• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 5628)
يکشنبه 15/10/1387 - 4:18 -0 تشکر 81185
قطرات اشك پیام‏آور هدفها

 

 

 

 

مى‏گویند اگر امام حسین علیه السلام روز عاشورا پیروز شد، چرا آن روز را جشن نمى‏گیریم؟! چرا گریه مى‏كنیم؟! این همه گریه در برابر آن پیروزى بزرگ براى چیست؟!

 

 

 

 

 

 

  بد نیست، یا بهتر بگویم لازم است، کمی در خصوص «گریه برای امام حسین (ع) و واقعه ی عاشورا» صحبت کنیم...  

 

  

 

 

بخشيدن يعني آزاد کردن يک زنداني...

و کشف اين که آن زنداني خودت هستي!

 

پنج شنبه 26/10/1387 - 8:22 - 0 تشکر 82982

موضوع قابل توجه این است كه «عبدالله بن فضیل هاشمى‏» از امام صادق علیه السلام سؤال مى‏كند: چراروز عاشورا این چنین روز مصیبت و غم و اندوه و عزادارى گردید؟ اما روز وفات پیامبر اكرم و امیر مؤمنان و فاطمه زهرا و امام مجتبى علیهم السلام كه با زهر مسموم شد، این چنین نشد؟ امام صادق علیه السلام فرمود: «ان یوم الحسین اعظم مصیبة من جمیع سایر الایام... فكان ذهابه كذهاب جمیعهم ...».

«روز حسین - عاشورا - از لحاظ مصیبت از تمام روزها عظیم‏تر است... زیرا حسین علیه السلام تنها باقى‏مانده اصحاب پنج‏گانه كساء است كه رفتن او، مثل رفتن همه آنهاست‏».

 

بخشيدن يعني آزاد کردن يک زنداني...

و کشف اين که آن زنداني خودت هستي!

 

شنبه 28/10/1387 - 1:2 - 0 تشکر 83396

روز عاشورا مصائبى بر خاندان رسالت وارد شد كه در خاطره هیچ آفریده‏اى خطور نكند و قلم را تاب نوشتن نباشد، چه جالب گفته است:

فاجعة ان اردت اكتبها

مجملة ذكرة لمدكر

«مصیبتى بزرگ كه اگر بخواهم آن را به نحو اختصار براى یادآورى یاد كننده‏اى بنویسم‏».

جرت دموعى فحال حائلها

ما بین لحظ الجفون والزبر

«به یقین اشك روانم بین چشم من و اوراق كتب حایل آید»

و قال قلبى بقیا على فلا

والله ما قد طبعت من حجر

«دلم گفت‏به من رحمى كن، به خدا سوگند من از سنگ آفریده نشده‏ام‏».

بكت لها الارض والسماء دما

بینهما فى مدامع حمر

«بر آن فاجعه زمین و آسمان و آنچه مابین آن دو است، اشك خون گریست‏».

 

بخشيدن يعني آزاد کردن يک زنداني...

و کشف اين که آن زنداني خودت هستي!

 

شنبه 28/10/1387 - 18:23 - 0 تشکر 83524

بسم الله الرحمن الرحیم

گریه حضرت آدم بر امام حسین علیه السلام

صاحب كتاب درالیمین در تفسیر این آیه مباركه از قرآن كریم

"فتلقی آدم من ربه كلمات فتاب علیه انه هو التواب الرحیم" می فرماید:

خلاصه معنی چنان است كه آدم (ع) در ساق عرش كلمه چند نگریست،

جبرئیل او را بیاموخت كه بدان كلمات كه اسماء پیغمبر و آل پیغمبر بود پناهنده شود و بدین گونه سخن كند:

قال: "یا حمید بحق محمد، یا عالی بحق علی، یا فاطر بحق فاطمه، یا محسن بحق الحسن و الحسین و منك الاحسان.

" خدا را بدین كلمات سوگند داد، چون به نام حسین(ع) رسید آتش از قلبش برانگیخت و آب از چشمش بریخت.

گفت: ای جبرئیل، چه شد كه در ذكر پنجم قلب من بشكافت و اشک من جاری شد؟

جبرئیل گفت: این فرزند تو به مصیبتی بزرگ مبتلا شود

كه همه مصیبت‌ها در نزد او كوچك باشد.

گفت ای برادر آن چه مصیبتی است؟

قال: یقتل عطشاناً غریباً وحیداً فریداً،

لیس له ناصر ولا معین و لو تراه یا آدم و هو یقول وا عطشاه وا قله ناصراه

حتی یحول العطش بینه و بین السماء كالدخان فلم یجبه احد الا بالسیوف

و شرب الحتوف، فیذبح ذبح الشاه من قفاه و ینهب رحله اعدائه و تشهر رؤسهم،

هو و انصاره فی البلدان و معهم النسوان، كذالك سبق فی علم الواحد المنان.

گفت: كشته می شود در حالتی كه تشنه باشد و بی كس باشد و تنها و فرید باشد و او را ناصری و معینی نباشد.

ای آدم، اگر او را ببینی در حالتی كه می گوید:

"وا عطشاه وا قله ناصراه"

تا گاهی كه از تشنگی چشمش چنان تاریك می شود

كه آسمان را نتواند دید و هیچ كس او را جواب نگوید

الا با زبان شمشیر و شراب مرگ .

پس، او را می‌كشند چنانكه گوسفند را از قفا سر میبرند،

و احمال و اثقال او را دشمنان او به نهب و غارت می برند

و سر او و اصحاب او را بر سنان‌ - نیزه‌ها - می كنند و در شهرها می گردانند

و اهل‌بیت او را اسیر می گیرند.

و این صورتی است كه از پیش به علم خداوند واحد برگذشته است

.چون این سخن به پایان رفت آدم و جبرئیل چون زن بچه مرده گریستند

اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

شنبه 28/10/1387 - 18:24 - 0 تشکر 83527

بسم الله الرحمن الرحیم

قصیده ای مستدل از روایات درگریه برامام حسین علیه السلام

از آیت الله نجابت رض

مزن تیشه بر ریشه خویشتن مكن كجروی و مشو راهزن

چه آگاهی از گریهء بر حسین ز ثارالله و حضرت ذوالمنن

هرآنكس كه گریان شود بر حسین گناهش فرو ریزد از جان و تن

گلی روید از گریهء بر حسین كه وی را نباشد خزان و فتن

خرد خام شد در ثواب بكاء ولی پخته شد قلب و روح و بدن

به یك قطره ایثار كردن ز چشم نماند به جا فسق و ذنب و محن

بود مدرك حكم در دین حق «چهار» اولش گفتهء «ذوالمنن»

دوم قول و تقریر فعل كسی كه تطهیر وی محرز مرد و زن

سوم عقل و اجماع رابع شمر مدلّل شود حكم بی سوء ظن

ولی این دو هنگام فقدان حكم ز ربّ و نبی و وصیّ زمن

نیابی محل عقل و اجماع را اگر یافتی در كتاب و سنن

عمومات و اطلاق قرآن رب به اخبار مقطوع تخصیص زن

بزرگان و ارباب فنّ اصول نمودند قسمت خبر را به فن

یك واحد است و بسی پر شروط ز وضع روات و صفات كهن

تواتر بود وصف قسم دوم كه شرطش فقط كثرت نقل فن

همین قسم هم نیز شد بر دو قسم بود لفظی و معنوی بی سخن

ببین راویان در حدیث بكاء همه متّفق بر بهشت عدن

بود جمله اخبار در دسترس قریب چهل، گوش كن دم مزن

نظر كن به این جمع و این اتّفاق بشوید گمان و دهد حسن ظن

كه یك قطره اشكی چو از چشم ریخت ز بهر حسین اوست پاك زمن

اگر مهتری در امورات دین ببین رحمت اوست نی حسن ظن

چو مقطوع شد جنّت باكیان شود دزد و خمّار وَرد چمن

به قرآن بود قتل عمدی كبیر به گریه فروشد به خلد عدن

ببین كُشت موسی یك قبطیی خدایش ببخشود و شد مؤتمن

نظر را به باران رحمت فكن شود زنده هر وَرد در هر چمن

و یا آنكه در گریهء بر حسین شهید به خون غرقهء بی كفن

بود توبه و گریهء بر حسین خلوص حقیقی جدا ز اهرمن

ولیكن ضمان و حقوقات خلق بود فرض بر ذمّه بل قید تن

حقوقات هر نوع گر ذمّه داشت سقوطش به گریه نخواهد شدن

بود جای هر متّقی در بهشت به گریه شود متّقی و حسن

به هر قطره اشكی كه از چشم ریخت شكوفا شود صد گل و یاسمن

ندانی كه آن قطره خامش كند فروزنده، سوزنده، نار كهن

همین قطره رخشنده چون گوهری است درخشنده تر از سهیل یمن

ز هر قطره ای جنّتی بشكفد ز هر ناله ای ریزدت صد فتن

خوشا خاك و فرش مصیبت گهت بود دلگشا همچو مشك ختن

خوشا جویباری كه از عشق او فرو ریزد از چهره و از ذقن

ندارند كوران ز نور آگهی كه كودك نداند طلا را ثمن

ز پندار نا آگهان وا رهی چو بیرون شدی از خود و ما و من

«حسینا» به عشق تو ما زنده ایم فدای رهت باد این جان و تن

اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

دوشنبه 30/10/1387 - 1:11 - 0 تشکر 83766

غرض، روز عاشورا روز مصیبت و اندوه و گریه براى خاندان رسالت و شیعیان آنهاست. تنها بنى‏امیه دشمنان اهل بیت‏بودند كه آن روز را روز مبارك و سرور و خوشحالى مى‏دانستند چنانكه در زیارت عاشورا مى‏خوانیم: «اللهم ان هذا یوم تبركت‏به بنو امیة‏» «خدایا این روز، روزى است كه آن را بنى‏امیه مبارك و میمون دانستند». در فراز دیگرى مى‏خوانیم: «هدا یوم فرحت‏به آل زیاد و آل مروان بقتلهم الحسین ...». «و این روزى است كه آل زیاد و آل مروان به خاطر این كه حسین را كشتند، به آن مسرور شدند».

...

 

بخشيدن يعني آزاد کردن يک زنداني...

و کشف اين که آن زنداني خودت هستي!

 

دوشنبه 30/10/1387 - 1:13 - 0 تشکر 83767

خلاصه در باب عزا و ماتم سيدالشهداء فرزند دلبند حضرت زهرا و على مرتضى عليهم السلام روايات فراوانى از ناحيه رسول خدا و ائمه معصومين عليهم السلام وارد شده كه روز عاشورا، روز مصيبت و حزن اهل بيت و شيعيان ايشان مى‏باشد به اعتبار همين روايات بايد روز عاشورا غمگين و حزين بود. در روايتى مى‏فرمايد:

«هركه ياد كند مصيبت ما را و بگريد و بگرياند مردم را، در روز قيامت در درجه‏هاى ما خواهد بود و هركه مصيبت ما را ياد كند و گريه كند، چشم او در روزى كه چشمها همه بگريند، نگريد و هركه در مجلسى بنشيند و دين ما را احياء نمايد، دل او نميرد در روزى كه دلها همه بميرند.»

بنابراين اگر كسى روز عاشورا را روز جشن و سرور بداند، يقينا او مانند بنى‏اميه دشمن اهل بيت است. پس اين كه سران صوفيه روز عاشورا را روز شادى و سرور و جشن مى‏دانند، بدون شك دشمن اهل بيت هستند و لو اين كه ادعاى دوستى بكنند. چنان كه «شيخ عبدالقادر گيلانى‏» روز جانگداز عاشورا را روز فرح و شادى قلمداد كرده گفته است: «روز عاشورا هرگز روز مصيبت نمى‏باشد، روز جشن و شادى است و بر مردم لازم و واجب است كه در اين روز براى اهل و عيال خود هدايايى تهيه كنند و آنها را به گردش و تفريح ببرند و آنها را با خوشگذرانى سرگرم سازند».

 

بخشيدن يعني آزاد کردن يک زنداني...

و کشف اين که آن زنداني خودت هستي!

 

سه شنبه 1/11/1387 - 23:37 - 0 تشکر 84122

پس این مسلم است كه گریه بر امام حسین علیه السلام عنوان شرعى دارد و از عبادات بزرگ شمرده مى‏شود و در حقیقت دیده گریان و دل اندوهگین بر مصائب اهل بیت، شعار شیعه است. به قول یكى از شعراى عرب:

لك عندى ما عشت‏یا ابن رسو

ل الله حزن یفى بحق ودادى

ناظر بدموع غیر بخیل

وحشى بالسلو غیر جواد

«اى پسر پیامبر خدا در پیش من از براى تو تا زنده‏ام اندوهى است‏حق مودت را به جاى مى‏آورد. دیده‏ام از ریزش اشك دریغ نمى‏ورزد و درونم از رنج و غم تسلى نمى‏یابد».

 

بخشيدن يعني آزاد کردن يک زنداني...

و کشف اين که آن زنداني خودت هستي!

 

پنج شنبه 3/11/1387 - 15:30 - 0 تشکر 84311

انواع گریه‏ها 

گریه انواعى دارد كه همه انواع آن در شأن امام حسین علیه السلام نیست، حال باید ببینیم چه نوع گریه شایسته امام است:

1 - گریه از روى خوارى و درماندگى گریه افراد ضعیف و ناتوانى است كه از رسیدن به اهداف خود وامانده‏اند و روح و شهامتى براى پیشرفت در خود نمى‏بینند، مى‏نشینند و عاجزانه گریه سر مى‏دهند. هرگز براى امام حسین علیه السلام چنین گریه‏اى نباید كرد و آن حضرت از این نوع گریه بیزار و متنفر است.

 

بخشيدن يعني آزاد کردن يک زنداني...

و کشف اين که آن زنداني خودت هستي!

 

شنبه 5/11/1387 - 2:11 - 0 تشکر 84626

2 - گریه عجز و زبونى: گریه افرادى است كه از روى عجز و زبونى در اثر ناكامى و احیاناً ستم شخصى یا جریان نامناسبى به ورشكستگى افتاده و براى خود احساس خطر مى‏كنند و راه چاره را در گریه مى‏جویند. به قول صائب تبریزى:

گریه شمع، از براى ماتم پروانه نیست

صبح نزدیك است و در فكر شب تار خود است

مسلما این نوع گریه هم مناسب شأن امام نیست.

3 - گریه بر اموات: كسى عزیز خود را از دست مى‏دهد و بر فقدان او گریه مى‏كند، یا به این جهت گریه مى‏كند كه آن فقید در زندگى او مؤثر بوده و به آینده خود نگران است در این صورت به حال خود گریه مى‏كند و یا این كه به نیكیهاى او اشك مى‏ریزد. این نوع گریه هم در شأن امام نیست.

 

بخشيدن يعني آزاد کردن يک زنداني...

و کشف اين که آن زنداني خودت هستي!

 

دوشنبه 7/11/1387 - 20:29 - 0 تشکر 85219

4 - از روى رحم و رأفتت یا گریه‏هاى عاطفى:

قلب انسان هنگامى كه در برابر حادثه دلخراشى همانند اشك یتیمى، یا بیمار دردمندى یا شخص فقیر و تهیدستى و ... قرار مى‏گیرد، متاثر مى‏شود چه بسا اشك مى‏ریزد. رسول خدا صلى الله علیه و آله هنگامى كه فرزند خردسال خود ابراهیم را از دست داد و در قبرستان بقیع به خاك سپرد، براى آن كودك آن‏قدر گریه كرد كه اشك بر محاسنش جارى گردید. به آن حضرت گفته شد: اى رسول خدا تو دیگران را از گریه منع مى‏كردى حال خود این چنین بى‏تابى مى‏كنى؟! آن حضرت فرمود: «لیس هذا بكاء غضب انما هذا رحمة و من لا یرحم لا یرحم‏». «این گریه از روى خشم و نارضایتى نیست، بلكه گریه رحمت و رأفت است و هركس رحم نكند، مورد رحمت قرار نمى‏گیرد».

واقعه خونین كربلا، دل را مى‏سوزاند و قلب و عاطفه هر انسانى را به جوش و خروش مى‏اندازد از این نظر این حادثه یك جنایت و یك مصیبت است و شاید در دنیا مشابه چنین جنایتى پیدا بشود و گریه كنندگانى هم داشته باشد. گریه از روى رحم و رأفت ‏یك امر طبیعى است. هر انسانى به هنگام مشاهده یك منظره دلخراش متأثر مى‏شود و اشك مى‏ریزد چنان كه دشمنان امام حسین علیه السلام روز عاشورا بر حال آن حضرت مى‏گریستند. آنجا كه اهل كوفه از دیدن وضع دلخراش اسراء بنا كردند به گریه و زارى كردن. امام سجاد علیه السلام فرمود: «اتنوحون و تبكون من اجلنا؟! فمن ذا الذى قتلنا؟» «آیا براى ما مى‏گریید و بر ما نوحه مى‏كنید؟ پس كشنده ما كیست و چه كسى ما را كشت؟!».

پس گریه از روى رحم و رأفت نیز چندان مناسب نیست. امام حسین علیه السلام از شیعیان خود این نوع گریه نخواسته است.

 

بخشيدن يعني آزاد کردن يک زنداني...

و کشف اين که آن زنداني خودت هستي!

 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.