• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن ادب و هنر > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
ادب و هنر (بازدید: 11852)
دوشنبه 12/12/1387 - 0:34 -0 تشکر 94663
اخبار فرهنگ و هنر

 به خداوند بخشنده مهربان

 

سلام به دوستان تالار فرهنگ و هنر

در این مبحث انشاءالله سعی خواهیم کرد کلیه اخبار فقرهنگ هنر را درج نماییم

البته در حال حاضر اخبار موسیقی کشور در تاپیک اخبار موسیقیایی فعال میباشد و جهت درج اخبار موسیقی خود به تاپیک مذکور مراجعه نمایید.

 

البته بنده یک معذرت خواهی شدید بدهکارم از اینکه اشتباهاً تاپیک اخبار با یک تاپیک دیگر ادغام شد و هیچ گونه عملیاتی نمیشد انجام جز این روش!

باز هم از دوستان عزیز معذرت خواهی میکنم

موفق و موید باشید

یا علی مدد

 

دوشنبه 28/11/1387 - 15:16 - 0 تشکر 91029

عشق‌های جنون‌آسا با چاشنی مرگ در فیلم‌های جیرانی
مولفه مشترک فیلم‌های فریدون جیرانی را ـ که این روزها فیلم "ستاره می‌شود" را روی پرده دارد ـ می‌توان نگاهی خاص به عشق‌های جنون‌آسا دانست که با چاشنی مرگ به نقطه پایان می‌رسند.
به گزارش خبرنگار مهر، جیرانی فیلمسازی و ورود به عرصه سینما را با عضویت در سینمای آزاد مشهد، کار مطبوعاتی و فیلمنامه‌نویسی برای فیلمسازان حرفه‌ای و کارگردانان سینمای بدنه آغاز کرد و در برخی از این آثار از همکاری مشترک با کارگردان یا نویسندگان دیگر بهره برد.

او از سال 60 حضور خود را در سینمای حرفه ای با فعالیت‌های مختلف آغاز کرد که پرداخت نهایی فیلمنامه "پائیزان" برای رسول صدرعاملی از جمله آنها است. ضمن اینکه او در همین سال فیلمنامه "آفتاب‌نشین‌ها" را برای مهدی صباغ‌زاده نوشت و دستیاری کارگردان را هم بر عهده داشت.

فیلمنامه با توجه به دهه تاریخی سینمای ایران که عرصه مضامین را محدود کرده و سیاست‌زدگی برخاسته از انقلاب و دفاع مقدس حرف اول را می‌زد، به مبارزه نابرابر میان روستائیان و اربابان می‌پرداخت که با تفکر آن سالها پایانی جز قربانی شدن بی‌گناهان در برابر زور و سلطه بزرگان نداشت.

جیرانی فیلمنامه "رهایی" را سال 61 به صورت مشترک با صدرعاملی برای وی نوشت که به یکی دیگر از مضامین مجاز در سینمای آن سال یعنی دفاع مقدس می‌پرداخت. رزمنده‌ای که با از دست دادن یک پا دچار کشمکش با خود شده و از ازدواج با دختر دایی‌اش سر باز می‌زند.

طراحی دغدغه‌ای جدید برای رزمنده که دنبال پیدا کردن یک سرباز عراقی است، کمک می‌کند فیلم تک‌لایه نباشد و از معدود آثار این دهه پرمخاطره شود که چهره‌ای تخت از سربازان عراقی ارائه نمی‌دهد. در پایان اسیر عراقی که در مقام دفاع از سربازان ایرانی برمی‌آید، با حضور خود به کشمکش درونی رزمنده خاتمه می‌دهد.

فیلمنامه "سناتور" سال 62 بدل شد به فیلمی از مهدی صباغ‌زاده که جیرانی دستیاری کارگردان را هم به عهده داشت. فیلمی که به تأسی از آثار سیاسی آن زمان بخصوص نمونه‌های خارجی، افشای فساد درونی رژیم سابق را برجسته کرده و در نهایت همراهی یک متهم و استوار موجب پرده برداشتن از بسیاری مسائل پنهان می‌شود.

فیلم "پرونده" در همان سال با فیلمنامه مشترک جیرانی و صباغ‌زاده توسط کارگردان ساخته شد که به رابطه ارباب رعیتی متداول در روزگاری نه چندان دور می‌پرداخت. فیلمنامه ملودرام پرفروش سال 63، "گل‌های داوودی" را جیرانی برای صدر‌عاملی نوشت که بدل به اثری پرفروش شد.

"گمشده"، "تصویر آخر"، "زیر بام‌های شهر"، "در آرزوی ازدواج"، "نرگس"، "دو همسفر"، "در کمال خونسردی" و "اشک و لبخند" فیلمنامه‌هایی هستند که او تا سال 73 به تنهایی یا به طور مشترک برای دیگران نوشت. در بررسی این آثار سیری به سمت ملودرام‌های خانوادگی با ته‌مایه‌های اجتماعی دیده می‌شود. به این آثار می‌توان طرح اولیه "شب حادثه" و "زاگرس" و  پرداخت نهایی "گریز" را هم افزود.

جیرانی عرصه فیلمسازی حرفه‌ای را سال 66 با "صعود" آغاز کرد که نکته جالب آن این است که فیلمنامه‌اش را علی صمیمی‌زاد و مسعود میمی نوشته بودند. مضمون تا حدی دور از جریان سینمای آن زمان بود و به دغدغه‌های دو کوهنورد جوان برای فتح علم‌کوه و مسائل و مشکلات در طی مسیر می‌پرداخت. البته فیلم به خوبی دیده نشد و به عنوان مهجورترین ساخته جیرانی هنگام مورد توجه قرار گرفتن "قرمز" به چشم نیامد.

"قرمز" دومین فیلم جیرانی بود که سال 77 آن را ساخت. فیلم علاوه بر ورود به عرصه بیماران روانی و نوعی روانپریشی برخاسته از عشق، از شخصیت‌پردازی و پرداخت تصویری ویژه بهره می‌برد و خوب دیده شد. پرداختن به تعصبات مرد سنتی که با اوج‌گیری بدل به عشقی جنون‌آسا می‌شود تا آن مقطع در سینمای ایران کمتر وجود داشت و جیرانی با انتخاب هوشمندانه بازیگران توانست فیلم را از مرحله فیلمنامه تا اجرا ارتقا دهد.

محمدرضا فروتن و هدیه تهرانی آن زمان ستاره‌های کنونی نبودند و این انتخاب هوشمندی جیرانی را برجسته کرد که در آثار بعدی او هم به چشم آمد و کاراکترهای آثارش در ذهن ماند. علاوه بر اینکه پرداختن به روابط و مضامین جسورانه که با جریان عمومی همخوانی چندانی نداشت را هم می‌توان از ویژگی‌های این فیلمساز دانست.

جیرانی "آب و آتش" را سال 79 حول رابطه‌ای سنت‌شکن با ترکیب بازیگران خاص ساخت. کمتر کسی می‌توانست لیلا حاتمی را با آن چهره معصوم و بازی درونی در کاراکتر یک زن خیابانی تصویر کند. اما حاتمی این نقش را بدل به معدود چهره‌های ماندگار از این قشر در سینمای ایران کرد. حضور آتیلا پسیانی در نقش بدمن انتخابی خاص و هوشمندانه بود برخلاف انتخاب پرویز پرستویی در نقش نویسنده‌ای که قربانی یک موقعیت ناخواسته شده و باید وارد رابطه‌ای غریب می‌شود.

قصه نامتعارف فیلم از آن جهت اهمیتی فراتر از ورود به خط قرمز زنان خیابانی پیدا کرد که توانست بخش انسانی و شخصی این شخصیت را بزرگنمایی کند. زنی که دو دغدغه خاص دارد، اینکه بدون قرار گرفتن در توجه دیگران زندگی کند و چیز بنویسد و تنها وقتی مقابل آینه صورت بزک کرده خود را پاک می‌کند، می‌توان کارکرد ترکیب چهره معصومانه این بازیگر با کاراکتر زن خیابانی را درک کرد.

"شام آخر" در سال 80 به عشقی نافرجام و یک مثلث عشقی مخرب می‌پرداخت. مثلث عشقی که دو ضلع آن را یک مادر و دختر تشکیل می‌دادند و رابطه‌ای شکل می‌گرفت که در انتها به جنون برخاسته از عشق و مرگ ختم می‌شد. در واقع می‌توان عشق‌های جنون‌وار را که در انتها به قتل، مرگ و خونریزی ختم می‌شوند مولفه مشترک آثار جیرانی محسوب کرد. هر چند این مولفه با قرار گرفتن در بسترهایی مستعد به اثری ویژه بدل شده و گاه با نوعی از هم‌گسیختگی در انتها به اثری ناپیوسته انجامیده است.

"شام آخر" در عین حال نوعی تقابل سنت و مدرنیسم را در جهت دادن به نگاه زن مورد نقد قرار می‌دهد. این تقابل و کشمکش‌های برخاسته از آن است که زن را وامی‌دارد ابتدا در برابر حس درونی خود مقاومت می‌کند، ولی درست هنگامی که می‌خواهد وارد مرحله انتخاب شود این حرکت با قتل او متوقف می‌شود.

جیرانی میل خود را به روایت غیرخطی از "قرمز" برجسته کرد و در "آب و آتش" این وجه را پررنگ کرد. در "شام آخر" هم روایت غیرخطی به همان شیوه قدیمی کارکرد پیدا کرده، هنگامی که فیلم در سکانس آغاز بدون مشخص کردن نکات برجسته از زبان کلفت خانه به زندگی زن می‌پردازد و زیر و بم تنهایی، سرکوب‌شدگی و ... او را به تصویر می‌کشد و نهایتاً وقتی به حضور عشق در زندگی او می رسیم که حرکت زن دیگر آن وجه تابوشکن را ندارد. در واقع مناسبات ریشه‌دار جامعه سنتی است که او را از صحنه زندگی بیرون می‌کند.

جیرانی "صورتی" را سال 81 با رویکردی کمدی به اختلافات زنان و مردان جامعه مدرن ساخت. فیلمی که بسیار متکی است بر نوع خاص کمدی، کارکرد تکرارهای معنادار و موتیف‌های طراحی شده. فیلم از نقطه نظر کودک این زن و مرد که قصد جدایی دارند روایت می‌شود و حتی حضور زن دوم هم از این زاویه دید، پرداختی جدید با چاشنی پررنگ کمدی پیدا می‌کند.

"صورتی" را می‌توان به عنوان تجربه‌ای در عرصه کمدی برای جیرانی محسوب کرد. تجربه‌ای که ماندگار نمی‌شود و فیلم‌های بعدی نشان می‌دهند دغدغه فیلمساز نیستند، چرا که مایه‌های برجسته و مولفه مشترک آثار او را به همراه ندارد. استفاده از قابلیت‌های فقیهه سلطانی به عنوان تنها بازیگر زن که نقش سیاه را در تئاتر بازی کرده از همان نکات فرامتنی است که با وجود بازنویسی فیلمنامه بر اساس قابلیت‌های او، نتوانسته در بطن قصه نفوذ کند.

"سالاد فصل" سال 83 ساخته شد با رویکرد خاص جیرانی به ساختار شکنی در روایت و گوشه چشمی به اقتباس از "سرگیجه" هیچکاک. استفاده از تضاد معصومیت ظاهری لیلا حاتمی با کاراکتری خلاف که وجه قربانی بودن او را پررنگ می‌کند، طرح و توطئه‌هایی که در نقاط عطف تعاریف قصه را عوض می‌کنند و ... فیلم را تبدیل به اثری مغشوش کرد که روابط جسورانه حاکم در آن جوابگوی سوراخ‌های متعدد فیلمنامه‌ای نبود.

رویکرد جیرانی به ساختار غیرخطی در "سالاد فصل" به نوعی سردرگمی منجر شد که بار اطلاعاتی گره‌گشایی را بالا برد و معمولاً هنگامی که اطلاعاتی کلیدی با حجم زیاد در یک موقعیت ارائه شود، باورپذیری کلیت ماجرا و روابط را زیر سئوال می‌برد.

از همین جاست که نمی‌توان گوشه‌چشم جیرانی به "سرگیجه"، استفاده از کاراکتر زن مخرب، افشاء شخصیت و حتی سوء استفاده از عشقی سنتی را نقطه قوت فیلم در نظر گرفت. چرا که همه چیز با طراحی یک گره‌گشایی عجولانه زیر سئوال می‌رود و سکانس پایانی و مرگ زن که قربانی یک بازی عاطفی شده، خنده بر لب می‌آورد.

"ستاره ها" که سال 84 ساخته شد، قرار بود سه اپیزود مرتبط به هم را روایت کند که با یک تصمیم نه چندان درست به سه فیلم مستقل با نخ تسبیحی کمرنگ بدل شد. ستارگان زن سینمای ایران در سه موقعیت مختلف قبل از شهرت، شهرت و گمنامی محور این سه فیلم قرار گرفتند که البته نوع پرداخت به موضوع و نگاه شخصی تر جیرانی در اپیزود اول جلب نظر می کند و البته یک خطی هر کدام کافی است حدس بزنیم این آثار با اقبال عمومی مواجه نشده و نمی شوند.

"ستاره‌ها (جلد 1: ستاره بود)" به زندگی یک ستاره زن سابق سینما می‌پردازد که پس از مرگش کسی او را به یاد نمی‌آورد. فیلم با دغدغه‌های شخصی جیرانی بدل به اثری مهجور و نامتعارف شده که لوکیشن‌ محدود، نمایشی بودن صحنه تئاتر لاله‌زار و حضور بازیگران قدیمی سینما و تئاتر کشور به این وجه دامن می‌زند. جیرانی سعی کرده روند تخت و کند روایت را با محور قرار دادن جستجوی یک خبرنگار و تکیه بر شم کنجکاوی او واجد پتانسیل کند. اما این وجه نمی‌تواند تأثیری بگذارد.

در بخش میانی هم حرکت بر مسیر رابطه کنجکاوی برانگیز سرایدار تئاتر لاله‌زار و ستاره سابق، کنش و واکنش‌هایی ایجاد می‌کند که جیرانی درشت‌نمایی آن را در رفتار سرایدار که حاضران را زندانی کرده و اجازه خروج نمی‌دهد، برجسته می‌کند. اما این وجه هم نمی‌تواند رکود و تخت بودن فیلم را بهبود بخشد.

"ستاره‌ها (جلد 2: ستاره است)" زندگی یک ستاره مشهور را برجسته می‌کند که دغدغه حضور در نقش‌های متفاوت را دارد که از قابلیت‌های فیزیکی و ظاهری او فاصله دارد. "ستاره است" با طراحی نوعی فیلم در فیلم، نقشی که زن ایفا می‌کند را وارد زندگی روزمره کرده و در بخش عمده فیلم، او را در نقش موادفروش نگه می‌دارد تا علاوه بر شکلگیری نوعی تقابل بین بازی‌های خودخواسته و بازی‌های تحمیلی و اجباری، فیلم به سطح روایتی جدید برود.

اما در ادامه آنچه از پشت صحنه سینما در فیلم ثبت شده و باقی می‌ماند تصویری کاریکاتوری از عوامل پشت صحنه و سانسور در سینما است. در بخش میانی که فیلم بر تقابل دو زن متمرکز می‌شود همان عشق جنون‌آمیز است که قصه را پیش می‌برد و قناری را وامی‌دارد زن بازیگر را در خانه‌ای که شوهرش را به قتل رسانده، زندانی کند تا او با مولفه‌هایی که حضور ندارند به بازی خود در نقش زن موادفروش ادامه دهد. 

دوشنبه 28/11/1387 - 15:16 - 0 تشکر 91030

اجرای "آنتیگونه" به روح اثر سوفوکل وفادار است
هوشمند هنرکار در نشست نقد و بررسی "آنتیگونه" در خبرگزاری مهر این تجربه نمایشی را متاثر از سیر تاریخی تئاتر و شیوه اجرایی آن را وفادار به اثر سوفوکل دانست.

نمایش "آنتیگونه" به کارگردانی هوشمند هنرکار مدتی است در سالن اصلی تالار مولوی اجرا می‌شود و در نشست نقد و بررسی آن هنرکار در کنار کاظم هژیرآزاد و شیدا ابراهیمی بازیگران نمایش حضور داشتند.

* خبرگزاری مهر ـ گروه فرهنگ و هنر: بحث را درباره مدت زمان نمایش شروع کنیم. اجرای نمایش پس از 20 شب تمام می‌شود و این برای شما قطعاً زمان کوتاهی است. آیا در این فرصت کوتاه توانسته‌اید به هماهنگی برسید؟

ـ هنرکار: کار قبل از این و در تمرین‌ها شکل گرفته و گروه هماهنگ شده است. اگر این هماهنگی وجود نداشت اجرای نمایش را شروع نمی‌کردیم. ممکن است امکانات فنی سالن در یکی دو اجرای اول همپای بازیگران نبوده باشد، اما آنها هماهنگ بوده‌اند. طبیعی است اجرای مداوم و مستمر یک نمایش به هماهنگی و یکدستی کار می‌انجامد. ما هم از این شرایط راضی نیستیم و به هر حال انتظار می‌رود کاری که برای آن زمان، هزینه و انرژی گذاشته شده به شکل درست معرفی شود.

اما متاسفانه آمار و ارقام برای مدیران بیشتر اهمیت دارد. این به نفع تئاتر، گروهها و مدیران نیست. تئاتر به اندازه کافی مشکل دارد و این مسائل هم به مشکلات دامن می‌زند. هفته اول نمایش معرفی می‌شود و از هفته دوم مخاطب با اثر ارتباط برقرار می‌کند. اما مشکلاتی مثل برف و باران وجود دارد. در شرایط فعلی زمانی که مخاطب با نمایش ارتباط برقرار می‌کند اجرای آن تمام می‌شود

نمایش شما روندی پرفراز و نشیب را پشت سر گذاشت. آیا نمی‌شد برای اجرا شرایط بهتری فراهم کرد؟

ـ در تالار مولوی از تابستان همه اجراها سه هفته‌ای است. نمی‌دانم چرا این تعهدها به وجود آمده و می‌شد بعضی نمایش‌هایی که امسال در تالار مولوی اجرا شدند در تئاتر شهر روی صحنه بروند. در ماههای گذشته چهره‌هایی مانند دکتر خاکی، دکتر دلخواه و آتیلا پسیانی در تالار مولوی نمایش اجرا کرده‌اند. این سالن فضایی حرفه‌ای دارد و خیلی از حرفه‌ای‌های تئاتر دوست دارند در آن نمایش روی صحنه ببرند. پس باید این حق را به آنها داد. تراکم اجراها اما گاهی شرایط مطلوب را از گروهها می‌گیرد.

* "آنتیگونه" از متن‌هایی بود که دوستش داشته‌اید یا به دلیل شرایط مجبور به انتخاب این متن شدید؟

ـ بعضی از آثار کلاسیک برای آنهایی که تئاتر کار می‌کنند جایگاه و اعتباری خاص دارد. من "آنتیگونه" را خیلی دوست دارم و همیشه به آن فکر کرده‌ام. "هملت" یا "زنان تروا" از برنامه‌های آینده من است. بعد از نمایش "پرده‌ها از راه می‌رسند" این دغدغه جدیتر شد و تحقیق‌هایم درباره این متن و تئاتر یونان را با جدیت بیشتر دنبال کردم.

نزدیک به هشت ماه قبل با گروه درباره این نمایش صحبت کردم و بالاخره بعد از پیچ و خم فراوان این نمایش روی صحنه رفت. در تئاتر شرایط تعیین‌کننده است. گاهی امکانات فراهم نیست و گاهی فضا مناسب نیست، اما من به همه کارهایی که در تئاتر کرده‌ام اعتقاد داشته‌ام و سفارشی کاری را قبول نکرده‌ام.

* به نظر می‌رسد به متن‌های کلاسیک بیشتر از متن‌های مدرن علاقه دارید؟

ـ من به اجرای کلاسیک اعتقادی ندارم. بیشتر نگاه و شیوه مدرن را دوست دارم و اگر بخواهم از شیوه کلاسیک استفاده کنم با نگاه و روش خودم کار می‌کنم. آثار جدید برای من جذابیت زیادی دارد. به ویژه آثاری که با شرایط جامعه امروز انطباق داشته باشد.

* نگاه متفاوتی که به متن کلاسیک دارید و به آن اشاره می‌کنید باید هم در بازنویسی رعایت شود و هم در اجرا. اما شمای کلی "آنتیگونه"اجراهای کلاسیک را به یاد می‌آورد.

ـ اجرای کلاسیک اجرایی مدرسه‌ای و وفادار به سنت‌های گذشته است. در اجرای کلاسیک دکور، موسیقی، صحنه‌آرایی، نورپردازی، میزانسن و... تابع قواعد و قوانینی است که در "آنتیگونه" با چنین عناصری روبرو نیستید. نوع میزانسن، بازی و انقطاعی که در فضا می‌بینید نشاندهنده این است که کارگردان خواسته از فضای اجرای کلاسیک فاصله بگیرد.

* بازی‌ها در "آنتیگونه" سرد است و ابراز احساسات بازیگرها نسبت به فاجعه‌ای که در زندگی‌شان اتفاق افتاده چندان بیرونی نیست. بازی در چنین فضایی برای شما سخت نبود؟

- شیدا ابراهیمی: بازی بازیگرها دراین نمایش طبق نگاه کارگردان و فضایی که او در ذهن داشت شکل گرفته است. من با این نوع نگاه بیگانه نیستم و آن‌ را درک می‌کنم. ایزمینه قطب مخالف آنتیگونه است و این تضاد را دوست دارم. آنتیگونه سرد و قوی است ، اما ایزمینه این ویژگی‌ها را ندارد و وجه زنانه او پررنگ تر است. کارگردان می خواست که بازی‌ها سرد باشد.

درهم ریختگی فضای زندگی این کاراکترها و سرمایی که به سرنوشت آن‌ها حاکم است در بازی ایزمینه و دیگران باید تجلی پیدا می‌کرد. شاید تصور ما این است که در مواردی که بر افراد مصیبتی وارد می‌شود آن‌ها باید واکنش‌هایی گرم و اغراق آمیز داشته باشند، اما افرادی هستند که در چنین مواردی بهت زده می‌شوند و نمی‌توانند واکنش بیرونی داشته باشند.

* کم بودن ابزار صحنه روی روند بازی شما تاثیر نمی‌گذارد؟ به هرحال بازیگر می‌تواند از این ابزارها استفاده کند.

ـ من این فضا را دوست دارم و با آن ارتباط برقرار می‌کنم ،حتی اگر دلیل منطقی برای این دوست داشتن نداشته باشم و فقط به شکلی عاطفی درگیر این کار شوم. متفاوت بودن فضا، شکل بازی و درهم ریختگی این شخصیتها برایم جالب است.

* آقای هنرکار! شما بازیگرهایتان را در حرکت محدود کرده‌اید. ایستایی کرئون و درگیر بودن آنتیگونه و ایزمینه روی زمین چه دلیلی دارد؟

ـ هنرکار: حرکت بازیگرها متفاوت و بسته به تعریفی است که از شخصیت داریم. پیک تحرک دارد وسریع است. راهب ایستا است اما در وسیله‌ای که حرکت می‌کند دائم دردوران است. کرئون محور صحنه است و نماد قدرت است. قدرت در ذات ایستا است. اما موقعیت کرئون و قصه متلاطم است و ثباتی وجود ندارد. این ثبات و سکون ظاهری است.

آنتیگونه فقط در یک لحظه بلند می‌شود و ایزمینه هم معمولا در روی زمین با او درگیر است. من نمی‌توانستم تضاد و عشق توامان این دو خواهر را جور دیگری نشان دهم. فکر می‌کنم در شکل فعلی این ارتباط عاطفی بین دو قطب مخالف کاملاً به مخاطب منتقل می‌شود.

* چرا خواهرها روی زمین درگیر هستند و کمتر ایستاده آنها را می‌بینیم؟

ـ آنها خاکسترنشینند. زمان بعد از جنگ است و همه را از دست داده‌اند، قدرت و حکومت را از دست داده‌اند."آنتیگونه" پیش از این که بمیرد مرده و با مردگان محشور است. من می‌خواستم در فرم اجرای این نمایش این شکستگی و ویرانی را نشان بدهم.

* آقای هژیرآزاد! نقش کرئون به دلیل نوع حرکت و موقعیت ویژه‌ای که در صحنه دارد تجربه‌ای تازه‌ برای بازیگر است. از این تجربه بگوئید؟

- کاظم هژیرآزاد: من دلم می‌خواهد از راه تئاتر ارتزاق کنم و سمت سینما و تلویزیون نروم. در 25 نمایش روی صحنه رفته‌ام و تئاتر را دوست دارم. بازی در این نمایش و نقش کرئون آزمایشی برای من بود که از آن استقبال کردم. 

* حرکت‌های کرئون کمتر از دیگر بازیگران است این ویژگی کار شما را سخت می‌کرد؟

ـ بازی من در این نقش درونی است. در بخشی از نمایش من با مردم صحبت می‌کنم، در بخشی در بارگاهم که حرکت ظاهری کم است، حرکت درونی دارم. کرئون مونولوگ‌های طولانی دارد و حرکت بیرونی و ظاهری او کم است. زمانی که با این نقش مواجه شدم به این فکر کردم که چطور آن را طراحی و اجرا کنم. با توجه به این محدودیت‌ها حرکت و سعی کردم از این محدودیت‌ها برای رسیدن به یک شکل خلاقانه استفاده کنم.

دوشنبه 28/11/1387 - 15:16 - 0 تشکر 91031

آواز مثل اثر انگشت ؛ هیچکس شجریان نمی شود
محمدرضا شجریان گفت : آواز هر خواننده ای مثل اثر انگشت می ماند که مختص به یک نفر است ؛ در آینده ممکن است کسی بیاید که از من بهتر آواز بخواند اما قطعا هیچکس نمی تواند در آواز دقیقا مثل شجریان باشد.

به گزارش خبرنگار موسیقی مهر اعضای شورای عالی و هیئت مدیره خانه موسیقی عصر دیروز به کارگاه آواز استاد محمدرضا شجریان در مجموعه آسمان فرهنگستان هنر رفته ودرباره مراحل و نتایج برگزاری کارگاه آوازبحث و گفتگو کردند.

در این دیدار ابتدا استاد شجریان ضمن ارائه گزارشی کوتاه از مراحل گزینش شاگردان در باره مقاطع سنی و روزهای برگزاری کارگاه گفت : در مرحله نهایی گزینش هنرجویان ، حدود 50 نفر ازهنرجویان انتخاب شدند که در دو کلاس تعلیم می بینند؛ هنرجویان امروز در مقطع سنی پایین ترکه بیشتر آنها بین 18تا 30ساله هستند حضوردارند و یکشنبه آینده نوبت هنرجویان 30 سال به بالا است.

وی در ادامه با ابراز رضایت و امیدواری نسبت به توانایی و آینده این هنرجویان گفت : حدود 15 سال پیش استاد گنجه ای که مسئولیت ریاست مرکز حفظ و اشاعه موسیقی را برعهده داشت از من خواست تا یک دوره کلاس عالی آواز برای هنرجویان برگزار کنم و من هم موافقت کردم وایشان پس از مدتی بیش از یکصد نوار کاست برای من فرستاد تا گوش کنم و از بین آنها تعدادی را برای آموزش دوره عالی انتخاب کنم ؛ بعد از اینکه همه آنها را به دقت شنیدم ضمن اینکه ازوضعیت آواز به کلی مایوس شدم به آقای گنجه ای گفتم که از بین این تعداد حتی یک نفر را هم که بتوانم برای دوره عالی بپذیرم نیافتم و آن کلاس تشکیل نشد.

این استاد آواز در ادامه با اشاره به اینکه همواره دغدغه پرورش خواننده یا خوانندگانی را داشته که بتوانند سنت آواز خوانی را به بهترین وجه زنده نگاه دارند گفت : در سالیان اخیر با آسیب شناسی علل افت آواز و با هدف تربیت خوانندگانی از نسل نو این کارگاه آواز را برگزار کردم و خیلی خوشحالم که در طی مسیر استعدادهای درخشانی را یافتم که امید آینده آواز ایران هستند و من به آنها گفته ام هرچه آموخته اید به جای خود محفوظ ، فعلا فقط و فقط تقلید کنید و در این مدت که درس ما آواز سه گاه بوده جملات آوازی را تا شش بار ضبط کرده واز آنها خواسته ام که عیننا نقل کنند .

 محمدرضا شحریان در پایان توضیحاتش گفت : اگر که من گفته ام فعلا تقلید کنید به این معنا نیست که در آینده همه اینها مثل من می شوند؛ آواز هر خواننده ای مثل اثر انگشتی است که مختص به یک نفر است و لذا ممکن است در آینده کسی بیاید که از من بهتر آواز بخواند اما هیچکس نمی تواند دقیقا مثل من باشد. ضمن اینکه من برخی ویژگی های فردی را به عنوان نکته مثبت پذیرفتم و اصرارداشته ام که هنرجو آن را تغییر ندهد.

وی سپس از هنرجویان خواست تا هر یک چند دقیقه ای به آواز خوانی بپردازند ؛ درادامه حدود ده نفر از هنرجویان آواز سه گاه را با شعری از عطار(برگرفته از آلبوم آسمان عشق استاد) را خواندند.

در پایان آوازخوانی هنرجویان، هر یک از اعضای شورای عالی طی سخنان کوتاهی نظراتی را ارائه دادند؛ مصطفی کمال پورتراب با اشاره به چند نکته تکنیکی به هنرجویان تاکید کرد تا قدر این موقعیت را بدانند و از فرصت به دست آمده نهایت استفاده را ببرند.

داود گنجه ای با اشاره به اخلاق نیکوی استاد و قدردانی اززحمات محمدرضا شجریان برگزاری این کارگاه را بسیار مفید دانست و گفت : باید در بخش نوازندگی نیز چنین کارگاههایی برگزار شود چرا که اکثریت نوازندگان در تکنوازی و جواب آواز ضعف دارند.

قائم مقام خانه در بخش دیگری از سخنانش به عیادت شجریان ازبیژن کامکار و کمک مالی او به خانه موسیقی اشاره کرد و گفت در جایی که مسئولان وظیفه دارند و کاری نمی کنند اقدام هنرمندی مثل شجریان با این سخاوت قابل تقدیر است.

خودتان باشید !

به گزارش مهر ، فرهاد فخرالدینی طی سخنان کوتاهی به برخی نکات مهم در زمینه هنرموسیقی اشاره کرد و گفت : از شنیدن آواز این حوانان بسیار لذت بردم و خیلی خوشحالم که می بینم زحمات استاد شجریان به بار نشسته است.

رهبر ارکستر ملی افزود : آواز شما هنرجویان نشان داد که راه درستی انتخاب شده است و تکنیک و روش آموزش درست بوده است که همه بدون ادا و حرکات اضافه و خیلی متین آواز به این خوبی می خوانید و من می خواهم به شما که همه جوان هستید و در آغاز راه بگویم و توصیه بکنم که اگر می خواهید در این راه بمانید و ادامه فعالیت بدهید و موفق باشید باید در وهله اول خودتان باشید چرا که آن صدایی بر دل می نشیند که ازدل برخاسته باشد ؛ دلتان را صاف کنید و نگذارید که بر آن زنگاربنشیند؛ هیچگاه ساز و نوای نوازنده و خواننده ای که در کارش غل و غش باشد گوشنواز و دلنواز نخواهد بود.

فخرالدینی در ادامه با اشاره به اهمیت برقراری ارتباط در کار هنری گفت : اگر نوازنده و خواننده همدل و همراه نباشند کارشان به هیچ وجه مخاطب را جذب نمی کند وحداقل این دو باید در یک چیز که آن هم عشق به کار است مشترک باشند تا بتوانند یک اثر هنری خلق کنند.عشق زیربنای هر کار هنری است وهنرمند تا عاشق نباشد هنرمند نیست؛ به همدیگر عشق بورزید، یکدیگر را دوست داشته باشد و هنر را برای تعالی انسان و انسانیت بخواهید تا ماندگار شوید.

رهبر ارکستر ملی در پایان با ابراز خوشحالی از حضورش در این دیدار گفت : امروز روز تمرین ارکستر ملی بود اما من با عشق نشستم تا این جوانان را ببینم و امروز را از روزهای خوب زندگی ام می دانم.

 راز ماندگاری شجریان

داریوش پیرنیاکان در ادامه طی سخنان کوتاهی گفت : من هم به نوبه خود از برگزاری این کارگاه بسیار خرسندم ومی خواهم کمی از سناخت خودم را از استاد به این هنرحویان عزیز بگویم.

سخنگوی خانه موسیقی افزود : حدود دوازده سال با استاد همکاری نزدیک داشتم؛ بیش از دویست کنسرت داشتیم و نزدیک به صد روز در یک خودروبودیم و تمامی ایالت های آمریکا را سفر کردیم ؛ بنا بر این می توانم به خوبی شجریان را بشناسم چرا که از قدیم گفته اند سفر بهترین چیز است برای شناختن دیگران و من به جرات می توانم بگویم که استاد دراین مدت با کمال آرامش و انسانیت تمام به وضع همراهان و نوازندگان گروه رسیدگی می کرد؛ در جا می رسیدیم و در هر موقعیتی که بودیم ایشان اول به فکر وضعیت تک تک اعضا بود که همه راحت باشند و بعد دست آخر به خودش می رسید.

پیرنیاکان درادامه گفت : با اینکه من حدود 15سال از استاد کوچکترم اما امکان نداشت که ایشان برای ورود به جایی جلوتر بیفتد و یا در این سالها که همراه گروه بودیم هیچکس کمترین بی احترامی و یا عصبانیت و پرخاشی از ایشان ندیدیم و من سعی کردم همواره این خصلیت را الگوی خودم قرار بدهم .

پیرنیاکان درپایان سخنانش گفت : من نمی خواستم در حضور ایشان تعریف کنم اما هدفم از اشاره به حسن اخلاق استاد این بود تا شما هنرجویان بدانید که شجریان شدن فقط به خوب آوازخواندن نیست ؛ خیلی ها خوب آواز می خواندند ولی نتوانستند جایگاه شجریان را به دست آورند؛بنا بر این شرط اصلی و مهم ارتقا و اعتلای هنرمندان انسانیت و احترام به دیگران و عشق ورزیدن به ارزش های انسانی است و بعد اجرای ساز یا خواندن آواز.

بستر سازی برای معرفی استعدادهای جوان

به گزارش مهر دکتر محمد سریرهم در این نشست گفت : حضور این هنرجویان و عشق و علاقه آنها به موسیقی ایرانی و آواز بسیار ستودنی است وباید اذعان داشت که برگزاری این کارگاه با نظارت استاد شجریان بسیار مغتنم است.

مدیرعامل خانه موسیقی در ادامه گفت : سطح بسیار بالای آواز این هنرجویان مایه امیدواری است و باید برای بستر سازی ارائه هنر این هنرجویان به منظور تشویق دیگر جوانان و اعلام اینکه خیل عظیمی از جوانان این مرز و بوم طالب و خواستار موسیقی اصیل ایرانی و آواز ایرانی هستند امکاناتی تهیه شود تا همه شاهد اجرای آواز این عزیزان باشیم.

رییس هیئت مدیره خانه در پایان گفت : خانه موسیقی آمادگی دارد تا در هر ماه دو برنامه در خانه هنرمندان برای اجرای برنامه و کنسرت خوانندگان کارگاه آواز استاد شجریان برگزار کند.

در پایان سخنان برخی از اعضای شورای عالی، علی جهاندار (از شاگردان قدیمی استاد) با استفاده از شعر سعدی دقایقی در مایه بیات ترک آواز خواند .

در این دیدار مصطفی کمال پورتراب،فرهاد فخرالدینی،تقی ضرابی،داودگنجه ای،محمدسریر،داریوش پیرنیاکان،حمیدرضا نوربخش،حمیدرضاعاطفی،ابوالحسن مختاباد و فرشاد توکلی حضورداشتند.

دوشنبه 28/11/1387 - 15:18 - 0 تشکر 91032

نمایش مستند سیاوش کسرایی در خانه هنرمندان
دو مستند "چشم‌اندازهای سیاوش‌آباد" امید بنکدار و کیوان علیمحمدی و "داستان مرد نقاش و برج چند هزار پله" طاها شجاع‌نوری سه‌شنبه 29 بهمن ساعت 18 در خانه هنرمندان ایران به نمایش درمی‌آیند.

به گزارش خبرگزاری مهر، این فیلم‌ها پس از نمایش مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرند. "چشم‌اندازهای ..." درباره حسین سیاوش کسرایی نقاش معاصر است. این نقاش آبرنگ یک سال پس از ساخته شدن این مستند چشم از جهان فروبست.

از عوامل مستند "چشم‌اندازها" می‌توان به مرتضی پورصمدی تصویربردار، انجمن سینمای جوان و علیمحمدی و بنکدار تهیه‌کنندگان اشاره کرد. این دو مستندهای "چه شگفت است عشق که هم زخم است، هم مرهم"، M.D.M.A، "سرخ"، "آسمان سیاه شب"، "چند بار به شب دلباخته‌ای؟"، فیلم‌های بلند "شبانه" و "شبانه‌روز" و چند فیلم کوتاه در کارنامه دارند.

شجاع‌نوری نیز فیلم‌های کوتاه "شرح این قصه..." و "کوه، باران، مهربان مهربان" و مستندهای "صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران"، "عقاب‌ها تنها می‌رقصند"، "در تهران تیارت درمی‌آورند‌" و تهیه‌کنندگی فیلم انیمیشن "آنارکو" را در کارنامه دارد.

دوشنبه 28/11/1387 - 15:19 - 0 تشکر 91033

"ماداگاسکار 2" میهمان نوروزی تلویزیون می‌شود
انیمیشن سینمایی "ماداگاسکار 2" به کارگردانی اریک دارنل در ایام نوروز از یکی از شبکه‌های تلویزیون روی آنتن می‌رود.

به گزارش خبرنگار مهر، "ماداگاسکار 2" با نام اصلی "ماداگاسکار: فرار به آفریقا" به کارگردانی اریک دارنل و تام مگراث دنباله "ماداگاسکار" است که سال 2005 به نمایش درآمد و در سطح بین‌المللی 340 میلیون دلار فروخت. صداپیشه‌های فیلم اول شامل بن استیلر، کریس راک، جادا پینکت اسمیت و دیوید شوئیمر در این فیلم نیز حضور دارند.

استان "فرار به آفریقا" از جایی آغاز می‌شود که فیلم قبلی به پایان رسید. الکس شیر، مارتی گورخر، ملمن زرافه و گلوریا اسب آبی حیوانات باغ وحش نیویورک هنگام بازگشت به باغ وحش از طبیعت وحشی آفریقا سر درمی‌آورند و آنجا الکس با خانواده خود رو به رو می‌شود. سال‌ها زندگی در باغ وحش باعث شده او برای برقراری ارتباط با خانواده مشکل داشته باشد.

"ماداگاسکار: فرار به آفریقا" که با بودجه‌ای 150 میلیون دلاری ساخته شد، نوامبر 2008 اکران شد و فروش جهانی آن تاکنون به 579 میلیون دلار رسیده است. دنباله "ماداگاسکار" با واکنش متفاوت منتقدان رو به رو شد و فیلم بر مبنای 137 نقد نوشته شده در وبسایت Rotten Tomatoes حدود 63 درصد آرای موافق منتقدان را به دست آورد.

این فیلم در وبسایت Metacritic نیز بر مبنای 24 نقد از 100 نقد نمره 61 را کسب کرد. "ماداگاسکار: فرار به آفریقا" در دو رشته نامزد دریافت جوایز "انی" بود و قرار است نوروز 88 از تلویزیون پخش شود.

دوشنبه 28/11/1387 - 15:19 - 0 تشکر 91034

عید امسال" روی میز تدوین است
حمیدرضا قربانی تدوین مجموعه تلویزیونی "عید امسال" ساخته سعید آقاخانی را برای پخش در نوروز 88 از شبکه تهران آغاز کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، این مجموعه به تهیه‌کنندگی سیدمحمود رضوی و محمدمهدی عسگرپور پنجم بهمن کلید خورد و در آن علی صادقی، مجید صالحی، مهران غفوریان، بهنوش بختیاری، محسن قاضی‌مرادی، بیتا سحرخیز، فاطمه شکری، نادر سلیمانی، علی صالحی، امیر غفارمنش و شهرام قائدی بازی می‌کنند.

داستان "عید امسال" به اتفاق‌هایی می‌پردازد که برای یک خانواده در ایام عید نوروز در تهران می‌افتد. عوامل این پروژه عبارتند از ناصر کاووسی مدیر تصویربرداری، حسین عالی‌نژاد طراح صحنه و لباس، بابک اسکندری طراح گریم، محمدصادق آروین مدیر تولید و فرشاد ارج دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز.

"عید امسال" سومین همکاری رضوی با عسگرپور است؛ وی سرمایه‌گذار فیلم سینمایی "هفت و پنج دقیقه" عسگرپور و مجری طرح، سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده پروژه "درباره الی" اصغر فرهادی بوده که عسگرپور مشاور آن است.

دوشنبه 28/11/1387 - 15:19 - 0 تشکر 91035

در شب عروسی" قهرمانی به مرحله ساخت موسیقی رسید
با پایان فیلمبرداری فیلم سینمایی "در شب عروسی" به نویسندگی و کارگردانی رضا قهرمانی ساخت موسیقی این فیلم شروع شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، 70 درصد تدوین فیلم به پایان رسیده و امیر شهبازیان ساخت موسیقی را شروع کرده است. فیلمبرداری سکانس‌های باقیمانده این فیلم 22 بهمن به پایان رسید. اکبر عبدی، یوسف تیموری، ثریا قاسمی، سحر ریحانی، شاهرخ نورمحمدی، فلور نظری، علی عزیزی و زهره حمیدی بازیگران "در شب عروسی" هستند.

داستان درباره دختر و پسری است که مراسم ازدواجشان به دلیل اختلاف خانواده‌ها به هم می‌خورد. عوامل فیلم عبارتند از فیلمبردار: محمد مجیدی، صدابردار و صداگذار: رضا اردلان، طراح گریم: امیر اسکندری، طراح صحنه و لباس: بهار مومنی، مدیر تولید: سعید دلیری، برنامه‌ریز: محمود معظمی، تدوینگر: مهران قدکچیان، مجری طرح و سرمایه‌گذار: علی عزیزی و تهیه‌کننده: محسن بدرلو.


دوشنبه 28/11/1387 - 15:20 - 0 تشکر 91036

برگزاری مجالس تعزیه در فرهنگسرای بهمن
به مناسبت اربعین حسینی و شهادت امام رضا (ع) به مدت 10 شب مجالس تعزیه در فرهنگسرای بهمن برپا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، ستاد خبری مدیریت هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اعلام کرد با همکاری فرهنگسرای بهمن به مدت 10 شب در دهه آخر صفر از اربعین حسینی (ع) تا شهادت امام رضا (ع) مجالس تعزیه برگزار می کند.

برپایی این مجالس توسط علاءالدین قاسمی با عناوین شهادت ابوالفضل (ع)، شهادت حر، شهادت مسلم، شاهچراغ، عمربن عبدود، قانیای فرنگ، بازار شام، ورود به مدینه، شهادت امام رضا (ع) و شهادت امام حسن (ع) است. این مجالس از دوشنبه 28 بهمن تا 7 اسفندماه هر شب بعد از اذان مغرب در فرهنگسرای بهمن، سالن شهید آوینی برگزار می شود.

دوشنبه 28/11/1387 - 15:21 - 0 تشکر 91037

فیلمبرداران آمریکا "میلیونر زاغه‌نشین" را انتخاب کردند
آنتونی داد منتل فیلمبردار فیلم سینمایی "میلیونر زاغه‌نشین" جایزه اصلی بیست و سومین دوره جوایز سالیانه جامعه فیلمبرداران آمریکا ASC را از آن خود کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، هالیوود ریپورتر اعلام کرد مراسم اعطا جوایز دستاورد چشمگیر ASC یکشنبه در هتل سنتری پلازا لس آنجلس برگزار شد و منتل که هفته پیش جایزه بفتا را نیز برده بود، جایزه اصلی جامعه فیلمبرداران آمریکا را دریافت کرد.

راجر دیکینز ("مسیر انقلابی" و "کتابخوان")، کریس منجیز ("کتابخوان")، کلودیو میراندا ("مورد عجیب بنجامین باتن") و والی فیستر ("شوالیه تاریکی") دیگر نامزدهای جایزه سالانه ASC بودند.

کریستوفر نولان فیلمساز بریتانیایی و سازنده فیلم تحسین‌شده "شوالیه تاریکی" در مراسم امسال جایزه هیئت رئیسه جامعه فیلمبرداران آمریکا را دریافت کرد.

جایزه یک عمر دستاورد ASC از آن جک گرین فیلمبردار فیلم‌هایی چون "نابخشوده"، "پل‌های مدیسن کانتی" و "نیمه‌شب در باغ خیر و شر" به کارگردانی کلینت ایستوود شد و دانلد مک آلپاین فیلمبردار فیلم‌هایی مانند "مولن روژ!" نیز جایزه دستاورد بین‌المللی ASC را گرفت.

دوشنبه 28/11/1387 - 15:21 - 0 تشکر 91038

اجرای چهار نمایش در تئاتر شهر برای اهالی رسانه
نمایش‌های "کابوس‌های یک پیرمرد بازنشسته خائن ترسو"، "خواب بی‌وقت حوریه"، "آوا" و "کوکوی کبوتر حرم" ویژه رسانه‌ها اجرا می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر، روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر تاریخ اجرای ویژه رسانه‌ای نمایش‌های مجموعه تئاتر شهر را اعلام کرد. نمایش "کابوس‌های یک پیرمرد بازنشسته خائن ترسو" به کارگردانی نادر برهانی مرند سه‌شنبه 29 بهمن ساعت 18 در تالار قشقایی میزبان خبرنگاران و منتقدان تئاتر است.

نمایش "خواب بی‌وقت حوریه" به کارگردانی عباس غفاری چهارشنبه 30 بهمن ساعت 19:45 در کارگاه نمایش برای خبرنگاران و منتقدان تئاتر اجرا می‌شود.

"آوا" عنوان نمایشی به کارگردانی احمد ایرانی‌خواه است که پنجشنبه اول اسفند ساعت 18:30 در تالار سایه برای خبرنگاران تئاتر روی صحنه می‌رود.

نمایش "کوکوی کبوتر حرم" به کارگردانی علیرضا نادری یکشنبه چهار اسفند ساعت 20 میزان خبرنگاران تئاتر است.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.