40. فاخورى, حنّا, الجامع فى تاریخ الأدب العربى, 95.
41. عراقى, عاطف, العقل و التنویر, 213.
42. فاخورى, حنا, الجامع فى تاریخ الأدب العربى, 104 و 105.
43. امین, قاسم, المرأة الجدیدة, 56. به نقل از العقل و التنویر, 216.
44. عراقى, عاطف, العقل و التنویر, 217.
45. امین, قاسم, تحریر المرأة, 135; عراقى, عاطف, العقل و التنویر, 220.
46. زركلى صاحب (الأعلام) درباره طاهر حداد مى نویسد:
(او از پیشگامان نهضت جدید در تونس بود. در تونس متولد شد و تحصیلات خویش را در زیتونه به انجام رسانید, در بدو تأسیس (الحزب الحر الدستورى) 1930 به عضویت آن درآمد, و با هیأتهایى براى درخواست آزادى تونس به پاریس سفر كرد. دو كتاب از او به چاپ رسیده است, (العمّال التونسیون و ظهور الحركة النقابیة) و (امرأتنا فى الشریعة و المجتمع) مجموعه شعرى هم داشته كه مفقود شده است. (الأعلام, 3/220)
47. الحداد, طاهر, امرأتنا فى الشریعة و المجتمع, الدار التونسیة للنشر, 1992, 31.
48. همان, 12 ـ 13.
49. همان.
50. ابوزید, نصرحامد, دوائر الخوف, 67.
51. الحدّاد, طاهر, امرأتنا فى الشریعة و المجتمع, 12.
52. ابوزید, نصرحامد, دوائر الخوف, 285.
53. همان, 286.
54. همان, 203 ـ 205.
55. در جایى دیگر آخرین دیدگاه او را درباره این روش نقل كرده ایم, اما در اینجا مطلب از كتابى است كه محور بحث است.
درباره تعدد زوجات و درستى و ضرورت آن استدلالهاى زیادى شده, در ایران, پیش از انقلاب اسلامى نیز مسأله كثرت دختران ازدواج نكرده گاه مسأله ساز بوده و در مطبوعات منعكس شده, آثار ارزشمندى نیز نوشته شده, از جمله (نظام حقوق زن در اسلام) از شهید مطهرى. نویسندگان عرب نیز دراین زمینه مطالب خوب زیاد گفته اند, از شاگردان خود عبده گرفته تا امروز, از جمله رشیدرضا در جلد چهارم المنار, و یا از باب نمونه (تعدد الزوجات, بین العلم و الدین) از عبدالمحسن على ابوعبدالهل, چاپ لبنان (دارالصحوة) یا الأحكام الشرعیة (چاپ لیبى) از زكى الدین شعبان و….
56. ابوزید, نصرحامد, دوائر الخوف, 217.
57. همان.
58. ر. ك: مقاله (فهم متن در افق تاریخى آن) از نگارنده, پژوهشهاى قرآنى, شماره 22 ـ 21, بهار و تابستان 1379.
59. محمد عبده, الأعمال الكاملة, صفحه 84 به بعد; محمدرشید رضا, تفسیر المنار, 4/348.
60. ابوزید, نصرحامد, دوائر الخوف, 216.
61. همان, 288.
منبع : سایت معارف قرآن