اگه اجازه بدین بحثو بنده پی بگیر بگیرم تا ایشالا سركار دهكده2010
فرصت تنفسی پیدا كنن...
مباحث این پست رواز كتاب آیت الله دستغیب انتخاب كرده ام:
و فرش مرفوعه* انا انشاءنا هن انشائا * فجعلنا هن ابكارا* عربا
اترابا* لاصحاب الیمین*
و فرشها (زنانی) افراشته (بلندبالا) *همانا ما پدید آور آنها را پدید
آوردنی * پس گردانیدیم آنهارا شوی نادیدگانی * شوهر دوستانی همسالان* برای یاران
راست*
نعمتهای بهشتی نیز مراتبی دارند
قبلا مشخص شد كه اصحاب یمین در درجات نازلتری نسبت به اصحاب یقین (السابقون
السابقون) قراردارند. این تفاوت در آیات این سوره هم مشخص است مثلا در مورد
السابقون عنوان فرموده "وفاكهه مما یتخیرون: (و میوه از آنچه مایل باشند) امام
درباره اصحاب یمین فرموده : "و فاكهه كثیره"(و میوه فراوان) اصحاب یمین
"مما یتخیرون" ندارند و بطور كلی از میوه های بهشتی متنعم می شوند درحالیكه
سابقین هرچه میل كنند برایشان فراهم می شود.
فرشهای گسترده
بعضی از مفسرین "فرش" را معنی كرده اند به فرشهایی بهشتی و
بیانی از علی علیه السلام نیز دراینباره نقل شده كه "فرش مرفوعه" یعنی
فرشهای برداشته شده بربالای سریرهای افكنده و سیصد گز از سطح بهشت بالا است و
هنگامیكه مومن اراده نشستن می كند پایین می آید.
بعضی مفسرین فرموده اند فراش كنایه از همسر است و "فرش
مرفوعه" با استناد به روایتی از پیامبر اسلام ص به زنهای دنیوی بهشتی اتلاق می شود غیر از حورالعین . زنهائیكه كه در
دنیا اهل ایمان اند و خدا جمال و كمالشان را در قیامت انشاء و ایجاد می فرماید.
تفسیر دوم با توجه به آیات بعدی بیشتر مصداق پیدا می كند.
در آیات بعدی به بیان صفات همسران بهشتی می پردازد. چه حوریان و چه
زنان دنیوی كه بهشتی شده اند همیشه بكر می مانند و شوهر دوست هستند . (عربا
عترابا) عُرُب جمع عروب است بمعنی شیفته و واله. زنان بهشتی عاشق شوهر خود هستند
.محبت حقیقی كه راستی موجب شدت انس و لذت شوهر می گردد.اترابا نیز به معنی هم سن و
سال است . مردان بهشتی جوان و طبق روایان در سن 33 سالگی محشور می شوند. زنان
بهشتی نیز به همین سن هستند. چون همزاد و دوش به دوش مرد بودن در سن به محبت
نزدیكتر است.
"یمین" علی علیه السلام و اصحاب یمین دوستان اویند
لاصحاب الیمین
این همه نعمت برای كیست؟ برای اصحاب الیمین و از رسول خدا در تفسیر
این آیه نقل شده یمین علی علیه السلام است
كه از یمن علی علیه السلام دوستانش به این درجات می رسند . "سابقین" كه
قبلا ذكرشان رفت "شیعیان علی" علیه السلام هستند و "یمین"، "دوستان
علی" علیه السلام.
نكته دیگر اینكه هرچند دوستان علی در نهایت رستگار می شوند ولی گرفتار
حساب خواهند بود. باید مراحلی و منازلی را طی كنندتا به جوار علی علیه السلام
برسند. چنانچه در بحارالانوار از خود امیرالمومنین مروی است كه فرمودند بعضی از
شما به ما نمی رید مگر پس از سیصد هزار سال.
از دستان علی است ولی غرق گناه است، برای یك گناه صد سال معطل می شود.
یك لحظه اش هم طاقت فرسا است از این گذشته فراق علی علیه السلام طاقت فرساتر است..