• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن اجتماعي > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
اجتماعي (بازدید: 4948)
دوشنبه 28/5/1392 - 1:43 -0 تشکر 634719
اهمال كارى(تعلل ورزیدن) (مطلب تولیدی 7)

مسأله اهمال كارى در منابع اسلامى از دیر باز مورد توجه بوده و در روایات و ادعیه درباره آن سخن به میان آمده است. ناگفته نماند كه علماى اخلاق و عرفاى اسلامى، پیوسته اهل سیر و سلوك را از ابتلا به این نابهنجارى اخلاقى رفتارى بر حذر مى داشته اند.



چرا عدّه ای كار امروز را به فردا می سپارند؟ چرا بسیاری از كارها همیشه با تأخیر زیاد همراه است؟ آیا شما گرفتار این رفتار ناپسند نیستید؟ آیا از پیامد ناخوشایند آن آگاهید؟

با من همراه باشید

دوشنبه 28/5/1392 - 1:47 - 0 تشکر 634720

 واژه ی اهمال کاری در غرب، به ویژه در عرصه روان شناسى، حدود چهل سال است كه مطرح شده است.

تنها استاد روان شناسى كه درباره تاریخچه اهمال كارى بحث كرده است:

پل ت. رینجن باخ مى باشد. وى كتابى به نام بررسى تاریخى علل اهمال كارى  تألیف كرده است. هرچند موضوع انتخابى او جالب است، اما كمك چندانى براى حل مسأله ارائه نداده است. 

پس از وى، دو نفر از نویسندگان به نام هاى آلبرت آلیس و ویلیام جیمزنال ،  به نگارش كتاب روان شناسى اهمال كارى  همت گماردند كه در نوع خود كارى بدیع و قابل ارائه است.

دوشنبه 28/5/1392 - 1:59 - 0 تشکر 634721

تعریف اهمال كارى



روان شناسان در تعریف اهمال كارى گفته اند: اهمال كارى این است كه كارى را كه تصمیم به اجراى آن داریم به آینده موكول كنیم. در یك كلمه مى توان گفت:جوهره این آسیب روانى به تعویق انداختن، تعلل ورزیدن، سبك گرفتنوسهل انگارى در كار است.

بنابراین، اهمال هم در امور فردى و هم جمعى معنا و مفهوم پیدا مى كند. در نهایت مى توان گفت: در همه این معانى نوعى این دست آن دست كردن نهفته است.

دوشنبه 28/5/1392 - 2:5 - 0 تشکر 634722

در زبان عربى واژه هاى كسل، ضجر مرادف اهمال كارى است. عناوینى چون تهاون  و إبطاء چندان دور از این واژه نیستند. 

دو واژه مماطله و تسویف نیز مرادف اهمال كارى اجتماعى است كه در قول و قرارهاى زمانى تحقق پیدا مى كند.

در كلام صاعدِ امام سجاد(علیه السلام) در دعاى ابوحمزه این گونه آمده است:
«و قد افنیت بالتسویف و الآمال عمرى»; 
خدایا من عمرم را به امروز، فردا كردن (در عمل به عهد و پیمانى كه با تو داشته ام) و آرزوهاى طولانى و بلند، گذرانده ام.

در دعاى كمیل تحت عنوان مطال این گونه آمده است:
«و خدعتنى الدنیا بغرورها، و نفسى بجنایتها و مطالى»; 
دنیا به وسیله فریفتن خود و نفسم به جنایت و سهل انگاریش مرا گول زده است.




واژه بطئ به معنى كُندى، معناى اهمال را مى رساند.
«و ان كنت بطیئا حین یدعونى»;
گرچه هنگامى كه تو مرا به سوى خود خوانده اى، من كندى (سستى) به خرج داده ام.

«او لعلك آلف مجالس البطالین فبینى و بینهم خلیتنى»; 
خدایا! مبادا مرا مأنوس به هم صحبتى آنان كه عمر خود را به بیهودگى مى گذرانند دیده اى، كه توفیق دعا و عبادت را از من گرفته اى؟

دوشنبه 28/5/1392 - 2:13 - 0 تشکر 634723

 اهمال كارى آسیبى روانى است كه از حالات نفس آدمى است.


امام على بن الحسین (علیه السلام) در مناجاتى به درگاه خداوند این گونه از نفس خود گلایه دارند:
«الهى الیك اشكوا نفساً بالسوء ... و تسوّفنى بالتوبة»; 
خدایا از نفسم شكْوه دارم كه... توبه امروزم را به فردا مى افكند.

امام به روشنى تسویف را از حالات نفس انسانى دانسته اند.

دوشنبه 28/5/1392 - 2:17 - 0 تشکر 634724

*******ویژگی های اهمال کار*******




1. اهمال كار، تصمیم به انجام كارى مى گیرد ولى بدون علت شناخته شده آن را به تعویق مى اندازد.




2. بى شك همگان، حتى مبتلایان به اهمال كارى، این آسیب روانى را نكوهش كرده و از آن تنفر دارند;  زیرا این حالت در واقع، مصداق ناسپاسى است، حال آن كه، انسان ها بر مبناى فطرت خود تمایل به سپاس گزارى دارند و به آن اظهار علاقه مى كنند. بنابراین، این بیمارى را برخود و دیگران بر نمى تابند.




3. اهمال كارى به سرعت به صورت عادت در افراد ظاهر مى شود و از نظر آمارى، این عادت نزد بیش تر مردم رایج است.

آلبرت آلیس و ویلیام جیمزنال مى گویند: حدس ما آن است كه 95 درصد مردم به این بیمارى مبتلا هستند.  پس، درمان آن به سهولت انجام پذیر نخواهد بود. بدین جهت، امام حسن عسكرى(علیه السلام)مى فرمایند: «رد المعتاد عن عادته كالمعجز»;  كسى كه به چیزى عادت كرده، باز گردانیدن او از عادتش شبیه معجزه است.


4. این بیمارى مسرى است و از حالتى به حالت دیگر و از انسانى به انسان دیگر و از فرد به جامعه و از جامعه اى به جامعه دیگر سرایت مى كند. بنابراین، باید به تأثیر و تأثرات آن توجه جدى داشت; چرا كه مى تواند به خانواده، جامعه، ملت و فرهنگ یك كشور آسیب رساند. پژوهش هاى روان شناسى بالینى نشان مى دهد كه این عادت در جوامع مختلف شایع و روندى رو به رشد دارد.



دوشنبه 28/5/1392 - 2:28 - 0 تشکر 634725

*******انواع اهمال كاران و مراتب آن*******



انسان ها گاه به چیزى آگاهى مى یابند و گاه نسبت به آن جاهل اند.


امیرالمؤمنین على(علیه السلام) مى فرمایند: «... و عالمكم مسوّف»;  آن كه عالم و آگاه است در امور روزمره به اهمال كارى مبتلا مى شود و در زمانى دیگر به آن معتاد مى شود. ولى همه به یك نوع اهمال مبتلانیستند.بنابراین،اهمال كارى داراى انواع ومراتب متعددى است. 

مى توان گفت:اهمال كاران همگى با صورت مسأله برخورد یكسانى ندارند، چنانچه:


1. برخى اهمال كاران اصلا توجهى به رفتار مسامحه آمیز خود ندارند. در واقع، به نوعى مبتلا به غفلت هستند. بنابراین، باید در انتظار طلوع بیدارى آنان ماند; یا خود بیدار شوند و یا بیدارشان كنند.


2. بعضى به این رفتار خود اعتراف داشته ولى قضاوتى درباره آن ندارند. از آن جا كه این افراد به زشتى آن پى نبرده اند، به فكر اصلاح خود برنمى آیند.


3. گروهى از اهمال كارى خود آگاهى دارند ولى آن را چندان زشت نمى شمارند و حتّى این برچسب را به خود مى پذیرند. درمان ایشان نسبت به گروه هاى پیشین، قدرى مشكل تر است.
قرآن كریم این گروه را بیش از همه به خسران و زیان نزدیك دیده است، آن جا كه مى فرماید:
«قل هل ننبئكم بالاخسرین اعمالا، الذین ضل سعیهم فى الحیوة الدنیا و هم یحسبون انهم یحسنون صنعا» (كهف: 103و104); (اى پیامبر) آیا به شما خبر دهیم كه زیان كارترین (مردم) در كارها چه كسانى هستند؟ آن ها كه تلاش هایشان در زندگى دنیا گم (و نابود) شده، با این حال، مى پندارند كار نیك انجام مى دهند.


4. افرادى كه به این نارسایى اخلاقى، روانى توجه پیدا كرده و خود را نیز بر این رفتار نابهنجار سرزنش و ملامت مى كنند، اما راهكار درمان و برخورد مناسب با آن را نمى دانند.


نكته: باید توجه داشت كه درست به همین دلیل، میزان تأثر و ناراحتى اهل اهمال و تساهل نیز یكسان نیست.

دوشنبه 28/5/1392 - 2:44 - 0 تشکر 634728

*******آثار اهمال كارى*******






آثار اهمال كارى را مى توان در امورى چند خلاصه كرد كه عبارتند از:




1. بیش تر افراد از تأخیر در انجام كار خود و دیگران پشیمان و ناراحتند.




2. اهمال كاران در خود احساس پوچى و بى ارزشى مى كنند.

حضرت باقرالعلوم(علیه السلام) بستر اهمال كارى و تسویف را به دریایى تشبیه فرموده كه غرق شدگان در آن ورطه را به هلاكت مى رساند: «ایاك و التسویف، فانه بحر یغرق فیه الهلكى.»




3. در بیش تر گزارش هایى كه اهمال كاران داده اند، این نكته جلب توجه كرده كه همه از بى اعتمادى به نفس خود گلایه كرده اند.




4. بالاخره، استمرار بر اهمال كارى انسان را به وادى حیرت و سرگردانى سوق خواهد داد.

چنانچه امام صادق(علیه السلام) به این واقعیت اشاره مى فرمایند: «... و طول التسویف حیرة.»

دوشنبه 28/5/1392 - 2:53 - 0 تشکر 634729

نتیجه اهمال كارى


شخص اهمال كار به چند عارضه مبتلا خواهد شد كه برخى از آن ها عبارتند از:



1. افسردگى;

این بیمارى خود گواه و نشانه این است كه اهمال كار مى خواهد خود را از رنج اهمال كارى نجات دهد.

افسردگى داراى نشانه هایى چون: خستگى، سر دردهاى شدید، بى خوابى، فشارخون و زخم معده است.


لازم به یادآوری است تا هنگامی که اهمال کاری به شکل اعتیاد در نیامده , افسردگی ناشی از آن درمان پذیر است. اما هنگامی که اهمال کاری عادت شد , درمان آن بسیار دشوار می شود.


2. وحشت زدگى درونى،


دلهره و احساس ترس هاى درونى;


3. بى كنترلى و بریدگى.

ناگفته نماند كه ویژگى هاى مزبور، خود از نشانه هاى شكست روحى شخص اهمال كار مى باشند.

دوشنبه 28/5/1392 - 3:18 - 0 تشکر 634730

بررسى علل اساسى و ریشه یابى اهمال كارى


اگر بتوانیم اهمال كارى را ریشه یابى كنیم، بى تردید درمان آن سهل و آسان خواهد بود. اینك نوبت آن فرا رسیده كه به برخى ریشه ها و عوامل اساسى اهمال كارى توجه كرده راهى براى درمان آن بیابیم.




روان شناسان چند عامل مهم را براى این آسیب روانى نام برده اند كه آن ها را در دو دسته كلى، مورد بررسى قرار مى دهیم:




1. آسیب ها و نابهنجارى هایى كه مربوط به روان شخص اهمال كار است;

همچون:

خودكم بینى،
توقع بیش از حد از خود
پایین بودن سطح تحمل،
كمال طلبى وسواس گونه
اشتیاق به لذت جویى كوتاه مدت،
فقدان قاطعیت
عدم اعتماد به نفس.




2. آسیب هایى كه در ارتباط با دیگر اشخاص و یا محیط اطراف، خود را نشان مى دهد;

مانند:

نارضایتى از وضع موجود
عدم تسلط بر كار
نگرش منفى به كار
نگرش غیر واقع بینانه از دیگران
احساس عدم مسؤولیت در برابر دیگران
لجبازى با دیگران
اهمال كارى و پرخاشگرى انفعالى
بر چسب زدن به این و آن.

دوشنبه 28/5/1392 - 3:30 - 0 تشکر 634731

از عوامل اهمال کاری :

احساس خودكم بینى 

 این احساس بر اثر سه برخورد اجتماعى حاصل مى شود.

1. كسى كه از خود توقع دارد كه كارى كه به انجام مى رساند، از همه بهتر و  كامل تر باشد همیشه رفتار او همراه با ترس، اضطراب و تشویش ناخواسته است.

2. به طور طبیعى همه خواهان جلب محبت دیگران هستند، ولى چون  نمى توانند به اوج آن دست یابند، بنابراین، رنجیده خاطر شده و در نهایت  نسبت به آنان خصومت مىورزند.

3. هركس دوست دارد بر ضعف شخصیت  خود غالب آید، اما درصد كمى از انسان ها بر آن فایق مى آیند. درنتیجه، به  اضطراب و نا امیدى مبتلا مى گردند.

به نظر مى رسد، بهترین درمان  براى رهایى از این حالت این است كه انسان كارى كند كه :به حیطه ولایت  خداوندى وارد شود تا به آرامشى جدى دست یابد.

ولایت به معناى سرپرستى است;  بر مبناى تحقیقى درون دینى، تعلّق تدبیر خداوند بر موجودات ذى شعور (مانند  انسان) همان ولایت است. تا آنجا كه دانسته شده خداوند متعال بر بندگان سه  گونه ولایت دارد:
ولایت عام، ولایت خاص، و ولایت اخص.

ولایت عام آن گونه  تدبیرى است كه بر همگان، خواه مؤمن ویا بى ایمان، یكسان اعمال مى گردد. اما  هر كه از ولایت عام خداوند بهره برد و از این نعمت سپاسگزارى كند، خود را  در معرض لطف ویژه او، یعنى ولایت خاص، قرار مى دهد. ولایت اخص، گونه اى  برتر با شكرى بى حد و حصر است كه اختصاص به معصومان(علیهم السلام)دارد.    در قرآن آمده است:  «  الا ان اولیاء الله لا خوفٌ علیهم و لا هم یحزنون   »  (یونس: 62). این جاست كه با قدرت و قوایى بى حد و حصر و با شتابى  غیرقابل تصور به جلو حركت مى كند.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.