• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 5579)
يکشنبه 15/10/1387 - 4:18 -0 تشکر 81185
قطرات اشك پیام‏آور هدفها

 

 

 

 

مى‏گویند اگر امام حسین علیه السلام روز عاشورا پیروز شد، چرا آن روز را جشن نمى‏گیریم؟! چرا گریه مى‏كنیم؟! این همه گریه در برابر آن پیروزى بزرگ براى چیست؟!

 

 

 

 

 

 

  بد نیست، یا بهتر بگویم لازم است، کمی در خصوص «گریه برای امام حسین (ع) و واقعه ی عاشورا» صحبت کنیم...  

 

  

 

 

بخشيدن يعني آزاد کردن يک زنداني...

و کشف اين که آن زنداني خودت هستي!

 

چهارشنبه 9/11/1387 - 12:20 - 0 تشکر 85616

5 - غم و اندوه: گریه از روى غم و اندوه نیز یكى از گریه‏هاى طبیعى انسان است كه به هنگام از دست دادن عزیزى یا به خاطر از دست دادن مقام و موقعیتى و یا به خاطر گرفتارى به مصیبتى غم و اندوهى به انسان دست مى‏دهد و براى این كه دل خود را سبك كند، گریه سر مى‏دهد و این نوع افراد كه دلشان شكسته است، به هنگام سوگوارى امام حسین علیه السلام بیش از همه گریه مى‏كنند و چه‏بسا از شدت گریه غش كنند ولى آیا این نوع گریه را مى‏توان به حساب امام حسین علیه السلام گذاشت؟ هرگز نه.

6 - گریه جدائى و فراق: نوع دیگر گریه، گریه فراق است كه كسى به خاطر دورى و جدائى از عزیزى حالت گریه به انسان دست مى‏دهد. امام حسن مجتبى علیه السلام به هنگام جان دادن بى‏تابى مى‏كرد. بعضى از عیادت‏كنندگان از علت آن پرسیدند امام مجتبى با صداى ضعیف فرمود: براى دو چیز گریه مى‏كنم: هول مطلع، فراق دوستان.

پر واضح است گریه بر امام حسین علیه السلام و شهیدان كربلا از این نوع گریه نیست .

 

بخشيدن يعني آزاد کردن يک زنداني...

و کشف اين که آن زنداني خودت هستي!

 

پنج شنبه 10/11/1387 - 18:59 - 0 تشکر 85975

7 - گریه‏هاى شوق از گریه‏هاى لایق حسین علیه السلام است، مثل گریه مادرى كه از دیدن فرزند دلبند گمشده خویش پس از چندین سال، سرزده مى‏شود، از شوق گریه مى‏كند. قسمت زیادى از حماسه‏هاى كربلا شوق‏آفرین و شورانگیز است و به دنبال آن سیلاب اشك شوق به خاطر آن همه رشادتها، فداكاریها، شجاعتها، آزادمردیها و سخنرانیهاى آتشین مردان و زنان به ظاهر اسیر، بى‏اختیار از دیدگان شنونده سرازیر مى‏گردد، آیا این گریه دلیل بر شكست است؟!

 

بخشيدن يعني آزاد کردن يک زنداني...

و کشف اين که آن زنداني خودت هستي!

 

شنبه 12/11/1387 - 18:2 - 0 تشکر 86442

     قطرات اشك پیام‏آور هدفها

8 - گریه پیوند هدف: گاهى قطرات اشك پیام‏آور هدفهاست، آنها كه مى‏خواهند بگویند با مرام امام حسین علیه السلام همراه و با هدف او هماهنگ و پیرو مكتب او هستیم، ممكن است این كار را با دادن شعارهاى آتشین، یا سرودن اشعار و حماسه‏ها ابراز دارند، اما گاهى ممكن است آنها ساختگى باشد ولى آن كسى كه احیانا با شنیدن این حادثه جانسوز قطره اشكى از درون دل، بیرون مى‏فرستد، صادقانه‏تر این حقیقت را بیان مى‏كند. این قطره اشك اعلان وفادارى به اهداف مقدس یاران امام حسین و پیوند دل و جان با آنهاست، مسلما این نوع گریه - بدون آشنائى به اهداف پاك او - ممكن نیست.

پس گریه بر حسین علیه السلام اشك ریختن بر مرده نبوده و از روى خوارى و درماندگى و عجز و زبونى، غم و اندوه نیز نمى‏باشد، بلكه آن فقط دلیلى است كه نداى حق‏طلبان را به گوش جهانیان رسانیده و زنگ خطر را براى باطل و اهل آن به صدا درمى‏آورد و صاعقه‏هائى است كه بر روى سر سركشان و ستمگران در هر زمان و در هر مكان فرو مى‏ریزد و شاهد صادق و گواه زنده‏اى است ازاخلاص در راه حق و دشمنى بر بیداد و ستم و بزرگداشتى است‏براى فداكارى و حق و دلیرى و انجام وظیفه و نهراسیدن از مرگ و تكریمى است‏براى امتناع از قبول ظلم و شكیبائى در محنت و سختیها.

به قول علامه مغنیه: كسانى كه در مجالس تعزیه مى‏خوانند:

لا تطهر الارض من رجس العدا ابدا

ما لم یسل فوقها سیل الدم العرم

«روى زمین از پلیدى دشمنان پاك نخواهد شد تا زمانى كه بر روى آن سیل درهم شكننده خون روان نگردد».

غرض، شیعیان بر امام حسین علیه السلام از روى خوارى و درماندگى نمى‏گریند، بلكه از اشك دیده خویش سرود حماسه مى‏سازند و با آه و حسرت خود بانگ حق و عدالت را به گوش جهانیان مى‏رسانند:

همین نه گریه بر آن شاه تشنه‏لب كافى است

اگرچه گریه، بر آلام قلب تسكین است

ببین كه مقصد عالى وى، چه بود اى دوست

كه درك آن، سبب عز و جاه و تمكین است

ز خاك مردم آزاده، بوى خون آید

نشان شیعه و آثار پیروى، این است

«ماربین‏» مورخ آلمانى مى‏گوید: «هیچ چیز مانند عزادارى حسین نتوانست‏حس سیاسى در مسلمانان ایجاد كند.

اى اشك ماتمت‏به رخ ملت آبرو

وى از طفیل خون تو، اسلام سرخ رو

دین را تو زنده كردى و خود، كشته گشته‏اى

وین یافته ز فیض تو، دین نبى علو

گر آب را به روى تو، بستند كوفیان

آوردى آب رفته اسلام را به جو

قطره‏هاى اشكى كه شیعه در ماتم امام حسین علیه السلام و یارانش مى‏ریزند، عهد و پیمانى است‏با قطره‏هاى خون شهداى كربلا كه با لب تشنه و محروم از «قطره‏هاى آب‏» بر سر احیاى دین و ارزشهاى راستین مكتب جان باختند. و این اشك‏ها این نهضت الهى را به جانها پیوند زده و جاودان ساخته است. و این بسیار ساده‏اندیشى است كه كسى تنها توجیهى عاطفى براى این گریه‏ها داشته باشد چرا كه داغ، هرقدر هم شدید باشد، بالاخره گذشت زمان از حرارت آن مى‏كاهد. درحالى كه عزاداران حسینى از اول عمر تا آخر عمر پس ازگذشت قرنها با شور و شوق و حرارت بیشتر در سوك سیدالشهداء مى‏گریند. این گریه‏ها، فریاد مداوم و خروش بر ضد ستمگران و ابلاغ پیام خون است اگر این گریه‏ها تنها جنبه عاطفى داشت، مسلما به مرور زمان حادثه عاشورا از خاطره‏ها محو مى‏شد و یا از طراوت و نشاط آن كاسته مى‏شد.

 

بخشيدن يعني آزاد کردن يک زنداني...

و کشف اين که آن زنداني خودت هستي!

 

يکشنبه 27/11/1387 - 15:21 - 0 تشکر 90807

به نام خدا

سلام

دوستان از وقفه ای که ایجاد شد عذر می خوام.

9- گريه كردن براى از دست دادن چيزى و يا تحمل دردى: انسان زمانى گريه مى‏كند كه چيزى را از دست‏بدهد يا دردى را متحمل بشود. پس عامل عمده گريه (سواى شوق و چند مورد نادر) درد و فقدان منفعت است ما وقتى از چيزى نفع مى‏بريم به مجرد از دست دادن آن گريه سر مى‏دهيم و يا دردى به ما روى مى‏كند ناله مى‏كنيم.

در روايات مى‏خوانيم كه همه‏چيز بر حسين عليه السلام گريه كردند ماه و ستارگان و خورشيد شن‏هاى بيابان، و حتى بادى كه مى‏وزيد و حتى الحوت فى البحر، چرا؟ شن بيابان چرا گريه كرد؟ ماهيان دريا چرا سوگوارى كردند؟ ماه و ستارگان و خورشيد چرا تار شدند و بى‏تابى كردند؟ مسلماً آنان به ظاهر متحمل درد و رنجى نشدند چون تير و خنجرهائى كه بر آن پيكر شريف وارد مى‏شد دردش بر خورشيد و ماهيان دريا نمى‏رسيد، پس چرا آنان گريه كردند و آن هم بكاء شديدا. پس حتما آنها متضرر گرديدند و از چيزى كه نفع مى‏بردند، بى‏نصيب شدند و منفعتى را از دست دادند و آن منفعت چه چيزى بالاتر از امامت... همه از امام نفع مى‏بردند و از فقدانش رنج مى‏بينند و متضرر مى‏شوند. امام قطب و قلب عالم است و هر كه در عالم است در سايه اوست وقتى او را از دست مى‏دهند، متحمل رنج و به دنبال اين رنج صاحب درد مى‏شوند اين است كه آن موجوداتى كه ناپاكى بر آنان رخنه نكرده و نمى‏تواند بكند، (مثل شن‏هاى بيابان، ماهيان دريا و...) بر او مى‏گريند و آلوده‏ها از انس و جن، از فقدان چنين ذى نفعى بي خبر مى‏مانند و شادى مى‏كنند، و اين است تفسير آن حديثى كه مى‏فرمايد: براى حسين عليه السلام در قلب مؤمنان حرارتى است كه... . مؤمنان اگر هم ذكر مصيبتى نشنوند، چون متوجه از دست دادن قطب و محور عالم هستند، ناله مى‏كنند...

 

بخشيدن يعني آزاد کردن يک زنداني...

و کشف اين که آن زنداني خودت هستي!

 

يکشنبه 27/11/1387 - 18:48 - 0 تشکر 90862

pp

ياد خدا آرامبخش قلبهاست...

دوشنبه 28/11/1387 - 7:39 - 0 تشکر 90991

مرحوم علامه مغنیه مى‏گوید: كسى گفت: آیا شیعه جز گریه و اشك راهى ندارند كه بدان محبت‏خویش را براى اهل بیت علیهم السلام بیان نمایند؟ گفتم:

«آرى شیعیان علاوه بر گریه براى این كه مودّت قلبى خود را براى اهل بیت به ثبوت رسانند، به راههاى گوناگونى متوسل مى‏شوند از جمله درود و تحیت‏بر اهل بیت تقدیم داشته و از فضائل ایشان در مجالس و محافل سخن رانده و به سوى اماكن مقدس آنها بار سفر بسته و به ضریح‏هاى شریف آنان تبرك مى‏جویند».

 

بخشيدن يعني آزاد کردن يک زنداني...

و کشف اين که آن زنداني خودت هستي!

 

چهارشنبه 30/11/1387 - 23:20 - 0 تشکر 91793

چرا حسین علیه السلام فراموش نمى‏شود؟

مى‏گویند: شما در عصر فضا و اتم زندگى مى‏كنید آنگاه بر كسى اشك مى‏ریزید كه صدها سال پیش درگذشته است و بر مزاراتى سفر مى‏نمایید كه چیزى جز صخره و سنگ نمى‏باشد؟!

در پاسخ مى‏گوئیم: «چنان كه گفته‏اند: «بعد زمان‏» را در «ابدیت‏» اثرى نیست. ابدیت را در ماوراى زمان - در عرصه‏اى برتر از زمان- حكومت است، ابدیت همیشگى است. جاودانان، رهبران بزرگ بشریت‏به ابدیت تعلق دارند، از اینرو قرنها نیز در طول حیات معنوى آنها، مفهوم متداول خود را از دست مى‏دهند».

حسین بن على علیه السلام از زمره جاودانان، از رهبران بزرگ بشریت است. سخن از وى، سخن از تاریخ نیست، سخن روز است. سخنى از ابدیت است. سخن از همیشگى خروشان و شكوفان و پرفروز است.

این زنده‏جاوید نزدیك چهارده قرن - به حساب تاریخ - پس از مرگ جسمانیش همچنان امروز نیز بر دلها حكومت مى‏كند و هنوز پرتو وجودش، نه تنها درحیات ما، بلكه در حیات جهان معاصر و در عصر فضا و اتم «حوادث بى‏نظیر» ایجاد مى‏كند و به صورت یكى از «شورانگیزترین حماسه‏هاى تاریخ بشریت‏» درآمده و همه ‏ساله نیرومندترین امواج احساسات میلیونها انسان را در اطراف خود برمى‏انگیزد و مراسمى پرشورتر و هیجان‏انگیزتر از هر مراسم دیگر به وجود مى‏آورد.

 

بخشيدن يعني آزاد کردن يک زنداني...

و کشف اين که آن زنداني خودت هستي!

 

پنج شنبه 1/12/1387 - 15:16 - 0 تشکر 91960

سلام

ممنونم گویای خاموش...

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
پنج شنبه 1/12/1387 - 18:26 - 0 تشکر 92018

به نام خدا

سلام

ممنون از لطف شما jtayebe عزیز

___________________________________________________________________________________

راستى چرا به این حادثه تاریخى - كه شاید در تاریخ مشابه فراوان دارد- اهمیت داده مى‏شود؟! چرا مراسم بزرگداشت این خاطره هر سال پرشكوهتر و پرهیجان‏تر از سال پیش برگزار مى‏گردد؟ این همه تعظیم و تكریم و سپاس، این همه سوز و گداز پس از چهارده قرن، آخر براى چیست؟ آن را چه معنائى است؟!

حقیقت این است كه این زنده‏جاوید پس از قرن ها، همچنان بر قلب هاى انسانهاى آزاده، قدرتمندانه حكومت مى‏كند و در جامعه «موج معنوى‏» ایجاد مى‏نماید، حتى هنوز هم به‏طور عمیق، یك قدرت محرك معنوى و یك نیروى كنترل اجتماعى بزرگ، به شمار مى‏رود.

 

بخشيدن يعني آزاد کردن يک زنداني...

و کشف اين که آن زنداني خودت هستي!

 

پنج شنبه 1/12/1387 - 18:54 - 0 تشکر 92022

بسم الله الرحمن الرحیم ربنا لاتزغ قلوبنا بعد اذ هدیتنا وهب لنا من لدنک رحمه انک انت الوهاب سلاااااااااااااااااااااااااام تشکر ویژه از گویای خاموش عزیز بخاطر مطالب خوبش الحق جای تشکر داره من خیلی خوشم میاد کسیکه بحثی میزنه مثل شما تا آخرش ادامه بده کاری هم به این نداشته باشه که آیا کسی به بحثش جواب میده یا نه خیلی عالییییییییییییییییییییییییییه من که حسابی فیض بردم اجرکم علی الله موفق باشید حضرت محمد ص میفرماید:صلوات شما بر من مایه اجابت دعا وپاکی اعمال شماست . اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.