• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 3295)
سه شنبه 26/6/1387 - 16:5 -0 تشکر 58218
عوامل عزت و ذلت از دیدگاه قرآن كریم

سلام به خدمت شما دوستان عزیز امیدوارم كه تا این لحظه طاعات و عبادات شما قبول حضرت حق شده باشد . در این تایپیك قصد دارم عوامل عزت و ذلت از دیدگاه قرآن كریم را برای شما بنویسم .البته با یاری شما عزیزان گرامی.


سه شنبه 26/6/1387 - 16:30 - 0 تشکر 58241

فرو خوردن خشم
آن كه بر وجود خود قاهر است و خشم خود را فرو مى خورد به عزت الهى نایل مى شود. از امام صادق علیه السلام روایت شده است كه فرمود:
ما من عبد كظم غیظا الا زاده الله عزوجل عزا فى الدنیا و الاخره : و قد قال الله عزوجل : (و الكاظمین الغیظ و العافین عن الناس و الله یحب المحسنین ) و اثابه الله مكان غیظه ذلك
(47)
هیچ بنده اى خشمى را فرو نخورد، مگر آنكه خداى عزوجل عزت او را در دنیا و آخرت بیفزاید؛ و همانا خداى عزوجل فرموده است : و آنان كه فروخوردگان خشم و در گذرندگان از مردمند، و خدا نیكوكاران را دوست دارد. و خدا به جاى فرو خوردن خشمش او را چنین پاداش مى دهد.

سه شنبه 26/6/1387 - 16:30 - 0 تشکر 58242

شجاعت
شجاعت از كمالاتى است كه آدمى را استوار مى سازد و عزتش را نگه مى دارد چنانكه در سخنان على علیه السلام وارد شده است :
الشجاعه احد العزین
(50)
شجاعت یكى از دو عزت است .
شجاعت چنان عزت آفرین است كه خود برابر با تمام عزتهاى دیگر است ؛
(51) و نمى گذارد آدمى تن به خوارى و پستى دهد كه على علیه السلام فرموده است :
الشجاعه عز حاضر
(52)
شجاعت عزتى است مهیا و آماده .

سه شنبه 26/6/1387 - 16:30 - 0 تشکر 58243

برائت از بدى و شر
انسان به میزانى كه از بدى و شر پاك مى شود و از آن دورى و بیزارى مى جوید به بزرگى و ارجمندى مى رسد؛ وارهیدن از آن ، پیوستن به این را مى آورد.
امام صادق علیه السلام فرمود:
من برى من الشر نال العز
(58)
هر كه از شر و بدى برائت جوید به عزت دست یابد.

سه شنبه 26/6/1387 - 16:30 - 0 تشکر 58244

تواضع
رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:
التواضع لایزید العبد الا رفعه فتواضعوا یرفعكم الله
(62)
فروتنى جز بر رفعت و بلندى مقام بنده نمى افزاید پس تواضع پیشه كنید تا خداوند مقام شما را بالا برد.
اطاعت از رهبران عادل
و طاعه ولاه العدل تمام العز
(63)
و فرمانبردارى از والیان عادل نهایت عزت است .
صدق
امیرالمؤ منین علیه السلام فرمود:
الصدق عز
(64)
راستى عزت است .
الصادق على شفا منجاه و كرامه ...
(65)
راستگو بر كنگره هاى رستگارى و بزرگوارى است ...
موجبات ذلت
با دقت در آنچه گذشت ، امورى كه موجب ذلت و خوارى انسان است ، معلوم مى گردد، زیرا عمل نكردن و سازگار نبودن با موجبات عزت ، سبب ذلت خواهد بود لكن براى توضیح بیشتر، برخى از عوامل ذلت را یاد آور مى شویم .
نفاق و دوستى با كافران
خداوند متعال در قرآن مجید بیان مى فرماید: كه عزت تنها از آن خدا و پیامبرش و مومنین مى باشد و لكن منافقین درك نمى كنند و در آیه دیگر به منافقین كه كافران را دوست مى دارند و در پى كسب عزت در پیش آنان هستند وعده عذاب مى دهد.
بشر المنافقین بان لهم عذابا الیما. الذین یتخذون الكافرین اولیاء من دون المومنین ایبتغون عندهم العزه لله جمیعا
(66)
و مژده بده منافقین را به این كه عذاب دردناك برایشان (مقرر) است . آنانكه مومنان را ترك گفته و كافران را دوست گرفتند، آیا عزت را در پیش ایشان جستجو مى كنند پس همانا تمام عزت براى خداست .
طلب عزت از غیر خدا
چنانكه از آیه شریفه معلوم شد تمام عزت براى خداست پس هر كس غیر از خداوند متعال طلب عزت نماید و به خاطر كسب شرف و كرامت به سوى غیرخدا دست دراز كند، ذلیل خواهد شد.
امیرالمؤ منین علیه السلام در این باره مى فرماید:
من اعتز بغیر الله سبحانه ذل
(67)
هر كس به غیر خدا عزت یابد، ذلیل شود.
و به همین مضمون از رسول خدا صلى الله علیه و آله نیز روایت شده است كه :
من اعتز بالعبید اذله الله
(68)
هر كس به بندگان عزیز گردد خداى تعالى وى را ذلیل كند.

سه شنبه 26/6/1387 - 16:30 - 0 تشکر 58245

ترك جهاد
رسول خدا صلى الله علیه و آله مى فرماید:
للجنه باب یقال له باب المجاهدین ... قال : فمن ترك الجهاد البسه الله ذلا و فقرا فى معیشته و محقا فى دینه .
(69)
بهشت درى دارد كه به آن باب مجاهدان گفته مى شود... و فرمود: پس هر كس جهاد را ترك كند خداوند لباس مذلت را به اوى مى پوشاند...
چنانكه جهاد تنها موجب عزت براى نسل جهادگر در هر عصر نیست ، بلكه موجب سرافرازى نسلهاى آنیده نیز مى باشد، در مقابل ترك جهاد هم موجب ذلت و سرافكندگى براى نسل حاضر و آینده مى شود. امیرالمؤ منین علیه السلام مى فرماید:
فعاودوا الكر، و استحیوا من الفر، فانه عار فى الاعقاب ، و نار یوم الحساب
(70)
پس پشت سر هم حمله آورید و از فرار شرم كنید كه موجب سرافكندگى و عار در نسلهاى بعد و نیز سبب آتش در روز حساب است .
سستى در جهاد و فرصت دادن به دشمن
باید به موقع و در اولین فرصت ممكن به جهاد اقدام كرد و فرصت را از دست دشمن خارج نمود و با ابتكار عمل و سرعت عمل و هوشیارى نظامى ، دشمن را سركوب كرد. و گرنه اهمال در جهاد و فرصت دادن به دشمن ، موجب ذلت خواهد شد.
امیرالمؤ منین علیه السلام مى فرماید:
... و قلت لكم اغزوهم قبل ان یغزوكم فوالله ما غزى قوم قط فى عقر دارهم الا ذلوا...
(71)
... و گفتم با آنان بستیزید پیش از آنكه بر شما حمله برند و به خدا سوگند با مردمى در آستانه خانه شان نجنگیدند جز كه جامه خوارى بر آن مردم پوشاندند.

سه شنبه 26/6/1387 - 16:58 - 0 تشکر 58256

به نام حضرت دوست که هر چه داریم از اوست
با سلام به دوستان خوب و عزیز و ارجمند و گرامی .
و با سلام به دوست خوبم جناب moffline عزیز و گرامی .
از مطالب بسیار سودمند شما استفاده کردم و واقعا به شما به جهت جمع آوری این مطالب خسته نباشید و دست مریزاد می گویم . من در این بحث چیزهای بسیار از شما یاد گرفتم .
خودم هم چند نکته خیلی کوچک دارم که گفتم که اینجا مطرح کنم .
ببخشید که در بحث شما وارد می شوم .
دیدم چون شما نوشته بودید با یاری شما عزیزان .
گمان کردم که اجازه می دهید که در بین مطالبتان دیگران نیز اگر مطلبی به نظرشان می رسد بگویند .
هر چند من کوچکتر از آن هستم که بخواهم چیزی بگویم . و دوستان دیگر و بسیار محترم و گرامی و بااطلاعاتی هستند که می توانند اینجا مطلب بگویند .
ببخشید من در اینجا از شما اجازه می خواهم که من هم در بحث شما شرکت کنم .
البته من بدون نزاکت در اینجا چند خطی راجع به این مطلب می نویسم .
امیدوارم که از من ناراحت نشوید . اگر شما راضی به این کار من نیستید به من بگویید تا دیگر این کار را تکرار نکنم .
کلمه عزت از ریشه لغوی عزز است .
از این ریشه 119 بار در قرآن تکرار شده است که در چهل و هفت سوره و صد و شانزده آیه آمده است .
عزیز از اسماء الله الحسنی است . به معنی توانا و قادر . و گفته اند که : عزیز توانایی است که مغلوب نمی شود . و یا بقولی : کسی است که چیزی بر او چیره نمی شود .
عزیز آنگاه که درباره خدا به کار رفته ( از اسماء الهی ) نوعا با یکی دیگر از اسماء حسنی توام شده است .
اینها ظاهرا برای فهماندن این است که خدا در عین عزت و توانایی ، کارهایش از روی حکمت و مصلحت است . و درعین حال مهربان ، بخشاینده ، وهاب ، دانا ، پسندیده و ... است . یعنی نباید از عزت خدا بهراسید .
گاهی این کلمه در قرآن برای تهدید دشمنان خدا به کار می رود . والله عزیز ذو انتقام (آل عمران /4) و خداوند عزیز و صاحب انتقام است .
عزیز گاهی به معنای سخت و دشوار آمده است . ایضا به معنی گرامی و محترم هم آمده است .   
در مقابل کلمه ذلّ مشتق از ذلل است .
از این ریشه  24 بار در قرآن تکرار شده است . که در هفده سوره و بیست و سه آیه آمده اند .
ذلّ به معنی خواری و ضد عزت است . نیز به معنی رام شدن است . گویند ذلیل شخصی است که آشکارا خوار شده باشد .
مطالب بالا از نرم افزار جامع تفاسیر و نیز کتاب قاموس قرآن است .
ببخشید که بدون اجازه در بحث شما وارد شدم .
همیشه شاد و پیروز باشید .

آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است
با دوستان مروت با دشمنان مدارا 
وبلاگهای من : 
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.