ازعوامل اهمال کاری:
لذت جویى و راحت طلبى
بسیارى از اهمال كارى ها نتیجه لذت جویى آنى و بى تابى در رسیدن به خوشى زودگذر است; براى مثال، كسى كه به برنامه هاى جدى درسى خود بى اعتناست و بیش تر وقت خود را، حتى در ایام امتحانات به بازى، شب نشینى، تفریح و... مى پردازد و یا داوطلب دوره دكترى كه به بهانه امتحانات سخت براى ورود به آن، از این فكر صرف نظر كرده و راه پیشرفت را بر خود مسدود مى كند و... .
آفات لذت گرایى آنى و راه هاى درمان آن
براى این كوته بینى، آفاتى را مى توان مورد توجه و دقت قرار داد; نظیر این كه:
1. اگر شما در رفتار خود همیشه به لذت زودگذر بیندیشید و راحتى را بر همه چیز مقدم بدارید، نمى توانید با دیگران ارتباط بر قرار كنید. توجه به این نكته لازم است كه در پَس ارتباطات اجتماعى، راحتى هاى فراوانى نهفته است كه شما از ترس یك ناراحتى خیالى و موقت ذهنى، از مزایاى آن صرف نظر كرده اید.
دراحادیث اهل بیت(علیهم السلام)به روشنى این مطلب گوشزد شده است. این جا به چند نمونه از آن ها اشاره اى خواهیم داشت:
امیرالمؤمنین(علیه السلام) در گفتارى از آثار لذت ها پرده بردارى مى كنند: «كم من شهوة ساعه اورثت حزنا طویلا»; چه بسا ساعتى كامروایى، اندوهى طولانى را به بارآورد و غم و غصه اى فراوان را در پى داشته باشد. و در بیانى دیگر، درباره كسانى كه توجه به خطرات لذت هاى انحرافى داشته ولى با این همه آن را طلب مى كنند، مى فرمایند: «عجبت لمن عرف سوء عواقب اللذات كیف لا یعف!»; در تعجبم از آن كس كه به نتایج بد لذت ها شناخت دارد ولى از آن دست نكشیده و عفت به خرج نمى دهد!
2. شما با تلقین به خود، به بارورى این اندیشه كه، تحمل دیگران كار دشوارى است، كمك كرده اید. چرا به خود نمى گویید، من با وجود مشكلاتى كه وجود دارد، سعى مى كنم با دیگران رابطه برقرار كنم؟ براى من هیچ چیز تحمل ناپذیر نیست.
3. روى آوردن به لذت جویى دراز مدت. رفتار شما، به عنوان كسى كه به لذت هاى آنى، یعنى زندگى لحظه اى، نمى اندیشد و به خوشى هاى آینده نظر دارد، كاملا منطقى خواهد بود. براى دستیابى به لذت هاى ماندنى شكى نیست كه باید انتخاب بهترى داشت. كسى كه آرزوى رسیدن به مرحله فارغ التحصیلى را دارد، باید بتواند از تفریحات زودگذر صرف نظر كند تا وقت مناسبى براى مطالعه امتحانات خود پیدا كند. كسى كه با وجود مشكلات موجود، اوقاتش را صرف كار آموزى هاى لازم مى كند تا كار مشخصى را به عهده گیرد، در حقیقت مشكلات آنى را به خاطر آینده تحمل كرده است. در دستورات اولیاى دین هم مردم به ترك لذات ناپایدار براى رسیدن به لذات پایدار و ماندنى تشویق شده اند.
از امام على(علیه السلام)نقل شده است: «اسعد الناس من ترك لذة فانیه للذة باقیه»; خوشبخت ترین مردم كسى است كه لذت ناپایدار (دنیا) را به خاطر لذت پایدار (آخرت) واگذارد.