به نام خداو سلام
8 ـ معلّم خوب
تأثیر یك معلّم دانا, دلسوز, آگاه و صمیمى در رشد علمى و فرهنگى دانش آموز بسیاراست. بسیارى از انسان هاى موفق, كام یابى هاى علمى خود را مدیون برخوردارى از چنیناساتیدى هستند كه هم تجربه كارى دارند, هم برتریِ علمى, هم دلسوزى در تعلیم و تربیتو هم رابطه هاى صمیمى با شاگردان. از این رو انتخاب استاد و بهره گیرى از محضر علمىچنین اساتیدى, از جمله رموز موفقیت تحصیلى است. در كتاب هاى تفسیر, در ذیل آیه (فلینظر الأنسان الى طعامه) (انسان باید به طعام خود به دقّت بنگرد) از امام باقر$ روایت شده است: یعنى این كه بنگرد علم و دانش خود را از چه كسى مى آموزد.14 وقتىذهن و دل دانش آموز در اختیار استاد قرار مى گیرد, شكل گیرى شخصیت علمى و اخلاقى وپیشرفت او نیز از استادش اثر مى پذیرد. امام حسن مجتبى$ فرمود: (عجبت لمن یتفكّرفى مأكوله, كیف لا یتفكّر فى معقوله, فیجنّب بطنه ما یؤذیه و یودع صدره مایزكیّه;15 شگفت از كسى كه در خوراكى خود دقت مى كند, اما در مسائل عقلى و فكرى خوداندیشه نمى كند; شكم خود را از آنچه آزارش مى دهد دور مى دارد, اما سینه و دل وجانش را به چیزى كه او را تزكیه كند, وا مى گذارد). تأكید حضرت بر دقت بر (غذاىفكرى) و (تغذیه علمى) است كه باید از مجراهاى صحیح انجام گیرد و شكل گیرى شخصیت وثمر دهى وجود انسان, در دست افراد به تعهّدقرار نگیرد.