• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 10623)
شنبه 28/11/1391 - 22:22 -0 تشکر 590199
نسیم رحمت1 (تفسیر سوره نور)

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
بنام خداوند بخشنده مهربان

     
سُورَةٌ أَنزَلْنَاهَا وَفَرَضْنَاهَا وَأَنزَلْنَا فِیهَا آیَاتٍ بَیِّنَاتٍ لَّعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ ﴿1﴾

1 - ایـن سـوره اى اسـت كـه مـا آن را فرو فرستادیم و واجب نمودیم ، و در آن آیات بینات نازل كردیم ، شاید شما متذكر شوید.



الزَّانِیَةُ وَالزَّانِی فَاجْلِدُوا كُلَّ وَاحِدٍ مِّنْهُمَا مِئَةَ جَلْدَةٍ وَلَا تَأْخُذْكُم بِهِمَا رَأْفَةٌ فِی دِینِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ وَلْیَشْهَدْ عَذَابَهُمَا طَائِفَةٌ مِّنَ الْمُؤْمِنِینَ ﴿2﴾

2 - زن و مـرد زنـاكـار را هـر یك ، صد تازیانه بزنید، و هرگز در دین خدا رافت (و محبت كـاذب ) شـمـا را نـگـیـرد اگـر به خدا و روز جزا ایمان دارید، و باید گروهى از مؤ منان مجازات آنها را مشاهده كنند.


الزَّانِی لَا یَنكِحُ إلَّا زَانِیَةً أَوْ مُشْرِكَةً وَالزَّانِیَةُ لَا یَنكِحُهَا إِلَّا زَانٍ أَوْ مُشْرِكٌ وَحُرِّمَ ذَلِكَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ ﴿3﴾

3 - مرد زناكار جز با زن زناكار یا مشرك ازدواج نمى كند، و زن زناكار را جز مرد زناكار یا مشرك به ازدواج خود در نمى آورد، و این كار بر مؤ منان تحریم شده استمفهوم ((سوره ))در آیه اول سوره نور

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

پنج شنبه 9/3/1392 - 17:45 - 0 تشکر 607260



4) پاسخ دیگر آن است كه برخی گفته اند: اگر كسی مثلاً كلیه خود را به فردی بدهد و بر اثر عمل پیوند كلیه هاو به فرد دوم متصل شد و جزء بدن او گردید اگر آن فرد دوم بعد از خوب شدن عمل گناهی انجام داد و گرفتار عذاب شد عذاب او تنها از آن خودش است و ربطی به عضو پیوند شده و روح صاحب كلیه ندارد. این مثل آن است كه اگر بدن مؤمنی را فرد كافری بخورد بی تردید عذاب كافر موجب عذاب روح فرد مؤمن نمی شود

5) پاسخ دیگر آن است كه بر اساس دیدگاه متكلمین در قیامت اجزاء اصل اعضاء و بدن انسان بر می گردد و حساب پس می دهد و این اجزاء اصلی از اول عمر تا آخر عمر باقی است نه آن كه با تمام جزئیات مادی خود، و این اجزاء اصلی كه برای انسان وجود دارد اگر به بدن انسان دیگر ملحق شود از طریق خوردن و یا به هر نحو دیگر این اجزاء نسبت به انسان دوم كه آن را دریافت كرده به هر نحوی جزء زواید بدن او محسوب می شود و فضلات بدن او شمرده می شود نه اجزاء اصلی، لذا در قیامت چون اجزاء‌اصلی بر می گردد لذا اجزایی كه از طریق خوردن و پیوند زدن به بدن او متصل شده اجزاء اصلی بدن او نیست بلكه جزء فضلات بدن اوست و اما نسبت به بدن اول (مثلاً بدن شخص مأكول و آن كه خورده شده) جزء‌ اجزاء اصلی محسوب می شود.

از مجموع این مطالب بخوبی معلوم می شود: كه تمام پیش آمدهای قیامت اعم از حشر و سوال و پاسخ و كیفر و پاداش در قیامت بگونه ای صورت می گیرد كه هر كس مهمان عملكرد خودش است و هرگز عملكرد بد شخصی كه عضوی را از كس دیگر دریافت كرده به حساب فرد اول گذاشته نمی شود و بالعكس زیرا
اولاً:آن كه عذاب می چشد و یا ثواب و نعمت دریافت می كند روح است و نه بدن و اعضای جسمی بدن انسان.
ثانیاً‌: هر كدام از ذره های عضو پیوند شده كه قبل از پیوند موجود به فرد اول بر می گردد، و ذره هایی كه بعد از پیوند به آن افزوده شده و با آن گناهی مثلاً انجام گرفته به فرد دوم كه پیوند دریافت كرده بر می گردد.
*****************************
برای مطالعه بیشتر:
1. ناصر مكارم پیام قرآن (معاد در قرآن) ج6، نشر دارالكتب الاسلامیه، تهران 1377ش.
2. ناصر مكارم تفسیر نمونه ج18، ص 487، نشر دارالكت الاسلامیه، تهران 1370ش.
3. محمد شجاعی، معاد و بازگشت به سوی خدا، ج 1 و 2، نشر سروش تهران، بی تا.
4. سبحانی جعفر، معارف اسلامی نشر مؤسسة امام صادق قم، 1372ش.
5. سید محمد حسین تهرانی،‌ معاد شناسی، نشر علامه طباطبائی مشهد، 1407ق.
حدیث اخلاقی
ماكثر العبر و اقل الاعتبار
چه بسیار است پندها و چه اندك اند عبرت پذیران .
(نهج البلاغه حكمت 297)

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

پنج شنبه 9/3/1392 - 17:46 - 0 تشکر 607261


نکات این آیه:
1)
شهادت و گواهى زبان، دست و پاى گنه كاران علیه آنان در قیامت

2 )اعضا و جوارح (زبان، دست و پاى) گنه كاران، تمامى گفته ها و كرده هاى آنان را بازگفته و از هیچ عمل خلافى، فروگذار نخواهند كرد.
3 )شهادت و گواهى زبان، دست و پاى قذف كنندگان و تهمت زنندگان به زنان پاكدامن، نجیب و مؤمن، بر اعمال ناروایشان در قیامت
4 )گواهى اعضاى بدن انسان به تمامى رفتار و گفتار او در دنیا
5 )تمامى رفتار و گفته هاى آدمى در دنیا، در روز رستاخیز آشكار و بر ملا خواهد شد.
6 )وجود دادگاه و محاكمه براى انسان ها در قیامت
7 )جهان آخرت، جهان عینیت یافتن شعور و آگاهى برخى از پدیده ها و آشكار شدن حقایق ناشناخته دنیا
8 )كسانى كه با حیثیت زنان مؤمن، بازى كرده و با قذف و نسبت دادن زنا به آنان، به بد نام كردن ایشان در جامعه مى پردازند، به محاكمه و بازخواست الهى تهدید شدند.
9) تهدید شدن سازندگان «افك» به محاكمه اى سخت در قیامت و آشكار شدن توطئه هاى پنهانى آنان با شهادت غیر قابل انكار اعضا و جوارح خود آنها

10)مراحل شهادت به قرار زیر است
نامه اعمال.
گواهی فرشتگان پس از انكار نامه اعمال.
گواهی اعضاء پس از تكذیب فرشتگان

11)«گوش»و«چشم» میتوانند بر تمامی گناهان اعضاء شهادت دهند
12)اعضاءدیگر میتوانند فقط بر گناه خودشان شهادت دهند
13)گواهان روز رستاخیز به دو گروه تقسیم می‌شوند:
1ـشاهدان عینی خارجی (خدا و پیامبران وپیامبر اسلام- گواهی دادن افرادی از امت اسلامی- فرشتگان ناظر بر اعمال-زمین یا مكان انجام عمل-شهادت زمان یا گردش شب و روز-گواهی دادن قرآن در رستاخیز-نامه اعمال)
2-گواهان داخلی (اعضاء بدن مجرم)
**3-یک نوع شهادت هم داریم به نام تجسم اعمال
14)آن طبقه بلند پایه از امت میتوانند شهادت دهندكه از هر نظر شایستگی گواهی دادن را دارند و در روایات اسلامی بر پیشوایان معصوم تطبیق شده است.
15) عضوی که اهدا میشود اگر چنانچه شخص گیرنده خلافی مرتکب شود به حساب فرد اهدا کننده گذاشته نمیشود

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

دوشنبه 6/8/1392 - 10:56 - 0 تشکر 668886

به نام خدا

یَوْمَئِذٍ یُوَفِّیهِمُ اللَّهُ دِینَهُمُ الْحَقَّ وَیَعْلَمُونَ أَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ الْمُبِینُ ﴿25﴾

آن روز خدا جزاى شایسته آنان را به طور كامل مى‏دهد و خواهند دانست كه خدا همان حقیقت آشكار است
مختصری توضیح در باره واژه ها

1)یكى از كاربردهاى واژه «حقّ» به معناى «موجود ثابت» است


2)الحقّ» در جمله «دینهم الحقّ» صفت براى «دین» است; یعنى، جزاى عادلانه و به حق.


3)المبین» صفت براى «الحقّ» است; توصیف حق بودن خداوند به وصف آشكار بودن

4)ضمیر «هم» در «یوفّیهم» و «دینهم» به «قذف كنندگان»بازمى گردد و «توفیة» (مصدر «یوفّى») به معناى پرداخت به صورت تام و كامل است و مقصود از «دین» ـ به قرینه این كه آیه شریفه در باره قیامت است ـ جزا مى باشد


5)یومئذ» ظرف و متعلق به «یوفّیهم» است تقدیم آن بر «یوفّیهم» یا به خاطر اهتمام به ذكر «قیامت»بنابراین معناى آیه چنین مى شود: تنها در آن روز (قیامت) است نه روزى دیگر (دنیا) كه خداوند، جزاى آنان را به صورت تام و كامل خواهد داد



خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

دوشنبه 6/8/1392 - 10:56 - 0 تشکر 668887


نکات آیه 25

1)کسانی که به زنان پاکدامن و مومن تهمت زنا میزنند در قیامت بی هیچ تخفیف و ترحمی به صورت کامل کیفر کارشان را دریافت خواهند کرد




2)كیفرهاى الهى در جهان آخرت، به صورت كامل و بى كم و كاست خواهدبود



3)كیفرهاى الهى در روز رستاخیز، بر پایه حق و عدل و به دور از هر شایبه ظلم و بى دادگرى



4)دنیا، سرایى نیست كه در آن بتوان گنه كاران را به كیفر گناهانشان رساندسازندگان و طرّاحان «افك»، مورد خشم شدید خدا و گرفتار كیفر سخت او در جهان آخرت
{{در دنیا بخاطر محدودیت هایی که هست کیفر داده نمی شود.مثلا اگر خلبانی شهری رابمباران کرد ما چگونه او را کیفر کنیم اما در قیامت محدودیت نیست و مجرم بارها در دوزخ سوخته و دوباره زنده میشود}}



5)جهان آخرت، جهان كیفر و پاداش است كیفر و پاداش در سراى آخرت در اختیار خداوند است



6)ظهور كامل حقانیت «اللّه» در قیامت براى همگان




7)خدا، تنها معبود به حق و شایسته الوهیت



8)خدا، حقیقتى ثابت و جاودان .حق بودن خداوند، امرى بدیهى و آشكار و بى نیاز از اقامه برهان و استدلال است



9)گواهى اعضا و جوارح بر گفتار و رفتار انسان ها و جزاى كامل و عادلانه خدا به آنان، موجب آگاهى آنان به حقانیت خداوند است.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

دوشنبه 6/8/1392 - 10:58 - 0 تشکر 668888



ویژگى‏هاى قلب مریض

الف) قلبى كه از خدا غافل است ولایق رهبرى نیست. «لاتُطِع مَن اغفَلنا قَلبه»(206)
ب) دلى كه دنبال فتنه و دستاویز شبه ‏ها مى‏گردد. «فامّا الذّین فى قلوبهم زَیغ فَیَتبعون ما تشابه منه ابتغاء الفتنة»(207)
ج) دلى كه قساوت دارد. «جعلنا قلوبهم قاسیة»(208)
د) دلى كه زنگار گرفته است. «بل ران على قلوبهم ما كانوا یكسبون»(209)
ه) دلى كه مهر خورده است. «طبع اللّه علیها بكفرهم»(210)
206) كهف، 28.
207) آل‏عمران، 7.
208) مائده، 13.
209) مطففین، 14.
210) نساء، 155
.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

دوشنبه 6/8/1392 - 11:1 - 0 تشکر 668889


در مورد چهره منافقان که به صورت میمون در می آید ..این یعنی همان تجسم اعمال که در آیه قبل به آن اشاره کردم ..یعنی اشخاص به صورت اعمالی که انجام داده اند چهره اشان فرق می کند

*****************
معانی فسق:

فسق به معنای خروج از حق می‌باشد. پس به کسی که از راه حق خارج شده باشد، فاسق گویند

کلمه" فاسق" از ماده " فسق" در اصل به معنى خارج شدن هسته از درون رطب (خرماى تازه) است، به این ترتیب که گاهى رطب از شاخه درخت نخل سقوط مى‏کند، هسته از درون آن به خارج مى‏پرد، عرب از این معنى تعبیر به" فسقت النواة" مى‏کند، سپس به تمام کسانى که لباس طاعت پروردگار را از تن در آورده و از راه و رسم بندگى خارج شده‏اند" فاسق" گفته شده است.

در حقیقت همان گونه که هسته خرما به هنگام بیرون آمدن، آن قشر شیرین و مفید و مغذى را رها مى‏سازد، آنها نیز با اعمال خود تمام ارزش و شخصیت خویش را از دست مى‏دهند

خاسرین و زیانکاران نیز در زمره فاسقان هستند
قرآن یکی از عوامل مؤثر در اعتلا و انحطاط جوامع را فسق و فجور و فساد اخلاق می داند
در اصطلاح قرآن، ظلم اختصاص ندارد به تجاوز فرد یا گروهی به حقوق فرد یا گروه دیگر، شامل ظلم فرد به نفس خود و شامل ظلم یک قوم به نفس خود نیز می شود. هر فسق و فجور و هر خروج از مسیر درست انسانیت، ظلم است. ظلم در قرآن در حقیقت مفهوم اعمی دارد که هم شامل ظلم به غیر می گردد و هم شامل فسق و فجور و کارهای ضد اخلاقی.

امام سجاد علیه السلام می فرماید:
«و ایاک و مصاحبه الفاسق فانه بایعک باکله و اقل من ذلک؛
از رفاقت با فاسق بپرهیز که او تو را به لقمه اى و بلکه کمتراز لقمه اى مى فروشد

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

دوشنبه 6/8/1392 - 11:1 - 0 تشکر 668890


المبین» صفت براى «الحقّ» است; توصیف حق بودن خداوند به وصف آشكار بودن

چرا در اینجا بر حق بودن خدا تاکید کرده است؟

چرا گفته در آن دنیا شما به این موضوع پی می برید؟
جواب:
به این نوشته که از تفسیر المیزان است توجه کنید:
حق به هیچ وجه از وجوه و به هیچ تقدیرى از تقادیر، سترت و خفاء ندارد و بدیهى ترین بدیهیات است كه جهل به آن تعلق نمى گیرد، ولى بسیار مىشود كه یك امر بدیهى مورد غفلت قرار مى گیرد، پس علم به خداى تعالى معنایش دانستن امرى مجهول نیست، بلكه معنایش ارتفاع غفلت از درك او است، كه بسا از این ارتفاع غفلت به علم و معرفت تعبیر مىشود، و مى گویند فلانى معرفت به خدا دارد و خداشناس است كه معناى واقعى اش این است كه فلانى از خدا غافل نیست، و همین معنایى است كه روز قیامت براى همه دست مى دهد، و مى فهمند كه خدا حق مبین و آشكار است، (چون در قیامت دیگر عواملى براى غفلت نیست).






و به مثل این معنا
، آیه" لَقَدْ كُنْتَ فِی غَفْلَةٍ مِنْ هذا فَكَشَفْنا عَنْكَ غِطاءَكَ فَبَصَرُكَ الْیَوْمَ حَدِیدٌ" .

تو از این معنا در غفلت بودى، ما پرده غفلتت را بر داشتیم، اینك امروز تیز مىبینى. سوره ق، آیه 22



معنی ساده اش این میشود که:
این دنیا دنیای نسیان و فراموشی است و گاه اتفاق میافتد انسان یه لحظه از یاد خدا غافل میشود مثلا پیش آمدن مشکل جزئی

و کاری انجام میدهد که مورد پسند خدا نیست و خارج از احکام ولی آن دنیا دیگر از ازاین خبرها نیست قیامت هیچ مانعی برای غفلت نیست سراسر آگاهی و بینش..

در قیامت حتی کسانی که به قول ما عقب مانده ذهنی هستند دارای فهم میشوند پس این حقیقت آشکار میشود که تنها خداست که بر حق است و حاکم دو جهان فقط اوست
بر این موضوع تاکید کرده چون خداوند فقط برای اینکه انسان راه را گم نکند و به بیراه نرود حاکمانی روی زمین قرار داده .اشخاص محترم و بزرگوار پیامبران..امامان ..وجوداین اشخاص دلیل بر ضعف و ناتوانی او نیست و اشخاصی مانند همین تهمت زنندگان در آن دنیا به این موضوع پی می برند

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

دوشنبه 6/8/1392 - 11:3 - 0 تشکر 668891

دنیا، سرایى نیست كه در آن بتوان گنه كاران را به كیفر گناهانشان رساندسازندگان و طرّاحان «افك»، مورد خشم شدید خدا و گرفتار كیفر سخت او در جهان آخرت
{{در دنیا بخاطر محدودیت هایی که هست کیفر داده نمی شود.مثلا اگر خلبانی شهری رابمباران کرد ما چگونه او را کیفر کنیم اما در قیامت محدودیت نیست و مجرم بارها در دوزخ سوخته و دوباره زنده میشود}}


درمورد جزا در این دنیا وسرای آخرت:این دنیا هم انسان جزای کارش را میبیند ولی به صورت مقطعی و اجمالی ..
به زبانی ساده :کسی به شخصی ستم میکند وبا نیرنگ مالش را بالامیکشد این شخص تا زمان معینی خوشی این مال رامیبرد ولی بلاخره چوب کارش رامیخورد وخداوند توسط حالا یا کسی یا حادثه ای مال را از او پس میگیرد وچنان اینکار را انجام میدهد که تا مغز استخوانش می سوزد( چوب خدا صدا نداره اگر بزنه دوا نداره) و یا خیلی موارد دیگر
((فیلم کلید اسرار همین اتفاقات را به نمایش میگذارد))



ولی به دلایل زیر دنیا ظرفیت جزای کامل را ندارد:
عدم ظرفیت دنیا برای جزای:



الف. عدم امکان جزای برخی اعمال در دنیا
همان مثال آقای گوگوری در مورد اعدام صدام



و یا شهیدی که جان خویش را برای اهداف عالیه و مقدس از دست می‏دهد، آیا در دنیا باقی می‏ماند تا به او پاداشی عطا شود؟ کسی که عمری را برای خدمت به انسان‏ها زحمت می‏کشد، در دنیا چه چیزی را به عنوان پاداش می‏توان به او داد؟ گاهی ارزش اعمال آن‏قدر عظیم است که پاداش‏های دنیوی قابلیت پاداش برای آن اعمال را ندارد.
زندگی مادی این جهان که پر از گرفتاری‏ها و ناراحتی‏هاست، آیا قابل پاداش برای نیکوکاران است؟ دنیائی که به تعبیر قرآن متاع قلیل و فانی شدنی است، چگونه پاداش اعمال بسیار نیک قرار می‏گیرد؟ از طرفی بر فرض این‏که پاداش یا کیفر انسان به او داده شود، پاداش و کیفر اعمال آخرین روزها یا آخرین لحظات حیات او کجا داده می‏شود؟!



مولای موحدان علی(ع) می‏فرماید: «اِنَّ اللّهَ سُبحانَهُ لَمْ یَرضَها ثَوابا لِاَوْلیائِهِ و لا عِقابا لاَِعدائِهِ؛(11) خداوند سبحان (بر اثر حقارت و پستی دنیا و عدم ظرفیت آن) راضی نگشت که آن را پاداش دوستان خود و کیفر دشمنانش قرار دهد.»

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

دوشنبه 6/8/1392 - 11:3 - 0 تشکر 668892



ب. تنافی جزای کامل در دنیا با اختیار
دنیا ظرف و مهلتی برای عمل و امتحان آدمی است که لازمه اش اختیار و آزادی در عمل می باشد .فرمان و حکم خدا اینطور مقرر شده است که تا زمان معینی که همان اجل و مرگ حتمی است به انسان مهلت داده شود , ظرف مناسبی برای امتحان او صادر شود.از از این‏رو، مجازات کامل به سرای دیگری موکول شده است و براساس این سنت، دنیا دار مجازات کامل نیست.
خداوند می‏فرماید: «وَ لَوْلاَ کَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِن رَّبِّکَ إِلَیآ أَجَلٍ مُّسَمًّی لَّقُضِیَ بَیْنَهُمْ؛(12) و اگر فرمانی از سوی پروردگار تو صادر نشده بود که آنها تا سرآمد معینی زنده و آزاد باشند، خداوند در میان آنها داوری می‏کرد.»



اگر همه افراد، آن هم به سرعت، در دنیا پاداش و کیفر کامل خویش را ببینند، اختیار و آزادی در عمل که بستر رشد و تکامل است، از انسان گرفته می‏شود و همه به خاطر خوف زیاد یا شوق شدید تن به خوبی‏ها داده یا از بدی‏ها فرار می‏کنند. بدیهی است این امر، فاقد ارزش خواهد بود.



شرف انسان به آزادی و انتخاب اوست وگرنه عبادت قهری را میلیون‏ها ملائکه داشته و دارند. خداوند انسان را آفریده تا در میان هوی‏ها و هوس‏ها و انگیزه‏های ضد و نقیض، حق را انتخاب نماید. مهم این است که انسان در میان راه حق و باطل با وجود کشش‏های مختلف، هوی و هوس را زیر پا گذارد، همانند یوسف(ع) شعار «معاذاللّه» سر داده و از گناه برهد.(13)

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

دوشنبه 6/8/1392 - 11:3 - 0 تشکر 668893



ج. برچیده شدن زندگی دنیوی
اگر کیفر انسان‏ها در همین دنیا به طور کامل و سریع صورت گیرد، نظام دنیوی استمرار نیافته، سریع به هم می‏خورد و هدف خلقت که فراهم شدن زمینه تکامل و تقرب است و نظام دنیوی هم میدان آن می‏باشد، محقق نمی‏شود.



قرآن کریم می‏فرماید: «وَ لَوْ یُؤَاخِذُ اللَّهُ النَّاسَ بِظُـلْمِهِم مَّا تَرَکَ عَلَیْهَا مِن دَآبَّةٍ وَلَـکِن یُؤَخِّرُهُمْ إِلَیآ أَجَلٍ مُّسَمًّی؛(17) اگر خداوند مردم را به خاطر ظلمشان (سریعا و بدون مهلت در دنیا) مجازات کند، جنبنده‏ای بر روی زمین باقی نخواهد گذاشت، ولی خداوند آنها را تا اجل نام برده شده، مهلت می‏دهد.»



بنابراین، بااستفاده از آیه فوق، اگر بنا بر سرعت در مجازات کامل در ظرف دنیا باشد، مجازات‏های جانکاهی چون: صاعقه‏ها، زلزله‏ها و طوفان‏های شدید گنه‏کاران را در هم می‏کوبد که دیگر زمین جای زندگی برای کسی نخواهد بود. ولی خداوند به لطف و کرمش و به اقتضاء حکمتش، حیات آن‏ها را تا زمان معینی تأخیر انداخته، به آنها فرصت توبه و اصلاح را نیز می‏دهد.



د. تنافی جزای کامل در دنیا با عدالت
پاداش و کیفر فوری در بعضی موارد، عادلانه نیست؛ زیرا کیفر و پاداش کامل، آن است که تنها به خود عمل نگاه نشود، بلکه عوارض و لوازم آن و پیامدهای مثبت و منفی آن به طور مستمر مورد توجه قرار گیرد و به تعبیر قرآن، مقدّم و مؤخّر و آثار آن هم لحاظ شود.(18)



کیفرِ تام و تمام بر خلاف عدالت است.



بنابراین، ضمن این که کیفرها و پاداش‏های مقطعی در دنیا نیز جاری است، اما پرونده افراد تا آخر عمر و حتی پس از آن در عالم برزخ باز و آثار و لوازم اعمال نیز به آن ملحق می‏شود تا زمانی‏که نظام دنیوی بر چیده و سرای آخرت برای پاداش و کیفر کامل بر پا گردد.



از طرفی، در برخی موارد اجرای کیفر به نحو کامل، منافات با لطف و رحمت الهی دارد؛ زیرا ممکن است مجرم و گنه‏کاری با یک انقلاب درونی و توبه واقعی خود را اصلاح، حقوق مافی الذمه را اداء و مفاسد قبلی را جبران کند که این امر مستلزم مهلت در تمام مدت عمر او می‏باشد.



پس اقتضای لطف و رحمت الهی آن است که انسانِ ضعیف در دامِ شیطان و اسیرِ شهوات را تا پایان عمر مهلت دهد و کیفر تام را بعد از اتمام مهلت به اجرا گذارد هر چند این مهلت برای بعضی سبب سوء استفاده و به ضرر آنان تمام شود.



خداوند متعال می‏فرماید: «وَ رَبُّکَ الْغَفُورُ ذُو الرَّحْمَةِ لَوْ یُؤَاخِذُهُم بِمَا کَسَبُواْ لَعَجَّلَ لَهُمُ الْعَذَابَ بَل لَّهُم مَّوْعِدٌ لَّن یَجِدُواْ مِن دُونِهِ مَوْلاً؛(19) پروردگار تو آمرزنده و صاحب رحمت است. اگر می‏خواست آنها را به اعمالشان مجازات کند، هر چه زودتر عذاب را بر آنها می‏فرستاد. ولی برای آنها موعدی است که با فرارسیدن آن راه فراری نخواهند داشت.»



**********
11. نهج البلاغه، فیض الاسلام، حکمت 407.
12. شوری، 14.
13. «وَ قَالَتْ هَیْتَ لَکَ قَالَ مَعَاذَ اللَّهِ»(یوسف، 23)
14. «فَلَمَّآ أَسْلَمَا وَ تَلَّهُ لِلْجَبِینِ...»(صافات،103)
15. «وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَآءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ» (بقره، 207)
16. «وَ یُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَی حُبِّهِ مِسْکِینًا وَ یَتِیمًا وَ أَسِیرًا» (انسان، 8)
17. نحل، 61. «وَ لَوْ یُؤَاخِذُ اللَّهُ النَّاسَ بِمَا کَسَبُواْ...»(فاطر/ 45)
18. «إِنَّا نَحْنُ نُحْیِ الْمَوْتَی وَ نَکْتُبُ مَا قَدَّمُواْ وَ ءَاثَـرَهُمْ وَ کُلَّ شَیْ‏ءٍ أَحْصَیْنَـهُ فِیآ إِمَامٍ مُّبِینٍ» (یس، 12)؛ «یُنَبَّؤُاْ الاْءِنسَـنُ یَوْمَئذِ بِمَا قَدَّمَ وَ أَخَّرَ»(قیامت/ 13) 19. کهف، 58. موئل از ماده «وئل» به معنی ملجا و پناهگاه و وسیله نجات است




منبع:سایت پایگاه حوزه

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.