• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 6322)
شنبه 8/5/1390 - 9:43 -0 تشکر 345424
تفسیر روزانه سوره واقعه

سلام

 

انشاءالله در این مبحث، روزانه تفسیر آیاتی از سوره ی واقعه رو خدمتتون قرار میدم. و البته در راستای ختم سوره ی واقعه در ایـــــــــــــــــــــــن تاپیک هم هست ؛ جهت یادآوری :)

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

دوشنبه 11/7/1390 - 10:16 - 0 تشکر 371886

أَ فَرَءَیْتُم مَّا تحْرُثُونَ‏(63)

63 -آیا هیچ در باره آنچه كشت مى‏كنید اندیشیده‏اید ؟

ءَ أَنتُمْ تَزْرَعُونَهُ أَمْ نحْنُ الزَّرِعُونَ‏(64)

64 -آیا شما آن را مى‏رویانید ، یا ما مى‏رویانیم ؟

لَوْ نَشاءُ لَجَعَلْنَهُ حُطماً فَظلْتُمْ تَفَكَّهُونَ‏(65)

65 -هرگاه بخواهیم آن را تبدیل به كاه درهم كوبیده مى‏كنیم به گونه‏اى كه تعجب كنید !

إِنَّا لَمُغْرَمُونَ‏(66)

66 -(به گونه‏اى كه بگوئید : ) به راستى ما زیان كرده‏ایم.

بَلْ نحْنُ محْرُومُونَ‏(67)

67 -بلكه ما به كلى محرومیم.


تفسیر : زارع خداوند است یا شما ؟!

تاكنون چهار دلیل از دلائل هفتگانه‏اى را كه در این سوره براى معاد ذكر شده خوانده‏ایم.


آیات مورد بحث و آیات آینده به سه دلیل دیگر كه هر كدام نمونه‏اى از قدرت بى پایان خدا در زندگى انسان است اشاره مى‏كند كه یكى مربوط به آفرینش دانه‏هاى غذائى و دیگرى آب و سومى آتش است ، زیرا سه ركن اساسى زندگى انسان را اینها تشكیل مى‏دهد ، دانه‏هاى گیاهى مهمترین ماده غذائى انسان محسوب مى‏شود ، و آب مهمترین مشروب ، و آتش مهمترین وسیله براى اصلاح مواد غذائى و سایر امور زندگى است.

نخست مى‏فرماید : آیا هیچ در باره آنچه كشت مى‏كنید اندیشیده‏اید ؟ ! ( أ فرأیتم ما تحرثون).


آیا شما آنرا مى‏رویانید یا ما مى‏رویانیم ؟ ( أ أنتم تزرعونه ام نحن الزارعون).


جالب اینكه در آیه اول تعبیر به تحرثون از ماده حرث ( بر وزن درس ) مى‏كند كه به معنى كشت كردن ( افشاندن دانه و آماده ساختن آن براى نمو است ) ودر آیه دوم تعبیر به تزرعونه از ماده زراعت مى‏كند كه به معنى رویانیدن است.


بدیهى است كار انسان تنها كشت است ، اما رویانیدن تنها كار خدا است ، و لذا در حدیثى از پیغمبر اكرم (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) نقل شده كه فرمود : لا یقولن احدكم زرعت و لیقل حرثت ( فان الزارع هو الله ) : هیچیك از شما نگوید : من زراعت كردم ، بلكه گوید كشت كردم ( زیرا زارع حقیقى خدا است).


شرح این دلیل چنین است كه انسان كارى را كه در مورد زراعت مى‏كند بى شباهت به كار او در مورد تولد فرزند نیست ، دانه‏اى را مى‏افشاند و كنار مى‏رود ، این خداوند است كه در درون دانه یك سلول زنده بسیار كوچك آفریده كه وقتى در محیط مساعد قرار گرفت در آغاز از مواد غذائى آماده در خود دانه استفاده مى‏كند ، جوانه مى‏زند ، و ریشه مى‏دواند ، سپس با سرعت عجیبى از مواد غذائى زمین كمك مى‏گیرد ، و دستگاههاى عظیم و لابراتوارهاى موجود در درون گیاه به كار مى‏افتد و غوغائى برپا مى‏كند ساقه و شاخه و خوشه را مى‏سازد و گاه از یك تخم صدها یا هزاران تخم برمى‏خیزد.


دانشمندان مى‏گویند : تشكیلاتى كه در ساختمان یك گیاه به كار رفته از تشكیلات موجود در یك شهر عظیم صنعتى با كارخانه‏هاى متعددش شگفت‏انگیزتر و به مراتب پیچیده‏تر است .


آیا كسى كه چنین قدرتى دارد از احیاى مجدد مردگان عاجز است.


در آیه بعد براى تاكید روى این مساله كه انسان هیچ نقشى در مساله نمو و رشد گیاهان جز افشاندن دانه ندارد مى‏افزاید اگر ما بخواهیم این زراعت را تبدیل به یك مشت كاه درهم كوبیده شده مى‏كنیم به گونه‏اى كه تعجب كنید ! ( لو نشاء لجعلناه حطاما فظلتم تفكهون).


آرى مى‏توانیم تندباد سمومى بفرستیم كه آنرا قبل از بستن دانه‏ها خشك كرده درهم بشكند ، یا آفتى براى آن مسلط كنیم كه محصول را از بین ببرد ، و نیز مى‏توانیم سیل ملخها را بر آن بفرستیم ، و یا گوشه‏اى از یك صاعقه بزرگ را بر آن مسلط سازیم ، به گونه‏اى كه چیزى جز یك مشت كاه خشكیده از آن باقى نماند ، و شما از مشاهده منظره آن در حیرت و ندامت فرو روید .


آیا اگر زارع حقیقى شما بودید این امور امكان داشت ؟ پس بدانید همه این بركات از جاى دیگر است.

حطام از ماده حطم ( بر وزن حتم ) در اصل به معنى شكستن چیزى است ، و غالبا به شكستن اشیاء خشك مانند استخوان پوسیده ، و یا ساقه‏هاى خشك گیاهان اطلاق مى‏شود و در اینجا منظور كاه است .


این احتمال نیز داده شده است كه منظور از حطام در اینجا پوسیدن تخمها در زیر زمین و عدم رویش آنها باشد.


تفكهون از ماده فاكهة به معنى میوه است ، سپس فكاهت به مزاح و شوخى و گفتن لطیفه‏ها كه میوه جلسات انس است اطلاق شده ، ولى این ماده گاهى به معنى تعجب و حیرت نیز آمده ، و آیه مورد بحث از این قبیل است.


این احتمال نیز وجود دارد همانگونه كه انسان به هنگام خشم گاهى مى‏خندد كه نام آنرا خنده خشم مى‏گذارند در هنگام مصائب سخت و سنگین نیز به شوخى مى‏پردازد بنابر این منظور شوخى به خاطر مصیبت است .


آرى تعجب مى‏كنید و به حیرت فرو مى‏روید و مى‏گوئید : به راستى كه ما زیان كردیم و سرمایه ز كف دادیم ، و چیزى به دست نیاوردیم ( انا لمغرمون ) و 3).


بلكه ما به كلى محروم و بیچاره هستیم ( بل نحن محرومون).


آیا اگر زارع حقیقى شما بودید چنین سرنوشتى امكان‏پذیر بود ؟ اینها نشان مى‏دهد كه اینهمه آوازه‏ها از او است ، و هم او است كه از یك دانه ناچیز ، گیاهان پر طراوت و گاه صدها یا هزاران دانه تولید مى‏كند ، گیاهانى كه دانه‏هایش خوراك انسانها ، و شاخ و برگش غذاى حیوانات ، و گاه ریشه‏ها و سایر اجزایش درمان انواع دردهاست .

تفسیر نمونه

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.