• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 1603)
سه شنبه 12/9/1392 - 10:38 -0 تشکر 674213
پیامدها و ره آوردها در نهج البلاغه

منبع: سخنان استاد بروجردی 
سایت http://emamraoof.ir



  ره‌آورد حركتهای صحیح :

خطبه 124 فراز 11 « الرّائح الى اللَّه كالظّمآن یرد الماء»

كسی كه با سرعت و نشاط (با جهاد خود ) به سوی خدا رود همچون تشنه كامی كه به آب می‌رسد.

ره‌آورد حركتهای صحیح و انجام عملكرد خالصانه ، راحتی و به آرامش رسیدن است .

 همان طور كه فرد تشنه وقتی به آب می‌رسد رفع عطش می‌كند و به انبساط خاطر و خوشی و سرور نائل می‌گردد فردی هم كه خالصانه در میدان بندگی قدم برمی‌دارد به آسودگی باطنی می‌رسد.

خدا در همین نزدیکی است
يکشنبه 24/9/1392 - 11:8 - 0 تشکر 675857


پیامد بذل و بخشش و رفتار بیجا

خطبه 142 فراز 1 «وَ لَیْسَ لِوَاضِعِ الْمَعْرُوفِ فِی غَیْرِ حَقِّهِ وَ عِنْدَ غَیْرِ أَهْلِهِ مِنَ الْحَظِّ فِیمَا أَتَى إِلَّا مَحْمَدَةُ اللِّئَامِ وَ ثَنَاءُ الْأَشْرَارِ وَ مَقَالَةُ الْجُهَّالَ مَا دَامَ مُنْعِماً عَلَیْهِمْ مَا أَجْوَدَ یَدَهُ وَ هُوَ عَنْ ذَاتِ اللَّهِ بِخَیْل‏»


كسی كه نیكی را در غیر موردش و نزد غیر اهلش قرار می‌دهد ،‌بهره‌ای جز ستایش لئیمان و ثنا خوانی اشرار و گفتار چاپلوسانه جاهلان ندارد و این نیز تا زمانی است كه به آنها بذل و بخشش می‌كند و می‌گویند چه دست سخاوتمندی دارد این در حالی است كه او در مورد بخشش در راه خدا بخل می‌ورزد .



انسان هر كار مثبتی كه انجام می‌دهد باید به موقع و بجا و درست واقع شود اعم از هزینه مال و توان و آبرو و مقام و ... همه را باید اولا به خاطر خدا و دوما برای كسانی كه استحقاق دارند انجام شود در غیر این صورت چند عارضه خواهد داشت :


1- افراد جاهل و شرور جامعه مدح و ثنایش می‌كنند كه بدیهی است هیچ ارزشی ندارد .


2- جُهال تا زمانی تعریف می‌كنند كه فرد به آنها خیری برساند و به محض قطع خیررسانی ، آنها هم دشمن می‌شوند درحالیكه انسان شاكر بواسطه همان یكباری كه به او خیری رسیده تا آخر عمر ثنا گوی فرد خیّر است.


آیا ثناگویی و مدح مردم مهم است ؟ بله آنقدر مهم است كه حضرت ابراهیم از خدای سبحان تقاضا كرد كه «واجعل لی لسان الصدق فی الآخرین » خدایا مردم آخرالزمان هم از من تعریف كنند .


بنابراین اگر خیر رسانی برای خدا نباشد و یا به انسان شاكی (بجای شاكر) و به انسان معترض (نه راضی)‌ برسد هرگز مورد مدح خوبان قرار نمی‌گیریم و دعای آنان نصیب ما نخواهد شد و از طرفی جریان این خیر، ابتر می‌ماند و جریان نمی‌یابد و البته ناگفته نماند كه انسان خیر نباید به خاطر مدح مردم خیر رسانی كند كه این امر ریا و غیر خالصانه و غیر حقه می‌شود اما اگر با خدا معامله كرد و خیری را انجام داد،‌خدای سبحان هم (كه دلها به دست اوست) محبتش را در دل مومنین قرار می‌دهد .


حضرت در ادامه نكته مهمی را هم متذكر می‌شوند :اگر فردی مالی را ،‌علمی را ... خرج كرد ولی لله نبود و در غیر جایگاه خودش مصرف شد،‌ مصداق بخیل است گرچه به نظر خودش جود و سخاوتش به حد كمال رسیده باشد .



خدا در همین نزدیکی است
يکشنبه 24/9/1392 - 11:11 - 0 تشکر 675859


ره آورد استغفار

خطبه 143فراز 3 :« لِیَتُوبَ تَائِبٌ وَ یُقْلِعَ مُقْلِعٌ وَ یَتَذَكَّرَ مُتَذَكِّرٌ وَ یَزْدَجِرَ مُزْدَجِرٌ وَ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ الِاسْتِغْفَارَ سَبَباً لِدُرُورِ الرِّزْقِ وَ رَحْمَةِ الْخَلْقِ فَقَالَ سُبْحَانَهُ- اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كانَ غَفَّاراً یُرْسِلِ السَّماءَ عَلَیْكُمْ مِدْراراً وَ یُمْدِدْكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنِینَ»


... تا توبه كاران توبه كنند ، گنهكاران دست از گناه بكشند ، پندپذیران پندگیرند و عاصیان از معصیت باز ایستند ، خداوند سبحان استغفار از گناه را سبب فزونی رزق و مایه رحمت خلق قرار داده است و در قرآن چنین فرموده است : از پروردگارخویش آمرزش بطلبید كه او بسیار آمرزنده است . بركات خویش را از آسمان بر شما فرود می‌فرستد و با بخشش اموال و فرزندان ، ‌شما را كمك می‌كند .



هنگامیكه افراد گرفتار سیّئه‌ی بی‌عفتی ، ‌كم فروشی ، قطع رحم، ‌عدم پرداخت زكات، ترك امر به معروف و نهی از منكر می‌شدند خداوند آنها را به چند امر مبتلی می‌كند :


1- بركات زندگی قطع می‌شود .


2- ثمرات زندگی كم می‌شود .


3- خزانه خیرات مسدود می‌گردد .


در این صورت است كه امیرالمومنین (ع) راهكار استغفار را پیشنهاد می‌فرمایند كه اگر توبه واقعی صورت گیرد عمر، بازدهی و سوددهی لازم را خواهد داشت .


البته دلیل عقلی هم بر این معنا تاكید دارد كه بین گناه وقطع نعمت‌ها رابطه‌ای وجود دارد زیرا فیض خداوند بر طبق شایستگی‌ها و لیاقت‌هاست هنگامی كه انسانها با گناه ،‌عدم شایستگی خود را اثبات كنند ، قطع فیض الهی از آنها طبیعی است . و اضافه بر این از آیات قرآن استفاده می‌شود كه هدف مهم دیگری نیز در كار است و آن بیدار ساختن غافلان و بازگرداندن آنها به درگاه خداست .[1]


خداوند استغفار را وسیله‌ای قرار داده است كه رزق پشت سرهم بر زندگی انسان نازل شود بگونه‌ای كه این فیوضات قطع نشود و علت این امر شاید این است كه انسان در هر استغفاری برای خودش سهمی قائل است و در مشكلات پیش آمده خود را مقصر می‌داند ما در هر استغفاری نمی‌گوییم نستغفرالله بلكه می‌گوییم استغفرالله یعنی اگر در جامعه گرانی و فساد و ... است به دلیل سیئاتی است كه از من صادر شده است و در واقع گناه را به گردن دیگران نمی‌اندازیم و خود را در نقص الثمرات و حبس البركات و اغلاق الخزائن الخیرات دخیل می‌دانیم .


پس باید اذعان كنیم كه فیاضیت خدا همیشگی است و قطع و وصلی ندارد و صفات خداوند ذاتی و ابدی است و اگر مانعی ایجاد می‌شود به دلیل از بین رفتن قابلیت ما برای كسب این فیوضات است و با استغفار هر كسی سعی می‌كند كه از خودش رفع مانع نماید تا مقتضی موجود شود. آثار بعدی استغفار بهره‌مند شدن خلق از رحمت الهی و مهربان شدن مردم با یكدیگر است با استغفار دلها به هم نزدیك می‌شود و هر كسی به دنبال منافع شخصی خود نیست.



خدا در همین نزدیکی است
يکشنبه 15/10/1392 - 12:9 - 0 تشکر 678910











ره آورد علم و معرفت

خطبه 143 فراز 10 «تُنْبِتُ بِهَا مَا قَدْ فَاتَ وَ تُحْیِی بِهَا مَا قَدْ مَاتَ نَافِعَةَ الْحَیَا كَثِیرَةَ الْمُجْتَنَى تُرْوِی بِهَا الْقِیعَانَ وَ تُسِیلُ الْبُطْنَانَ وَ تَسْتَوْرِقُ الْأَشْجَارَ وَ تُرْخِصُ الْأَسْعَار»


خدایا بارانی بفرست كه آنچه را خشك شده با آن برویانی و آنچه را مرده زنده كنی آبی بسیار پر منفعت ، پربار كه تپه‌ها و كوهها را با آن سیراب نمایی ، رودخانه‌ها را به راه اندازی درختان را پربرگ سازی و قیمتها را با آن پایین آوری.



1- اگر آب را آب معرفت بدانیم ،‌ هر كمالی كه در زندگی حاصل می‌شود بواسطه آب علم و معرفت است و رویاننده و زارع خدای سبحان می‌باشد كه مملكت وجود ما را می‌رویاند و حول و قوه شخص نقشی در آن ندارد .


2- آب معرفت ارزشهای نیست شده را هست می‌‌كند و كمالات از دست رفته را برمی‌گرداند چنانچه آب ، نبات مرده را زنده می‌كند بطور مثال در كودكی اهل دروغ و كینه نبودیم ولی فعلا این ارزشها به فراموشی سپرده شده است و با آب علم و معرفت فضائل اخلاقی مجددا احیا می‌شود .


3- آب معرفت شرافت را زیاد می‌كند و در گفتار و رفتار فرد تغییرات اساسی ایجاد می‌نماید .


4- آب معرفت باعث می‌شود كه مردم با ثمرات و فضائل اخلاقی بهتر ارتباط برقرار كنند .


5- آب معرفت سبب گسترش ارزشهای انسانی می‌شود و به راحتی در دسترس قرار می‌گیرد كه كنایه از ارزان شدن قیمتها است . در واقع اگر همه مردم را حت و یكدل و ایثارگر باشند به امور مادی هم كمتر فشار می‌آورد و همه صاحب جوانمردی و ایثار و كمالات مردم مختلف می‌شوند .


6- علم نافع باعث می‌شود كه دشت وجودی انسان پر از آب ‌شود و خشكیدگی از بین برود و سرسبزی و شادابی فراگیر ‌شود، و وجود انسانها مبارك گردد .


7- آب معرفت گودالهای علمی انسان را پر می‌كند بگونه‌ای كه آب از آن سرازیر می‌شود و سایرین از آن بهره‌مند میگردند و نه تنها ظاهر افراد را بازسازی می‌كند بلكه قلب و باطن آنها را پر از معرفت و از سطحی‌نگری دورنگه می‌دارد .


8- درخت با برگ نماد زندگی و بیداری و حیات است، ‌كه انسان را از غفلتها جدا می‌كند و زندگی را بانشاط و خرم می‌نماید و دیگران را از كسالت و سستی دور ‌می‌كند .






خدا در همین نزدیکی است
يکشنبه 15/10/1392 - 12:10 - 0 تشکر 678912

پیامد ترك سنت پیامبر صلی الله علیه وآل و سلم



خطبه 145 فراز 5 « وَ مَا أُحْدِثَتْ بِدْعَةٌ إِلَّا تُرِكَتْ بِهَا سُنَّةٌ فَاتَّقُوا الْبِدَعَ وَ الْزَمُوا الْمَهْیَعَ إِنَّ عَوَازِمَ الْأُمُورِ أَفْضَلُهَا وَ إِنَّ مُحْدَثَاتِهَا شِرَارُهَا»


هیچ بدعتی ایجاد نشد مگر اینكه سنتی با آن متروك گشت بنابراین از بدعتها بپرهیزید و راه راست و روشن را رها نكنید چرا كه سنت‌های ریشه دار پیشین (اسلام) برترین امور است و بدعتها بدترین كارهاست .



بدعت به معنی افزودن و یا كاستن چیزی از دین است بدون آنكه دلیل معتبری داشته باشد. بدعت گناه محسوب می‌شود و تمام انشعابها و اختلافها و انحرافاتی كه در امت اسلامی بوجود آمده است از ناحیه بدعتهاست كه بواسطه ترك سنت پیامبر اعظم پایه‌گذاری شده است در واقع هر بدعتی نشان می‌دهد كه مسیری ، روشی و سیره‌ای از آموزشهای پیامبر ترك شده است لذا امیرالمومنین سفارش می‌فرمایند كه راه روشن و مستقیم را طی كنید و در امور شبهه‌ناك كه به حقیقتش یقین ندارید گام نگذارید .


گاهی با نوآوریهای غیراصولی قصد جذب جوانان را داریم در حالیكه شریعت «نه» می‌گوید بلكه می‌گوید به آنچیزی عمل كنید كه مورد پسند خداست كه خدای سبحان خودش رضای جوان و پیر و مرد و زن را فراهم می‌كند .


پس بواسطه ترك سنت زمینه ایجاد بدعت فراهم می‌شود و به جای رضای الهی رضای نفس جایگزین خواهد شد .







خدا در همین نزدیکی است
يکشنبه 15/10/1392 - 12:12 - 0 تشکر 678913


ره آورد پذیرش نصیحت



خطبه 147 فراز 12 «أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ مَنِ اسْتَنْصَحَ اللَّهَ وُفِّقَ وَ مَنِ اتَّخَذَ قَوْلَهُ دَلِیلًا هُدِیَ لِلَّتِی هِیَ أَقْوَم‏»


ای مردم آن كس كه از خداوند نصیحت بپذیرد موفق می‌شود و آن كس كه سخن او را دلیل و راهنمای خویش قرار دهد به استوارترین راه هدایت برمی‌گردد .



نصیحت ازماده نصوح به معنی عسل بدون موم و خالص است اگر انسان خالصانه توصیه‌های الهی را بپذیرد و اساساً در هر امری طلب اخلاص كند حتما فرد موفقی خواهد شد .


در رابطه با توفیق روایتی می‌فرماید: نعم الرفیق التوفیق بهترین همراه و هماهنگ، توفیق و موفقیت در كارهاست كه بواسطه اخلاص و طلب و درخواست ما از خدای سبحان بوجود می‌آید .


معنای دیگر نصوح ، خیاطت و دوختن پارگیهاست . اگر هر كس درهر رتبه‌‌ی ایمانی كه قرار دارد از خدا بخواهد پارگی‌ها و شكافهای زندگیش كه جدایی از حق و عترت است ، دوخته و پر شود به دنبال آن حقیقت انسانی و اخلاص و موفقیت جلوه‌گر خواهد شد .


پس اگر در زندگی طلب وفق و هماهنگی داشتید اما به آن مطلوب نرسیدید به دلیل این است بطور جد از خدای سبحان مدد نخواسته و به سراغ خلق خدا و اسباب و واسطه‌ها سوق داده شدید .


ره‌آورد بعدی پذیرش گفتار و توصیه‌های الهی، هدایت است یعنی به درست ترین و قائم ‌ترین راه خواهیم رسید مشروط بر اینكه بطور محكم به تمام گفتارهای الهی متمسك شویم نه اینكه بعضی را بپذیریم و از بعضی سرپیچی كنیم. گروهی از مردم قرآن را می‌خوانند اما نه به عنوان دلیل راه بلكه قصد و غرضهای غیر خالصانه دیگری در این قرائت لحاظ می‌شود در این صورت به هدایت قطعی نخواهند رسید و از بركات آن استفاده نخواهند كرد.






خدا در همین نزدیکی است
يکشنبه 15/10/1392 - 13:4 - 0 تشکر 678923

ره آورد اعتقاد به ظهور حضرت ولیعصر(عج)


خطبه 150 فراز 4 «ِ لَا یُبْصِرُ الْقَائِفُ أَثَرَهُ وَ لَوْ تَابَعَ نَظَرَهُ ثُمَّ لَیُشْحَذَنَّ فِیهَا قَوْمٌ شَحْذَ الْقَیْنِ النَّصْلَ تُجْلَى بِالتَّنْزِیلِ أَبْصَارُهُمْ وَ یُرْمَى بِالتَّفْسِیرِ فِی مَسَامِعِهِمْ وَ یُغْبَقُونَ كَأْسَ الْحِكْمَةِ بَعْدَ الصَّبُوح‏»



او در پنهانی از مردم به سر می‌برد آن گونه كه پی جویان اثر قدمش را نبینند هر چند برای یافتن او بسیار جستجو كنند سپس گروهی برای یاری او آماده می‌شوند همچون آماده شدن شمشیر به دست آهنگر تیزگر. چشم آنان با قرآن روشنی می‌گیرد و تفسیر آیاتش به گوش آنها افكنده می‌شود و هر صبح و شام از جام حكمت سیراب می‌شوند .


تعبیرات فوق كه كاملاً بر ظهور حضرت ولی‌عصر(عج) تطبیق می‌كند چندین ره‌آورد به دنبال دارد:


1- زنجیرهای اسارت را پاره می‌كند


2- مظلومان دربند را آزاد می‌سازد


3- شوكت ظالمان را در هم می‌شكند و جمع آنها را پراكنده می‌نماید .


4- گروهی كه در فتنه‌ها صیقل داده شده‌اند و برّان و تیز هستند برای یاری او مهیا می شوند. در واقع فتنه ها آنها را به ضلالت نكشانده بلكه باعث غربال و مصفا شدن و قاطع گشتن در حق و پایداری در یاری دادن به حضرت ولی‌عصر شده‌اند .


5- این گروه بواسطه قرآن ، چشمشان روشن می‌گردد و دید قرآنی و الهی دارند و قرآن كدورتها را از مقابل دیدشان مرتفع می‌كند .


6- در گویش آنها حقایق قرآنی فرو می‌رود یعنی با چشم خود قرآن را می‌بینند و می‌خوانند و با گوش جانشان تفاسیر آنرا دریافت می‌كنند و چون گوش مسیر مستقیم به سمت قلب دارد لذا حقایق قرآنی در دل و جان آنها نهادینه می‌شود .


7- جام حكمت هر صبح و شام آنان را سیراب می‌كند و باده معرفت می‌نوشند یعنی در آخرالزمان كه بی‌دینی و آشوب غوغا می‌كند گروهی بواسطه قرآن ناطق، حضرت ولی‌عصر با معارف الهی آشنا می‌شوند و از فتنه‌ها به سلامت بیرون می‌آیند و در یاری حضرت كوشا هستند .





خدا در همین نزدیکی است
سه شنبه 24/10/1392 - 11:10 - 0 تشکر 680903

ره‌آورد بیعت با امام :



خطبه 155 فراز « فَإِنْ أَطَعْتُمُونِی فَإِنِّی حَامِلُكُمْ إِنْ شَاءَ اللَّهُ عَلَى سَبِیلِ الْجَنَّةِ وَ إِنْ كَانَ ذَا مَشَقَّةٍ شَدِیدَةٍ وَ مَذَاقَةٍ مَرِیرَة»


اگر مرا اطاعت كنیدمن به خواست خدا شما را به راه بهشت خواهم برد هر چند راهی است پرمشقت و دارای تلخی‌های فراوان .



حضرت می‌فرمایند: اگر شما مردم با میل و رغبت فرمان مرا اجرا كنید ره‌آوردش حمل بار شما و راهنمایی كردن شما به بهشت خواهد بود گرچه بسیار سخت است اما من علی متحمل این سختی و تلخی می شدم .



این امر مختص زمان امیرالمومنین نیست بلكه درحال حاضر هم اگر گوش به فرمان حضرت ولی‌عصر باشیم و از ایشان تبعیت بكنیم نفس عافیت طلب ما را به سوی بهشت و بهره‌مندی از  تنعم ابدی می‌برند.



وقتی شما توسط فرد یا چیزی حمل شوید ، سختی آن را احساس نمی‌كنید بلكه سختی بر دوش حامل شما خواهد بود كه در هر زمان ولی آن زمان عهده دار این امر خواهد شد.



پس ره‌آورد اطاعت از امام :



1- حركت به سوی بهشت .



2- احساس سختی نكردن در اطاعت از فرامین الهی وعترت پیامبر اكرم (ص) .



3- كفیل و حامل امور فرد مطیع، حضرات معصومین خواهند بود .




خدا در همین نزدیکی است
سه شنبه 24/10/1392 - 11:12 - 0 تشکر 680905

ره‌آورد ایمان :




خطبه 155 فراز 4« فَبِالْإِیمَانِ یُسْتَدَلُّ عَلَى الصَّالِحَاتِ وَ بِالصَّالِحَاتِ یُعْمَرُ الْفِقْهُ وَ بِالْفِقْهِ یُرْهَبُ الْمَوْتُ وَ بِالْمَوْتِ تُخْتَمُ الدُّنْیَا وَ بِالدُّنْیَا تَجُوزُ الْقِیَامَةَ وَ بِالْقِیَامَةِ تُزْلَفُ الْجَنَّة»


انسان به سبب ایمان به اعمال صالح رهنمون می‌شود و به وسیله اعمال صالح ، ایمان او آشكار می‌گردد و با ایمان كاخ علم و دانش آباد می‌شود و به وسیله علم ،هراس از مرگ حاصل می‌گردد ، با مرگ دنیا پایان می‌گیرد و با دنیا می‌توان آخرت را بدست آورد .



در این قسمت از خطبه حضرت به ره‌آورد ایمان اشاره می‌فرمایند كه اعمال صالح و علم و دانش و ترس از مجازات قیامت و آمادگی برای این سفر پرخطر و سرانجام رسیدن به بهشت است .


كسانی كه علم دارند ولی از ایمان برخوردار نیستند گویی علم آنان مخروبه و غیر آباد است . ایمان و اعتقادات صحیح برای انسان علم نافع به بار می‌آورد و زندگی علمی او را تعمیر می‌كند.


در اثر ایمان و وارد شدن علم در زندگی ، رهبت از مرگ نیز حاصل می‌شود ترسی كه موجب اجتناب از امور ناشایست و تشویق شدن نسبت به امور مثبت است .


در واقع آبادانی ایمان و علم به عمل صالح می‌انجامد و فرد مومن به عوامل وصال حق توجه دارد و علم را در زندگی خود جاری می‌كند .


اگر اسلام بحث انذار و ترسی را مطرح كرده است نه به عنوان اینكه توقفی و قفلی در زندگی حاصل شود بلكه موتور محركی است كه او را دوان دوان به سوی طاعت پیش می‌برد چنانچه آب علم و معرفت كه جاری می‌شود، شكوفایی فراوان هم بر سر راه خود ایجاد می‌كند .


انسانی كه اهل ایمان و علم و عمل صالح است نگاهش به دنیا، اقامت‌گزینی دائم نیست و غصه خوردن برای امور فانی و حوادث گذرا را شرط عقل و علم نمی‌داند ولی یك امر را هم به خوبی دریافت كرده است كه رسیدن به آخرت و امور باقی از همین دنیا می‌گذرد و بواسطه دنیا، ‌آخرت را كسب می‌كند پس دنیا ظرف موقتی است كه باید از آن كاملترین استفاده‌ها را كرد .



خدا در همین نزدیکی است
يکشنبه 6/11/1392 - 10:32 - 0 تشکر 682528


ره‌آورد قرآن :


خطبه 157 فراز 2: «ذَلِكَ الْقُرْآنُ فَاسْتَنْطِقُوهُ وَ لَنْ یَنْطِقَ وَ لَكِنْ أُخْبِرُكُمْ عَنْهُ أَلَا إِنَّ فِیهِ عِلْمَ مَا یَأْتِی وَ الْحَدِیثَ عَنِ الْمَاضِی وَ دَوَاءَ دَائِكُمْ وَ نَظْمَ مَا بَیْنَكُم‏»


این كتاب همان قرآن است ، آن را به سخن آرید تا همه چیز را بازگو كند هر چند هرگز برای شما نسبت به تمام این امور سخن نمی‌گوید ولی من از جانب او به شما خبر می‌دهم و اسرار مكتومش را فاش می‌سازیم آگاه باشید در آن علم آینده و اخبار پیشین و داروی بیماری های شما و نظم و سامان بخش روابط میان شماست .


1-  اولین ره‌آورد قرآن خبر دادن از گذشتگان است


2-  علم ما كان و مایكون را در اختیار قرار می‌دهد .


3-  معارف و احكام انبیای پیشین را تبیین می‌كند .


4-  برای نجات آنها از ظلمات جهل و گمراهی ، چراغ پرفروغی فرا راه آنها قرار دارد .


5-   قرآن شفای درداست ، درد فراق از خدا، درد جهالت و بی‌معرفتی، درد دوری از عترت .


6-  پایان دادن به تمام نابسامانیها  و بی نظمی اعم از بی نظمی درونی كه زبان یك چیزی بگوید و دست و پا بگونه‌ای دیگر عمل كند و بی‌نظمی ‌های بیرونی و وعده‌های انجام شده و امور معیشتی .




خدا در همین نزدیکی است
يکشنبه 6/11/1392 - 10:34 - 0 تشکر 682529











پیامد مخالفت با پیامبر اكرم(ص)

خطبه 159 فراز 20 : «ِ قَضَمَ الدُّنْیَا قَضْماً وَ لَمْ یُعِرْهَا طَرْفاً أَهْضَمُ أَهْلِ الدُّنْیَا كَشْحاً وَ أَخْمَصُهُمْ مِنَ الدُّنْیَا بَطْناً عُرِضَتْ عَلَیْهِ الدُّنْیَا فَأَبَى أَنْ یَقْبَلَهَا وَ عَلِمَ أَنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ أَبْغَضَ شَیْئاً فَأَبْغَضَهُ وَ حَقَّرَ شَیْئاً فَحَقَّرَهُ وَ صَغَّرَ شَیْئاً فَصَغَّرَهُ وَ لَوْ لَمْ یَكُنْ فِینَا إِلَّا حُبُّنَا مَا أَبْغَضَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ تَعْظِیمُنَا مَا صَغَّرَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ لَكَفَى بِهِ شِقَاقاً لِلَّهِ وَ مُحَادَّةً عَنْ أَمْرِ اللَّه‏»


پیامبر به اندازه ضرورت از دنیا بهره گرفت و هرگز تمایلی به آن نشان نداد پهلویش از همه مردم لاغرتر و شكمش از همه گرسنه‌تر بود . دنیا از سوی خدا به وی عرضه شد ولی آن را نپذیرفت او می‌دانست چه چیز نزد او كوچك است آن را كوچك می‌دید بنابراین اگر در ما محبت به چیزی كه مورد خشم خدا و رسولش می باشد ، همچنین بزرگ شمردن آن چه خداو رسولش آن را كوچك شمرده‌اند وجود داشته باشد همین امر برای مخالفت ما با خدا و سرپیچی از فرمانش كافی است .


مسلمان باید پیامبر را اسوه قرار دهد ، چیزی كه به نظرایشان خوار شمرده می‌شود ، در نظر او هم خوار و حقیر باشد، آنچه كه پیامبر مبغوض می‌شمرد، مبغوض شمارد. پس اگر میل و حب و میزان ارزش گذاریهای ما با پیامبر متفاوت باشد قطعا مخالفت با خدا نیز به دنبالش خواهد آمد، گرچه بحث حب و میل است ولی بعدا عمل هم به دنبالش می‌آید یعنی در ابتدا یك امری را می‌پسندیم و به آن علاقه پیدا می‌كنیم سپس برای رسیدن به آن تمام تقیدات شرعی را رها می‌نماییم .


پس انسان باید به تبعیت از پیامبر با تمام وجود تسلیم خدای سبحان باشد واز زرق و برق و حب دنیا كه ریشه تمام مخالفتها و ظلم و ستمهاست دوری كند و در ادعای ایمان صداقت داشته باشد در غیر اینصورت و مخالفت با پیامبر منجر به دشمنی و شقاق با خدای سبحان خواهد شد .



خدا در همین نزدیکی است
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.