رهآورد ایمان :
خطبه 155 فراز 4« فَبِالْإِیمَانِ یُسْتَدَلُّ عَلَى الصَّالِحَاتِ وَ بِالصَّالِحَاتِ یُعْمَرُ الْفِقْهُ وَ بِالْفِقْهِ یُرْهَبُ الْمَوْتُ وَ بِالْمَوْتِ تُخْتَمُ الدُّنْیَا وَ بِالدُّنْیَا تَجُوزُ الْقِیَامَةَ وَ بِالْقِیَامَةِ تُزْلَفُ الْجَنَّة»
انسان به سبب ایمان به اعمال صالح رهنمون میشود و به وسیله اعمال صالح ، ایمان او آشكار میگردد و با ایمان كاخ علم و دانش آباد میشود و به وسیله علم ،هراس از مرگ حاصل میگردد ، با مرگ دنیا پایان میگیرد و با دنیا میتوان آخرت را بدست آورد .
در این قسمت از خطبه حضرت به رهآورد ایمان اشاره میفرمایند كه اعمال صالح و علم و دانش و ترس از مجازات قیامت و آمادگی برای این سفر پرخطر و سرانجام رسیدن به بهشت است .
كسانی كه علم دارند ولی از ایمان برخوردار نیستند گویی علم آنان مخروبه و غیر آباد است . ایمان و اعتقادات صحیح برای انسان علم نافع به بار میآورد و زندگی علمی او را تعمیر میكند.
در اثر ایمان و وارد شدن علم در زندگی ، رهبت از مرگ نیز حاصل میشود ترسی كه موجب اجتناب از امور ناشایست و تشویق شدن نسبت به امور مثبت است .
در واقع آبادانی ایمان و علم به عمل صالح میانجامد و فرد مومن به عوامل وصال حق توجه دارد و علم را در زندگی خود جاری میكند .
اگر اسلام بحث انذار و ترسی را مطرح كرده است نه به عنوان اینكه توقفی و قفلی در زندگی حاصل شود بلكه موتور محركی است كه او را دوان دوان به سوی طاعت پیش میبرد چنانچه آب علم و معرفت كه جاری میشود، شكوفایی فراوان هم بر سر راه خود ایجاد میكند .
انسانی كه اهل ایمان و علم و عمل صالح است نگاهش به دنیا، اقامتگزینی دائم نیست و غصه خوردن برای امور فانی و حوادث گذرا را شرط عقل و علم نمیداند ولی یك امر را هم به خوبی دریافت كرده است كه رسیدن به آخرت و امور باقی از همین دنیا میگذرد و بواسطه دنیا، آخرت را كسب میكند پس دنیا ظرف موقتی است كه باید از آن كاملترین استفادهها را كرد .