• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 4983)
دوشنبه 23/5/1391 - 23:37 -0 تشکر 510846
خواص دسته بندی شده سوره های قرآن

خواندن هر کدام از سوره های قرآن دارای اعجاز و خاصیتی بشرح ذیل است :

1- فاتحه :

مال وثروت - زنده شدن مرده- آرام بخش درد ها- كلید بهبودی-برآورده شدن حاجات- درمان بیماری ها – رهایی از 
عزاب فرشتگان نوزده گانه- بخشش گناهان – راه رسیدن به بهشت جهت عبور از پل صراط – بخشایش گناهان پدر ومادر 

 

سوره مبارکه آل عمران

 

درود فرشتگان – رفع آتش دوزخ – پر بار شدن درخت – سهولت زایمان رفع دیون آسان شدن مشكلات – ازدیاد روزی

 

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

شنبه 21/5/1391 - 18:47 - 0 تشکر 504261

تناسب معنایی آیات قرآن (1)




یكی دیگر از ویژگی های قرآن، وجود تناسب معنوی میان آیات هر سوره است، گرچه یك جا نازل نگشته و به صورت پراكنده با فاصله های زیاد یا كم نازل شده باشند. زیرا پراكندگی در نزول آیات كه به جهت مناسبت های گوناگون بوده ـ طبیعتاً ـ اقتضا می كند میان هر دسته آیاتی كه به مناسبتی نازل گشته با دسته دیگر كه به مناسبت دیگری نازل گشته است، رابطه و تناسبی وجود نداشته باشد، و این پراكندگی در نزول بایستی در چهره مجموع آیات هر سوره به خوبی هویدا باشد. درصورتی كه با دقتی كه دانشمندان ـ به ویژه در عصر اخیر ـ در محتوای سر تا سر هر سوره انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند كه هر سوره هدف یا هدف های خاصی را دنبال می كند كه جامع میان آیات هر سوره است و امروزه به نام «وحدت موضوعی» در هر سوره خوانده می شود، همین وحدت موضوعی است كه وحدت سیاق سوره را تشكیل می دهد و مساله اعجاز در همین نكته است كه پراكندگی در نزول، عدم تناسب را اقتضا می كند، با آن كه تناسب و وحدت سیاق در هر سوره به خوبی مشهود است و بر خلاف مقتضای طبع پراكندگی در نزول می باشد!
دانشمندان بر این مدعا دلایلی دارند از جمله تفاوت در عدد و كمیت آیات سوره ها است. این تفاوت در عدد آیات هر سوره نمی تواند اتفاقی باشد، زیرا اتفاقی بودن یعنی نسنجیده و عاری از حكمت و بدون سبب بودن است و صدور هر گونه عمل حساب نشده از فاعل حكیم ممتنع است. سوره های قرآن بیش تر به طور كامل نازل گشته، به ویژه سوره های كوتاه، سوره های دیگر كه آیات آن ها در طول مدت و پراكنده نازل گشته است، با نزول بسم الله الرحمن الرحیم آغاز می گردید، و هر آیه یا آیاتی كه پس از آن نازل می گشت، با دستور پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله به دنبال آیات پیشین ثبت می گردید، تا بسم الله دیگری نازل گردد كه پایان سوره قبل و آغاز سوره بعد را اعلام نماید. لذا مقدار عدد آیات هر سوره و ترتیبی كه میان آیه های هر سوره وجود دارد، تماماً توقیفی است و با دست وحی و دستور پیامبر انجام گرفته است.
اكنون این سؤال مطرح است كه این اختلاف عدد در آیات سوره ها برای چیست؟ پاسخ درست همان است كه یادآور شدیم: هر سوره هدفی را دنبال می كند كه با پایان یافتن بیان هدف، سوره پایان می یابد و اختلاف در عدد آیات هر سوره معلول همین علت است. این اختلاف هرگز به صورت اتفاقی و بدون سبب معقول انجام نگرفته است و همین جهت است كه وحدت موضوعی یا وحدت سیاق هر سوره را تشكیل می دهد، یعنی میان آیات هر سوره یك رابطه معنوی و تناسب نزدیك وجود دارد.
مفسرین متاخر به این حقیقت پی برده اند و در پی آنند تا به اهداف ویژه هر سوره دست یابند و تا حدودی نیز پیش رفت كرده اند، از جمله، علامه طباطبایی و نیز سید قطب كه در مقدمه تفسیر هر سوره طبق برداشت خود، هدف آن را مختصراً توضیح می دهد. یكی از شاگردان وی به نام «عبد الله محمود شحاته» كتابی به نام «اهداف كل سورة و مقاصدها» تالیف نموده و سعی بر آن داشته كه اهداف هر سوره را مشخص نماید كه تا اندازه ای هم موفق گردیده است. او از سوره بقره شروع كرده و تا سوره جاثیه ادامه داده و مجموعاً در 45 سوره این هدف را دنبال كرده است.
وی در مقدمه كتاب خود می گوید: «پیشینیان به این امر اهمیت فراوان داده و مقاصد هر سوره در قرآن را تبیین كرده اند، از جمله فیروز آبادی (متوفای 817) كتابی به نام «بصائر ذوی التمییز فی لطائف الكتاب العزیز» تالیف نموده، كه مجلس اعلای شؤون اسلامی در قاهره با تحقیقی كه استاد «محمد علی نجار» بر آن انجام داده آن را به چاپ رسانید.
در آغاز قرن اخیر شیخ محمد عبده صاحب تفسیر المنار، همین نظریه را دنبال و مساله «الوحدة الموضوعیة للسوره» را مطرح كرده و اصرار دارد كه فهم هدف هر سوره كمك شایانی است به مفسر تا به طور دقیق به مقاصد سوره پی ببرد و به معانی آیه آیه های هر سوره نزدیك شود. شاگرد وی سید رشید رضا در تفسیرالمنار، این نظر استاد را به خوبی توضیح داده است. دیگر مفسران عصر حاضر از همین روش الهام گرفته اند، مانند استاد مصطفی مراغی. استاد محمود شلتوت تفسیری دارد كه 10 جزء قرآن را فرا گرفته و همت گماشته تا اهداف هرسوره و اغراض و مقاصد آن ها را بیان نماید.
استاد شحاته می گوید: مرحوم استاد سید قطب در این راستا سعی فراوان مبذول داشته و نظری نافذ در این راه به خرج داده كه احاطه كامل خود را در فهم اهداف سوره ها نشان داده است، و نیز استاد دیگرش دكتر محمد عبدالله دراز در دانشگاه پیش از تفسیر هر سوره در این باره تاكید داشته و این ذهنیت را كه قرآن مجموعه ای از گفته ها و اندیشه های پراكنده است، به شدت رد می نمود و می گفت:
با دقتی كه دانشمندان اسلامی امروزه انجام داده اند، به خوبی روشن گردیده كه هر سوره دارای تنظیم خاص و از نظم و ترتیب ویژه ای برخوردار است، كه با یك مقدمه شیوا شروع می گردد، سپس به مقاصد عالیه خود می پردازد و با یك جمع بندی كوتاه خاتمه می یابد.[1]
لذا استاد محمد عبدالله دراز می گوید: «از همین جا نتیجه می گیریم كه قرآن با آن كه به مقتضای مناسبت های خاص و در زمان های متفاوت نازل گردیده، در عین حال وحدت منطقی و ادبی خود را حفظ كرده و این بزرگترین شاهد بر اعجاز قرآن است».[2]
استاد محمد محمد مدنی ـ ریاست دانشكده الهیات در ازهر ـ نیز بر این مساله تاكید دارد و دقت در فهم مقاصد هر سوره را بهترین راه برای فهم معانی آیات دانسته است. او می گوید: «تا منظر عام سوره را با دید باز ننگری، هرگز نتوانی به درك جزئیات ترسیم شده در پهنای سوره دست یابی». این مطلب با ارزش را درمقدمه تفسیر سوره نساء بیان داشته و آن را با نام «المجتمع الاسلامی كما تنظمه سورة النساء، جامعه اسلامی آن گونه كه سوره نساء ترسیم كرده» یاد كرده است.[3]
دكتر محمد محمود حجازی در این زمینه كتابی دارد به نام «الوحدة الموضوعیة فی القرآن الكریم» كه به سال 1390 هـ و 1970 م به چاپ رسیده و به تفصیل سخن گفته است.
خلاصه، متاخرین در این باره تاكید دارند كه هر سوره دارای یك جامعیت واحدی است كه در انسجام و به هم پیوستگی آیات نقش دارد و اولین وظیفه مفسر، پیش از ورود به تفسیر آیات، به دست آوردن آن وحدت جامع حاكم بر سوره است تا به خوبی بتواند به مقاصد سوره دست یابد.
به علاوه، علمای بلاغت از دیر زمان، «حسن مطلع» و «حسن ختام» در هر سوره را از جمله محسنات بدیعی قرآن دانسته اند، بدین ترتیب كه هر سوره با مقدمه ای ظریف آغاز می گردد و با خاتمه ای لطیف پایان می یابد. گویند: ضرورت بلاغت اقتضا می كند كه سخن­ور سخن خود را با ظرافت تمام به گونه ای آغاز كند كه هم آمادگی در شنونده ایجاد كند و هم اشارتی باشد به آن چه مقصود اصلی كلام است.
این نحو شروع در سخن با نام «براعت استهلال» خوانده می شود، یعنی ورزیدگی و هنرمندی در جلب نظر شنونده در آغاز سخن. ابن معصوم ـ ادیب توانای معروف گوید: «و قد اتت جمیع فواتح السور من القرآن المجید علی احسن الوجوه و ابلغهاو اكملها،[4] تمامی آغاز سوره های قرآن به بهترین وجهی این نكته بنیادین بلاغت رارعایت كرده است». ابن اثیر نیز در این باره، ابتدای سوره های قرآنی را به عنوان بهترین شاهد مثال یاد می كند.[5]
درباره «حسن ختام» ابن ابی الاصبع گوید: «لازم است كه متكلم سخن خود را با لطافت كامل پایان بخشد، زیرا این آخرین جملاتی است كه اثر آن در ذهن شنونده باقی می ماند. لذا باید سعی كند تا با شیواترین و پخته ترین عبارت ها، سخن خود را خاتمه دهد». آن گاه به تفصیل، به تك تك سوره ها پرداخته و شیوایی خاتمه هر یك را از دیدگاه «علم بدیع» روشن می سازد.[6] علمای بلاغت اتفاق نظر دارند، كه خاتمه سوره ها هم چون افتتاح آن ها، در نهایت لطافت و ظرافت انجام یافته است. ابن معصوم گوید: «خواتیم السور كفواتحها واردة علی احسن وجوه البلاغة و اكملها مما یناسب الاختتام». آن گاه خاتمه برخی سوره ها را بر می شمرد و حسن آن را ارائه می دهد، سپس می گوید: «و تامل سائر خواتیم السور تجدها كذلك فی غایة الجودة و نهایة اللطافة».[7]
جلال الدین سیوطی در زمینه حسن افتتاح و حسن ختام سوره ها ـ در كتاب بزرگ قدرش «معترك الاقران » ـ به درازا سخن گفته و از استادان سخن­دان، گوهرهای تابناكی در این باره ارائه داده است.[8] در جلد 5 كتاب «التمهید» فشرده مطالب یادشده را با ذكر شواهد و مثال آورده ایم.[9]
اكنون این پرسش پیش می آید: آیا می شود، كلامی با مقدمه ای شیوا و خاتمه ای زیبا، مقصودی بس والا در میان نداشته باشد؟ این همان نكته ای است كه متاخرین بدان پی برده اند. استاد بزرگوار علامه طباطبایی بر این نكته اصرار دارد كه هر سوره صرفاً مجموعه ای از آیات پراكنده و بدون جامع واحدی نمی باشد، بلكه یك وحدت فراگیر بر هر سوره حاكم است كه پیوستگی آیات را می رساند. مساله «وحدت موضوعی» یا «وحدت سیاق» در هر سوره ـ كه از قرائن كلامیه به شمار می رود ـ از همین جا نشات گرفته است. علامه می فرماید: «ان لكل طائفة من هذه الطوائف من كلامه تعالی ـ التی فصلها قطعا قطعا و سمی كل قطعة سورة ـ نوعا من وحدة التالیف و الالتئام لا یوجد بین ابعاض من سورة، و لا بین سورة و سورة.




[1] . شحاته، اهداف كل سورة، ص 5 ـ 4.
[2] . استاد دراز، المدخل الی دراسة القرآن الكریم، مقدمه. (همان ص 6 ـ 5).
[3] . مدنی، المجتمع الاسلامی، ص 7 ـ 5.
[4] . ابن معصوم، انوار الربیع، ج 1، ص 34.
[5] . ابن اثیر، المثل السائر، ج 3، ص 98.
[6] . ابن ابی الاصبع، بدیع القرآن، ص 343 و ص 353 ـ 346.
[7] . انوار الربیع، ج 6، ص 325.
[8] . ر. ك: جلال الدین سیوطی، معترك الاقران، ج 1، ص 79 ـ 75 و نیز كتاب «الاتقان»، ج 3، ص 319 ـ 316. البرهان زركشی، ج 1، 181 164.
[9] . التمهید، ج 5، ص 304 ـ 290.

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

شنبه 21/5/1391 - 18:47 - 0 تشکر 504262

تناسب معنایی آیات قرآن (2)



و من هنا نعلم ان الاغراض و المقاصد المحصلة من السور مختلفة، و ان كل واحدة منها مسوقة لبیان معنا خاص و لغرض محصل لا تتم السورة الا بتمامه،[1] این كه خداوند هر دسته از آیاتی را جدا از دسته دیگر قرار داده و نام سوره بر هر یك نهاده، شاهد براین است كه یك گونه انسجام و پیوستگی در هر مجموعه وجود دارد، كه در قسمتی از یك مجموعه و یا میان هر سوره و سوره دیگر، آن پیوستگی خاص وجود ندارد.
از این رو در می یابیم كه اهداف و مقاصد مورد نظر در هر سوره با سوره های دیگر تفاوت دارد، هر سوره برای بیان هدف و مقصد خاصی عرضه شده كه پایان نمی یابد مگر با پایان یافتن آن هدف و رسیدن به آن مقصد».
وی پیشاپیش هر سوره، فشرده ای از مطالب گسترده آن را بیان داشته و با این اقدام شایسته، از راز بزرگی كه در متن سوره ها نهفته است پرده برداشته و جهشی ارزنده به جهان تفسیر بخشیده است. جزاه الله عن القرآن خیر الجزاء.
ما به عنوان نمونه، از انسجام و به هم پیوستگی آیات سوره حمد و نظم طبیعی هفت آیه آن و نیز از مقدمه و اهداف و خاتمه سوره بقره كه حاكی از نظام طبیعی خاصی است، در حد توانایی بحث كرده ایم.[2] با تامل و دقت در هر سوره، این انسجام و جامعیت حاكم به خوبی مشهود است.
امام فخر رازی درباره آیات پایانی سوره بقره و پیوند آن ها با مطالب مطرح شده در متن سوره گوید: «و من تامل فی لطائف نظم هذه السورة و فی بدائع ترتیبها، علم ان القرآن كما انه معجز بحسب فصاحة الفاظه و شرف معانیه، فهو ایضا معجز بحسب ترتیبه و نظم آیاته. و لعل الذین قالوا انه معجز بحسب اسلوبه ارادوا ذلك. الاانی رایت جمهور المفسرین معرضین عن هذه اللطائف، غیر متنبهین لهذه الامور،[3] هر كه در ظرافت نظم این سوره ـ بقره ـ تامل كند و بدایعی ـ هنر جالب ـ كه در ترتیب آیات آن رعایت شده مورد توجه قرار دهد، خواهد یافت كه قرآن همان گونه كه از لحاظ فصاحت الفاظ و شرف و بلندای معانی معجز است، بر حسب ترتیب و نظم آیات آن نیز معجز است. و شاید كسانی كه اعجاز قرآن را بر حسب اسلوب گفته اند همین را خواسته اند. ولی ـ متاسفانه ـ می بینم كه بیشتر مفسرین از این نكته غفلت ورزیده اند و بدان توجهی ننموده اند».
آن گاه گفته شاعر را یاد آور می شود:
«و النجم تستصغر الابصار رؤیته و الذنب للطرف لا للنجم فی الصغر، ستارگان را گر چه دیدگان ما كوچك می بیند، گناه از دیدگان است نه در ستارگان كه كوچك می نمایند».
تذكر لازم:
برخی علاوه بر تناسب آیات، مساله تناسب سوره ها را نیز مطرح ساخته و خواسته اند ترتیب موجود میان سوره ها را توقیفی بدانند. بلكه برخی ازاین فراتر رفته آن را حكمت بالغه الهی گرفته، شاهدی بر اعجاز قرآن در ترتیب سوره ها دانسته اند.[4] برهان الدین بقاعی (متوفای 885) تفسیر گسترده ای دارد به نام «نظم الدرر فی تناسب الآیات و السور»كه به افراط در این زمینه سخن گفته و از حداعتدال بیرون رفته است. مطلب را ازآن جا شروع می كند كه تناسب میان «استعاذه» و «بسمله» در آن است كه «استعاذه» با حرف «الف» شروع می شود و اشاره به ابتدای آفرینش است، ولی «بسمله »با حرف «باء» كه حرف «شفوی »است شروع و با حرف «میم »ختم می شود كه اشاره به «معاد»است. پس استعاذه و بسمله مبدا و معاد را فرا گرفته اند. به علاوه، یك تناسب دورانی میان آخر قرآن (كه به دو سوره معوذتین ختم می شود) و ابتدای قرآن كه با «استعاذه» شروع می شود، قایل شده، كه هرگاه كسی بخواهد در تلاوت قرآن، آخر آن را به اول آن وصل كند، این تناسب رعایت شده است.[5] آن گاه در بیان پیوستگی سوره ها به یك دیگر سخنان بسیاری گفته كه عموماً فاقد دلیل و تعجب برانگیز است.
شگفت آورتر، معاصر وی جلال الدین سیوطی، با آن ذكاوت و تیز نظری ـ با آن كه كار بقاعی را ناپسند خوانده ـ خود رساله ای به نام «تناسق الدرر فی تناسب السور» نگاشته و در عرضه این گونه مطالب بدون پشتوانه اسراف ورزیده است، از جمله ناسبت سوره «مسد»با سوره «توحید»كه پس از آن واقع گردیده را در وزن و قافیه (حرف دال) گرفته، گوید: «سوره (مسد) به آیه فی جیدها حبل من مسد[6] ختم می شود و سوره (توحید) به آیه قل هو الله احد[7] آغاز می گردد، كه حرف آخر هر دوآیه (دال) است»[8] و از این گونه تكلفات كه آدمی از شنیدن آن رنج می برد. به گفته سید قطب: «قرآن آن اندازه شكوه مند و بزرگ قدر است و عظمت آن فراگیر، كه نیازی به این گونه تكلفات بی رنگ و بی مایه ندارد». جای شگفتی است كه برخی ازمفسرین عالی قدر ما، این گونه گفته ها را پی گیری كرده در كنار مطالب ارزش مند ووالای تفسیر خود درج كرده اند.[9]
لذا متذكر می شویم، كه هیچ تناسب معنوی میان سوره ها با یك دیگر وجود ندارد و هرگز ترتیب موجود بین سوره ها توقیفی نیست، بلكه پس از رحلت پیامبرگرامی صلی الله علیه و آله بر دست صحابه، از روی برخی مناسبت های اعتباری ـ مثلاً بزرگی وكوچكی سوره هاو از این قبیل ـ انجام گرفته است، كه شرح آن در فصل های قبلی آمد.




[1] . تفسیر المیزان، ط تهران، ج 1، ص 14، و ط بیروت، ص 16.
[2] . ر. ك: التمهید، ج 5، ص 251 ـ 248.
[3] . فخر رازی، تفسیر كبیر، ج 7، ص 127.
[4] . محمد تقی شریعتی، تفسیر نوین، ص 20 ـ 19.
[5] . بقاعی، نظم الدرر، ج 1، ص 22 و ص 15.
[6] . مسد 111: 5.
[7] . اخلاص 112: 1.
[8] . سیوطی، تناسق الدرر، ص 71، این رساله با نام «اسرار ترتیب القرآن» به تحقیق عبد القادر احمد عطا به چاپ رسیده است.
[9] . هم چون مفسر گران قدر طبرسی عظیم، در تفسیر پر ارج و گران قیمت خود «مجمع البیان ».




محمد هادی معرفت ـ علوم قرآنی ص405

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

شنبه 21/5/1391 - 18:47 - 0 تشکر 504263

نام سوره‌های مجموعه‌‌ای 






با صرف نظر از اینكه سوره‌ها اسامی خاصی دارند اما بسیاری از سوره‌ها در احادیث و بیانات دانشمندان اسلامی با القاب و اوصاف خاصی معروفند.
1. حامدات: سوره‌هایی كه با حمد الهی شروع می‌شوند. مانند: 1. فاتحه، 2. انعام، 3. كهف، 4. سباء، 5. فاطر.
2. مقطعات: سوره‌هایی كه با حروف مقطعه آغاز می‌شوند. كه تعداد آن‌ها 29 سوره است.
3. میادین: سوره‌هایی كه با الم شروع می‌شوند. مانند: 1. بقره، 2. آل عمران، 3. عنكبوت، 4. روم، 5. لقمان، 6. سجده.
4. الزهراوان: دو سورة نورانی و درخشان قرآن كه عباتند از: 1. بقره، 2. آل عمران.
5. جمال القرآن: 1. سورة بقره، 2. سورة آل عمران.
6. مخاطبات: سوره‌هایی كه با جملة خطابی مانند «یا ایها الذین آمنو، یا ایها الناس» شروع می‌شوند. ماند سورة نساء، مائده، حج، حجرات، تحریم و ...
7. قرینتین: 1. انفال 2. توبه، چون در كنار هم هستند و بعضی آن‌ها را یك سوره شمرده‌اند.
8. حوامیم: سوره‌هایی كه با «حم» ‌آغاز می‌شوند. مانند سوره‌های: 1. غافر، 2. فصلت، ‌3. شوری، 4. زخرف، 5. دخان، 6. جاثیه، 7. احقاف، به این سوره‌ها عراش القرآن هم می‌گویند به لحاظ زیبایی كه دارند. همچنین به سوره‌های دیباج القرآن (لطافت خاصی دارند) و ثمرات القرآن (میوه‌های درخت قرآنند) معروفند.
9. طواسین: سوره‌هایی كه با «طس» شروع می‌شوند. مانند: شعراء، نمل، قصص.
10. عزائم: سوره‌هایی كه مشتمل بر آیات سجده واجبند. مانند: 1. سجده، 2. فصلت، 3. نجم، 4. علق.
11. مسبحات: سوره‌هایی كه در آیه نخست آن تسبیح الهی با عبارت سبّح، یسبح شروع شده است. مانند: 1. حدید، 2. حشر، 3. صف، 4. جمعه، 5. تغابن.
12. المعوذتین: 1.ناس، 2. فلق. كه در آن‌ها به خدا پناه برده می‌شود.
13. اسبع الطوال: سوره‌های طولانی قرآن، مانند: 1. بقره، 2. آل عمران، 3. نساء، 4. مائده، 5. انعام، 6. اعراف، 7. انفال،‌ 8. توبه.
14. المثانی: سوره‌هایی كه به لحاظ طولانی بودن پس از سوره‌های طولانی قرار دارند. مانند: سوره یونس سوره نحل.
15. المئون: سوره‌هایی كه حدود صد آیه دارند.
16. المفصلات: سوره‌‌های كوتاه كه فاصله آیات آن‌ها نسبت به یكدیگر كم است.
17. عتیق (عتاق): سوره‌های: 1. اسراء، 2. كهف، 3. مریم، 4. طه، 5. انبیاء.
18. چهار قل: سوره‌هایی كه با قل شروع میشود. مانند: كافرون، اخلاص، فلق، ناس.
19. بساتین: سوره‌هایی كه با «المر» شروع می‌شود.
20. ممتحنات: فتح، حشر، سجده، طلاق، ن والقلم، حجرات، تبارك، تغابن، منافقون، جمعه، صف، جن، نوح، مجادله، ممتحنه، تحریم.

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

دوشنبه 23/5/1391 - 23:24 - 0 تشکر 510806

سید بن طاوس از حضرت رسول صلی الله علیه و آله روایت کرده است که هر که بعد از هر نماز سوره قُلْ هُوَاللّهُ اَحَدٌ بخواند رحمت از آسمان بر سرش فرو ریزد و سکینه بر او نازل گردد و خدا نظر رحمت به سوی او افکند و گناهانش را بیامرزد و هر حاجت که سؤال کند برآورد و در امان خدا باشد .


فضیلت حمد و آیة‌الکرسی و آیه شهادت و آیه ملک بعد از هر نماز
به سند موثّق از حضرت صادق علیه‌السلام مرویست که چون حق تعالی امر کرد که این آیات را به زمین آورند چنگ زدند به عرش الهی و گفتند پروردگارا ما را به سوی اهل خطا و گناهکاران می‌فرستی پس حق تعالی وحی کرد به سوی ایشان که بروید به سوی زمین به عزّت و جلال خودم سوگند یاد کنم که تلاوت نکند شما را احدی از آل محمد صلی الله علیه و آله و شیعیان ایشان مگر آنکه نظر رحمت کنم به سوی ایشان از رحمت‌های پنهان خود هر روز هفتاد نظر در هر نظری هفتاد حاجت او را برآورم و او را قبول کنم هر چند معصیت بسیار کرده باشد و به روایت دیگر هر که این آیات را بعد از هر نماز بخواند او را ساکن گردانم در حَظیره قدس با هر گناهی که داشته باشد و اگر نکنم نظر کنم به سوی او به نظر رحمت خاصّ خود در هر روز هفتاد نظر کردن و اگر نکنم هر روز هفتاد حاجت او را برآورم که کمتر آن‌ها آمرزیدن گناهان باشد و اگر نکنم او را پناه دهم از شرّ شیطان و از شرّ هر دشمنی و یاری دهم او را بر ایشان و مانع نشود او را از داخل شدن بهشت غیر از مرگ و آن آیات این‌ها است سوره فاتحه تا آخر و آیة‌الکرسی تا هُمْ فیها خالِدُونَ بخواند بهتر است و آیه شهادت یعنی :
شَهِدَ اللَّهُ اَنَّهُ لا اِلهَ اِلاّ هُوَ وَالْمَلاَّئِکَةُ وَاُولُوا الْعِلْمِ ق آئِما بِالْقِسْطِ لا اِلهَ اِلاّ هُوَ
گواهی دهد خدا که نیست معبود به حقی جز او و نیز فرشتگان و دارندگان علم (گواهی داده‌اند) که انصاف بدو پایدار است و نیست معبودی
الْعَزیزُ الْحَکیمُ اِنَّ الدّینَ عِنْدَ اللَّهِ الاِْسْلامُ وَمَا اخْتَلَفَ الَّذینَ اُوتُوا الْکِتابَ
جز او که عزیز و فرزانه است همانا دین نزد خدا اسلام است و اختلاف نکرده اند کسانی که کتابشان داده‌اند
اِلاّ مِنْ بَعْدِ مآ جآئَهُمُ الْعِلْمُ بَغْیا بَیْنَهُمْ وَمَنْ یَکْفُرْ بِایاتِ اللَّهِ فَاِنَّ اللَّهَ سَریعُ الْحِسابِ
مگر پس ازآنکه آمده است برایشان دانش به خاطر ستمگری میانشان و هر که کفر ورزد به آیات خدا پس خدا زود به حساب خواهد رسید.

و آیه مُلک یعنی :
قُلِ اللّهُمَّ مالِکَ الْمُلْکِ تُؤْتِی الْمُلْکَ مَنْ تَشآءُ وَ
بگو ای خدای صاحب ملک و فرمانروائی می‌دهی فرمانروائی را به هر که خواهی
تَنْزِعُ الْمُلْکَ مِمَّنْ تَشآءُ وَتُعِزُّ مَنْ تَشآءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشآءُ بِیَدِکَ الْخَیْرُ اِنَّکَ
و بستانی ملک را از هر که خواهی و عزت بخشی هر که را خواهی و زبون کنی هر که را خواهی همه خوبی‌ها بدست تو است
عَلی کُلِّ شَیْءٍ قَدیرٌ تُولِجُ اللَّیْلَ فِی النَّهارِ وَتُولِجُ النَّهارَ فِی اللَّیْلِ وَتُخْرِجُ
که همانا تو بر هر چیز توانائی درآوری شب را در روز و درآوری روز را در شب و بیرون آری
الْحَیَّ مِنَ الْمَیِّتِ وَتُخْرِجُ الْمَیِّتَ مِنَ الْحَیِّ وَتَرْزُقُ مَنْ تَشآءُ به غیرِ حِسابٍ
زنده را از مرده و بیرون آوری مرده را از زنده و روزی دهی هر که را خواهی بی حساب

و بهسند معتبر از حضرت موسی بن جعفر علیهماالسلام منقولست که هر که آیة‌الکرسی را بعد از هر نماز فریضه بخواند او را گزنده ضرر نرساند و در حدیث معتبر دیگر فرمود که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود که یا علی بر تو باد به تلاوت کردن آیة‌الکرسی بعد از هر نماز فریضه به درستی که محافظت نکند بر آن مگر پیغمبری یا صدّیقی یا شهیدی و از حضرت رسول صلی الله علیه و آله منقولست که هر که آیة‌الکرسی را بعد از هر نماز بخواند مانعی نباشد او را از داخل شدن به بهشت به غیر مرگ و به روایت دیگر هر که آیة‌الکرسی را بعد از هر نماز فریضه بخواند نمازش ‌ مقبول گردد و در امان خدا باشد و خدا او را از بلاها و گناهان نگاه دارد .

فضیلت سوره توحید بعد از هر نماز
و کلینی به سند معتبر از حضرت صادق علیه‌السلام روایت کرده است که هر که ایمان دارد به خدا و روز قیامت باید که ترک نکند بعد از هر نماز فریضه خواندن سوره قُلْ هُوَاللّهُ اَحَدٌ را به درستی که هر که بخواند آن را خدا جمع کند برای او خیر دنیا و آخرت را و می‌آمرزد او را و پدر و مادر او را و هر که از پدر و مادر او به هم رسیده‌اند و در حدیث دیگر وارد شده است که هر که بعد از هر فریضه ده مرتبه سوره قُلْ هُوَ اللّهُ اَحَدٌ بخواند حق تعالی از حورالعین به او تزویج نماید و سید بن طاوس از حضرت رسول صلی الله علیه و آله روایت کرده است که هر که بعد از هر نماز سوره قُلْ هُوَاللّهُ اَحَدٌ بخواند رحمت از آسمان بر سرش فرو ریزد و سکینه بر او نازل گردد و خدا نظر رحمت به سوی او افکند و گناهانش را بیامرزد و هر حاجت که سؤال کند برآورد و در امان خدا باشد .

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

دوشنبه 23/5/1391 - 23:37 - 0 تشکر 510848

سوره مبارکه نساء :


پاداش الهی – حكم صدقه – رهایی از فشار قبر

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

دوشنبه 23/5/1391 - 23:38 - 0 تشکر 510849

سوره مبارکه مائده :


استقامت در توحید-اعطای حسنات – بخشش گناهان

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

دوشنبه 23/5/1391 - 23:38 - 0 تشکر 510850

سوره مبارکه انعام :


رفع بیماری – ستایش فرشتگان تا روز قیامت – استجابت حا جات – نرفتن به دوزخ- محافظت فرشتگان از او – رفع ما لیخولیا – دفع بلایا

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

دوشنبه 23/5/1391 - 23:38 - 0 تشکر 510851

سوره مبارکه اعراف :


رفع بازخواست روز قیامت – همنشینی با حضرت آدم – مقابله با درندگان و دشمنان

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

دوشنبه 23/5/1391 - 23:38 - 0 تشکر 510852

سوره مبارکه انفال :


محافظت از نفاق – افتخار شیعه – شرمندگی دشمنان – شفاعت پیامبر در روز قیامت – محافظت در برابر تعدی


پیروزی در جنگ ها - درود فرشتگان – بخشندگی گناهان – ارتقای مقام

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

دوشنبه 23/5/1391 - 23:38 - 0 تشکر 510854

سوره مبارکه توبه :


جلوگیری از نفاق – محافظت از دستبرد دزدان محافظت از آتش – اعطای حسنات – رفع جهل – تقرب به خدا – رفع پیری –آشكار شدن عیوب - اعطراف دزد

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.