• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
کتاب و کتابخوانی (بازدید: 28185)
يکشنبه 13/10/1388 - 22:45 -0 تشکر 174030
*کتاب امام حسین ع وایران را باهم بخوانیم*

 

به نام خدا

سلام

میخواهم با هم کتاب امام حسین ع وایران را بخوانیم

مختصری درباره نویسنده کتاب

به نام خدا

سلام

 

کورت فریشلر

مستشرق آلمانی. وی از جمله کسانی است که درباره تاریخ اسلام تحقیقاتی را انجام داده است. وی در مورد قیام عاشورا و نحوهی رویارویی

سپاهیان امام حسین علیهالسلام و لشگریان ابنزیاد برداشتی دارد که خالی از اشکال نیست و در این باره به راهی رفته که نتیجهی عقلایی از آن دیده نمیشود.

زیرا استدلال ضعیف او بر هیچ خوانندهای پوشیده نخواهد ماند.

فریشلر در این مورد میگوید: «... اما میدانیم که ساحل رودخانه از طرف سربازهای عمر سعد اشغال شده بود نه برای این که مانع از این شوند که کاروان حسین علیهالسلام از آب رودخانه استفاده نمایند بلکه نگذارند که کاروان حسین علیهالسلام در ساحل غربی راه، از میدان جنگ عقب نشینی نمایند!!».

__________________

کورت فریشلر آلمانی در مورد امام حسین‌، کتاب «امام حسین و ایرانیان‌» را نوشته است‌. فریشلر در این کتاب اسناد و مدارک را دقیقاًثبت نکرده است و به حضور نماینده امام در ایران «شهر ری‌» و آشنایی کم و بیش امام حسین به زبان فارسی و علاقه متقابل امام و ایرانیان‌، و حرکت امام حسین از مکه به کربلا و فعالیت مسلم بن عقیل در کوفه و حادثه کربلا و اوضاع ایران و تأثیر خون حسین و نفرین زینب (س) در سقوط اموی اشاره نموده است‌.

کورت فریشلر طرفداری کارگر ایرانی در کوفه به نام عباس بذائی (اردبیلی‌) از مسلم بن عقیل و کشته شدن او توسط سربازان محمد ابن اشعث را ذکر نموده

 

فریشلر در مورد جنگ تن به تن در روز عاشورا می‌گوید: «در عاشورا جنگ تن به تن از بامداد تا ظهر ادامه داشت و تو گویی قضا و قدر تعمد داشت که آن روز، جنگ به آن شکل ادامه پیدا کند... که تا آخرین لحظه ناظر صحنه‌های از خود گذشتگی سربازان حسین و خود او بشوند و حتی اندکی از آن فاجعه‌ها از نظرشان محو نگردد».

 

در مورد علاقه ایرانیان و حمایت آن‌ها از امام حسین‌، فریشلر به نقل از ابو علی سیمجور ذکر می‌کند که عده‌ای از ایرانیان کوفه به سوی قادسیه رفتند و به کربلا رسیدند... و خود را به امام حسین رساندند. حسین گفت‌: پس بدانید که من و کسانی که نسبت به من وفا دارند فردا به قتل خواهیم رسید و شما از راهی که آمده‌اید برگردید تا کشته نشوید... ایرانی‌ها گفتند: کشته شدن در راه تو برای ما سعادت است‌... که بین (20 تا 30) نفر مرد ایرانی در کربلا ماندند و فقط اسم (برویج = پرویز) معلوم است‌.

همچنان که ذکر شد در این کتاب اسناد و مآخذ دقیقاًدرج نشده است و مورخان نیز در این مورد (شرکت ایرانیان در کربلا) سخنی ذکر نکرده‌اند که

 

فریشلر در این مورد می‌گوید: «مورخان نام ایرانی‌ها را تعمداًذکر نکرده‌اند؛ زیرا خلفای عباسی با آن که به‌کمک ایرانی‌ها سر کار آمدند با ایرانی‌ها عداوت داشتند خلفای اموی نیز خونخوارترین افراد را مأمور اداره ایرانیان می‌نمودند و نمی‌توان تردید داشت که یکی از علل‌علاقه‌مندی ایرانیان به علی و فرزندانش ناشی از کینه بنی امیه به ایرانیان بود و علی (ع) و فرزندانش بر عکس بنی امیه به ایرانیان علاقه داشتند... مورخان به خاطر بیم از بنی‌امیه اسم ایرانیان را که از حسین حمایت کردند از قلم انداختند».

در این کتاب به شرکت (20 تا 30) ایرانی در کربلا و شهادت آن‌ها به نعمان بن ابی‌عبدالله و قاضی سعد الدین ابوالقاسم عبدالعزیز معروف به ابن براج استناد نموده است‌.

فریشلر معتقد است که کاروان حسین در کربلا حداکثر 200 نفر بوده و حال آن که حداکثر سپاه پیاده و سوار علیه امام سی هزار نفر بودند.

حماسه حسینی با توجه به مقایسه دو سپاه یکی از حماسه‌های رزمی بزرگ جهان است‌: «کشته شدن حسین و یارانش قطع نظر از هر نوع نظریه ایدئولوژی از لحاظ شجاعتی که از آن مرد (بزرگ‌) و یارانش به ظهور رسید، یکی از حماسه‌های رزمی بزرگ جهان است آدمی وقتی نوشته مورخان را در خصوص روحیه حسین (ع) می‌خواند،حیرت می‌کند که آن مرد دارای چه ایمان و اراده‌ای بود که آن موقع از مشاهده سر شکافته و خونین پسرش (علی اکبر) ... گریه نکرد و ننالید و گفت خدایا این قربانی را در راه دین برحق خود، اسلام بپذیر.

به نظر می‌رسد که فریشلر به جای علی اصغر، علی اکبر را نوشته است‌.

چرا که پس از اصابت تیر حرمله بن کاهل اسدی به علی اصغر (ع) امام حسین (ع) خون او را به آسمان پاشید که حتی قطره‌ای از آن خون به زمین نیفتاد.

از نظر کورت فریشلر، نطق زینب در کوفه هم در مردم تأثیر نمود و هم روحیه نستوه و خلل‌ناپذیر او را نشان داد و هم جوابی دندان شکن در جمع به عبیدالله زیاد داد.

«نطق زینب در مردم خیلی اثر نمود... اولین بار بود که یک زن در کوفه‌، با صدای بلند برای مردم نطق می‌کرد... از روزی که شهر کوفه از صدر اسلام بنا شد تا آن روز اتفاق نیفتاده بود... زنی که حرف می‌زد یک اسیر بود و نطق کردن یک مرد اسیر یک پدیده خارق العاده جلوه می‌نمود تا چه رسد به اینکه یک زن اسیر نطق نماید که‌... ما عظمت خود را از دست نداده‌ایم ما از خانواده رسالت هستیم و مباهات می‌کنیم که مردان ما در راه حق کشته شده‌اند و ما اسیران رنج را جهت پیروی از حق تحمل می‌نماییم‌... برادرم با جدش رسول الله در بهشت است‌... ولی آن‌ها که برادرم را کشتند در این دنیا ملعون می‌شوند... در دنیای دیگر در قعر جهنم‌اند... »

به نوشته فریشلر، علی بن حسین (ع) (امام زین العابدین‌) در دمشق بستر بیماری بود پزشکی ایرانی ـ که از پزشکان جندی شاپور به نام بختیشوع بود امام را معالجه کرد و تجویز دارو نمود.

و امام حسین در کربلا کمک ملائکه را نپذیرفت‌.

 

با ما همراه باشید

 

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

يکشنبه 14/9/1389 - 18:33 - 0 تشکر 258228

به نام خدا
سلام
بزودی ادامه کتاب قرار خواهم داد
نظرتون درباره این کتاب چیه؟

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

يکشنبه 5/10/1389 - 19:42 - 0 تشکر 267436

به سوی ریاض صرف نظر خواهم کرد و با مردان خود به تو ملحق خواهم شد و حفاظت تو را بر عهده خواهم گرفت.
حسین گفت حافظ اصلی من خداست و بعد اشاره به خیمه‏ها کرد و اظهار نمود در این خیمه‏ها عده‏ای از مردان دلیر هستند که در مکه از من حفاظت می‏کردند و این جا هم حفاظت می‏کنند و من مایل نیستم که تو برای حفاظت من از ادامه مسافرت، صرف نظر کنی و دچار زحمت شوی.
ابوهره اسدی گفت من دچار زحمت نمی‏شوم و تو را پیشوای مذهبی خود می‏دانم و اطاعت از امر تو را از واجبات به شمار می‏آورم.
حسین گفت به مسافرت خود ادامه بده و در ریاض بزن و فرزندانت ملحق شو.
ابوهره اسدی دیگر از آن مقوله صحبت نکرد و از حسین (ع) خداحافظی کرد و رفت.
طبق یک روایت دیگر حسین توقف خود را در ثعلبیه طولانی کرد تا این که گزارش مسلم بن عقیل، یا گزارش دوم وی، به او رسید.
اگر این روایت صحیح باشد معلوم می‏شود که تا آن تاریخ از طرف مسلم گزارشی به حسین (ع) نرسیده بود. با این که حسین (ع) گزارش اول مسلم را مشعر بر این که مردم کوفه نسبت به او ابراز وفاداری کرده‏اند کافی نمی‏دانست و انتظار گزارشی دیگر را از مسلم می‏کشید.
گزارش دوم که قبل از کشته شدن مسلم در راه بود در ثعلبیه به حسین (ع) رسید و به روایتی نرسید و حسین (ع) چون خبری جدید از مسلم دریافت نکرد از ثعلبیه به راه افتاد و مسلم هم دیگر نمی‏توانست گزارشی برای حسین (ع) بفرستد چون در روز هشتم ماه ذیحجه که حسین (ع) از مکه حرکت کرد مسلم بن عقیل در کوفه کشته شد.
گفتیم که عبیدالله بن زیاد حاکم بصره، به فرمان یزید بن معاویه حام کوفه نیز شد و بعد از این که جانشین خود را در بصره تعیین کرد راه کوفه را پیش گرفت تا این که شغل جدید را احراز نماید.
مورخین اسلامی راجع به طرز مسافرت ابن‏زیاد از بصره به کوفه به طور متفاوت نویسندگی کرده‏اند.بعضی نوشته‏اند که عبیدالله بن زیاد با عده‏ای از مردان مسلح که یک قشون کوچک را تشکیل می‏دادند راه کوفه را پیش گرفت.
بعضی دیگر گفته‏اند که او به تنهائی و بدون این که حتی یک خادم با خود ببرد به سوی کوفه به راه افتاد.
بعضی گفته‏اند که عبیدالله بن زیاد از راه شط فرات که راه معمولی مسافرت به کوفه (از جنوب بین النهرین به آن شهر) بود عازم آن شهر گردید.
اما برخی گفته‏اند که وی راه دجله را انتخاب کرد تا این که بتواند بدون اطلاع مردم کوفه وارد آن شهر شود.
از نوشته بعضی دیگر از مورخین چنین برمی‏آید که عبیدالله بن زیاد نه از راه شط فرات به کوفه رفت و نه از راه شط دجله، بلکه از نشستن بر کشتی صرف نظر کرد و

[ صفحه 60]

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

يکشنبه 5/10/1389 - 19:42 - 0 تشکر 267437

از راه خشکی، به سوی کوفه به راه افتاد و چون مسافرت با کشتی سهل بود و مسافر می‏توانست مقداری زیاد بار، و عده‏ای کثیر از افراد را با خود ببرد و بردن اسب و شتر هم با کشتی امکان داشت، به قاعده عبیدالله بن زیاد، بایستی از راه آب به سوی کوفه حرکت کرده باشد.
روایت دیگر مشعر بر این است که عبیدالله بن زیاد وقتی به کوفه رسید خود را به شکل حسین بن علی (ع) آراست تا این که مردم کوفه تصور نمایند که وی حسین است که از مکه آمده و می‏خواهد وارد شهر شود.
لازمه صحت این روایت این است که عبیدالله بن زیاد اطلاع داشته باشد که حسین از مکه به راه افتاده و عازم بین النهرین است و چون حسین با همراهان خود حرکت می‏کرد عبیدالله بن زیاد که می‏خواست به شکل حسین وارد کوفه شود، نمی‏توانست تنها باشد و ناگزیر، عده‏ای با او بودند.
با این که شب بود عده‏ای کثیر به استقبال عبیدالله بن زیاد که تصور می‏کردند (حسین بن علی - ع) است رفتند ولی در هیچ مأخذ دیده نشده که مسلم بن عقیل به استقبال حسین (ع) رفته باشد.
آیا مسلم می‏دانسته شخص که در آن شب وارد شهر می‏شود ابن‏زیاد است نه حسین (ع).
در این صورت برای چه به مردم نگفت که مسافری که وارد می‏شود عبیدالله بن زیاد است و به استقبالش نروید.
مسلم بن عقیل که در کوفه هشتاد هزار طرفدار داشت (با توجه به این که گفتیم کوفه دارای آن جمعیت نبود که هشتاد هزار مرد با مسلم بیعت کنند) چرا در آن شب جلوی عبیدالله بن زیاد را که مطلع بود دشمن حسین (ع) می‏باشد نگرفت؟
مسلم بن عقیل در آن شب که عبیدالله بن زیاد با شکل ظاهری حسین (ع) وارد کوفه شد می‏دانسته که او (حسین) است یا این که می‏دانسته که وی عبیدالله بن زیاد می‏باشد.
اگر او را حسین (ع) می‏دانست چرا مثل سایر مردم به استقبال نرفت؟
مگر او نماینده حسین (ع) در کوفه نبود و مگر وظیفه اخلاقی او حکم نمی‏کرد که به استقبال حسین (ع) برود؟
چه شد که تمام طرفداران حسین (ع) در کوفه مطلع شدند که در آن شب حسین (ع) وارد می‏شود و فقط مسلم بن عقیل از این واقعه بدون اطلاع ماند؟
آیا رسم و عادت اقتضا نمی‏کرد که مردم وقتی از ورود حسین (ع) مطلع شدند نزد مسلم بروند تا این که به اتفاق وی که نایب حسین (ع) یا نماینده وی بود، از پیشوای مذهبی خود استقبال کند.
عقل قبول نمی‏کند که در شهر کوفه تمام طرفداران حسین از ورود او مستحضر شده باشند و فقط مسلم بی‏اطلاع مانده باشد.
از طرف دیگر عقل قبول نمی‏کند که مسلم فهمیده باشد که آن مسافر حسین (ع)

[ صفحه 61]

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

يکشنبه 5/10/1389 - 19:43 - 0 تشکر 267439

نیست بلکه ابن‏زیاد است و به طرفداران حسین نگفته باشد که از استقبالش خودداری نمایند.
مگر این که طرز ورود عبیدالله بن زیاد به کوفه غیر از آن باشد که گفته‏اند و او هنگام ورود به آن شهر خود را به شکل ظاهری حسین (ع) در نیاورد بلکه با هویت واقعی خود، وارد کوفه گردید.
در مورد این که مسلم بن عقیل از عبیدالله بن زیاد جلوگیری نکرد می‏توان گفت که چون حسین (ع) مایل نبوده بین مسلمین، جنگ برادر کشی در بگیرد و مسلم می‏دانسته لازمه جلوگیری از ورود عبیدالله بن زیاد حاکم جدید کوفه، خون ریزی است لذا پیروان حسین را وادار به ممانعت از ورود ابن‏زیاد نکرد.
اما در مورد این که مسلم بن عقیل از حسین (ع) استقبال نکرد هیچ علت عقلائی را نمی‏توان پذیرفت و فقط می‏توان گفت روایت مربوط به این که عبیدالله بن زیاد خود را به شکل ظاهری حسین (ع) ساخت و هنگام شب وارد کوفه شد، صحت ندارد.
به نظر می‏رسد که دستگاه جاسوسی یزید بن معاویه که در دوره خلافت پدرش (معاویه) به وجود آمد به خوبی از نیت مسلم بن عقیل آگاه بوده و می‏دانسته که آن مرد به تبعیت از نظریه حسین (ع) شمشیر از غلاف نخواهد کشید و گرنه ابن‏زیاد به تنهائی، یا با عده‏ای معدود، قدم به شهری که در آن هشتاد هزار مرد به توسط مسلم با حسین (ع) تبعیت کرده بودند نمی‏نهاد.
خودداری مسلم بن عقیل از جنگ، برای ممانعت از ورود عبیدالله بن زیاد به کوفه، از نظر اخلاقی مستحسن بود و مسلم نخواست که قطره‏ای از خون مسلمین بر زمین چکیده شود.
اما باید تصدیق کرد که از نظر سیاسی مطابق صلاح او نبوده است.
چون مسلم با خودداری از جنگ، و آزاد گذاشتن عبیدالله بن زیاد برای ورود به کوفه، در واقع خود را تحت محاصره دشمن قرار داد.
روایتی که حکایت می‏کند عبیدالله بن زیاد به شکل ظاهری حسین بن علی (ع) وارد کوفه شد از این قرار است:
مردم کوفه هنگام عصر برای استقبال از حسین (ع) از شهر خارج شدند، ولی هر قدر جاده را از نظر گذرانیدند حسین (ع) نمایان نشد و بعد آفتاب غروب کرد و شب فرود آمد.
دو ساعت بعد از غروب آفتاب که هوا به کلی تاریک شده بود عده‏ای سوار نمایان شدند و در پیشاپیش آن‏ها مردی با احتشام سوار بر قاطر حرکت می‏کرد و عمامه‏ای گران بها بر سر و لباسی فاخر در برداشت و یکی از زن‏ها که به استقبال آمده بود تا آن مرد را دید بانک زد به خدای کعبه سوگند یاد می‏کنم که او حسین بن علی (ع) و فرزند فاطمه (ع) می‏باشد.
عبیدالله بن زیاد جوابی به آن زن نداد و همچنین سلام و خوش باش دیگران را بدون جواب گذاشت و با همراهان وارد شهر شد.

[ صفحه 62]

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

دوشنبه 6/10/1389 - 8:42 - 0 تشکر 267509

سلام

گلهاجان به امید خدا دنبال می كنم، به نظر میاد اطلاعات جالب و جدیدی داره....چه جالب كه نویسندش غیر ایرانیه...مسلمان نیست؟؟

حق یارتون

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

سه شنبه 7/10/1389 - 18:50 - 0 تشکر 268616

dehkade2010 گفته است :
[quote=dehkade2010;591792;267509]سلام

گلهاجان به امید خدا دنبال می كنم، به نظر میاد اطلاعات جالب و جدیدی داره....چه جالب كه نویسندش غیر ایرانیه...مسلمان نیست؟؟

حق یارتون

به نام خدا

سلام

سوال خوبی پرسیدی باعث شد اول تایپیک مختصری از نویسنده بزارم حتما بخون .

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

چهارشنبه 8/10/1389 - 9:28 - 0 تشکر 268726

سلام گلها جان. ممنونم.......پس اینطور كه معلومه این كتاب داره نقد می شه... سرم شلوغه...هر بار كه بیام چند تا پست رو می خونم...

حق یارتون

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

پنج شنبه 9/10/1389 - 11:38 - 0 تشکر 269068

سلام goolha عزیز . از همکاریتون با انجمن بسیار صمیمانه تشکر می کنم .

 

 

 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.