***عواملی كه مربوط به نظام آموزشی می باشند ودر افت تحصیلی دانش آموزان دخالت دارند.
1.انتصاب مدیریتها در سطوح مختلف بدون در نظر گرفتن صلاحیتها وشایستگی افراد وبدنبال آن عدم بر نامه ریزی صحیح در سطوح مختلف نظام آموزشی بوجود می آید.
2.نداشتن یك سیستم تشویق ویا تنبیه كه براساس واقعیتهای جامعه شكل گرفته باشد.
3.متناسب نبودن اهداف نظام آموزشی كشور با امكانات وبودجه تخصیص یافته به آن وهمچنین ناتوانی نظام آموزشی در فراهم آوردن امكانات ومواد كمك آموزشی متناسب با كتب درسی در تمام مدارس كشور .
4.ناتوانی نظام آموزشی در توزیع مناسب دانش آموزان در رشته های مختلف براساس نیاز جامعه وهمچنین استعداد وتوانایی های دانش آموزان .
5.تغییرات مداوم وپی درپی آئین نامه ها وبخشنامه ها ونظامهای آموزشی وكتب درسی وعدم برنامه ریزی بلند مدت.
6.نبودن یك سیتم نظارتی قوی ومنسجم برای نظارت دقیق در كلیه سطوح مدیریتی واجرایی ورفع سریع مشكلات ومسائل موجود .
7. درنظرنگرفتن اختلافات جغرافیایی،قومی وقبیله ای.فرهنگی،زبان، در برنامه ریزی های كلان آموزشی و وجود نظام برنامه ریزی متمركز ومنسجم ویكسان در تمام نقاط كشور.
8.ناتوانی در ایجاد هماهنگی بین اهداف ، روشهای تدریس ، محتوی كتب درسی ، تربیت معلمان ، دبیران و…………….
9.عدم موفقیت در جایگزین كردن كیفیت آموزش به جای كمیت ،طوری كه تمام برنامه ریزی ها در جهت تقدم كمیت بجای كیفیت میباشد یا لااقل اینطور بنظر میرسد .
10.عدم موفقیت در حفظ جایگاه نظام آموزشی در توسعه همه جانبه كشور، عدم توجه به پژوهش به عنوان یك اصل مهم در نظام آموزشی ، تاكید صرف بر حفظ مطالب درسی ، عدم موفقیت در ایجاد یك سیستم ارزشیابی صحیح در بین معلمان ،سیستم فعلی ارزشیابی باعث دلسردی معلمان در آموزش شده است و………….