• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن حوزه علميه > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
حوزه علميه (بازدید: 6423)
يکشنبه 15/5/1391 - 11:22 -0 تشکر 492218
اخبار حوزه

  تقوای رسانه ای؛ گوهری نایاب در دهکده جهانیاساتید حوزه از رسالت خبرنگار می گویند

  تقوای رسانه ای؛ گوهری نایاب در دهکده جهانی

 اشاره؛ روز خبرنگار، روز مهمی است؛ نه صرفا از آن رو که در این روز مدیران و مسئولان یادشان می افتد که باید از اهالی خبر و رسانه دست کم تجلیلی ولو جمع و جور و مختصر داشته باشند، بلکه مهم تر آن که تا حدودی جایگاه خطیر و اساسی خبرنگاران در تحولات جامعه مشخص می شود و ... 

 

اشاره؛ روز خبرنگار، روز مهمی است؛ نه صرفا از آن رو که در این روز مدیران و مسئولان یادشان می افتد که باید از اهالی خبر و رسانه دست کم تجلیلی ولو جمع و جور و مختصر داشته باشند، بلکه مهم تر آن که تا حدودی جایگاه خطیر و اساسی خبرنگاران در تحولات جامعه مشخص می شود و به همان نسبت البته باید حساسیت این کار برای اهالی این صنف نیز درک گردد.

از این حیث، هفدهم مردادماه می تواند و باید به فرصتی مغتنم تبدیل شود برای این که بدانیم در این دنیای پر از دروغ و نفاق و ریا، صداقت و راستگویی از یک سو و تاکید بر امانت داری و تقوای رسانه ای چقدر ارزشمند است.

به این بهانه با تنی چند از اساتید حوزه که برخی از آن ها دارای سمت هایی چون عضویت در خبرگان رهبری و نیز عضویت در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم می باشند، گپ و گفتی انجام داده ایم و نظرات آن ها را راجع به بایسته های رویکرد اخلاقی و معنوی به حرفه خبرنگاری جویا شده ایم که چکیده ای از این نظرات در ادامه می آید؛

* لزوم اطلاع رسانی صحیح

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد واعظ موسوی، عضو خبرگان رهبری ضمن تبریک روز خبرنگار به همه اهالی خبر و رسانه گفت: یکی از آمال و آرزوهای مقام معظم رهبری، اطلاع رسانی صحیح به مردم بوده است به طوری که ایشان در بسیاری از دیدارها و جلسات مسئولان نظام ، بر مساله اطلاع رسانی در ابعاد مختلف تاکید داشته اند.

 

* رسانه؛ پل ارتباطی بین مردم و مسئولان

وی همچنین با بیان این که خبرنگاران باید به وظیفه و رسالت سنگین خود به درستی عمل کنند، افزود: رعایت امانت و تقوای رسانه ای در این بین بسیار لازم است تا رسانه ها بتوانند به عنوان پل ارتباطی مستحکم و مطمئن بین مردم و مسئولان ، ایفای نقش کنند.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: رسانه ها باید موفقیت های نظام را به اطلاع مردم رسانده و از آن سو نیز انتقادات و نظرات سازنده را به گوش مسئولان برسانند.

عضو خبرگان رهبری اضافه کرد: خبرنگاران با حفظ شئون و  اخلاق و تقوای رسانه ای می توانند با برقراری این ارتباط دوسویه بهترین خدمت را به جامعه خویش داشته باشند.

* خبرنگاران از نشر شایعات و اخبار مجهول بپرهیزند

حجت الاسلام و المسلمین عبداللهی ، عضو جامعه مدرسین حوزه علیمه قم با اشاره به اهمیت و حساسیت فوق العاده کار خبرنگاری ابراز داشت: رسانه های جمعی در یک جامعه اسلامی باید به شدت از نشر اخبار مجهول، غیر مسلم، شایعات و مطالب غیر مستند بپرهیزند.

وی همچنین با اشاره به این که امروزه خبرنگار در جایگاه یک مبلغ نشسته است، افزود: از این رو یک خبرنگار نباید بر اساس حدسیات و ظن و گمان خود خبری را منتشر کند، ضمن آن که در آن بخش از مطالبی که نسبت به آن ها آگاهی دارد و مستند است نیز می بایست مصالح سیاسی نظام و شرایط جامعه را در نظر بگیرد.

* التزام خبرنگار به حقیقت و مصلحت

ین استاد حوزه تصریح کرد: در امر خبرنگاری ، تحزب و گرایش های سیاسی نباید مطرح باشد بلکه یک خبرنگار باید ورای این ها، همواره حقیقت و مصلحت را محور فعالیت خود قرار دهد.

این عضو خبرگان رهبری همچنین خواستار دقت خبرنگاران بر روی منابع خبری خود شد و گفت: باید در این عرصه حساس، به مساله تقوا تکیه کرد ؛ همان طور که امام خمینی (ره) فرمود عالم محضر خداست، نباید در محضر خدا معصیت کرد ، همه ما نیز باید این توصیه حکیمانه را همواره مد نظر قرار داده و به ویژه در فعالیت های رسانه ای در کمیت و کیفیت انتشار اخبار، مراقب باشیم که خدای ناکرده مرتکب گناه و معصیت نشویم.

* سه اصلی که یک خبرنگار باید رعایت کند

حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم علیدوست، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز با اشاره به ضرورت توجه جدی به اخلاق و تقوای رسانه ای اظهار داشت: در مورد اخلاق خبرنگاری و تقوای خبری باید سه اصل صداقت، امانت و مصلحت به خوبی رعایت شود.

وی افزود: رعایت صداقت به این معناست که خبرنگار چه در فهم خبر و تلقی واقعه و چه در نقل خبر ، بی طرف باشد؛ در واقع صداقت این اقتضا را دارد که نقل خبر و گزارش کامل و بی طرفانه باشد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی همچنین با تاکید بر این نکته که گاهی ناقص بیان کردن حقیقت، خود دروغی بزرگ است، ابراز داشت: صداقت خبری به معنای غیر گزینشی نقل کردن اخبار است، ضمن آن که گسست حدس از واقع یکی از تجلیات چنین صداقتی است؛ متاسفانه گاهی مشاهده می شود که فردی خبری را نقل می کند و در ادامه آن حدسیات خود را انعکاس می دهد و یا این که مطلبی که خود دوست می دارد را منعکس کرده و درباره اش داوری می کند.

* لزوم امانت داری در انتشار اخبار

وی با اشاره به این که رکن دوم در این خصوص، امانت است، گفت: خبرنگاران رسانه های جمعی نباید فکر کنند که ولی نعمت آبروی مردم ، جناح ها، سازمان ها و یا گروه ها هستند و به همین خاطر تلقی کنند که به راحتی می توانند اسرار یا مناسبات خصوصی را در اختیار دیگران بگذارند.

این استاد حوزه در ادامه بر لزوم توجه جدی به مکارم اخلاقی و اسلامی در فعالیت های خبری و رسانه ای تاکید کرد و افزود: اهالی خبر و رسانه بدانند که اگر ارزش های اسلامی واخلاقی را رعایت نکنند باید در پیشگاه الهی پاسخگو باشند

* مصلحت ها نباید مغفول واقع شود

وی همچنین به ضرورت توجه به بعد مصلحت تاکید کرد و بیان داشت: در انتشار اخبار ولو آن که صادقانه باشد و در آن به مساله امانت داری هم توجه شده باشد اما با این حال باید به مصلحت نیز توجه داشت به این معنی که حتی گاهی باید در بکاربردن یک تعبیر نیز دقت نظر کافی داشت.

حجت الاسلام و المسلمین علیدوست خاطرنشان کرد: متاسفانه بعضی اوقات، بر اثر ناشی گری یا خودخواهی ، خبرنگار مطلبی را مطرح می کند  بعد مسئولان باید سرمایه نظام را خرج آن کنند که جلوی تبعات چنین خبری را بگیرند.

* تاثیر خبرنگاران در جامعه انکارناپذیر است

حجت الاسلام و المسلمین محمد تقی قندی ، معاون فرهنگی – تربیتی حوزه های علمیه خواهران نیز با بیان این که جامعه خبرنگاری در ایجاد موج مثبت یا منفی اجتماعی ، نقش بسیار مهمی ایفا می کند، تاکید کرد: خبرنگاران از جمله اقشار موثر در هدایت جامعه به سمت رستگاری یا بر عکس سوق دادن آن ها به سمت سقوط و ضلالت می باشند.

وی همچنین افزود: خبرنگاری اساسا در جامعه اسلامی یک رسالت به شمار می رود و نه صرفا یک شغل چرا که نظام اسلامی یک نظام ارزشی است.

* خدا را ناظر بر اعمال و گفتارمان بدانیم

معاون حوزه های علمیه خواهران با بیان این که خبرنگاران باید مطابق با ارزش های اسلامی به ایفای رسالت اجتماعی خویش بپردازند، تصریح کرد: یک خبرنگار در وهله اول باید خدا را همواره ناظر بر اعمال و گفتار خود بداند و با توجه به این اصل، در نقل اخبار خود را در محضر خدا بداند.

حجت الاسلام و المسلمین قندی همچنین با بیان این که خبرنگار نباید در نقل و نشر اخبار، واقعیت ها را نادیده بگیرد، اظهار داشت: یک خبرنگار متعهد نباید حقایق موجود را کم وزیاد جلوه داده و کفه اخبار را بیش از حد متعارف، مطابق با قصد و غرضش سنگین کند.

* جز راست نباید گفت، هر راست نشاید گفت

وی با اشاره به ضرورت راستگویی و حقیقت مداری در فعالیت رسانه ای و خبری، گفت: یک خبرنگار باید در جامعه اسلامی ، راستگویی را پیشه خود سازد و از سویی باید توجه داشت که هر مطلب راستی را نیز نباید در هر شرایطی گفت.

معاون فرهنگی – تربیتی حوزه های علمیه خواهران بیان داشت: یکی از نکات بسیار مهم این است که هر خبری را باید به گروه هدف خود ارایه و عرضه کرد.

* لزوم زمان شناسی و بصیرت در فعالیت رسانه ای

وی همچنین در ادامه صحبت های خود به مساله زیرکی و بصیرت خبرنگار در تشخیص اخبار و انعکاس آن ها اشاره کرد و افزود: زمان شناسی ،بصیرت در تشخیص دوست و دشمن و نیز دقت در نقل اخبار از جمله مهم ترین بایسته ها در این عرصه حساس است.

* در امتداد رسالت انبیا...

حجت الاسلام و المسلمین مهدی گرجیان، معاون پژوهشی دانشگاه باقرالعلوم (ع) و رییس بسیج اساتید استان قم نیز با اشاره به اهمیت خبر و رسانه، اظهار داشت: در سیره اهل بیت (ع) خبرگیری از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار است به این منظور که برای این کار از افراد مورد اعتماد و وثوق بهره می بردند.

وی با اشاره به این که خبررسانی و خبرگزاری به نوعی رسالت انبیا به شمار می رود، گفت: این کار در واقع رسالتی است از جانب خلق به خلق که باید در آن نهایت دقت و امانت داری صورت گیرد.

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین خاطرنشان کرد: همان گونه که در رسالت انبیای الهی، بحث عصمت و تقوا مطرح است، خبرنگاران نیز در امر خبر رسانی باید تقوای الهی را رعایت کرده و به کار خود رنگ و بویی معنوی ببخشند.

گزارش: سید محمدمهدی موسوی

دوشنبه 20/6/1391 - 14:52 - 0 تشکر 556587

مرکز تخصصی علامه مجلسی در اصفهان تشکیل می‌گردد


حجت الاسلام عبدالرسول احمدیان معاون آموزش دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: در راستای تخصصی کردن آموزشهای حوزوی و ارتقای دانش طلاب اصفهان راه اندازی مرکز آموزش عالی تخصصی حوزه در دستور کار قرار گرفت.


وی با اشاره به پیگیری های یک ساله این دفتر ادامه داد: پس از انجام مراحل قانونی مجوز این مرکز از سوی شورای عالی حوزه های علمیه کشور به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان اعطا شد.


معاون آموزش دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان افزود: این مرکز به عنوان سومین مرکز تخصصی از سوی شورای عالی حوزه های کشور مجوز فعالیت دارد.


وی با بیان اینکه مرکز تخصصی علامه مجلسی در سطح 3 (کارشناسی ارشد) اقدام به جذب دانشجو دارد، افزود: امسال برای اولین سال فعالیت خود، تعداد 12 طلبه را از طریق آزمون سراسری مراکز تخصصی حوزه های علمیه جذب نمود.


حجت‌الاسلام والمسلمین احمدیان افزود: در حال حاضر تنها رشته شیعه شناسی این مرکز، فعال است و با گسترش فعالیت های مرکز، رشته های آن نیز افزایش خواهد یافت.


دوشنبه 20/6/1391 - 14:53 - 0 تشکر 556593

تحصیل یک هزارو 270 بانوی غیر ایرانی در موسسه بنت الهدی


به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین  محمد مهدی صفورایی، در گفت‌وگویی با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید در مؤسسه آموزش عالی بنت الهدی، گفت: خداوند را شاکریم که به ما توفیق داد تا در سال تحصیلی جدید، در مرکزی خدمتگزار سربازان و یاران حضرت ولیعصر(عج) باشیم که تحت اشراف مقام معظم رهبری قرار دارد و امیدواریم بتوانیم زمینه ساز رشد و تعالی فکری، تربیتی، فرهنگی و علمی طلاب خواهر المصطفی باشیم.


*فعالیت 10 گروه علمی


وی با بیان این که مؤسسه آموزش عالی بنت الهدی، امسال با ده گروه علمی فعالیت­های خود را آغاز کرد، ادامه داد: قرآن و حدیث، فلسفه و کلام، تاریخ، علوم تربیتی، فقه و اصول، زبان و ادبیات فارسی، ادبیات عرب، حقوق، مطالعات زنان و دروس عمومی، گروه های علمی این مؤسسه را تشکیل می دهند که در پنج مقطع تحصیلی شامل مقدمات،‌ کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به خدمات علمی را به فراگیران ارائه خواهند داد.


رئیس مؤسسه آموزش عالی بنت الهدی با اشاره به برگزاری دوره آموزش زبان فارسی در این مؤسسه، افزود: هرچند برای طلاب برادرالمصطفی، مدرسه  مستقلی برای آموزش زبان فارسی وجود دارد، اما کیفیت آموزش زبان فارسی درمؤسسه بنت الهدی با مدرسه برادران یکسان است و طلاب خواهر، در دوره های نه ماهه تا یک ساله ای که مدت آن بستگی به زبان مادری آنان دارد، زبان فارسی را می آموزند.


حجت الاسلام والمسلمین صفورایی به پذیرش طلاب در چهار رشته قرآن و حدیث، فقه و اصول، فلسفه و کلام و علوم تربیتی در مقطع کارشناسی ارشد مؤسسه بنت الهدی اشاره کرد و ادامه داد: این مؤسسه ‌ امسال در دو رشته تفسیر تطبیقی و کلام اسلامی در مقطع دکتری پذیرش داشته است که داوطلبان شرکت در این دوره ها، در مرحله مصاحبه قرار دارند و پذیرفته شدگان، پس از اعلام نتایج، به جمع دانش پژوهان خواهند پیوست.


*تحصیل بیش از یک هزار و 270 بانوی طلبه  غیرایرانی


وی افزود: در حال حاضر 1273 بانوی طلبه غیرایرانی در مؤسسه آموزش عالی بنت الهدی مشغول به تحصیل هستند که این رقم با الحاق پذیرفته شدگان جدید افزایش خواهد یافت.


رئیس مؤسسه آموزش عالی بنت الهدی، «آموزش، ‌پژوهش و تربیت قرآن محور» را شعار اصلی این مؤسسه در سال جدید تحصیلی خواند و تصریح کرد: هرچند تمام برنامه های المصطفی منبعث از قرآن و زیر پرچم آن است، اما با انتخاب شعار امسال درصددیم بهره مندی طلاب از قرآن را توسعه و عمق بیشتری ببخشیم و با جدیت دین خود را به قرآن ادا نمائیم.


وی یادآور شد: ما برآنیم تا شعار قرآن محوری را علاوه بر طلاب، در فعالیت تمامی استادان، کارکنان و کودکان مهدکودک مؤسسه تسری دهیم و به همین منظور، برنامه های ویژه ای را برای هر گروه تدارک دیده ایم.


حجت الاسلام والمسلمین صفورایی با اشاره به اینکه 586 نفر از فرزندان طلاب مؤسسه آموزش عالی بنت الهدی در مدت چهار تا شش ماه در مهدکودک مؤسسه به سر می برند، یادآور شد: این کودکان، سرمایه های عظیمی هستند که باید در اقیانوس قرآن شنا کرده، با نور قرآن معطر گردند و از همان کودکی با فرهنگ قرآن آشنا شوند.


رئیس مؤسسه آموزش عالی بنت الهدی با تقدیرازمسئولان جامعه المصطفی بیان داشت: حداقل نیمی از جمعیت جهان را زنان تشکیل می دهند که مسائل، احکام و آموزه های خاص خود را دارند و از این جهت با مردان تفاوت هایی دارند؛ وظیفه حوزه های علمیه و جامعه المصطفی این است که در این زمینه و به ویژه تأمین نیازهای دینی آنان تلاش بیشتری نمایند.


*تدریس رشته مطالعات زنان


وی ادامه داد: یکی از مهم ترین رشته های مؤسسه آموزش عالی بنت الهدی، رشته مطالعات زنان است که در آن مسائل ویژه زنان، تربیت کودک و ... به صورت تخصصی مورد بررسی و آموزش قرار می گیرد.


حجت الاسلام والمسلمین صفورایی با اشاره به ارائه آموزش های کاربردی، فرهنگی- تربیتی و خانوادگی توسط معاونت فرهنگی- تربیتی این مؤسسه، خاطرنشان کرد: به اعتقاد ریاست جامعه المصطفی، آموزش دو بال دارد؛ بال اول آموزش های رسمی و کلاسیک است و بال دوم به آموزش های کاربردی اختصاص دارد؛ در همین راستا، برگزاری کارگاه های آموزشی چون مهارت زندگی، آموزش خانواده، تربیت کودک و...، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.


*ارائه بیش از 85 درصد آموزش ها توسط اساتید خانم


براساس اعلام المصطفی، وی، واگذاری برخی از امور به بانوان طلبه را از سیاست های اساسی این مؤسسه خواند و افزود: در سال های اخیر تلاش شده تا ‌ کادر آموزشی و پرسنل از میان بانوان انتخاب شوند؛ به طوری که بیش از 85 درصد آموزش ها توسط استادان خانم ارائه می شود، همچنین در بخش کارکنان نیز، به جز در موارد معدود و ضروری، از حضور خواهران استفاده می شود.



دوشنبه 20/6/1391 - 14:54 - 0 تشکر 556596

مدیر حوزه های علمیه

حوزه علمیه قم آماده همکاری برای صلح و تعامل بین ادیان است



به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله حسینی بوشهری، صبح امروز 20شهریور ماه، در دیدار رئیس سازمان امور ادیان چین و هیئت همراه که در دفتر وی برگزار شد، با اشاره به روابط اقتصادی گسترده ایران اسلامی با چین، اظهار داشت: امید است روابط فرهنگی و علمی این دو کشور نیز تقویت شود.


وی؛ تقویت روابط فرهنگی ایران و چین را راهکاری برای نزدیکی ملت ها معرفی کرد و گفت: معمولا هیئت های فرهنگی و علمی که به ایران سفر می کنند، به قم نیز به عنوان پایتخت فرهنگی و دینی کشور می آیند و با ظرفیت های موجود در این شهر آشنا می شوند.


عضو خبرگان رهبری افزود: در قم موسسات و مراکز مختلفی وجود دارد که ظرفیت گسترده ای در ارتباط علمی با کشورهای مختلف ایجاد کرده و امید است با چنین نشست هایی، راهکارهای لازم برای استفاده حداکثری از این ظرفیت را فراهم آورد.


مدیر حوزه های علمیه در ادامه، مکتب اهل بیت(علیهم السلام) را اسلامی همراه با عقلانیت و اعتدال معرفی و عنوان داشت: در این مکتب، افراطی گری و تند روی وجود ندارد؛ از این رو مقابله با تفکر افراطی می تواند نقش زیادی در ایجاد آرامش در جهان ایفا کند.


آیت الله حسینی بوشهری، برگزاری سمینارهای مشترک، اعزام اساتید، انتشار کتاب ها و... را بستری برای تقویت تعامل میان این دو کشور معرفی و عنوان داشت: اسلام دینی است که بر حقوق مسلمانان وغیر مسلمانان احترام خاصی قائل است که عهد نامه حضرت علی(ع) به مالک اشتر، به عنوان فرمانروای مصر گواه این سخن است.


وی با بیان این که در این عهد نامه هیچ گونه تعصبی وجود ندارد، ادامه داد: در رساله حقوق امام سجاد(ع) نیز ابعاد حقوق انسان ها تبیین شده که نشان دهنده تعادل در اسلام است.


مدیر حوزه های علمیه به برگزاری مناظرات علمی در دوره امام صادق(ع) اشاره کرد و اظهار داشت: زمان این امام همام، در مسجد النبی(ص)، به عنوان مرکز جهان اسلام، محل مناظره پیروان ادیان و مذاهب مختلف بود که نشان دهنده تحمل و عقلانیت در مکتب اهل بیت(علیهم السلام) است.


آیت الله حسینی بوشهری با بیان این‌که در بین پیروان ادیان و مذاهب دو نوع التزام وجود دارد، گفت: در دیدگاه نخست، پیروان یک ادیان، نسبت به سایر مذاهب اسلامی،‌ رفتاری عاقلانه و توأم با تعامل مسالمت آمیز و در عین حال پایبند به افکار و عقاید خود می باشند.


عضو شورای عالی حوزه های علمیه افزود: در دیدگاه دیگر، الزاماتشان همراه با جنگ با دیگران است؛ از این رو دیگران را تکفیر و دستور قتل آنها را صادر می کنند؛ چنین دیدگاهی هیچ جایگاهی در اسلام ناب ندارد.


وی در ادامه به آزادی های ادیان در چین؛ در سال های اخیر اشاره کرد و گفت: این که ادیان از جمله مسلمانان در مجلس چین دارای نماینده هستند، نشان دهنده تحمل افکار مردم در این کشور است؛ البته درباره مسئله سین کیانگ و مشکلی که برای مسلمانان به وجود آمده بود، کمی نگرانی وجود دارد که امید است برطرف شود.


آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه برای ایجاد آرامش در میان ادیان، آماده همکاری با شما هستیم، گفت: حوزه علمیه قم در ایجاد تعامل علمی و فرهنگی، دارای ظرفیت های زیادی است  که آماده همکاری در راستای ایجاد صلح و آرامش در میان ادیان است.


مدیر حوزه های علمیه در پایان با اشاره به فعالیت همه جانبه استکبار در آسیب زدن به فرهنگ های مختلف اظهار داشت: استکبار به دنبال آسیب زدن به چین با این همه جمعیت و جایگاه فرهنگی، می باشد.

دوشنبه 20/6/1391 - 14:55 - 0 تشکر 556600

دلایل آیت‌الله العظمی مکارم برای عدم وابستگی حوزه به دولت


به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی، شب گذشته، 19 شهریور ماه، در دیدار اعضای شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان این که حوزه‌های علمیه سراسر کشور چشم به این شورا دوخته‌اند؛ گفتند: البته مقام معظم رهبری بر استقلال حوزه‌ تأکید دارند و حضرت امام(ره) نیز در جلسه‌ای با جامعه مدرسین حوزه بر این مسئله تأکید داشتند تا در صورتی که مشکلی در حوزه علمیه قم به وجود آمد،‌ دیگر حوزه‌ها فعال باشند. ولی چشم همه آنها به شما و راهنمایی‌های شماست و به شورای عالی  به عنوان پناهگاه نگاه می‌کنند.


این مرجع تقلید با اشاره به ویژگی این دوره از شورای عالی حوزه‌های علمیه اظهار داشتند: در این دوره از شورای عالی، نمایندگان مراجع حضور دارند تا میان  نظرات مقام معظم رهبری و خواسته های مراجع و جامعه مدرسین جمع شود.


معظم له افزودند: لازم است جامعه مدرسین مصوبه‌ای داشته باشد که مثلا سه نفر از سوی مراجع در این شورا حضور داشته باشند و این مسئله به صورت قانون باشد؛ البته تمام آنهایی که انتخاب می‌شوند، مورد انتخاب جامعه مدرسین هم باشند.


تاکید بر عدم وابستگی حوزه به دولت


حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه،‌ به ارتباط حوزه با منابع مالی دولت اشاره کردند و گفتند: ما باید کاری کنیم که شورای عالی و کل حوزه، روی پای خود بایستد؛ اگر حوزه نیازمند دولت باشد، سبب می‌شود که ملاحظاتی از سوی حوزه وجود داشته باشند.


ایشان با بیان این که بنده گاهی مشاهده می‌کردم که برخی مؤسسات در مقابل خلاف‌کاری‌های دولت سکوت می‌کردند، گفتند: ‌بعد‌ها که لیستی از نهاد‌هایی که از دولت در قالب بودجه‌های فرهنگی کمک می‌گرفتند، در رسانه‌ها منتشر شد، دیدم که نام این مؤسسات نیز در این لیست وجود دارد.


این مرجع تقلید با اشاره اشکالات موجود در این کار، گفتند: نخستین مشکلی که در این عرصه وجود دارد‌، این است که آنها وابستگی پیدا کردند و سبب شد که نتوانند حرفشان را بزنند؛ مسئله دیگر این که در حال حاضر هم به مشکل بر خورده‌اند؛ به طوری که بودجه آنان قطع و اسامی آنها را بر ملا کردند.


خودمان منابع مورد نیاز را تامین کنیم


معظم له خطاب به اعضای شورای عالی خاطرنشان کردند: کاری کنید که اگر حوزه هم منابعی نیاز دارد، بتوانیم منابع را تأمین کنیم؛ وجوهات شرعیه برای شهریه طلاب است، ولی برای ساخت و سازها و... باید خودمان منابع داشته باشیم.


چابک سازی تشکیلات حوزه


ایشان در ادامه با بیان این که تصور عموم بر این است که مدیریت حوزه بیش از حد گسترش یافته و با کمتر از این تعداد، می‌توان حوزه را اداره کرد، تصریح کردند: این که یک بخشی بیش از 20 نیرو دارد، در حالی که می‌توان باتعداد کمتری آن را اداره کرد، باید برای این مسئله فکری کرد.


معظم له افزودند: می‌توان کاری کرد که این تعداد کمتر شود؛ در این شرایط هم مدیریت آسوده‌تر  و هم از نظر هزینه نیز سهل می‌شود و اگر با کمبودی روبرو شد، می‌تواند از جاهای دیگر آن را تأمین کرد.


*لزوم رفع مشکل حضور و غیاب


این مرجع تقلید به دروس حوزه اشاره کرده و  گفتند:‌ دروس حوزه در مقدمات و سطح دروسی قوی هستند، ولی باید مشکل حضور غیاب طلاب در کلاس‌ها برطرف شود؛ این که در پایان سال تحصیلی نسبت به ابتدای سال تحصیلی تعداد طلاب کمتر باشد؛ اشکال دارد، باید این مشکل برطرف شود.


تاکید بر یکپارچگی اساتید


معظم له به ضرورت هماهنگی اساتید اشاره کرده و گفتند: با این‌ها صریحاً صحبت کرده‌ایم که از نظر ما در حوزه جای هیچ گونه دوگانگی وجود ندارد؛ این که گروهی تابع شورای عالی و گروهی دیگر مخالف آن باشند؛ نمی‌شود؛ باید به نحوی میان این‌ها یکپارچگی ایجاد شود.


دوشنبه 20/6/1391 - 14:55 - 0 تشکر 556602

سیره اخلاقی آیت الله مدنی در رادیو معارف بررسی می شود


به گزارش خبرگزاری حوزه، ، شهید آیت‌الله مدنی همواره در صف مقدم مبارزه بود، قبل از انقلاب در برابر رژیم ستم‌شاهی و پس از پیروزی در مقابل مزدوران و جاسوسان آمریكا چون سدی محكم ایستاد و از حریم اسلام و قرآن حمایت ‌كرد  تا توسط منافقان كوردل در محراب نماز به شهادت رسید.


همزمان با سالروز شهادت دومین شهید محراب، ویژه برنامه «مجله روز» رادیو معارف به پاسداشت مقام و شخصیت شهید آیت الله مدنی می‌پردازد.


در این برنامه خدمات آیت الله مدنی، سیره اخلاقی و شخصیت علمی ایشان توسط كارشناس برنامه حجت الاسلام جوشقانیان بررسی می‌شود.


بر اساس اعلام روابط عمومی رادیو معارف این قسمت از ویژه برنامه «مجله روز» كاری از گروه فرهنگ وادب دوشنبه 20 شهریور 91 ساعت 8:40 از رادیو معارف تقدیم شنوندگان عزیز خواهد شد.


دوشنبه 20/6/1391 - 14:56 - 0 تشکر 556606

آیت‌الله العظمی مظاهری

غفلت از یاد مرگ انسان را به سقوط می کشاند



به گزارش سرویس استانهای خبرگزاری حوزه، حضرت آیت الله مظاهری در ادامه دروس اخلاق خود با اشاره به موضوع مرگ و قیامت، بر اهمیت و یاد  فراوان از این مساله تاکید کردندو اظهارداشتند:  یاد مرگ و منازل آخرت و نیز تفکّر پیرامون عالم قبر و قیامت، مانع سقوط انسان به درّه تباهی و غفلت است


ایشان با تاکید بر اهمیت  این موضوع در اسلام افزودند: اعتقاد به مسائل قیامت با استدلال به اینکه قرآن کریم آن را فرموده است، استدلالی عقل‌پسند است، زیرا انکار معاد، انکار آیات قرآن و در نتیجه انکار نبوّت را در پی خواهد داشت.


این مرجع تقلید تصریح کردند: مسلمان واقعی، باید همیشه و در همه حالات، به فکر قبر و قیامت خود باشد و به این امر بیندیشد که اگر ناگهان لحظه مرگ او فرا رسد، آیا دیانت و ایمان خود را همراه خواهد برد؟


معظم له در ادامه با تاکید بر اندوختن زاد و توشه برای آخرت خود  به راههای  رسیدن به سعادت در دنیا و آخرت اشاره کردندو گفتند: اگرانسان در طول زندگی، در گفتار، کردار و اعمال خود به حضرات معصومین«سلام‌الله‌‌علیهم» شباهت پیدا کند، در موقع مرگ نیز عاقبت به خیر می‌‌شود و ایشان هنگام احتضار او، بر سر بالینش حاضر شده  و او را با خود به بهشت و تحت لوای حمد، می‌برند.


متن کامل سخنان حضرت آیت الله مظاهری در ادامه از خاطر خوانندگان محترم می گذرد؛


بسم‌الله الرّحمن الرّحیم


«رَبِّ اشْرَحْ لی‏ صَدْری، وَ یَسِّرْ لی‏ أَمْری، وَ احْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسانی‏، یَفْقَهُوا قَوْلی‏»


در ادامه بحث موانع سقوط انسان، در این جلسه و جلسات آینده، به شرح موضوع «مرگ باوری» و «یاد قبر و قیامت»، به عنوان یکی از مهم‌ترین موانع سقوط انسان اشاره می‌‌شود.


*یاد مرگ


یاد مرگ و منازل آخرت و نیز تفکّر پیرامون عالم قبر و قیامت، مانع سقوط انسان به درّه تباهی و غفلت است. بسیاری از بزرگان و علما، سفارش می‌کرده‌‌اند که در طول شبانه روز، تا ده مرتبه به یاد مرگ باشید. همه موجودات، حتماً و یقیناً، روزی طعم مرگ را خواهند چشید، لذا اندیشیدن بر مسأله مرگ و مسائل بعد از آن مانند قبر، برزخ، محشر، حساب و کتاب، بهشت و جهنّم، تأثیر فراوانی بر نگرش و رفتار افراد دارد.


وقوع مرگ به صورت ناگهانی است و کسی از زمان آن اطّلاعی ندارد، بنابراین انسان در تنظیم رفتارها و کارهای خود، باید همیشه این مطلب را در نظر داشته باشد که ممکن است نتواند آن را به پایان برساند و شاید فردایی برای او در کار نباشد.


*اختصاص یک چهارم آیات قرآن به مساله قیامت


قرآن کریم، برای مسأله مرگ و قیامت، اهمیّت و توجّه فوق العاده‌ای قائل شده است، تا جایی که در حدود یک چهارم از آیات آن، به موضوع معاد اختصاص دارد. شاید نتوان هیچ صفحه‌ای از قرآن را پیدا کرد که در آن، اشاره‌ای به مسائل معاد نشده باشد. همه این‌ها، دلیلی بر اهمیّت این موضوع از منظر قرآن کریم است.


*انکار معاد انکار قرآن است


در ابتدای بحث، تذکّر این نکته لازم است که کسی حقیقت مرگ، حالات احتضار، مسائل مختلف مطرح در عالم قبر، بزرخ، قیامت، بهشت و جهنّم را نمی‌داند و آنچه در دسترس انسان‌هاست، دورنمایی بیش نیست و تعبّداً پذیرفته می‌شود.


مرحوم شیخ الرئیس بو علی سینا در کتاب شفا، وقتی از مسأله معاد جسمانی سخن می‌گوید، در پایان متذکّر می‌شود که من در مورد معاد جسمانی نمی‌توانم استدلال کنم، ولی چون صادق مصدّق فرموده است، من نیز بدان معتقدم.


به راستی هیچ‌کس نمی‌داند حقیقت معاد جسمانی چیست؟ هیچ کس نمی‌داند که حقیقت مرگ چیست؟ حقیقت قبر و عذاب و یا لذّت در آن چیست؟ حقیقت و ماهیّت عالم برزخ و حشر و نشور و پس از آن حسابرسی اعمال را کسی نمی‌داند، امّا شهادت صادق مصدّق یعنی قرآن کریم، برای معتقد شدن به حقایق معاد کافی است. اعتقاد به مسائل قیامت با استدلال به اینکه قرآن کریم آن را فرموده است، استدلالی عقل‌پسند است، زیرا انکار معاد، انکار آیات قرآن و در نتیجه انکار نبوّت را در پی خواهد داشت.


درباره مسأله معاد، استدلال‌های کلامی مختلفی ارائه شده و کتاب‌های گوناگونی در این زمینه نوشته شده است؛ مثلاً ابوعلی سینا بیش از صد صفحه از کتاب شفا را به استدلالات پیرامون معاد اختصاص داده است، یا یک جلد از اسفار مرحوم صدرالمتألهین، مربوط به معاد است، ولی همه این‌ مطالب، در مقابل بیانات قرآن کریم و روایات اهل بیت«سلام‌الله‌علیهم» ارزشی ندارند، لذا در این بحث، مطالب مربوط به مرگ، قبر، قیامت و سایر مسائل معاد را بدون جنبه استدلال کلامی و فلسفی، و تنها با استناد به آیات قرآن کریم و روایات ائمه اطهار«سلام‌الله‌علیهم» ارائه می‌کنیم.


سفر اوّل: احتضار و جان کندن


اوّلین منزل از منازل آخرت که آخرین منزل از منازل دنیاست،‌ احتضار و جان کندن می‌باشد. اگر کسی در زندگی خود انسان نیکوکاری باشد، ملائکه با تلطّف و مهربانی بر بالین او حاضر می‌شوند و برای قبض روح او، با ملاطفت با وی برخورد می‌نمایند و اگر شیعه باشد، امیرالمؤمنین«سلام‌الله‌علیه» نیز بر بالین سر او می‌آیند:


«یَا حَارِ هَمْدَانَ مَنْ‏ یَمُتْ‏ یَرَنِى‏             مِنْ مُؤْمِنٍ أَوْ مُنَافِقٍ قُبُلًا


یَعْرِفُنِى طَرْفُهُ وَ أَعْرِفُهُ                      بِنَعْتِهِ وَ اسْمِهِ وَ مَا عَمِلا»


چنانچه آن فرد، از نظر اخلاق و اعتقادات در درجات بالایی باشد، همه چهارده معصوم«سلام‌الله‌علیهم» بر سر او حاضر می‌شوند و پس از قبض روح، او را نزد خود می‌برند. قرآن کریم در توصیف جان دادن انسان‌های نیکوکار می‌فرماید: «الَّذینَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ طَیِّبینَ یَقُولُونَ سَلامٌ عَلَیْكُمْ»


ملائکه مأمور الهی، با تلطّف و احترام فراوان، همراه با سلام و رحمت، او را قبض روح می‌کنند. به تعبیر برخی از روایات، مرگ برای چنین انسانی مثل آن است که گلی را بو کند و از دنیا برود.


علامه مجلسی با مرحوم جزائری«رضوان‌الله‌تعالی‌علیهما» با یکدیگر تعهّد کرده بودند که هرکدام زودتر از دنیا رفت، در صورت امکان، خصوصیات مرگ و برزخ را برای دیگری که زنده است، بگوید. وقتی علامه مجلسی از دنیا رفت، به خواب مرحوم جزایری آمد و گفت: عزرائیل آمد و یک گلی به من داد و من آن را بو کردم و متوجّة شدم که مرد‌ه‌ام.


امّا راجع به انسان‌های بدکار، احتضار و جان کندن بسیار سخت و ناگوار خواهد بود. قرآن کریم در توصیف این حالت می‌فرماید: «یَضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ وَ أَدْبارَهُمْ»


ملائکه‌ای که برای قبض روح انسان‌هاب بدکار حاضر می‌‌شوند، حالتی غضبناک دارند و با تازیانه‌های آتشین به سر و صورت فرد می‌زنند و او را قبض روح می‌کنند. در روایات، در مورد سختی جان کندن انسان‌‌های بدکار، تعابیر مختلفی شده است. در برخی از روایات فرموده‌اند به قدری قبض روح ایشان سخت است که گویی تمام رگ‌های بدنشان را به صورت زنده از بدن آنها بیرون می‌کشند. یا فرموده‌اند قبض روح انسان‌های بدکار، مانند آن است که درخت خارداری در بدن او ریشه دوانده باشد و این درخت را از بدن او بیرون بکشند. همچنین مثل قبض روح را به افتادن یک فرد از آسمان به زمین تشبیه فرموده‌اند.


در روایت مشهوری آمده است که پیغمبراكرم«صلّی‌‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم» با تعدادی از اصحاب خود در مسجد نشسته بودند كه صداى مهیبى به گوش رسید و همه وحشت كردند. حضرت فرمودند: آیا دانستید این چه صدایى بود؟ گفتند خدا و رسولش بهتر مى‏دانند. پیامبر اکرم«صلّی‌‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم» فرمودند: سنگى بود كه هفتاد سال پیش به قعر جهنّم رها شد و الآن به ته دوزخ رسید و این صدا از رسیدن آن به ته دوزخ بود. هنوز كلام حضرت تمام نشده بود كه به حضرت اطّلاع دادند یکی از منافقین مُرد!


استاد بزرگوار ما حضرت امام خمینی«قدّس‌سرّ‌ه‌الشّریف» در معناى این روایت مى‏فرمودند: معنایش این است كه، یك نفر هفتاد سال در دنیا راه جهنم را پیش گرفته و حالا كه مرده، به ته جهنّم رسیده است‏.


*راه بدون بازگشت


توجّه به حال نیکوکاران و بدکاران در هنگام احتضار و جان کندن و آیات و روایاتی که برخی از آنها بیان شد، برای عبرت‌گیری و تذکّر هر مسلمانی کافی است.


قرآن کریم، در مورد مهم‌ترین خواهش انسان‌های بدکردار در هنگام احتضار و دم مرگ، می‌فرماید: «قالَ رَبِّ ارْجِعُونِ، لَعَلِّی أَعْمَلُ صالِحاً فیما تَرَكْتُ كَلاَّ إِنَّها كَلِمَةٌ هُوَ قائِلُها»


آنان التماس می‌کنند که خدایا ما را برگردان تا کارهای نیک انجام دهیم، ولی در پاسخ خطاب می‌‌شود: برگشتی در کار نیست. تو عمری در اختیار داشتی که به فکر امروزت باشی، امّا غفلت ورزیدی!


در یکی از اشعاری که به امیرالمؤمنین«سلام‌الله‌علیه» منسوب است، حضرت می‌فرمایند:


«یا من بدنیاه اشتغل            قد غره طول الأمل‏


الموت یأتی بغتة             و القبر صندوق العمل‏»


ای کسی که آمال و آرزوها تو را فرا گرفته است، مرگ ناگهان می‌آید و آمال و آرزوها همگی به گور می‌رود و این آمال و آرزوها و این کاشکی‌ها فایده ندارد.


*مسلمان حقیقی، در تکاپوی حسن عاقبت


مسلمان واقعی، باید همیشه و در همه حالات، به فکر قبر و قیامت خود باشد و به این امر بیندیشد که اگر ناگهان لحظه مرگ او فرا رسد، آیا دیانت و ایمان خود را همراه خواهد برد؟


قاسم بن علاء همدانی، یکی از وکلای امام زمان«ارواحنافداه» در آذربایجان بود که عمری طولانی داشت و در اواخر عمر بینایی خود را از دست داد. محمد بن احمد صفوانی می‌گوید: مرتّباً برای او توقیعاتی از ناحیه مقدّسه صادر می‌شد. تا اینکه مدّتی برای او نامه‌ای نیامد. روزی وی را غمگین و ناراحت دیدم که نکند حضرت ولی عصر«ارواحنافداه» از دست او ناراحت باشند. هنگام ظهر، وقتی با هم ناهار می‌خوردیم، قاصدی از جانب امام زمان«ارواحنافداه» آمد و توقیع مبارک حضرت را به او داد. قاسم بن علاء بسیار خوشحال شد و چون نابینا بود، نامه را به کاتب خود داد که بخواند. کاتب با دیدن نامه، به گریه افتاد. قاسم بن علاء پرسید: چرا گریه‌ می‌کنی؟ مگر در نامه چه چیزی نوشته شده است؟ کاتب گفت: حضرت نوشته‌اند که تا چهل شبانه روز دیگر، از دنیا می‌روی، کارهایت را جمع کن. وقتی این جمله را خواند، قاسم گفت: آیا من با سلامت دینی از دنیا می‌روم؟ کاتب گفت: آرى! حضرت فرموده‌اند چون بمیرى دینت سالم است. قاسم خندید و گفت: بعد از این عمر طولانى، دیگر آرزوئى ندارم. بعد از گذشت چهل روز، پس از طلوع فجر روز چهلم، قاسم بن علاء همدانی از دنیا رفت.


نظیر این داستان زیاد نقل شده است که انسان‌های وارسته، همیشه به دنبال عاقبت به خیری به معنای بردن دین و ایمان خود و سلامت در دین تا هنگام مرگ و جان کندن، بوده‌اند.


اگر کسی به راستی در طول زندگی، در گفتار، کردار و اعمال خود به حضرات معصومین«سلام‌الله‌‌علیهم» شباهت پیدا کند، در موقع مرگ نیز عاقبت به خیر می‌‌شود و ایشان هنگام احتضار او، بر سر بالینش حاضر می‌شوند و او را با خود به بهشت و تحت لوای حمد، می‌برند.


پس از احتضار و جان کندن، سخت باشد یا آسان و راحت، نوبت به عالم قبر می‌رسد که تعبیر پیامبر اکرم«صلّی‌‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم» با توجّه به اینکه انسان نیکوکار باشد یا بدکار، باغی از باغ‌‌های بهشت است یا حفره‌ای از حفره‌های جهنّم:


«وَ الْقَبْرُ رَوْضَةٌ مِنْ رِیَاضِ الْجَنَّةِ أَوْ حُفْرَةٌ مِنْ حُفَرِ النَّارِ»


در مورد منزل دوّم، یعنی عالم قبر، در جلسات بعد سخن خواهیم گفت.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.