• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن عمومی > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
عمومی (بازدید: 8781)
سه شنبه 29/5/1392 - 12:31 -0 تشکر 635236
کارگاه آموزشی: آموزش سخنرانی و فن بیان



بحران سخنرانی






اگر نمیتونید تو جمع صحبت کنید اگر دستتاتون میلرزه عرق میکنید صورتتون سرخ میشه و اگرمیخواین یه سخنران خوب و شجاع شوید تا پایان این بحث با ما همراه باشید
:6123561:

سه شنبه 29/5/1392 - 17:41 - 0 تشکر 635474

چطور با فن بیانی خوب، خوب صحبت کنیم؟ قسمت دوم: جلب توجه مخاطبان

مطمئناً همه ما به عنوان یک سخنران دوست داریم تمام مخاطبان، در سراسر سخنرانی به حرف‌های ما گوش کنند و به حدی فن بیان و صحبت کردنمان گیرا باشد که همه مخاطبان سر جایشان میخکوب شوند!


همانطور که در مقاله پیشین (چطور فن بیان خوبی داشته باشیم و خوب صحبت کنیم؟ قسمت اول) قول داده بودیم، قصد داریم در مجموعه مقالاتی به اهمیت فن بیان و ارائه روش‌هایی برای خوب صحبت کردن بپردازیم و در این مقاله قصد داریم در مورد یک موضوع بسیار مهم صحبت کنیم.


بدون شک همه شما دیده‌اید که مخاطبان یک سخنرانی به سادگی به هر کسی گوش نمی‌دهند و واقعاً باید دلیل خوبی وجود داشته باشد که مخاطبان به سخنران گوش کنند.

پس تا اینجا یک مسأله بسیار بزرگ داریم:

سخنرانان می‌خواهند مخاطبان به آنها گوش دهند و از طرف دیگر مخاطبان به سادگی به هر کسی و هرچیزی گوش نمی‌دهند!


بنابراین باید کاری بسیار مهم انجام دهیم و اگر بدانیم که چطور می‌توان توجه مخاطبان را به خود جلب کرد، مطمئناً می‌توانیم یک سخنرانی سراسر جذاب برای مخاطبان رقم بزنیم. کاری کنیم که مخاطبان سر جایشان میخکوب شوند و تماماً به ما توجه کنند!

جلب توجه مخاطبان

سه شنبه 29/5/1392 - 17:44 - 0 تشکر 635475

برای جلب توجه مخاطبان باید نکات بسیار مهمی را مورد توجه قرار داد که در این مقاله به سه مورد از مطالب بسیار کلیدی اشاره خواهیم کرد:

تکراری بودن مطالب


مطمئناً شما هم حوصله مطالب تکراری را ندارید! هیچ دلیلی وجود ندارد که فردی به یک مطلب تکراری با دقت تمام گوش کند، بنابراین باید توجه داشته باشید اگر می‌خواهید مخاطبان به سخنرانی شما گوش کنند حتماً مطالب شما جدید باشد یا اگر مطلبی تکراری است، آن را در قالب داستان، مثال یا یک نقل قول بیان کنید تا هم فن بیان شما زیبا به نظر برسد و هم از حالت خسته کنندگی برای مخاطبان خارج شود.

بدیهی بودن مطالب


گاهی اوقات اگر مطالب برای مخاطبان بسیار بدیهی و آشکار باشد نیز با همین پدیده مواجه می‌شویم! یعنی مخاطبان به ما گوش نخواهند کرد! پس بهترین راه این است که با ذهنیت آنها آشنا شویم و بدانیم که چه مطالبی برای آنها بدیهی است.

برای مثال اگر برای مدیران جلسه‌ای بگذارید و بگویید که نظم و برنامه ریزی بسیار همه است، پس از مدت بسیار کوتاهی همه توجهات را از دست خواهیم داد زیرا یک موضوع بسیار بدیهی را رعایت نکرده‌ایم!

جلب توجه مخاطبان در سخنرانی

بالا بودن سطح مطالب


گاهی اوقات نیز می‌توان از آن طرف بام افتاد! یعنی سطح مطالب به قدری بالا باشد که مخاطبان گیچ شوند و اصلاً متوجه نشوند که از چه چیزی سخن می‌گوییم! در این صورت نیز پس از مدتی توجه آنها را از دست خواهیم داد.

بالا بودن سطح مطالب فقط به پیچیده بودن سطح مطالب منحصر نمی‌شود بلکه استفاده از کلمات و اصطلاحات تخصصی یا با زبان بیگانه نیز باعث بالا رفتن بیهوده سطح مطالب می‌شود و مخاطب بیچاره پس از مدتی توجه خود را از دست خواهد داد.

راهکار!


خب حالا چه کاری باید بکنیم که برای مخاطبان ما اولاً مطالب تکراری نباشد، دوماً مطالب بدیهی نباشد و در آخر سطح مطالب بیش از اندازه بالا نباشد؟

تنها روش قطعی برای این موضوع این است که مخاطبان را به خوبی بشناسیم 


یعنی بدانیم که آنها چه سنی دارند؟ در چه جایگاهی قرار گرفته‌آند؟ تحصیلات آنها چیست؟ تا به حال چه آموزش‌هایی دیده‌اند و....

سه شنبه 29/5/1392 - 17:45 - 0 تشکر 635476

اینجا قرار نیست معجزه‌ای رخ بدهد! حتماً بخوانید!

معجزه سخنرانی چیست؟ چه ترفندهای ویژه ای وجود دارد که ما بتوانیم کاری کنیم که مخاطبانمان را وادار به هر کاری بکنیم؟


رمز یک سخنرانی رویایی چیست؟


چندین سال است که در زمینه آموزش فعالیت می‌کنم. کلاس‌ها، کارگاه‌ها و همایش‌های زیادی برگزار کردم، کارهایی که عاشقشان هستم و از آنها لذت می‌برم. دوست دارم یاد بگیرم و یاد بدهم.


اما چیزی که من را واقعاً آزار می‌دهد – و شاید تنها عامل ناراحتی من در این کارها باشد – تفکرات غلط تعدادی از مردم در مورد آموزش است.

این که تعداد معدودی از شرکت کنندگان توقع یک معجزه دارند! مثلاً در یک کلاس آموزش سخنرانی توقع داشتند پس از یک کارگاه سه ساعته، خطابه‌هایی فصیح‌تر از ارسطو و فن بیانی شیوا تر از برترین سخنرانان طول تاریخ داشته باشند!


البته این موضوع مشکل اصلی من نیست! حقیقت این است که هر کسی حق دارد که بتواند – یا حداقل بخواهد -  خطابه‌هایی فصیح و شیوا ارائه کند و فن بیان خوبی داشته باشد، اما این موضوع اصلاً برایم قابل توجیه نبود:



آخر چطور می‌شود بدون انجام حتی یکی از تمرین‌های ارائه شده در موضوع آموزشی، در مورد کاربردی بودن آن اظهار نظر کرد؟!



وقتی این مقاله را می‌نویسم که چند روز قبل کارگاهی با عنوان «ترفندهای استیو جابز در سخنرانی‌های معرفی محصولات» برگزار کردم و با هفته‌ها مطالعه و تحلیل توانستم یک الگوی فوق‌العاده کاربردی ارائه کنم. اما حقیقت این بود که استیو جابز هیچ کار خارق‌العاده‌ای انجام نمی‌داد!


او فقط به زیبایی مخاطبان را مورد خطاب قرار می‌داد، از مثال و قیاس به خوبی و به جا استفاده می‌کرد و هر چه را که لازم بود برای مخاطبان به تصویر می‌کشید! درست مثل یک نمایش! او داستان تعریف می‌کرد و متناسب مخاطبانش لباس می‌پوشید.


او یک انسان موفق بود که 12 ویژگی مهم – که در کارگاه به آن اشاره ‌شد – در سخنرانی خود لحاظ می‌کرد و برای هر سخنرانی خود طبق گفته Nancy Duarte استاد طراحی سخنرانی، حداقل 90 ساعت وقت می‌گذاشت! یعنی بیش از 15 روز کاری تقریباً کامل!

سه شنبه 29/5/1392 - 17:46 - 0 تشکر 635477


اما جالب است برخی افراد دنبال یک معجزه می‌گردند! 

می‌خواهند در روش‌های جلب توجه عصایی جادویی بیرون بیاورم و بگویم که اینچنین می‌توان مردم را سِحر و جادو کرد!

می‌خواهند بگویم 10 بار قبل از سخنرانی بگویید: «عجی مجی لاترجی» تا کلامتان فصیح شود و مخاطبان شیفته شما شوند!

می‌خواهند بگویم قرصی که کنار جزوات آموزشی شماست، شما را در سخنرانی روئین تن می‌کند و دیگر هیچگاه از سخنرانی نخواهید ترسید

معجزه سخنرانی


انگار فقط باید از راه‌های عجیب موفق شد و من باید ناجی آنها باشنم. گویا نمی‌خواهند واقعیت را بپذیرند!

نمی‌خواهند بپذیرند که برای هر دقیقه از سخنرانی، باید ساعت‌ها وقت گذاشت.

نمی‌خواهند بپذیرند، برای جلب توجه مخاطبان فقط و فقط باید از خواسته‌های آنها صحبت کرد و به نیازهایشان توجه کرد.

نمی‌خواهند بپذیرند که سخنرانی‌های برتر دنیا جادویشان فقط و فقط داستان بود و ترفندهای تعریف کردن یک داستان جذاب...

سه شنبه 29/5/1392 - 17:47 - 0 تشکر 635479

سرتان را درد نیاورم خلاصه بگویم که:


من در این وبسایت هیچ معجزه‌ای نه آموزش می‌دهم و نه بلدم! آن چه من از برترین سخنرانان آموختم این است که:

 باید نکات کلیدی سخنرانی را یاد گرفت (که این آموزش را من در این سایت انجام می‌دهم) و سپس صدها بار تمرین کرد.


یعنی همه چیز به شما و تمرینتان بستگی دارد...


سخنوری و بیان شما برایتان معجزه خواهد کرد، اما شما نمی‌توانید برای بیانتان معجزه کنید باید برای آن تلاش کنید...

معجزه سخنرانی و فن بیان



پس اگر می خواهید موفق شوید باید مطالعه کنید، یاد بگیرید و ساعت ها تمرین کنید تا به نتیجه برسید..

سه شنبه 29/5/1392 - 17:48 - 0 تشکر 635481

زبان بدن چیست؟ قسمت اول: نگاهی به اهمیت زبان بدن

زبان بدن و به صورت کلی ارتباطات غیر کلامی بخش عمده‌ای از ارتباطات ما را تشکیل می‌دهند و از این رو ما باید با شناخت زبان بدن و استفاده بهینه توامندی های کلامی و غیر کلامی خود را افزایش بدهیم. در این مقاله قصد داریم ببینیم که زبان بدن چقدر در ارتباطات ما تأثیر گذار است؟


زبان بدن چیست؟


زبان بدن یا Body Language یکی از اجزای ارتباطات غیر کلامی است که در برقراری ارتباطات روزمره ما جایگاه بسیار پررنگی دارد. نحوه قرارگیری ما، حرکات بدن و دست به هنگام صحبت کردن، همه و همه در شکل دادن و تأثیرگذاری ارتباطات ما – علی‌الخصوص ارتباطات کلامی – نقش موثری دارند.

اجازه بدهید به جای این که از اهمیت زبان بدن بگوییم، نگاهی داشته باشیم به چند شرایط که مطمئناً برای همه ما پیش آمده است...


منشی یا فروشنده بد رفتار


حتماً برایتان پیش آمده که برای خرید به جایی رفته باشید و از فروشنده یا منشی مجموعه حس خوبی نگیرید. البته این حس خوب هیچ ارتباطی با کلام منشی نداشته باشد یعنی او پاسخ شما را با کلماتی مودبانه ارائه کند اما در مجموع شما اصلاً حس خوبی به این موضوع نداشته باشید!

در چنین مواقعی حتی ممکن است از خرید خود پشیمان شوید و ترجیح بدهید کالا یا خدمات مورد نظر خود را از جای دیگری تهیه کنید.



سه شنبه 29/5/1392 - 17:49 - 0 تشکر 635482

ارتباط با رئیس


مطمئناً زمان‌هایی وجود دارد که نیاز است با فردی که به لحاظ سازمانی در رتبه بالاتری از شما قرار گرفته‌است صحبت کنید و در این شرایط برخی از مدیران کارهایی می‌کنند که اصلاً احساس خوبی در ذهن ما شکل نمی‌گیرد! مثلاً مدیر حین صحبت ما به ما نگاه نمی‌کند و با موبایل خود مشغول «بازی» کردن می‌شود.

در چنین حالتی شما نه تنها حس خوبی نمی‌گیرید بلکه احساس می‌کنید مدیر به شما بی‌احترامی کرده است و از آن طرف، مدیر هم ممکن است با خود فکر کند به شما «رو» نداده است!


زبان بدن رئیس

سه شنبه 29/5/1392 - 17:50 - 0 تشکر 635483

دوستمان


زمان‌های زیادی وجود دارد که «کلام» دوستان و آشنایان ما مثل همیشه است اما پس از مدتی به آنها می‌گوییم! هِی پسر! (یا دختر!) چرا اینطوری هستی؟

اون هم معمولاً جواب میدهد: چطوری؟

و پاسخ ما هم در اغلب موارد این هست؛ «همینجوری دیگه»



زبان بدن دوستان


خب در همه این حالات یک نکته مشترک وجود داشت! شخص مقابل ما، بدون تغییر در وضعیت کلامی خود حس ناخوش آیندی را به ما منتقل کرد و این نشان دهنده قدرت بسیار زیاد ارتباطات غیر کلامی (non verbal communication) است.

سه شنبه 29/5/1392 - 17:51 - 0 تشکر 635484

نقش زبان بدن


پروفسور آلبرت محرابیان , دانشمند ایرانی دانشگاه UCLAپروفسور آلبرت محرابیان (Albert Mehrabian) استاد دانشگاه UCLA و کارشناس موضوعات روانشناسی با رویکرد ارتباطات کلامی و غیر کلامی که از یک خانواده ارمنی در ایران متولد شده است در تحقیقات خود به موضوع بسیار جالبی رسیده که افرادی همچون برایان تریسی نیز در کتاب های خود به آن استناد کرده اند.


او در بررسی‌های خود نشان داده که میزان اثرگذاری ارتباطات ما از 3 قسمت کلی تشکیل شده است.


1. کلام

2. لحن صدا

3. زبان بدن


و موضوع متحیر کننده در این بررسی، میزان اثرگذاری هرکدام از اجزا در ارتباطات است!


همانطور که می‌دانید بیشتر سخنرانان، متخصصان و افراد تمرکز خود را بر روی کلام می‌گذارند و توجه کمتری به لحن و زبان بدن خود دارند در حالی که در این تحقیق نشان داده شده که کلام کمترین میزان اثرگذاری را دارد و سهم آن فقط 7٪‌ از ارتباطات است در حالی که لحن صدا 38 درصد از اثرگذاری در ارتباطات را شامل می‌شود و 55 درصد باقی مانده نیز سهم زبان بدن خواهد بود!


این اعداد واقعاً متحیر کننده هستند! یعنی یک سخنران یا مدرسی که پشت میز می‌نشیند و با لحن یکنواختی فقط حرف می‌زند فقط 7 درصد از توان کل خود برای اثرگذاری را مورد استفاده قرار داده و این واقعاً فاجعه است زیرا بسیاری از افراد - نه فقط مدرسان - در ارتباطات خود این عوامل را نادیده می‌گیرند.

سه شنبه 29/5/1392 - 17:51 - 0 تشکر 635486

یعنی برای جمع‌بندی می‌توانیم بگوییم:


1. کلام 7 ٪

2. لحن صدا 38 ٪

3. زبان بدن 55 ٪


شاید با این توصیفات برای ما واضح‌تر باشد اگر بگوییم که چرا اکثر مردم جامعه تلویزیون دیدن را به رادیو گوش کردن و رادیو گوش کردن را به کتاب خواندن ترجیح می‌دهند...

میزان اثرگذاری ارتباطات کلامی و غیر کلامی در ارتباطات - زبان بدن- آلبرت محرابیان








تا به اینجای کار از اهمیت زبان بدن و به صورت کلی ارتباطات غیر کلامی گفتیم. خب حالا باید چه کار کنیم؟ تا بتوانیم با اجزای غیر کلامی خود بتوانیم ارتباطات موثرتری داشته باشیم؟

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.