• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن ادب و هنر > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
ادب و هنر (بازدید: 2723)
يکشنبه 12/6/1391 - 17:36 -0 تشکر 541082
آموزش نقاشی

شناخت رنگ ها

اگر نور سفید ( نور خورشید ) را به وسیله منشور مثلث القاعده تجزیه كنیم، نواری از یك سلسله رنگهای پیوسته از قرمز، نارنجی، زرد، سبز و آبی گرفته تا بنفش به وجود می آید. اگر این اشعه رنگین به وسیله یك عدسی جمع شود، از تجمع آنها مجدداً نور سفید حاصل می گردد. این تجزیه طیف نور بعد از باران به اسم قوس قزح ( رنگین كمان ) دیده می شود.
وقتی نور سفید به یك جسم رنگی می تابد، شیء مزبور قسمتی از آن را جذب و نور را منعكس می كند. هر جسمی بر حسب رنگ خود، نور همرنگ خویش را منعكس می كند. مثلاً یك جسم قرمز، نور قرمز را منعكس می كند و سایر نورها را به خود می گیرد. هر گاه جسمی تمام طول موجها را جذب كند به رنگ سیاه دیده خواهد شد و اگر همه آنها را منعكس نماید، سفید به نظر خواهد آمد.

يکشنبه 12/6/1391 - 17:59 - 0 تشکر 541175

طراحی از بینی
بینی برجسته ترین نقطه در چهره افراد است و همچون دیگر اعضای چهره از تنوع و گوناگونی برخوردار می باشد. برای ترسیم آن، لازم است شكل ساده آن را (كه عبارت است از مخروط مثلث القاعده) در نظر داشته باشید. فرم بینی را از جهات مختلف روبرو، نیم رخ و سه رخ مورد مطالعه قرار دهید. به تفاوت اندازه در پره ها، نوك، حجم و ارتفاع بینی در افراد مختلف توجه كنید سپس به طراحی از شكل بینی خود (به كمك آینه) بپردازید. در حین طراحی توجه داشته باشید كه:

يکشنبه 12/6/1391 - 17:59 - 0 تشکر 541176

ابتدا فرم كلی را آن گونه كه می بینید ترسیم كنید. به جای خط، از سایه و پهنای نوك مداد استفاده كنید. تیره ترین سایه ها در پره های بینی دیده می شود و تنها در همین قسمت هاست كه می توانید از خط نیز استفاده كنید. وقتی به ترسیم بینی از روبرو می پردازید فقط در بخشهای پایین بینی (پره ها و حفره ها) از خط استفاده كنید. از آنجا كه فرم بینی،حجم برجسته ای دارد، به نور و سایه آن بیشتر توجه نمایید. وقتی چهره مدل در زاویه سه رخ یا نیم رخ باشد، می توانید از خط نیز برای قسمتی از ارتفاع بینی استفاده كنید.

يکشنبه 12/6/1391 - 18:0 - 0 تشکر 541178

طراحی از لب
با مشاهده لبها در افراد مختلف متوجه می شوید كه فرم لب، در تكمیل شخصیت و كاراكتر چهره نقش فراوانی دارد. ساختار كلی لب، امكان تغییر پذیری بسیار متنوعی دارد و هماهنگ با حالات روحی یا ظاهری شخص می تواند جنبه بیانی به خود بگیرد. فرم لب و دهان خود را در آینه مشاهده كنید. حالتهای صحبت كردن، خندیدن، خوردن، خمیازه كشیدن، ناراحتی، شادی، اعتراض، فریاد زدن و ... را بررسی كرده و ببینید كه بیشترن تغییر در كدام قسمت دهان دیده می شود؟ در گوشه ها یا در قسمت میانی لبها؛ سپس به هماهنگی تغییر حالتها در چشم و لب به طور همزمان بپردازید. علاوه بر حالتهای رفتاری، به تغییر فرم در اثر تغییر وضعیت سر و چهره (نیم رخ و سه رخ و ...) نیز بپردازید. با چرخش سر به پهلو، زیر یا بالا، لبها نیز تغییر فرم پیدا می كنند. 

يکشنبه 12/6/1391 - 18:0 - 0 تشکر 541179


شیوه طراحی از فرم لب: برای فرم لب همچون فرم چشم، یك بیضی با گوشه های تیز و بسته در نظر بگیرید و آن را از طول و عرض به چهار قسمت تقسیم كنید. لب بالا معمولاً باریكتر از لب پایین است. گاهی لب بالا و پایین در یك اندازه هستند و بسیار به ندرت پیش می آید كه لب بالا ضخیمتر از لب پایین باشد. بهتر است كه برای ترسیم فرم لب، به جای خط، از سایه یا پهنای مداد استفاده كنید. دو گوشه لب با هم برابر و یك شكل هستند. لب پایین شامل گوشه ها و بخش مركزی یا وسط است. سایه ای كه برای لب بالا در نظر می گیرید باید قدری تیره تر از لب پایین با شد. این تیرگی در گوشه های دهان نیز تغییر پیدا می كند

يکشنبه 12/6/1391 - 18:1 - 0 تشکر 541182



درس نهم
طراحی از دستها و پاها ؛ طراحی از پا




طراحی از دستها و پاها
طراحی از دستها نیاز به مشاهده دقیق و حافظه ای آماده دارد. دستها به عنوان سوژه ای همیشه آماده، همواره در مقابل چشمان شما قرار دارند و بررسی و آشنایی با شكل و حالتهای متنوع آن امكان پذیر است. لازم است كه همواره در حین طراحی از دستها به فرم استخوان بندی آن نیز توجه داشته و انگشتان را به عنوان مجموعه ای از استخوانها و مفاصل در نظر آورید كه به تناسب كاری كه انجام می دهند و حالتی كه دارند در موقعیتهای مختلفی نسبت به هم قرار می گیرند. مرحله "شفاف بینی" در اینجا كاربرد فراوانی دارد و تنها چیزی كه به شما كمك می كند تمرین پیگیر و مداوم است.



يکشنبه 12/6/1391 - 18:1 - 0 تشکر 541185

در حین طراحی از دستها به این نكات توجه كنید: حجم كلی دستها را مشاهده كنید. دست خود را در حالت خاصی نگه دارید، مثلاً حالت نوشتن، گرفتن قیچی یا دستگیره در و یا برداشتن فنجان و ... به حجم كلی آن نگاه كنید می توانید در آن واحد فضای منفی را هم در نظر داشته باشید. سپس به مقایسه بخشهای مختلف و نسبتهای فضای منفی و مثبت بپردازید. انگشتان را به صورت احجام هندسی ببینید. هر انگشت دارای سه مفصل است (به جز شصت كه دو مفصل دارد) شكل هر بند انگشت شباهت فراوانی به استوانه دارد. در هر بند انگشت حجم استوانه ها كوچك و بزرگ، كوتاه و بلند، چاق و باریك می شوند. فضای منفی بین انگشتان را ببینید. دستتان را در حالتی بگذارید كه مابین انگشتان فضایی خالی ایجاد شود. سپس به طراحی از فضای منفی ایجاد شده بپردازید.

يکشنبه 12/6/1391 - 18:1 - 0 تشکر 541187

معمولاً در حالت عادی و صاف، فضای بین انگشتان به شكل مثلثهای كشیده دیده می شود و با تغییر حالت انگشتان، مثلثها نیز تغییر شكل می دهند. انگشتان را به صورت مجموعه ای از استخوان و مفصلهای ساده شده ببینید. در این شیوه شما ابتدا استخوانها و مفاصل نهفته دست را در نظر آورده و ترسیم كنید سپس حجم اصلی انگشتان را در اطراف خطوطی كه كشیده بودید اضافه كنید. در صورت امكان، از دست كودكان و افراد سالخورده طراحی كنید و تفاوت بافت آنها را بررسی كنید. در طراحی از دست كودكان برای القای حالت پوست نرم، از پهنای نوك مداد استفاده كنید و بیشتر به ایجاد سایه های لطیف اكتفا نمایید. برای ترسیم فرمهای مختلف دست افراد سالخورده، خطوط متنوع و حساب شده می تواند پوست چروكیده و مفاصل برجسته و فرسوده آنها را به خوبی ترسیم نماید.

يکشنبه 12/6/1391 - 18:1 - 0 تشکر 541188

طراحی از پا
مراحل طراحی از پا نیز مانند طراحی از دست می باشد. با این تفاوت كه بر خلاف دستها كه نیمی از حجم و فرم بر عهده انگشتان و حالتهای آنها بود و بخش عمده مطالعات و بررسیهای شما بر اساس حركت انگشتان صورت می گرفت، در اینجا انگشتان پا نقش فرعی بر عهده دارند و به خودی خود قدرت حركت چندانی ندارند. فرم كلی كف و انگشتان پا بر اساس فرم هندسی، مخروطی است با قاعده مستطیل شكل كه وظیفه حفظ تعادل كل بدن را بر عهده دارد. همچون طراحی از دست، طراحی از پا را نیز از انگشتان، كف و پاشنه پا آغاز می كنیم:

يکشنبه 12/6/1391 - 18:2 - 0 تشکر 541189

حجم كلی پا را ترسیم كنید. بخش انگشتان را از بقیه قسمت ها جدا كنید. مفاصل را با دست لمس كرده و محل اتصال مشترك انگشتان را پیدا كنید. به طراحی از حجم پا درون جوراب بپردازید و كلیه انحناهای آن را بررسی كنید. به طراحی انگشتان و كف پای بدون جوراب از آینه بپردازید. پا را از سمت پهلو ها، زاویه جلو و زاویه پشت طراحی كنید. انگشتان پا را به صورت مجموعه ای از استوانه های كوتاه و متصل به هم ترسیم كنید. به قسمت های برجسته و بر آمده پا، قوزك داخلی و خارجی، تناسب مچ و كف پا توجه كنید. فرم استوانه مدور (با حجم متغیر) در تمامی بخشهای پا حاكمیت دارد. با در نظر گرفتن این مسأله می توانید سایه روشنهای مناسبی را به فرم پا اختصاص دهید. به چین و چروكهای لباس در محل زانو و لگن خاصره توجه داشته باشید. حالت پارچه كمك می كند تا طراحی، صحیح و بدون نقص انجام شود. از ترسیم چینهای غیر ضروری و بیش از حد لازم خودداری كنید. به تفاوت فرمها در قسمت پهلوی داخلی و خارجی پا دقت كنید. تا زمانی كه تسلط كافی بر فرمها و حالتهای مختلف دست و پا را به دست نیاورده اید، از ترسیم ذهنی این سوژه ها خودداری نمایید.

يکشنبه 12/6/1391 - 18:2 - 0 تشکر 541192

درس دهم
طراحی فیگوراتیو ؛ تناسبات موجود در اندام انسان ، تقسیم بندی حركتی، بر اساس احجام اصلی

طراحی فیگوراتیو


طراحی فیگوراتیو، به آن دسته از طراحی ها گفته می شود كه بر اساس حالتها و وضعیتهای مختلف اندام انسانی ترسیم شده و در طی آن، مطالعه و بررسی مورد نظر طراح نیز صورت می گیرد. این گونه طراحی ها شامل اسكیس، طراحی های دقیق، طراحی از فرم دست و پا و ... می شود.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.