• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن روانشناسي > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
روانشناسي (بازدید: 5462)
شنبه 28/5/1391 - 20:43 -0 تشکر 518446
اصطلاح نامه روانشناسی

در این مجموعه سعی شده است برای توضیح هر كلید واژه با رجوع به منابع معتبر و متعدد موجود در رشته روانشناسی ، مطالبی كه مفید و مناسب می باشد استخراج و بیان گردند


گرد آورندگان :    رویا عباس نژاد / سعیده آقارفیع / كبری بیات / فاطمه بحری /  رضا باقری




احساس  sensation 


- از دیدگاه نظری ، ساده ترین تجربه حسی (آگاهی آنی ) كه در اثر تحریك یكی از در یافت كنندگان به وجود می آید .
- فرآیند یك دریافت كننده كه به مرحله كسب معنی ، نرسیده است .
- واكنش دستگاه های حسی یا حواس نسبت به محركی كه از راه  اعصاب حسی به مغز انتقال می یابد
 (ساعتچی ،   1377)                                    

احساسات    feelings sentiments/

هر چند ارائه یك معنی دقیق برای این اصطلاح مشكل است ، اما می توان گفت معنی آن در كلی ترین حالت تجربه كردن حس كردن ، یا داشتن نوعی فرآیند هشیار می باشد. معانی خاص تر آن عبارتند از
 1) اثر حسی ، یا احساساتی نظیر گرما یا درد
 2)حالتهای عاطفی مثل احساس خوب بودن ، احساس افسردگی و . . .
 3) یكی از ابعاد هیجان . . .
 4) اعتقاد مثل احساس مبهم درباره چیزی كه با هیچ دلیل و شاهد واقعی حمایت نمی شود .


هر چند مطابق علم صرف و نحو اصطلاح (sentiment) از كلمه حس كردن گرفته شده اما به معنی وسیعتری به كار می رود حس كردن یك حالت پیچیده است كه بر پایه احساس یك فرد نسبت به بعضی موقعیتها، اشخاص، عقاید و افكار و نظایر آن ، وجود می آید . یك احساس ،كلی تر و پیچیده تر از یك نگرش یا قضاوت است ، یعنی یك احساس خاص بیش از یك حالت عاطفی است و در آن معنی ضمن عمل نیز وجود دارد برای مثال فردی كه دارای احساسات قوی وطن دوستی است ، احتمال دارد با شدت از وطن خود در مقابل دشمن مهاجم ، دفاع كند.(ساعتچی   ،   1377)


احساس حقارت   Inferiority  feeling


نگرش منفی و انتقاد آمیز نسبت به خود. در واقع این اصطلاح برای كاربرد روزمره مردم عامی در اشاره به هر نوع احساس بی كفایی و حقارت است . و آدلر به وجود چنین احساسهایی در كودك اشاره دارد .  (شولتز  ،  1987)

احساس گناه (بی ارزشی )     sin feelings

احساس بی ارزشی اغلب با احساس گناه عمیق همراه است فرد احساس شكستهای گذشته و حال خود را بزرگ می نماید و به نظر می رسد كه محیط اطراف را برای شاهد ادعای خود غور و بررسی می كند و هر گونه نقص و نارسائی را به خود نسبت می دهد.                             

دوشنبه 30/5/1391 - 0:2 - 0 تشکر 519691

نو جوانی   Adolescence

نو جوانی ، به دوره گذار از كودكی به بزرگسالی اطلاق می شود . این دوره مرز های سنی مشخصی ندارد ، اما تقریباً از 12 سالگی آغاز می گردد . و تا آخرین سالهای دهه دوم زندگی كه رشد جسمانی كم و بیش كامل می شود ، ادامه می یابد . در این دوره ، نوجوان به بلوغ جنسی دست می یابد ، هویت خود راجدا از هویت خا نوادگیش بنا می نهد و با مسأله نحوه تامین معاش خود روبه رو می شود .
( اتكینسون و هیلگارد ، 1983 )

دوشنبه 30/5/1391 - 0:3 - 0 تشکر 519692

نیاز های ا سا سی Essential  needs          


 آبراهام مازلو نیازهای انسان را به صورت سلسله مراتبی طبقه بندی كرده است . نیاز ها ابتدا به دو دسته كلی تقسیم شده اند : دسته اول نیاز های اساسی و دسته دوم  فرا نیاز ها نام گذاری دیگر مازلو برای نیاز های اساسی نیاز های كمبود یا كاستی است . علت این نام گذاری آن است كه نیازهای كاستی زمانی كه ار گانیسم در رابطه با یك نیاز كمبودی دارد ( مثلاً غذا یا آب ) بر انگیخته می شود . این نیازها به چهار دسته تقسیم شده اند.
1-نیاز های جسمانی ، شامل نیاز به آب ، غذا ، خواب ، حرارت مناسب و …     
2-نیاز به امنیت یا ایمنی ، شامل نیاز به داشتن محیطی امن و دور از تهدید
3- نیاز به عشق و تعلق ، شامل نیاز به ایجاد روابط متقابل با دیگران و محبت كردن و مورد محبت واقع شدن
4-  نیاز به عزت نفس یا احترام به خود ، شامل احساس كسب توفیق و تایید ، احساس شایستگی ، احساس كفایت و مهارت ، یعنی نیاز فرد به ایجاد تصور مثبتی در دیگران نسبت به خودش .                              
( سیف  ،  1379 )

دوشنبه 30/5/1391 - 0:5 - 0 تشکر 519693

واج  Phonemes


هنگام صحبت كردن ، در واقع اندامهای گفتاری صداهای مشخصی را برای بیان مقصود ما تولید می كنند . این الفاظ یا صوتهای فیزیكی از یك دسته واج یا واحد صوتی تشكیل شده است . واجها به دو دسته واج كم صدا یا بی صدا و با صدا  یا صدا دار به نام واكه تقسیم می شوند. واكه های زبان فارسی عبارت از « آ ،  اَ ، اِ ، ا‘ ، او ، ای » است.
هر زبانی تعداد واجهای مخصوص خود را دارد . مثال ، زبان فارسی 30 واج و زبان انگلیسی 40 واج دارد
 ( سیف نراقی و نادری ، 1380 )
واج كوچكترین واحد صوتی زبان است كه معنا ندارد اما تفاوت معنایی ایجاد     می كند ؛ مثلاً اگر در واژه سر به جای واج (س) ، واج ( پ ) بگذاریم ، میشود پَر و معنای واژه عوض می شود . پس ( پ) واج است .


واژك     Morphemes


از تركیب دو یا چند واج ، تك واژ یا واژك به وجود می آید ، واژكها یا تك واژها ، كوچكترین واحد زبانی معنادار در ساخت هر زبانی است . برای مثال ، لفظهای « در ، دو ، گار و می » تك واژه می باشد .    ( سیف نراقی و نادری ، 1380 )
تك واژه یكی از واحد های زبان است كه از یك یا چند واج ساخته می شود . تكواژ گاهی معنا و كاربرد مستقل دارد ، مثل : میز ، كودك ، گوسفند . در این    صورت ، آن را تكواژ آزاد می نامند . گاهی نیز كاربرد و معنای مستقل ندارد و در ساختمان واژه های دیگر به كار می رود كه آن را تكواژ وابسته می نامند ؛ مثل : بان و گار در واژه های آسیابان و پرهیزگار . ( زبان فارسی  3  ، 1381)

دوشنبه 30/5/1391 - 0:7 - 0 تشکر 519694

واكنشهای هیجانی و رفتاری 
Behavioral  and  emotional  reactions


همه پیامهای حسی به استثنای بو یایی از تالاموس می گذرند و سپس به كورتكس می روند ، هیپوتالاموس كه در زیر تا لاموس قرار دارد ، بخش كوچكی به اندازه 5 تا 6 سانتی متر مكعب است . كه نقش اصلی را در بسیاری از واكنشهای هیجانی و رفتاری به عهده دارد و باعث هماهنگی بین اعمال ارتباطی و حركتی و غدد درون ریز می شود .   ( كرمی نوری و مرادی ، 1371 )

دوشنبه 30/5/1391 - 0:7 - 0 تشکر 519696

وجدان  Conscience

فرا خود از دو بخش وجدان و من آرمانی تشكیل شده است ، وجدان از اموری تشكیل یافته كه از سوی پدر و مادر ، جامعه ،دین  ، مذهب ممنوع و غیر مجاز اعلام گردیده ، همراه با احساس گناه و تقصیر است . 
( اتكینسون و هیلگارد ، 1983 )

دوشنبه 30/5/1391 - 0:8 - 0 تشکر 519698

وراثت  Heredity


عبارت از مجموعة صفات و یژگیهای بدنی و زیستی است كه از پدر و مادر به فرزندان آنها منتقل می شود. هنگامی كه یاخته های نطفه ای نر و ماده با یكدیگر تركیب می شوند طرح زیستی واحدی به نام موجود زنده ریخته می شود . این موجود بیشتر عوامل مو روثی را كه از پدر و مادر و اجدادش بر اثر این پیوند به او رسیده است ، دارا است و میراث زیستی او را تشكیل می دهد . البته نه تنها عوامل ارثی ، بلكه عوامل محیطی بر رشد و پرورش موجود زنده مؤثرند . ( پارسا ، 1367 )

دوشنبه 30/5/1391 - 0:9 - 0 تشکر 519702

وسواس فكری و عملی Obsessive – compulsive      

در وسواس فكری و عملی به نظر می رسد كه شخص مجبور است در بارة چیزهایی فكر كندكه همواره آرزو می كند بتواند راجع  به آنها نیندیشند، یا ناچار است اعمالی را انجام دهد كه دائماً به خود می گوید : ای كاش می توانستم آنها را انجام ندهم بدین ترتیب وسواسهای فكری شامل اندیشه ها ، تكانه ها و عقاید نا خواسته و مداومی هستند كه شخص قادر به خود داری از آنها نیست . اما وسواسهای عملی ، رفتار های به ظاهر نا معقولی را كه به صورتی ثابت و تكراری انجام می شوند ، در    بر می گیرند . افرادی كه اختلال و سواس فكری و عملی دارند از ماهیت اضطراب آور و نا توان كنندة وسواسهای خود آگاهند ، ولی احساس می كنند كه قادر نیستند آنها را متوقف سازند . وسواس فكری و عملی غالباً ارتباط مستقیمی با یكدیگر دارند . مثلاً شخصی كه كثیف بودن دستهای خود یا گناه آلود بودن آنها معتقد است ، امكان دارد كه دستهای خود را هر چند دقیقه یكبار بشوید ، فرد دیگری كه افكاروسواس دارد ممكن است بكوشد تا از طریق تمركز بر شمردن قدمهایش آنها را از ذهن خویش دور كند .   ( آزاد  1375 )

دوشنبه 30/5/1391 - 0:10 - 0 تشکر 519708

ویگوتسكی Levsemenovich  vygotsky

یكی دیگر از نظریه های رشد یا تحول شناختی نظریه دانشمند روسی لوسمینویچ ویگوتسكی است . هر چند كه ویگوستكی و پیاژه هم عصر بوده و هر دو در یك سال ( 1896 ) متولد شده اند ، اما بر خلاف پیاژه كه 84 سال زندگی كرد ، ویگوستكی در 38 سالگی بر اثر بیماری سل در گذشت تاسف بارتر اینكه اثر معروف ویگوتسكی اندیشه و زبان ، كه در بر گیرندة نتایج پژوهشهای او درباره شناخت و زبان است و به صورت مجموعه ای مقاله اولین بار در سال 1936 منتشر گردید ، در كشور اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیتی سابق توصیف شد و تا سال 1956 اجازه چاپ مجدد نیافت ،به این دلیل و دلایل سیاسی دیگر اندیشه های ویگوتسكی تا سالهای    اخیر برای دنیای خارج از روسیه مكونیستی نا شناخته مانده بود . در نظریه تحول شناختی و یگوتسكی كنش متقابل میان یادگیرنده و محیط اجتماعی او اهمیت بسزایی دارد . و بر این باور است كه رشد شناختی كودك عمدتاً به مردمی كه در دنیای او زندگی می كنند وابسته است . دانشها ، اندیشه ها ، نگرشها و ارزشهای فرد در تعامل با دیگران تحول می یابند . ویگوتسكی جنبه های فرهنگی ، تاریخی و اجتماعی را در رشد شناختی بسیار با اهمیت می داند . او در توضیح اهمیت عوامل سه گانه ، كاركرد های ذهنی را به دو دسته تقسیم می كند :
 1) – كاركردهای نخستین ذهنی ، 2 )- كاركرد های عالی ذهنی. كاركرد های نخستین به تواناییهایی طبیعی و نا آموخته انسان مانند توجه كردن – حس كردن و ادراك كردن اشاره می كنند . در جریان رشد یا تحول ، این كاركرد های نخستین ذهنی تدریجاً به كار كرد های عالی ذهنی ، یعنی حل مسئله و تفكر ، تغییر می یابند این تغییر از كار كرد های نخستین به كار كرد های عالی ذهنی عمدتاً از راه تاثیر فرهنگ و در زمینه تاریخی – اجتماعی میسر است . تاكید و یگوتسكی بیشتر بر تعامل بین فرد و زمینه اجتماعی اوست . به باور او ، كودك از طریق این تعامل روابط اجتماعی را به صورت كاركرد های روانشناختی در می آورد . « همین تبدیل روابط اجتماعی به كار كرد های ذهنی موجب رشد یا تحول شناختی می شود » .
فرایند تبدیل روابط اجتماعی به كاركرد های عالی ذهنی نه به طور مستقیم بلكه از طریق یك واسطه یا بنا به گفته ویگوتسكی ، یك علامت امكانپذیر می شود .( سیف ، 1379 )

دوشنبه 30/5/1391 - 0:10 - 0 تشکر 519711

ویلیام جیمز     Games .W.


ویلیام جیمز در آستور ها وس ، هتلی در نیو یورك  در یك خانواده ثروتمند و سر شناس متولد شد . تجارب بر انگیز انندة دورة جوانی ، جیمز را از مزایای فكری و  فر هنگی – انگلستان و ارو پا بر خور دار ساخت و او را مردی جهانی به بار آورد . سفر های مكرر به خارج ، از ویژگیهای تمام عمر او بود . روش پدرش در برخورد با بیماری اعضاء خانواده این بود كه بیمار را به جای بیمارستان به اروپا می فرستاد . به علت اینكه جیمز به ندرت از سلامتی خوبی برخوردار بود مرتب بین اروپا و امریكا سفر می كرد .
در رابطه با نقش و منزلت ویلیام جیمز در روان شناسی امریكا یی تناقضهای بسیار وجود دارد . از یك طرف او به طور حتم منادی بر جسته امریكایی در روان شناسی كار كرد ی بود . از طرف دیگر ، بعضی وقتها جیمز روان شناس بودن خود را انكار میكرد  و یا اینكه منكر می شد كه روان شناسی جدیدی وجود دارد . او هیچ نظام رسمی را در روان شناسی بنیان ننهاد و هیچ مریدی نداشت .
اگر چه روان شناسی كه به توسط جیمز شكل گرفت علمی و آزمایشی بود ، خود او از لحاظ نگرش یاكردار ، آزمایشگرا نبود . او زمانی روان شناسی را « علم كوچولوی نحس » نامید و تمام عمر را بدان پای بند نماند . جیمز مدتی در روان شناسی كار كرد و سپس آن را كنار گذاشت ( شولتز و شولتز ، 1987 )


دوشنبه 30/5/1391 - 0:13 - 0 تشکر 519716

هانس سلیهHans  selye


هانس سلیه 1974 ، فیزیو لوژیست كانادایی كه تحقیقات و نوشته های او در بارة استرس ، از اهمیت ویژه ای بر خوردار است . (گنجی  1379 )
سلیه استرس روانی را اینچنین تعریف می كند ، استرس روانی بطور ساده یك مكانیزم روانی است كه عكس العمل  های تحریكی و عاطفی در برابر عوامل تهدید كننده و نا مطبوع در كل موقعیت زندگی را در بر می گیرد .
( احمدی و فراهانی 1370 )


برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.