• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 1599)
سه شنبه 12/9/1392 - 10:38 -0 تشکر 674213
پیامدها و ره آوردها در نهج البلاغه

منبع: سخنان استاد بروجردی 
سایت http://emamraoof.ir



  ره‌آورد حركتهای صحیح :

خطبه 124 فراز 11 « الرّائح الى اللَّه كالظّمآن یرد الماء»

كسی كه با سرعت و نشاط (با جهاد خود ) به سوی خدا رود همچون تشنه كامی كه به آب می‌رسد.

ره‌آورد حركتهای صحیح و انجام عملكرد خالصانه ، راحتی و به آرامش رسیدن است .

 همان طور كه فرد تشنه وقتی به آب می‌رسد رفع عطش می‌كند و به انبساط خاطر و خوشی و سرور نائل می‌گردد فردی هم كه خالصانه در میدان بندگی قدم برمی‌دارد به آسودگی باطنی می‌رسد.

خدا در همین نزدیکی است
يکشنبه 6/11/1392 - 10:35 - 0 تشکر 682530


پیامد فتنه و آزمایشهای الهی :


خطبه 155فراز 15 «َ یَا عَلِیُّ إِنَّ الْقَوْمَ سَیُفْتَنُونَ بِأَمْوَالِهِمْ وَ یَمُنُّونَ بِدِینِهِمْ عَلَى رَبِّهِمْ وَ یَتَمَنَّوْنَ رَحْمَتَهُ وَ یَأْمَنُونَ سَطْوَتَهُ وَ یَسْتَحِلُّونَ حَرَامَهُ بِالشُّبُهَاتِ الْكَاذِبَةِ وَ الْأَهْوَاءِ السَّاهِیَةِ فَیَسْتَحِلُّونَ الْخَمْرَ بِالنَّبِیذِ وَ السُّحْتَ بِالْهَدِیَّةِ وَ الرِّبَا بِالْبَیْعِ قُلْتُ یَا رَسُولَ اللَّهِ فَبِأَیِّ الْمَنَازِلِ أُنْزِلُهُمْ عِنْدَ ذَلِكَ أَ بِمَنْزِلَةِ رِدَّةٍ أَمْ بِمَنْزِلَةِ فِتْنَةٍ فَقَالَ بِمَنْزِلَةِ فِتْنَة»


پیامبر اكرم (ص) فرمود : ای علی، مردم بعد از من با ثروتشان آزمایش می‌شوند ، دیندار بودن را منتی بر خدا قرار می‌دهند و با اینكه مرتكب گناهان بزرگی می‌شود انتظار رحمت خدا را دارند و خود را از خشمش در امان می‌بینند، حرام خدا را حلال می‌شمارند و با شبهات دروغین و هوسهای غفلت زا را حلال می‌شمارند ، شراب را به نام نبیذ و رشوه را به نام هدیه و ربا را به اسم تجارت حلال می‌پندارند. عرض كردم ای رسول خدا در چنین شرایطی این افراد را كه دارای چنین صفاتی هستند در چه مرتبه‌ای قرار دهم ؟


آیا كار آنها به منزله ارتداد و بازگشت از دین است یا به منزله فتنه و انحراف از احكام خدا؟ فرمودند به منزله فتنه بدان و با آنان همچون مسلمانان خطا كار رفتار كن .




حضرت به چندین وصف امتحان شوندگان و عوامل فتنه می‌پردازند :


1-  به اموالشان امتحان می‌شوند . (اشاره به اینكه مال، عمده‌ترین وسیله امتحان آنهاست كه به‌واسطه‌ی آن از بندگی در محضر حق جدا می‌شوند.)


2-  اینها گرفتار غرور متدین شدن هستند و بابت تدینشان برخدا منت می‌گذارند. معمولا منت گذاشتن به دلیل بزرگ شمردن كاری است پس این گروه اول متدین بودنشان به نظرشان عجیب و بزرگ آمده (درحالیكه صرفا به وظیفه خود عمل كرده‌اند) وسپس بابت آن منت گذاشته‌اند آنهم بر خدایی كه غنی و بی‌نیاز مطلق است .


3-  با تمام آلودگیها خود را مشمول رحمت خدا و امان از عذاب می‌پندارند در حالیكه انسان مومن باید در خوف و رجا باشد یعنی همیشه به دلیل كم گذاشتن در محضر حق احساس خوف و ترس داشته باشد و از طرفی رحمت و كرم الهی را نصب العین قرار دهد و امیدوار به بخشش باشد .


هیچ گروهی نباید از نقشه‌های خدا غافل و خود را درامان ببیند زیرا انسانِ اهل عجب در قعر جهنم جای دارد .


4-  كارهای حرام را كه مورد علاقه آنهاست زیر پوششهای فریبنده‌ای قرار می‌دهند یا برای اینكه مردم را بفریبند و یا حتی وجدان خود را نیز فریب دهند به سراغ شراب می‌روند وقتی به آنها گفته شود شراب از محرمات مسلم است می‌گویند این همان نبیذی است كه پیامبر و اصحابش از آن می‌نوشیدند در حالیكه وقتی یاران بعد از ورود به مدینه و سردی هوا ناراحتی گوارشی پیدا كردند به آنها فرمود چند دانه خرما درون خمره آب بریز تا مشكل شما برطرف شود به این آب نه مضاف می‌شد و نه خرما در حدی بود كه مسكر شود. در واقع اینها شبهات دروغین را با هواهای نفسشان به هم می‌آمیزند و حرام خدا را شرعی و حلال جلوه می‌دهند .


5-  همچنین نام رشوه را هدیه می‌گذارند.


6-  در پوشش معاملات صوری به ربا خواری مشغول می‌شوند. بدیهی است در محیطهای مذهبی كه گناه آشكار ، مشكلات زیادی دارد گنهكاران ترجیح می‌دهند كه اعمال خود را در پوشش عناوین فریبنده‌ای انجام دهند این همان است كه به نام فتنه و آزمون بزرگ از آن خبر داده‌اند .[1]





[1] - پیام امام ج 6 آیة الله مكارم شیرازی


خدا در همین نزدیکی است
سه شنبه 8/11/1392 - 11:17 - 0 تشکر 682835


ره آورد عمل به واجبات

خطبه 166 فراز 1 : «الْفَرَائِضَ الْفَرَائِضَ أَدُّوهَا إِلَى اللَّهِ تُؤَدِّكُمْ إِلَى الْجَنَّة»


واجبات، واجبات در انجام دادن آنها برای خدا كوتاهی نكنید كه شما را به سوی بهشت می‌برد

تصور افراد متدین این است كه انجام مستحبات تقرب بیشتری فراهم می‌كند اما حضرت می‌فرمایند تعالی و تكامل و وصل به حق در گرو انجام واجبات است البته واجباتی كه شرع مطهر فرموده نه واجباتی كه با سلیقه شخصی از آن چیزی را كم و زیاد كرده باشیم. تاكید حضرت بر أَدُّوهَا إِلَى اللَّهِ به این دلیل است كه تنها واجبی قرب آفرین است كه به خاطر خدا انجام پذیرد یعنی نه به دلیل انجام وظیفه و رفع تكلیف و نه به سبب كسب پاداش بلكه انجام واجبات فقط به سبب قرب به حق.


اما خدای سبحان ره‌آورد این اخلاص در واجبات را بهشت، آرامش، آسایش محض، قرار گرفتن در جمع خوبان و نیل به خواسته‌های لایتناهی و افزودن علم و معرفت و رسیدن به خیر و كمال قرار داده است كه همگی این ویژگیها در كلمه جنّت جمع شده است، چه جنت اخروی كه نعمات در آن مشخص است و چه جنت دنیوی كه در اثر انجام واجبات جنود عقلانی به میدان می‌آید و درون انسان را پر از آرامش می‌كند و از هرگونه رذائل اخلاقی بدور و مبری می‌كند .


پس وقتی در روایت می‌فرماید مستحبات سیر را سرعت می بخشد یعنی ابتدا بواسطه واجبات در راه و جاده قرار بگیرید سپس بواسطه مستجبات سرعت را افزایش دهید.






خدا در همین نزدیکی است
سه شنبه 8/11/1392 - 11:18 - 0 تشکر 682836



پیامد غفلتها

خطبه 174 فراز 1 : « أَیُّهَا النَّاسُ غَیْرُ الْمَغْفُولِ عَنْهُمْ وَ التَّارِكُونَ [وَ] الْمَأْخُوذُ مِنْهُمْ مَا لِی أَرَاكُمْ عَنِ اللَّهِ ذَاهِبِینَ وَ إِلَى غَیْرِهِ رَاغِبِینَ كَأَنَّكُمْ نَعَمٌ أَرَاحَ بِهَا سَائِمٌ إِلَى مَرْعًى وَبِیٍّ وَ مَشْرَبٍ دَوِیٍّ وَ إِنَّمَا هِیَ كَالْمَعْلُوفَةِ لِلْمُدَى لَا تَعْرِفُ مَا ذَا یُرَادُ بِهَا إِذَا أُحْسِنَ إِلَیْهَا تَحْسَبُ یَوْمَهَا دَهْرَهَا وَ شِبَعَهَا أَمْرَهَا»


ای مردمی كه غافلید اما از شما غفلت نمی‌شود وتمام كردارتان را ماموران الهی ثبت می‌كنند و ای كسانی كه فرمان خدا را ترك می‌كنید اما شما را ترك نمی‌كنند چه شده است كه می‌بینیم از خدا روی برتافته‌اید و به غیر او روی آورده‌اید گویا شما گله شتران یا گوسفندانی هستید كه چوپان آنها را به چراگاه و چشمه‌ای بیماری زا می‌برد یا شما همچون حیوان پرواری هستید كه آن را فربه می‌كنند تا كارد بر گلویش نهند ولی خودش نمی‌داند چه برنامه‌ای برای او در نظر گرفته شده است او چنان است كه هرگاه به وی نیكی شود و مقداری علف نزد او بریزند یك روز خود را یك عمر می‌پندارد و سرنوشت خود را در سیری و شكم پروری می‌بینید.


تمام نظام عالم به سوی خداوند حركت می‌كند و اگر ما به سوی غیر حق پیش برویم در واقع مصداق غافلین هستیم كه حضرت پیامد آنرا حیوانی معرفی می‌كنند كه به او علف می‌دهند تا كارد را برایش تیز كنند در حالیكه انسان به دنیا آمده تا انسانیت خود را تقویت كند .


وقتی حضرت مثال حیوانات را می‌زنند برای این است كه گوسفند به دلیل شدت نفهمی میخورد و فربه می‌شود و تمام خوشی او به سیر شدن در دنیا است،بدون آنكه بداند فربهی او را آماده‌ی ذبح شدن می‌كند وقتی به انسان توصیه می‌شود كه به مجالس ذكر برود بدلیل این است كه بداند از كجا آمده و آمدنش برای چه هدف و مقصدی است و قوای ادراكی خود را بكار ببندد و از زندگی مسموم داشتن بپرهیزد و از نوشیدن شراب جهالت دوری كند .


بنابراین پیامد غفلت، 1- داشتن زندگی حیوانی 2- از كار افتادن قوای ادراكی 3- داشتن زندگی مسموم و لذت نبردن از انجام طاعتهای الهی است .






خدا در همین نزدیکی است
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.