• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن اجتماعي > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
اجتماعي (بازدید: 4985)
دوشنبه 28/5/1392 - 1:43 -0 تشکر 634719
اهمال كارى(تعلل ورزیدن) (مطلب تولیدی 7)

مسأله اهمال كارى در منابع اسلامى از دیر باز مورد توجه بوده و در روایات و ادعیه درباره آن سخن به میان آمده است. ناگفته نماند كه علماى اخلاق و عرفاى اسلامى، پیوسته اهل سیر و سلوك را از ابتلا به این نابهنجارى اخلاقى رفتارى بر حذر مى داشته اند.



چرا عدّه ای كار امروز را به فردا می سپارند؟ چرا بسیاری از كارها همیشه با تأخیر زیاد همراه است؟ آیا شما گرفتار این رفتار ناپسند نیستید؟ آیا از پیامد ناخوشایند آن آگاهید؟

با من همراه باشید

دوشنبه 28/5/1392 - 14:38 - 0 تشکر 634892

از عوامل اهمال کاری:
دم بینى 

برخى  انسان ها زمان كوتاهى از عمر خویش را مى بینند. گویا همه چیز امروز است و  فردایى وجود ندارد، گو این كه دم غنیمت باید شمرد. لیكن برنامه براى آینده  نداشتن و تنها به امروز نظركردن، برنامه ریزى را به مخاطره مى اندازد.

بسیارى از كسانى كه به مادى گرایى تمایل دارند داراى چنین بینشى هستند.  چنانچه یاران موسى(علیه السلام)وقتى از شرّ فرعونیان نجات یافتند، هنگامى  كه عبورشان به گروهى افتاد كه در برابر بت ها به سجده افتاده بودند، بى  محابا گفتند:  «  اجعل لنا الهاً كما لهم آلهه  »  (اعراف: 138); اى موسى  همان گونه كه آن ها داراى بت هستند، براى ما هم الهه اى را قرار بده تا در  برابر آن ها كرنش كنیم. همین اندیشه بیمارگونه بالاخره آنان را به گوساله  پرستى سوق داد. این گونه افراد در امر دنیا هم موفق و پیروز نخواهند بود;  چرا كه تنها مزد امروز را مى خواهند و به آینده بى توجهند.

دوشنبه 28/5/1392 - 18:6 - 0 تشکر 634978

از عوامل اهمال کاری:

توقع بیش از حد از خود 


اگر  شما در رفتار خویش توقع بیش از توان خود را داشته باشید، به ناچار نمى  توانید به موقع به وعده خود وفا كنید.

متأسفانه كامل گراها، ستارگان را هدف  قرار مى دهند ولى جز هوا نصیبشان نمى شود.

هرچند دقت در انجام كار  براى خوب انجام گرفتن لازم است، اما تندروى در این خواسته نوعى آرمان گرایى  است كه منجر به شكست مى شود.

گفتارى از مولى على(علیه السلام)گویاى همین  واقعیت است: «به راستى كه زیان كارترین مردم در معامله و ناامیدترینشان در  تلاش و كوشش كسى است كه تن خویش را در راه به دست آوردن آرزوهاى خود فرسوده  كند...»


بى شك توقع بیش از حد از دیگران نیز منجر به شكست و  رو در رویى خواهد شد.

امام على(علیه السلام) در بیان دیگرى مى فرمایند:  «من كلفك ما لاتطیق فقد افتاك فى عصیانه»;   هر كه تو را به آنچه در  توان و طاقت تونیست وادار كند، در حقیقت تو را درگیر با خود كرده است.

دوشنبه 28/5/1392 - 18:11 - 0 تشکر 634979

از عوامل اهمال کاری:


پایین بودن سطح تحمل  



كودك  هرگاه از چیزى بدش آید، به وسیله جیغ كشیدن و فریاد زدن ناخوشنودى خویش را  ابراز مى دارد. به تدریج هرچه زمان مى گذرد و او بزرگ تر مى شود، بر اثر  تجارب افزوده شده، قدرت تحمل پذیرى او بالا مى رود. برخى در برابر  ناملایمات شكیبا و صبورند ولى بعضى ها خیلى زود از كوره در مى روند.

به  اعتقاد ما میزان تحمل پذیرى افراد به سرشت، خُلق و خوى، میزان تأثر آن ها،  ساختار فیزیولوژى  و قدرت اراده آنان بستگى دارد.   باید گفت: به  طور كلى كسانى كه به زندگى خوش بین ترند، ناملایمات زندگى را آسان تر گرفته  و كار براى آنان رنج آور نخواهد بود.

دوشنبه 28/5/1392 - 18:16 - 0 تشکر 634980

از عوامل اهمال کاری:


كمال گرایى وسواس گونه


گرچه  كمال جویى در نهاد همه انسان ها نهفته شده است و دقت براى خوب انجام گرفتن  لازم است، اما كمال گرایى وسواس گونه راه مناسبى براى بالا بردن كیفیت  نیست; چرا كه همیشه برآیند وسواس جز اضطراب و عقب نشینى در انجام كار چیز  دیگرى نخواهد بود.


حضرت نبى اكرم(صلى الله علیه وآله)در بیانى مى  فرمایند:
«... یا اباذر ایاك و التسویف بأملك فانك بیومك و لست بما بعده  فان یكن غد لك لم تندم على ما فرطت فى الیوم»;   اى اباذر، تو را از  امروز و فردا كردن به خاطر آرزوى درازت بر حذر مى دارم. چرا كه تو براى  امروزت هستى و نه براى روزهاى آینده. بله، اگر [قدر امروزت را دانستى] و  براى تو فردایى بود، براى آنچه در آن روز گذشته به دست آورده اى، هرگز  پشیمان نخواهى شد.

دوشنبه 28/5/1392 - 18:26 - 0 تشکر 634984

ازعوامل اهمال کاری:


لذت جویى و راحت طلبى  



بسیارى  از اهمال كارى ها نتیجه لذت جویى آنى و بى تابى در رسیدن به خوشى زودگذر  است;  براى مثال، كسى كه به برنامه هاى جدى درسى خود بى اعتناست و بیش  تر وقت خود را، حتى در ایام امتحانات به بازى، شب نشینى، تفریح و... مى  پردازد و یا داوطلب دوره دكترى كه به بهانه امتحانات سخت براى ورود به آن،  از این فكر صرف نظر كرده و راه پیشرفت را بر خود مسدود مى كند و... .



آفات لذت گرایى آنى و راه هاى درمان آن



براى این كوته بینى، آفاتى را مى توان مورد توجه و دقت قرار داد; نظیر این كه:


1. اگر شما در رفتار خود همیشه به لذت زودگذر بیندیشید و راحتى را بر همه چیز  مقدم بدارید، نمى توانید با دیگران ارتباط بر قرار كنید. توجه به این نكته  لازم است كه در پَس ارتباطات اجتماعى، راحتى هاى فراوانى نهفته است كه شما  از ترس یك ناراحتى خیالى و موقت ذهنى، از مزایاى آن صرف نظر كرده اید.   

دراحادیث اهل بیت(علیهم السلام)به روشنى این مطلب گوشزد شده است. این جا  به چند نمونه از آن ها اشاره اى خواهیم داشت:
امیرالمؤمنین(علیه السلام) در  گفتارى از آثار لذت ها پرده بردارى مى كنند: «كم من شهوة ساعه اورثت حزنا  طویلا»;   چه بسا ساعتى كامروایى، اندوهى طولانى را به بارآورد و غم و  غصه اى فراوان را در پى داشته باشد. و در بیانى دیگر، درباره كسانى كه توجه  به خطرات لذت هاى انحرافى داشته ولى با این همه آن را طلب مى كنند، مى  فرمایند: «عجبت لمن عرف سوء عواقب اللذات كیف لا یعف!»;   در تعجبم از  آن كس كه به نتایج بد لذت ها شناخت دارد ولى از آن دست نكشیده و عفت به خرج  نمى دهد!


2. شما با تلقین به خود، به بارورى این اندیشه كه، تحمل  دیگران كار دشوارى است، كمك كرده اید. چرا به خود نمى گویید، من با وجود  مشكلاتى كه وجود دارد، سعى مى كنم با دیگران رابطه برقرار كنم؟ براى من هیچ  چیز تحمل ناپذیر نیست.


3. روى آوردن به لذت جویى دراز مدت.   رفتار شما، به عنوان كسى كه به لذت هاى آنى، یعنى زندگى لحظه اى، نمى  اندیشد و به خوشى هاى آینده نظر دارد، كاملا منطقى خواهد بود. براى دستیابى  به لذت هاى ماندنى شكى نیست كه باید انتخاب بهترى داشت. كسى كه آرزوى  رسیدن به مرحله فارغ التحصیلى را دارد، باید بتواند از تفریحات زودگذر صرف  نظر كند تا وقت مناسبى براى مطالعه امتحانات خود پیدا كند. كسى كه با وجود  مشكلات موجود، اوقاتش را صرف كار آموزى هاى لازم مى كند تا كار مشخصى را به  عهده گیرد، در حقیقت مشكلات آنى را به خاطر آینده تحمل كرده است.   در  دستورات اولیاى دین هم مردم به ترك لذات ناپایدار براى رسیدن به لذات  پایدار و ماندنى تشویق شده اند.
از امام على(علیه السلام)نقل شده است:  «اسعد الناس من ترك لذة فانیه للذة باقیه»;   خوشبخت ترین مردم كسى است  كه لذت ناپایدار (دنیا) را به خاطر لذت پایدار (آخرت) واگذارد.

دوشنبه 28/5/1392 - 18:30 - 0 تشکر 634986

از عوامل اهمال کاری:


فقدان قاطعیت 


امروز  روز تعطیلى اوست، تازه از خواب بیدار شده، اتاقش كثیف و همه چیز نامرتب  است. او از آن وضع نفرت دارد، از خودش هم بدش مى آید ولى نمى داند چه كند و  از كجا شروع كند. این توصیف كسى است كه دچار اهمال كارى شده، و در نتیجه  او را  مهمل  مى نامند. كسى كه از كار كردن مى ترسد، در نتیجه باید كارش را  مضاعف انجام دهد   و خود را بى محابا در معركه اشتغال به آن كار  بیندازد.

بیانى از امیرالمؤمنین(علیه السلام) نقل شده كه خود حاوى تحلیل  روانى بلندى است. آن حضرت مى فرمایند: «اذا هبت امرا فقع فیه، فان شدّه  توقیه اعظم مما تخاف منه»;   چون از كارى ترسیدى وارد آن كار شو، [زیرا]  كه خود را سخت پاییدن دشوارتر باشد از وارد نشدن در كار.

دوشنبه 28/5/1392 - 18:35 - 0 تشکر 634987

از عوامل اهمال کاری:


اضطراب 


ناراحتى  هاى ناشى از اضطراب، مانند تند بادى سهمگین بر وجود انسان مىوزد، به گونه  اى كه هر وزش آن خود عاملى براى به تعویق انداختن كارهاى دیگر است. آثار  ترس به صورت هیجان، شرم، احساس گناه و افسردگى بروز مى كند. با روش درمانى  عقلانى ـ هیجانى با این آسیب هاى روانى مى توان مبارزه كرد.  در ادامه،  درباره این روش درمانى سخن خواهیم گفت.

اما درمان اضطراب از  دیدگاه آیات قرآن كریم، به یاد خداوند بودن است:  «  الا بذكر     الله  تطمئن القلوب  »  (رعد: 28). و به گفته عرفاى اسلامى، با استفاده از آیات  الهى، نماز ذكر اكبر است: «و لذكر الله اكبر» (عنكبوت:45). چنان كه تسبیحات  حضرت فاطمه كبرى(علیها السلام)«ذكر عظیم» دانسته شده است.  ناگفته  نماند كه ذكر زبانى در مرتبه اى دون ذكر قلبى و جوارحى قرار دارد.

در  آخر توجه به این نكته ضرورى است كه كمال نهایى و سعادت حقیقى انسان در گرو  رضایت و قرب الهى است و بس، نه این كه همچون برخى اومانیست  چشم به  دهان دیگر انسان ها دوخته و سر به آستان انسان هاى دیگر بساییم.

دوشنبه 28/5/1392 - 18:36 - 0 تشکر 634988

از عوامل اهمال کاری:

نارضایتى از وضع موجود

برخى پنداشته اند كه بها دادن بیش از حد به امور مادّى همچون: خوب خوردن، خوش گذراندن و ... از عوامل جدى خودكم بینى مى باشد و خودكم بینى به اهمال كارى منتهى مى شود. اما باید گفت: دارایى و فقر در ابتلا به اهمال كارى نقش چندانى ندارد. هرچند این خودكم بینى مى تواند بر بستر دارایى و یا نادارى قرار گرفته و انگلوار به حیات خود ادامه دهد، ولى به نظر مى رسد، آنچه بیش از همه در ایجاد اهمال كارى مؤثر است عبارت است از: «پر توقعى و عدم رضایت از وضع موجود.» آرى! پرتوقعى و نارضایتى از وضع موجود دو عامل مؤثر براى ایجاد سرخوردگى است.

در كتاب بشارة المصطفى لشیعه المرتضى آمده است: «اوصانى خلیلى ابوالقاسم(علیه السلام) بسبع لا ادعهن على كل حال الى ان اموت: أن انظر الى من هو دونى و لا أنظر الى من هو فوقى...».  سلمان فارسى گوید: دوست گرامى ام رسول اكرم(صلى الله علیه وآله) مرا به چند نكته سفارش كردند كه تا آخر عمرم آن ها را از دست نخواهم داد. یكى از سفارشات این بود: [در امور دنیاى خود] به پایین دست خود بنگر، نه به بالا دست خود. در وضعیت دوم چون ترس از عدم موفقیت بر جان شخص، غالب مى شود. بنابراین، او نمى تواند سعى و تلاش خود را با آرامش به انجام رساند و به شكست مى انجامد. پس وحشت و اضطراب بار دیگر سرك كشیده، مانع موفقیت او مى شود. بنابراین، هر كارى كه شروع مى كنید، باید از پیش، خود را براى مواجهه با برخى مشكلات پیش بینى نشده آماده سازید. در حالى كه، این احتمال و آمادگى كاملا طبیعى و منطقى است.

هربرت برث  معتقد است كه «تحمل ناپذیرى در میزان شناخته شده در فرد، موجب حركت و سازندگى مى شود، و در حد افراط، موجبات بى رمقى و رخوت او را فراهم مى كند.»

سه شنبه 29/5/1392 - 0:44 - 0 تشکر 635114

از عوامل اهمال کاری:


نگرش منفى نسبت به كار  


اگر  از شما رفتارى سر زند كه آن را ناپسند و گناه تلقى كنید، بى شك از آن بابت  در خود احساس شرمسارى، انفعال، اضطراب و هیجان را فراهم ساخته اید. این  هیجان مى تواند عامل و موجب عقب انداختن كار شود. وقتى كار را در غیر زمان  مقرر به استاد تحویل دادید و او از شما به خوبى تحویل نگرفت، شرمندگى فزونى  یافته و پس از آن در انجام كار بعدى سردى بیش ترى نشان خواهید داد كه این  همان اهمال كارى است. بلكه سردى خود عامل پا برجایى اهمال در جان آدمى  خواهد بود.


براى درمان این آفت تلاش كنید از خطاها جداً  پرهیز كنید تا اندیشه خود كم بینى در شما زدوده گردد و تقویت نشود. توجه  داشته باشید كه در اسرع وقت اقدام عملى را بر هر چیز دیگرى مقدم بدارید.

سه شنبه 29/5/1392 - 0:48 - 0 تشکر 635117

از عوامل اهمال کاری:


نگرش غیر واقع بینانه به دیگران


پل هاك   و  آرونت بك   گفته اند: «افسردگى با خصوصیاتى  همراه است. آدم افسرده خود را سرزنش كرده و از دیگران ترحم مى طلبد. این  حالت ها با حس بدبینى نسبت به این و آن همراه است. از نظر وى، همه چیز بد  جلوه مى كند، در حالى كه مردم بد نیستند. زندگى زیبا و دوست داشتنى است.»


بنابراین، اگر افسردگى درمان گردد و شخص به این باور برسد كه:
باید خودش از درون با بدى ها و زشتى هاى خود به جنگ و ستیز برخیزد و از  حوادث نترسد، به یقین با اهمال به مبارزه پرداخته است.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.