• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 6231)
چهارشنبه 27/6/1387 - 15:35 -0 تشکر 58454
غریب كوفه

 


امام علی ( ع ) فرمود : روزه ی قلب بهتر از روزه ی زبان است و روزه ی زبان بهتر از روزه ی شكم است . غرر الحكم ج 1 ص 417 ح 80

شهادت حضرت علی (ع ) بر همگان تسلیت باد

 

در این تایپیك قصد دارم با یاری دادن شما دوستان گرامی در باره ی فضائل و اخلاق های این امام بزرگوار بنویسم.

 

شنبه 30/6/1387 - 11:11 - 0 تشکر 59118

چهره درخشان على (ع ) در فتح مكّه
سپس (در سال هشتم هجرت ) فتح مكّه پیش آمد همان رویدادى كه اسلام را استوار نمود و بر اثر آن اساس دین پابرجا گردید و خداوند بزرگ در این مورد بر پیامبرش منّت نهاد و قبل از آن ، خداوند مژده و وعده فتح مكّه (و آثار درخشان آن ) را داده بود آنجا كه فرمود:(اِذا جاءَ نَصْرُاللّهِ وَالْفَتْحُ # وَرَاءَیْتَ النّاسَ یَدْخُلُونَ فِى دِینِ اللّهِ اَفْواجاً ). (99)
((چون یارى خدا فرا رسد و پیروزى رو كند و مردم را ببینى كه گروه گروه به دین خدا درآیند))
(100) و سخن دیگر خداوند كه مدّتها قبل از این نازل شده بود كه :
(... لَتَدْخُلُنَّ الْمَسْجِدَ الْحَرامَ اِنْ شاءَاللّهُ آمِنینَ مُحَلِّقِینَ رُؤُسَكُمْ وَمُقَصِّرِینَ لا تَخافُونَ ... ).
(101)
((قطعا همه شما به خواست خدا وارد مسجدالحرام مى شوید در نهایت امنیت و در حالى كه سرهاى خود را تراشیده یا ناخنهاى خود را كوتاه كرده اید و از هیچ كس ترسى ندارید))
.
پس از نزول این آیات ، چشمها در انتظار این فتح بود و گردنها به سوى آن كشیده شده بود.
رسول خدا (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم ) (طبق اصول رازدارى در ارتش ) حركت به سوى مكّه و اندیشه تصمیم بر فتح آن را از مردم مكّه پنهان داشت و از خداوند خواست كه این تصمیم را از مردم مكّه مكتوم كند تا (آنان را غافلگیر كرده و) به طور ناگهانى ، بر آنان وارد شود و در میان همه مردم از مسلمین و مشركین ، تنها كسى كه از این تصمیم آگاه بود و پیامبر( صلّى اللّه علیه و آله و سلّم ) به او این راز را گفت و او را
((رازدار مخصوص و مورد اطمینان )) دانست ، امیرمؤ منان على (علیه السلام ) بود و در این تصمیم ، با رسول خدا (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم ) اتفاق راءى داشت و پیامبر (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم ) با او مشورت مى كرد و بعد از او پیامبر (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم ) گروهى دیگر را از جریان آگاه ساخت و پایان یافتن جریان فتح ، به حالتها و ویژگیهایى بستگى داشت كه على (علیه السلام ) در همه آن حالتها و ویژگیها نقش ‍ خاصّى داشت كه هیچ كس را در این خصایص ، یاراى برابرى با على (علیه السلام ) نبود.

شنبه 30/6/1387 - 11:11 - 0 تشکر 59119

چهره على (ع ) در ماجراى حُدَیْبِیَّه
بعد از جنگ بَنِى المُصطلق ، جریان ((حدیبیّه )) پیش آمد كه پیامبر (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم ) همراه 1400 نفر از مسلمین در ماه ذیقعده سال ششم هجرت به سوى مكّه براى زیارت خانه خدا، حركت كردند و جریانهایى باعث شد كه در سرزمین حدیبیّه نزدیك مكّه ، پیمان و قرارداد صلح وسیعى كه داراى هفت مادّه بود با نمایندگان قریش ، برقرار نمود كه به ((صلح حدیبیّه )) معروف گردید.
در این جریان ، امیرمؤ منان على (علیه السلام ) پرچمدار مسلمین و همانند حوادث گذشته ، داراى ویژگى و امتیاز خاصّى در میان مسلمین بود، آن حضرت پس از جریان بیعت پیامبر (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم ) با همراهان كه بر اساس استقامت و وفادارى به پیمان بود - از على ( علیه السلام ) امورى بروز كرد كه مشهور است و سیره نویسان نقل نموده اند و آینه دیگرى براى نشان دادن چهره پرفروغ آن حضرت مى باشد.

شنبه 30/6/1387 - 18:14 - 0 تشکر 59251

*به نام مهربان پروردگارم*

سلام

خیلی متشکرم از جناب moffline....خیلی خوب...گام به گام و جامع به تکمیل تاپیکشون می پردازند....جای سایر دوستان خالی...

علی(ع) و اتباط با زنان و دختران

به طور مثال همین چگونگی ارتباط داشتن با زنها و دخترهای نا محرم در جامعه  ,

 یکی از معضلات امروز ما جوانهاست.بخاطر اینکه نه الگوی مناسبی در مورد ان ارائه شده

و نه دیدگاه دین در مورد آن به خوبی مشخص و تبیین شده است.

تازه ,  تندروی ها و کج روی های گروهها و طبقات گوناگون در مرحله عمل را هم به آن اضافه کن

اگر به سیره امیرالمومنین دقت کنی ,  می بینی که حضرت  ,

 در سنین جوانی با زنان سالخورده سلام و احوالپرسی می نمود ولی با دختران و زنان

جوان نه ! حتی سلام هم نمی کرد .

در حالیکه پیامبر در همان زمان با زنان و دختران جوان هم سلام و احوالپرسی می کردند

چون زمانی که علی (ع) 20 ساله و در عنفوان جوانی چنین عمل می نمود ,

 پیامبر اکرم قریب 50 سال از عمر شریفشان می گذشت.

بنابراین از آنجا که احتمال پیش امدن گناه دست کم برای طرف مقابل دور از ذهن نبود ,

 علی (ع)این تربیت شده مکتب پیامبر به عنوان یک جوان سعی داشت مسائل ارتباطی و حدود بین دختر و پسر و به عبارتی زن و مرد را مراعات کند.

هر چند وجود نازنین آن حضرت مبراو پاکیزه از هرگونه آلودگی بود

از طرفی پیامبرسه دختر جوان به نامهای زینب ,  ام کلثوم و فاطمه در خانه داشتند ,  بااینکه علی(ع)از کودکی به این خانه رفت و آمد داشتند ,   اما در این رفت و امدها نهایت دقت را بعمل می آوردند. درحالی که همین علی (ع) در دوران خلافتش وقتی که حدود 60 سال سن داشت و همسر شهیدی را نیاز به کمک دید به یاری او شتافت

پس در ارتباط با افراد نامحرم ,  چیزی که بیش از همه اهمیت دارد

نیت و انگیزه طرفین و از همه مهمتر عدم امکان وجود مفسده در این ارتباط برای هر دو نفر است

یاری رساندن به نیازمند و در طلب رضای خدا آنهم در حد ضرورت مطلوبست و لیکن این سیره جدایی از بهانه جویی برای آشنایی و استمتاعات و لذت جویی و هرگونه آلودگی دیگر است

به راستی كه كسی چون حضرت علی (ع) ,  در سنین جوانی اش و در ریزترین حرکات و رفتارهایش بهترین الگوی نسل جوان ماست

 موید باشید

بگذار سرنوشت هر راهي که ميخواهد برود،راه ه من جداست
بگذار اين ابرها تا ميتوانند ببارند.... چتر من خداست
 

----------------------------------------------------------------
مسئول انجمن خانواده و صندلي داغ
 
شنبه 30/6/1387 - 18:20 - 0 تشکر 59253

*به نام مهربان پروردگارم*

سلام

فضائل هفتگانه امام علی (ع)

  1. ازدواج آسمانی

ازدواج حضرت علی(ع) با حضرت فاطمه(ع) به فرمان خداوند، از امتیازاتی است که رسول اکرم(ص) بر آن مباهات می کرد. در این پیوند پر میمنت، فرشتگان آسمان در سرور و شادمانی، و بهشتیان به زینت و زیور آراسته شده بودند.

  1. خطبۀ خلافت

خلافت (ظاهری) حضرت علی(ع) با ایراد اولین خطبه در مسجد مدینه پس از بیست و پنج سال سکوت آغاز شد.

  1. بخشش انگشتر

حضرت علی(ع) در رکوع نماز انگشتر خویش را به سائل عطا فرمودند و جبرئیل این پیام را آورد:

ای محمد! بخوان: سرپرست شما فقط خدا و رسول اوست و کسانیکه با ایمان به خدا نماز به پا داشته و در حال رکوع صدقه دادند. (مائده: 55)

  1. حدیث بساط

رویداد سیر فضائی حضرت علی(ع) همچون سلیمان پیغمبر در بساط با جمعی از مدینه تا غار اصحاب کهف از فضائلی است که داستان شگفت انگیز آن در کتب فریقین آمده است.

  1. عقد اخوّت

پیمان برادری رسول اکرم(ص) با امیر مؤمنان را مورّخین چنین آورده اند: با نزول آیۀ اخوّت(حجرات: 10) پیامبر عدّه ای از اصحاب را بنا بر درجۀ ایشان با یکدیگر برادر خواند و حضرت علی(ع) را برای خود نگه داشت و دست او را بلند نموده و فرمود: «هذا اخی فی الدنیا و الآخره.» این برادر من در دنیا و آخرت است.

  1. آیۀ مباهله

جریان مباهله با نصارای نجران رخدادی عظیم در تاریخ اسلام است. قرآن کریم در این باره می فرماید: «بیائید تا بخوانیم فرزندان و زنان و نفسهایمان را با یکدیگر»(آل عمران: 59) همراهی علی(ع) با پیامبر(ص) در این مباهله نهایت فضل و رتبۀ ایشان را می رساند. زیرا خداوند او را نفس و جان پیغمبر معرفی می کند.

  1. نزول آیۀ هل اتی

حضرت علی(ع) با سه روز روزه گرفتنف غذای خود را به مسکین و یتیم و اسیر بخشید و با آب افطار نمود، و به افتخار این ایثار، جبرئیل با ابلاغ تهنیت بر چنین اهل بیتی سورۀ هل اتی (انسان) را در شأن آن حضرت بر پیامبر نازل کرد.

جانشین انجمن قرآن و عترت

anjoman.qoran@tebyan.org

بگذار سرنوشت هر راهي که ميخواهد برود،راه ه من جداست
بگذار اين ابرها تا ميتوانند ببارند.... چتر من خداست
 

----------------------------------------------------------------
مسئول انجمن خانواده و صندلي داغ
 
شنبه 30/6/1387 - 18:29 - 0 تشکر 59258

به خدا سوگند نمى بینم به آنچه گفتى وفا نكنى

اصبغ بن نباته گوید: ابن ملجم با گروهى از مردم براى بیعت نزد امیر علیه السّلام آمد وقتى پشت كرد كه برود حضرت او را خواسته و دوباره از او عهد و پیمان گرفت كه مكر و حیله نكند و بیعت نشكند، او انجام داد و دوباره بیعت كرد، وقتى پشت كرد كه برود حضرت او را خواسته تا براى بار سوم بیعت كند و از او عهد و پیمان گرفت كه بیعت نشكند، او چنین كرد، وقتى پشت كرد كه برود براى بار چهارم حضرت از او عهد و پیمان گرفت و تاءكید نمود تا بیعت نشكند.
ابن ملجم گفت : به خدا سوگند یا امیرالمؤمنین ندیدم كه با شخص دیگر به جز من چنین كرده باشى ؟ حضرت این شعر را زمزمه كرد:
ارید حبائه و یرید قتلى عذیرك من خلیلك من مراد
یعنى : من قصد بخشش به او را دارم ولى او قصد كشتن مرا دارد، در این صورت كسى تو را به خاطر این مرادى سرزنش نخواهد كرد.
برو اى پسر ملجم به خدا سوگند نمى بینم به آنچه گفتى وفا كنى

سایت گنجینه دانلودهای رویایی

فریاد بی صدا حرف دل همه کسانی که میگویند ولی شنیده نمی شوند ...هستند ولی دیده نمی شوند ..پس تو نیز بی صدا فریاد کن....

شنبه 30/6/1387 - 18:30 - 0 تشکر 59259

خیال پردازى بعضى از مردم
قرآن حكیم از بعضى به مختال خیال پرداز یاد مى كند؛ یعنى كسى كه به جاى حركت بر مدار عقل كه همان حق است ، گرد محور خیال مى چرخد؛ و لا تصعر خدك للناس و لا تمش فى الاءرض مرحا ان الله لا یحب كل مختال فخور . اینان كسانى هستند كه اوهام محصول قوه ى وهم و خیال خود را درك مى كنند، ولى حقایق خدایى را نمى فهمند، خدایى كه ملكوت هر چیز در دستان اوست .
پس اگر در موردى حكم مى شود كه آنان چیزى نمى فهمند، مراد از این عمومى كه از نكره ى در سیاق نفى بر مى آید، شى ء معقول است ؛ یعنى آنان امور معقول را نمى فهمند. پس شامل امور وهمى و خیالى نمى شود. پس ‍ مقصود خداى متعالى از این آیه نیز روشن مى شود: فمال هؤ لاء القوم لا یكادون یفقهون حدیثا... . زیرا مراد از حدیثى حدیثى كه آنان نمى فهمند، سخن عقلى است كه پایه هاى آن بر برهان یقینى استوار است و سخنى را كه بر لبه هاى پرتگاه وهم و خیال بنا شده است ، در بر نمى گردد.

سایت گنجینه دانلودهای رویایی

فریاد بی صدا حرف دل همه کسانی که میگویند ولی شنیده نمی شوند ...هستند ولی دیده نمی شوند ..پس تو نیز بی صدا فریاد کن....

يکشنبه 31/6/1387 - 11:16 - 0 تشکر 59454

پس چه كسى مرا مى كشد؟

امام صادق علیه السّلام فرمود: امیرالمؤمنین علیه السّلام دستور داده بود تا نام افرادى كه به كوفه وارد مى شوند نوشته شود، نام عده اى را در صفحه اى نوشتند و به حضرت دادند، وقتى حضرت آن را مطالعه نمود تا رسید به نام ابن ملجم ، انگشت مبارك بر نام او گذاشت و فرمود:
خداى تو را بكشد، خداى تو را بكشد، به حضرت گفتند: اگر مى دانید او قاتل شماست چرا او را نمى كشید؟
مى فرمود: خداوند گرامى بندگان را تا گناهى مرتكب نشده اند عذاب نمى كند و گاهى مى فرمود: پس چه كسى مرا مى كشد؟

سایت گنجینه دانلودهای رویایی

فریاد بی صدا حرف دل همه کسانی که میگویند ولی شنیده نمی شوند ...هستند ولی دیده نمی شوند ..پس تو نیز بی صدا فریاد کن....

يکشنبه 31/6/1387 - 11:16 - 0 تشکر 59455

در عبادت شریك نگیرید

حسن بن وشّاء مى گوید: روزى محضر حضرت رضاعلیه السّلام شرف شدم ، دیدم در مقابل آنجناب ، آفتابه اى هست و مى خواهد، براى نماز آماده شود. جلو رفته و خواستم ، آب بر روى دستان آن حضرت بریزم . فرمود: صبر كن حسن !
عرض كردم : چرا اجازه نمى دهید آب بر دست شما بریزم ، آیا مایل نیستید، من به ثوابى برسم ؟ فرمود: تو ثواب مى برى ولى من گناه ! پرسیدم : چرا؟ فرمود: مگر این آیه قرآن را نشنیده اى ؟ كه مى فرماید: (فَمَنْ كانَ یَرْجُو لِقاءَ رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً وَ لایُشْركْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ اَحَدا ً)
:
هر كس ، امید به دیدار پروردگارش دارد؛ باید عمل صالح انجام دهد و در عبادت خدا كسى را شریك قرار ندهد.) من اكنون میخواهم ، وضو براى نمازم بگیرم ، این خود عبادتى است ، مایل نیستم ، كسى در عبادتم شریك شود.)

سایت گنجینه دانلودهای رویایی

فریاد بی صدا حرف دل همه کسانی که میگویند ولی شنیده نمی شوند ...هستند ولی دیده نمی شوند ..پس تو نیز بی صدا فریاد کن....

يکشنبه 31/6/1387 - 11:16 - 0 تشکر 59456

در میان شما اندكى بیش نخواهم ماند

بانوئى بنام ام موسى كه یكى از دختران حضرت امیر علیه السّلام را نگهدارى مى كرد گوید: شنیدم حضرت به دخترش ام كلثوم مى فرمود: دختر فكر مى كنم من در میان شما اندكى خواهم بود؟ ام كلثوم گفت : چطور بابا؟ حضرت فرمود: من پیامبر خدا صلى الله علیه و آله وسلم را در خواب دیدم كه غبار از صورت من پاك مى كرد و مى فرمود:
یا على بر عهده تو چیزى نیست ، وظایف خود را انجام دادى ، سه روز از این جریان نگذشت كه حضرت مورد ضربت قرار گرفت ، ام كلثوم فریاد زد و ناله نمود، حضرت فرمود: دخترم چنین نكن همانا من پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله وسلم را مى بینم كه با دست به من اشاره نموده مى فرماید: یا على بشتاب و به جانب ما بیا، آنچه نزد ماست براى تو بهتر است

سایت گنجینه دانلودهای رویایی

فریاد بی صدا حرف دل همه کسانی که میگویند ولی شنیده نمی شوند ...هستند ولی دیده نمی شوند ..پس تو نیز بی صدا فریاد کن....

يکشنبه 31/6/1387 - 11:50 - 0 تشکر 59466

دعاى پیامبر (ص ) در شاءن على (ع )
یكى از حوادثى كه در رابطه با على (علیه السلام ) در زمان زندگى رسول خدا (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم ) رخ داد، وقتى بود كه پیامبر (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم ) على (علیه السلام ) را براى داورى بین مسلمین یمن برگزید. و او را به سوى یمن فرستاد تا احكام دین و حلال و حرام را به آنان بیاموزد و بر اساس احكام و دستورات قرآن به آنان حكومت و داورى نماید، على (علیه السلام ) به رسول خدا (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم ) عرض كرد:
((اى رسول خدا! مرا به داورى و قضاوت بین مردم یَمَن گماشتى ، با اینكه من جوانى هستم كه آگاهى به همه داوریها ندارم ))
.
پیامبر فرمود:
((نزدیك من بیا))، على (علیه السلام ) نزدیك رفت ، پیامبر (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم ) دست خود را بر سینه او نهاد و گفت :((اَللّهُمَّ اهْدِ قَلْبَهُ وَثَبِّتْ لِسانَهُ؛ خدایا! دل على را رهنمایى كن و زبانش را استوار بدار))
.
على (علیه السلام ) مى گوید:
((بعد از این جریان (و دعا) هرگز در قضاوت بین دو نفر، شك نكردم و دو دل نشدم ))، اكنون در اینجا به ده نمونه از داوریهاى على (علیه السلام ) توجّه كنید.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.