• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 2640)
يکشنبه 19/6/1391 - 15:45 -0 تشکر 553489
قرض الحسنه

تعریف قرض الحسنه
لغوی:
واژه «قرض» در ریشه لغوی به معنی بریدن است.( از این رو عرب به قیچی كه برّنده است، مقراض می گویند.)
 
اصطلاحی:
قرض عبارت است از تملیك كردن مالى به دیگرى به این شكل كه پرداختن عین آن مال، یا مثل آن و یا قیمت آن بر عهده او باشد. (لازم به تذكر است كه قرض دادن به قرض پول، منحصر نیست. بلكه شامل قرض كالاهای مختلف نیز می شود. مثلاً همسایه ای می خواهد عروسی كند و نیاز به فرش و ظرف دارد، شما به مدّت یك هفته یا یك ماه، مقداری ظرف و فرش به او قرض می دهید. این كار نیز قرض الحسنه است)

يکشنبه 19/6/1391 - 17:45 - 0 تشکر 553714


  • مـسـاله 2287 - كسى كه دسترسى به طلبكار خود ندارد, چنانچه امید نداشته باشد كه او را پیدا كند, باید طلب او را به فقیر بدهد, و بنابراحتیاط از حاكم شرع اجازه بگیرد, و اگر طلبكار او سید نباشد, احتیاط مستحبى آن است كه طلب او را به سید فقیر ندهد.

  • مـسـاله 2288 - اگر مال میت بیشتر از خرج واجب كفن و دفن و بدهى او نباشد, باید مالش را به همین مصرفها برسانند و به وارث او چیزى نمى رسد.

  • مساله 2289 - اگر كسى مقدارى سكه طلا یا نقره قرض كند و قیمت آن كم شود, چنانچه همان مقدار را كه گرفته پس بدهد كافى است , و اگرقیمت آن زیادتر گردد لازم است همان مقدار را كه گرفته بدهد, ولى در هر دو صورت اگر بدهكار و طلبكار به غیر آن راضى شوند اشكال ندارد.

  • مساله 2290 - اگر مالى را كه قرض كرده از بین نرفته باشد و صاحب مال , آن را مطالبه كند, لازم نیست كه بدهكار همان مال را به اوبدهد.

يکشنبه 19/6/1391 - 17:46 - 0 تشکر 553717


  • مساله 2291 - اگر كسى كه قرض مى دهد شرط كند كه زیادتر از مقدارى كه مى دهد بگیرد, مثلا یـك مـن گـنـدم بدهد و شرط كند كه یك من و پنج سیر بگیرد, یا ده تخم مرغ بدهد كه یازده تا بـگـیرد, ربا و حرام است . بلكه اگر قرار بگذارد كه بدهكار كارى براى او انجام دهد یا چیزى را كه قـرض كـرده بـا مقدارى جنس دیگر پس دهد, مثلا شرط كند یك تومانى را كه قرض كرده با یك كبریت پس دهد, ربا و حرام است . ونیز اگر با او شرط كند كه چیزى را كه قرض مى گیرد به طور مـخـصوصى پس دهد, مثلا مقدارى طلا نساخته به او بدهد و شرط كند كه ساخته پس بگیرد, باز هـم ربـا و حـرام مى باشد. ولى اگر بدون اینكه شرط كند, خود بدهكار زیادتر از آنچه قرض كرده پس بدهد اشكال ندارد بلكه مستحب است .

  • مـسـالـه 2292 - ربـا دادن مـثل ربا گرفتن حرام است , و كسى كه قرض ربائى گرفته مالك آن مى شود و مى تواند در آن تصرف كند, ولى طلبكار حق مطالبه مقدار زیادى كه ربا است ندارد.

يکشنبه 19/6/1391 - 17:46 - 0 تشکر 553720


  • مـسـالـه 2293 - اگـر گندم یا چیزى مانند آن را به طور قرض ربائى بگیرد و با آن زراعت كند, حاصلى كه از آن بدست مى آید مالك مى شودو مى تواند تصرف كند.

  • مـسـالـه 2294 - اگر لباسى را بخرد و بعدا از پولى كه به قرض ربائى گرفته , یا از پول حلالى كه مخلوط با ربا است به صاحب لباس بدهد,پوشیدن آن لباس و نماز خواندن با آن اشكال ندارد. ولى اگـر بـه فروشنده بگوید كه این لباس را با این پول مى خرم , پوشیدن آن لباس درصورت مخلوط بودن با ربا حرام است , و نماز هم با آن به تفصیلى كه در لباس نمازگزار بیان شده باطل است .

  • مـسـالـه 2295 - اگـر انسان مقدارى پول به تاجر بدهد كه در شهر دیگر از طرف او كمتر بگیرد, اشكال ندارد, و این را صرف برات مى گویند.

  • مساله 2296 - اگر مقدارى پول به كسى بدهد كه بعد از چند روز در شهر دیگر زیادتر بگیرد, مثلا نـهـصـد و نود تومان بدهد كه بعد از ده روزدر شهر دیگر هزار تومان بگیرد, ربا و حرام است , ولى اگر كسى كه زیادى را مى گیرد, در مقابل زیادى , جنس بدهد یا عملى انجام دهد, درصورتى كه شرط در ضمن قرض نباشد اشكال ندارد. و اما در اسكناسهاى معمولى كه از قسم شمردنیها است , ریال ایرانى را به دینار عراقى بفروشد كه خریدار دینار عراقى را در شهر دیگر بدهد و قیمت دینارها در آن شهر زیادتر از ریالى باشد كه به او داده عیبى ندارد.

  • مـسـالـه 2297 - اگر كسى از دیگرى طلبى دارد كه از جنس طلا و نقره یا كشیمنى و پیمانه اى نیست مى تواند آن را به شخص بدهكار یا دیگرى به كمتر فروخته و وجه آن را نقدا بگیرد, بنابر این در زمـان حـاضر برات یا سفته هائى كه طلبكار از بدهكار گرفته است مى تواند آنها را به بانك یا به شخص دیگر به كمتر از طلب خود - كه در عرف آن را نزول كردن گویند - بفروشد و باقى وجه را نقدا بگیرد, زیرا كه اسكناسهاى معمولى با وزن و پیمانه معامله نمى شود

يکشنبه 19/6/1391 - 17:47 - 0 تشکر 553723

آیت الله سیستانی



  • 1/2280 - قـرض دادن به مؤمنین بخصوص به محتاجین آنان از كارهاى مستحب است كه در اخبار , راجع بـه آن زیاد سفارش شده  است , از پیغمبر اكرم صلى اللّه علیه وآله روایت شده كه هر كس به برادر مسلمان خـود قـرض بدهد مال او زیاد مى شود , و ملائكه بر او رحمت مى فرستند و اگر با بدهكار خود مدارا كند , بـدون حـسـاب و بـه سرعت از صراط مى گذرد , و كسى كه برادر مسلمانش از او قرض بخواهد و ندهد , بهشت بر او حرام مى شود.

  • 2281 - در قـرض لازم نـیـسـت صیغه بخوانند , بلكه اگر چیزى را به نیت قرض به كسى بدهد و او هم به همین قصد بگیرد , صحیح است .

  • 2282 - هـر وقـت بـدهـكـار بـدهـى خود را بدهد , طلبكار باید قبول نماید , مگر آنكه براى پرداخت آن به درخواست طلبكار یا به درخواست هر دو مدتى قرار داده باشند كه در این صورت طلبكار مى تواند پیش از تمام شدن مدت از دریافت طلب خود امتناع كند.

  • 2283 - اگر در صیغه قرض براى پرداخت آن مدتى قرار دهند , چنانچه تعیین مدت به درخواست بدهكار یا به درخواست هر دو طرف بوده
    باشد , طلبكار نمى تواند پیش از تمام شدن آن مدت طلب خود را مطالبه كند , ولى اگر تعیین مدت به درخواست طلبكار بوده یا اصلا براى پرداخت بدهى مدتى تعیین نشده بوده طلبكار مى تواند هر وقت بخواهد طلب خود را مطالبه نماید.

  • يکشنبه 19/6/1391 - 17:47 - 0 تشکر 553726


  • 2284 - اگـر طلبكار طلب خود را مطالبه كند , چنانچه بدهكار بتواند بدهى خود را بدهد , باید فورا آن را بپردازد و اگر تاخیر بیندازد گناهكار است .

  • 2285 - اگر بدهكار غیر از خانه اى كه در آن نشسته و اثاثیه منزل و چیزهاى دیگرى كه به آنها احتیاج دارد و بـدون آنـها در زحمت مى افتد , چیزى نداشته باشد , طلبكار نمى تواند طلب خود را از او مطالبه نماید , بلكه باید صبر كند تا بتواند بدهى خود را بدهد.

  • 2286 - كـسـى كه بدهكار است و نمى تواند بدهى خود را بدهد چنانچه بتواند كسبى بكند كه لایق شانش بـاشد , احتیاط واجب آن است كه كسب كند و بدهى خود را بدهد مخصوصا كسى كه كاسبى براى او آسان است یا آنكه كارش كاسبى است بلكه وجوب آن ئدر این صورت خالى از قوت نیست .

  • يکشنبه 19/6/1391 - 17:47 - 0 تشکر 553728


  • 2287 - كسى كه دسترسى به طلبكار خود ندارد , چنانچه امید نداشته باشد كه در آینده او یا وارثش را پیدا كند , باید طلب او را از طرف صاحبش به فقیر بدهد. و بـنـابر احتیاط از حاكم شرع در این كار اجازه بگیرد , و اگر طلبكار او سید نباشد , احتیاط مستحبى آن اسـت كـه طلب او را به سید فقیر ندهد , ولى اگر امید داشته باشد كه او یا وارثش را پیدا كند باید منتظر بـمـاند و از او جستجو كند چنانچه او را پیدا ننماید وصیت كند كه اگر او مرد و طلبكار یا وارثش پیدا شد طلب او را از مالش بپردازند.

  • 2288 - اگـر مال میت بیشتر از خرج واجب كفن و دفن و بدهى او نباشد , باید مالش را به همین مصرفها برسانند و به وارث او چیزى نمى رسد.

  • 2289 - اگـر كـسـى مقدارى پول طلا یا نقره و مانند اینها قرض كند و قیمت آن كم شود , چنانچه همان مـقـدار را كـه گـرفـته پس بدهد
    کافى است و اگر قیمت آن زیادتر گردد لازم است همان مقدار را كه گرفته بدهد ولى در هر دو صورت اگر بدهكار و طلبكار به غیر آن راضى شوند اشكال ندارد.

  • 2290 - اگـر مالى را كه قرض كرده از بین نرفته باشد و صاحب مال , آن را مطالبه كند , احتیاط مستحب آن است كه بدهكار همان مال را به او بدهد.

  • 2291 - اگر كسى كه قرض مى دهد شرط كند كه زیادتر از مقدارى كه مى دهد بگیرد , مثلا یك من گندم بدهد و شرط كند كه یك من و پنج سیر بگیرد , یا ده تخم مرغ بدهد كه یازده تا بگیرد , ربا و حرام است . بـلـكـه اگـر قرار بگذارد كه بدهكار كارى براى او انجام دهد , یا چیزى را كه قرض كرده با مقدارى جنس دیـگر پس دهد , مثلا شرط كند یك تومانى را كه قرض كرده با یك كبریت پس دهد , ربا و حرام است و نیز اگـر بـا او شـرط كـنـد كـه چیزى را كه قرض مى گیرد بطور مخصوصى پس دهد , مثلا مقدارى طلاى نـسـاخته به او بدهد , و شرط كند كه ساخته پس بگیرد , باز هم ربا و حرام مى باشد , ولى اگر بدون اینكه شرط كند , خود بدهكار زیادتر از آنچه قرض كرده پس بدهد اشكال ندارد بلكه مستحب است .

  • 2292 - ربـا دادن مـثـل ربا گرفتن حرام است ولى كسى كه قرض ربایى گرفته ظاهر این است كه مالك مـى شود اگر چه اولى این است كه در آن تصرف نكند , و چنانچه طورى باشد كه اگر قرار ربا را هم نداده بـودنـد , صـاحب پول راضى بوده كه گیرنده قرض در آن پول تصرف كند , قرض گیرنده مى تواند در آن بدون اشكال تصرف نماید.

  • يکشنبه 19/6/1391 - 17:48 - 0 تشکر 553732


  • 2293 - اگـر گـندم , یا چیزى مانند آن را بطور قرض ربایى بگیرد و با آن زراعت كند ظاهر این است كه حاصل را مالك مى شود اگر چه اولى این است كه در حاصلى كه از آن بدست مى آید تصرف نكند.

  • 2294 - اگـر لـبـاسى را بخرد و بعدا از پول ربا یا از پول حلالى كه مخلوط با آن پول است به صاحب لباس بـدهـد پوشیدن آن لباس و نماز خواندن با آن اشكال ندارد , ولى اگر به فروشنده بگوید كه این لباس را با ایـن پـول مـیـخـرم پوشیدن آن لباس حرام است و اما حكم نماز خواندن در آن در احكام لباس نمازگزار گذشت .

  • 2295 - اگر انسان مقدارى پول به تاجر بدهد كه در شهر دیگر از طرف او كمتر بگیرد , اشكال ندارد و این را صرف برات مى گویند.

  • 2296 - اگـر مـقدارى پول به كسى بدهد كه بعد از چند روز در شهر دیگر زیادتر بگیرد , مثلا نهصد و نود تـومـان بدهد كه بعد از ده روز در شهر دیگر هزار تومان بگیرد در صورتى كه ماده آن پول مثلا طلا و نقره بـاشد ربا و حرام است , ولى اگر كسى كه زیادى را مى گیرد در مقابل زیادى , جنس بدهد یا عملى انجام دهد اشكال ندارد. و اما در اسكناسهاى معمولى كه از قسم شمردنیها است زیاد گرفتن اشكال ندارد مگر این كه قرض داده و شرط زیادى نموده باشد كه در این صورت حرام است و یا این كه نسیه بفروشد , و جنس و عوض آن از یك جنس باشد كه صحت معامله در این صورت خالى از اشكال نیست .

  • 2297 - اگر كسى از دیگرى طلبى دارد كه از جنس طلا و نقره یا كشیدنى و پیمانه اى نیست مى تواند آن را بـه شـخـص بـدهكار یا دیگرى به كمتر فروخته و وجه آن را نقدا بگیرد , بنابر این در زمان حاضر برات یا سـفـتـه هایى كه طلبكار از بدهكار گرفته است مى تواند آنها را به بانك یا به شخص دیگر به كمتر از طلب خود - كه در عرف آن را نزول كردن گویند - بفروشد و باقى وجه را نقدا بگیرد.زیرا كه اسكناسهاى معمولى با وزن و پیمانه معامله نمى شود.

  • يکشنبه 19/6/1391 - 17:49 - 0 تشکر 553741

    آیت الله فاضل لنكرانى


    قرض دادن از كارهاى مستحبى است كه در آیات قرآن و اخبار راجع به آن زیاد سفارش شده است، از پیغمبر اكرم (صلى الله علیه وآله وسلم) روایت شده كه هر كس به برادر مسلمان خود قرض بدهد مال او زیاد مى شود و ملائكه بر او رحمت مى فرستند و اگر با بدهكار خود مدارا كند، بدون حساب و بسرعت از صراط مى گذرد و كسى كه برادر مسلمانش از او قرض بخواهد و ندهد، بهشت بر او حرام مى شود. و نیز در روایتى آمده است ثواب صدقه ده برابر است و ثواب قرض هیجده برابر.


    يکشنبه 19/6/1391 - 17:49 - 0 تشکر 553745


  • مسأله 2378 ـ در قرض لازم نیست صیغه بخوانند بلكه اگر چیزى را به نیت قرض به كسى بدهد و او هم به همین قصد بگیرد، صحیح است.

  • مسأله 2379 ـ اگر در قرض شرط كنند كه در وقت معین آن را بپردازند پیش از رسیدن آن وقت، لازم نیست طلبكار قبول كند ولى اگر تعیین وقت فقط براى همراهى با بدهكار باشد چنانچه پیش از آن وقت هم قرض را بدهند باید قبول نماید.

  • مسأله 2380 ـ اگر در صیغه قرض براى پرداخت آن مدتى قرار دهند، طلبكار پیش از تمام شدن آن مدت نمى تواند طلب خود را مطالبه نماید ولى اگر مدت نداشته باشد، طلبكار هر وقت بخواهد، مى تواند طلب خود را مطالبه نماید.

  • مسأله 2381 ـ اگر طلبكار طلب خود را در موقعى كه حق دارد مطالبه كند، چنانچه بدهكار بتواند بدهى خود را بدهد، باید فوراً آن را بپردازد و اگر تأخیر بیندازد گناهكار است.

  • مسأله 2382 ـ اگر بدهكار غیر از خانه اى كه مناسب شأن اوست و در آن نشسته و اثاثیه منزل و چیزهاى دیگرى كه به آنها احتیاج دارد، چیزى نداشته باشد طلبكار نمى تواند طلب خود را از او مطالبه نماید، بلكه باید صبر كند تا بتواند بدهى خود را بدهد.

  • يکشنبه 19/6/1391 - 17:50 - 0 تشکر 553748


  • مسأله 2383 ـ كسى كه بدهكار است و نمى تواند بدهى خود را بدهد چنانچه بتواند كاسبى كند و براى او حرج نباشد واجب است كه كسب كند و بدهى خود را بدهد.

  • مسأله 2384 ـ كسى كه دسترسى به طلبكار خود ندارد، چنانچه امید نداشته باشد كه او یا وارث او را پیدا كند، بنابر احتیاط باید با اجازه مجتهد جامع الشرائط طلب او را به فقیر بدهد، و اگر طلبكار او سیّد نباشد احتیاط واجب آنستكه طلب او را به سیّد فقیر ندهد.

  • مسأله 2385 ـ اگر مال میت بیشتر از خرج واجب كفن و دفن و بدهى او نباشد، باید مالش را به همین مصرفها برسانند و به وارث او چیزى نمى رسد.

  • مسأله 2386 ـ اگر كسى مقدارى پول طلا یا نقره یا چیزهاى مثلى دیگر را قرض كند و قیمت آن كم شود، یا چند برابر گردد، چنانچه همان مقدار را كه گرفته پس بدهد كافى است، ولى اگر هر دو به غیر آن راضى شوند اشكال ندارد.

  • برو به انجمن
    انجمن فعال در هفته گذشته
    مدیر فعال در هفته گذشته
    آخرین مطالب
    • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
      آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
    • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
      جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
    • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
      خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
    • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
      پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
    • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
      اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.