كانون گرم خانواده
اینك دختر و پسر عزیز جوان ما خوب میدانند كه هدف اصلی در «ازدواج» و نتیجهی عالی این پیوند مقدّس «تشكیل خانواده» است.
در روزگار ما همه از خانواده می گویند و دغدغهی خانواده را دارند. جامعه شناسان اولین حلقهی شكلگیری بنیان جامعه را خانواده میدانند. روانشناسان ریشهی حالات روانی انسانها را در خانواده جستجو میكنند.
در ادامه نکات و منویات مقام معظم رهبری حفظه الله در خصوص خانواده به شیوه ای نو بیان شده است
اشاره
اینك دختر و پسر عزیز جوان ما خوب میدانند كه هدف اصلی در «ازدواج» و نتیجهی عالی این پیوند مقدّس «تشكیل خانواده» است.
در روزگار ما همه از خانواده می گویند و دغدغهی خانواده را دارند. جامعه شناسان اولین حلقهی شكلگیری بنیان جامعه را خانواده میدانند. روانشناسان ریشهی حالات روانی انسانها را در خانواده جستجو میكنند. دانشمندان تربیت، نقطهی عزیمت تربیت را خانواده میدانند و مصلحان اجتماعی هر نوع تحول صلاح گرایانه را منوط به خانواده میدانند و...
به راستی خانواده چقدر اهمیت دارد؟
نظر اسلام در این باره چیست؟
چگونه میتوان شالودهی خانواده را محكم كرد؟
و...
شنیدن سخنان رهبر عزیز به عنوان یك دانشمند برجستهی اسلامی و متفكر زمان شناس در ترسیم جایگاه خانواده و نقشهای گوناگون آن برای جوانانی كه در آغاز تشكیل این نهاد پُر ارج هستند، راهگشاست:
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif كلمهی طیبه یا نهاد پاك
خانواده، كلمهای طیبه[1]است. كلمهی طیبه هم خاصیتش این است كه وقتی یك جایی به وجود آمد، مرتب از خود بركت و نیكی میتراود و به پیرامون خودش نفوذ میدهد. كلمهی طیبه همان چیزهایی است كه خدای متعال آن را با همان اساس صحیح به بشر اهدا كرده. اینها همه كلمهی طیبه است؛ چه معنویات و چه مادیات.27
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif سلول اصلی پیكرهی اجتماع
همچنان كه بدن انسان از سلولها تشكیل شده كه نابودی و فساد و بیماری سلولها بطور قهری و طبیعی، معنایش بیماری بدن است و اگر توسعه پیدا كند به جاهای خطرناكی برای كل بدن انسان منتهی میشود، همین طور جامعه هم از سلولهایی تشكیل شده، كه این سلولها خانوادهاند. هر خانوادهای یكی از سلولهای پیكرهی اجتماع و بدنهی اجتماع است. وتی اینها سالم بودند، وقتی اینها رفتار درست داشتند، بدنهی جامعه، یعنی آن پیكرهی جامعه سالم خواهد بود.28
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif خانوادهی سالم، جامعهی سالم
اگر در جامعهای خانواده مستحكم شد و زن و شوهر حقوق یكدیگر را رعایت كردند و با هم اخلاق خوش داشته و سازگاری نمودند و با همكاری هم مشكلات را بر طرف نموده و فرزندان را تربیت كردند، جامعهای كه این طور خانوادهها را داشته باشد، به صلاح خواهد رسید و نجات پیدا خواهد كرد و اگر مصلحی در جامعه باشد میتواند این طور جوامع را اصلاح نماید. اگر خانوادهای نبود، بزرگترین مصلحین هم بیایند نمیتوانند جامعه را اصلاح كنند.29
هر كشوری كه در آن بنیان خانواده مستحكم باشد، بسیاری از مشكلات آن كشور، بخصوص مشكلات اخلاقی و معنوی آن به بركت خانوادهی سالم و مستحكم برطرف میشود یا اصلاً بوجود نمیآید.30
این پیوند ازدواج و زناشویی، یكی از نعمات بزرگ الهی و یكی از اسرار آفرینش است و یكی از موجبات بقا و ماندگاری و صحت و صلاح جوامع است.31
تشكیل خانواده اگر به شكل سالمی صورت بگیرد و اخلاق حاكم بر زوجین، صحیح و منطقی و منطبق با اصول شرع، با آنچه كه خداوند معین فرموده باشد، این پایهی اصلاح جامعه است و پایهی سعادت همه افراد جامعه است.32
تشكیل بنای خانواده، یك نیاز اجتماعی است، اگر چنانچه در یك جامعهای، خانوادهها درست بودند، سالم بودند، استحكام داشتند، تزلزل نداشتند، حدود و ثغور خانواده محفوظ بود، این جامعه میتواند به خوبی اصلاح بشود.افرادش میتوانند رشد فكری پیدا كنند و از لحاظ روحی كاملاً سالم باشند، میتوانند انسانهایی بدون عقده باشند.33
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif جامعهی بیخانواده، خاستگاه مشكلات روانی
جامعهی بیخانواده جامعهی آشفتهای است، جامعهی نامطمئنی است.. جامعهای است كه در آن مواریث فرهنگی و فكری و عقاید نسلها به یكدیگر آسان منتقل نمی شود. جامعهای كه در آن تربیت انسان به راحتی و روانی صورت نمیگیرد. اگر جامعهای خانواده نداشته باشد یا خانواده در آن متزلزل باشد. انسان در بهترین پرورشگاههای خود پرورش پیدا نخواهد كرد.34
خانواده كه نبود، نوجوان نیست،كودك نیست، انسان نیت، مرد و زن صالح نیست، اخلاق نیست، انتقال تجربیات مثبت و خوب و با ارزش نسل گذشته به نسل بعد نیست.35
خانواده كه نبود، مركز تولید ایمان و دین باوری دیگر نیست.36
جوامعی كه در آن خانواده سست و بی بنیاد است یا خانواده اصلاً تشكیل نمیشود یا كم تشكیل میشود، یا اگر تشكیل شد متزلزل است و در معرض نابودی و فناست. در این جوامع مشكلات روانی و عصبی بسیار بیشتر از آن جوامعی است كه در آنها خانوادههایی مستقر هستند و زن و مرد به یك نقطه و كاونی متصلند.37
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif نسلهای بیحفاظ
خانواده بنیاد بسیار مهم و حایز اهمیتی است. فایدهی خانواده در تربیت نسل بشر و ایجاد انسانهای سالم از لحاظ معنوی و فكری و روانی یك فایدهی منحصر به فردی است. هیچ چیز جای خانواده را نمی گیرد...وقتی نظام خانواده وجود داشته باشد، این میلیاردها انسان، هر كدامشان دو مكمل و دو پرستار را نمی گیرد.38
خانواده یك محیط امنی است كه در آن چه فرزندان و چه خود پدر و مادر می توا نند روح و فكر و ذهن خود را در این محیط امن و قابل اعتماد، سالم نگهدارند و رشد بدهند. وقتی خانواده سست شد، نسلهایی كه همینطور پشت سر هم می آیند، بی حفاظ اند.39
انسان برای تربیت است؛ انسان برای هدایت و تعالی و كمال است. این نمی شود مگر در یك محیط امن؛ محیطی كه در آن عقیده به وجود نیاید، انسان اشباع بشود، درآن تعلیمات هر نسلی به نسل بعد منعكس بشود و از كودكی یك انسان تحت تعلیم صحیح، روان، طبیعی و فطریِ دو معلم كه نسبت به او از همهی انسانهای عالم مهربانترند یعنی پدر و مادر قرار بگیرد.40
اگر خانوادهای در جامعه نباشد، همه تربیتهای بشری و همه نیازهای روحی انسانها ناكام خواهد ماند زیرا طبیعت و ساخت بشری این كونه است كه جز در آغوش خانواده دو در محیط خانواده و در آغوش پدر و مادر آن تربیت سالم و كامل و بی عیب و بی عقده وآن بالندگیِ لازم روحی و عاطفی، صحیح وسالم و كامل بار خواهد آمد كه در خانواده بار بیاید و در خانواده تربیت شود. اكر محیط زندگی آرام ومناسبی در خانواده حكم فرما باشد، میتوان خاطر جمع شد كه فرزندان از لحاظ ساختار عاطفی و روانی سالم هستند.41
در خانواده، سه دسته انسان اصلاح می شوند، یكی مردها كه پدران این خانواده هستند، یكی زنها كه مادران این خانوادهاند و دیگر كودكان كه نسل بعدی این جامعه هستند.42
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif مختصّات خانوادهی خوب
خانوادهی خوب یعنی، زن و شوهری كه با هم مهربان باشند، با وفا و صمیمی باشند و به یكدیگر محبت و عشق بورزند، رعایت همدیگر را بكنند، مصالح همدیگر را گرامی و مهم بدارند، این در درجه اول.
بعد، اولادی كه در آن خانواده به وجود میآید، نسبت به او احساس مسئولیت كنند، بخواهند او را از لحاظ مادی و معنوی سالم بزرگ كنند. بخواهند از لحاظ مادی و معنوی او را به سلامت برسانند، چیزهایی به او یاد بدهند؛ به چیزهایی او را وادار كنند، از چیزهایی او را بازدارند و صفات خوبی را در او تزریق كنند. یك چنین خانوادهای اساس همه اصلاحات واقعی در یك كشور است. چون انسانها در چنین خانوادهای خوب تربیت میشوند، با صفات خوب بزرگ میشوند. با شجاعت، با استقلال عقل، با فكر، با احساس مسئولیت، با احساس محبت، با جرئت، جرئت تصمیم گیری، با خیرخواهی - نه بدخواهی – با نجابت، خب وقتی مردم جامعهای این خصوصیات را داشته باشد، این جامعه دیگر روی بدبختی را نخواهد دید.43
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif خانوادهی سالم، انتقال فرهنگ
انتقال فرهنگها و تمدنها و حفظ اصول و عناصر اصلی یك تمدن و یك فرهنگ در یك جامعه و انتقالش به نسلهای پیدرپی، به بركت خانواده انجام میگیرد.44
اساس ازدواج و مهمترین مصلحت ازدواج، عبارتست از تشكیل خانواده. علت هم این است كه اگر خانواده سالمی در یك جامعهای وجود داشته باشد، آن جامعه سالم خواهد شد و مواریث فرهنگی خودش را به صورت صحیح منتقل خواهد كرد. در آن جامعه تربیت كودكان به بهترین وجه صورت میپذیرد. لذاست كه در آن كشورها و جوامعی كه خانواده دچار اختلال میشود معمولاً اختلالات فرهنگی – اخلاقی به وجود میآید.45
اگر نسلها بخواهند فرآوردههای ذهنی و فكری خود را به نسلهای بعدی منتقل كنند و جامعه از گذشته خودش بخواهد سود ببرد، این فقط با خانواده ممكن است. در محیط خانواده است كه اول بار همهی هویت و شخصیت یك انسان بر اساس فرهنگ آن جامعه شكل میگیرد و این پدر و مادرند كه به طور غیرمستقیم و بدون اینكه خود آنهاتصنعی به كار ببرند، به طور طبیعی محتوای ذهن و فكر و عمل و معلومات و اعتقادات و مقدسات و اینها را به نسل بعدی منتقل میكنند.46
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif خانوادهی سالم، آرامش افراد
نگرش اسلام به خانواده، نگرشی درست، نگرشی اصیل و یك نگاه همراه با اهتمام است كه خانواده اصل قرار داده شده و به هم زدن بنیان خانواده یا آشفته نمودن آن جزء بدترین كارهاست.47
خانواده در اسلام یعنی محل سكونت دو انسان، محل آرامش روانی دو انسان، محل انس دو انسان با یكدیگر، محل تكامل یك نفر به وسیلهی یك نفر دیگر، آن جایی كه انسان در آن صفا میابد، راحتی روانی میابد، این محیط خانواده است. كانون خانواده در اسلام این قدر اهمیت دارد.48
اسلام در بیان قرآن، در چند جا، این آفرینش زن و مرد و هم زیستی اینها و در نهایت زوجیّت آنها را برای آرامش و سكن برای زن و مرد شناخته است.49
در قرآن ، آیه «وجعل منها زوجها لیسكن الیها»[2] آمده است. دو جا در قرآن، تعبیر سكن- تا آن جایی كه من یادم هست- وجود دارد.[3] خدای متعال، زوج آدمی را از جنس او قرار داد، زوج زن را، زوج مرد را از جنس خود او قرار داده، «لیسكن الیها» تا اینكه آدمی بتواند – چه مرد و چه زن – در كنار شوهر یا همسر، احساس آرامش كند.50
این آرامش، سكونت و نجات از تلاطمهای روحی و اضطرابهای زندگی است. میدان زندگی، میدان مبارزه است و انسان در او دائماً در معرض نوعی اضطراب است، این بسیار چیز مهمی است. اگر این آرامش و سكونت به نحو صحیحی تحقق پیدا كند، زندگی سعادتمندانه میشود، زن خوشبخت میشود، بچههایی كه در این خانه متولد میشوند و پرورش مییابند، بدون عقده رشد خواهند یافت و خوشبخت خواهند شد. یعنی از این جهت، زمینه برای خوشبختی همه اینها فراهم است.51
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif انسان كه ماشین نیست!
وقتی كه زن و شوهر در پایان كار روزانه یا در وسط روز بهم میرسند، و همدیگر را میبینند، هر دو از هم توقع دارند كه توانسته باشند محیط را شاد، سرزنده، قابل زیست و رفع كنندهی خستگی ساخته باشند. این توقع بجایی است. اگر چنانچه بتوانید این كار را بكنید، زندگی شیرین میشود.52
انسان در تلاطمهای زندگی كه ناشی از برخوردهای ناگزیر است، به دنبال یك فرصت میگردد تا به آن پناه برد. اگر یك زوج باشند،در این تلاطمها به یكدیگر پناه میبرند، زن به شوهرش پناه میبرد و شوهر هم به زنش پناه میبرد. مرد در كشاكش زندگی مردانه خود، احتیاج به یك لحظهی آرامشی دارد تا بتواند راه را ادامه بدهد. آن لحظهی آرامش كِی است؟ همان وقتی است كه او در محیط سرشار از محبت و عطوفت خانوادگی خودش قرار میگیرد. با همسر خودش كه به او عشق میورزد، با اوست، در كنار اوست و با او احساس یگانگی میكند. وقتی با همسر خود مواجه میشود، این همان لحظه آسایش و آرامش است.53
زن هم در كشاكش زندگی زنانه خود، با بحرانها و با تلاطمهایی مواجه میشود. چه در محیط بیرون از خانه مشغول تلاش و فعالیت و كارهای گوناگون سیاسی، اجتماعی و... باشد یا در داخل خانه مشغول باشد كه زحمت و اهمیتش كمتر از كار بیرون نیست. حالا زن در این كشاكش به تلاطمهایی برخورد میكند و چون روح او ظریفتر است، بیستر به آرامش، به آسایش، به تكیه كردن به یك شخص مطمئن احتیاج دارد. او كیست؟ او شوهر است.54
انسان كه ماشین نیست، انسان روح است، انسان معنویت است، انسان عواطف و احساسات است. حالا میخواهد آرامش پیدا كند. این آرامش كجاست؟ محیط خانواده است.55
محیط خانواده، محیط آرامش است باید محیط آرامش باشد. این عاطفه ای كه در زن و مرد نسبت به هم وجود دارد، به این آرامش درونی كمك میكند. این سكونت، این آرامش، به معنای آرامش در مقابل حركت نیست، حركت خوب است؛ این به معنای آرامش در مقابل تلاطم است. انسان گاهی در زندگیاش دچار تلاطم میشود. همسر، یك آرامشی به انسان میدهد كه متلاطم نباشد. این در صورتی است كه فضای خانه، فضای متلاطمی نباشد.56
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif خانوادهی آرامتر با بهرهوری بیشتر
هر انسانی – هم زن و هم مرد – در طول زندگی، در شبانه روز مشكلاتی دارد و با پیشآمدها و حوادثی مواجه است. این حوادث اعصاب را میكوبد و خسته میكند. انسانها را دچار ناآرامی و سرسیمگی میكند. وقتی وارد محیط خانو.اده شد، این محیط امن و امان به او تجدید قوا میبخشد. او را آمادهی یك روز دیگر و یك شبانه روز دیگر میكند. خانواده برای تنظیم زندگی انسان خیلی مهم است. البته خانواده باید خوب اداره بشود، باید سالم اداره بشود.57
این بهرهای كه مرد و زن از این خانوادهی آرام میبرند، بهرهی كاری آنها را در بیرون خانواده بالا میبرد، به آن اهمیت و ارزش میدهد، آن را باارزش و با كیفیت میكند.58
فرصت ازدواج و آرام گرفتن در یك مجموعهی خانواده،یكی از فرصتهای مهم زندگی برای مرد و زن است. این یك وسیلهی آسایش، آرامش روحی، وسیلهی دلگرم شدن به تداوم فعالیت زندگی است، وسیلهی تسلی، وسیلهی پیدا كردن یك غمخوار نزدیك است، كه برای انسان در طول زندگی بسیار لازم است.59
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif فرصتی برای تجدید قوا
در داخل خانواده است كه مرد و زن – كه زوجین هستند – میتوانند تجدید قوا كنند، میتوانند همت خودشان را برای ادامه راه آماده كنند. میدانید كه زندگی یك مبارزه است، كل زندگی عبارتست از یك مبارزهی بلند مدت،مبارزه با عوامل طبیعی، مبارزه با موانع اجتماعی، مبارزه با درون خود انسان كه مبارزهی با نفس است. دائم انسان در حال مبارزه است. بدن انسان هم در حال مبارزه است. جسم انسان هم دائم دارد با عوامل مضر مبارزه میكند، قدرت این مبارزه وقتی در جسم باشد، جسم سالم است. در انسان، این مبارزه باید صحیح، منطقی، در جهت درست، با رفتارهای صحیح و با ابزارهای درست باشد.
این مبارزه گاهی یك استراحت و یك باراندازی لازم دارد. این یك سفر و یك حركت است. این نقطهی استراحت، داخل خانواده است.60
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif احترام به قرارداد زناشویی
خانواده یك قرارداد است، یك امر طبیعی نیست كه دو چیز را به هم وصل كرده باشند. نه! یك قرارداد است. یك امر اعتباری است. ماندن او بسته به این است كه طرفین قضیه و جامعه و قانون آن را محترم بشمارند. اگر به آن بیاعتنایی كردند، باقی نمیماند.61
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif غریزهی جنسی، نیاز متقابل
اسلام همین غریزهی جنسی را پشتوانهی بنای خانواده قرار داده است، یعنی، وسیلهی استحكام خانواده قرار داده است. یعنی چه؟ یعنی وقتی زن و مرد عفیفاند و متدین و خداترساند و طبق دستور اسلام از گناه در باب غریزهی جنسی اجتناب میكنند، طبعاً نیاز زن و مرد به یكدیگر در این مورد بیشتر خواهد شد. وقتی به هم زیادتر احتیاج داشتند، این بنای خانواده كه پایه اصلیاش زن و مرد است، مستحكمتر خواهد شد.62
اسلام میخواهد این پشتوانه را از خانواده نگیرد. اسلام میخواهد این انسانها بیرون از محیط خانواده این غریزه را اشباع نكنند، تا نسبت به خانواده بیقید و بیاعتنا و لاابالی بشوند، لذاست كه جلوی راه را سد میكند.63
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif تدیّن؛ رمز مانایی خانواده
در بنا و تشكیل خانواده و در حفظ خانواده، باید این احكام اسلامی را رعایت كرد تا خانواده باقی بماند. لذا شما در خانوادههای متدین كه زن و شوهر به این حدود اهمیت میدهند میبینید كه سالهای متمادی با هم زندگی میكنند. محبّت زن و شوهر به یكدیگر باقی میماند و جداییشان از هم سخت است و دل در گرو محبت یكدیگر دارند. این حسن و این محبتهاست كه بنای خانواده را ماندگار میكند و لذا اسلام به این چیزها اهمیت داده است.64
اگر روشهای اسلامی رواج پیدا كند، خانواده ها مستحكم خواهد شد. همچنانكه در گذشته های ما – نه در دوران منحوس پهلوی – آن وقتهایی كه هنوز ایمان مردم سالمتر و كاملتر و دست نخوردهتر بود، در زمان قدیم. خانواده مستحمكتر بود.زن و شوهر به هم علاقهمندتر بودند، فرزندان در محیطهای امن و امان بیشتری پرورش پیدا میكردند. حالا هم راه همین است. آن خانادهای كه جهات اسلامی را رعایت میكنند، اینها غالباً خانوادههایی محكمتر، بهتر، قویتر و محیط امن تری برای فرزندان و كودكان خواهند بود.65
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif نقش زن و شوهر
دختر و پسر باید سعی كنند این پیوند را پاسداری كنند. وظیفهی ی آنها هم نیست كه بگوییم هر كاری یكی كرد دیگری تحمل كند.نه، باید هر دو به هم كمك كنند تا این كار صورت گیرد.66
نمیشود بگوییم شوهر سهم بیشتری دارد یا زن سهم بیشتری دارد، نه، هر دو در حفظ این بنیان و در حفظ این اجتماع دو نفره، كه بعدها به تدریج زیاد میشود، نقش دارند.76
از هر چیزی كه محیط خانواده را متشنج و دچار افسردگی و هیجانهای بیمورد نماید، اجتناب كنید. هم زن و هم مرد بنا را بر سلزش و همزیستی و همراههی بگذراند. آنچه در خانواده خیرات وجود دارد، مال زن و شوهر است و در نهایت مال فرزندان است، مال یك طرف نیست. اگر خدای ناكرده در محیط خانواده بیمحبّتی و عدم اطمینان و صمیمیت باشد، رنجش مال هر دو طرف است.68
در استحكام بنیان خانواده، خود زن و شوهر بیشترین نقش را دارند. با گذشت خودشان، با همكاری خود، با مهربانی و محبّت و اخلاق خوب خودشان – كه از همه مهمتر هم محبّت است – میتوانند این برا ماندگار و این سازگاری را همیشگی بكنند.69
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif خانواده در جوامع اسلامی
در محیط اسلامی، زن و شوهر با هماند، در مقابل هم مسئولاند، در مقابل فرزندان مسئولاند در مقابل محیط خانواده مسئولاند. ببینید از نظر اسلام خانواده این قدر مهم است.70
در محیطهای اسلامی، خانواده آنچنان مستحكم است كه گاهی دو نسل هم میگذرد و میبینید پدربزرگ و پدر و نوه در یك خانه دارند با هم زندگی میكنند. این چقدر ارزش دارد؟ نه اینها از آنها سیر میشوند، نه آنها با اینها بد میشوند. همه به كمك هم میآیند.71
در جوامع اسلامی، یعنی جوامع متدین و مذهبی، مشاهده میكنیم كه دو نفر آدم مدت طولانی با هم زندگی میكنند و اصلاً از هم سیر نمیشوند، بلكه دلبستگی شان به هم بیشتر میشود، انس و محبت و وفایشان به همدیگر بیشتر میشود، لین همان خاصیت تدین و دینداری و مذهبی بودن و جهات خدایی را رعایت كردن است.72
در اسلام و در فرهنگ اسلامی، خانواده با دوام است. توی خانواده پدربزرگها و مادربزرگها و پدر و مادر هستند، نوه ها و نتیجه هایشان را میبینند... سنتها را به هم منتقل میكنند. نسل گذشته مواریث خودش را به نسل بعد تحویل میدهد. بریده و بیریشه و تنها و بیعاطفه بار نمیآیند.73
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif خانوادهی ایرانی، الگوی جهانی
بحمدالله،در كشور ما و در بسیاری از جوامع شرقی، بخصوص جوامع اسلامی، هنوز كمربند خانواده محفوظ است. آن پیوند خانوادگی، بحمدالله هست. آن صمیمیت و صفا و محبت هست. زن دلش برای مرد خود میطپد،یكدیگر را از اعماق دل دوست دارند و زندگی صمیمی دارند. در جاهای دیگر این چیزها خیلی كم است. در كشورهای ما بخصوص در ایران، این زیاد است. این را تأمین كنید.74
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gifhttp://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gifhttp://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif
منابع:
27. خطبهی عقد مورخهی 15/12/1379
28. خطبهی عقد مورخهی 8/3/1381
29. خطبهی عقد مورخهی 14/6/1372
30. خطبهی عقد مورخهی 2/9/1376
31. خطبهی عقد مورخهی 23/12/1379
32. خطبهی عقد مورخهی 8/3/1381
33. خطبهی عقد مورخهی 11/5/1374
34. خطبهی عقد مورخهی 29/10/1377
35. خطبهی عقد مورخهی 30/3/1379
36. خطبهی عقد مورخهی 12/11/1372
37. خطبهی عقد مورخهی 21/12/1379
38. خطبهی عقد مورخهی 4/10/1381
39. خطبهی عقد مورخهی 18/12/1376
40. خطبهی عقد مورخهی 20/5/1376
41. خطبهی عقد مورخهی 11/5/1374
42. خطبه عقد مورخهی 19/2/1374
43. خطبهی عقد مورخهی 12/9/1377
44. خطبهی عقد مورخهی 26/1/1377
45. خطبهی عقد مورخهی 16/1/1378
46. خطبهی عقد مورخهی 15/10/1379
47. خطبهی عقد مورخهی 15/10/1379
48. خطبهی عقد مورخهی 4/10/1374
49. خطبهی عقد مورخهی 6/9/1376
50. خطبهی عقد مورخهی 5/10/1375
51. خطبهی عقد مورخه 31/4/1376
52. خطبهی عقد مورخهی 24/1/1378
53. خطبهی عقد مورخهی 6/6/1381
54. خطبهی عقد مورخهی 6/6/1381
55. خطبهی عقد مورخهی 16/11/1379
56. خطبه عقد مورخهی 8/3/1381
57. خطبهی عقد مورخهی 29/10/1377
58. خطبهی عقد مورخهی 15/12/1379
59. خطبهی عقد مورخهی 9/12/1380
60. خطبهی عقد مورخهی 8/3/1381
61. خطبهی عقد مورخهی 19/1/1377
62. خطبهی عقد مورخهی 9/12/1380
63. خطبهی عقد مورخهی 18/12/1376
64. خطبهی عقد مورخهی 23/12/1379
65. خطبهی عقد مورخهی 15/1/1378
66. خطبهی عقد مورخهی 30/7/1376
67. خطبهی عقد مورخهی 16/5/1379
68. خطبهی عقد مورخهی 6/9/1376
69. خطبهی عقد مورخهی 17/11/1379
70. خطبهی عقد مورخهی 18/6/1376
71. خطبهی عقد مورخهی 20/10/1372
72. خطبهی عقد مورخهی 2/1/1380
73. خطبهی عقد مورخهی 24/5/1374
74. خطبهی عقد مورخهی 31/4/1376
لینک از سایت سازمان بسیج دانشجویی