• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 8750)
چهارشنبه 17/7/1387 - 21:14 -0 تشکر 63951
وقف وابتدا در قرائت قرآن

                                                                                                                                   

قواعد وقف وابتدا در قرائت قرآن کریم

ورتل القرآن ترتیلا در بیا ن اهمیت این بحث همین بس که بگوییم ، خداوند پیامبر اکرم(ص) را مامور کرده که آیات قرآن را با ترتیل بخواند. حضرت علی علیه السلام در بیان مراد خداوند در این آیه میفرماید : ترتیل ،شناخت محل های وقف ونیکو ادا کردن حروف است.وقف وابتدا از فنون مهم قرائت قرآن است ، همانطور که امیر بیان حضرت علی علیه السلام آن را یکی از دو رکن ترتیل قرآن دانسته اند .قاری قرآن با شناخت این فن ، جای وقف وابتدا در آیات قرآن را میشناسد وبا توقف وابتدای بجا ، باعث تقطیع وتغییر معانی نمی شود .دوستان خوبم در انجمن قرآن وعترت من جای چنین بحثی را در انجمن خالی دیدم وفکر کردم حالا که ما داریم قرآن را حفظ وترجمه میکنیم جا داره در این مورد هم مطالعه داشته باشیم . نمیدونم مفید باشه یا نه ولی من در این زمینه تمام تلاشم را میکنم .منتظر حضور سبزتان هستم .

اللهم عجل لولیک الفرج

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

دوشنبه 13/8/1387 - 18:58 - 0 تشکر 68630

وقف بین فعل (یا شبه فعل ) و مفعول به . فعل متعدى احتیاج به مفعول دارد, بنابراین اگر بر فعل متعدى وقف شود و مفعول آن ذكر نشود, چـنـین وقفى قبیح است , و همچنین وقف بر مفعول بدون ذكر فعل , درمواردى كه مفعول بر فعل مقدم شده است . مثالها: (ایاك # نعبد وایاك # نستعین ), (حمد (1), آیه 5). (اهدنا # الصراط المستقیم ), (همان , آیه 6). (یقیمون # الصلوة ), (بقره (2), آیه 3). (یخادعون # اللّه ), (همان , آیه 9). (فزاد # هم اللّه # مرضا), (همان , آیه 10). (واذا لقوا # الذین امنوا قالوا امنا), (همان , آیه 14). (اولئك الذین اشتروا # الضلالة بالهدى ), (همان , آیه 16). (مثلهم كمثل الذى استوقد # نارا), (همان , آیه 17). (الذى جعل لكم # الارض فراشا), (همان , آیه 22). (الذین ینقضون # عهد اللّه ), (همان , آیه 27). (انى جاعل فى الارض # خلیفة ), (همان , آیه 30). (وعلم # آدم # الاسمء كلها), (همان , آیه 31). (انى اعلم # غیب السموات والارض ), (همان , آیه 33). (وایاى # فارهبون ), (همان , آیه 40). (وایاى فاتقون ), (همان , آیه 41).

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

دوشنبه 13/8/1387 - 18:59 - 0 تشکر 68633

درباره فعل و مفعول و رابطه بین آن دو, نكات زیر حائز اهمیت است :

1 ـ هر فعل متعدى داراى مفعول است .

2 ـ گاهى اوقات مفعول به صورت ضمیر متصل به فعل مى آید, مانند:(انذرتهم ).

3 ـ گاهى مفعول بر فعل مقدم مى شود, مانند: (ایاك نعبد) و (ایاى فارهبون ) و(ایاى فاتقون ).

4 ـ جمعى از افعال داراى دو مفعول به هستند, مانند: (اهدنا الصراط) و (زادهم اللّه مرضا) كه حتما بـاید فعل با دو مفعولش ذكر شود, تا وقف تام یا كافى باشد,وگرنه وقف قبیح یا حسن خواهد بود, مـانـنـد: وقف بر (زادهم ) كه قبیح است , چون بى معناست , و وقف بر (اهدنا) كه حسن است , چون خودش جمله اى معناداراست .

5 ـ گـاهـى شبه فعل , از قبیل : اسم فاعل , اسم مفعول , مصدر, صفت مشبهه , داراى مفعول است , مانند: (انى جاعل فى الارض خلیفة ).

6 ـ گـاهـى مـفـعـول بـعـد از فعل و قبل از فاعل مى آید, مانند: (فزادهم اللّه ) و(اذابتلى ابراهیم ربه ) ((115)) . وقف بین فعل (یا شبه فعل ) و مفعول مطلق . این نوع وقف , ممكن است حسن باشد. مثالها: (انا فتحنا لك # فتحا مبینا), (فتح (48), آیه 1). (وفتناك # فتونا), (طه (20), آیه 40). (والناشطات # نشطا), (نازعات (79), آیه 2). (والسابحات # سبحا), (همان , آیه 3). (وكلم اللّه موسى # تكلیما), (نساء (4), آیه 164). (اذا دكت الارض # دكا دكا), (فجر (89), آیه 21). (اذا رجت الارض # رجا), (واقعه (56), آیه 4). (وبست الجبال # بسا), (همان , آیه 5). (اذا زلزلت الارض # زلزالها), (زلزله (99), آیه 1).

وقف بین فعل و مفعول له . این نوع وقف , معمولا حسن است . مثالها: (یجعلون اصابعهم فى اذانهم من الصواعق # حذر الموت ), (بقره (2), آیه19 ). (جعل اللّه الكعبة البیت الحرام # قیاما للناس ), (مائده (5), آیه 97). (فاخرج به من الثمرات # رزقا لكم ), (بقره (2), آیه 22).

وقف بین فعل و مفعول فیه . این نوع وقف , ممكن است حسن و ممكن است قبیح باشد. مثالها: (انما توفون اجوركم # یوم القیمة ), (آل عمران (3), آیه 185). (وما اصابكم # یوم التقى الجمعان فباذن اللّه ), (همان , آیه 166). (فاللّه یحكم بینكم # یوم القیمة ), (نساء (6), آیه 141). (ویوم القیمة # یردون الى اشد العذاب ), (بقره (2), آیه 85).

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

چهارشنبه 15/8/1387 - 0:37 - 0 تشکر 68935

اللهم انت السّلام و منک السّلام

و لک السّلام و الیک یعود السّلام

سلاااااااااام

*******

گلها عزیز .... ممنون از مطالب مفیدتون ....

اما مقام معظم رهبری در مورد وقف و ابتدا سخنی دارن که جاش دیدم که بگم ...

" بعضی از برادران قرآن می خوانند ، اما قطع و وصل ها غلط است ، امروز در همین آیاتی که تلاوت شد ، آیه ای تلاوت شد که مقول قول الهی با مقول قول کفار مخلوط شد ! آیا این خوب است ؟ کسی که ترجمه قرآن را می فهمد ، وقتی این وصل بی جا را از شما می شنود ، مثل این است که میخی در  گوشش فرو می کنند ! پریشب که من تلویزیون تماشا می کردم ، یک نفر از همین برادران ایرانی خودمان قرآن می خواند که قطع و وصلش واقعا آدم را کلافه می کرد . چرا این طوری قطع و وصل می کنید ؟ در قرائت اصلا این یک علم است که کجا بایستی آیه را وصل و کجا باید قطع کرد . نگویید فلان کس در مصر خوانده ؛ بی خود کرده خوانده است ! مگر هر کس هر چه خواند همان برای شما حجت می شود ؟

توجه به فاصله ها هم مهم است . مثلا یک عبارت از آیه کریمه ای خوانده اید ، بعد ساکت شده اید و حالا می خواهید نفس بگیرید . ما باید چه قدر صبر کنید تا شما نفس بگیرید ؟! ... باید بلافاصله پشت سرش بخوانید ؛ چرا اینقدر معطل می کنید ؟ شما ببینید در حرف زدن معمولی یک جا مقتضی است که پشت سرهم صحبت کنم ، یکجا هم تاملی می کنم ، برای جلب نفوس شما . آیه قرآن هم همین طور است ، افصح کلمات و کلام خداست ..."

اللهم عجل لولیک الفرج

ماندگار باشید

یا حق

اللهم ‌ارزقنا توفیق‌الشهادة فی سبیلك تحت لواء ولیك

همراه شما در انجمن سیاسی anjoman.siasi@tebyan.org

و انجمن ورزش و تندرستی anjoman.varzesh@tebyan.org

چهارشنبه 15/8/1387 - 8:47 - 0 تشکر 68976

سلام خدمت ماندگاری عزیز

حالا بگید کارم رو میپذیرید یا رد میکنید نفهمیدم با این کلام رهبری که گفتید مرا تشویق کردید یانه....

اما یک مطب که من بهش رسیدم اینکه تو هر کاری رعایت اعتدال واجبه نه افراط نه تفریط

اگر یک قاری بخواهد همش وقف کنه که همه از دستش خسته میشن اینطور نیست

قواعد وقف وابتدا برای این است که اگر جایی نفس کم آوردی بدونی از کجا شروع کنی

باز هم از نظر خوبتون تشکر میکنم اگر دوستان دیگه هم نظری دارند که باعث بهتر شدن

این تایپیک میشه من با دیده منت میپذیرم راستی برای اینکه بتونیم بخوبی قواعد

وقف وابتدا رو یاد بگیریم لازمه که صرف ونحو زبان عرب آشنا بشیم

من میخواستم در این زمینه هم یک تایپیک یا در همین بخش مطالبی

رو بزارم دوستان خوبم اگر موافقید نظرتون رو بگید

امام موسی کاظم علیه السلام میفرماید:

در هر چیزی که چشمانت میبیندموعظه ایست.

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

پنج شنبه 16/8/1387 - 11:24 - 0 تشکر 69194

اللهم انت السّلام و منک السّلام

و لک السّلام و الیک یعود السّلام

سلاااااااااام

*******

goolha عزیز ... معلومه که با این سخن مقام معظم رهبری می خواستم اهمیت کاری که شما می کنید و موضوعی که بهش پرداختید رو بگم ... ممنون از زحمتی که می کشید .... مطمئنا وقتی رهبری در جمع عده زیادی از قاریان قرآن این موضوع رو مطرح می کنند ، پس خیلی مهمه دیگه ...

اللهم عجل لولیک الفرج

ماندگار باشید

یا حق

اللهم ‌ارزقنا توفیق‌الشهادة فی سبیلك تحت لواء ولیك

همراه شما در انجمن سیاسی anjoman.siasi@tebyan.org

و انجمن ورزش و تندرستی anjoman.varzesh@tebyan.org

جمعه 24/8/1387 - 21:24 - 0 تشکر 70697

بسم الله الرحمن الرحیم

وقف بین حروف مشبهة بالفعل و اسم و خبر آنها. حـروف مشبهة بالفعل عبارتند از: ان , ان , كان , لیت , لكن و لعل , این وقف از نوع وقف قبیح است و ممكن نیست حسن باشد, زیرا ان و امثال آن , بدون اسم وخبرشان معناى مفیدى ندارند.

مثالها: (ان # الذین كفروا), (بقره (2), آیه 6). (ان# اللّه على كل شى ء قدیر), (همان , آیه 20). (وبشر الذین امنوا وعملوا الصالحات ان # لهم جنات ), (همان , آیه 25). (ولكن # اللّه رمى ), (انفال (8), آیه 17). (لا تدرى لعل # اللّه یحدث بعد ذلك امرا), (طلاق (65), آیه 1). (وما یدریك لعل # الساعة قریب ), (شورى (42), آیه 17). (قال یا لیت # قومى یعلمون ), (یس (36), آیه 26).

نكاتى درباره حروف مشبهة بالفعل .

1 ـ حروف مشبهة بالفعل بر سر مبتدا و خبر درمى آید و آنها را اسم و خبر خودمى سازد.

2 ـ اسم حروف مشبهة بالفعل , منصوب و خبرشان مرفوع است (لفظا یامحلا).

3 ـ ممكن است خبر بر اسم مقدم شود.

4 ـ ممكن نیست اسم و خبر بر حروف مشبهة بالفعل مقدم شوند.

وقف بین اسم و خبر حروف مشبهة بالفعل . این وقف نیز از نوع وقف قبیح است و ممكن نیست كه حسن باشد.

مثالها: (ان اللّه # لا یستحیى ان یضرب مثلا), (بقره (2), آیه 26). (الا انهم # هم السفهء), (همان , آیه 13). (یا لیتنى # كنت معهم ), (نساء (4), آیه 73). (یا لیتها # كانت القاضیة ), (حاقه (69), آیه 27). (وما یدریك لعل الساعة # تكون قریبا), (احزاب (33), آیه 63).

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

يکشنبه 3/9/1387 - 18:33 - 0 تشکر 72796

بسم الله الرحمن الرحیم

وقف بین افعال ناقصه و اسم و خبر آنها. افعال ناقصه بر سر مبتدا و خبر درمى آیند و آنها را اسم و خبر خود قرار مى دهند,اسم آنها مرفوع و خـبـرشـان منصوب است (لفظا یا محلا), این افعال عبارتند از:كان , صار, كاد, وجد, حصل , مادام , اصبح , امسى , اضحى , لیس , ظل , بات ,مازال , مابرح , مافتى ء و ماانفك . این نوع وقف , قطعا قبیح است .

مثالها: (یكاد # البرق یخطف ابصارهم ), (بقره (2), آیه 20). (كان # الناس امة واحدة ), (همان , آیه 213). (لیس # البر ان تولوا وجوهكم قبل المشرق والمغرب ), (همان , آیه 177). (ولا تقف ما لیس # لك به علم ), (اسراء (17), آیه 36). (لا یزال بنیانهم الذى بنوا # ریبة فى قلوبهم ), (توبه (9), آیه 110). (او یصبح # موها غورا فلن تستطیع له طلبا), (كهف (18), آیه 41). (الا الى اللّه # تصیر الامور), (شورى (42), آیه 53).

وقف بین اسم و خبر افعال ناقصه . این نوع وقف نیز قطعا قبیح است , زیرا مانند وقف بین مبتدا و خبر است .

(وما كادوا # یفعلون ), (بقره (2), آیه 71). (فمازلتم # فى شك مما جءكم به ), (غافر (40), آیه 34). (ان عبادى لیس لك علیهم # سلطان ), (اسراء (17), آیه 65). (واصبح فؤاد ام موسى # فارغا), (قصص (28), آیه 10). (ان اللّه كان على كل شى ء # حسیبا), (نساء (4), آیه 86).

اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

يکشنبه 3/9/1387 - 18:34 - 0 تشکر 72797

بسم الله الرحمن الرحیم

وقف بین صفت و موصوف . وقـف بـیـن صـفـت و موصوف گاهى قبیح است , مانند: (فویل للمصلین # الذین هم عن صلوتهم ساهون ) , و گاهى حسن است , مانند: (الحمدللّه رب العالمین # الرحمن الرحیم )

تذكر: صفت و موصوف در چهار چیز با هم اشتراك دارند:

1 ـ در معرفه و نكره بودن . 2 ـ در مذكر و مؤنث بودن . 3 ـ در اعراب . 4 ـ در مفرد و تثنیه و جمع .

مثالها: (الحمدللّه # رب العالمین ), (حمد (1), آیه 2). (هدى للمتقین # الذین یؤمنون بالغیب ), (بقره (2), آیه 2 و 3). (ولهم عذاب # عظیم ), (همان , آیه 7). (ولهم عذاب # الیم بما كانوا یكذبون ), (همان , آیه 10). (وما یضل به الا الفاسقین # الذین ینقضون عهد اللّه ), (همان , آیه 26 و 27). (انه هو التواب # الرحیم ), (همان , آیه 37). (والقران # الحكیم ), (یس (36), آیه 2).

اللهم صل علی محمد وال محمدوعجل فرجهم

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

يکشنبه 1/10/1387 - 21:6 - 0 تشکر 78800

بسم الله الرحمن الرحیم

وقف بین معلل و علت . این نوع وقف , نوعا حسن است .

مثالها: (فولوا وجوهكم شطره # لئلا یكون للناس علیكم حجة ), (بقره (2), آیه150 ). (وما النصر الا من عنداللّه العزیز الحكیم # لیقطع طرفا), (آل عمران (3), آیه126 و 127). (لقد ارسلنا رسلنا بالبینات وانزلنا معهم الكتاب والمیزان # لیقوم الناس بالقسط), ( حدید (57), آیه 25). (وانزلنا الیك الذكر # لتبین للناس ما نزل الیهم ), (نحل (16), آیه 44). (وابن السبیل # كى لا یكون دولة بین الاغنیاء), (حشر (59), آیه 7).

شـایـان ذكـر اسـت كـه اگر تعلیل با حرف لام باشد, قطعا بین جمله تعلیل و جمله معلل , ارتباط لفظى و معنوى وجود دارد, لذا وقف بر جمله معلل اگر معنادارباشد و معنایش مقصود نیز باشد, وقف حسن خواهد بود, اما گاهى اوقات جمله تعلیلیه با ان شروع مى شود و در این صورت بین دو جمله , تنها رابطه معنوى برقرار خواهد بود, و لذا وقف بر جمله معلل , وقف كافى است , مانند: (ولو شءاللّه لذهب بسمعهم وابصارهم ان اللّه على كل شى ء قدیر) , در این آیه , جمله (ان اللّه على كل شى ء قدیر) به منزله بیان علت براى جمله قبل است .

اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

يکشنبه 1/10/1387 - 21:7 - 0 تشکر 78801

بسم الله الرحمن الرحیم

وقف بین حال و صاحب حال . ایـن وقـف , مـمـكن است حسن و ممكن است قبیح باشد, شایان ذكر است كه حال گاهى مفرد و گاهى به صورت جمله است .

مثالها: (لا تقربوا الصلوة # وانتم سكارى ), (نساء (4), آیه 43). (ومن الناس من یقول امنا باللّه وبالیوم الاخر # وما هم بمؤمنین ), (بقره (2) آیه8 ). (ولا تمنن # تستكثر), (مدثر (74), آیه 6). (وما خلقنا السموات والارض وما بینهما # لاعبین ), (دخان (44), آیه 38) . (ایحسب الانسان ان یترك # سدى ), (قیامت (75), آیه 36). (وراءیت الناس یدخلون فى دین اللّه # افواجا), (نصر (110), آیه 2).

اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.