• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن ادبيـــات > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
ادبيـــات (بازدید: 8694)
چهارشنبه 28/10/1390 - 21:35 -0 تشکر 418851
تاثیر قرآن مجید و حدیث در شعر شاعران

قرآن مجید كلام خداوند و كتاب دینی مسلمانان، بی گمان سنگ زیرین و محور بنیادین فرهنگ و تمدّن برجسته و با شكوه اسلامی است، و آثار مبارك و خجستهٔ آن در همهٔ ابعاد و اضلاع این فرهنگ فرخنده آشكار است. و نیز احادیث که جان مایه زندگی ما مسلمانان است نیز تاثیری شگرف بر شاعران بزرگ داشته که با یاری خدای بزرگ، و همت شما کاربران بزرگوار بتوانیم گوشه‌هایی از اثر گذاری‌های این كتاب عظیم آسمانی و احادیث معتبر را بر شعر و ادب پارسی بازنماییم.

چهارشنبه 9/1/1391 - 15:53 - 0 تشکر 443071

جان موسی صفات او روشن                  به تجلی و شخص او سینا


  این بیت تلمیح دارد به آیه‌ی:


ولمّا جآء موسی لِمیقاتِنا وَ كَلّمه رَبّه قالَ رَبِّ أرِنی أنْظر إلیكَ قالَ لَنْ تَرانی وَ لكِن انْظُر ْاِلی الجَبلِ فَاِنْ اسْتَقَرّ مَكانَهُ فَسَوْفَ تَرانی فَلَمّا تَجَلّی رَبّه لِلْجَبلِ جَعَلَهُ دَكّاً وَ خَرّ موسی صَعِقاً فَلَمّا أفاقَ قالَ سُبْحانَكَ تَبْتُ إلَیْكَ وَ أناَ أول الْمؤمِنینَ.


 و چون قوم دیدن خدا را  درخواست كردند، موسی با هفتاد نفر از بزرگان قومش كه انتخاب شده بودند، در زمان معین  به وعده گاه ما آمد و خدا با وی سخن گفت. موسی [به درخوست جاهلانه‌ی قوم خود] عرض كرد:خدایا! خود را به من بنما تا [بی حجاب]جمال تو را ببینم.خدا در پاسخ او فرمود:تا ابد مرا نخواهی دید، ولی  در كوه بنگر. اگر كوه طور  بر جای خود برقرار تواند ماند، تو نیز مرا خواهی دید؛‌پس آن گاه كه خدا بر كوه تابش كرد،كوه را متلاشی ساخت و موسی بی هوش افتاد.آن‌گاه‌ كه به هوش آمد، عرض كرد: خدایا!تو منزه و برتری (از رؤیت و چنین اندیشه)؛ به درگاه تو توبه كردم. من (از قوم خود) اول كسی هستم كه ( به تو و پاكی ذات تو از هر آلایش جسمانی) ایمان دارم.(اعراف،143).

چهارشنبه 9/1/1391 - 15:53 - 0 تشکر 443072

برو جان پدر تن در مشیت ده كه دیر افتد          ز یأجوج تمنّا رخنه در سد «ولوشینا»


  در این بیت، آرزوها به قوم یأجوج و مأجوج تشبیه شده اند؛زیرا براساس روایات، آن‌ها می‌كوشند سد اسكندر را از میان بردارند و همیشه كارشان ناتمام می‌ماند و آن سد هم‌چنان باقی است. خواست و اراده‌ی الهی  (و لوشینا) را به آن سد تشبیه كرده است كه تلمیح دارد به آیه‌ی:


ءاتونی زُبَرَ الحَدیدِ حَتی إِذا ساوی بَیْنَ الصَّدَفَیْن قالَ النْفُخُوا حَتّی إذا جَعَلَهُ نارًا قالَ ءاتوُنی اُفْرِغْ عَلَیْهِ قِطْراً . فَما اسْتَطعوا أَْ نیَظْهُروهُ و ما اَسْتَطعُوا لَهُ نَقْباً .


 و گفت: قطعه‌های آهن بیاورید. آن گاه دستور داد كه زمین را تا به آب بكََنند و از عمق زمین تا مساوی دو كوه از سنگ و آهن، دیواری بسازند.سپس آتش افروختند تا آهن گداخته شود، آن‌گاه مس گداخته بر (خلل و فرج) آن آهن و سنگ ریختند . از آن پس، آن قوم  برشكستن آن سد،بالا رفتن از آن  و رخنه‌كردن در آن،هرگز توانایی نیافتند.(كهف،96و 97).


 هم‌چنین عبارت «ولوشینا»، كه صورت دیگری از «ولوشئنا» و به معنی «و اگرمی‌خواستیم» است، در چندین آیه‌ی قرآن آمده است؛ از جمله :( 176 انعام، 86 اسراء،51 فرقان ، 13 سجده و 28 انسان). 

چهارشنبه 9/1/1391 - 15:53 - 0 تشکر 443073

آن كه دشتی جادویی را در عصایی گم كند     یك شبان از ملك او بی تهمت مستنكری


  این بیت تلمیح دارد به جریان اژدها شدن عصای حضرت موسی و شكست و رسوایی ساحران كه در آیات سوره اعراف آمده است :


‌فَالْقی عَصاه فَإذا هِیَ ثُعْبان مُبین… فَغَلَبوا هنالِكَ وَ انْقَلَبوا صاغِرینَ.


موسی هم عصای خود را افكند؛ به ناگاه آن عصا،به صورت اژدهایی عظیم پدیدار گردید … سرانجام،ساحران با وجود آن سحر بزرگ از آن جا مغلوب و خوار بازگشتند.(اعراف،117و 119).

چهارشنبه 9/1/1391 - 15:54 - 0 تشکر 443074

آن‌كه چون خلوت‌سرای خلوتش خالی كند         شعله ریحانی نجانه اخگر اخگری


  مصراع اول، تلمیح دارد به آیه‌ی


 … واتّخَذَ اللهُ إبراهیمَ خَلیلاً.


… خدا ابراهیم را به مقام خاص دوستی خود برگزید.(نساء،125).


مصراع دوم نیز تلمیح دارد به داستان به آتش افكندن حضرت ابراهیم و گلستان شدن آتش بر او كه در این آیه آمده است :


قُلْنَا یا نارُ كُونیِ بَرْداً وَ سَلاماً عَلی إبراهیمَ.


 پس آن قوم، آتشی سخت افروختند و ابراهیم را در آن افكندند. ما خطاب كردیم كه‌ای آتش!  برای ابراهیم سرد و سالم باش.(انبیاء،69)

چهارشنبه 9/1/1391 - 15:54 - 0 تشکر 443075

آن كـه قــوم نــوح را از تـنـد بــاد لاتـذر       در دو دم كرد از زمین آسیب قهرش اسپری


 بیت تلمیح دارد به داستان حضرت نوح و نفرینی كه درحق قوم خود نمود. این مطلب در آیه  وَ‌قالَ نوحَُ رَبِّ لاَتذَرْ عَلَی الأرْضِ مِنَ الكافِرینَ دیّاراً ؛« و نوح عرض كرد: پروردگارا [اینك كه قوم از كفر و عناد دست نمی‌كشند] تو هم این كافران را هلاك كن و از آن‌ها دیاری بر روی زمین باقی مگذار.» (نوح، آیهٔ 26) آمده‌است.

چهارشنبه 9/1/1391 - 15:54 - 0 تشکر 443076

آن‌كه آدم را «عصی آدم» ز پا افكنده بود         گر نه‌از «ثم اجتباه» اوش دادی یـاوری


 مصراع اول تلمیح دارد به آیهٔ… وَعَصی آدَم ربَّه فَغوَی؛« و آدم نافرمانی خدای كرد و گمراه شد.» ( طه، آیهٔ 121)

چهارشنبه 9/1/1391 - 15:55 - 0 تشکر 443078

آن‌كه ترك یك ادب بر پیشگاه حضرتش        وقـف كـرد ابلیس را بـر آستـان مدبـری


  بیت تلمیح دارد به داستان رانده شدن شیطان از درگاه الهی به خاطر سجده نكردن بر حضرت آدم كه درچند جای قرآن آمده‌است؛‌از جمله در آیه وَإذْ قُلْنا لِلْمَلاِئكَةِ اسْجُدوا لآدَم فَسَجَدُوا إلاّ اِبْلیسَ أبی وَ اسْتَكْبَرَ وكانَ مِنَ الكافِرینَ ؛« و چون فرشتگان را فرمان دادیم كه بر آدم سجده كنند، همه سجده كردند؛ مگر شیطان كه ابا و تكبر ورزید و از فرقهٔ كافران گردید.» (بقره، آیهٔ 34)

چهارشنبه 9/1/1391 - 15:55 - 0 تشکر 443079

آن كه قهرش داد انجم را شیـاطین افكنی        وآن كه لطفش داد آتش را سمندر پروری


  بیت تلیمح دارد به آیهٔ وَ لَقَدْ زیّنَا السَّماءَ الدّنیا بِمَصابیحَ وَ جَعلْناها رجوماً لِلشَّیاطین وَ اَعْتَدْنا لَهمْ عَذابَ السَّعیر؛« و ما آسمان دنیا را به چراغ‌های (انجم) رخشان زیب و زیور دادیم و به تیر شهاب آن ستارگان، شیاطین را راندیم وعذاب آتش فروزان را بر آن‌ها مهیّا ساختیم.» (مُلك، آیهٔ 5)

چهارشنبه 9/1/1391 - 15:56 - 0 تشکر 443080

آن‌كه اندر كارگاه «كن فكـان» ابداع او       بی اساس مایه‌ای از مایه‌های عنصری


  ترجمه تحت اللفظی «كن فكان»، «باش و شد» است كه خدای، هر چیز را كه ‌گوید:‌«باش»، آن چیز به وجود می‌آید و «شد» تحقق می‌گیرد. شبیه «كن فیكون» «باش و باشد». این تعبیر قرآنی در این آیه آمده‌است : إنّما أمْرهَُ إذا أرادَ شَیْئاً أنْ یَقولَ لَه كنْ فَیكونَ؛« فرمان نافذ خدا (در عالم) چون ارادهٔ خلقتِ چیزی كند، به محض این‌كه گوید موجود باش، بلافاصله موجود خواهد شد.»


(یس، آیهٔ 82)


در تفسیر این آیهٔ مباركه، حضرت امیر«ع» فرموده: امر خدای متعال فعل و ایجاد اوست و الا از خدا امری كه صدا و ندایی بگوش رسد، نبوده و ممكنات در حال عدم و نیستی،گوشی كه ندای خدا را بشنوند، ندارند.

چهارشنبه 9/1/1391 - 15:56 - 0 تشکر 443082

نسیم باد در اعجاز زنده كردن خاك        ببـرد آب همـه معجـزات عیسـی را


  در این بیت به معجزهٔ حضرت عیسی (زنده كردن مرده) اشاره شده‌است كه در آیهٔ  وَ اُحْیِ الْمَوتی بِاذْنِ الله…؛«… و مردگان را به‌امر خدا زنده كنم… » (آل عمران، آیهٔ 49) آمده‌است.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.