• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 1602)
سه شنبه 12/9/1392 - 10:38 -0 تشکر 674213
پیامدها و ره آوردها در نهج البلاغه

منبع: سخنان استاد بروجردی 
سایت http://emamraoof.ir



  ره‌آورد حركتهای صحیح :

خطبه 124 فراز 11 « الرّائح الى اللَّه كالظّمآن یرد الماء»

كسی كه با سرعت و نشاط (با جهاد خود ) به سوی خدا رود همچون تشنه كامی كه به آب می‌رسد.

ره‌آورد حركتهای صحیح و انجام عملكرد خالصانه ، راحتی و به آرامش رسیدن است .

 همان طور كه فرد تشنه وقتی به آب می‌رسد رفع عطش می‌كند و به انبساط خاطر و خوشی و سرور نائل می‌گردد فردی هم كه خالصانه در میدان بندگی قدم برمی‌دارد به آسودگی باطنی می‌رسد.

خدا در همین نزدیکی است
سه شنبه 12/9/1392 - 10:39 - 0 تشکر 674214


پیامد فرار از جنگ :


خطبه 124فراز 9: «ُ إِنَّ فِی الْفِرَارِ مَوْجِدَةَ اللَّهِ وَ الذُّلَّ اللَّازِمَ وَ الْعَارَ الْبَاقِی‏»


در فرار از جنگ ، خشم وغضب الهی و ذلت همیشگی و ننگ جاویدان قرار دارد .


در مسئله مبارزه و جنگ باید هم جنگ بادشمن خارجی را مد نظر قرار داد و هم جنگ و مبارزه با دشمن داخلی و هوای نفس را كه در هر دو صورت ، جهالت و یدك كشیدن عناوین نازیبا و بی‌قیمت بر انسان بار می‌شود .


اگر در هنگامه مبارزه با دشمن خارجی ، ‌فرار و سستی صورت گیرد باعث از بین رفتن مرزهای كشور و شكست لشكر و سقوط تمدنهایی درخشان اسلامی و ضربات جبران ناپذیر بر پیكر اسلام خواهد شد و به دنبال آن علاوه بر خشم الهی ذلت و خواری مردم آن سرزمین را در پی خواهد داشت چنانچه مردم كوفه به دلیل عدم همراهی با امام بعد از هزار و اندی سال هنوز به بی‌وفایی مشهورند و اما در مبارزه با نفس اگر مسامحه صورت گیرد و محراب مبارزه با شیطان درون ترك شود رذائل و معاصی در وجود انسان نهادینه می‌شود وقدرت بر ترك آن به دلیل آن ذلت نفسی كه دچارش می‌شود و عدم اعانت الهی رو به كاهش می‌رود .




خدا در همین نزدیکی است
سه شنبه 12/9/1392 - 10:42 - 0 تشکر 674215


پیامد افراط و تفریط و تفرقه:


خطبه 127 فراز 5 « وَ سَیَهْلِكُ فِیَّ صِنْفَانِ مُحِبٌّ مُفْرِطٌ یَذْهَبُ بِهِ الْحُبُّ إِلَى غَیْرِ الْحَقِّ وَ مُبْغِضٌ مُفْرِطٌ یَذْهَبُ بِهِ الْبُغْضُ إِلَى غَیْرِ الْحَقِّ وَ خَیْرُ النَّاسِ فِیَّ حَالًا النَّمَطُ الْأَوْسَطُ فَالْزَمُوهُ وَ الْزَمُوا السَّوَادَ الْأَعْظَمَ فَإِنَّ یَدَ اللَّهِ [عَلَى‏] مَعَ الْجَمَاعَةِ وَ إِیَّاكُمْ وَ الْفُرْقَةَ فَإِنَّ الشَّاذَّ مِنَ النَّاسِ لِلشَّیْطَانِ كَمَا أَنَّ الشَّاذَّ مِنَ الْغَنَمِ لِلذِّئْب‏»



به زودی دو گروه درباره من هلاك می‌شوند : دوست افراطی كه محبتش او را به غیر حق می‌كشاند و دشمن افراطی كه از سردشمنی قدم در غیر طریق حق می‌نهد بهترین مردم درباره من گروه میانه رو هستند از آنها جدا نشوید و همیشه همراه جمعیتهای بزرگ (اكثریت طرفدار حق) باشید كه دست خدا با جمعیت است و از جدایی بپرهیزید (جدایی از توده‌های عظیم و مومن ) زیرا افراد تنها و جدا، ‌نصیب شیطانند همانگونه كه گوسفند تك رو ، ‌طعمه گرگ است .


بهترین افراد كسانی هستند كه نسبت به امام زمانشان اعتدال دارند و از هرگونه افراط و تفریط كه ریشه در جهل و نادانی دارد، دوری می‌كنند زیرا كه هر دو، راه غیر حق را می‌پیمایند . ره‌آورد افراط و تفریط ضعف و گمراهی است و ره‌آورد اعتدال ، توانمندی و قدرت خاص است و یدالله كه جلوه كامله‌اش دروجود امام متجلی است بر جمعهایی مسلط است كه در مسیر امام كه همانا صراط مستقیم و اعتدال می‌باشد ،‌حركت می‌كنند و جدا شدن از این مسیر، ‌انسان را سهم شیطان می‌كند همانند گوسفندی كه از گله جدا می‌شود وسهم گرگ می‌گردد .


پس ره‌آورد تفرقه، ضعف و عجز و جهل و غلبه شیطان است كه پستی‌ها و معصیت را با همه گستردگیش بر فرد غلبه می‌دهد و به محض خروج از جمع سالم و فضای نورانی ، شیطان دركمین قرار می‌گیرد و قلاده‌ای برگردن فرد می‌اندازد و او را جزو سواره نظام و پیاده‌نظام خود می‌كند و برای همیشه محرومیت از رحمت را شامل فرد می‌نماید .


خدا در همین نزدیکی است
سه شنبه 12/9/1392 - 10:43 - 0 تشکر 674216


  پیامد بی‌اعتنایی به كلام حق:


خطبه 124 فراز 15 «اللَّهُمَّ فَإِنْ رَدُّوا الْحَقَّ فَاقْصُصْ جَذْمَتَهُمْ وَ شَتِّتْ كَلِمَتَهُمْ وَ أَبْسِلْهُمْ بِخَطَایَاهُم‏»


خدایا اگر آنها حق را نپذیرند و دست از ظلم و كشتار و فساد برندارند ، جماعتشان را در هم بشكن و متفرق كن و اتحادشان را به پراكندگی مبدل ساز و به خاطر گناهانشان آنها را تسلیم هلاكت كن .


ره‌آورد عدم پذیرش حق و عدم توجه به آن دو امر است :


1-  انسان مورد نفرین ولی امرش قرار می‌گیرد كه به دنبال آن بركت و رحمت از زندگی دور می‌شود و به شكست و عذاب الهی دچار و زندگی او نابسامان می‌گردد ، گرچه همین نفرین اگر متوجه به دشمنان باشد باعث عزم و اراده قوی در دل دوستان خواهد شد .


2-  وقتی گروه و جمعی بدلیل تعصب و منفعت طلبی و غرض ورزی و جهالت، حق را نپذیرند و مورد نفرین امام قرار گیرند ، دچار تفرقه و اختلاف خواهد شد كه سبب اصلی و مهم شكست است زیرا اعتبار هر جمعی به عنایت و تفضل امام و رهبرش است و وجود امام، بركات مختلف را بر آن جمع ساری و جاری می كند و تفرقه و اختلافات آنان را به وحدت مبدل می‌سازد چنانچه دانه‌های مروارید بواسطه نخی به یكدیگر متصل شده و در یك جهت قرار می‌گیرند و هر زمان كه نخ پاره شود دانه‌ها متفرق و پراكنده می‌گردند .


و اگر این جماعت را به جماعت درونی تاویل كنیم هرگاه كه دست و چشم و زبان و گوش ... زیر نظر قلب فعالیت كنند با یكدیگر سازش و همراهی خواهند داشت و به طور مثال اگر دل الهی و ولایی شد ، زبان كه بخواهد در محضر حق ذاكر باشد دست و پا هم با او سازگاری خواهد داشت و دچار غفلت و تفرقه نخواهند بود و با یك قدرت الهی به سوی حق پرواز می‌كنند زیرا پراكندگی و نبود وحدت، ضعف و سستی می‌آورد (بطور مثال انسان نماز می‌خواند ولی به دلیل ضعف ،‌حركتش رو به بالا نخواهد بودو به اسفل السافلین تعلق خواهد داشت ).


خدا در همین نزدیکی است
سه شنبه 12/9/1392 - 10:44 - 0 تشکر 674217


ره‌آورد قرآن :


خطبه 133 فراز 4 « وَ عِزٌّ لَا تُهْزَمُ أَعْوَانُه‏»


قرآن قدرت وعزتی است كه هیچگاه یارانش شكست نمی‌خورند .


هر كس در سایه قرآن قرار گیرد و به یاری آن برخیزد دارای قدرتی شكست ناپذیر می‌شود در واقع كسانیكه پیوستشان را روز به روز به قرآن افزایش داده و آنرا در زبان و فكر و عمل الگوی زندگیشان قرار می‌دهند به جُبن و بدزبانی و بی‌ثباتی و ناتوانی و شكست مبتلا نخواهند شد ،‌در بین مردم جایگاه خاص پیدا می كند و عزیز و محترم شمرده می‌شود و در اصول اعتقادی پایدار و ثابت قدم وشجاع و توانمند می‌ماند. پس كسانی‌كه دچار تلوّن می‌شوند و در مقابل دشمن خارجی و دشمن داخلی و دشمن درونی (نفس) نفوذ ناپذیر نیستند به دلیل بیگانگی با قرآن و عدم تمسك كامل به آن است .


خدا در همین نزدیکی است
سه شنبه 12/9/1392 - 10:46 - 0 تشکر 674219


ره‌آورد تقوی:


خطبه 130فراز 4 « وَ لَوْ أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ كَانَتَا عَلَى عَبْدٍ رَتْقاً ثُمَّ اتَّقَى اللَّهَ لَجَعَلَ لَهُ مِنْهُمَا مَخْرَجاً فَلَا یُؤْنِسَنَّكَ إِلَّا الْحَقُّ وَ لَا یُوحِشَنَّكَ إِلَّا الْبَاطِلُ فَلَوْ قَبِلْتَ دُنْیَاهُمْ لَأَحَبُّوكَ وَ لَوْ قَرَضْتَ مِنْهَا لَأَمَّنُوك‏»


اگر درهای آسمان و زمینها به روی بنده‌ای بسته شده باشد و او تقوای الهی را پیشه كند، ‌خداوند راهی از زمین و آسمان برای او خواهد گشود . ای ابوذر چیزی جز حق مایه آرامش تو نشود و چیزی غیر از باطل تو را به وحشت نیفكند . اگر تو دنیای آنها را پذیرفته بودی تو را دوست می‌داشتند و اگر سهمی از آن را به خود اختصاص می‌دادی به تو امان می‌دادند .



تقوی درمرحله اول پرهیز از مخالفت با خدای سبحان و انجام طاعت است و در مرحله بالاتر پرهیز از رؤیت و دیدن خود و حول وقوه خود است به عبارت دیگر اگر توفیق بر ترك معصیت را لطف حق نبینیم و به تلاشهای خود نسبت دهیم ، تقوای مراتب بالا را رعایت نكرده‌ایم . چنانچه امام صادق (ع) می‌فرمایند لا حول ولاقوه یعنی هیچ حائل و مانعی برای معصیت نیست مگر اینكه خدای سبحان آن مانع را ایجاد می‌كند تا براحتی انسانها مرتكب گناه نشوند چنانچه قوه‌ی بر طاعت و بندگی را هم خداوند عطا می‌كند .


حال امیرالمومنین (ع) می‌فرمایند كسی كه به این درجه متعالی برسد و تقوای الهی را رعایت كند ، از سختی‌ها و مشكلات خارج شده و از آسمان بارش رحمت و از زمین خروج بركات را شاهد خواهد بود البته سوالی پیش می‌آید كه آیا تمام متقیان كه در راس آنان حضرات معصومین قرار دارند، دچار گرفتاری و ظلم ظالمان نشدند؟


شارحین نهج البلاغه می‌فرمایند: انسان تا در دنیاست دچار گرفتاری هست و مشكلات او به طور كامل حل نمی‌شود ولی اگر متقی باشد دید او عوض می‌شود و از مشكل به طرف تسلیم و صبر و توكل و شكر و رضا و مشاهده باطن مشكلات خارج می‌شود چنانچه حضرت اباعبدالله علیه‌السلام در اوج مصیبت كربلا اللهم لك الحمد حمد الشاكرین را می‌خواند پس اولین ره‌آورد تقوی ، عدم توقف در مشكل و خروج وعبور از آن و رعایت مرز شریعت است كه این اوج كمال و ارتقا می‌باشد.


دومین ره‌آورد تقوا قرار گرفتن انسان در فضای وسیع و حركت از ضیق به سعه و خروج از تنگنای مشكلات به سوی فراخ بندگی است .


سومین ره‌آورد تقوا و عدم مخالفت با حق ، توفیقاتی همچون خروج از جهل به سوی علم و پیوست به سوی اولیای حق و قرار گرفتن در فضای معرفت و فضایل اخلاقی است .






خدا در همین نزدیکی است
سه شنبه 12/9/1392 - 10:47 - 0 تشکر 674220

ادامه دارد.........


خدا در همین نزدیکی است
سه شنبه 19/9/1392 - 11:29 - 0 تشکر 675313


  ره‌آورد بصیرت :


خطبه 4133 فراز 7 «وَ الْبَصِیرُ یَنْفُذُهَا بَصَرُهُ وَ یَعْلَمُ أَنَّ الْبَوَارَ وَرَاءَهَا فَالْبَصِیرُ مِنْهَا شَاخِصٌ وَ الْأَعْمَى إِلَیْهَا شَاخِصٌ وَ الْبَصِیرُ مِنْهَا یَتَزَوَّد»


شخص بصیر و روشن ضمیر دیدش نافذ است و از دنیا به ماورای آن عبور می‌كند و می‌داند كه سرای جاویدان آنطرف خط است، از این رو شخص بصیر و بینا ،‌آماده كوچ كردن از دنیاست ، حال آن كه كور دل چشمش را به دنیا دوخته و به سوی آن حركت می‌كند و برای آن زاد و توشه می اندوزد ولی انسان بصیر و بینا از دنیا ، زاد و توشه برمی‌گیرد و برای آخرت ذخیره می‌كند.


انسان بصیر تمام توجه خود را به منزلگاه جاودانی می‌دوزد و چشم بصیرت او از دیوار دنیا عبور كرده و به آبادانی محل اقامت ابدی خود می‌پردازد .


انسان بصیر می‌فهمد كه خالق حكیم، انسان را برای چند روز دنیا و خوردن وخوابیدن وعمركوتاهی كه آمیخته با ضعف و ناتوانی و مشكلات و مصائب و درد و رنجهاست ، نیافریده و لذا آماده كوچ كردن و جمع آوری زاد و توشه می‌شود تا زندگی ابدی خود را آباد سازند در حالیكه كوردل و غیر بصیر آنچه جمع آوری می كند و راحله و ثروت می‌اندوزد به جهت زیستن وعیش و نوش در دنیای فانی است .


پس عدم تعلق به دنیا و كسب توشه سفر آخرت مهمترین ره‌آورد انسان بصیر است


خدا در همین نزدیکی است
سه شنبه 19/9/1392 - 11:30 - 0 تشکر 675314


پیامد پیروی از رذائل اخلاقی:



خطبه 133 فراز 14 «ِ اصْطَلَحْتُمْ عَلَى الْغِلِّ فِیمَا بَیْنَكُمْ وَ نَبَتَ الْمَرْعَى عَلَى دِمَنِكُمْ وَ تَصَافَیْتُمْ عَلَى حُبِّ الْآمَالِ وَ تَعَادَیْتُمْ فِی كَسْبِ الْأَمْوَالِ لَقَدِ اسْتَهَامَ بِكُمُ الْخَبِیثُ وَ تَاهَ بِكُمُ الْغُرُور»


شما در بیان خود بر خیانت و حسد و كینه ورزی توافق كرده‌اید و گیاهان متعفن بر مزبله افكار شما روییده درمحبت و دلبستگی به آرزوها هماهنگ شده‌اید ولی در كسب اموال به دشمنی پرداخته‌اید شیطان شما را سرگردان ساخته و راه سعادت و نجات را گم كرده‌اید و این فریبكار شما را به هلاكت افكنده است .


انسان غیر متقی كه قرآن را سرلوحه زندگیش قرار نداده پیرو شیطان می‌شود و به چهار رذیله كینه و حسد ،‌ ریاكاری (ظاهرسازی) آرزوهای دورودراز و جنگ و ستیز برای كسب اموال ملتزم می‌گردد .


مومن سعی می‌كند كنیه را از سینه‌اش پاكسازی نماید چون اورا زنجیری امور پست می‌كند و مانع سلوك سالك می‌شود اگر كینه در سینه‌ها باقی بماند ، به سرعت به جوشش درآمده و از درون سینه خارج می‌شود و به اطرافیان بروز و نفوذ می كند. در این صورت است كه جامعه روی آسایش و آرامش را نخواهد دید و پیوسته نزاع و كشمكش و جنگ و تنش بر آن حاكم خواهد شد . حسد نیز باعث می‌شود فضای سبز و خرم زندگی تبدیل به امور منفور و نازیبا شود و اعمال ناصواب از اینگونه افكار آلوده نشات می‌گیرد و وجود آنان را جولانگاه صفات حیوانی قرار میدهد.


افراد پیرو رذائل و شیطان نفس در رسیدن به آرزوهای طول و دراز با هم ارتباط صمیمانه برقرار می‌كنند در حالیكه فرد پیرو قرآن دوستی مجالستش براساس حب الله و فی الله است و هر یك برای كسب منافع مادی دیگری را طعمه قرار نمی‌دهد و در مسیر عبودیت وقرب حق معین یكدیگر هستند .


چهارمین ره‌آورد تبعیت از شیطان نفس، دشمنی در كسب مال است و هر یك دیگری را زیر پا قرار می‌دهد و نردبان ترقی خود می‌كند و در درآمدها و ثروت خود تعدی و تجاوز می‌نماید دراین صورت دل و فكر و حب او آلوده وتحت تسلط شیطان درمی‌آید .

خدا در همین نزدیکی است
سه شنبه 19/9/1392 - 22:34 - 0 تشکر 675393


بنام خدا
سلام
ممنون از بحث خوبتون....

اگر درهای آسمان و زمینها به روی بنده‌ای بسته شده باشد و او تقوای الهی را پیشه كند، ‌خداوند راهی از زمین و آسمان برای او خواهد گشود .

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

يکشنبه 24/9/1392 - 11:6 - 0 تشکر 675856


پیامدهای مقابله با ولایت :

 خطبه 137 فراز 8 « اللَّهُمَّ إِنَّهُمَا قَطَعَانِی وَ ظَلَمَانِی وَ نَكَثَا بَیْعَتِی وَ أَلَّبَا النَّاسَ عَلَیَّ فَاحْلُلْ مَا عَقَدَا وَ لَا تَحْكُمْ مَا أَبْرَمَا وَ أَرِهِمَا الْمَسَاءَةَ فِیمَا عَمِلا»


خداوندا بیعتی كه از مردم گرفته‌اند استحكام بخش و كارهایی را كه تصمیم قطعی بر آن گرفته‌اند نافرجام كن و آنها را به آرزوهایی كه به آن دل بسته‌اند و برای رسیدن به آن تلاش می‌كنند ناكام كن .


حضرت اشاره‌ایی به طلحه و زبیر دارند و شكایت این پیمان شكنان ظالم و ستمگر را كه ریختن خون مردم بی‌گناه را وسیله‌ای برای نیل به هوا و هوسها قرار دادند ، به خدا می‌برد و سخت به آنها نفرین می‌كند و با اینكه امام جلوه رحمة للعالمینی خداوند است ولی اگر به كسی نفرین ‌كند نفرین او مستجاب و همه بركات و كمالات از آنها دور می‌شود .


پس ره آورد دوری از امام عصر ، مشمول نفرین او شدن است كه به دنبال آن پیوستهای بین دشمنان تبدیل به شكاف و گسست می‌شود و آنچه كه مایه استحكام آنان بوده تضعیف می‌گردد و هرگز به آرزوهای خود نخواهند رسید (گرچه سابقه طولانی در یاری پیامبر داشتند ولی میزان، حال فعلی افراد و موضع‌گیریهای امروز آنانست كه به چه میزان می‌تواند لطمه به اسلام و تاریخ بزنند پس این نفرین گاه شخصیت افراد را منهدم می‌كند و گاه خانواده را از هم می‌پاشد و گاه روزگار افراد را تیره و تار می‌نماید و گاه بی‌توفیقی‌های شدید علمی و اعتقادی و اخلاقی نصیب فرد می‌كند.



خدا در همین نزدیکی است
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.