• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن روانشناسي > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
روانشناسي (بازدید: 5432)
شنبه 28/5/1391 - 20:43 -0 تشکر 518446
اصطلاح نامه روانشناسی

در این مجموعه سعی شده است برای توضیح هر كلید واژه با رجوع به منابع معتبر و متعدد موجود در رشته روانشناسی ، مطالبی كه مفید و مناسب می باشد استخراج و بیان گردند


گرد آورندگان :    رویا عباس نژاد / سعیده آقارفیع / كبری بیات / فاطمه بحری /  رضا باقری




احساس  sensation 


- از دیدگاه نظری ، ساده ترین تجربه حسی (آگاهی آنی ) كه در اثر تحریك یكی از در یافت كنندگان به وجود می آید .
- فرآیند یك دریافت كننده كه به مرحله كسب معنی ، نرسیده است .
- واكنش دستگاه های حسی یا حواس نسبت به محركی كه از راه  اعصاب حسی به مغز انتقال می یابد
 (ساعتچی ،   1377)                                    

احساسات    feelings sentiments/

هر چند ارائه یك معنی دقیق برای این اصطلاح مشكل است ، اما می توان گفت معنی آن در كلی ترین حالت تجربه كردن حس كردن ، یا داشتن نوعی فرآیند هشیار می باشد. معانی خاص تر آن عبارتند از
 1) اثر حسی ، یا احساساتی نظیر گرما یا درد
 2)حالتهای عاطفی مثل احساس خوب بودن ، احساس افسردگی و . . .
 3) یكی از ابعاد هیجان . . .
 4) اعتقاد مثل احساس مبهم درباره چیزی كه با هیچ دلیل و شاهد واقعی حمایت نمی شود .


هر چند مطابق علم صرف و نحو اصطلاح (sentiment) از كلمه حس كردن گرفته شده اما به معنی وسیعتری به كار می رود حس كردن یك حالت پیچیده است كه بر پایه احساس یك فرد نسبت به بعضی موقعیتها، اشخاص، عقاید و افكار و نظایر آن ، وجود می آید . یك احساس ،كلی تر و پیچیده تر از یك نگرش یا قضاوت است ، یعنی یك احساس خاص بیش از یك حالت عاطفی است و در آن معنی ضمن عمل نیز وجود دارد برای مثال فردی كه دارای احساسات قوی وطن دوستی است ، احتمال دارد با شدت از وطن خود در مقابل دشمن مهاجم ، دفاع كند.(ساعتچی   ،   1377)


احساس حقارت   Inferiority  feeling


نگرش منفی و انتقاد آمیز نسبت به خود. در واقع این اصطلاح برای كاربرد روزمره مردم عامی در اشاره به هر نوع احساس بی كفایی و حقارت است . و آدلر به وجود چنین احساسهایی در كودك اشاره دارد .  (شولتز  ،  1987)

احساس گناه (بی ارزشی )     sin feelings

احساس بی ارزشی اغلب با احساس گناه عمیق همراه است فرد احساس شكستهای گذشته و حال خود را بزرگ می نماید و به نظر می رسد كه محیط اطراف را برای شاهد ادعای خود غور و بررسی می كند و هر گونه نقص و نارسائی را به خود نسبت می دهد.                             

دوشنبه 30/5/1391 - 0:24 - 0 تشکر 519770

هیجان   Emotion

هر ئنوع تجربه ذهنی ، حالت عاطفی یا احساساتی كه به طور هشیار و به طور ذهنی تجربه می شود ( مثل عشق ، نفرت ، محبت ، ترس ، اضطراب ) و با تظاهرات عینی      ( مثل پریدگی رنگ ، سرخ شدن چهره و … ) همراه است . وقتی شخص از نظر هیجانی تحریك می شود ، تجربه هایی مثل خوشی ، تهییج ، غم ، ترس و اضطراب و … به او دست می دهد .  ( ساعتچی ، 1374 )

دوشنبه 30/5/1391 - 0:25 - 0 تشکر 519771

یاخته عصبی ( سلول عصبی )   Neuron

یاخته عصبی ، یاخته ای است كه مخصوص تبادل اطلاعات است . این یاخته واحد كار كردی اصلی مغز و دستگاه عصبی است .
یاخته های عصبی حسی از یك نوع یاخته عصبی تشكیل شده اند و در اندامهای گیرندة بدن ( چشم ، گوش ، پوست ، زبان و بینی ) وجود دارند و اطلاعات را به مغز انتقال می دهند . سایر انواع یاخته های عصبی شامل یاخته های عصبی ارتباطی و یاخته های عصبی حركتی است . یاخته های عصبی ارتباطی یا خته های عصبی حسی را با یاخته های عصبی حركتی ارتباط می دهند و یاخته های عصبی حركتی اطلاعات را به غدد و ماهیچه ها می برند . یك یاخته عصبی ، یك یاختة زندة واحد است ، اما به ساختارهای مجزایی تقسیم می شود . دندریت به جسم یاخته خبر می برد . جسم یاخته خود شامل هسته یاخته است . اكسون در انتهای جسم یاخته قرار دارد كه به صورت رشته ای نخ مانند است و اطلاعات را به یاختة عصبی دیگر یا یك غده و یا ماهیچه می رساند . یاخته های عصبی از طریق پیوند گاههایی موسوم به سینا پس با هم ار تباط دارند .    ( برونو  ،  1370 )

دوشنبه 30/5/1391 - 0:27 - 0 تشکر 519781

یاد آوری Recall


یكی از خصوصیات یاد آوری بازسازی اطلاعات از حافظه است . یاد آوری اغلب در برابر حافظة بازشناسی است كه به جای باز سازی به تشخیص و مطابقت اطلاعات موجود در حافظه با اطلاعات جدیدی می پردازد اهمیت باز سازی اطلاعات برای یاد آوری ، مشكلاتی را در باب مطالعة یاد آوری مطالب ( مثلاً عكسها ) پدید می آورد به طوریكه حتی وقتی فشاری بر روی حافظه نباشد ، بازسازی ضعیف است . این عامل احتمالاً موجب نشده تحقیقات مربوط به یاد آوری به استفاده از نمادهای زبانی قابل باز سازی برای یاد آوری از قبیل حروف ، اعداد ، كلمات ، جملات و داستانها گرایش پیدا كند . مسلم است كه مطالب كلامی در تحقیقات یاد آوری نقش تعیین كننده دارد . در آزمایش یاد آوری می توان دو روش اصلی را از یكدیگر تمیز داد :  یا د آوری با نشانه -  یاد آوری آزاد . ( برای اطلاعات بیشتر به یاد آوری با نشانه و آزاد مراجعه نمایید ) ( آیسنك  ، 1944)



یاد آوری آزاد   Free  recall


در یاد آوری آزاد نشانه ها وجود ندارند . برای مثال در آزمایش یاد آوری با نشانه ممكن است به فرد ده زوج واژه نشان داده شود . به طوری كه در هر زوج ، یكی از واژه ها نشانة واژه دیگری باشد . از سوی دیگر در آزمایش یاد آوری آزاد ممكن است به فرد فقط ده واژه داده شود و از او خواسته شود همة ده واژه را مجدداً بازگو كند . در روش یاد آوری آزاد ، نقش فر آیند های بازیابی به این شكل آشكار نمی شود


( آیسنك      1944)
یك روش تجربی در پژو هش های حافظه كه در آن آزمودنی می تواند اقلامی را كه برای حفظ كردن به او داده شده به هر ترتیبی كه مایل است به خاطر آورد . ( پور افكاری  1373 )



یاد آوری با نشانه    Clued  recall

در یاد آوری با نشانه ، نشانه یا اشاراتی ( اطلاعاتی كه به نحوی با اطلاعات قابل باز سازی ارتباط دارد ). به هنگام یاد آوری در اختیار فرد قرار می گیرد . با تغیر تعداد و ماهیت نشانه هایی كه در یاد آوری با نشانه وجود دارد ، می توان نشان داد كه احتمال موفقیت در یاد آوری به نتیجة فر آیند های مختلف باز یابی بستگی دارد كه ذنجیر وار روی می دهد .   ( آلسینك  ، 1994 )

دوشنبه 30/5/1391 - 0:28 - 0 تشکر 519783

یاد زودودگی  Amnesia

آمنز یا اصطلاحی كلی است كه هر نوع نقص یا فقدان موقتی یا دائمی در حافظه را شامل می شود . در نوع روانزاد آن اغلب موارد نقص حافظه به یك رویداد به غایت منفی در زندگی ، مثل فقدان یك عزیز ، مربوط می شود . نوع افراطی و نادر آن گریز F  ugue است كه در آن بیماران فراموش می كنند كه چه كسی هستند و حتی ممكن است هویت جدیدی برای خود قائل شوند ، نوع شایعتر ، بیماریهای یاد زدودگی هیستر یك گزینشی (   S elective  hysterical  amnesia) است كه شخص مبتلا به آن نمی تواند حوادث نا گوار را به خاطر آورد كه شایعترین نمونه های آن بیماری یاد زودودگی به سبب جنگ و بیماری یاد زدودگی به سبب جنایت خشونت بار است . ( آیسنك   ،  1944 )
زوال همه یا بخشی از خاطرات گذشته . این زوال همیشگی نیست بلكه با رفع یاد زوددگی ، خاطرات فراموش شده دوباره به خاطر می آید .  ( هیلگارد و اتكینسون ، 1983)

دوشنبه 30/5/1391 - 0:29 - 0 تشکر 519787

یاد گیری  Learning


یادگیری به طور كلی فعالیتی دگر گون ساز است كه افراد را برای مقابله با رویداد ها و سازش با محیط آماده می سازد و در موقعیتهای مختلف و در اكثر سطوح زندگی حیوانی ، از بازتابهای شرطی جانوران پست تا فرایند های پیچیده شناختی افراد آدمی رخ می دهد .
یادگیری در واقع هم ، یك رشته فرایند است و هم فر آورده تجربه ها . و یكی از  مهمترین شیوه های رشد و پیشرفت آدمی به شمار می آید . ( در ویل  ،  1375 )
یاد گیری تغیری دائمی در رفتار است كه در نتیجه تجربه و تمرین رخ می دهد . این تغیر قابل استناد به عوامل فیزیو لو ژیكی نظیر خستگی یا مصرف دارو و نیرو های مكانیكی نظیر لغزیدن و همین طور ناشی از رسش « تكامل جسمانی » نمی باشد .( لطف آبادی  ،  1374 )



یاد گیری معنایی   Meaningful  learning


یادگیری معنایی از راه ایجاد ارتباط بین مطالب تازه و مطالب قبلاً آموخته شده ایجاد می شود . یعنی بین مطالب قبلی و جدید نوعی ارتباط بر قرار می گردد . یاد گیری معنایی مستلزم آن است كه یاد گیرنده از قبل مفاهیمی را كه مفهوم جدید قابل ربط دادن به آن است آموخته باشد . وقتی كه مطالب تازه وارد ساخت شناختی می شوند هر یك از آنها در جای مناسب خود و در زیر مطالب جامع و كلی قرار می گیرند . اگر این امر میسر باشد یاد گیری معنا دار صورت می گیرد .  ( سیف  ، 1379 )



میگنا

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.