• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعلیم و تربیت (بازدید: 2335)
يکشنبه 10/6/1392 - 10:33 -0 تشکر 638873
رموز موفقیت در تحصیل

به نام خدا و سلام
همه ما می دانیم که رسیدن به هر هدفی، راه و روش و مسیر های خاص خودش را دارد و فرد می تواند با انتخاب بهترین روش و مسیرهای زودتر و آسانتر و بهتر به هدف خود برسد و باصطلاح "راه های میانبر" را برگزیند و به هدف خود برسد.


و همه می دانیم که امر تحصیل و درس خواندن نیز از این قاعده کلی مشتثنی نیست. یعنی در راه تحصیل علم نیز راه هاو مسیرهایی هست که رسیدن فرد را به هدف تحصیل (که همان موفقیت است ) تسهیل و تسریع می کند و فراگیری علم را تعمیق می بخشد.

دراین مطلب با کمک هم می خواهیم به برخی از اصول و رموز موفقیت در درس و مدرسه اشاره کنیم با ما باشید.

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

شنبه 2/9/1392 - 14:34 - 0 تشکر 672796

به نام خدا و سلام

6 ـ اغتنام فرصت ها

(زمان), سرمایه هر دانش آموز است. فرصت جوانى و نشاط شباب, زودگذر
و غیر قابل بازگشت است.


افسوس خوردن بر فرصت هاى سوخته و از دست رفته هم مشكلى را حل ّ نمی كند. اگر بزرگان دین فرصت را همچون ابر, گذرا دانسته اند, هشدارى براى بهره گیرى از (حال) و (فرصت امروز) و هدر ندادن این سرمایه است.

بهره گیرى از صبحدم, سحرخیزى و از دست ندادن فرصت هاى پر نشاط آغاز روز, بهره هاى فراوانى دارد. در تقسیم بندى وقت ها, باید سرشارترین لحظه ها و پر انرژى ترین ساعت ها را براى كارهاى علمى وفكرى گذاشت; نه آن كه در ساعات اولیّه بامداد خوابید و این (زمان طلایى) را در خواب و رختخواب سپرى كرد.

پیامبر اكرم(صلى الله علیه و آله)فرمود: در كسب دانش, سحر خیزباشید و اوّل روز در پى آن روید, چرا كه سرخیزى مایه بركت و كام یابى است.درسرمشق هاى خوشنویسى هم به ما آموخته اند: (سحر خیز باش تا كامروا باشى).

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

سه شنبه 12/9/1392 - 14:3 - 0 تشکر 674269

به نام خدا و سلام

7 ـ برنامه ریزى


تنظیم وقت, تقسیم درست زمان و به كارگیرى صحیح فرصت به تناسب اهمیّت موضوعات, دررسیدن به هدف مؤثّر است. تا هدف مشخّص نباشد, امكان برنامه ریزى هم نیست.

تا محدوده زمان و میزان توانایى و فرصت و امكانات, معیّن نباشد, این (اولویّت بندى) عملى نخواهد شد. با برنامه ریزى مى توان فرصت و وقت را توسعه داد و به همه كارها رسید ومشكلِ (نمى رسم) و (وقت نمى كنم) را حل كرد.

بدون نظم و برنامه ریزى, فرصت هاى زیادى هدر مى رود و بدون (اولویت بندى) زمان و عمر ما صرف كارهاى بیهوده و كم اهمیّت مى شود.

حضرت على(ع)فرمود: (من اشتغل بغیر المهم ضیّع الاهم ّ;هر كس بهكار غیر مهم مشغول شود, كار مهم تر را تباه و ضایع مى سازد). این همان (مدیریتزمان) و برنامه ریزى و اهم و مهم ّ كردن كارها و برنامه هاست.

آن حضرت در سخن دیگرى فرموده است: (بسیارى از مردم در پى كارهاى زاید و غیر لازم (و حاشیه اى و كم اهمیّت) مى روند و كارهاى اصلى و عمده را وا مى گذارند).
كلام امام, نقد شیوه كسانى است كه برنامه ریزى حساب شده اى در كار خود ندارند. اگر دانش آموزان تنظیم حساب شده اى در مورد اهداف, برنامه ها, كارها و صرف اوقات نداشته باشند, زیان خواهند كرد.

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

دوشنبه 18/9/1392 - 22:27 - 0 تشکر 675203

به نام خداو سلام

8 ـ معلّم خوب


تأثیر یك معلّم دانا, دلسوز, آگاه و صمیمى در رشد علمى و فرهنگى دانش آموز بسیاراست. بسیارى از انسان هاى موفق, كام یابى هاى علمى خود را مدیون برخوردارى از چنیناساتیدى هستند كه هم تجربه كارى دارند, هم برتریِ علمى, هم دلسوزى در تعلیم و تربیتو هم رابطه هاى صمیمى با شاگردان. از این رو انتخاب استاد و بهره گیرى از محضر علمىچنین اساتیدى, از جمله رموز موفقیت تحصیلى است. در كتاب هاى تفسیر, در ذیل آیه (فلینظر الأنسان الى طعامه) (انسان باید به طعام خود به دقّت بنگرد) از امام باقر$ روایت شده است: یعنى این كه بنگرد علم و دانش خود را از چه كسى مى آموزد.14 وقتىذهن و دل دانش آموز در اختیار استاد قرار مى گیرد, شكل گیرى شخصیت علمى و اخلاقى وپیشرفت او نیز از استادش اثر مى پذیرد. امام حسن مجتبى$ فرمود: (عجبت لمن یتفكّرفى مأكوله, كیف لا یتفكّر فى معقوله, فیجنّب بطنه ما یؤذیه و یودع صدره مایزكیّه;15 شگفت از كسى كه در خوراكى خود دقت مى كند, اما در مسائل عقلى و فكرى خوداندیشه نمى كند; شكم خود را از آنچه آزارش مى دهد دور مى دارد, اما سینه و دل وجانش را به چیزى كه او را تزكیه كند, وا مى گذارد). تأكید حضرت بر دقت بر (غذاىفكرى) و (تغذیه علمى) است كه باید از مجراهاى صحیح انجام گیرد و شكل گیرى شخصیت وثمر دهى وجود انسان, در دست افراد به تعهّدقرار نگیرد.

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

يکشنبه 24/9/1392 - 16:2 - 0 تشکر 675908

به نام خدا و سلام

اعتماد به نفس


خداوند, استعداد و توان آموختن و پیشرفت را در همه كس قرار داده است; هر چندممكن است در افراد, متفاوت باشد. شناخت خود و ایمان به توان مندى ها و اعتماد بهنفس سبب مى شود كه دانش آموز, زود مأیوس نشود و طى كردن راه پیشرفت را براى خود غیرممكن نشمارد.

مطالعه در باره انسان هایى كه در شرایط مساوى یا مشابه با شما هستند, اما به درجاتى از رشد علمى و موفقیت دست یافته اند, نشان مى دهد كه آن گونه توفیق ها محال نیست و براى شما نیز فراهم مى شود, به شرط آن كه خود را و روحیه تان رانبازید و از ناكامى ها و شكست ها, پلى براى پیروزى هاى بعدى بسازید و تحقیرها وملامت هاى دیگران سبب دلسردى و نامیدى شما نشود. داشتن (روحیّه) و (امید), نقش مهمّى در كام یابى دارد. توجّه به (داشته ها) و شناخت نعمت هاى الهى و زمینه هاىرشد, اعتماد مى آفریند. مهم ّ, كشف آن دنیاى باطن و ایمان به توانستنِ خویش است.

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

سه شنبه 26/9/1392 - 22:3 - 0 تشکر 676396

به نام خدا و سلام

10 ـ همّت بلند


بى دلیل نگفته اند كه: همّت بلند دار كه مردان روزگار از همّت بلند به جـایىرسیده اند

هر چه هدف متعالى تر و همّت والاتر باشد, تلاش انسان هم به تناسب آنافزون تر و به كارگیرى توانایى ها بیشتر خواهد شد. در كوهنوردى, آنان كه (رسیدن به قلّه) را در نظر داشته باشند, نسبت به كسانى كه صعود به ارتفاع كمى از یك قلّهسركشیده را مدّ نظر دارند مسافت بیشترى طیّ خواهند كرد.

معروف است كه یكى ازدانشمندان از فرزند خود پرسید: تو مى خواهى در علم و دانش به كجا برسى؟ گفت: مىخواهم به رتبه و مقام تو برسم. پدر گفت: قطعاً به جایى نخواهى رسید, چون من مىخواستم به مقام علمى امام صادق$ برسم كه به این جا رسیده ام; تو كه مى خواهى به حدّمن برسى, به مقامى نخواهى رسید

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.