ابوزید در بررسى قوانین حقوق خانواده در تونس, تلاش مى كند اعتراضهاى وارد یا ممكن بر این قانون را پاسخ دهد. مهم ترین موارد در آن قانون, كه به نظر ابوزید ممكن است اصول گرایان بر آن اعتراض كنند, یكى گرفتن حق طلاق از مرد و دادن آن به قاضى است, كه در آن مورد هم زن و مرد مساوى هستند, هر كدام مى توانند تقاضاى طلاق كنند, و مورد دیگر تحریم تعدد زوجات.52 در این میان امور دیگرى هم هست, مانند مسؤولیت زن در مخارج خانه, حضانت و مسأله اثبات نسب و… كه به نظر او مهم نیستند. ابوزید تلاش مى كند نشان دهد این مسائل با قرآن ناسازگار نیستند.
در فقه اهل سنت, دست كم در بین قدماى آنان, طلاق بسیار شرایط آسانى دارد, اما در فقه شیعه طلاق شرایط دشوارترى دارد, مثلاً سه طلاق در یك مجلس را شیعه درست نمى داند, باید در سه جلسه و هر بار با حضور دو شاهد عادل باشد; مهم تر از این دو مسأله, مسأله تعدّد زوجات است, اهمیت آن دراین است كه قرآن دراین مورد صراحت دارد, قرآن مى فرماید:
(فانكحوا ما طاب لكم من النساء مثنى و ثلاث و رباع).
از زنان, آنانى را كه براى شما پاكیزه هستند به زنى بگیرید, دو, سه و یا چهارتا.