• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن ادب و هنر > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
ادب و هنر (بازدید: 2754)
يکشنبه 12/6/1391 - 17:36 -0 تشکر 541082
آموزش نقاشی

شناخت رنگ ها

اگر نور سفید ( نور خورشید ) را به وسیله منشور مثلث القاعده تجزیه كنیم، نواری از یك سلسله رنگهای پیوسته از قرمز، نارنجی، زرد، سبز و آبی گرفته تا بنفش به وجود می آید. اگر این اشعه رنگین به وسیله یك عدسی جمع شود، از تجمع آنها مجدداً نور سفید حاصل می گردد. این تجزیه طیف نور بعد از باران به اسم قوس قزح ( رنگین كمان ) دیده می شود.
وقتی نور سفید به یك جسم رنگی می تابد، شیء مزبور قسمتی از آن را جذب و نور را منعكس می كند. هر جسمی بر حسب رنگ خود، نور همرنگ خویش را منعكس می كند. مثلاً یك جسم قرمز، نور قرمز را منعكس می كند و سایر نورها را به خود می گیرد. هر گاه جسمی تمام طول موجها را جذب كند به رنگ سیاه دیده خواهد شد و اگر همه آنها را منعكس نماید، سفید به نظر خواهد آمد.

يکشنبه 12/6/1391 - 17:57 - 0 تشکر 541160

مراحل آخر كار مهمترین بخش است. در این مرحله با كمك نوك ذغال، در قسمتهای تیره، ارزش خطی مناسبی ایجاد كنید. به مقایسه درجات مختلف خاكستری هایی كه ترسیم شده بپردازید و چنانچه لازم بود، در سایه هایی كه ایجاد كرده اید تجدید نظر كنید. برای مدلهای شفاف و براق (شیشه، سفال لعاب دار، فلز) كه انعكاسهایی از نور در خود دارند، به همان ترتیب سابق سایه ها را ایجاد كنید. سپس برای نشان دادن نورهایی كه در مدل دیده می شود، از تكه ای پاك كن تمییز استفاده كنید كناره پاك كن را با كاتر ببرید تا صاف و لبه دار شود. به این ترتیب می توانید نورهای ظریف و حساسی در طرح خود ایجاد كنید. مراقب باشید كه: جهت حركت دستتان برای ترسیم نورها، مطابق با حجم مدل و نوری باشد كه واقعاً مشاهده می كنید. نورهایی كه ترسیم می كنید از نظر اندازه و پهنا متنوع باشد. به مدل خود نگاه كنید. در كنار قسمتهایی كه نور وجود دارد، گاهی لكه های بسیار تیره ای هم به چشم میخورد یا این كه قسمتهایی از نور، محو و نامشخص است توجه به این نكات علاوه بر آنكه در مدل شما تنوع ایجاد می كند، بر دقت و ظرافت طرح نیز می افزاید. وقتی كار تمام شد، روی طرح را با كاغذ پوستی بپوشانید تا كارتان محفوظ بماند.

يکشنبه 12/6/1391 - 17:57 - 0 تشکر 541161

طراحی با ذغال (روش دوم) سوژه را در مقابل خود قرار دهید. با پهنای ذغال سراسر مقوا را یك دست و منظم سیاه كنید. بعد با دستمال كاغذی یا با دستتان روی آن بكشید تا كاملاً سیاه شده و از ذغال اشباع شود. این مرحله را مجدداً تكرار كنید و دومین لایه تیره ذغال را بر روی لایه قبلی به وجود آورید و مجدداً هم با دستمال كاغذی روی آن بكشید. خرده های ذغال روی مقوا را بتكانید. سپس با توجه به مدل، طرح را با ذغال ترسیم كنید. بعد با كمك محو كن، پاك كن و انگشت دستتان، خاكستری اولیه را روشن و روشنتر كنید. هر یك از این وسایل را كه نام بردیم، درجات خاكستری روشنتری ایجاد می كند. در این شیوه، شما بر خلاف روشهای قبلی، از خاكستری تیره به خاكستری روشن می رسید و پاك كن تمییز، در اینجا نقش عمده ای به عهده دارد. در مرحله پایانی باز هم به مقایسه نورها و تیرگیها بپردازید و از ارزش خطی استفاده كنید. گاه لازم است كه زمینه پشت سوژه تیره تر یا روشنتر از سوژه باشد تا به صورت مجزا از كار اصلی به نظر بیاید. در پایان روی كار را با كاغذ پوستی بپوشانید. چنانچه به اسپری تافت (مخصوص موی سر) دسترسی دارید، می توانید روی كار را اسپری زده و لایه ای محافظ بر روی اثر ذغال به وجود آورید. در این صورت كار را به حالت عمودی مایل قرار داده و اسپری را از فاصله 25 تا 30 سانتیمتری به آن بپاشید. هرگز كار را بر سطح زمین به صورت افقی نگذارید. قدری صبر كنید اسپری خشك شود. آهسته بخشی از طرح را لمس كنید. اگر اثر ذغال بر دستتان نشست، عمل اسپری را مجدداً تكرار كنید. در غیر این صورت، پس از خشك شدن كار، روی آن را با كاغذ پوستی بپوشانید.

يکشنبه 12/6/1391 - 17:58 - 0 تشکر 541163

سایه روشن با هاشور
ایجاد سایه روشن با هاشورهای منظم یا نا منظم، سابقه ای بسیار قدیمی در نقاشی و طراحی دارد. اغلب وسایل (مداد، خودكار، روان نویس) برای هاشور زدن مناسب هستند و پیشنهاد می كنیم همه آنها را تجربه كنید.
شیوه كار: با ترسیم خطوط موازی و منظم و یك دست، سطحی به دست می آید كه می تواند جایگزین سایه روشنهای مداد، ذغال و آب مركب باشد. به یاد داشته باشید كه هاشور برای سطوح وسیع و صاف چندان مناسب نیست. اندازه طرح را در حدی بگیرید كه بتوانید به راحتی دست خود را در سراسر طرح حركت دهید. هر قدر خطوط به هم نزدیك باشند تیرگی بیشتری ایجاد می كنند. این تیرگی با تكرار هاشور در جهتهای متضاد تشدید می شود. جهت هاشور بایستی با حالت و فرم مدل هماهنگ باشد. یعنی برای مدلهای صاف و تخت، خطوط مستقیم (در جهات مختلف) و برای مدلهایی با سطوح مدور خطوط منحنی و متناسب با فرم سوژه استفاده می شود. سایه افتاده نیز با هاشور مشخص می شود. ابتدا قسمتهای روشن را هاشور بزنید. سپس با تكرار جهات متضاد تیرگیها را درجه به درجه ایجاد كنید. سایه ها باید به تدریج در روشنیها حل شوند. در غیر این صورت خطوط هاشور یك باره قطع شده و در طرح بریدگی به وجود می آورند. حل شدن هاشور تیره در روشنیها به دو صورت انجام می گیرد:


يکشنبه 12/6/1391 - 17:58 - 0 تشکر 541164

ـــ كم رنگ، نازك و دور كردن خطوط هاشوری از یكدیگر.
ـــ كوتاه و محو كردن تدریجی خطوط هاشور. در مدلهایی با سطوح مدور، چنانچه قصد دارید در بخشی از سوژه با ترسیم هاشور بپردازید، در نظر داشته باشید كه هاشور یا سایه، بخشی از مدل محسوب شده و مطابق با انحنای كلی سطوح باشد .

يکشنبه 12/6/1391 - 17:58 - 0 تشکر 541166

درس هشتم
طراحی از چهره ؛ تناسبات چهره ؛ طراحی از اجزای چهره

طراحی از ابروها ؛ طراحی از بینی ؛ طراحی از لب

طراحی از چهره
موضوعی كه مورد علاقه همه طراحان بوده و هست، مبحث طراحی از چهره است. بسیاری از افراد حتی پیش از آغاز به طراحی، تلاشهای فراوانی در این زمینه داشته و فعالیتها و تمرینات مربوط به طراحی را منحصر به موفقیت در ترسیم چهره می دانند. برای طراحی از چهره لازم است كه مدل مناسبی داشته باشید. شما می توانید از اشخاص اطراف خودتان درخواست كنید تا به عنوان سوژه با شما همكاری كنند، در غیر این صورت به كمك آینه ای به اندازه متوسط (كه از چهره خودتان كوچكتر نباشد) به طراحی از چهره خودتان بپردازید. پس از كسب مهارت كافی، می توانید از روی تصاویر و عكسها نیز طراحی كنید ولی در هر حال تأكید ما بر طراحی از سوژه عینی است، نه ذهنی.

يکشنبه 12/6/1391 - 17:59 - 0 تشکر 541168

تناسبات چهره


برای طراحی از چهره، ابتدا بیضی تخم مرغی شكلی را به عنوان سر، در نظر گرفته، ترسیم نمایید. یك خط عمودی، دو نیمه چپ و راست چهره را به وجود می آورد و با ترسیم یك خط افقی كه بیضی را به چهار قسمت مساوی تقسیم می كند، محل چشم ها در چهره مشخص می شود. چنانچه خط افقی را به پنج قسمت مساوی تقسیم كنید، اندازه چشمها مشخص می شود. شما متوجه می شوید كه فاصله بین دو چشم، برابر با یك چشم است نیمه بالای چهره را برای ابرو، پیشانی و موها در نظر گرفته و در نیمه پایینی به سراغ خط عمدی وسط چهره رفته و به كمك آن محل قرار گیری اجزای دیگر چهره را پیدا می كنیم. اگر از خط افقی تا پایین بیضی را به دو نیمه تقسیم كنیم، نوك بینی بر روی این نقطه واقع می شود. از این نقطه تا انتهای بیضی را نیز به نسبت یك سوم و دو سوم علامت گذاری می كنیم تا خط میان لبها نیز مشخص شود.

يکشنبه 12/6/1391 - 17:59 - 0 تشکر 541169


طراحی از اجزای چهره

الف ـ طراحی از چشم ها: پیش از آغاز به طراحی، تمرین مشاهده را انجام دهید. با دقت به چشمهای خودتان در آینه نگاه كنید، دو گوشه داخلی و خارجی چشم، نسبت سفیدی و سیاهی كره چشم، حالت پلكها و حركت مردمك در سراسر چشم را بررسی نمایید. با مطالعه حالت چشم افراد در مواقع مختلف (تماشای تلویزیون، مطالعه، خشم، شادی، گریه،هیجان، تفكر و ...) بپردازید و آنها را بارها و بارها، هم به صورت ذهنی و هم به صورت مشاهده دقیق مرور كنید. ویژگیهای متفاوت چشم افراد سالخورده و كودكان را مقایسه نمایید.


يکشنبه 12/6/1391 - 17:59 - 0 تشکر 541171

ــ فرم ساده چشم شبیه یك بیضی است كه دو گوشه آن با هم تفاوت دارند. گوشه خارجی، زاویه ای بسته دارد و تا سرحد تیرگی مردمك، مثلث كشیده ای را به وجود می آورد.
ـــ گوشه داخلی، زاویه بازتری دارد و نسبت به گوشه خارجی، شكل مثلث كوچكتری را به خود می گیرد. ـــ مردمكها بدون استثنا شكل دایره دارند، در حالت نگاه عادی، قسمتی از مردمك زیر پلك پنهان است. پس مراقب آن باشید كه دایره مردمك را به طور كامل ترسیم نكنید، زیرا در این حالت، چشمها حالت وحشت زده یا متعجب به خود می گیرند. ـــ با حركت مردمك به سمت راست یا چپ، حجم پلك نیز كمی تغییر می كند. پلكهای بالا و پایین با هم تفاوت عمده ای دارند و حجم مژه ها در پلكها نیز متفاوت است.

يکشنبه 12/6/1391 - 17:59 - 0 تشکر 541172

در حین طراحی از چشمها به یاد داشته باشید كه:
چشمها را نخست به طور جداگانه بررسی و ترسیم نمایید. پس از تسلط كافی، به طراحی از هر دو چشم بپردازید. به فاصله چشمها از یكدیگر (كه برابر با اندازه یك چشم است) و هماهنگی و تناسب مردمكها با یكدیگر توجه داشته باشید. طرحها را كم رنگ بكشید و به ارزش خط توجه داشته باشید. در ترسیم مژه ها اغراق نكنید، آنها را با حجم و اندازه واقعی بكشید. معمولاً برای پلك پایین چشم، از خط كم رنگ نازك، یا پهنای نوك مداد استفاده می شود. برای ترسیم پلك پایین و چین و چروكها به جای خط، از سایه كم رنگ پهنای مداد هم استفاده می كنند. پس از تمرین كافی، چشمها را با ابروها بكشید. از ترسیم فرم چشم به طور ذهنی اكیداً خودداری كنید.

يکشنبه 12/6/1391 - 17:59 - 0 تشکر 541174


طراحی از ابروها

برای ترسیم ابروها، باید به این نكات توجه داشته باشید: جهت و حالت ابروها، ضخامت ابروها، فاصله ابرو از چشم و فاصله ابروها از یكدیگر.
نحوه ترسیم: ابتدا مسیر و حالت ابرو را خیلی كم رنگ مشخص نمایید. با پهنای مداد، سایه ضخیمی متناسب با پهنای ابرو ترسیم كنید. در جهت رویش موها با نوك تیز مداد، خطوط واضح و حالت دار بكشید. ابروها را با توجه به مدلی كه در مقابل دارید، ترسیم كنید. رویش و جهت موها را به دقت بررسی نمایید.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.