• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن دانش آموزی > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
دانش آموزی (بازدید: 5425)
چهارشنبه 21/4/1391 - 20:10 -0 تشکر 471545
*معرفی کامل رشته های دانشگاهی*

بسم الله الرحمن الرحیم
سلامی گرم خدمت دانش آموزان گرامی انجمن
همان طور که مستحضر هستید چند روزی از کنکور سراسری و آزاد می گذرد و داوطلبین کنکور به دنبال کسب کردن اطلاعات 
درباره ی رشته های دانشگاهی هستند.
ما در این بحث میخواهیم به معرفی کوتاه و مفید این رشته ها بپردازیم.
پس تا آخر بحث ما را یاری کنید.
منتظر تجربیات کاربران انجمن نیز هستیم(کسانی که سال های قبل کنکور داده اند).
موفق و موید باشید.
یا حق.

پنج شنبه 22/4/1391 - 10:46 - 0 تشکر 471677

صنایع ایمنی

یکی از مسائل مهم صنایع، ایمن بودن محیط کار برای حفظ جان انسانها و حراست از سرمایه گذاریهای انجام یافته است. بدین منظور لازم است که افرادی با اطلاعات و شناخت لازم عهده دار این مسئولیت شوند. بدین منظور مجموعه کاردانی ایمنی صنعتی با اهداف و مشخصات زیر تشکیل گردیده است.


تعریف و هدف:
هدف از آموزش این مجموعه تربیت افرادی است که با معلومات علمی لازم و اطلاعات و شناخت مسائل فنی و اجرائی کافی قادر به شناخت ایمنی بوده و دستورالعمل های ایمنی را اجرا نموده و مبادرت به چاره جوئی و پیشگیری مقدماتی و آموزش کارگران در مسائل زیر بنمایند.
خطرات ناشی از برق
خطرات ناشی از عوامل فیزیکی و شیمیایی زیان آور محیط کار
خطرات ناشی از کار با ماشین آلات صنعتی
خطرات ناشی از کار در کارگاههای مختلف
حریق و روشهای مبارزه با آن
فارغ التحصیلان این رشته می توانند در واحدهای صنعتی کوچک به عنوان تکنسین ایمنی مستقلاً انجام وظیفه نمایند و یا زیر نظر مهندسان ایمنی در واحدهای بزرگ انجام وظیفه کنند.
طبق نظر دانشجویان این رشته دارای بازار کار خوبی است فارغ التحصیلان که با اصول ایمنی و بهداشت کار آشنا شده اند می توانند در بخش صنعت، کشاورزی و خدمات مفید واقع شوند.

پنج شنبه 22/4/1391 - 10:47 - 0 تشکر 471680

عمران کارتوگرافی

مجموعه آموزش کارتوگرافی یکی از چهار رشته عملیات نقشه برداری است نقشه برداری و ژئودزی، فتوگرامتری، کارتوگرافی و هیدرگرافی و یکی از رشته های آموزشی در نظام آموزش عالی در مقطع کاردانی است و هدف آن بالا بردن مهارت عملیات، کاردانی افزایش آگاهی های خاص این رشته در افراد است که می توانند با کسب قدرت نسبی تفکر ، استدلال تجزیه و تحلیل و درک مفاهیم مربوط توانایی کار و کارآیی مفید در زمینه رشته را بدست آورند و ارتباط این رشته را با سایر رشته ها استنباط نمایند. کارتوگرافی چاپ و تالیف و تکثیر نقشه های عمرانی است و نقش فعالی در مراحل نهایی تهیه نقشه دارد. 


نقشه های عمرانی در هر زمینه به یکی از سه طریق نقشه برداری زمینی، نقشه برداری هوایی و نقشه برداری تالیف می شود. فرم خروجی نهایی نقشه برداری زمینی و هوایی پیش نویسهای مدادی است که برای مصرف کنندگان براحتی قابل درک نبوده و باید با پروراندن و تفسیر مناسب اطلاعات با استفاده از علائم، رنگ و قوانین گرافیکی آنها را گویا نموده در نتیجه نقشه از طریق فتوگرامتری و یا نقشه برداری زمینی نیاز به تخصص و مهارت کارتوگراف دارد. 
از طرف دیگر نقشه های موضوعی از جمله ابزاری است که مورد نیاز متخصصین علوم مختلف می باشد که از آن برای اجرای طرحهای عمرانی استفاده می شود. نهیه نقشه های موضعی با گردآوری و جفت و جور کردن اطلاعات مناسب و موجود تهیه می گردد. انجام چنین فعالیتهایی در حد تخصص و مهارت کارتوگراف است گذشته از اینها کارتوگراف می تواند بعنوان یک نقشه کش ورزیده به رشته های مختلف صنعت که بنحوی با ترسیم و نقشه کشی سر و کار دارند خدمات مفید عرضه نماید.
طول متوسط دوره کاردان فنی فتوگرافی 2 سال است و نظام آموزشی آن واحدی است و تابع مصوبات ستاد انقلاب فرهنگی است کلیه دروس در 4 ترم ارائه می شود طول هر ترم 18 هفته معادل یک نیمسال تحصیلی است زمان تدریس هر واحد درسی از نوع نظری یک ساعت و عملی آزمایشگاهی 2 ساعت و کارگاهی 3 ساعت و کارآموزی و کارورزی 4 ساعت است. 
جهت آشنایی دانشجویان جدید یا عملیات کارتوگرافی لازم است قبل از شروع دوره به مدت یک هفته بازدیدها و برنامه هایی بعنوان دوره شناخت کار از طرف دانشگاه ها ارائه گردد.
فارغ التحصیلان این رشته به عنوان کاردان فنی ( تکنیسین ماهر ) کارآیی لازم و مهارت عملی را برای انجام فعالیتهای کارتوگرافی در مراحل مختلف از گردآوری اطلاعات و تالیف نقشه تا چاپ و تکثیر نقشه را بدست می آورند .
با توجه به تخصص و کارآئیهای بدست آمده می توانند بعنوان تکنیسین ماهر کارتوگراف برای انجام کارهای مختلف تهیه نقشه در هر سازمان و اداره دولتی و ارگانها یا بخش خصوصی که مجهز به بخش کارتوگرافی، نقشه کشی باشند مشاغلی را احراز نمایند. 
 نقش و توانایی فارغ التحصیلان
 همکاری در عملیات نقشه برداری از قبیل مترگیری و ژالن گذاری، - مترکشی، ساختمان و نصب علائم و نشانه ها و علامت دادن 
 مستند سازی اکیپ های نقشه برداری 
 تعیین تجهیزات مورد نیاز نقشه برداری 
 اجرای عملیات کارتوگرافی و ترسیم با دست 
 انجام خدمات کارهای مقدماتی هیدروگرافی، ژئودزی، کاداستروفتوگرامتری 
 نظارت و سرپرستی کارگاههای نقشه برداری 
 استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری در نقشه برداری 
 مشاغل قابل احراز
 نقشه بردار، مسر ( راه ، راه آبی ،کانال آب ، خطوط لوله های گاز، نفت، آب و مسیرهای انتقال نیرو و امثال آن ( 
 کارتوگراف و رسام (روش های معمولی، اسکرایبینگ، اتوماسیون( 
 کاردان مترکشی، ترازیابی،تاکئومتری و نقشه برداریهای ساده
 کاردان نقشه بردار مناطق محدود 
 کاردان دستگاههای فتوگرامتری ( آنالوگ، دیجیتال و ... ) و دستگاههای الکترونیکی مربوطه 
 کاردان خدمات کارهای هیدروگرافی، عمق یابی،
 اقیانوس شناسی و دستگاههای الکترونیکی مربوطه 
 کاردان خدمات ژئودزی ( کلاسیک، فیزیکال، ماهواره ای و  …)
نقشه برداری
برنامه کاردانی پیوسته نقشه برداری براساس ضوابط آموزشهای علمی کاربردی شورای عالی برنامه ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طراحی و تدوین شده است.
هدف از این برنامه تربیت کاردانی است که دانش و مهارت لازم را در زمینه های نقشه برداری ، مانند: ماهواره ای، کارتوگرافی، ژئودزی، هیدروگرافی را کسب نماید. 
امروز علم نقشه برداری به سرعت در حال گسترش می باشد و در حقیقت بدون توجه به آن زیانهای ناشی از سرمایه گذاریهای عظیم در این زمینه و عدم تحقق اهداف لازم را باید تحمل نمود. 
با توجه به اینکه در دهه های اخیر، توسعه فراوانی در شاخه های مختلف رشته نقشه برداری بوجود آمده است و همچنین در سرزمین پهناوری مانند ایران که هم به منابع آبی و دریایی وسیع و هم به معادن زیرزمینی فراوانی دسترسی دارد. نیاز شدید به این رشته در کلیه گرایشها بالاخص نقشه برداری عمومی (توپوگرافی) که رشته ای پایه و اساسی می باشد احساس می گردد. 
• طول دوره و شکل نظام 
مجموع واحدهای دوره کاردانی پیوسته 168 واحد به شرح زیر است:
الف - دروس سه ساله اول مجموعاً معادل 96 واحد دبیرستانی است که هر واحد نظری آن معادل 30 ساعت و هر واحد عملی آن بسته به نوع درس بین 60 تا 90 ساعت، کارآموزی حداکثر 2 واحد است که هر واحد آن معادل 120 ساعت می باشد. 
ب - دروس 2 سال آخر شامل 72 واحد دانشگاهی است که 11 واحد آن دروس عمومی مصوب شورای عالی برنامه ریزی است و هر واحد نظری معادل 16 ساعت، هر واحد آزمایشگاهی معادل 32 و هر واحد کارگاهی معادل 48 ساعت می باشد و 2 واحد کارآموزی که هر واحد آن معادل 120 ساعت است. دروس آزمایشگاهی و کارگاهی یک واحدی می تواند تا 48 و 64 ساعت افزایش یابند.
مفهوم علمی نقشه برداری، جمع آوری اطلاعات فیزیکی و هندسی از سطح (به عمق) زمین و یافتن نوعی مدل یا ارتباط ریاضی بین این اطلاعات با استفاده از علم احتمال است. عینی ترین استفاده از این اطلاعات، تهیه نقشه های گوناگون جغرافیایی، نظامی و مهندسی برای احداث راهها، سدها، کانال ها، برق رسانی و غیره است و هدف آن افزایش مهارت در عملیات دانشجویان با در نظر گرفتن موارد زیر است:
- کاردانی و مهارت کافی در عملیات نقشه برداری و علوم نظری و خاص در حدی که در خدمت مهارتهای عملی قرار گیرد.
- علوم پایه برای بالا بردن قدرت تفکر، استدلال، تجزیه و تحلیل و درک مفاهیم نظریه ها
- کسب مهارتهای لازم جهت ارتباط بین کارگران و مهندسان جهت برداشت و پیاده کردن نقشه
کاردان فنی نقشه برداری- ژئودزی در واقع خلاء بین کارگر فنی (مجری) و کارشناس فنی (برنامه ریز) را در زمینه نقشه برداری پر می کند. بدین ترتیب بخش عظیمی از نیاز کشور از لحاظ نیروی انسانی تامین می گردد.
کاردانهای نقشه برداری و ژئوزدی می توانند در تمام سازمانها و ادارات دولتی ارگانها و بخش های خصوصی کلیه فعالیتهای نقشه برداری را در زمینه های فنی (راه سازی، شهر سازی، معادن، ساختمان و سد سازی و ....) به عهده بگیرد و چون طرح و اجرای هر گونه برنامه عمرانی بر مبنای یک یا چند نوع نقشه پایه گذاری می گردد لذا در تهیه و اجرای نقشه ها لزوم همکاری گروههای نقشه برداری ژئوزدی با افراد سایر گروههای کمیته عمران محسوس است و همکاری این گروهها باعث پیشرفت و سرعت عمل بخشیدن به کلیه کارهای عمرانی می گردد.
نقش و توانایی فارغ التحصیلان
 همکاری در عملیات نقشه برداری از قبیل مترگیری و ژالن گذاری، - مترکشی، ساختمان و نصب علائم و نشانه ها و علامت دادن 
 مستند سازی اکیپ های نقشه برداری 
 تعیین تجهیزات مورد نیاز نقشه برداری 
 اجرای عملیات کارتوگرافی و ترسیم با دست 
 انجام خدمات کارهای مقدماتی هیدروگرافی، ژئودزی، کاداستروفتوگرامتری 
 نظارت و سرپرستی کارگاههای نقشه برداری 
 استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری در نقشه برداری 
 مشاغل قابل احراز
 نقشه بردار، مسر ( راه ، راه آبی ،کانال آب ، خطوط لوله های گاز، نفت، آب و مسیرهای انتقال نیرو و امثال آن(
 کارتوگراف و رسام (روش های معمولی، اسکرایبینگ، اتوماسیون( 
 کاردان مترکشی، ترازیابی،تاکئومتری و نقشه برداریهای ساده
 کاردان نقشه بردار مناطق محدود 
 کاردان دستگاههای فتوگرامتری ( آنالوگ، دیجیتال و ... ) و دستگاههای الکترونیکی مربوطه 
 کاردان خدمات کارهای هیدروگرافی، عمق یابی،
 اقیانوس شناسی و دستگاههای الکترونیکی مربوطه 
 کاردان خدمات ژئودزی ( کلاسیک، فیزیکال، ماهواره ای و ...)

پنج شنبه 22/4/1391 - 10:49 - 0 تشکر 471681

علوم سیاسی

هدف 


امروز هیچ ملتی نمی‌تواند جدا از دیگر ملتها و بی‌اعتنا به آنچه در دیگر نقاط عالم می‌گذرد زندگی كند و هر اتفاقی كم یا بیش سریع یا كند به نوعی در سرنوشت او تاثیر خواهد گذاشت مطالعه تحولات جهانی و گاه پیش‌بینی اتفاقات و بررسی تاثیر آنها و نحوه برخورد هر كشور با آن ، كار متخصصان علوم سیاسی و روابط بین‌الملل است.
محور سیاست خارجی هر كشور تامین منافع ملی است. شناخت منافع ملی و عوامل تامین كننده و تهدید كننده آن را كارشناسان علوم سیاسی به عهده دارند. هدف از این رشته تربیت كارشناسان و تحلیلگران و متخصصان سیاست خارجی و روابط بین‌الملل است. در رشته علوم سیاسی مسایل و موضوعات زیر بنایی عرصه سیاست به صورت دانشگاهی و علمی بررسی می شود و در واقع یک اندیشمند علوم سیاسی لایه های زیرین و عمیقتر مسایل سیاسی را می شکافد و به همین دلیل قضایا را از بعد تازه ای تحلیل می کند . 

هدف رشته علوم سیاسی تربیت سیاست شناسائی است که بتوانند راهکارهای مناسبی ارائه بدهند تا منافع متضاد یک جمع که در چارچوبی به نام کشور زندگی می کنند، با یکدیگر تلفیق داده شده و در نتیجه چرخ مملکت بخوبی به گردش درآید . 
ماهیت
آنچه مردم به نام سیاست و مسائل سیاسی می‌شناسند با سیاست به مفهومی كه در رشته علوم سیاسی مطرح است، تفاوت بسیار دارد و دانشجویان موفق این رشته نیز نه یك سیاستمدار بلكه یك سیاست‌شناس خواهند شد. علوم سیاسی به عنوان یك رشته دانشگاهی با علوم سیاسی به عنوان بحث‌های تخصصی در مورد مسائل سیاسی تفاوت دارد. 
علوم سیاسی به عنوان یك رشته دانشگاهی به بررسی اندیشه‌ها و نظریه‌های سیاسی و كاركرد آنها در عرصه جامعه می‌پردازد و به عبارت دیگر رشته علوم سیاسی یعنی ارائه یكسری نظریه‌ها و یا یكسری ابزارها و راهكارهایی كه بر اساس آنها هر جامعه شرایط و مشكلات حال را بررسی كرده و از پیش پا بر می‌دارد و برای حركتها و اقدامات بعدی یعنی ترسیم فضا برای مسیر آینده برنامه‌ریزی می‌كند و همچنین از تجارب و دستاوردهای بشر كه در طول تاریخ در عرصه اجتماع به دست آورده است، بهره‌ می‌برد. پس می‌توان گفت كه علوم سیاسی در عین این كه به حال نگاه كرده و برای آینده برنامه‌ریزی می‌كند، ریشه‌اش در گذشته می‌باشد. 
توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه
دانشجوی علوم سیاسی باید كتب تاریخی بخصوص تاریخ سیاسی را دوست داشته باشد و فلسفه را با علاقه بخواند . 
دانشجوی علوم سیاسی باید فردی منطقی بوده و نظریاتش مستند به دلیل و مدرك باشد و كسی است كه قدرت ابتكار و توانایی فكری وسیعی داشته باشد و ریشه‌ها را شناسایی بكند و اوج بگیرد و از بالا مشكلات را ببیند و با همه اقشار جامعه ارتباط داشته باشد تا بفهمد كه مردم جامعه‌اش به چه فكر می‌كنند و نیازهای آنان چیست. 
داشتن شم و علاقه به مسایل سیاسی و برخورداری از یك دید عمیق و وسیع ویژگی‌هایی است كه دانشجوی علوم سیاسی باید داشته باشد.
وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر
در 8 دانشگاه كشور كارشناسی ارشد علوم سیاسی وجود دارد و گرایش روابط بین‌الملل جزو گرایش‌های كارشناسی ارشد می‌باشد. 
رشته‌های مشابه و نزدیك به این رشته
حقوق و تاریخ 
آینده شغلی و بازار كار
در روابط عمومی‌ها : هر روابط عمومی كه بخواهد كار عملی و صحیح انجام دهد نیازمند وجود یك كارشناس سیاسی است. 
سازمان‌های بین‌المللی: نمایندگی هر كشور در یك سازمان را متخصصان علوم سیاسی بر عهده دارند. 
در حال حاضر فارغ‌التحصیلان رشته علوم سیاسی در بخشهای سیاسی و حقوقی سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها و همچنین در صدا و سیما و روزنامه ها مشغول بكار می‌باشند. اگر هدف از آمدن به دانشگاه را به دست آوردن نوعی بصیرت بدانیم ، رشته علوم سیاسی ریشه در تمدن بشری دارد اما متاسفانه با وجود قدمت دیرینه و اهمیت این رشته در تاریخ بشر ، جایگاه آن در کشور ما چندان مشخص نیست و در نتیجه وضعیت استخدامی فارغ التحصیلان این رشته با دشواری و محدودیت هایی روبرو است . 
سازمانها و وزارتخانه های بسیاری می توانند فارغ التحصیلان رشته علوم سیاسی را جذب کنند که در این میان وزارت امور خارجه از همه شاخص تر است اما در حال حاضر حتی فارغ التحصیلان روابط بین الملل نیز به سختی جذب این وزارتخانه می شوند و وزارت امور خارجه نیاز به نیروی جدیدی ندارد . 
امروزه حدود 90% فارغ التحصیلان علوم سیاسی با مشکل اشتغال روبرو هستند به همین دلیل اگر داوطلبی به امید یک آینده شغلی روشن می خواهد وارد رشته علوم سیاسی شود بهتر است که از این رشته صرف نظر کند .

در آخر لازم است گفته شود که با وجود تمامی این مشکلات اگر دانشجویی واقعاً علاقمند بوده و در این رشته متبحر باشد و همچنین قلم خوبی داشته باشد از نظر شغلی مشکلی نخواهد داشت و حتی سازمانهای مختلف به دنبال او خواهند بود . فارغ التحصیل این رشته می تواند در آموزش و پرورش نیز تدریس نماید.
با این وضعیت شغلی که ذکر شد اغلب دانشجویان این رشته هنگام ورود شناخت و علاقه لازم را نداشته اند اما یک دانشجوی خوب رشته علوم سیاسی ، دانشجویی که می داند چرا به این رشته آمده و با دیدی باز این رشته را انتخاب کرده است نباید نگران آینده شغلی اش باشد .

پنج شنبه 22/4/1391 - 10:49 - 0 تشکر 471683

فقه و اصول اسلامی

پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی دانشگاه امام صادق (ع) به جهت بارور کردن اهداف فرهنگی انقلاب و در راستای تامین نیروی کار آمد و مورد نیاز مراکز آموزشی با بهرهگیری از دو اهرم قدرتمند حوزه و دانشگاه تاسیس ، و به تربیت نیرو هایی همت گماشت که بتوانند در آینده نیازهای علمی و فرهنگی جامعه را متناسب بار ایدئولوژیکی انقلاب بر اورده نمایند .



خوشبختانه عملکرد دانشگاه در چند سال اخیر با فارغ التحصیل شدن دانشجویانی که هم اکنون در سنگرهای علمی و فکری مشغول انجام وظیفه هستند بهترین دلیل این مدعاست .

از آنجائیکه تحول و پویائی برنامه های آموزشی کما و کیفا یکی از بهترین ارتقاء علمی و کاربردی مراکز آموزشی است ،رشته الهیات و معارف اسلامی وارشاد دانشگاه امام صادق (ع ) در جهت تحول برنامه آموزشی مقطع کارشناسی ارشد خود به تاسیس شاخه های فقه و اصول ، فلسفه و کلام ، قران و حدیث و ارشاد با اهداف زیر پرداخته است
 :


1- آشنایی تخصصی با فقه و اصول در حدود دوره سطح در حوزه های علمیه و تاریخ فقه و فقها

2- آشنایی تخصصی با آیات و احادیث ، تاریخ و علوم قرآنی و روش های مختلف تفسیری

3- آشنایی تخصصی با تاریخ فلسفه ، فلسفه، کلام و عرفان اسلامی و سایر مکتب های مهم فلسفی

 -4
آشنایی تحلیلی با تاریخ اسلام

5- آشنایی با عقاید ، تاریخ ادیان و فرق اسلامی


6- آشنایی با کلیاتی ازعلم سیاست و اقتصاد

-7
 آشنایی با روش تحقیق و تدریس در مراکز عالی آموزشی وتحقیقاتی علوم انسانی در داخل و خارج از کشور

-8
 آشنایی با ادبیات و زبان عربی و یک زبان خارجی در حد مکالمه . ترجمه نگارش و تبیین معارف اسلامی


پنج شنبه 22/4/1391 - 10:50 - 0 تشکر 471684

فلسفه



هدف 

تربیت محقق آشنا به فلسفه اسلامی و سایر مكتب‌های مهم فلسفیو نیز تربیت مدرسان و استادان فلسفه برایدانشگاههایكشور هدف این رشته است. 

رشته فلسفه یك رشته آموزشی است كه كلیه پرسش‌های بنیادی انسان را نسبت به مسائل وجود، هستی، جهان پیرامون انسان و حقیقت انسان بررسی می‌كند پرسش‌هایی كه زمانیبه ارزشهای دینی و معنوی بر می‌گردد كه همان فلسفه دینی است و زمانی مربوط به ارزش های اخلاقی و مبانی ارزش های اخلاقی است كه به عنوان فلسفه اخلاق آن را می‌شناسیم و گاه مبانی نظام حكومتی را در بر می‌گیرد كه همان فلسفه سیاسی است و گاهی نیز شامل مبانی هنر و زیباشناسی و موضوعاتی از این دست می‌شود.

البته در دوره كارشناسی رشته فلسفه، دانشجویان شناخت مفصلی درباره تاریخ فلسفه غرب به دست می‌آورند. یعنی سیر تاریخی فلسفه را از فلسفه یونان تا زمان حاضر بررسی می‌كنند و تا حدودی نیز سیر تاریخی فلسفه اسلامی را مطالعه كرده و به مفاهیم و مسائل اساسی فلسفه اسلامی و پاسخ های فلسفه اسلامی به پرسش های بنیادی فلسفه می‌پردازند. همچنین علاوه بر تاریخ فلسفه، فیلسوفان مهم تاریخ فلسفه را به عنوان تك فیلسوف مورد بررسی قرار می‌دهند و شعب فرعی مباحث فلسفه مثل فلسفه دین، فلسفه اخلاق ، فلسفه علم، معرفت‌شناسی و زمینه‌های گوناگون مسائل فلسفی مانند فلسفه‌های تطبیقی را مطالعه می‌كنند. 

ماهیت

برای تعریف فلسفه بهتر است كه تفاوت آن را با سایر علوم توضیح داد چرا كه سایر علوم هریك به بخشی از موجودات عالم هستی می‌پردازند و آنها را مورد مطالعه و بررسی قرار می‌دهند. برای مثال یك گیاه‌شناس از بین همه موجودات هستی فقط گیاه را گزینش كرده و درباره آن سخن می‌گوید و یا یك ستاره‌شناس تنها اجرام آسمانی را مطالعه می‌كند. اما فلسفه درباره یك موجود گزینش شده سخن نمی‌گوید بلكه همه امور را در عالم هستی مورد بررسی قرار داده و با تمام موجودات سروكار دارد. مثلا در فلسفه از خدا گرفته تا انسان ، از عالم طبیعت گرفته تا ماوراء طبیعت و از روح انسان و موجودات غیرمادیگرفته تا اجسام ، مورد بحث و گفتگو قرار می‌گیرد. 

تفاوت دوم فلسفه با سایر علوم نیز در این است كه در فلسفه مسائلی عام و كلی كه درباره هر موجودی قابل طرح است، مورد مطالعه و تحقیق قرار می‌گیرد. برای مثال این سؤال كه یك موجود مادی است یا غیرمادی، درباره هر موجودی از خدا گرفته تا یك تكه سنگ قابل طرح می‌باشد. 

حال این دو فرق اساسی فلسفه با سایر علوم باعث شده كه این علم بتواند به سوالاتی پاسخ دهد كه پاسخش بر عهده هیچكدام از علوم خاص به خصوص علوم تجربی نیست. برای مثال این سوال كه آیا غیر از موجودات مادی كه در عالم می‌بینیم، موجودات غیرمادی نیز در عالم هستند؟ و آیا انسان فقط در همین وجود فیزیكی و بدن مادی خلاصه می‌شود یا هویت دیگری هم دارد كه مادی نیست؟ و مهمتر از همه این كه آیا كل هستیمتكیبه خالقیاست و از او بوجود آمده و یا عالم هستیبی‌نیاز از خالق است؟ و دهها سوال دیگر، در هیچكدام از علوم، بخصوص علوم تجربی پاسخ داده نمی‌شود و در واقع وظیفه این علوم پاسخ به سوالهای فوق نیست. 

در حالی كه سوالهای مورد نظر برای انسان كنجكاو مطرح است و نمی‌توان به انسان دستور داد كه درباره این مسائل فكر نكند بلكه دانش خاصی لازم است كه عهده‌دار و پاسخگوی این گونه سوالها باشد و فلسفه همین دانش خاص است یعنی فلسفه به این دسته از سوالهای اساسی كه برای ذهن بشر مطرح است و به نوعی جهان‌بینی هر انسان را می‌سازد، پاسخ می‌دهد و از همین‌جا می‌توان نتیجه گرفت كه برخلاف تصور كسانی كه فكر می‌كنند فلسفه دانش زائد و بیهوده‌ای است و همه نیازهای فكری و علمی بشر را همین علوم و دانش‌های تجربی می‌توانند پاسخ دهند صحیح نیست، بلكه نیاز به فلسفه یك نیاز ذاتی برای ذهن انسان است.


توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه 

توانایی علمی: ریاضیات قوی، زیرا ریاضیات پلی مناسب برای رفتن به سوی فلسفه می‌باشد. 
توانایی جسمی: صاحب‌نظر باشد یعنی هم قدرت ذهنی و هم خلاقیت داشته باشد. 
علاقمندیها: نوعی علاقه ذاتی به فلسفه برای بدست آوردن پاسخ سوالاتی نظیر روابط علت و معلول در جهان هستی، ضروری می‌باشد . 
هركس ریاضیات یا هندسه نمی‌داند، وارد نشود!? این جمله بر سر در آكادمیكه افلاطون در زمان خویش تاسیس كرده و در آن فلسفه تعلیم می‌داد، نقش بسته بود. چرا كه ریاضیات نیز مانند فلسفه با مسائل ذهنی، انتزاعی و غیرتجربی سروكار دارد و برای موفقیت در ریاضیات بخصوص ریاضیات جدید نیز باید ذهن خود را از مسائل تجربی دور كرده و در حوزه استدلال تعمق و تفكر كرد. 

به همین دلیل یكیاز راههای موفقیت در فلسفه آشنایی اولیه با ریاضیات و مباحث ریاضیاست. یعنی ریاضیات پلی مناسب برای رفتن به طرف فلسفه می‌باشد.

علاقمندی به فلسفه یكی دیگر از عوامل موفقیت در این رشته است.

تنها فردی می‌تواند در این رشته موفق گردد و صاحب‌نظریه باشد كه هم قدرت ذهنی و خلاقیت داشته و هم به این رشته بسیار علاقمند باشد.


پنج شنبه 22/4/1391 - 10:50 - 0 تشکر 471685

مددکاری اجتماعی




رشته مددکاری اجتماعی همچنانکه از اسم آن پیداست به عنوان یکی از رشته های موردنیاز برای کشوری مانند ایران که از آسیب های اجتماعی فراوانی رنج می برد می باشد واهمیت آن را آنهایی که با ناملایمات اجتماعی در ارتباط هستند به خوبی درک می کنند رشته ای که عواطف انسانی، حوصله و صبر، خویشتنداری و ایجاد امیداواری و تحلیل ونظریه پردازی برای مشکلات مددجویان عزیز را در خود جا داده است و افرادی که اینرشته را انتخاب می کنند فقط در صورت علاقه موفق خواهند بود.

در بسیاری از اوقات از مددجویان پرخاش هایی سر می زند که تحمل آن دشوار است در واقعشما که این رشته را انتخاب می کنید سپر بلای بسیاری از مدیران میانی و گاه ارشد خودهستید یک مددکار اجتماعی با توجه به آنچه خوانده و از طریق تجربه و مشاهده در جامعهدرک کرده باید ابتدا گوش شنوا برای شنیدن حرفهای مددجو و خود داشته باشد و او رابدون هیچ تعارفی با واقعیات آشنا کند و از دادن قول های ناشدنی به مددجوی خود پرهیزنماید برای درک بهتر این مطالب شما را به مطالعه دروس این رشته دعوت می کنیم.

پنج شنبه 22/4/1391 - 10:51 - 0 تشکر 471687

مطالعات خانواده




هدف و ماهیت :


این رشته به مطالعات و بررسی سیستماتیک و علمی خانواده ها از دیدگاه فقهی ، حقوقی ، اجتماعی ، روانشناسی بر مبنای تفکرات اسلامی خواهند پرداخت و مجموعه ای هماهنگ از فعالیت های پژوهشی و آموزشی است که موجب احاطه و دستیابی دانشجو به آثار علمی ، تهیه متون تحقیقاتی و نوآوری و کمک به تعمق اطلاعات ، پیشرفت و گسترش مرزهای دانش در زمینه خانواده خواهد بود. 
هدف این رشته عبارت است از تربیت و تقویت افراد کارشناس جهت مشاوره و رسیدگی به مسائل خانواده در سطح کارشناسی ، تقویت و توسعه مطالعات و تحقیقات دانشگاهی در زمینه مسائل خانواده که زیربنای آن تفکرات و جهان بینی اسلامی است، کمک به تربیت افراد متخصص در امر خانواده با آشنایی به علوم روانشناسی ، علوم تربیتی ، علوم اجتماعی ، فقه و حقوق در اسلام در سطح دکتری و تقویت و تعمیق بینش های علمی و تحقیقاتی در مسائل خانواده به منظور تغییر می باشد. 

نقش و توانایی در این رشته عبارتست از :
تربیت و تقویت افراد کارشناس در زمینه حقوقی و اجتماعی ، تربیت افراد کارشناس در مراکز مشاوره آموزش و پرورش و آموزش عالی ، آموزش کارشناسان به منظور ایجاد کانون های مشاوره خانواده در کل جامعه ، تربیت و تقویت نیروی مورد نیاز سازمان بهزیستی جهت امداد و مددکاری. 
طول دوره کارشناسی این رشته 4 سال و نظام آموزشی واحدی می باشد کلیه دروس نظری و علمی آن در 8 نیم سال تحصیلی ارائه می شود. تعداد کل واحدهای آموزشی در این دوره حدود 135 واحد است.


توانایی‌های لازم :
دانشجوی مطالعات خانواده باید با فرهنگ غنی و ارزشمند اسلامی, پیوند عمیقی داشته باشد. همچنین لازم است که از دو ویژگی مهم خوب گوش دادن و خوب سخن گفتن بهره‌مند باشد و بتواند با شخصیت متعادل خود بر دیگران تأثیر گذاشته و آنها را به درستی راهنمایی کند.


موقعیت شغلی در ایران :
فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در مراکز مشاوره وزارت آموزش و پرورش ، سازمان بهزیستی و مراکز مشاوره خصوصی و دولتی فعالیت نمایند.

درس‌های این رشته در طول تحصیل :

دروس اصلی:
قواعد صرف عربی، قواعد نحو عربی، تجزیه و ترکیب، ترجمه و درک متون عربی، مأخذشناسی اسلامی، اصول فقه، حقوق اساسی، آشنائی با کلیات علوم قرآنی و حدیث، تربیت در اسلام، روانشناسی عمومی، آسیب‌شناسی روانی، روانشناسی اجتماعی، مبانی جامعه‌شناسی مفاهیم اساسی،‌مبانی مددکاری اجتماعی، ریاضیات پایه، مبانی جمعیت‌شناسی.

دروس تخصصی :
متون تخصصی فقه، فقه تطبیقی، قواعد فقه، تفسیر موضوعی قرآن در زمینه‌های حقوق متقابل افراد خانواده نسبت به هم، ارث، وصیت، طلاق، حدود، دیات، قصاص و شهادت، روانشناسی تربیتی، بهداشت روانی، مسائل نوجوانان و جوانان، خانواده درمانی، روانشناسی رشد کودکی، جامعه‌شناسی خانواده،‌ جامعه‌شناسی روستایی، جامعه‌شناسی تاریخی خانواده، آمار و احتمال،‌ روش تحقیق نظری، روش تحقیق عملی، زبان تخصصی، آسیب‌شناسی اجتماعی، حقوق مدنی،‌ کارورزی . 


پنج شنبه 22/4/1391 - 10:51 - 0 تشکر 471688

کاردانی امور مالیاتی و مالی




وضعیت اقتصاد و چرخش مسائل پولی و مالی در كشورها به طور كلی به سمتی حركت كرده كهمالیات جزء جدا ناپذیری است از اقتصاد سالم كشورها . 

كشورهایی كه مالیات در آنهاجریان دارد در واقع سازندگی و آبادانی و در آن كشورها نهادینه شده است. دورهکاردانی امورمالی ومالیاتی یکی از دوره های تحصیل آموزش عالی است و هدف از آن آموزشو تربیت افرادی است که پس از یک آموزش دو ساله نظری و عملی قسمتی از نیازهای وزارتامور اقتصادی و دارایی را در زمینه های مالیاتی تامین نمایند.

طول دوره و شکل نظام

طول دوره کاردانی امور مالی و مالیاتی 5/2 سال است و کلیه دروس رسمی آندر مدت 5 نیمسال ارائه و برگزار می گردد. طول هر نیمسال 17 هفته می باشد


علاوهبر این دانشجویان در تمام مدت تحصیل صبحها موظفند زیر نظر مرکز آموزش عالی در مراکزمالی کارآموزی نمایند و کلاسهای آنان در بعد از ظهرها تشکیل می گردد


پنج شنبه 22/4/1391 - 10:51 - 0 تشکر 471689

اقتصاد حمل و نقل



رشته علوم اقتصادی مجموعه دانش های مربوط به اقتصاد را مورد بحث و بررسی قرار می دهد . این مجموعه که حاصل سلسله ای از اندیشه ها و تفکرات است تا محور قرار دادن بررسی منابع کمیاب و تلاش برای استفاده بهینه از منابع محدود طبیعی و همچنین نیروی کارانسانی در پی آنست تا با چینش دقیق اجزاء و عناصر گوناگون اقتصادی در کنار یکدیگراز منابع کمیاب یاد شده به گونه ای استفاده نماید که بیشترین میزان ممکن از خواسته های انسانی تامین گردد .

بدین سبب گرایش های مختلفی در رشته علوم اقتصادی به وجودآمده است که یکی از آنها گرایش اقتصاد حمل و نقل می باشد . هدف از تاسیس چنین گرایشی آشنا نمودن دانشجویان با مفاهیم و ویژگی های اقتصادی حمل و نقل ، روشه ای حمل و نقل سنتی و مدرن ، انتخاب وسیله ارزیابی خدمات حمل و نقل ، ارزشیابی طرح ها و پروژه های حمل و نقل و مواردی دیگر از این نوع و بررسی نظریه های گوناگون ارائه شده در زمینه ارتباطی حمل و نقل و توسعه اقتصادی است . در این گرایش همچنین نکات ویژهای در خصوص حمل و نقل زمینی ، دریایی ، هوایی ، خطوط و لوله های نفتی مورد بررسی قرار می گیرد
 . 

حمل و نقل از دو بخش تشکیل شده یکی زیر ساختارهای حمل و نقل ودیگری وسایل حمل و نقل . برای استفاده بهینه از این سیستم حمل و نقل این رشته در دانشگاه آزاد برگزار می گردد تا امکان تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص مورد نیازکشور در حد کارشناسی فراهم کند . توسعه حمل و نقل همانطور که همگان اطلاع دارند ،به طور روز افزون از دانش و تکنولوژی بالایی برخوردار است پس بنابراین در ایران هم، امروز می بایستی همراه با این افزایش دانش و تکنولوژی یعنی فنون جدید حمل و نقل نیروهای ماهر و متخصصی تربیت کنیم تا بتوانیم این سیستم حمل و نقل را چه از نظر زیرساختارهای حمل و نقل ، چه از نظر وسائط حمل و نقل بصورت بهینه مورد استفاده قرار دهند .

رابطه علم اقتصاد با سایر علوم :
 بر اساس همین دیدگاهها ، علم اقتصاد باسایر علوم و به خصوص علوم پایه هم آمیختگی شدیدی پیدا کرده ، یکی از بارزترین رشته هایی که اخیرا در این رشته مورد استفاده قرار می گیرد ریاضیات و آمار است و توصیه می کنیم دانش جویان دوره دبیرستانی که دارای زمینه قوی ریاضی و آمار نیستند ادامه این رشته را در دوره کارشناسی و کار شناسی ارشد باید منتفی کنند و بر عکس دانشجویانی که در دوران دبیرستان از رشته آمار و ریاضی قوی تر بر خوردارند مطمئنامی توانند در دوره های بسیار بسیار بالاتری در این رشته موفق شوند . البته متاسفانه اخیرا در چارچوب آموزش و پرورش دانش آموزانی را به سمت این رشته هدایت می کنند که از ریاضیات ضعیف تری بر خوردارند . و به همین دلیل دانشجویانی که در دوره دبیرستاناز رشته اقتصاد فارغ التحصیل می شوند در دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد دچار مشکلات بسیار شدیدی خواهند شد بنابراین ما توصیه می کنیم که دانشجویانی که می خواهند ادامه تحصیل دهند به خصوص در رشته اقتصاد باید از آمار و ریاضی نسبتا قوی تری برخوردارباشند . در مفهوم عامیانه می گویند اقتصاد علم پول است اما مطمئنا فقط علم پول نیست . و ما باید امکان استفاده از اطلاعات آماری را به گونه ای داشته باشیم که بتوانیم مشکلات آینده را هم پیش بینی کنیم.

پنج شنبه 22/4/1391 - 10:52 - 0 تشکر 471691

امورگمركی


ماهیت:


نقش مهم و حساس گمرك در حمایت از صنایع و تولیدات داخلی و اجرای مطلوب سیاست‌های تجارت خارجی ایجاب می‌كند كه نیروی انسانی سازمان گمرك جمهوری اسلامی ایران با گذراندن دوره‌های آموزشی عالی،‌ دانش و تجربه مورد نیاز گمرك را برای توانایی انجام وظایف محوله و كارآیی مطلوب كسب نمایند. دوره كاردانی امور گمركی با برنامه‌ای كه پاسخگوی نیازهای روز جامعه گمركی جمهوری اسلامی ایران است، می‌تواند كادر كارآمد و ورزیده گمركی را در بخش دولتی و بخش خصوصی تربیت كند. در واقع هدف این دوره تربیت افرادی است كه بتوانند قسمتی از نیروی انسانی مورد نیاز بخش دولتی را به ویژه در ارتباط با اجرای قانون امور گمركی و آئین‌نامه اجرایی آن،‌مقررات صادرات و واردات و دیگر قوانین و مقررات مرتبط با گمرك تأمین‌كنند.

موقعیت شغلی در ایران:

فار‎غ‌التحصیلان دوره كاردانی امور گمركی قادر به انجام فعالیت‌های زیر خواهند بود:
ارائه خدمت مفید در مشاغل ارزیاب گمرك، مدیر امور گمركی، كارشناسی امور گمركی (در صورت كسب تجارب و احراز شرایط) و سایر امور فنی و اجرائی مربوط، جهت اجرای وظایف اصلی گمرك ایران.

درس‌های این رشته در طول تحصیل :

دروس پایه و اصلی:

اقتصاد خرد، اقتصاد كلان، ریاضیات پایه، كلیات حقوق، حقوق و مقررات مدنی ، حقوق تجارت، حقوق اساسی و آشنائی با تشكیلات جمهوری اسلامی ایران، مبانی سازمان و مدیریت، مالیه عمومی و خط‌مشی مالی دولت‌ها، مسائل بانكی و اعتبارت اسنادی، مكاتبات بازرگانی به زبان انگلیسی، اصول بیمه.

دروس تخصصی:

قوانین و مقررات گمركی، طبقه‌بندی كالا، شیمی كانی‌ها و فلزات، شناخت الیاف‌سنجی و مصنوعات آنها، سازمان‌ها و كنوانسیون‌های بین‌المللی گمركی، آشنایی با صنعت حمل و نقل، مقررات عمومی صادرات و واردات، زبان انگلیسی متون تخصصی،‌ سازمان و وظایف گمرك.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.