• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن نجوم > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
نجوم (بازدید: 4176)
جمعه 2/12/1387 - 18:41 -0 تشکر 92269
امادگی برای چهارمین دوره مسابقات نجوم

سلام دوستان

در این جا چند تا مباحث و فرمول براتون دارم میگم

از دوستان دیگه خواهش می کنم بیان و اونا هم چند تا فرمول برامون بزارن

بلند اسمان جايگاه من است

دوشنبه 5/12/1387 - 19:33 - 0 تشکر 93077

سلام

والا ما هم که گفتیم بچه های دیگه هم بیان فعالیت ولی کسی که نیومد

حالا هم بهشون میگیم بیان

لطفا مارو دست تنها نگذارید

بلند اسمان جايگاه من است

چهارشنبه 7/12/1387 - 14:1 - 0 تشکر 93431

قوانین گرفتگی ها

در اینجا خلاصه ای از مهمترین قوانین نجومی پدیده گرفتگی آورده شده است:
1- زمان ماه گرفتگی فقط در ماه کامل و خورشید گرفتگی در هنگام ماه نو قرار دارد. روایاتی که گرفتن خورشید در وسط و گرفتن ماه در آخر ماه را بیان می نماید, ناظر به ایجاد حالت غیر متعارف در آسمان است.
2- تعداد خورشید گرفتگی ها در هر سال حداقل 2 و حداکثر 5 و ماه گرفتگی ها هر سال حداکثر 3 مورد است. بیشترین رقم مجموع گرفتگی ها در یک سال اعم از ماه گرفتگی و خورشید گرفتگی در یک سال عدد 7 است.
3- گرفتگی ها اغلب به صورت زوجی یا سه تایی, خورشید گرفتگی - ماه گرفتگی - خورشید گرفتگی رخ می دهند. ماه گرفتگی همیشه دو هفته قبل یا بعد از یک خورشید گرفتگی صورت می گیرد.
4- الگوی گرفتگی ها در یک دوره 18 سال و 11 روز و 8 ساعته به نام سیکل ساروس دوباره تکرار می شوند. این الگو بطور دقیق تکرار نمی شود.
5- در یک ماه گرفتگی مدت زمان مرحله کلی حداکثر 1 ساعت و 40 دقیقه و مرحله تمام سایه ای یعنی جزیی- کلی- جزیی حداکثر 3 ساعت و 40 دقیقه به طول می انجامد. حداکثر مدت خورشید گرفتگی کلی (در استوا) 7 دقیقه و 40 ثانیه و برای گرفتگی حلقوی 12 دقیقه و 24 ثانیه می باشد.
6- ماه گرفتگی در هر نقطه از کره زمین که مشاهده شود به یک شکل و در یک زمان مشاهده می شود ولی شکل یک خورشید گرفتگی و زمان رؤیت آن, بستگی به موقعیت ناظر روی کره زمین دارد.

بلند اسمان جايگاه من است

چهارشنبه 7/12/1387 - 14:3 - 0 تشکر 93433

پیشگویی هلال

چنانچه گذشت, امروزه به برکت فن آوری پیشرفته, می توانیم با دقت بالایی حالات مختلف ماه را محاسبه کنیم. محاسبه مختصات دقیق ماه, پی بردن به لحظه دقیق مقارنه, محاسبه مقدار دقیق روشن از ماه و دیگر مشخصات آن, با دقتی در حد ثانیه یا دقیقه, به سادگی انجام می شود. از آن گذشته این مقادیر با دقتی بسیار بالا هرساله در تقاویم نجومی (آلمانک ها) در اختیار قرار می گیرد.
یکی از نتایج این محاسبات دقیق, امکان پیشگویی هلال است. در طول تاریخ, پیشینیان, با استفاده از ابزاری که در دست داشتند, اقدام به پیشگویی هلال می کردند. شاید قدیمی ترین اقوامی که به این کار مبادرت کردند, بابلیان بوده اند. آنچه تحت عنوان "اصحاب عدد" در فقه ما نیز به چشم می خورد, نوعی پیشگویی هلال بوده است. ولی در دنیای قدیم, با توجه به عدم امکان اندازه گیری دقیق, و نا آشنایی با مشخصات دقیق مدار ماه, پیشگویی های انجام شده, از دقت قابل قبولی برخوردار نبوده است. از همینرو اقوال منجمان در روایات و فقه ما مورد توجه واقع نشده است. اما امروزه با توجه به گسترش زمینه های مختلف دانش, امکان پیشگویی در حد بسیار قابل اطمینانی برای بشر فراهم شده است. در این راستا برخی دانشمندان, پروژه هایی را با استانداردهای قابل قبول علمی, برای تدوین دقیق تقویم قمری بین المللی, انجام داده اند. از این گروه می توان به دانشمند مالزیایی, الیاس اشاره کرد. او طی تالیفات بسیار
1 و در کنفرانس های جهانی مربوطه, این مهم را پی گیری نموده است.
در این مختصر, ما در پی نقد و بررسی تاریخی و بیان تیوری های مختلف در این زمینه نیستیم. فقط با اشاره به بطلان پیشگویی رایج, با توجه به سن یا مکث هلال, تیوری پیشگویی را که در برنامه نجوم اسلامی, مورد استفاده قرار داده ایم, مورد بررسی قرار می دهیم.

بلند اسمان جايگاه من است

چهارشنبه 7/12/1387 - 14:4 - 0 تشکر 93434

آیا می توان رؤیت هلال را از روی سن آن پیشگویی کرد؟

همانطور که قبلا بیان شد, سن هلال که معمولا به ساعت بیان می شود, مدت زمانی است که از مقارنه گذشته است. مثلا هلال 24 ساعته هلالی است که 24 ساعت پیش از مقارنه خارج شده است. بسیار اتفاق می افتد که غیر متخصصان در علم نجوم, سعی می کنند با استناد به سن هلال, امکان رؤیت, یا عدم امکان آن را پیشگویی نمایند. ولی واقعیت آنست که سن هلال مشخصه تعیین کننده ای برای امکان رؤیت آن نیست. این مطلب را طی چهار دلیل زیر اثبات می کنیم:
1. چنانچه گذشت, طبق قانون دوم کپلر, سرعت زاویه ای حرکت ماه در مدارش به گرد زمین یکنواخت نیست. ماه در حالت حضیض, بیشترین سرعت, و در حالت اوج, کمترین سرعت را دارد. بنابراین جدایی زاویه ای ماه از خورشید در واحد زمان, برحسب موقعیت ماه, در جاهای مختلف مدار, متفاوت است. از طرف دیگر, قابل رؤیت بودن ماه, به جدایی زاویه ای و فزونی مقدار روشن ماه, بستگی دارد. پس می توان نتیجه گرفت که چون جدایی زاویه ای در جاهای مختلف مدار, در زمان های مساوی متفاوت است, سن ماه که عبارت از مدت زمان سپری شده از مقارنه است, نمی تواند مشخص کننده مقدار جدایی زاویه ای و در نتیجه رؤیت پذیری هلال باشد.
2. همانطور که بیان شد, صفحه حرکت ماه به گرد زمین, با دایره البروج زاویه ای حدود 5 درجه تشکیل می دهد. به دو نقطه ای که ماه در مدار خود, دایره البروج را قطع می کند, گره می گویند. اگر ماه در حالت مقارنه نزدیک یکی از گره های خود باشد, پس از خروج از مقارنه, ممکن است تا مدتی فاصله زاویه ای آن از خورشید کمتر شود. یعنی علیرغم اینکه سن هلال افزایش می یابد, مقدار روشن آن کاهش یابد. توضیح آنکه ماه پس از مقارنه, از نظر طول دایره البروجی همواره از خورشید فاصله می گیرد ولی به خاطر اینکه همزمان به گره مدار نزدیک می شود, از نظر عرض دایره البروجی به خورشید نزدیک می شود. بنابراین ممکن است برآیند این دو حرکت تا مدتی به صورت نزدیکی زاویه ای ماه و خورشید باشد. یعنی بیشترین نزدیکی زاویه ای ماه و خورشید, مثلا دو ساعت پس از مقارنه بوجود آید. یعنی پس از چهار ساعت از مقارنه, تازه ماه به جدایی زاویه ای که در حال مقارنه داشته است, باز می گردد, و این چهار ساعت از سن ماه هیچ اثری در فزونی بخش روشن آن نداشته است. بنابراین در این حالت, هلال 18 ساعته در حکم هلال 14 ساعته خواهد بود.
3. باز با توجه به اختلاف عرض دایره البروجی ماه و خورشید تا حدود 5 درجه, در برخی حالات ممکن است در مقارنه, اختلاف عرض ماه و خورشید, به میزان حداکثر باشد. در این حالت حتی در زمان مقارنه, ماه اختلاف زاویه ای 5 درجه ای با خورشید دارد. بنابراین با سن صفر ساعت, مانند یک هلال مثلا 6 ساعته, جدایی زاویه ای پیدا کرده است. و با افزایش اختلاف طول دایره البروجی ماه و خورشید طی حرکت ماه در مدار, این فاصله ممکن است پس از 15 ساعت به اندازه خیلی بیشتری از موارد مشابه, ماه را روشن نموده و هلال را قابل رؤیت کند.
4. با توجه به بیضوی بودن مدار ماه, فاصله ماه و زمین و در نتیجه قطر قرص مریی ماه, متفاوت می شود. بنابراین مقدار روشن ماه از زمین, در حالت اوج و حضیض, کاملا متفاوت است. یعنی هلالی با سن 20 ساعت در اوج, بسیار احتمال رویت کمتری از هلال مشابه در حالت حضیض دارد.
البته تعیین کننده نبودن سن ماه برای رؤیت از نظر تجربی هم ثابت شده است. برای دریافت گزارشات مربوطه می توانید به گزارش رؤیت هلال ماه های قمری سالهای 1415-1418 که توسط آقایان محمد باقری, محمدرضا صیاد و حسن طارمی راد, تهیه شده است

بلند اسمان جايگاه من است

چهارشنبه 7/12/1387 - 14:5 - 0 تشکر 93435

آیا می توان رؤیت هلال را از روی مکث آن پس از غروب, پیشگویی کرد؟

مهمترین علت عدم امکان رؤیت هلال در افق, نور خورشید است که در آغاز ماه قمری, اتفاقا در نزدیکی ماه قرار دارد. بنابراین پس از غروب آفتاب, هر چه هلال بیشتر در آسمان باقی بماند, یا به اصطلاح مکث بیشتری داشته باشد, احتمال رؤیت آن بیشتر خواهد بود.
مدت زمان مکث هلال در افق نیز مشخصه قابل اتکایی برای رؤیت پذیری هلال نیست. بطور مختصر علت این مساله به فاصله زمانی بین الطلوعین و بین العشایین باز می گردد. اگر در تقویم اوقات شرعی دقت نمایید, در مییابید که فاصله زمانی بین الطلوعین و بین العشایین در اول تابستان به حداکثر و در اعتدالین به حداقل می رسد. علت این پدیده را می توان در تغییر میل خورشید در طول یک سال شمسی, جستجو نمود. بنابراین زمان تاریک شدن هوا در بین العشایین و در نتیجه سرعت کاهش ارتفاع خورشید زیر افق, در فصول مختلف, متغیر است. در مساله رویت هلال, هرچه آسمان تاریک تر باشد, یعنی ارتفاع خورشید, کاهش بیشتری پیدا کرده باشد, شانس رؤیت بیشتری داریم. با توجه به مقدمه ای که در مورد بین الطلوعین و بین العشایین بیان شد, مشخص می شود که زمان, عامل تعیین کننده ای برای تاریک تر شدن هوا نیست. یعنی مثلا در طول 15 دقیقه, در اعتدالین, هوا به مراتب تاریکتر می شود تا در مدت مشابه در اول تابستان. بنابراین مکث زمانی هلال در افق, رابطه مستقیمی با تاریک تر شدن هوا و رویت پذیرتر شدن هلال ندارد.

بلند اسمان جايگاه من است

چهارشنبه 7/12/1387 - 14:6 - 0 تشکر 93436

تحلیل صحیح از رؤیت پذیری هلال

برای اینکه ما بتوانیم هلال را رؤیت کنیم, باید بتوانیم نور هلال را از روشنی آسمان در افق تمییز دهیم. آنچه گفته شد, یک اصل کلی در رؤیت همه اشیا و بخصوص اجرام سماوی است. اینکه ما در روز نمی توانیم ستارگان را ببینیم بخاطر اینست که نور آنها به حدی نیست که از نور خورشید قابل تمایز باشد و پس از غروب خورشید با تاریک تر شدن هوا, رفته رفته تعداد ستارگانی که قابل رؤیتند, بیشتر می شود.
نور هلال بستگی به دو مشخصه مقدار روشن, و اندازه قطر مریی آن دارد. مقدار روشن هلال به زاویه بین ماه و خورشید بستگی دارد. اندازه قطر ماه هم به فاصله ماه تا زمین مربوط می شود. چنانچه می دانیم ماه در حالت اوج, دورترین فاصله و در حالت حضیض, نزدیکترین فاصله را داراست. روشنی محل قرار گرفتن هلال در افق, بستگی به اختلاف ارتفاع ماه و خورشید دارد. هرچه این اختلاف بیشتر شود, هلال در موقعیت تاریکتری قرار می گیرد و نور آن قابل تمایز تر است. بنابراین یک تحلیل صحیح از رؤیت پذیری هلال, بستگی به سه عامل: مقدار روشن, اندازه قطر و ارتفاع هلال بهنگام غروب آفتاب دارد.

بلند اسمان جايگاه من است

چهارشنبه 7/12/1387 - 14:6 - 0 تشکر 93437

منطق پیشگویی هلال در برنامه نجوم اسلامی

با توجه به تحلیل فوق, باید با استفاده از گزارشات مستند نجومی1 که از رؤیت هلال های جوان به ما رسیده است, می توانیم حد قابل رؤیت هلال را مشخص نماییم. این گزارشات باید با ذکر دقیق موقعیت ناظر و حتی المقدور عکس مستند از هلال باشد. به عنوان یکی از دقیق ترین منابع نجومی در ?Astronomical Almanac? حد رؤیت پذیری هلال را با چشم غیر مسلح, در شرایط عادی, زمانی دانسته شده است که لااقل 1% از سطح ماه روشن باشد.2
در این راستا برای پیشگویی رؤیت پذیری هلالی معین, سه حالت پیش می آید:

  • حالت اول: مشخصات هلال مورد نظر از کمترین حد رؤیت شده پایین تر است.

  • حالت دوم: مشخصات هلال مورد نظر از حدودی که رؤیت شده است, بالاتر است.

  • حالت سوم: مشخصات در حدی نیست که بتوان جزم به رؤیت یا عدم آن داشت.
    در حالت اول هلال رؤیت شدنی نیست. در حالت دوم هلال قطعا رؤیت می شود و در حالت سوم احتمال رؤیت یا عدم رؤیت می رود. هرچه مشاهدات ما در رؤیت هلال های جوان بیشتر شود, از حجم حالت سوم کمتر و به دو حالت اول و دوم بیشتر می شود. در شرایط فعلی معمولا حدود 10 ماه از سال در دو حالت اول و دوم و فقط دو ماه در حالت سوم قرار می گیرند.  
  • بلند اسمان جايگاه من است

    چهارشنبه 7/12/1387 - 14:7 - 0 تشکر 93439

    تعیین معیار برای رؤیت پذیری هلال

    چنانچه گفته شد, باید رؤیت پذیری هلال را در سه سطح اطمینان به رؤیت, اطمینان به عدم رؤیت و عدم اطمینان, جستجو نمود. برای یافتن هریک از محدوده های فوق, قبل از هر چیز باید به گزارشات مستندی که در مورد رؤیت هلال به ما می رسد, تکیه کنیم. این گزارشات باید توام با ارایه شواهد قابل قبول مانند عکس یا تصویر نقاشی شده شکل هلال و بیان موقعیت دقیق محل رؤیت باشند. معمولا سیاراتی مانند عطارد, زهره و مریخ, قراین خوبی برای تشخیص صحیح بودن ادعای رؤیت هستند. از آنجا که موقعیت این سیاره ها نسبت به هلال, قابل محاسبه است, رصد کننده باید در گزارش خود, به وضعیت قرار گرفتن هلال نسبت به این سیارات اشاره نماید.
    در هر صورت از دیدگاه نجومی, به علت درصد بالای خطا در رؤیت هلال, نمی توان به گزارشات افراد غیر حرفه ای, بدون توجه به قراین, اطمینان نمود. دانشمند مالزیایی, الیاس, در یک تحقیق تجربی به این نتیجه رسید که 15% رؤیت کنندگان هلال, ممکن است صادقانه و از روی توهّم, ادعای رؤیت نمایند!
    با بررسی گزارشات, ما می توانیم امکان یا عدم امکان رؤیت را تعمیم دهیم. مثلا با توجه به اینکه هلالی با درصد روشن 32/1 و قطر حد اکثر و با ارتفاع 9 درجه و 26 دقیقه بهنگام غروب آفتاب, رؤیت شده است1 , می توان نتیجه گرفت که در این ارتفاع, هلال هایی با درصد روشن بیشتر, به طریق اولی رؤیت شدنی خواهند بود ویا هلالی با این درصد روشن, در ارتفاع های بالاتر قطعا رؤیت می شود. از طرف دیگر می توانیم با بررسی رکوردهای ثبت شده در مورد رؤیت هلال, پایین ترین حد امکان رؤیت با چشم غیر مسلح را بدست آوریم. به دو رکورد زیر که به عنوان نمونه از گزارش رؤیت هلال ماه های قمری 1416-1417 نقل می شود, توجه فرمایید:
    1- هلال شوال سال 1409 قمری در آمریکا توسط پنج گروه مجزا, ابتدا با سن 13 ساعت و 28 دقیقه با دوربین دو چشمی 80x11 در شهر لانسینگ, سپس در شهر گراند راپیدز با سن 13 ساعت و 40 دقیقه با تلسکوپ انعکاسی 10 اینچی, سپس در شهر آستین با سن 13 ساعت و 47 دقیقه با دوربین دو چشمی 70x11, آنگاه در شهر دنور با دوربین دو چشمی 35x7 و بالاخره در سوکور با سن 14 ساعت و 51 دقیقه با چشم غیر مسلح رصد شده است. با توجه به مشخصات هلال در شهر سوکور که با چشم غیر مسلح رؤیت شده است یعنی درصد روشن 7/0 و قطر نزدیک به حداکثر و ارتفاع 7 درجه و 37 دقیقه بهنگام غروب آفتاب, به عنوان یک رکورد, می توان امکان مشاهده موارد با مشخصات کمتر از این را منتفی دانست.1
    2- هلال محرم سال 1418 با سن 18 ساعت و 31 دقیقه در رصدگاه عبدالعلی بیرجندی شهر بیرجند, توسط آقای محمد زاهد آرام رؤیت شده است. همین هلال کمی بعد توسط آقای محسن قاضی میر سعید در رصدگاه کوشیار گیلانی هشتگرد, با دوربین دو چشمی 60x20 رؤیت شده است. با توجه به مشخصات هلال در بیرجند, یعنی درصد روشن 87/0 و قطر 53/0 درجه (تقریبا معادل قطر متوسط ماه) و ارتفاع 6 درجه و 12 دقیقه به هنگام غروب آفتاب, این رؤیت هم می تواند بعنوان یک رکورد, قابل استفاده قرار گیرد.2
    موارد مشکوک مواردی هستند که هلال با مشخصاتی شبیه به رکوردها ولی با قدری تفاوت, قابل رؤیت است. مثلا اگر درصد روشن هلال همان اندازه باشد یا قدری بیشتر باشد ولی ارتفاع آن کمی کمتر از حد ثبت شده باشد, نمی توان حکم قطعی به رؤیت یا عدم امکان رؤیت نمود. مشخص نبودن قدرت بینایی چشم انسان و غالبا غبارآلود بودن افق, محدوده موارد مشکوک را بزرگتر می کنند. ولی در مجموع در بیشتر موارد, با استناد به مشاهدات انجام شده, می توان حکم به امکان یا عدم امکان رؤیت از نظر نجومی نمود.  

    بلند اسمان جايگاه من است

    چهارشنبه 7/12/1387 - 14:7 - 0 تشکر 93440

    استفاده از زاویه یاب (تیودولیت) در رؤیت هلال

    از آنجا که تنظیم تلسکوپ های قوی در موقعیت ماه, کاری زمان گیر است, و معمولا مدت مکث هلال های جوان در افق کم است, برای رؤیت, معمولا از ابزار ساده تری به نام زاویه یاب یا تیودولیت استفاده می شود. خصوصیت این دستگاه آن است که می تواند به سهولت نقطه ای از آسمان با سمت و ارتفاع مشخص را برای ما پیدا کند. برای رویت باید ابتدا بکمک نرم افزارهای نجومی, سمت و ارتفاع ظاهری ماه را در فواصل 5 دقیقه ای استخراج نماییم, آنگاه راس مقطع های زمانی ثبت شده, زاویه یاب را بطرف محل هلال نشانه رویم. از آنجا که معمولا زاویه یاب ها قدرت بزرگنمایی هم دارند, می توانیم, در صورت قابل رویت بودن, هلال را رصد نماییم. با این روش می توان اطمینان حاصل نمود که در افقی خاص هلال رؤیت پذیر می باشد, یا خیر. برای اطمینان بیشتر می توان پس از تعیین محل دقیق هلال توسط تیودولیت, با دوربین دو چشمی قوی, منطقه مزبور را جستجو نمود. گروه های تخصصی رؤیت هلال معمولا از این ابزارها استفاده می نمایند.

    بلند اسمان جايگاه من است

    چهارشنبه 7/12/1387 - 14:9 - 0 تشکر 93441

    تقویم قمری

    قدیمی ترین نوع تقویم, تقویم قمری است. از آنجا که با نگاه به شکل ظاهری ماه, بسادگی تاریخ روز, بدست می آید, در گذشته این تقویم بسیار متداول بوده است. شروع ماه قمری با اولین غروبی است که هلال ماه در آن رؤیت می گردد و هر ماه تا 29 یا 30 روز ادامه پیدا می کند. از آنجا که طول متوسط ماه هلالی 5306/29 روز است, تعداد ماه های 30 روزه بیشتر از ماه های 29 روزه است. پیشگویی 29 یا 30 روزه بودن ماه بسادگی ممکن نیست. زیرا رؤیت شده یا نشدن هلال بستگی به عوامل پیچیده ای دارد که محاسبه آنها برای همه میسور نیست.
    تقویم تطبیقی به تقویمی گفته می شود که در صدد تبدیل دو یا چند گونه تقویم مختلف به یکدیگر باشد. مثلا تطابق تقویم های شمسی, قمری و میلادی در یک تقویم تطبیقی انجام می گردد. دسترسی به تقویم تطبیقی می تواند نقش مؤثری در مطالعات تاریخی داشته باشد. در این راستا نوشتن تقویم های تطبیقی که تقویم قمری را به شمسی یا میلادی تبدیل نماید, کار دشواری است, زیرا تعیین 29 یا 30 روزه بودن ماه ها در گذشته های دور, بسادگی قابل دسترسی نیست. بهترین الگویی که برای به نظم کشانیدن تقویم قمری پیشنهاد گردیده است, انتخاب یک دوره سی ساله با ماه های یکی در میان 29 و 30 روزه است. در این دوره, 11 سال کبیسه موجود خواهد بود. سال کبیسه سالی است که ذوالحجه آن برخلاف اصل یکی در میان بودن ماه های 29 و 30 روزه, مانند ذوالقعده, 30 روزه باشد. بنابراین طول سالهای عادی 354 روز و طول سال های کبیسه 355 روزه خواهد بود. در این تقویم 29 یا 30 روزه بودن هیچ ماهی به دقت تعیین نمی شود و فقط می توانیم در مجموع تقویم نسبتا صحیحی داشته باشیم. چنانچه بیان شد, از آنجا که طول ماه متوسط هلالی به میزان 0306/0 روز بیش از 5/29 روز است, بنابراین با نظام یکی در میان 29 و 30 روزه در هر سال کسری از روز زیاد می آید و مجموع این کسر روز ها در سی سال تقریبا معادل 11 روز می شود.

    کسر اضافه از روز برای هر سال 3672/0 = 12 * 0306/0
    روز اضافه در هر دوره سی ساله 016/11 = 30 * 3672/0

    بنابراین در هر 2000 سال تقریبا یک روز خطا در این سیستم تطبیقی بوجود می آید, که قابل اغماض است.

    روز 056/1 = 016/0 * (30/2000)


    همانطور که اشاره شد, مشکل این تقویم آنست که 29 یا 30 روزه بودن هر ماه مشخص را نمی تواند تعیین نماید ولی می تواند در مجموع نزدیکترین مقیاس تخمینی را در اختیار ما قرار دهد.
    با استفاده از قابلیت های روز افزون رایانه, برنامه نجوم اسلامی در تقویم تطبیقی خود, برای اولین بار تقویم تطبیقی دایمی با محاسبات کامل را در اختیار کاربران قرار داده است. در این تقویم 29 یا 30 روزه بودن هر ماه قمری طبق افق منطقه ای مشخص, با محاسبه حالات ماه در آن منطقه و در آن تاریخ به دقت انجام می شود. می توان با مقایسه برخی از وقایع تاریخی مستند, به دقت بالای این برنامه در محاسبه تقویم تطبیقی پی برد.

    بلند اسمان جايگاه من است

    برو به انجمن
    انجمن فعال در هفته گذشته
    مدیر فعال در هفته گذشته
    آخرین مطالب
    • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
      آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
    • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
      جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
    • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
      خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
    • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
      پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
    • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
      اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.