• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن شمال > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
شمال (بازدید: 1849)
دوشنبه 14/5/1392 - 10:48 -0 تشکر 628810
شناخت مازنداران

http://anthropology.ir/node/4086 گردآوری : سید قاسم حسنی

jade.jpg

استان مازندران یکی از استان های شمالی ایران است سرزمینی که بین 47 دقیقه و 35 درجه تا 8 دقیقه و 38 درجه عرض شمالی از استوا و 16 دقیقه و 50 درجه تا 10 دقیقه و 56 درجه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ قرار گرفته و مساحتی حدود 4/23756 کیلومتر مربع وسعت دارد .

استان مازندران یکی از استان های شمالی ایران است سرزمینی که بین 47 دقیقه و 35 درجه تا 8 دقیقه و 38 درجه عرض شمالی از استوا و 16 دقیقه و 50 درجه تا 10 دقیقه و 56 درجه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ قرار گرفته و مساحتی حدود 4/23756 کیلومتر مربع وسعت دارد .این استان از شمال به دریای مازندران ، از شرق به خراسان ، از غرب به گیلان و از جنوب به سلسلهجبال البرز محدود می شود گرگان و دشت بخشی از این استان بود که اخیرا با نام استان گلستان از این محدوده جغرافیایی جدا شده است.
مازندران قطب کشاورزی است و زمین های ان استعداد قابل توجهی برای کشت انواع محصولات مانند : برنج ؛ گندم ؛ حبوبات ؛ پنبه ؛ مرکبات و صیفی جات دارد . از سلسله جبال البرز رشته کوه های متعدد و رودخانه های پرآب به سوی دریای مازندران جاری است . مهمترین آنها عبارتند از : هراز ؛ تجن؛ تالار؛ و رود چالوس ؛ سواحل درریای مازندران نیز محل مناسبی برای استخراج مواد پروتئینی است .
مرکز استان ، شهرستان ساری و در برگیرنده شهرستان های ، نکا ، جویبار ، سوادکوه ، محمودآباد ، رامسر ، تنکابن ، نوشهر و چالوس ، نور ، بابلسر ، آمل ، بابل ، قائمشهر ، بهشهر و گلوگاه است .

دوشنبه 14/5/1392 - 10:58 - 0 تشکر 628823

تبار
مردمان بومی مازندران قبل از ورود آریایی به شیوه چادرنشینی و گله داری
می زیستند . نامی ترین اقوام بومی ، گروه « آمردها » بودند و حدود پراکندگی انان در کتاب « تاریخ طبرستان قبل از اسلام » چنین آمده است : این اقوام از مشرق به مرز گرگان و خراسان از مغرب به لنکران و قفقاز فعلی و از شمال به دریای خزر و از جنوب به ری «رگا»باستانی می زیستند گروه مردها به سه دسته متمایز تقسیم می شدند ، کادوسی ها ، آماردها ، تپوریها ، کادوسی ها ( گلای ، کادوزی و کاتوزی )خود به دو دسته بزرگ و کوچک تقسیم می شدند ،
گلایی های بزرگ از لاهیجان تا لنکران و کوه های تالش و گلایی های کوچک در گیلان ، که نام گیلان برگرفته از نام آنان است زندگی می کردند.« آماردها » از لاهیجان تا مرز گرگان می زیستند و سرزمین « رویان » در گذشته یکی از محل های استقرار این اقوام و آمل باستانی نیز مرکز یا محل فرمانروایی آنان بود . تپوری ها یا تپیرها که طایفه ای جنگجو بودند در رشته کوه های شمالی سمنان سکنی داشته و نام قدیم مازندران ( طبرستان) منسوب به این قوم است . در دوره اسلامی عده زیادی از سادات حسنی ، حسینی و مرعشی در مازندران ساکن بودند و علاوه بر سکنه بومی و طوایف محلی قبیله های دیگری نیز در دوران های مختلف به وسیله پادشاهان به مازندران کوچانده شده اند ه از جمله آنها وندها ، عبدالملکلی ها ، لک ها ، گرایلی ها ، اصانلوها ، بلوچ ها ، افغان ها و کردها را می توان نام برد .
عبدالملکی ها از دره گز به شیراز و سپس به شهریار کرج و نور کوچ داده شده اند . میرزا آقاخان نوری در سال 1272 ایشان را به ذاغمرز بهشهر کوچ داد. خواجه وندها اصلاٌ از خاک لرستان هستند .و در زمان آقامحمدخان قاجار و برای جلوگیری از اغتشاش تهران از شورش شمال ، از اردلان و گروس به مازندران غربی کوچانده شدند . لک ها بیشتر در کلاردشت ساکن اند . گرایلی ها ترک نژاد را آقامحمدخان از کلپوش به اندورود و میان دورود و قراطغان آورد . ترکان اصانلو نیز به امر آقامحمدخان به ساری و اطراف آن کوچانده شدند . عده کمی از تالش در کلت های طایفه غلجائی در قره تپه بهشهر ساکن هستند . قبیله های کرد جهان بیگلو و مدانلو در مازندران و قبیله ترک عمرانلو در گلوگاه بوده اند .
عده کمی از اعراب نیز در زمان آقامحمدخان به مازندران آورده شدند . معدودی خانوارهای گودر، بنگاشی ، بربری ، کراچی و کولی نیز در مازندران بوده اند .
تعداد کمی از گرجی ها و ارمنی ها و کلیمی ها که شاه عباس به مازندران کوچاند هنوز در صفحات استان ساکن هستند .

دوشنبه 14/5/1392 - 10:59 - 0 تشکر 628824

جغرافیای اقتصادی
جغرافیای اقتصادی استان مازندران به لحاظ داشتن جنگل ، دریا ، زمین و خاک حاصلخیر ، دارای منابع و سرشار از ذخایر و ثروت است .و همچنین وجود معادن و آب زمینه مساعدی را برای ایجاد کار و اشتغال و نحوه معیشت مردم فراهم می سازد .
اقتصاد استان بیشتر بر پایه کشاورزی ، دامداری ، باغداری ، زنبورداری ، صیادی و صنایع دستی است . کشاورزی در این میان از اهمیت بیشتری برخوردار است .
محصولات رایج کشاورزی در استان عبارتند از :
شالی ، گندم ، جو، عدس ، ارزن ، سیب زمینی ، یونجه ، پنبه ، صیفی جات ، نیشکر ، لوبیا ، پیاز و برنج و از جمله محصولات کشاورزی است که به آب فراوان و هوای گرم و مرطوب نیاز دارد . بدین جهت کل منطقه جلگه ای استان زیرکشت برنج می رود . از انواع دام مانند گاو ، گوسفند ، اسب ، بز، قاطر و طیور می توان در بخش دامداری نام برد . حیوانات قابل شکار نیز عبارتند از قوچ، خرگوش ، خوک ،خرس ، کبوتر ، قمری ، کبک ، تیمو، قرقاول ، اردک سرسبز ، غاز ، چنگر ، خوتکا ، خاویار مازندران به دلیل کیفیت بالا ، در بازارهای جهانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است . صنعت و بازرگانی تجارت خارجی در مازندران که از دوره های گذشته به صورت پراکنده صورت می گرفت ، پس از فروپاشی شوری سابق در قالب نفوذ به بازارهای کشورهای  ics ( کشورهای آسیای میانه ) صادرات مازندران وارد مرحله جدیدی شد .
در سال 74 با احساس نیاز بازرگانان و صاحبان صنایع اتاق بازرگانی و صنایع و معادن در ساری با توجه به موارد قانونی تاسیس گردید .
عمده کالاهای صادراتی مازندران در حال حاضر از این قرارند :
انواع مرکبات ، صنایع چوبی ( مبلمان ) ، صابون رخت شویی ، آْفا سلولز ( لایه های جذب رطوبت ) انواع قالب و قطعه ، اکسید روی ، خدمات فنی و مهندسی انواع چراغ های روشنایی ، مواد معدنی ، مصالح ساختمانی و ... در مازندران از میان صدها مرکز تولیدات صنعتی ، شماری به امر صادرات اشتغال دارند که اهم آن تولید برق نکا ، سیمان مازندران ، آمل فولادین ، آب معدنی آملو و ... است صنایع چوب و کاغذ مازندران :
صنایع چوب و کاغذ مازندران راه آوری ملی صنعتی است که به عنوان بزرگترین تولید کننده کاغذ از چوب در خاورمیانه شناخته شده است . این طرح به منظور حفظ و احیا و بهره برداری اصولی و علمی از جنگل ها و کاهش وابستگی واردات به کاغذ و در نتیجه کاهش خروج ارز از کشور و نیز نیاز مبرم به ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی ایجاد گردید . بررسی و مطالعات اولیه طرح صنایع چوب و کاغذ مازندران در سال 1351 در حدود 480 هکتار زمین از اراضی جنوب شهر ساری آغاز گردید و عملیات ساختمانی آن در حدود 30000 متر مربع به اجرا در آمد . با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و خروج پیمانکاران خارجی و عدم ارسال تجهیزات خریداری شده عملیات اجرایی طرح متوقف گردید .
در سال 1370 قرارداد خرید خدمات فنی و تامین ماشین آلات موردنیاز مجتمع بر اساس مطالعات انجام شده با کنسرسیومی متشکل از چند شرکت کانادایی ، آلمانی ، اتریشی ، فنلاندی و سوئدی منعقد شد و در پایان سال 1371 با تنفیذ آن وارد مرحله اجرایی شد .این طرح در تاریخ 7/5/1376 افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت و بدین ترتیب زمینه های مناسبی برای رشد و تخصص های امور جنگل انتقال تکنولوژی صنایع سلولزی و ایجاد صنایع جنبی و گسترش صنایع اقتصادی فراهم گردید .
اهم محصولات تولیدی صنایع چوب و کاغذ مازندران می توان از کاغذ روزنامه
، کاذغ سفید چاپ ، و تحریر ، مقوای کنگره ای ( لایه میانی کارتن ) نام برد .پروژه بندر بزرگ امیرآباد و منطقه ویژه اقتصادی :
بندر آمیرآباد از سال 1366 به عنوان یک مجموعته بندرگاه شیلاتی مورد مطالعه قرار گرفت . این بندر ابتدا برای پذیرش شناورهای صیادی با حداکثر ظرفیت 200 تن در نظر گرفته شده بود . اما پس از اعلام چندمنظوره شدن این بندر اصلاحاتی در طرح به عمل آمد ، به نحوی که بتوان از شناورهای تجاری با ظرفیت 4000 تن در این بندر ، برای خبش تجاری استفاده نمود. این اقدام هم زمان با فروپاشی کشور بزرگ همسایه در مرزهای شمالی کوشرمان و با مستقل شدن جمهوری های چهارگانه قزاقستان ، ترکمنستان ، آذربایجان ، و روسیه فدراتیو اهمیت به سزایی یافت . مدیریت و برنامه ریزی استان در مجموعه 93 معدن در سطح استان در حال بهره بردای است .

دوشنبه 14/5/1392 - 11:0 - 0 تشکر 628825

از مهمترین معادن استان :
ذغال سنگ کک و حرارتی ، سرب و روی ، پوکه معدنی و اریزه کوهی ، سنگ گچ ، سنگ آهک ، و لاشه ، سنگ مرمریت ، فلورین ، باریت ، سنگ گرانیت ، و چینی  ، سیلیس ، و خاک پیت را می توان نام برد . صنایع دستی حدود تعداد کثرری قریب به نود هزار نفر از جمعیت مازندران در صنایع دستی و رشته های گوناگون شامل سفال گری ، مصنوعات چوبی اعم از لاک تراشی ، منبت و معرق انواع بافته ها از جمله قالی ، گلیم ، جاجیم ، چادرشب ، و جوراب ، و گونه های مختلف سوزن دوزی و غیره در قالب کارگاه ها و تعاونی ها فعالیت می کنند . صنایع دستی مازندران بیشتر توسط زنان روستا تولید می شیود . در واقع زنان  نقش مهمی در اقتصاد روستایی ایفا می کنند.

دوشنبه 14/5/1392 - 11:0 - 0 تشکر 628826

زبان :
زبان مازندرانی یا طبری یا تپوری از جمله زبان های کهن ایرانی است . حوزه گستردگی این زبان از شمال به دریای مازندران و از شرق تا گرگان و از جنوب تا منطقه شهمیرزاد ، سنگسر ، فیروزه کوه ، دماوند و لواسانات و مناطق شمالی کوه های امامزاده داود و طالقان و از غرب تا تنکابن است . در حال حاضر جمعیتی نزدیک به سه میلیون نفر به زبان مازندرانی سخن می گویند . آثار فراوانی به زبان مازندرانی شامل اشعار وسروده های اجتماعی ، عرفانی و مذهبی در دست است به طوری که از غالب این سروده ها در مراسم مختلف استفاده می‌شود.
بنابراینمازندرانی یکی از زبان های محلی در شمال کشور ایران است که بمثابه ادعای برخی نویسندگان علاوه بر شهرهای مازندران کنونی ، در مناطقی از شهمیرزاد ، فیروزکوه ، دماوند ، لواسانات و مناطق شمالی کوه های امامزاده داوود و طالقان هم با لهجه های متنوع کاربرد دارد . نجف زاده ، واژه نامه مازندرانی ، مقدمه ای از فریدون جنیدی ، هومند ، پژوهشی در زبان تبری ص 8)
این زبان که از دیرباز در سرزمین باستانی تبرستان رایج بوده است اثار قابل توجهی دارد در آثار و نوشته های مورخان و نویسندگان به آنها اشاره شده است .
برخی آن را بازمانده زبان ایرانیان قدیم «پارسی میانه » می دانند که در برابر فارسی نو دیرتر و کمتر تحت تاثیر زبان های بیگانه عرب ها ، مغول و تاتار که زمانی بر ایران حکومت می کردند قرار گرفته است .
تا سده 5 ه . قمری والیان تبرستان به خط پهلوی می نوشتند و سکه می زدند و کتیبه که به خط پهلوی در رسکت واقع در دو دانگه و گنبد لاجیم سوادکوه به دست آمده است موید این نظر است .
کتابهای مرزبان نامه که به زبان پارسی دری برگردانده شده است ابتدا به تبری نوشته شده است به هر حال این گویش تا به امروز استمرار یافته و با لهجه های گوناگون در شهرها و روستاهای مختلف رواج یافت .

دوشنبه 14/5/1392 - 11:1 - 0 تشکر 628827

مذهب :
ولایات شمالی ایران ، محتملاٌ در دوره اشکانی یا ساسانی ، زردتشتی شدند . وجود اتشکده هایی در استان مازندران مبین این حقیقت داست حدود قرن دوم ه.ق مردم مازندران به دین مبین اسلام گرویدند . در بین مذاهب شیعه در طول هزار سال اخیر زیدیه چهار امامی و اسماعیلیه در غرب مازندران در دوره صفویه شیعه دوازده امامی را پذیرفتند.

دوشنبه 14/5/1392 - 11:3 - 0 تشکر 628828


efteta.jpg


یکی از اجزاء اصلی در محتوی فرهنگ بومی ( یا در هر فرهنگی ) تاریخ است که به صورت خاطرات ته نشست های متنوع در ذهن افراد آن فرهنگ جای دارد . افراد بنا به اهمیت تاریخ شان می توانند گذشته پرافتخار را برای خود ترسیم کنند.


دوشنبه 14/5/1392 - 11:8 - 0 تشکر 628831

تاریخ

یکی از اجزاء اصلی در محتوی فرهنگ بومی ( یا در هر فرهنگی ) تاریخ است که به صورت خاطرات ته نشست های متنوع در ذهن افراد آن فرهنگ جای دارد . افراد بنا به اهمیت تاریخ شان می توانند گذشته پرافتخار را برای خود ترسیم کنند.تاریخ چه پرافتخار باشد یا خیر به هر حال سندیت فرهنگی است . گفته می شود یکی از مهره های هویت ساز ، شناخت افراد از تاریخ خود است . فرهنگ در تاریخ تجلی می یابد . ملت های بدون تاریخ ساخت و ساز هویتی مناسبی ندارند غیر از اینکه بتوانند اجزاء هویت ساز برای خود خلق کنند.

استان مازندران ، دارای تاریخ کهن است و فراز و نشیب ها و اتفاقات متعدد و گوناگونی در آن رخ داده است .

 استان مازندران در گذشته طبرستان و در کتابهای پیشین تپورستان خوانده می‌شد و آن بدلیل اقامت استراپو ( تاپوران ) در کوه های مازندران بود و بعدها نام تپورستان به طبرستان تبدیل شد .

مازندران کنونی بخش کوچکی از سرزمین گسترده تری است که جغرافیا نویسان دوران های گذشته از آن به دوران هخامنشی باز می گردد. این نام در کتیبه بیستون به صورت ( پتشواریش ) آمده است .

عده ای معتقدند که مازندران شهرت خود را مدیون ( فردوسی ) است کهن ترین جائی که این واژه ( مازندران ) در آن بکار رفته است ( شاهنامه فردوسی ) است .

بسیاری از حادثه های افسانه ای شاهنامه در مازندران روی داده که مهمترین و بلندترین آنها ( هفت خوان رستم ) می باشد . رستم برای یافتن و رهانیدن کیکاووس پادشاه ایرانیان که در بند دیوان ( دیوهای ) مازندران بود . از زابلستان به مازندران صفر کرد و پس از هفت کار پهلوانی نمایان ( مانند کشتن اژدها ، گرفتار کردن یک پهلوان محلی اولادنام ، کشتن ارژنگ دیو ، و بازماندگان سپاه ایران را آزاد گردانید .

برای سرزمینی که نشانه ها و آثار بازمانده در آن ، قدمت حضور انسان را تا حدود ( سی و پنج هزار سال پیش یا هفتاد و پنج هزار سال ) در پیش دارد . تعیین حدود دقیق و حتی نام ثابت آن دشوار می باشد .

هفتادو پنج هزار سال پیش از میلاد در نواحی بهشهر کنونی ساکنینی بوده اند و برای زیستن ، ادوات و ابزاری می ساختند . از غارهای ( علی تپه ) و ( کمربند ) نزدیک بهشهر کنونی و غار ( هوتو ) نزدیکی ( تریجان ) و غار ( رستم قلعه ) و نیز غار ( کلره ) نزدیک رستم قلعه تحقیقات باستان شناسی مربوط به دوران پیش از تاریخ انجام شد . و از این غارها ، ابزار و آلات شکار – چکش سنگی ، تبر دستی و ابزارهای دیگری بدست آمد که با اندکی صیقل از ناهنجاری های آن کاسته بودند . ظروف سفالین که یافتند ناشناخته می باشد و در آزمایشی که به روش کربن 14 از جمجمه ی یک دختر 12 ساله به عمل آمد ، آشکار شد که در آن دوره انسان ( نئاندرتال ) می زیست .

زندگی این نوع انسان با توجه به ابزار شکاری که پیدا شد ، بی تردید با شکار می گذشت و نمونه های استخوان های یافت شده نشان می دهد که نوع شکار ، شکار آهو ، بزکوهی ، و گوسفند بوده است . همه این آثار ، تحول و تکامل انسان های اولیه را در طبرستان ، از دوران های بسیار دور ، یعنی از دوره یخبندان نشان می دهد و وجود فرهنگ روبه رشدی را می رساند.

دوشنبه 14/5/1392 - 11:11 - 0 تشکر 628833

طوایفی که در قدیم در سرزمین مازندران سکونت داشتند دو طایفه بودند:

اول : طایفه مارد یا مازد که از ساحل غربی رود هراز یعنی از امل به طرف مغرب سکنی داشتند و اشتقاق اسم مازندران از همین طایفه است .

دوم : طایفه تاپوری که در ناحیه شمال شرقی تا ساحل رودخانه ارس را برای سکونت اختیار کرده بودند و طبرستان از این طایفه اشتقاق یافته است . تمامی ساکنین مازندران از نسل و نژاد این دو طایفه بزرگ می باشد .

بطوری که از مندرجات تاریخی استنباط می شود ، طایفه مارد یا مازد ششصد سال قبل از میلاد مسیح در بلاد خود مسلط و قدرتمند بودند و باجی به سلاطین ایران نمی دادند ، کورش کبیر فقط چیزی که از این قوم طلب می نمود ، در وقت لزوم ، چریک بود ، چنانکه در محاصره ( بابل ) بیست هزار پیاده و چهارهزار سوار این طایفه شرکت داشتند . و نیز در وقتی که خشایارشاه لشکر به یونان کشید ، طایفه مارد یا مازدبه سرداری ( ماردوس ) همراه بود و هرودوت مورخ معروف می نویسد که البسه آنها کلیجه کوتاهی بود که خودشان آن را ( سیرزن) می گفتند و اسحله آنها کمانی بود از یک قسم چوب خیزران که در مملکت خودشان می روئید و شمشیر هم داشتند.

پارت ها که اقوام قدیم ایران بودند معتقدند، بومیان مازندران انسان های متمدنی بودند. حتی اشاره  دارد بومیان مازندران مطابق با آئین خود دو گروه بوده اند : گروهی بنام سفید جامگان که اعتقاد داشتند گوشت گاو را نباید خورد ، گروه دیگر سپاه جامگان که از خوردن گوشت گاو ابا نداشتند.

یاقوت حموی 575-629 ه.ق نخستین مورخی است که واژه ی مازندران را در نوشته های خود به کار برده و می نویسد :

« نشانی از این کلمه در کتاب های پیشین نیافته و نمی داند که این واژه از چه زمانی معمول شده است»

اما پیش از یاقوت و نیز در زمان او واژه ای مازندران به معنی سرزمین مشخص رایج بوده و از این ناحیه در اساطیر ایران یش از هر جا اسم برده می شود ، زیرا مازندران محل نمایش بسیاری از دلاوری های قهرمان سیستانی یعنی رستم است .

مازندران در اوستا به ناحیه ای گفته می شود که بر کناره ی دریای مازندران قرار داشته و بعدها مازندران مشهور شده است .

مازندرانی که رامشگر مازندرانی هنگام آمدن به نزد کاووس توصیف کرده است . گذشته از زیاده روی های شاعرانه ، با طبیعت کنونی این سرزمین نیز همانندی دارد :

به بربط چوبایست بر ساخت رود/براورد مازندران سرود

که مازندران شهر ما یاد باد         همیشه بر و بومش آباد باد

که در بوستانش همیشه گل است/به کوه اندرون لاله و سنبلد است

هوا خوشگوار و زمین پرنگار/نه گرم و نه سرد و همیشه بهار

از این رو می توان گفت که مازندران بخشی از ایران زمین بوده و از خود شاهی داشته است .

به گفته ی ابن اسفندیار مازندران در اصل موزندران بوده یعنی سرزمین یا ولایت درون کوه موز و موز نام کوهی است که از سرزمین گیلان تا نواحی لار ، قصران و جاجرم ادامه داشته است .

برخی از نویسندگان ماز را به معنی دربندها و دژهای مستحکمی می دانند که به دستور اسپهبد مازیار پسر قارن در گذرگاهها و نقاط سوق الجیسی کوهستان مازندران ساخته شده و واژه ی مازندران را بهمعنی درون رشته ی مازها دانسته اند.
بعضی نیز کلمه مازندران را از واژه ی مارد که نام یکی از قبایل معروف ، ساکن در آن جا بوده ، می دانند به بیان دیگر یعنی سرزمین مادها و جایی که مارد در آن جا سکونت داشته است .

بعضی نیز کلمه ی مازندران را از واژه ی مارد که نام یکی از قبایل معروف ، ساکن در آنجا بوده ، می دانند به بیان دیگر یعنی سرزمین ماردها و ایی که مارد در آنجا سکونت داشته است .

به هر حال تبرستان بر تمام نواحی کوهستانی و زمین های پست ساحلی گفته می‌شود ، ولی واژه ی مازندران بر نواحی پست ساحلی که از دلتای سفیدرود تا جنوب شرقی دریای مازندران امتداد دارد ، گفته می شده ، تا سرانجام بر نواحی کوهستانی و ساحلی مازندران گفته شد .

به گفته ی مورخان و دانشمندان دوره های پیش از میلاد ، ساکنان بومی مازندران مردها « آمردها» بوده اند . مردها مردمی چادرنشین و کوچ گر بودند و در سرزمینی زندگی می کردند که نیمه شمالی آن دشتی هموار بود . نیمه جنوبی آن جنگل های انبوه داشت و کوه های سنگی که گذشتن از آن دشوار بود . زندگی مردها در چمنزارها ، لای درختان کهنسال و شکاف سنگ ها و پناهگاه ها ی دیگری می گذشت . این مردم در اثر نبرد مداوم با درندگان و حیوانات وحشی ، روحیه ای خشن و تند و سرکش داشته و رام کردنشان سخت دشوار بود و آیین ویژه ای داشتند .

در حدود 500 سال پیش ، توده های گسترده ای از مردمان « هند – اروپایی » از شمال یعنی سرزمین دیرین خود به سوی جنوب کوچ کردند.

از میان آریایی ها گروهی به سرزمین جنوب شرقی رسیدند، « آریاهای هند » و گروهی به سمت هندوکش و گروهی « آریاهای ایرانی » به سوی فلات ایران سرازیر شدند.

سرزمین خوارزم و کرانه ی شرقی دریای مازندران ، نخستین منطقه ای بود که دسته ای از آریای های ایرانی از خاک ورگانا « گرگان » گذشته و به سرزمین مردها رسیدند.

طبیعت سرسبز ، درختان ، جویبارهای روان ، پرندگان و حیوانات گوناگون این سرزمین مورد پسند آنان قرار گرفت و در این منطقه سکونت اختیار کردند . آریایی ها تازه رسیده در دشت ها جای گرفتند  و با بومیان به نبرد پرداخته آنان را به کوهستان های شمالی و مغرب راندند . آریاها ، مردها را بربر « گریزان » و تور

« زمخت و خشن » و دوا « پیر و اهریمن » می خواندند . چندی نگذشت که رطوبت هوا از یک سو و بیماری های بومی از سوی دیگر به آریایی ها روآور شد و تنبیل و مرگ و میر بر آنان چیره گشت و دیگر نتوانستند بدون همکاری و کمک بومیان در آن سرزمین به سر برند . از این جهت به علت نیاز به مردمان بومی ، دست از درگیری با آنان برداشتند و در جریان زندگی ، نوعی همسازی و سازگاری فرهنگ بومیان و آریایی ها پدید آمد و به تدریج با گذشت زمان و آمیزش نژادی و بستگی خونی و خویشاوندی سرانجام نژاد نوین آریا – مردی پدید آمد .

دوشنبه 14/5/1392 - 11:12 - 0 تشکر 628836

استرابون درباره ی مردمان مازندران می نویسد :

در بخش های شمالی رشته ی البرز نخست گل ها و کادوسی ها( اسلاف گیلانیان و دیلمیان) و آماردها جای دارند و در برخی از هیرکانیان و سپس گروه پارت ها زندگی می کنند و همه ی بخش های شمالی این منطقه بارآور است . بخشی که بر شمال است این بخش کوهستانی و سرد است و جایگاه کوه نشینانی به نام کادوسی ها و آماردها و تپورها و کورت ها و جز ایشان است .

در مازندران علاوه برمردمانی که دارای نژاد آریا هستند ،مردمانی که دارای نژاد ترک و مغول هستند در سرزمین های گنبد کاووس و بندر ترکمن و بندر گومیشان ساکن شدند . سرزمین های گنبد کاووس و بندر ترکمن و بندر گومیشان ساکن شدند .

از واخر حکومت ساسانی، اقوام ترک و مغول آسیا ، مرکزی ، گروه گروه به نواحی شمال خراسان آمدند و به مرور زمان قلمرو مراتع ییلاقی و قشلاقی دامهایشن را گسترش دادند و به شهرهای ایران نزدیک تر شدند و گروهی از آنان به زندگی روستایی و شهرنشینی نیز روی آوردند

مغولان و ترکان به تدریج با تمدن  فرهنگ اصیل ایران و همچنین کشورگشایی و مملکت داری نیز آشنا شدند ، چنان که شاهان غزنوی و سلجوقی از اعقاب ترکان چادرنشینی بودند که از طریق دامداری امرار معاش می کردند.

اتیانی ، افشار ، ایرج ، مقدمه ای بر شناخت ایل ها ، جلد دوم ، ص 1035

دوشنبه 14/5/1392 - 11:13 - 0 تشکر 628837

موسیقی
موسیقی مازندران را می توان پنج دسته تقسیم بندی کرد .
1-    موسیقی اصیل تبری ( مربوط به کوهستان ها و جلگه های مرکزی مازندران)
2-    موسیقی علی آباد کتول ( مربوط به بلوک آستارآباد قدیم به مرکزیت پیچک محله )
3-    موسیقی گداری ( به مرکزیت قنبرآباد بهشهر)
4-    موسیقی خنیایی شرق استان ( مربوط به جلگه های شرق مازندران از کردکوی تا میاندرود ساری )
5-    موسیقی غرب مازندران ) از دو سوی روخانه چالوس تا دو سوی رودخانه نشتا

1-    موسیقی مرکزی مازندران
موسیقی مناطق مرکزی مازندران که تقریباٌ خاستگاه اصلی کلیه نغمات ، آواها و نواهای پنجگانه تبری زبان به شمار می آید در همه نواحی کوهستانی از هزار جریب تا کوهستان های کجور و محلات ثلاث و در نواحی جلگه ای از میاندرود تا شرق رودخانه چالوس عمومیت و کاربرد دارد.
این موسیقی از یک سو بر پایه دو مقام آوازی پراهمیت منطقه یعنی تبری و کتولی بنا شد و از سوی دیگر بر محور ده ها قطعه و تکه سازی چوپانی منطقه شکل گرفته و گسترش یافت .
دو مقام کتولی و تبری رفته رفته به موسیقی سازی منطقه راه یافتند و بر غنا و تنوع آن افزودند . مقام تبری با استفاده از اشعار منسوب به امیر پازواری هم در بخش سازی و هم در بخش آوازی به امیری شهرت یافت .
کتولی نیز تحت تاثیر موسیقی سایر مناطق و اقوام ، حالات مختلفی یافت که اصلی ترین و کهن ترین آن کتولی رایج در مناطق مرکزی است . علاوه بر این شبه مقاماتی آوازی همچون «چاروداری حال »  و منظومه های متعددی همچون « طالبا » ارکان و اساس موسیقی این منطقه را تشکیل می دهند. با الهام از مقامات و منظومه های مورد بحث ، آواهای دیگری با عنوان سو ها بروز یافتند که می توان آنها را از نظر ساختاری در چارچوب ریز مقامات مورد بررسی قرار داد.این مجموعه در کناره «گهرسری » ها و نواجش ها « موری » و ریز مقامات یا «کیجاجان »ها کلیات موسیقی آوازی مناطق مرکزی مازندران را تشکیل می دهند.
آوازهای مازندرانی در شور و دشتی است و آن دسته از مقامات و ریز مقامات آوازی یا سازی که یا مایه هایی جدا از مایگی فوق ملاحظه می شوند ، از موسیقی سایر مناطق و یا اقوام الهام یافته و به موسیقی منطقه پیوسته اند . موسیقی سازی نیزدر این منطقه بسیار متنوع است و پرتعداد است .
اصلی ترین و قدیم ترین بخش از این موسیقی شامل تعدادی از قطعات سازی است که به شیوه های زندگی دامی کهن اختصاص دارد. هرچند در حال حاضر جنبه های کاربردی این تکه ها از میان رفته است ولی همچنان در نوای ساز ( چوپانان ) و یا نوازندگان جاری است از اصلی ترین این تکه ها باید از «کمرسری » ، « تریکه سری » ، «کردحال » یا «چپون حال » ، « میش حال »، « بورسری» ، «بورسری » ، «دشتی حال » ولگ سری » ، « سنگین سما » نام برد که توسط «لله وا » یا « نی » چوپانی مازندران نواخته می شوند.
بخش دیگری از موسیقی سازی این منطقه را باید به موسیقی مراسم و آیین ها جستجو کرد که توسط سرنا نواخته می شود .
شاخص ترین این تکه ها که در عروسی ، جشن ها و اعیاد مورد استفاده قرار می گرفته اند ، « جلوداری » ، « ورساقی » ، آروس یار»، « گورگه » ، «جلیت »، « ترکمونی »، «حناسری» ، «کلنج زر » ، « درون » ، «آروس کفا » ، « پیشنوازی » نام دارند .
این که پیشتر اشاره شد بسیاری از مقامات و منظومه های آوازی همچون تبری ( امیری ) ، کتولی ، طالبا ، نجما ، حقانی ، به موسیقی سازی الحاق یافته و به جمع قطعات الله واو کمانچه افزوده شدند .
نتیجه اینکه ریز مقامات یا ترانه های مازندرانی بر اساس مقامات آوازی و سازی این منطقه پدید آمدند که در این بخش به بررسی آنها خواهیم پرداخت/.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.