• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن ادب و هنر > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
ادب و هنر (بازدید: 2776)
يکشنبه 12/6/1391 - 17:36 -0 تشکر 541082
آموزش نقاشی

شناخت رنگ ها

اگر نور سفید ( نور خورشید ) را به وسیله منشور مثلث القاعده تجزیه كنیم، نواری از یك سلسله رنگهای پیوسته از قرمز، نارنجی، زرد، سبز و آبی گرفته تا بنفش به وجود می آید. اگر این اشعه رنگین به وسیله یك عدسی جمع شود، از تجمع آنها مجدداً نور سفید حاصل می گردد. این تجزیه طیف نور بعد از باران به اسم قوس قزح ( رنگین كمان ) دیده می شود.
وقتی نور سفید به یك جسم رنگی می تابد، شیء مزبور قسمتی از آن را جذب و نور را منعكس می كند. هر جسمی بر حسب رنگ خود، نور همرنگ خویش را منعكس می كند. مثلاً یك جسم قرمز، نور قرمز را منعكس می كند و سایر نورها را به خود می گیرد. هر گاه جسمی تمام طول موجها را جذب كند به رنگ سیاه دیده خواهد شد و اگر همه آنها را منعكس نماید، سفید به نظر خواهد آمد.

يکشنبه 12/6/1391 - 17:54 - 0 تشکر 541143

طراحی از برگ
برای آغاز كار، از برگهای نسبتاً ساده به عنوان به مدل استفاده كنید. در حد امكان انواع برگهای پهن، باریك و پنجه ای شكل را مورد مطالعه قرار دهید. پس از این مرحله به رگ برگها توجه كنید. رگه های ضخیم و واضح، اهمیت بیشتری دارند و می توانید آنها را در كار خود منعكس كنید. اما از ترسیم رگه های ریز كه در سراسر برگ پخش می شوند خودداری كرده و به جای آنها دقت و حوصله خود را صرف بررسی سایه روشنها و بافت بنمایید از برگهای ساده، 4 طرح به ترتیب شامل: اسكیس، طراحی خطی، سایه روشن، تهیه و برای طرح چهارم از پشت برگها كه رنگی متفاوت با رگ برگهای واضحتر و ضخیمتر دارند استفاده كنید. برگهای خشك نیز به نوبه خود زیبایی ویژه ای دارند. حالتهای جمع و مچاله شده آنها را بررسی كنید. آنها را با مداد و سپس خودكار به صورت اسكیسهای گوناگون مورد مطالعه قرار دهید. به تناسبات نهفته در تمام قسمتها توجه نموده و از امكانات مداد به خوبی اسنفاده نمایید. برای طراحی از گیاهانی كه برگهای بلند و باریك دارند، می توانید از پهنای نوك مداد استفاده كنید. با فشاری كه به نوك مداد وارد می كنید، درجات خاكستری متنوعی به وجود آورده و برگها را زنده تر مجسم نمایید. وقتی با مجموعه ای از برگها (برگهای یك گلدان) یا قسمتی از یك باغچه یا برگهای انبوه درختان رو به رو می شوید از ترسیم دانه دانه برگها خودداری نمایید. ابتدا آنها را به صورت توده های خاكستری متنوع دیده و سطح مورد نظر را از خاكستری بپوشانید.

يکشنبه 12/6/1391 - 17:54 - 0 تشکر 541145

طراحی از گل



برای طراحی از گلها، به چگونگی ساختمان اصلی آنها توجه كنید. فرم و حجم هندسی آن را با دقت تشخیص داده و ترسیم كنید. معمولاً برای گلها و برگها از نور طبیعی استفاده می كنند. دلیل آن این است كه نور مصنوعی سایه روشنهای شدیدی به وجود می آورد كه لطافت سوژه را از بین می برد. (هیچ گاه از گل مصنوعی، تصویر گل یا حتی گل ذهنی برای طراحی استفاده نكنید.) گلهای تیره و روشن را با ساخت و ساز دقیق سایه روشن ترسیم نمایید. توجه داشته باشید كه مسیر سایه روشن و حركت مداد در جهت فرم گل برگها باشد. از تیره كردن بیش از حد آنها خودداری نمایید.

يکشنبه 12/6/1391 - 17:54 - 0 تشکر 541146

تكنیك خیس
ابتدا سطح كار را به كمك تكه های اسفنج مرطوب نموده و پیش از خشك شدن آن، با قلم مو و مركب، طرح را خاكستری رنگ می كنید. رطوبت مقوا باعث پخش شدن مركب و ایجاد سایه ای لطیف می شود. بعد از آن، با توجه به تیرگیهای مدل، به تدریج درجات خاكستری تیره تری را در سطح كار به وجود می آورید. ممكن است در تمرینات اولیه، نتایج چندان مطلوب نباشند، اما لازمه موفقیت، تمرین و مداومت است. همیشه تیره ترین درجات را برای آخرین مراحل كار بگذارید. از سایش قلم بر سطح مقوا خودداری نمایید. حركت دست و قلم مو می بایست سریع و با تسلط باشد. گاهی لازم است كه بگذارید مقوا خشك شود و سپس لكه های بعدی را ترسیم كنید. این كار باعث می شود كه مقوای شما كمتر باد كرده و كج و معوج شود. شما تنها با تمرین می توانید مقدار آب قلم مو را به اندازه مورد نیاز در نظر بگیرید. گاه لازم است كه قلم مو از آب اشباع شود تا به راحتی سطح مورد نظر را بپوشاند و گاه رطوبت مختصری لازم می گردد. هر گاه رطوبت قلم مو زیادتر از حد نیاز بود، آن را به وسیله اسفنج متعادل كنید. اگر رطوبتی كه بر روی كاغذ آورده اید، به نظر زیاد بود، ابری را آهسته روی آن قرار داده و بردارید تا آب اضافی جذب شود، اما ابر را روی كار نكشید.

يکشنبه 12/6/1391 - 17:55 - 0 تشکر 541148

تكنیك خشك
مرحله اول كار تقریباً مثل تكنیك خیس است. با این تفاوت كه سطح كار به جای آب تمییز، با مقداری آب مركب بسیار رقیق (خاكستری روشن) مرطوب می شود. برای شروع مرحله بعد و ایجاد لكه های تیره تر باید بگذارید مقوا قدری خشك شود و بعد قسمت هایی را كه نسبت به خاكستری اولیه، در درجه بعدی تیرگی قرار دارند، به صورت لكه لكه قرار دهید و به محو شدن آنها در زمینه یا در یكدیگر فكر نكنید. در هر مرحله می گذارید كه مرحله قبل خشك شود و تیرگیها را پله به پله ایجاد می كنید.

يکشنبه 12/6/1391 - 17:56 - 0 تشکر 541149

تكنیك خشك و خیس
ابتدا سطح طرح را با آب تمییز مرطوب كرده و بعد لكه های خاكستری را به آن اضافه كنید تا به صورتی محو، سطح كار را پر كند و بعد لكه هایی تیره تر از خاكستری قبلی به آن افزوده، سپس صبر كنید تا كار خشك شود، بعد لكه هایی را به تناسب درجات (از روشن به تیره) ایجاد كنید. در هر مرحله، پس از پایان كار می توانید با روان نویس یا ماژیك، خطوط یا بافت خاصی در كار ایجاد كنید.

يکشنبه 12/6/1391 - 17:56 - 0 تشکر 541150

طراحی از تنه و شاخه درخت



مرحله اول برای طراحی از درخت، مشاهده فرم كلی درختان است. درختان دارای دو قسمت عمده تنه، شاخ و برگها هستند. اگر فاصله شما از درخت مورد نظرتان كم باشد نمی توانید سوژه را به تمامی در صفحه كاغذ جای دهید، بنابراین، آن قسمت از درخت را كه دیدگان شما بر آن تسلط دارد انتخاب كنید. اما اگر مایل هستید كه درخت را به طور كامل طراحی كنید، باید در فاصله ای قرار بگیرید كه چشمان شما در یك نظر، تمامی درخت را ببیند و در آن واحد، آن را به سطح كاغذ منتقل كند. برای این مسأله لازم است كه حداقل فاصله شما از درخت، 3 برابر طول آن درخت باشد. اگر مایلید قسمتی از تنه یا شاخه های درخت را طراحی كنید، ابتدا فرم ساده و هندسی سوژه را در نظر بگیرید درختان و شاخه ها به طور عمده حالتی استوانه ای شكل دارند. آن قسمت از تنه كه از خاك بیرون آمده ضخیم ترین حجم را دارد و هر چه رو به بالا می رود باریكتر می شود. شاخه ها نیز تابع همین مسأله هستند. عمده ترین مسأله در تنه درختان، بافت آنهاست.

يکشنبه 12/6/1391 - 17:56 - 0 تشکر 541153

شما برای ایجاد بافت مورد نظر باید، از نوك و پهنای مداد به طور هم زمان استفاده كنید. ضربه های مختلف مداد و ارزش خطی های متنوع را امتحان كنید تا به تجربه دلخواه برسید. با كم رنگ كردن و پر رنگ كردن بافتهایی كه ایجاد كرده اید، می توانید علاوه بر نور و سایه حجم مدور آن را نیز نشان بدهید. ترسیم بافتهای دیگری از خاك، گیاهان و علفها یا سنگهای اطراف می تواند تضاد بسیار مناسبی در كار شما ایجاد كند. نكته مهم: گاهی به پس زمینه تصویر، یعنی فضای اطراف سوژه هم باید توجه داشت. تنه های سفید درختان با پس زمینه تیره و شلوغ، جلوه زیباتری پیدا می كنند. بافت ضخیم و خشك پوسته بعضی درختان، با حركات نرم و درجات خاكستری مناسب، هماهنگی بهتری پیدا می كند. به جای ترسیم تك تك برگها به صورت كامل، از بافت نرم كه با پهنای نوك مداد به وجود می آید استفاده نمایید.

يکشنبه 12/6/1391 - 17:57 - 0 تشکر 541155



درس هفتم
ابزار و تكنیكهای طراحی ؛ طراحی با ذغال (روش اول)

طراحی با ذغال (روش دوم) ؛ سایه روشن با هاشور
ابزار و تكنیكهای طراحی
در این برنامه، با توجه به توضیحاتی كه در رابطه با معرفی ابزار و نحوه كار با آنها ارائه خواهد شد، شما در انتخاب سوژه ها آزاد هستید و می توانید با استفاده از وسایلی كه معرفی می شود، جنسیتها و اشیای مختلفی مثل شیشه، فلز، پارچه و گیاهان را طراحی كنید.


يکشنبه 12/6/1391 - 17:57 - 0 تشکر 541157

طراحی با ذغال (روش اول)
وسایل مورد نیاز: ذغال طراحی طبیعی یا فشرده (ترجیحاً فشرده)، محو كن، پاك كن، مقوای اشتناخ A4، كاغذ پوستی كمی بزرگتر از A4.
سوژه را از اشیایی با جنسیتهای متنوع انتخاب كنید. با كمك ذغال (نه مداد) طرحی بسیار ساده از مدل بر روی مقوا ترسیم كنید. اندازه طرح نباید كوچك باشد. اگر رنگ سوژه سفید باشد شما فقط به قسمتهایی كه سایه وجود دارد توجه كنید و همان قسمتها را با پهنای ذغال كمی تیره كنید. در ابتدای كار مراقب باشید كه با لبه تیز ذغال خطوط تیره و پر رنگ ترسیم نشود چون اثر نامطلوبی از خود بر جای می گذارد. سپس محو كن را بر روی اثر ذغال ساییده و آن را به صورت سایه ای محو و یك دست در آورید. برای ایجاد سایه های تیره تر، همین كار را تكرار كرده و لایه های خاكستری را بر روی هم بیاورید. به جای محو كن می توانید از تكه ای دستمال كاغذی و یا انگشت دستتان (به شرط آنكه چرب یا مرطوب نباشد) استفاده كنید. 

يکشنبه 12/6/1391 - 17:57 - 0 تشکر 541158

پس از ترسیم خاكستریها، می توانید با لبه تیز ذغال، اشاره های حساسی را در قسمتهای تیره به عنوان ارزش خطی، به مدل بیفزایید. این كار باعث ایجاد استحكام در مدل می گردد. در صورتی كه مدل شما رنگی باشد ( آبی، قرمز، بنفش، سبز و...) ابتدا سراسر طرح را با پهنای ذغال بپوشانید و بعد دستمال كاغذی را بر روی آن بكشید تا اثر ذغال به طور كامل و یك دست خاكستری شود. سپس مراحل تیره تر را مجدداً با ذغال ترسیم كرده و با محو كن اثر آن را یكنواخت كنید. مراقب باشید كه در حین كار دستتان بر روی طرح ساییده نشود. اثر ذغال به راحتی پاك شده و كار را ناقص می كند.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.