• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن دانشجویی > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
دانشجویی (بازدید: 6312)
دوشنبه 25/11/1389 - 21:35 -0 تشکر 283968
کرسی آزاد اندیشی1- تعهد یا تخصص

به نام خدا - سلام . 

دوستان در راستای برنامه ی کرسی آزاد اندیشی مصوب شورای انقلاب فرهنگی مبنی بر سخنان رهبری تصمیم گرفتم یکی از این کرسی ها را در انجمن دانشجویی دایر کنم .

تصمیم بر این است که هر 20 روز کرسی آزاد اندیشی را با موضوع جدید آغاز کنیم . اما اگر کرسی آزاد اندیشی قبلی همچنان داغ بود به تعوبق می افتد .

دوستان می توانند نظرات خود را در مورد نحوه ی اجرای  این طرح در تایپیک "▼ تابلوی اعلانات + تریبون دانشجویی ▲" انتقادات و پیشنهادت خود را به ما انتقال بدهند . چون تازه است حتما مشکل داره ؛ پس کمک کنید چیز خوبی از آب در بیاد . 

علاوه بر این می توانند موضوعات پیشنهادی خود را برای کرسی های بعدی هم در تایپیک معرفی شده ( "▼ تابلوی اعلانات + تریبون دانشجویی ▲") ثبت کنند .

چون قراره آزاد فکر کنیم فقط یه قانون می زارم : توهین ممنوع ! همین . 

به جز این قانون خط قرمزی نداریم .

اما اولین موضوع  تعهد یا تخصص می باشد . 

به نظر شما وقتی فردی مسئولیتی را بر عهده می گیرد اگر تعهد داشته باشد بهتر است یا تخصص یا ... 

سر خط ها :
۱. نظام ما ولایی هست.میشه بررسی کرد که ایا در نظام ولایی کدوم یکی تخصص یا بعهد اولویت داره؟

۲.ایا تعهد و تخصص واقعا نمی تونن در یک نفر جمع بشن؟ یا این دو خصوصیت با تربیت نیروی انسانی مطابق ارمان هامون قابلیت تبلور در یک مدیر رو دار؟


3- اصلا با مقابل هم قرار دادن تخصص و تعهد مقابل هم موافید یا نه ؟

4- آیا کسی تعهد و تخصص داشته باشد ایده آل است ؟ 

و... 

بسم الله ...   

 برای امام زمان صلوات فرستادی ؟      

خدایا شکرت که هر چه دادی بهترین بود . 


 

شنبه 7/12/1389 - 13:29 - 0 تشکر 290872


به نظر من هم تعهد و تخصصی لازم و ملزوم همدیگه اند که هر کدام که نباشد امکان اینکه کار به درستی صورت گیرد نخواهد بود.
تعهد و تخصص همراه با هم معنی دارند.
تخصص بدون داشتن تعهد هیچ مزیتی در بر ندارد و تعهد بدون تخصص هم راه به جایی نمی برد.

دل دریای من بی تو مرداب است

 

يکشنبه 8/12/1389 - 13:7 - 0 تشکر 291313

سلام

تو وب سایت "گشایش" یه متنی دیدم كه اومدن در سیره ی سیاسی امام علی(ع) معیاهای گزینش كارگزاران رو مشخص كردن

البته من همشو نمیذارم فقط اون بخشایی كه مربوط به تاپیكه و كوتاه تا همه بخونن

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

يکشنبه 8/12/1389 - 13:9 - 0 تشکر 291315

معیارهای انتخاب کارگزاران

سخنان علی(ع) در صحنه‌ های گوناگون سیاسی- اجتماعی حاوی تبیین صفات و دستوراتی است برای حاکمان ومدیران حکومتی که از مجموع آنهـا به خوبی می‌توان شاخص‌هایی را برای گزینش کارگزاران به دست آورد. دقت کامل حضرت در انتخاب افراد و در نظر گرفتن ویژگی‌های فردی و اجتماعی آنان و نیز برکنار کردن برخی از کارمندان را در اثر سوی سابقه و یا ارتکاب خیانتی از پستت شان برساس موازن و معیارهای دینی و الهی بوده است نه ملاحظات سیاسی.

آنچه در سیره سیاسی علی(ع) مسلم است این است که در اندیشه سیاسی آن حضرت، دانش و تقوا و تلفیق این دو در عمل، از شروط لازم برای مدیریت و زمام‌داری است؛ چرا كه مدیر و حاكم ناآگاه و بی تقوا جامعه را به گم‌راهی و فساد می‌كشاند. حضرت علی(ع) در این زمینه می‌ فرماید: «نباید نادان بر ناموس و جان مسلمانان حاكم شود، وگرنه آن‌ها را به گمراهی می‌‌برد»1 باز می‌فرماید: «حكومت و اداره جامعه بر اساس تقوا و پرهیزگاری نه به كسی آسیب می‌رساند و نه كشتزار قومی‌ را از بین می‌برد»؛2

[1]. خطبه131.

[2]. خطبه16.

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

يکشنبه 8/12/1389 - 13:13 - 0 تشکر 291316

1ـ دین مداری

2- خدامحوری

3- حق مداری

4ـ تقوای الهی

5- عدالت خواهی

6- حسن سابقه

7- وفا به عهد و پیمان

8- محبت و دلسوزی به فقرا

9ـ صداقت و امانت داری

10- بی اعتنایی به دنیا

11- تخصص و کاردانی

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

يکشنبه 8/12/1389 - 13:16 - 0 تشکر 291317

1ـ دین مداری

مهم ترین عامل تعیین رفتار آدمی‌در كلام امام علی(ع)، به خصوص نهج البلاغه، دین و ایمان به محتوای دینی است. دین و برنامه‌های عملی آن از جهات گوناگون بر شكل‌گیری شخصیت، افكار و رفتار انسان تأثیر می‌‌گذارد؛ به گونه‌ای كه فرد تمامی‌ برنامه‌های زندگی‌اش را از دین و الگوهای دینی فرا می  گیرد؛ همان‌گونه كه بینش‌های دینی رفتار فردی و خانوادگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، گرایش های سیاسی ـ اجتماعی را نیز هدایت می‌نماید اگر دین حق باشد و از قواعد فطری و الهی تبعیت نماید، بر خط مشی انسان تأثیر مثبت خواهد گذاشت، وگرنه تأثیرات منفی از خود بر جای می‌‌گذارد.

به نظر امام علی(ع) دین تضمین کننده منافع دنیا وآخرت انسان است، مخصوصا صاحبان زور و قدرت و ریاست که در صورت تبعیت صد در صد از هواهای نفسانی، دین ودنیای خود را از دست خواهند داد. این مسئله در پست‌های افراد فرق نمی‌کند، چه کارگزار حکومت باشد یا نماینده پارلمان و قوه قانون گزاری، اگر اعتنای به دین نداشته باشد، افزون براینکه مشکلاتی را برای جامعه پدید می‌آورد دنیا وآخرت خویش را نیز از دست خواهند داد. چرا که قدرت و ریاست دنیا دائمی‌نیست و صاحبان قدرت پس از چندی یقینا، پست خود را به کسی دیگر واگذار خواهند کرد و مانند افراد عادی، چه بسا بدتر از آنها به زندگی خویش ادامه خواهند داد. وضع چنین افرادی نسبت به زندگی پس از مرگ نیز از عملکرد‌شان مشخص است که چیزی در اختیار ندارند وسرانجام تهی دست از دنیا بیرون خواهند رفت، مگر اینکه موفق به توبه و ندامت و پشیمانی و جبران گذشته شوند. البته این توفیق به آسانی به دست نمی‌آید و باید به خودسازی بپردازند و حقوق مردم را که در دوره ریاست خویش تضییع کرده به صاحبانش برگردانند و یا از آنها حلالیت بطلبند.

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

يکشنبه 8/12/1389 - 13:20 - 0 تشکر 291318

2- خدامحوری

دومین ویژگی كه از فرمان‌های حكومتی حضرت علی(ع) در ارتباط با امور اداری و سیاسی به دست می‌آید و جنبه تربیتی نیز دارد، «خدامحوری» است. كسی كه در وادی اداره جامعه و مسائل سیاسی قدم می‌گذارد و می‌ خواهد به مردم خدمت كند، باید در هر شرایطی خدا باور و خدامحور باشد; چون قدرت و ریاست به طور طبیعی، غرورآفرین است و از این‌رو، سیاستمداران بیش از دیگران در معرض لغزش و سقوط قرار دارند. یاد خدا و توجه به او نیرویی است كه همواره انسان را در لغزشگاه‌ها و خطرات حفظ می‌‌كند. حضرت علی(ع) بدین دلیل، در دستورالعمل خود به مالك اشتر فرمان می‌‌دهند: «خداوند سبحان را با قلب و دست و زبان یاری نما; زیرا خدای بزرگ یاری و عزّت كسی را كه یاریش كند و عزیزش بدارد تضمین كرده است»[1]

اگر مدیران و سیاست گذاران جامعه بر اساس خداباوری و حق‌مداری حركت كنند و در راه خدا قدم بردارند، خداوند محبت آن‌ها را در دل مردم جای می‌دهد. علی(ع)نیز به این امر اشاره دارند: «هر كه آنچه را بین او و بین خداست اصلاح كند، خداوند آنچه را بین او و بین مردم است درست می‌‌كند»[2] بدین روی، سیاستمداران نظام اسلامی‌ باید به گونه‌ای تربیت شوند كه ویژگی خداباوری در قلب و روح آنان رسوخ كند تا تمام كارهای‌شان براساس خدامحوری انجام گیرد.

[1]. نامه 53.

[2]. حکمت 415.

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

يکشنبه 8/12/1389 - 13:26 - 0 تشکر 291319

3- حق مداری

حضرت علی(ع)در این زمینه، به مالك اشتر برای انتخاب همكاران نزدیكش دستور می‌‌دهند: «افراد حق‌گو را به خود نزدیك كن، از میان خواص خود كسی را به خود نزدیك‌تر كن كه در حق‌گویی ـ گرچه گفتار حق تلخ است ـ صراحت لهجه داشته باشد»[1] همچنین آن حضرت درباره حق والی و رعیت می‌‌فرماید: «هرگاه رعیت حق والی و والی حق رعیت را ادا كند، حق در بین آن‌ها عزیز و قواعد دین استوار و روزگار اصلاح می‌ شود» [2] بنابراین، یكی از صفات برازنده زمامدار، حق‌گویی و حق‌مداری است كه طبق كلام رسول خدا(صلی الله علیه وآله)، «حق را باید گفت، هر چند در ذائقه بعضی تلخ آید» [3]

4ـ تقوای الهی

علی(ع)می‌فرماید: «بندگان خدا، بدانید كه تقوا خانه‌ای است چون دژی محكم و استوار»[4] آن حضرت همچنین درباره «تقوا» می‌‌فرمایند: «تقوا كلید درستی و اندوخته روز قیامت است; از هر بندگی آزاد می‌كند و از هر بدبختی رهایی می‌بخشد»[5] و نیز می‌فرماید: «هیچ عزّتی عزّت بخشتر از تقوا نیست»[6]

از این‌رو حضرت علی(ع) پیش از همه، زمامداران حكومتی را به رعایت تقوا دستور می‌دهند; مالك را به پرهیزگاری و انجام فرایضی الهی سفارش می‌‌كردند.[7] دیگر كارگزاران را نیز به این مهـم توصیه می‌نمودند تا در آشكار و نهان از خدا بترسند و نافرمانی او را مرتكب نشوند.[8]

بنابراین، برای پیش‌گیری از آفت‌های احتمالی، لازم است كارگزاران دولت را از ابتدا پرهیزگار و درست‌كار تربیت كرد; چون زمامدار بی تقوا اسیر هوا و هوس، حرص و طمع و خشم و شهوت است و چنین كسی فقط در پی تأمین نیازهای خود می‌باشد. پس اولین شرط مدیر شایسته این است كه دارای تقوا باشد تا خطا و اشتباهی از او سر نزند; زیرا مدیر و مسؤول وظیفه سنگینی بر عهده دارد كه در صورت ارتكاب خلاف، فساد بزرگ اجتماعی را موجب می‌گردد.

[1]. نامه 53.

[2]. خطبه 216.

[3]. بحارالانوار،ج67،ص107.

[4]. خطبه157.

[5]. نامه23.

[6]. حکمت371.

[7]. نامه53.

[8] نامه.53.

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

يکشنبه 8/12/1389 - 13:31 - 0 تشکر 291320

5- عدالت خواهی

حضرت علی(ع) در دستورالعملهای سیاسی خود به فرمانروایان، همواره بر رعایت انصاف و عدالت در بین مردم تأكید می‌كردند; همان‌گونه كه فرازهایی از عهدنامه مالك اشتر به این موضوع اختصاص یافته است: «مالكا، انصاف و عدالت رابین خدا و مردم از یك سو و خود و نزدیكانت و هر كه هوای او را در سر داری از سوی دیگر، مراعات كن»[1]

6- حسن سابقه

از معیارهای مهم علی(ع) در انتخاب کارگزاران توجه ایشان به سابقه فردی آنان بود و در این زمینه کمال دقت را مبذول می‌داشتند. ایشان برهمین اساس پس از تصدی خلافت به عزل و نصب وسیعی والیان و فرمان روایان سراسر کشور پهناور اسلامی‌اقدام کردند که مهم‌ترین آنها عزل معاویه از ولایت مصر بود.مغیره بن شعبه در همان روز نخست خلافت خدمت امام رفت و پرسید که با معاویه چه خواهی کرد؟ فرمود: او را برکنار می‌کنم، چون او را شایسته حکومت برمسلمانان نمی‌دانم.[2]

ابن عباس نیز به خاطر مصلحت‌خواهی در موفقیت حکومت امام، همین پشنهاد را داد و گفت در شرایط موجود که هنوز پایه‌های حکومت شما استقرار نیافته، مماشات بامعاویه عاقلانه تر از این است که او را علیه خود برانگیزی. امام بارد این پشنهاد فرمود: من اهل مداهنه در دین نیستم و حتی دو روز هم به معاویه اجازه نمی‌دهم که برجان ومال و عرض مسلمانان مسلط بماند.[3]

در عهدنامه مالک اشتر به او می‌فرماید: بدترین وزیران تو، کسانی هستند که پیش از تو وزیر بدکاران بوده و در گناهان آنان شرکت‌ داشته‌اند. مبادا چنین افرادی محرم راز تو باشند، چون آنان یاوران گناهکاران ویاری دهندگان ستمکارانند.[4]

همچنین حضرت در نامه‌ای خطاب به منذر ابن جارود عبدی كه بر بعضی از شهرهای فارس از جانب آن حضرت حكم‌رانی داشت و مرتكب خیانت و فساد مالی شد، به تأثیر سوابق خانوادگی بر رفتار سیاسی فرد اشاره می‌كنند و می‌فرمایند: «نیكی پدرت مرا فریب داد و گمان كردم كه توهم از روش او پیروی می‌نمایی و به راه او حركت می‌ كنی. پس ناگاه به من خبر رسید كه خیانت كرده از سیره پدر و خانوادهات عدول نموده‌ای»[5]

روشن است كه نقش سوابق خانوادگی در رفتار سیاسی فرد از نظر امام علی(ع)مسلّم بوده و حضرت به این موضوع اذعان داشته‌اند، وگرنه اشاره به عدم شایستگی معاویه در تصدی خلافت مسلمانان به لحاظ سوابق بد خانوادگی و فامیلی و اشاره به حسن رفتار پدر منذر ابن جارود و تأثیر آن در انتخاب منذر به عنوان والی و حكمران یكی از شهرهای فارس از جانب آن حضرت، معنا ندارد. بنابراین، می‌‌توان گفت: خانواده یكی از عوامل مهم در عملکرد سیاسی است و اندیشه‌های سیاسی فرد بیش‌تر تحت تأثیر جهت‌گیری‌ها، نگرش‌ها و رفتارهای سیاسی ـ اجتماعی فامیلی وی قرار دارد. به همین دلیل است حضرت علی(ع) در یكی از خطبه های نهج البلاغه از سوابق خانوادگی، مقام و منزلتش نزد رسول خدا(صلی الله علیه وآله) و چگونگی ارتباطش با آن حضرت به تفضیل سخن می‌ گوید.[6]

[1]. نامه 53.

[2]. قاضی زاده، کاظم، حکومت نامه علی(ع)،قم، دفتر نشر معارف،1383،ج1،ص411.

[3]. همان،ص414.

[4]. نامه 53.

[5]. نامه71.

[6]. ر.ک. نهج البلاغه، خطبه 192.

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

يکشنبه 8/12/1389 - 13:37 - 0 تشکر 291321

7- وفا به عهد و پیمان

در اندیشه سیاسی امام علی(ع)پای‌بندی به عهد و پیمان بهترین وسیله پیوند و اُلفت میان مردم و زمامداران و موجب استواری و استحكام دولت‌هاست. در این‌باره می‌فرمایند: «از واجبات الهی، هیچ كدام همانند وفای به عهد و پیمان در میان مردم جهان ـ با تمام اختلافاتی كه دارند ـ مورد اتفاق نیست; حتی مشركان زمان جاهلیت نیز ـ علاوه بر مسلمانان ـ آن را مراعات می‌كردند; چون پیامدهای پیمان شكنی را آزموده بودند»[1]

8- محبت و دلسوزی به فقرا

دستورات حضرت به مجریان و مدیران ارشد حكومت در آن روز، حاكی از اهتمام ایشان به فقرستیزی و تأمین اجتماعی است، چنانكه خطاب به مالك می‌فرماید: «ای مالك، درباره طبقه پایین از مردم، كه چاره‌ای ندارند و در فقر و تنگ دستی زندگی می كنند، خدا را فراموش نكن. آن‌ها عبارتند از: بینوایان، نیازمندان، گرفتاران و زمین‌یر شدگان. آنچه را كه خداوند از حق خود درباره ایشان دستور داده رعایت كن و برای آنان قسمتی از بیت المال و سهمی‌ از غنایم خالص اسلامی‌ هر شهر در نظر بگیر»[2]

[1]نامه53.

[2]. نامه53.

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

يکشنبه 8/12/1389 - 13:40 - 0 تشکر 291322

بعد هم در مورد "صداقت و امانت داری" و "بی اعتنایی به دنیا" مباحثی رو میاره....و بعد

11- تخصص و کاردانی

از دیگر ملاک‌های انتخاب کارمند در حکومت اسلامی‌به نظر علی(ع) افزون بر ویژگی‌های فردی و کمالات نفسانی، داشتن تخصص و مهارت لازم در انجام وظایف مربوطه است. یعنی کارگزار در اثر برخورداری از علم و دانش مورد نیاز در حوزه کاری خود، بتواند مأموریت محوله را به بهترین وجه به سرانجام برساند. امام علی(ع) در توصیه‌هایی به مالک می‌فرماید:« ای مالک! از افراد با تجربه و با حیا از خانواده های پاک و شایسته و با سابقه در اسلام برای اداره کشور بکار گیر» [1]

در این بیان به تجربه داشتن در کار تأکید شده است و اینکه کاردار حکومت اسلامی‌باید کاردان و اهل فن و دانش کافی باشد. در عمل هم علی(ع) به این ویژگی توجه کرد و افراد با تجربه‌ای همچون مالک و ابن عباس و عثمان بن حنیف و امثال آنها را به ولایات مختلف به عنوان کارگزار منصوب فرمود.

[1]. نامه 53.

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.