ثانیا در اوضاع
و شرایط کنونی جهان امور مذکور از خرافات به شمار می رود و موجب وهن شیعه
می باشد و ثالثا مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامت براکاته از
انجام این قبیل امور نهی شدید فرموده اند و اطاعتاز معظم له بر همه شیعیان
و پیروان ولایت فقیه لازم و مخالفت با آن حرام است بدین جهت از عموم
شیعیان انتظار می رودکه در انجام مراسم عزاداری از این قبیل امور اجتناب
نمایند خدا ما را از شیعیان راستین امام حسین علیه السلام قرار دهد
حضرت آیت الله شرعی:
مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای مدظله العالی حماسه عاشورای حسنی
را یکی از شاخص های قوی و توانمند مبارزات اصیل شیعی می دانند و به استناد
تاریخ ثبت شده و متقن کربلا و روایات رسیده از معصومین صلواه الله علیهم
اجمعین اقامه عزای سالار شهیدان را افضل قربات دانسته و تاکید شدید بر آن
دارند ایشان می فرمایند حرکت های سنی عاشورا می بایست بیانگر و تقویت کنند
پیام جهاد ایثار شهادت و ترجمان اسلام و مکتب باشدقمه زنی و قفل زنی و ...
یک فرآیند ناموزون و ناهماهنگ با اهداف اصیل و ارزشهای عظمی است که موجب
وهن مکتب عاشورایی است در این ارتباط بر آحاد عزاداران و عاشوراییانواجب
است فرمان و حکم ولی امرمسلمین جهان را اطاعت نمایند بدیهی است سهل انگاری
و عدم اطاعت مبغوض حضرت حق متعالی است .
حضرت آیت الله حسین مظاهری:
چون مقام معظم رهبری فرموده اند كه در عزاداری ها قفل و قمه زدن و مانند
اینها نباشد، پیروی از امر ایشان برهمه واجب است. منبع: متن دستخط و متن
عربی این فتوا در کتاب قمه زنی سنت یا بدعت، نوشته مهدی مسائلی، چاپ گلبن
اصفهان، ص۱۵۸موجود است.
حضرت آیت الله محمد یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:
اطاعت از حكم ولی امر مسلمین بر همه لازم است و تخلف آن معصیت و گناه و
متخلف معاقب خواهد بود. « بسیاری از مذکورات خلاف شرع بین و حرام است و
برخی جزء بدع یا موجب وهن مذهب و تضعیف اسلام است گذشته از آنکه اطاعت از
حکم ولی امر مسلمین حضرت آیت الله خامنه ایبر همه واجب و لازم است و تخلف
از آن معصیت و گناه است و متخلف معاقب خواهد بود و نظر دیگر نمی تواند حکم
ولی امر را جایز التخلف کند چه آنکه حق حکم منحضر به ولی امربالفعل است و
فتوی ناقض حکم نیست
حضرت آیت الله سید جعفر كریمی:
پرداختن بدینگونه امور به بهانه عزاداری شرعاً حرام است و مخالفت حكم ولی
امر مسلمین در این باره مخالفت با امام زمان(عج) است. اقامه عزای حضرت
سیدالشهداء ابی عبدالله الحسین و یاران و اصحاب باوفایش علیهم السلام از
اعظم قربات الی الله تعالی است ولی انجام اموری مانند قمه زنی و قفل بستن
به بدن و خراشیدن و خون آلوده کردن سر و صورت و سینه خیز رفتن برای زیارت
و امثال آن به نام و عنوان عزاداری با توجه به اینکه هیچگونه تایید و
اشاره ای در رابطه با اینگونه امور از سوی معصومین علیهم السلام و یا از
سوی اصحاب و حواریین آنان نرسیده است و سابقه از آن از فقها عظام اقدمین
رضوان الله تعالی علیهم بدست نیامده است و در زمان حاضر موجب وهن مذهب حق
در انظام عموم و سبب اتهام فرقه ناجیه اثنا عشریه به خرافی گری است به هیچ
وجه صورت شرعی ندارد
حضرت آیت الله محمد مؤمن: اطاعت احكام ولی فقیه واجب است.
حضرت آیت الله محمد ابراهیم جناتی:
از انجام این كارهای ناشایست، وهن آور، نسنجیده و خرافی كه در مبانی فقهی
و پایه های شناخت احكام شرعی ریشه ندارد و موجب لكه دار شدن چهره برجسته و
درخشان دین و تشیع است، پرهیز شود.
حضرت آیت الله احمد آذری قمی:
سرپیچی از اطاعت مقام معظم رهبری،گناه كبیره و موجب ضعف حكومت مقدس اسلامی
است و به نذرهایی كه قبلاً انجام گرفته وفا واجب نیست ، بلكه حرام است.
حضرت
آیت الله سید محمد ابطحی:از كارهایی كه موجب وهن مذهب است بایذد اجتناب
شود و آنچه كه ولی فقیه دستور دادند واجب الاتباع میباشد.
حضرت آیت الله مهدی حسینی روحانی: ولی امر مسلمین از این امر نهی فرمودهاند و اطاعت معظمله واجب است.
فتوای آیت الله موسوی اردبیلی: چنانچه ضرر معتد به داشته باشد یا موجب وهن مذهب یا مؤمنین شود جایز نیست.
فتوای آیت الله صافی گلپایگانی: در موردی كه موجب وهن مذهب شود از آن خودداری گردد.
منبع:
مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، سید محسن محمودی، جلد 3، ص34
قمه زنی به علاوه ایشان در جای دیگری می فرمایند:اگر ضرر معتد به و تبعات
منفی دیگر نداشته باشد جایز است.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی: باید از كارهایی كه عزاداری را خدشهدار میكند اجتناب شود.
فتوای آیه الله العظمی علامه امین عاملىقدس سره :
قمهزنى و اعمالى دیگر از این قبیل در مراسم عزادارى حسینى به حكم عقل و
شرع حرام است و زخمى ساختن سر، كه نه سود دنیوى دارد و نه اجر اخروى،
ایذاء نفس است كه خود در شرع حرام است و در مقابل این عمل، شیعهى اهل بیت
را در انظار مردم مورد تمسخر قرار داده و آنها را وحشى قلمداد مىكنند و
شكى نیست كه این اعمال ناشى از وساوس شیاطین بوده و موجب رضایتخدا و
پیامبر و اهل بیت اطهار نیست و البته تغییر نام این اعمال در ماهیت و حكم
شرعى آن كه حرمت است، تغییرى نمىدهد. منبع: اعیان الشیعه، ج 10، ص 363 .
فتوای حضرت آیت الله العظمی سید محسن حكیم:
فرزند ایشان شهید آیت الله سید محمدباقرحكیم نقل نمودهاند كه پدر
بزرگوارشان دائماً میفرموند: «ان قضیة التطبیر هی غصة فی حلقومنا»: یعنی:
«مسئلة قمهزنی، غصّه و اندوهی در گلوی ماست» منبع: قمه زنی سنت یا بدعت
اثر مهدی مسائلی
فتوای حضرت آیت الله العظمی علامه سید محمد حسین فضل الله:
" التطبیر حرام لكونه من مصادیق الإضرار بالبدن، وهو غیر جائز مطلقاً على
رأینا، سواء أدى إلى التهلكة أو لم یؤد إلیها، وعندئذ فما دام محرماً فلا
یمكن جعله من الشعائر الدینیة أو الحسینیة، ولا سیما إذا كان مسیئاً
للمذهب، فسوف تشتد الحرمة وتتاکد. " یعنی:"قمه زنی حرام استچون از مصادیق
ضرر رسانده به بدن می باشد. و آن از نظر ما مطلقا حرام است خواه به هلاکت
و مرگ فرد منتهی شود خواه نشود . و چون که این عمل حرام است نمی توان ان
را جزء شعائر حسینی یا شعائر دینی قرار داد. خصوصا زمانی که باعث زشتی و
وهن مذهب (شیعه) گردد باعث می شود که حرمت ان تشدید و تاکید شود. نظر علمی علامه شهید ایه الله مرتضی مطهری:
به نظرم قمه زنی در شرایط فعلی هیچ دلیل عقلی و نقلی بر آن نداریم و یكی
از مصادیق بارز تحریف محسوب می گردد و حداقل اینكه در زمان فعلی باعث زیر
سوال رفتن تشیع می گردد ….از برنامه هایی كه هیچ ارتباطی با اهداف امام
حسین(ع) ندارد، تیغ، قمه و قفل زدن است. قمه زدن هم همین طور است این كار،
كار غلطی است. یك عده قمه ها را بگیرند، به سرهای خودشان بزنند و خون ها
را بریزند كه كه چه شود؟ كجای این حركت، عزاداری است. منبع: حوزه و روحانیت، ج 2، ص 173.
استاد در مورد تاریخچه قمه زنی می فرماید: «قمه زنی و بلند كردن طبل و
شیپور از ارتدوكس های قفقاز به ایران سرایت كرد و چون روحیه مردم برای
پذیرفتن آنها آمادگی داشت همچون برق در همه جا دوید.»
منبع:جاذبه و دافعه علی(ع)، ص 165
آیه الله علامه سید مرتضی عسگری، محقق تاریخ اسلام و حدیثشناس شهیر شیعه،
در عین حال که از گستره خدمات علمی و اجتماعی برخوردار بود، هرگز از لزوم
بیداری سیاسی غافل نبود. از جمله ویژگیهای بارز علامه عسگری روحیه
خرافهزدایی از دین بود که در این راه کوششهای گستردهای برای دور کردن
عادات واندیشههای منحرف از دامن اسلام نمود. وی از جمله کسانی بود که قمه
زنی را رفتاری خارج از اسلام عنوان و در راه تبیین این موضع کوشش کرد.
منبع: قمه زنی سنت یا بدعت اثر مهدی مسائلی
حضرت آیه الله العظمی سید کاظم حائری:
[اولا:] ما شاهد آنیم که قمه زنی و بعض اعمال شبیه به ان ذاتا موجب تخریب
وجهه اسلام و تشیع گشته اند و دشمنان کافر نیز در زمان حاضر برای آسیب
وارد کردن به ما بر این گونه اعمال تکیه نموده تا دین ما را دین خرافه و
وحشی گری معرفی نمایند.
ثانیا: چه ما چنین دیدی را نسبت به قمه زنی به
دست آورده باشیم یا نه، باید از اوامر ولی امر مسلمین حضرت ایه الله خامنه
ای حفظه الله، در این مورد اطاعت کنیم؛ زیرا ایشان در این مورد موضع گیری
صریح و روشنی نموده و دیگر هیچ گونه عذری را برای مخالفت باقی نمی گذارند
و بر تمامی مسلمین واجب است که از دستورات ایشان اطاعت نمایند چه کسانی که
با ایشان در فتوا هم نظرند ویا از ایشان تقلید می کنند و چه کسانی که در
این فتوا با ایشان هم نظر نبوده و یا از کس دیگری تقلید می نمایند. در هر
صورت بر همه مسلمین واجب است از ایشان از حیث ولی امر بودنشان اطاعت کنند.
منبع: شعائر الحسینیه بین الوعی والخرافه، ص145.متن عربی این فتوا در کتاب
قمه زنی سنت یا بدعت، نوشته مهدی مسائلی، چاپ گلبن اصفهان، ص162 موجود است.
حضرت آیه الله احمد جنتی:
برماست که عزت شیعه را حفظ کنیم. آنچه بهانه به دست دشمن دهد و مایه وهن
پیروان علی علیه السلام گردد، گناه است. اطاعت از مقام ولایت نیز واجب
است. قدرت ولی امر مسلمین باید حفظ شود تا اسلام عزیز بماند. 8/3/1374
منبع: اصل دستخط این فتوا در کتاب قمه زنی سنت یا بدعت، نوشته مهدی
مسائلی، چاپ گلبن اصفهان، ص182 موجود است
حضرت آیه الله علی اکبر مسعودی:
اوامر ولی فقیه لازم الاتباع و احکام صادره واجب الاطاعه می باشد؛ لذا بر
مومنین واجب است از امور مذکوره جدا خودداری کنند. 27 ذی الحجه 1415 منبع:
اصل دستخط این فتوا در کتاب قمه زنی سنت یا بدعت، نوشته مهدی مسائلی، چاپ
گلبن اصفهان، ص183 موجود است.
آیه الله سید احمد علمالهدی:
قمهزنی در ایام محرم و صفر موجب وهن دین مبین اسلام شده و بنا به
فرمایشات و فتوای صریح رهبر معظم انقلاب چون قمهزنی موجب وهن در اسلام
شده و یا سبب احتمال معرفی دین اسلام به عنوان دین خشونت در جهان میشود،
حرام است.دشمنان اسلام از طرق مختلف سعی میكنند مسایل خرافی را در دین
مبین اسلام ترویج دهند. نباید با انجام اقداماتی مانند قمهزنی در ماه
محرم مسایل انحرافی را در دین اسلام افزایش داد.
منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی: ۸/۱۱/۱۳۸۵
و همچنین:
عاشورا
تامین کننده حیات ملت ایران و نقطه شور و شعور ما است. در طول تاریخ جریان
های بیدادگر و ستمگر که شور حسینی مردم را در عاشورا بر خلاف مصالح خود می
دیدند در صد براندازی این جریان بر آمدند که تاکنون موفق نشدند و هر ساله
بر این شعائر و شور حسینی افزوده می شود. امروزه استکبار بعد از ناکامی در
براندازی شور عاشورایی طی ضرب العجلی که تا سال 2010 اعلام کرده اند در
صدد بی محتوا کردن مراسم عاشورا و قطع ارتباط مرجعیت دینی از دیگاه مردم
نسبت به عاشورا است و می خواهد با بدعتهایی که در این مراسم قرار می دهد،
جریانهای وهابی را بر علیه شیعه تحریک کرده و با تکفیر شیعه جنگ مذهبی
درونی به وجود آورد. هر عملی که در تولید شور حسینی نقش داشته باشد عمل
مباح است و ثواب دارد ولی امروز قمه زدن صورت دیگری پیدا کرده و دشمنان از
آن به عنوان دلیل مستند حاکم بودن نظام خشونت در ایران و اینکه اسلام دین
خشونت است، استفاده می کنند. با استناد به فرموده امام سجاد (ع)، هر عمل
مباحی که موجب وهن اسلام بشود حرام است و امروزه قمه زدن سند افرادی مثل
پاپ می باشد تا خشونت را به اسلام و شخص پیامبر نسبت دهند. امام حسین (ع)
عاشق عاقل می خواهد و حضرت در کربلا یک دیوانه نیاورد و عاشقی که نفهمیده
و نسنجیده امام حسین (ع) را براندازی کند از صد یزید و عمر سعد ضررش بیشتر
است.فتواهای آورده شده در شب نامه در خصوص قمه زدن مربوط به سالهای گذشته
است و امروز که ولایت مقام معظم رهبری را تمام مراجع پذیرفته اند باید به
فتوای رهبر که قمه زدن را به طور صریح حرام اعلام کرده اند، عمل کنیم.
آیتالله شبستری امام جمعه تبریز:
قمه زنی در روز عاشورا بنا به احكام اولیه و ثانویه در اسلام مذموم است و
موجب وهن مذهب تشیع می شود و از این نظر نباید توسط مومنان انجام
شود.هرگونه ایذا ، قمه زنی و جاری كردن خون از بدن بنا به احكام روشن
اسلامی حرام و موجب وهن شیعه توسط دشمنان و وهابیون است و از این نظر نیز
فعلی ضد دین و بدعت می باشد. هرعبادت یا مستحبی فقط از ناحیه دین مباح و
پذیرفتنی است و گرنه بدعت و حرام تلقی میشود، قمهزنی و برخی اعمال غیر
معمول در عزاداری ها از این نظر كه از ناحیه دین تكلیف نشده است موجب بدعت
میشود و در آن صورت اساسا حرام و ضد دین تلقی میشود. در این رابطه
هرگونه قمهزنی ، خون ریزی و اضرار به بدن حرمت داشته و از اساس مورد خواست
دین نیست و لازم است مومنان از انجام آن خودداری كنند. در شرایط كنونی
دشمنان اسلام در صدد بهرهبرداری منفی تبلیغی از برخی حركتهای انجام
یافته در عزاداریها هستند، برخی حركتهای معمول در عزاداری ها ، حتی
علیرغم خلوص نیت در عاملان آنها ممكن است در ظاهر وحشیت تلقی شده و موجب
وهن مذهب جعفری گردد و لذا باید از انجام آنها خودداری شود. با تاكید بر
حفظ آرامش و متانت مومنان در دستجات و مجالس سوگواری امام سوم شیعیان
خواستار اجتناب آنان از هرگونه اقدامی می باشم كه ابزار یا موجب سوژه منفی
بدست وهابیون علیه شیعیان در این مقطع حساس گردد .