• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
زن ریحانه آفرینش (بازدید: 2759)
يکشنبه 15/11/1391 - 0:10 -0 تشکر 587092
زن از نگاه شهید مطهری..

پیش درآمد

آنچه مى خوانید بخشى از یادداشت هاى استاد شهید مرتضى مطهرى است كه تا كنون منتشر نشده بود و به تازگى پس از تنظیم موضوعى و با ترتیب الفبایى, از سوى شوراى نظارت بر نشر آثار استاد فقید منتشر شده است. جلد پنجم از این مجموعه ارزشمند شامل حرف هاى (ز) و (س) بوده كه بیشتر حجم آن به (زن) اختصاص یافته است. از این میان صفحاتى را كه در ارتباط با موضوع زن در قرآن بوده برگزیده ایم و به درج آن در این شماره اقدام كرده ایم; اما سه نكته در این میان یادكردنى است:
1. این مباحث به صورت یادداشت بوده كه پس از گردآورى و تنظیم بدین صورت درآمده است. بنابراین به طور طبیعى از نظر نگارش و تدوین, ساختار مقاله را نخواهد داشت. همچنین گاه موضوعات و مباحث پراكنده اى در كنار یكدیگر دیده مى شود. نیز در مواردى به طرح مسأله پرداخته و زمینه هاى بررسى آن را یادآور مى شود, اما به پاسخ و تحلیل آن نمى پردازد.
2. از آنجا كه استاد شهید, یادداشت هاى مزبور را به منظور استفاده در تألیفات و سخنرانى ها نوشته اند, چه بسا برخى از آنچه در یادداشت ها آمده نظر نهایى و قطعى آن بزرگوار نباشد یا داراى اجمال و ابهام باشد كه اگر به صورت كتاب یا گفتارى از سوى خود ایشان تنظیم مى شد همراه با توضیح و تكمیل بود, ولى بى تردید به صورت كنونى نیز بویژه براى اهل تحقیق نكته آموز و سودمند مى نماید.
3. آنچه مى خوانید عین دست نوشته هاى ایشان است كه بى هیچ گونه ویرایش آورده مى شود. تنها برخى كلمات یا عناوین یا ارجاعات یا شماره ها حذف گردیده كه به جاى آن سه نقطه گذارده شده است, چنان كه گاه توضیحاتى افزوده شده كه با علامت [ ] مشخص شده است. همچنین تیترها و ترجمه آیه ها نیز از نوشته هاى ایشان نیست. پژوهشهاى قرآنى

. امام علي (ع) مي فرمايند بهره خرد پند گرفتن واحتياط است و دستاورد ناداني غفلت و فريب خوردگي. و باپاکدامنان و فرزانگان بنشين وباانان زياد گفتگو کن زيرا اگر نادان باشي تورا دانش اموزند و اگر دانا باشي بردانش تو افزوده شود. خداوند به ماتوفيق بندگي بي چون وچرابده. اللهم عجل لوليک الفرج والعافيه والنصر.

منتظر شما در انجمن زن ريحانه آفرينش . کليک کن دوست عزيز

 

يکشنبه 15/11/1391 - 0:20 - 0 تشکر 587115


19. … تفاوتهاى زن و مرد بر دو قسم است: بعضى ها به پیوند و اتصال زن و مرد با یكدیگر مربوط نیست; مثل قدرت علمى و صنعتى, مخصوصاً قدرت ابتكار, و بعضى از آنها به این اتصال مربوط است. آنچه مربوط است به این پیوند, طورى است كه پیوند را محكم تر مى كند.
20. شاید بشود گفت تمام اختلافات مرد و زن مربوط است به جنبه هاى خانوادگى و اتصال و وحدت مرد و زن; یعنى تمام اختلافات, عامل وحدت و یگانگى است. حتى عدم قدرت ابتكار شاید از همین راه ها توجیه شود. تأمّل شود.
21. … اسلام در اجتماع خانوادگى حق حكومت را به مرد داده است. در اجتماع مدنى حكومت فردى مردود است. در اجتماع مدنى حكومت عادلانه آن است كه حكومت مردم بر مردم باشد, اما اینكه افرادى بدون انتخاب افراد دیگر بر آنها حكومت كنند ظلم است و عقلاً جایز نیست و قابل استثنا نیز نمى باشد. قرآن نیز این اصل را تأیید كرده است: (إنّ الله یأمر بالعدل و الإحسان…) متكلمین و فقها این مطلب را مسلّم مى دارند كه اگر چیزى واقعاً ظلم باشد, ممكن نیست اسلام آن را تصویب كند. در اجتماع قطعاً مطلب همین است كه صحیح ترین انواع حكومتها آن است كه با انتخاب خود محكومین باشد و ناشى از رأى و عقیده خود محكومین باشد و غیر از این ظلم است. تمام رژیمها حتى رژیمهاى سلطنتى صحت خود را به واسطه خواسته مردم مى دانند و مى گویند مردم این را خواسته اند.

. امام علي (ع) مي فرمايند بهره خرد پند گرفتن واحتياط است و دستاورد ناداني غفلت و فريب خوردگي. و باپاکدامنان و فرزانگان بنشين وباانان زياد گفتگو کن زيرا اگر نادان باشي تورا دانش اموزند و اگر دانا باشي بردانش تو افزوده شود. خداوند به ماتوفيق بندگي بي چون وچرابده. اللهم عجل لوليک الفرج والعافيه والنصر.

منتظر شما در انجمن زن ريحانه آفرينش . کليک کن دوست عزيز

 

يکشنبه 15/11/1391 - 0:20 - 0 تشکر 587116

[حكومت در اجتماع خانوادگى]


اكنون ما مى خواهیم همین را بشكافیم و ببینیم آیا مطلقاً حكومت فردى بر فرد دیگر قطع نظر از هر چیز دیگر, یعنى قطع نظر از طرز عمل آن فرد, نفس حكومت غیرانتخابى ظلم است; به هر نحو رفتار كند و لو در منتهاى عدالت رفتار كند؟ یا اینكه نه, علت ظلم بودن این است كه اگر غیرانتخابى باشد عملاً منتهى به ظلم مى شود, زیرا مسلّم و قطعى است كه زندگى اجتماعى انسان آن قدر هم طبیعى نیست, بلكه انتخابى است و این احتیاجات است كه انسان را مجبور مى كند كه تن به اجتماع بدهد و اگر نه غریزه حكم مى كند كه انسان انفرادى كار كند. اجباراً از قسمتى از حقوق و خواسته هاى خود على رغم غریزه و طبیعت خود صرف نظر مى كند. بر خلاف زنبور عسل و موریانه و غیره كه خواسته طبیعى آنها خواسته اجتماع است, انسان این طور نیست كه خواسته طبیعى او همان خواسته اجتماع باشد, خواسته اجتماع بر خلاف خواسته فرد است.

. امام علي (ع) مي فرمايند بهره خرد پند گرفتن واحتياط است و دستاورد ناداني غفلت و فريب خوردگي. و باپاکدامنان و فرزانگان بنشين وباانان زياد گفتگو کن زيرا اگر نادان باشي تورا دانش اموزند و اگر دانا باشي بردانش تو افزوده شود. خداوند به ماتوفيق بندگي بي چون وچرابده. اللهم عجل لوليک الفرج والعافيه والنصر.

منتظر شما در انجمن زن ريحانه آفرينش . کليک کن دوست عزيز

 

يکشنبه 15/11/1391 - 0:21 - 0 تشکر 587117

اینجاست كه اخلاق به وجود مى آید. اخلاق یعنى تعلیمات و تربیتى كه خواسته فرد را با خواسته اجتماع هماهنگ كند. اخلاق و تربیت, فنّ تشكیل عادت است براى تطبیق فرد به اجتماع. راستى و درستى و امانت و غیره, همه اینها از لحاظ غریزه فردى با دروغ و خیانت و نادرستى مساوى هستند, ولى تربیت و اخلاق به خاطر مصالح اجتماعى این عادات را به وجود مى آورد, و اگر چه اینها نیز غرایز هستند اما انسان طبعاً منفعت پرست هم هست.
على هذا هر طبقه اى كه حكومت بكند, طبعاً دنبال منافع خود مى رود. از این جهت در زندگى اجتماعى اگر بنا شود طبقه اى حكومت كند بر طبقه دیگر, عملاً مستلزم ظلم خواهد بود, زیرا اخلاق قادر نیست صد درصد با طبیعت مقاومت كند. پیغمبر اكرم فرمود: من ملك استأثر, یعنى هر كس كه قدرت را به دست گرفت عملاً خود را بر دیگران مقدم مى دارد; یعنى اگر مى خواهید كسى خود را بر دیگران مقدم ندارد, قدرت را به او ندهید. قدرت را در ا ختیار دیگرى قرار دادن ملازم است با ظلم و استیثار.

. امام علي (ع) مي فرمايند بهره خرد پند گرفتن واحتياط است و دستاورد ناداني غفلت و فريب خوردگي. و باپاکدامنان و فرزانگان بنشين وباانان زياد گفتگو کن زيرا اگر نادان باشي تورا دانش اموزند و اگر دانا باشي بردانش تو افزوده شود. خداوند به ماتوفيق بندگي بي چون وچرابده. اللهم عجل لوليک الفرج والعافيه والنصر.

منتظر شما در انجمن زن ريحانه آفرينش . کليک کن دوست عزيز

 

يکشنبه 15/11/1391 - 0:21 - 0 تشکر 587118

پس در اینجا دو فرضیه وجود دارد: یكى اینكه صرف حكومت فردى بر فرد دیگر ظلم است. دیگر اینكه خود این كار ظلم نیست, بلكه از این جهت ظلم است كه عملاً مستلزم ظلم است, و یگانه راه جلوگیرى از ظلم عملى این است كه حكومت حاكم ناشى از اراده مردم باشد.
این سؤال در حكومت معصوم هم پیش مى آید. طبق فرضیه اول حتى حكومت عادلانه معصوم اگر ناشى از خواسته مردم نباشد, ظلم است. ولى طبق فرضیه دوم چون عملاً معصوم ظلم نمى كند, مانعى ندارد.
عین سؤال در حكومت پدر بر فرزند نیز مطرح است: آیا پدر حق حكومت دارد كه موعظه كند, راهنمایى كند, احیاناً قهر كند و رو ترش كند و احیاناً در موقع لازم او را بزند؟

. امام علي (ع) مي فرمايند بهره خرد پند گرفتن واحتياط است و دستاورد ناداني غفلت و فريب خوردگي. و باپاکدامنان و فرزانگان بنشين وباانان زياد گفتگو کن زيرا اگر نادان باشي تورا دانش اموزند و اگر دانا باشي بردانش تو افزوده شود. خداوند به ماتوفيق بندگي بي چون وچرابده. اللهم عجل لوليک الفرج والعافيه والنصر.

منتظر شما در انجمن زن ريحانه آفرينش . کليک کن دوست عزيز

 

يکشنبه 15/11/1391 - 0:21 - 0 تشکر 587120

به عقیده ما فرضیه دوم صحیح است. صرف حكومت فرد بر فرد دیگر ظلم نیست. البته در اجتماعى كه همه افراد مساوى هستند, ترجیح بعضى افراد بر فرد دیگر ترجیح بلامرجّح است. ولى اگر یك اجتماعى طبیعى شد یعنى افرادى طبیعتاً مختلف آفریده شده باشند, بعضى در شرایط حاكمیت با تضمین مفاسد ظلم عملى, و بعضى در شرایط محكومیت با تضمین از مظلومیت, در همچو وضعى حكومت فردى بر فرد دیگر فى حدّ ذاته مانعى ندارد و بلكه خلاف آن مانع دارد.
به عقیده ما در هر اجتماع طبیعى كه پیوندى طبیعى افراد را به یكدیگر متصل كند, حكومت فرد بر فرد دیگر مانعى ندارد. فرق است بین افرادى كه به حكم اجبار همزیستى را انتخاب مى كنند و میان افرادى كه طبیعت, همزیستى را جزء سرشت آنها قرارداده است. در اجتماع طبیعى [طبیعت] همزیستى را آفریده است, خود افراد عین احتیاج و مورد احتیاج یكدیگرند, نه [اینكه] همكارى آنها با هم مورد احتیاج است.

. امام علي (ع) مي فرمايند بهره خرد پند گرفتن واحتياط است و دستاورد ناداني غفلت و فريب خوردگي. و باپاکدامنان و فرزانگان بنشين وباانان زياد گفتگو کن زيرا اگر نادان باشي تورا دانش اموزند و اگر دانا باشي بردانش تو افزوده شود. خداوند به ماتوفيق بندگي بي چون وچرابده. اللهم عجل لوليک الفرج والعافيه والنصر.

منتظر شما در انجمن زن ريحانه آفرينش . کليک کن دوست عزيز

 

يکشنبه 15/11/1391 - 0:22 - 0 تشکر 587121

پدران و فرزندان این طورند, یعنى علاقه آنها به یكدیگر طبیعى است, خودشان مورد احتیاج یكدیگرند نه كار و همكارى آنها, خصوصاً از ناحیه پدر نسبت به فرزند. همزیستى آنها روى حساب و فكر و تحزب و همكارى نیست. لهذا پدر از آسایش خود صرف نظر مى كند كه خود فرزند را داشته باشد, آن هم نه مثل داشتن یك شىء از قبیل فرش و خانه و غیره كه آن شىء را براى خود مى خواهد, بلكه خود فرزند را مى خواهد به علاوه سعادت و خوشى و نیكبختى فرزند. سعادت پدر به خود فرزند و به سعادت فرزند بستگى دارد. روى این حساب جلو ظلم پدر بر فرزند همیشه گرفته شده است, یعنى این پیوند طبیعى مانع ظلم است; البته ظلم از روى عمد. اما ظلم از روى جهل علت دیگر دارد كه انسان به نفس خود نیز از روى جهل ظلم مى كند.
طبیعت, عملاً جلو ظلم پدر بر فرزند را از روى عمد, گرفته است. ظلم پدر بر فرزند از نوع ظلم به نفس است كه به واسطه خرافات و جهالات, انسان به تن و روان خود ظلم مى كند.
به عقیده ما زوجیت, عائله, زندگى خانوادگى, یك احتیاج طبیعى است و با اجتماع مدنى متفاوت است, از لحاظ حقوق و احكام هم قهراً متفاوت است.

. امام علي (ع) مي فرمايند بهره خرد پند گرفتن واحتياط است و دستاورد ناداني غفلت و فريب خوردگي. و باپاکدامنان و فرزانگان بنشين وباانان زياد گفتگو کن زيرا اگر نادان باشي تورا دانش اموزند و اگر دانا باشي بردانش تو افزوده شود. خداوند به ماتوفيق بندگي بي چون وچرابده. اللهم عجل لوليک الفرج والعافيه والنصر.

منتظر شما در انجمن زن ريحانه آفرينش . کليک کن دوست عزيز

 

يکشنبه 15/11/1391 - 0:22 - 0 تشکر 587122

زن ومرد خودشان مورد احتیاج یكدیگرند. احتیاج به خانواده غیر از احتیاج جنسى است. علما امروز اقرار و اعتراف دارند كه علاقه زوجیت مافوق علاقه جنسى است. به عقیده این علما در متن خلقت, طرح یگانگى دو روح ریخته شده است. اگر فردى در همه عمر مجرد زیست كند ولى غرق در تمتعات جنسى باشد این فرد ناقص است, جالى خالى در روح نسبت به همسر قانونى و فرزندان و بالأخره تشكیل عائله وجود دارد. علاقه زوجیت اگر فرضاً به حدّ علاقه به فرزند نیست, چیزى هم كمتر نیست. حقیقت ازدواج پیمان دو روح است, نه شركت و همكارى براى تمتعات جنسى. سرمایه ازدواج, میل به وحدت است كه براى همیشه باقى است, نه ذخیره اى كه در بیضه و تخمدان جمع مى شود, نه شور جنسى. دروغ است كه ازدواج شركت است; این دروغ منشأ اشتباهات زیادى شده است.…
حریمهایى كه اسلام قرار مى دهد براى این است كه این اجتماع طبیعى محفوظ بماند و از مسیر طبیعى منحرف نشود.
مرد و زن طبیعتاً سعادت شان در وجود یكدیگر است, همچنان كه در وجود فرزندان شان هست, نه اینكه اجتماع زوجین یك همكارى قراردادى براى سود بیشتر از همكارى با یكدیگر است.

. امام علي (ع) مي فرمايند بهره خرد پند گرفتن واحتياط است و دستاورد ناداني غفلت و فريب خوردگي. و باپاکدامنان و فرزانگان بنشين وباانان زياد گفتگو کن زيرا اگر نادان باشي تورا دانش اموزند و اگر دانا باشي بردانش تو افزوده شود. خداوند به ماتوفيق بندگي بي چون وچرابده. اللهم عجل لوليک الفرج والعافيه والنصر.

منتظر شما در انجمن زن ريحانه آفرينش . کليک کن دوست عزيز

 

يکشنبه 15/11/1391 - 0:23 - 0 تشکر 587123

سعادت مرد در این نیست كه زن در اختیارش باشد; به هر شكل باشد, بلكه در این است كه زنى كه در اختیار او هست سعادتمند و سالم و خرم و با نشاط باشد. از نوع حكومت یك فرد بر افراد دیگر در اجتماع مدنى نیست كه خوشى او با بدبختى محكومین هم میسر است.
اجتماع زن ومرد یك اجتماع طبیعى است نه قراردادى. قیاس دو اجتماع مدنى و خانوادگى با هم غلط است.
اگر اجتماعى قراردادى باشد, حساب تساوى و ترجیح بلامرجّح و انتخاب و غیره در كار مى آید. در اجتماع طبیعى حقوق افراد و وظایف خاص آنها را خود طبیعت معین كرده است. همان طور كه غلط است بگوییم به چه میزانى ملكه زنبور عسل حكومت مى كند و دیگران محكومند (یكى سرباز باشد و یكى مهندس, یكى كارگر…), خواسته آنها غیر از این هست, این ظلم است; در اجتماع خانوادگى نیز ما ثابت مى كنیم كه حكومت مرد بر زن طبیعى است و سؤالِ (چرا) غلط است. آیه (الرجال قوّامون على النساء بما فضّل الله بعضهم على بعض) بیان حقیقت اجتماع طبیعى خانوادگى است و به همین دلیل ربطى به حكومت مردان بر زنان در اجتماع مدنى ندارد.

. امام علي (ع) مي فرمايند بهره خرد پند گرفتن واحتياط است و دستاورد ناداني غفلت و فريب خوردگي. و باپاکدامنان و فرزانگان بنشين وباانان زياد گفتگو کن زيرا اگر نادان باشي تورا دانش اموزند و اگر دانا باشي بردانش تو افزوده شود. خداوند به ماتوفيق بندگي بي چون وچرابده. اللهم عجل لوليک الفرج والعافيه والنصر.

منتظر شما در انجمن زن ريحانه آفرينش . کليک کن دوست عزيز

 

يکشنبه 15/11/1391 - 0:24 - 0 تشکر 587124

خواسته طبیعى مرد حكومت معنوى زن, و خواسته طبیعى زن حكومت ظاهرى عادلانه مرد است. مرد آن حكومت و زن این حكومت را طبیعتاً و فطرتاً تحمل مى كند. حق موعظه و هجرت و زدن را طبیعت به مرد داده است. زدن ِمرد را چون ناشى از علاقه به سرنوشت است نه خودخواهى فردى, طبیعت براى زن قابل تحمل كرده است. زن آمریت مرد را طبیعتاً مى پذیرد. ظلم مرد بر زن نظیر ظلم به فرزند, خروج از غریزه است.
اكنون پس از توجه به این اصل كه اجتماع زوجیت یك اجتماع طبیعى است نه قراردادى با همه لوازمش, و دیگر توجه به این جهت كه در این اجتماع خانوادگى خواه ناخواه اختلافات رخ مى دهد, دیگر اینكه طلاق راه حل نیست, [روشن مى شود كه] طلاق حتى الامكان نباید واقع شود. طلاق به هم خوردن یك پیمان مقدس است. [با این وصف] علت اینكه طلاق رواست, این است كه ازدواج اجبار بردار نیست.

. امام علي (ع) مي فرمايند بهره خرد پند گرفتن واحتياط است و دستاورد ناداني غفلت و فريب خوردگي. و باپاکدامنان و فرزانگان بنشين وباانان زياد گفتگو کن زيرا اگر نادان باشي تورا دانش اموزند و اگر دانا باشي بردانش تو افزوده شود. خداوند به ماتوفيق بندگي بي چون وچرابده. اللهم عجل لوليک الفرج والعافيه والنصر.

منتظر شما در انجمن زن ريحانه آفرينش . کليک کن دوست عزيز

 

يکشنبه 15/11/1391 - 0:24 - 0 تشکر 587125

ما مى گوییم علت اینكه حق حكومت و حقّ تأدیب در صورت نشوز, به مرد داده شده است, طبیعى بودن این اجتماع است.
البته تأدیب اسلامى در مورد زدن , زدن دردآور و زدنى كه اثر بگذارد و دیه وارد كند نیست, باید غیرمُبرّح و غیر مُدمى باشد و الاّ از طرف حكومت مأخوذ است. این زدن حداكثر اظهار تنفّر است. طبیعت زن, باز طبیعتى است كه هیچ چیزى مانند استرسال مرد, او را مغرور نمى كند و هیچ چیزى مانند اظهار شخصیت مرد و اظهار آزادى او از زن, زن را رام و مطیع نمى كند و در عین حال زن به حسب طبیعت خود چنین مردى را كه داراى صفت مردانه و آمریت است دوست مى دارد.
ییعنى زن طبیعتاً از استرسال مرد مغرور مى شود, طبیعتاً به واسطه اظهار تنفر مرد و خشونت و استقلال و آزادى مرد رام مى شود, و طبیعتاً از مردانگى همسر خود لذت مى برد و لو آن كه آن مردانگى علیه او اعمال شود. مردانگى مرد در حدود مصالح خانوادگى در زن ایجاد عقده روحى نمى كند, همان طورى كه جفاى پدران و مادران و فرزندان نیز تولید عقده روحى نمى كند. عقده هاى روحى آنجاست كه به شخصیت لطمه وارد شود و مورد تحقیر واقع شود, و اینها در محیطهاى بیگانگى اجتماع مدنى صادق است, نه در اجتماع طبیعى خانوادگى.

. امام علي (ع) مي فرمايند بهره خرد پند گرفتن واحتياط است و دستاورد ناداني غفلت و فريب خوردگي. و باپاکدامنان و فرزانگان بنشين وباانان زياد گفتگو کن زيرا اگر نادان باشي تورا دانش اموزند و اگر دانا باشي بردانش تو افزوده شود. خداوند به ماتوفيق بندگي بي چون وچرابده. اللهم عجل لوليک الفرج والعافيه والنصر.

منتظر شما در انجمن زن ريحانه آفرينش . کليک کن دوست عزيز

 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.