• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 6338)
شنبه 8/5/1390 - 9:43 -0 تشکر 345424
تفسیر روزانه سوره واقعه

سلام

 

انشاءالله در این مبحث، روزانه تفسیر آیاتی از سوره ی واقعه رو خدمتتون قرار میدم. و البته در راستای ختم سوره ی واقعه در ایـــــــــــــــــــــــن تاپیک هم هست ؛ جهت یادآوری :)

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

چهارشنبه 26/5/1390 - 10:26 - 0 تشکر 354088

لا یَسمَعُونَ فِیهَا لَغْواً وَ لا تَأْثِیماً(25)

25 -در آن باغهاى بهشت نه لغو و بیهوده‏اى مى‏شنوند نه سخنان گناه‏آلود.

إِلا قِیلاً سلَماً سلَماً(26)

26 -تنها چیزى كه مى‏شنوند سلام است سلام!

هفتمین و آخرین نعمت آنها كه جنبه معنوى دارد این است كه : آنها در باغهاى بهشت نه لغو و بیهوده‏اى مى‏شنوند ، نه سخنان گناه‏آلود ( لا یسمعون فیها لغوا و لا تاثیما). نه در آنجا دروغ و تهمت و افترا وجود دارد ، و نه استهزاء و غیبت ، نه كلمات نیش‏دار ، نه تعبیرات گوشخراش ، نه سخنان لغو و بیهوده و بى اساس ، هر چه هست در آنجا لطف و صفا و زیبائى و متانت و ادب و پاكى است و چه عالى است محیطى كه سخنان آلوده در آن نباشد ، و اگر درست فكر كنیم بیشترین ناراحتى ما در زندگى این دنیا نیز از همین سخنان لغو و بیهوده و گناه‏آلود و زخم زبانهاو جراحات اللسان است ! سپس مى‏افزاید : تنها چیزى كه در آنجا مى‏شنوند سلام است سلام ! ( الا قیلا سلاما سلاما). آیا این سلام از ناحیه خداوند است ؟ یا از ناحیه فرشتگان ؟ یا خود بهشتیان نسبت به یكدیگر ؟ و یا همه اینها ؟ از همه مناسبتر تفسیر اخیر است چنانكه در آیات دیگر قرآن به سلام خداوند و فرشتگان و بهشتیان بر یكدیگر اشاره شده است.

آرى آنها جز سلام چیزى نمى‏شنوند ، سلام و درود خداوند و ملائكه مقربین او ، و سلام و درود خودشان به یكدیگر ، در آن جلسات پر شور و پر صفا كه لبریز از دوستى و محبت است.

محیط آنها آكنده از سلام و سلامت است ، و همین معنى بر تمام وجود آنها حكومت مى‏كند ، هر چه مى‏گویند بر همین محور دور مى‏زند و نتیجه تمام گفتگوها و بحثهاى آنها به سلام و صلح و صفا منتهى مى‏شود ،

 اصولا بهشت دار السلام و خانه سلامت و أمن و امان است چنانكه در آیه 127 انعام مى‏خوانیم لهم دار السلام عند ربهم

نمونه

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

چهارشنبه 26/5/1390 - 10:29 - 0 تشکر 354090

سلام

کسی میخونه؟ خب نخونین من خودم که می خونم کلی هم یاد میگیرم:)

وقتایی که نمی نویسم جویا میشید جناب نیری بعد که می نویسم هیچی.. باشه!

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

چهارشنبه 26/5/1390 - 12:19 - 0 تشکر 354163


سلام دوست خوبم
معلومه که میخونیم
بسیار عالیه
ممنون و همجنان منتظر مطالب خوبت هستیم

خورشید آرزوی منی گرمتر بتاب
چهارشنبه 26/5/1390 - 14:14 - 0 تشکر 354265

سلام

ممنون با سوره اش که هرشب می خونیم تفسیرشم گذاشتی.

اینجوری بهتر می فهمیم چی می خونیم

          کربلای جبهه ها یادش به خیر       سرزمین نینوا یادش به خیر               

 

       "شادی روح امام و شهدا صلوات"          

 

                                               

 
 
چهارشنبه 26/5/1390 - 14:42 - 0 تشکر 354288

dehkade2010 گفته است :
[quote=dehkade2010;591792;354090]سلام

کسی میخونه؟ خب نخونین من خودم که می خونم کلی هم یاد میگیرم:)

وقتایی که نمی نویسم جویا میشید جناب نیری بعد که می نویسم هیچی.. باشه!

به نام خدا

سلام

افرین بر دهکده همین که خودت بهترین اثر رو بگیری عالیه

اما مطمئن باش کسانیکه علاقمند به این مباحث هستند حتما دنبال میکنند ودعای گوی شما نازنینم هستند

درکار خیر خسته نشو سعی کن برای خدا باشه اگر هم فقط یک مشتری داری راضی باش بدون همین اگر یاد بگیره وعمل کنه فردا میتونه به افراد زیادی یاد بده

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

چهارشنبه 26/5/1390 - 16:12 - 0 تشکر 354343

با نام خدا و سلام
بله میخونیم هر مطلبی یه سری خوننده داره بخصوص مطلبی که از کتاب خدا باشه که مشتری اصلیش صاحب کتابه میخونیم خوب هم میخونیمش ادامه بده ..............

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

پنج شنبه 27/5/1390 - 10:42 - 0 تشکر 354667

وَ أَصحَب الْیَمِینِ مَا أَصحَب الْیَمِینِ‏(27)

27-و اصحاب یمین ، چه اصحاب یمینى ؟

بعد از بیان مواهب معنوى و مادى مقربان ، نوبت به اصحاب الیمین مى‏رسد ، همان جمعیت سعادتمندى كه نامه اعمالشان به علامت پیروزى در امتحانات الهى به دست راستشان داده مى‏شود ، و در اینجا به شش نعمت از نعم خداوند اشاره مى‏كند كه با مقایسه به نعمتهاى مقربان كه در هفت بخش آمده بود یك مرحله پائینتر است.

نخست براى بیان بلندى مقام آنها مى‏فرماید : اصحاب یمین ، چه اصحاب یمینى ؟ ! ( و اصحاب الیمین ما اصحاب الیمین).

و این برترین توصیفى است كه از آنها شده ، زیرا این تعبیر در مواردى به كار مى‏رود كه اوصاف كسى در بیان نگنجد ، و به هر حال این تعبیر بیانگر مقام والاى اصحاب الیمین است .


فى سِدْرٍ مخْضودٍ(28)

28 -آنها در سایه درختان سدر بى‏خار قرار دارند.

آیه بعد به نخستین موهبت این گروه اشاره كرده ، مى‏گوید : آنها در سایه درخت سدر بى‏خار قرار خواهند گرفت ( فى سدر مخضود).

در حقیقت این رساترین توصیفى است كه براى درختان بهشتى در قالب الفاظ دنیوى ما امكان پذیر است ، زیرا سدر به گفته بعضى از ارباب لغت درختى است تناور كه بلندیش گاهى تا چهل متر مى‏رسد ، و مى‏گویند تا دو هزار سال عمر مى‏كند ( و سایه بسیار سنگین و لطیفى دارد ) تنها عیب این درخت این است كه خاردار است ، ولى با توصیف به مخضود ( از ماده خضد بر وزن مجد به معنى بریدن و گرفتن خار است ) این مشكل نیز در درختان سدر بهشتى حل شده.

در حدیثى آمده است كه هر گاه بعضى از لغات قرآن براى یاران پیامبر (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) مشكل مى‏شد مى‏گفتند خداوند به بركت اعراب بادیه‏نشین و سؤالات آنها ما را بهره‏مند مى‏كند ، از جمله اینكه عربى بادیه‏نشین روزى خدمت پیامبر (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) آمد عرض كرد اى رسول خدا ! خداوند متعال در قرآن نام از درخت موذى و آزار دهى برده است ، و من فكر نمى‏كردم در بهشت چنین درختى باشد ! فرمود : كدام درخت ؟ عرض كرد : درخت سدر ، زیرا داراى خاراست ، پیامبر (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) فرمود : مگر خداوند نمى‏فرماید : فى سدر مخضود مفهومش این است كه خارهاى آنرا قطع كرده است ، و بجاى هر خار میوه‏اى قرار داده كه هر میوه‏اى هفتاد و دو رنگ ماده غذائى دارد كه هیچیك شباهتى به دیگرى ندارد!.

وَ طلْحٍ مَّنضودٍ(29)

29 -و در سایه درخت طلح پر برگ به سر مى‏برند ( درختى است خوشرنگ و خوشبو).

دومین موهبت این است كه آنها در سایه درختان طلح متراكم به سر مى‏برند ( و طلح منضود).

طلح درختى است سبز و خوشرنگ و خوشبو ، جمعى گفته‏اند همان درختان موز است كه برگهاى بسیار پهن و سبز و زیبا ، و میوه‏اى شیرین و گوارا دارد ، و منضود از ماده نضد به معنى متراكم است.

ممكن است این تعبیر اشاره به تراكم برگها یا تراكم میوه‏ها ، و یا هر دو باشد ، حتى بعضى گفته‏اند ، این درختان چنان پر میوه است كه ساقه و شاخه‏ها غرق میوه و پوشیده از آن مى‏باشد.

بعضى از مفسران گفته‏اند با توجه به اینكه درخت سدر برگهائى بسیار كوچك و درخت موز برگهائى بسیار پهن و بزرگ و گسترده دارند ذكر این دو درخت اشاره لطیفى به تمام درختان بهشتى است كه در میان این دو قرار دارد.

وَ ظِلّ‏ٍ ممْدُودٍ(30)

30 -و سایه كشیده و گسترده.

سومین نعمت بهشتى را چنین بیان مى‏كند و سایه كشیده و گسترده(و ظل ممدود). بعضى این سایه گسترده را به حالتى شبیه بین الطلوعین تفسیر كرده‏اند كه سایه همه جا را فرا گرفته است و در حدیثى در روضه كافى این معنى از پیغمبر گرامى اسلام نقل شده است . غرض این است كه حرارت آفتاب هرگز بهشتیان را متالم و ناراحت نمى‏كند ، و دائما در سایه‏هاى مطبوع و گسترده و روح‏افزا به سر مى‏برند.
وَ مَاءٍ مَّسكُوبٍ‏(31)

31 -و در كنار آبشارها . 

وَ فَكِهَةٍ كَثِیرَةٍ(32)

32 -و میوه‏هاى فراوانى.

لا مَقْطوعَةٍ وَ لا ممْنُوعَةٍ(33)

33 -كه هرگز قطع و ممنوع نمى‏شود

در مرحله چهارم به آبهاى بهشتى اشاره كرده مى‏فرماید : بهشتیان در كنار آبهائى آبشار مانند ( كه منظره فوق العاده زیبا و دل‏انگیزى دارد ) به سر مى‏برند ( و ماء مسكوب).

مسكوب از ماده سكب ( بر وزن كبك ) در اصل به معنى ریزش است، و از آنجا كه ریزش آب از بالا به پائین به صورت آبشار بهترین مناظر را ایجاد مى‏كند ، زمزمه‏هاى آن گوش جان را نوازش مى‏دهد و منظره آن چشم را فروغ مى‏بخشد ، این امر یكى از مواهب بهشتیان قرار داده شده است.

و البته آن درختها و آنهمه آب جارى دائم انواع میوه‏ها را نیز همراه دارد ، و لذا در پنجمین نعمت مى‏افزاید : و میوه‏هاى فراوانى ( و فاكهة كثیرة).

كه نه قطع مى‏شود و نه هیچگاه ممنوع مى‏گردد لا مقطوعة و لا ممنوعة).

آرى همچون میوه‏هاى این جهان نیست كه محدود به فصول معینى باشد ، و تنها چند هفته یا چند ماه در سال بر درخت ظاهر شود ، و نیز همچون میوه‏هاى این جهان نیست كه گاه خارها مانع چیدن آن است و گاه بلندى خطرناك درخت مانند نخل ، و یا مانعى در وجود خود انسان از تناول آن وجود داشته باشد ، و نه میزبان اصلى بهشت كه خداوند منان است و ماموران او بخل و منعى دارند بنابر این هیچ مانعى در كار نیست بلكه مقتضى كاملا موجود و مانع در هر شكل و هر صورت مفقود است.


وَ فُرُشٍ مَّرْفُوعَةٍ(34

34 -و همسرانى گرانقدر.

سپس به نعمت دیگرى اشاره كرده ، مى‏افزاید : آنها داراى همسران گرانقدرى هستند ( و فرش مرفوعة).

فرش جمع فراش در اصل به معنى هر گونه فرش یا بسترى است كه مى‏گسترانند و به همین تناسب گاه به عنوان كنایه از همسر به كار مى‏رود ( خواه مرد باشد یا زن ) . 

لذا در حدیث معروف از پیغمبر گرامى آمده است الولد للفراش و للعاهر الحجر : فرزندى كه از زن شوهردار متولد مى‏شود متعلق به همان خانواده است و اگر مرد فاسق و زناكارى در این میان بوده بهره‏اش تنها سنگ است ( و احتمال انعقاد فرزند از نطفه او پذیرفته نیست).

بعضى نیز فرش را به معنى حقیقى ( نه به معنى كنائى ) تفسیر كرده‏اند ، و آنرا اشاره به فرشها و بسترهاى بسیار گرانبها و پر ارزش بهشت دانسته‏اند ، ولى در این صورت ارتباط آیات بعد كه حكایت از حوریان و همسران بهشتى مى‏كند از آن قطع مى‏شود .

نمونه

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

پنج شنبه 27/5/1390 - 10:44 - 0 تشکر 354668

سلام

ممنون از همه.. بخاطر گله ی کوچیکم معذرت می خوام.

آره گلی.. چشم.. سعی میکنم خودم درس بگیرم... و برا خدا باشه

:-)

طاعات همه قبول
التماس دعا

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

دوشنبه 31/5/1390 - 23:45 - 0 تشکر 357148

dehkade2010 گفته است :
[quote=dehkade2010;591792;354090]سلام

کسی میخونه؟ خب نخونین من خودم که می خونم کلی هم یاد میگیرم:)

وقتایی که نمی نویسم جویا میشید جناب نیری بعد که می نویسم هیچی.. باشه!

ناراحت نباشین سركار دهكده خانم

ما ها هممون مطالبتونو می خونیم. فقط كافیه در صفحه اصلی انحمن قرآن و عترت نگاهی به تعداد بازدید كنندگان تاپیك بیاندازید.

اینكه دیگران پاسخی نمی دهند شاید بخاطر اینه كه اینحا مثل یه كلاس درسه كه همه دارن مطلب یاد می گیرن...

بااینحال از دوستان عزیزم می خوام برای اعلام حضور و ترغیب و ایجاد انگیزه نویسنده، روی دكمه سبز رنگ پایین ، سمت چپ هر پست جدیدی كه گذاشته می شه كلیك كنید

هزار دشمنم ار مي كنند قصد هلاك  گرم تو دوستي از دشمنان ندارم باك

حافظ عليه الرحمه

امضا: نيري

سه شنبه 1/6/1390 - 0:34 - 0 تشکر 357164

اگه اجازه بدین بحثو بنده پی بگیر بگیرم تا ایشالا سركار دهكده2010 فرصت تنفسی پیدا كنن...

مباحث این پست رواز كتاب آیت الله دستغیب انتخاب كرده ام:

و فرش مرفوعه* انا انشاءنا هن انشائا * فجعلنا هن ابكارا* عربا اترابا* لاصحاب الیمین*

و فرشها (زنانی) افراشته (بلندبالا) *همانا ما پدید آور آنها را پدید آوردنی * پس گردانیدیم آنهارا شوی نادیدگانی * شوهر دوستانی همسالان* برای یاران راست*

نعمتهای بهشتی نیز مراتبی دارند

قبلا مشخص شد كه اصحاب یمین در درجات نازلتری نسبت به اصحاب یقین (السابقون السابقون) قراردارند. این تفاوت در آیات این سوره هم مشخص است مثلا در مورد السابقون عنوان فرموده "وفاكهه مما یتخیرون: (و میوه از آنچه مایل باشند) امام درباره اصحاب یمین فرموده : "و فاكهه كثیره"(و میوه فراوان) اصحاب یمین "مما یتخیرون" ندارند و بطور كلی از میوه های بهشتی متنعم می شوند درحالیكه سابقین هرچه میل كنند برایشان فراهم می شود.

فرشهای گسترده

بعضی از مفسرین "فرش" را معنی كرده اند به فرشهایی بهشتی و بیانی از علی علیه السلام نیز دراینباره نقل شده كه "فرش مرفوعه" یعنی فرشهای برداشته شده بربالای سریرهای افكنده و سیصد گز از سطح بهشت بالا است و هنگامیكه مومن اراده نشستن می كند پایین می آید.

بعضی مفسرین فرموده اند فراش كنایه از همسر است و "فرش مرفوعه" با استناد به روایتی از پیامبر اسلام ص به زنهای دنیوی بهشتی اتلاق می شود غیر از حورالعین . زنهائیكه كه در دنیا اهل ایمان اند و خدا جمال و كمالشان را در قیامت انشاء و ایجاد می فرماید.

تفسیر دوم با توجه به آیات بعدی بیشتر مصداق پیدا می كند.

در آیات بعدی به بیان صفات همسران بهشتی می پردازد. چه حوریان و چه زنان دنیوی كه بهشتی شده اند همیشه بكر می مانند و شوهر دوست هستند . (عربا عترابا) عُرُب جمع عروب است بمعنی شیفته و واله. زنان بهشتی عاشق شوهر خود هستند .محبت حقیقی كه راستی موجب شدت انس و لذت شوهر می گردد.اترابا نیز به معنی هم سن و سال است . مردان بهشتی جوان و طبق روایان در سن 33 سالگی محشور می شوند. زنان بهشتی نیز به همین سن هستند. چون همزاد و دوش به دوش مرد بودن در سن به محبت نزدیكتر است.

"یمین" علی علیه السلام و اصحاب یمین دوستان اویند

لاصحاب الیمین

این همه نعمت برای كیست؟ برای اصحاب الیمین و از رسول خدا در تفسیر این آیه نقل شده یمین علی علیه السلام است كه از یمن علی علیه السلام دوستانش به این درجات می رسند . "سابقین" كه قبلا ذكرشان رفت "شیعیان علی" علیه السلام هستند و "یمین"، "دوستان علی" علیه السلام.

نكته دیگر اینكه هرچند دوستان علی در نهایت رستگار می شوند ولی گرفتار حساب خواهند بود. باید مراحلی و منازلی را طی كنندتا به جوار علی علیه السلام برسند. چنانچه در بحارالانوار از خود امیرالمومنین مروی است كه فرمودند بعضی از شما به ما نمی رید مگر پس از سیصد هزار سال.

از دستان علی است ولی غرق گناه است، برای یك گناه صد سال معطل می شود. یك لحظه اش هم طاقت فرسا است از این گذشته فراق علی علیه السلام طاقت فرساتر است..

هزار دشمنم ار مي كنند قصد هلاك  گرم تو دوستي از دشمنان ندارم باك

حافظ عليه الرحمه

امضا: نيري

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.