• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 10543)
شنبه 28/11/1391 - 22:22 -0 تشکر 590199
نسیم رحمت1 (تفسیر سوره نور)

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
بنام خداوند بخشنده مهربان

     
سُورَةٌ أَنزَلْنَاهَا وَفَرَضْنَاهَا وَأَنزَلْنَا فِیهَا آیَاتٍ بَیِّنَاتٍ لَّعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ ﴿1﴾

1 - ایـن سـوره اى اسـت كـه مـا آن را فرو فرستادیم و واجب نمودیم ، و در آن آیات بینات نازل كردیم ، شاید شما متذكر شوید.



الزَّانِیَةُ وَالزَّانِی فَاجْلِدُوا كُلَّ وَاحِدٍ مِّنْهُمَا مِئَةَ جَلْدَةٍ وَلَا تَأْخُذْكُم بِهِمَا رَأْفَةٌ فِی دِینِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ وَلْیَشْهَدْ عَذَابَهُمَا طَائِفَةٌ مِّنَ الْمُؤْمِنِینَ ﴿2﴾

2 - زن و مـرد زنـاكـار را هـر یك ، صد تازیانه بزنید، و هرگز در دین خدا رافت (و محبت كـاذب ) شـمـا را نـگـیـرد اگـر به خدا و روز جزا ایمان دارید، و باید گروهى از مؤ منان مجازات آنها را مشاهده كنند.


الزَّانِی لَا یَنكِحُ إلَّا زَانِیَةً أَوْ مُشْرِكَةً وَالزَّانِیَةُ لَا یَنكِحُهَا إِلَّا زَانٍ أَوْ مُشْرِكٌ وَحُرِّمَ ذَلِكَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ ﴿3﴾

3 - مرد زناكار جز با زن زناكار یا مشرك ازدواج نمى كند، و زن زناكار را جز مرد زناكار یا مشرك به ازدواج خود در نمى آورد، و این كار بر مؤ منان تحریم شده استمفهوم ((سوره ))در آیه اول سوره نور

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

دوشنبه 6/8/1392 - 11:6 - 0 تشکر 668894

اگر این شخص یعنی تهمت زننده توبه کند آیا بازهم مورد کیفر قرار میگیرد؟آیا اصلا توبه اش قبول است؟اگرتوبه کند کلا گناهش بخشیده میشود یااینکه قسمتی از آن؟



آیا این دنیا کیفر و پاداش دست خدا نیست؟همین حدودی را که حاکمان شرع انجام میدهند کیفر و پاداش خداست؟



این نوشته ازسایتهای مذهبی :
ولی چنین شخصی چگونه به توبه دست می یابد ؟{{شخص تهمت زننده}}
فقها و پیشوایان دینی در آن اختلاف دارند .این گناه مشمول حق خدا و حق الناس می باشد . اگر تهمت زننده در انظار جمع ،به فلان زن بی گناه تهمت زده باشد ،توبه ی او با یکی از این دو صورت است که یا باید در انظار همان جمع خود را تکذیب کند تا خداوند از او خشنود گردد و یا نزد صاحبان حق «زن متهم »برود و از ایشان درخواست عفو و بخشش کند ؛زیرا انسانی که آبروی کسی را مکدر نموده و در باره ی او سخنی گفته باشد که همانند باد به این مکان و آن مکان منتشر شده و یک لکه ی ننگی بر پیشانی او ،خانواده و نسلهای پس از او نهاده باشد و سپس آن تهمت زننده بگوید :خدایا توبه کردم .

چنین توبه ای قطعاً پذیرفتنی نیست ،بلکه باید خود را تکذیب کند و اقرار و اعتراف نماید بر این که در اتهام ایشان دروغ گفته است و یا از صاحب تهمت در خواست عفو و بخشودگی کند .در این موقع صاحب تهمت یا اورا می بخشد و یا نمی بخشد . در صورت عدم عفو ،باید تهمت زننده مجازات هشتاد ضربه ی شلاق را ببیند .بعد به سوی خداوند توبه کند ...تا توبه ی او مورد قبول واقع گردد .

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

دوشنبه 6/8/1392 - 11:7 - 0 تشکر 668895


در مورد کلمه المبین:
لفظ «مبین‏» اسم فاعل از «ابان‏» به معنى آشكار كرد، مى‏باشد
لفظ مبین در قرآن 106 بار وارد شده و فقط یك مورد به عنوان وصف‏خدا آمده است چنان كه مى‏فرماید:

(یومئذ یوفیهم الله دینهم الحق و یعلمون ان الله هو الحق المبین)(نور، 25)
«چنین روزى خدا جزایشان را به ایشان مى‏دهد و مى‏دانند كه خدا حق آش در كلمات امیر مومنان(ع) وارد شده است:
«یا من دل على ذاته بذاته و تنزه عن مجانسه مخلوقاته‏» :
«اى كسى كه وجودش‏راهنماى خودش است، و از تشابه به مخلوفات پیراسته است‏».

حسین بن على(ع) در دعاى روز عرفه با خدا چنین راز و نیاز مى‏كند:
«كیف یستدل علیك بما هو فى وجوده مفتقر الیك ایكون لغیرك من الظهور ما لیس‏لك حتى یكون هو المظهر لك متى غبت‏حتى تحتاج الى دلیل یدل علیك و متى بعدت حتى‏تكون الاثار هى التى توصل الیك عمیت عین لا تراك علیها رقیبا»
«چگونه مى‏توان با چیزى كه در هستى نیازمند تو است، بر وجود تو استدلال كرد،آیا ممكن است‏براى غیر تو ظهور و وضوحى باشد كه براى وجود تو نیست تا این كه‏وجود او نشانه وجود تو باشد
اساسا كى پنهان شدى تا نیازمند راهنمائى باشى كه بر تو دلالت كند، كى از مادور شدى تا آثار و آیات تو، ما را به تو برساند، كور است چشمى كه تو را رقیب ونگهبان خود نبیند»
کانون گفتگوی قرآنی

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

جمعه 4/11/1392 - 10:55 - 0 تشکر 682200



به نام خدا



الْخَبِیثَاتُ لِلْخَبِیثِینَ وَالْخَبِیثُونَ لِلْخَبِیثَاتِ
وَالطَّیِّبَاتُ لِلطَّیِّبِینَ وَالطَّیِّبُونَ لِلطَّیِّبَاتِ
أُوْلَئِكَ مُبَرَّؤُونَ مِمَّا یَقُولُونَ لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِیمٌ ﴿26﴾



زنان پلید براى مردان پلیدند و مردان پلید براى زنان پلید
و زنان پاك براى مردان پاكند و مردان پاك براى زنان پاك
اینان از آنچه در باره ایشان مى‏گویند بر كنارند براى آنان آمرزش و روزى نیكو خواهد بود

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

جمعه 4/11/1392 - 10:55 - 0 تشکر 682201

ین آیه یك اصل كلی را مطرح می كند و معنایش این نیست كه اگر مردی یا زنی خوب بودحتما همسرش نیزخوب ومشمول مغفرت ورزق كریم و اهل بهشت است . زیرا قرآن ملاك را ایمان وتقواوعمل صالح می داند و لذا با اینكه حضرت نوح و لوط طیب بودند همسرانشان از خبیثات و دوزخی اند.

این آیه را چند نوع می توان معنا كرد:.
الف : با توجّه به آیات قبل كه درباره ی تهمت به زنان پاك دامن وماجرای افك بود و با توجّه به جمله ی : ((مبرّئون ممّا یقولون ))
،معنای آیه آن است كه كلمات خبیث مثل تهمت و افترا،شایسته افراد خبیث و سخنان پاك شایسته ی افراد پاك است .

ب :ممكن است مراد آیه بیان یك حكم شرعی باشد كه ازدواج پاكان با ناپاكان ممنوع است .
نظیر آیه اوّل همین سوره كه می فرمود:(الزّانی لاینكح الاّ زانیه)مرد زناكار جز زن زناكار رابه همسری نگیرد، همانگونه كه در روایتی امام باقر (ع) این معنا را تأیید می كند.

ج :ممكن است مراد آیه هم سویی فكری ، عقیدتی ، اخلاقی وبه اصطلاح هم شأن و هم كفوبودن در انتخاب همسر باشد. یعنی هر كس بطور طبیعی به سراغ هم فكر خود می رود.

ذرّه ای كه در همه ارض و سماست
جنس خود را همچو كاهو كهرباست
ناریان مر ناریان را جاذبند
نوریان مر نوریان را طالبند

تفسیر نور

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

جمعه 4/11/1392 - 11:39 - 0 تشکر 682225



پیامها:
1)طبع افراد پلید آن است که به سراغ پلیدی ها می روند بر عکس افراد خوب که به سراغ خوبی ها میروند**الخبیثات للخبیثین...الطیبات للطیبین***
2)استفاده از نعمت ها و طیبات ,حق اهل ایمان است.
3) سالم ماندن نسل های پاک ,از برنامه های قرآن است.
4)حمایت از پاکدامن ها لازم است.**اولئک مبرؤون مما یقولون**
5) معنویات بر مادیات مقدم است
نکته ای جالب:در قرآن هرجا جمله ی ((رزق کریم))آمده است قبلش جمله ی((لهم مغفرة ))آمده است



واژه «كریم»در هر چیزى كه در جنس و نوع خودش، شریف و ارزشمند باشد، به كار مى رود. (مفردات راغب)



{{در قرآن برای رزق اوصافی ذكر شده است از جمله :.
رزقا حسنا
رزق كریم
رزق كم اللّه حلالا طیّبا
یرزقه من حیث لایحتسب
یرزقون فیها بغیر حساب}}



«خبیث»( «ضدطیّب» و مفرد «خبیثات» و «خبیثون») به معناى شىء پست و ناپسند است وانسان خبیث; یعنى كسى كه داراى اوصاف و رفتار پست و ناپسند است مى باشد




«طیب» (مفرد «طیّبات» و«طیّبون»)به معناى شىء پسندیده و دل پذیر در قرآن در توصیف مال ، ذرّیه ، فرزند، همسر ، غذا و رزق ، باد، شهر، مسكن ، فرشته ، درخت ،كلام و تحیّت آمده است و انسان طیّب; یعنى كسى كه به اوصاف و رفتار خوب و پسندیده آراسته و از هر زشتى و پلیدى منزه و پاك است




كلمات«الخبیثات»، «الخبیثین» «الطیّبات و «الطیّبون»اوصافى براى موصوف هاى محذوف مثل «النساء» و «الرجال»است;یعنى،«الخبیثات من النساء و الخبیثون من الرجال و...».



لام در« للخبیثین»، للخبیثات» «للطیّبین» و «للطیّبات»براى اختصاص است



مشارالیه«أُولـئك» «طیّبین»(مردان و زنان نیك و پاكدامن) است و مرجع ضمیر «یقولون»، «خبیثین»(مردان و زنان خبیث) مى باشد




با توجه به نكات یاد شده مى توان گفت: كه آیه شریفه در صدد بیان شایستگى ها وملاك هاى لازم براى ازدواج مى باشد


خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

جمعه 4/11/1392 - 11:40 - 0 تشکر 682226


نکته ها:


1)زنان خبیث (بد سرشت و بد كردار)، شایسته زندگى با مردان خبیث و مردان خبیث، شایسته زندگى با زنان خبیث اند




2)زنان ناپاك و آلوده به فحشا، تنها با مردان ناپاك و آلوده به فحشا و مردان ناپاك و آلوده، تنها با زنان ناپاك و آلوده حق ازدواج دارند و ازدواج آنان با مردان و زنان پاك و عفیف، ممنوع است




3)آلودگى به فحشا و زنا، نشان خباثت (بد سرشتى و بد كردارى) انسان است




4)گفتار و سخن ناپسند و خباثت آلود، تنها شایسته مردان و زنان خبیث (بدسرشت و بدكردار) است و از آنان سر مى زند




5)زنان نیك (نیك سرشت و نیك كردار)، تنها شایسته مردان نیك، و مردان نیك، تنها شایسته زنان نیك اند




6) زنان پاكدامن و منزه از فحشا، تنها با مردان پاكدامن، و مردان پاكدامن و منزه از فحشا، تنها با زنان پاكدامن حق ازدواج دارند و ازدواج آنان با مردان و زنان ناپاك و آلوده به فحشا، ممنوع است




7)گفتار و سخن پسندیده و نیك، تنها شایسته مردان و زنان نیك است و از آنان سر مى زند




8)بروز شخصیت خوب و بد انسان ها، در لابه لاى گفتار و سخن آنان




9)گرایش و هم سویى زنان و مردان خبیث (بدكردار و ناپاك) به همدیگر و مردان و زنان نیك و پاكدامن به یكدیگر




10)هم شأن و هم كفو بودن زن و مرد در ازدواج و تشكیل زندگى مشترك، لازم است




11)زنان و مردان نیك سرشت و نیك كردار، از نسبت هاى نارواى افراد خبیث و بدخواه در باره آنان، منزه و پیراسته اند




12)كسانى كه در صدراسلام در ماجراى «افك» (تهمت زنا) مورد اتهام قرار گرفتند، افرادى پاكدامن و منزه از این تهمت و آلودگى بودند




13)مردان و زنان نیك و پاكدامن، از غفران خداوند و روزى نفیس و ارزشمند او بهره منداند


14)نیك كردارى، پاك دامنى و دورى از فحشا، باعث جلب مغفرت الهى و بهره مندى از روزىِ نفیس و ارزشمند او است

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

جمعه 4/11/1392 - 11:42 - 0 تشکر 682227

اینکه طبق نکته بالا چرا هرجا رزق کریم آمده است قبلش جمله لهم مغفرة آمده است ؟

لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ كَرِیمٌ :

حرف لام براى اختصاص و استحقاق است ، یعنی اینها به خاطر ایمان و پاکدامنی که دارند مستحق مغفرت و آمرزش خداوند هستند اگر مرتکب خطایی نیز شده باشند.

و به واسطه ی همین آمرزش در عالم قیامت نیز رزقی گوارا نصیبشان خواهد شد.

رزق كریم همان حیات طیب در دنیا و آخرت، و اجر نیكوى آخرت است.

در تفسیر نور درباره این نکته چنین آمده:

معنویّات بر مادیّات مقدّم است. ( در قرآن هر جا جمله‏ى «رِزْقٌ كَرِیمٌ» آمده ، قبلش جمله‏ى «لَهُمْ مَغْفِرَةٌ» آمده است.)
علّت اینکه همیشه مغفرت قبل از رزق کریم می آید این است که مغفرت و آمرزش خود سبب اعطای رزق کریم به بندگان پاک سیرت و با ایمان است. چون به هر حال انسان جایز الخطا است و ممکن است با وجود همه ی پاکی ها و خلوص نیّتی که دارد در طول زندگی مرتکب خطاهایی هر چند کوچک هم شده باشد. تا وقتی اکه این فرد مورد آمرزش و مغفرت خداوند واقع نشود نمی تواند از روزی نیک و طیّبه ای که خداوند به او وعده داده بهره ای ببرد.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

جمعه 4/11/1392 - 11:42 - 0 تشکر 682228


تعریف رزق

1)رزق» گاهی به معنای عطای جاری می باشد خواه آن «عطاء» دنیوی باشد یا اخروی.

2)گاهی به معنای نصیب می‌باشد, مثل:{{خدایا شهادت را نصیب ما کن(آمین)}}
یاخدایا زیارت خانه کعبه را نصیب ما کن و..........


3)گاهی به آنچه كه به شكم می رسد و با آن تغذیه می‌كنند نیز «رزق» می‌گویند


4)برخی می‌نویسند: «رزق» به معنای انعام و بخشش مخصوصی است كه اولابر اساس مقتضای حال طرف مقابل، و مطابق با آنچه كه برای ادامه‌ی حیات بهآن نیاز دارد باشد؛ و ثانیا به صورت پیوسته و جاری می‌باشد


5)از موارد استعمال «رزق» به دست مى‏آید كه در معناىاین كلمه نوعى بخشش و عطا هم نهفته است، مثلاً مى‏گویند: «پادشاه به لشگریان رزق مى‏دهد،» كه این جمله تنها شامل مواد غذائى لشگر مى‏شود … این معناى اصلى و لغوى «رزق» بود؛ ولى بعدها در معناى آن توسعه دادند و هرغذائى را كه به آدمى مى‏رسد، چه دهنده‏اش معلوم باشد و چه نباشد رزقخواندند، گویا رزق بخششى است كه به اندازه‌ی تلاش وكوشش انسان به او مى‏رسد هر چند كه عطا كننده آن معلوم نباشد؛
سپس توسعه‌ی دیگرى در معناى آن داده شد و آنرا شامل هر سودى كه به انسان رسد نموده‏اندهر چند كه غذا نباشد؛ و به این اعتبار همه‌ی مزایاى زندگى اعم از مال،جاه، عشیره، یاران، جمال و علم و غیره را رزق خواندند.


6)«رزق» به معناى چیزى است كه مورد انتفاع و بهره‌برداری شخصی قرار بگیرد. لذا از هر چیزی آن مقدار رزق است، كه مورد استفاده واقع شود. پس اگر كسى مال بسیارى جمع كرده، كه به غیر از اندكى از آن را استفاده نمی‌كند و یا نمی‌خورد ، در حقیقت رزقش همان مقدارى است كه استفاده می‌كند یا مى‏خورد، بقیه‌ی آن رزق او نیست مگراز این جهت كه بخواهد به كسى بدهد، كه از این جهت رزق است و از جهت خوردن رزق نیست. پس وسعت روزى و تنگى آن به زیادى مال و اندك بودن آن ارتباطی ندارد، (چه بسیار افراد كه مال بسیار دارند، ولى كم مى‏خورند و چه بسیار افراد كه به عكس آنانند)


7)«رزق» (به معناى مصدرى‏اش عبارت است از روزى دادن و به معناى اسم مصدریش) عبارت است از هر چیزى كه موجودى دیگر را در بقاى حیاتش كمك نماید، و در صورتى كه آن رزق ضمیمه آن موجود و یا به هر صورتى ملحق به آن شود ، بقائش امتداد مى‏یابد، مانند غذایى كه حیات بشر و بقائش به وسیله‌ی آن امتداد پیدا مى‏كند كه غذا جزء بدن او مى‏گردد .و نیز مانند همسر كه در ارضای غریزه‌ی جنسى، آدمى را كمك نموده و مایه‌ی بقاء نسل او مى‏گردد.و به همین ترتیب هر چیزى كه دخالتى در بقای موجودى داشته باشد، رزق آن موجود شمرده مى‏شود

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

جمعه 4/11/1392 - 11:42 - 0 تشکر 682229

درقرآن كریم 123 آیه آمده كه در آن كلمه‌ی «رزق» و مشتقات آن بكار رفته است كه آن آیات را می توان به سه دسته تقسیم كرد:

1)دسته‌ی اول آیاتی كه منظور از «رزق» در آنها «رزق مادی» است. مانند:


آیه‌ی 88 سوره‌ی مائده كه می‌فرماید:
«وَكُلُوا مِمَّارَزَقَكُمُ اللّهُ حَلاَلاً طَیِّباً»؛ «و از آنچه خدا «روزى» شما نموده، در حالى كه حلال و پاكیزه است، بخورید»


و همچنین آیه‌ی 172 سوره‌ی بقره كه می‌فرماید:
«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا كُلُوا مِن طَیِّبَاتِ مَارَزَقْنَاكُمْ»؛ «اى كسانى كه ایمان آورده‏اید! از (خوراكى‏هاى) پاكیزه‏اىكه روزى شما كرده‏ایم بخورید»


**لازم به تذكر است كه رزق مادی در این قبیل از آیات هم شامل خوراكی‌ها و هم غیر خوراكی‌ها می‌شود.

2)دسته دوم آیاتی كه مقصود از «رزق» در آنها «رزق معنوی» یعنی معارف الهیو علوم و لذت‌های معنوی و جلوه‌های رحمانی می‌باشد.


مثل آیه‌ی 169 ازسوره‌ی آل‌عمران كه در مورد شهدای در راه حق می‌فرماید
: «وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللّهِ أَمْوَاتاًبَلْ أَحْیَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ»؛ «(اى پیامبر) هرگز مپنداركسانى كه در راه خدا كشته شدند، مردگانند، بلكه [آنان ]زنده‏اند، [و] درپیشگاه پروردگارشان روزى داده مى‏شوند

و همچنین آیه‌ی 62 سوره‌ی مریم كه در مورد اهل بهشت می فرماید:
«و لَهُمْ رِزْقُهُمْ فِیهَا بُكْرَةً وَعَشِیّاً»؛ «و در آنجا صبحگاهان و عصرگاهان، «روزىِ» آنان، برایشان (آماده) است

و آیه‌ی 40 و 41 سوره‌ی صافات كه در مورد مخلصین می فرماید:
«إِلَّا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِینَ أُولئِكَ لَهُمْ رِزْقٌمَّعْلُومٌ»؛ «جز بندگان خالص شده خدا؛ آنان برایشان «روزى» معیّنى است؛»

یادآوری: بعضی از این آیات هم ارزاق معنوی را شامل می‌شود و هم نعمت‌های ظاهری بهشتی كه برای اهل بهشت قرار داده شده است.


3) دسته سوم آیاتی است كه شامل همه‌ی انواع رزق می‌شود، چه مادی و چه معنوی و چه علمی


مثل آیه‌ی 58 سوره ذاریات كه می‌فرماید:
«إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِینُ»؛ «[چرا] كه فقط خدا بسیار روزى دهنده [و] قدرتمند [و] استوار است‏.»

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

جمعه 4/11/1392 - 11:43 - 0 تشکر 682230



در این باره در تفسیر نمونه می‌خوانیم:


روزى تنها به معناى مواهب مادى نیست .روزى معناى وسیعى دارد كه روزی‌هاى معنوى را نیز در بر مى‏گیرد، بلكه رزق اصلى، همین رزق و روزی معنوى است؛در دعاها تعبیر «رزق» در مورد روزی‌هاى معنوى بسیار به كار رفته است

درمورد حج مى‏گوییم: «اللهم ارزقنى حج بیتك الحرام.»


در مورد توفیق اطاعت ودورى از معصیت آمده: «اللهم ارزقنى توفیق الطاعة و بعد المعصیة...»

و دردعاى روز پانزدهم ماه رمضان مى‏خوانیم: «اللهم ارزقنى فیه طاعة الخاشعین»
و همچنین در مواهب معنوى دیگر


از كتاب «صحاح اللغه» نقل شده است كه:
رزق یعنی آنچه كه با آن نفعی حاصل شود . به نقل از التحقیق، ج 4، ماده (رزق) و همین معنا در كتاب لسان العرب و المنجد نیز آمده است.


از كتاب «مقاییس اللغه» نقل شده است: رزق در اصل به معنای اعطای وقتاست؛ ولی در عطای غیر وقت هم استعمال می‌شود. لذا رزق ]به طور كلی[ به معنی عطای خداوند آمده است.
(التحقیق، ج 1، ماده رزق)

***************
.التحقیق، ج 1، ص 115.
ترجمة المیزان، ج 17، ص 418.
. ترجمة المیزان، ج 3، ص 220.
. ترجمة المیزان، ج 18، ص 565.
. تفسیر نمونه، ج 20، ص 374.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.