• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 4921)
دوشنبه 20/6/1391 - 15:5 -0 تشکر 556628
400 نكته از تفسیر نور

به لطف خداوند، مجموعه «تفسیرنور» تألیف حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتى كه با زبانى ساده و روان، نكات و پیام‏هاى آیات قرآن كریم را ارائه كرده، مورد استقبال حوزویان، دانشگاهیان و فرهنگیان قرار گرفت و پیشنهادات و نظرات خود را در جهت عرضه گسترده‏تر مطالب آن ارسال كردند.
از این‏رو سعى شده مطالب دوره‏ى 12 جلدى تفسیر نور در قالب‏هاى متفاوت در اختیار علاقه‏مندان قرار گیرد:
1. انتشار تفسیر سوره‏هاى: یوسف، حجرات، زمر، یس، اسراء، نور و... در قطع پالتوى.
2. نگاه موضوعى به پیام‏هاى تفسیرنور كه كتاب 300 نكته در مدیریت محصول این نگاه است و به زودى در موضوعات حقوقى و اقتصادى نیز منتشر مى‏شود.
3. انتشار مطالب برگزیده هر جلد از تفسیر نور در قالب پرتوى از نور.
4. انتشار كتاب پرسش‏ها و پاسخ‏هاى قرآنى بر اساس مطالب تفسیرنور.
5. جمع‏آورى نكته‏هاى مهم دوره‏ى 12 جلدى و تنظیم آنها در قالب مباحث: اعتقادى، اجتماعى، اخلاقى و عبادى كه این كار توسط برادر گرامى حجّت‏الاسلام و المسلمین عباس بابائیان صورت گرفته و پس از تأیید مؤلف محترم، تحت عنوان 400 نكته از تفسیر نور منتشر مى‏شود.
امید است این فعالیت‏هاى متنوع قرآنى، زمینه مهجوریت‏زدایى از قرآن كریم را در میان اقشار مختلف جامعه فراهم سازد.
مركز فرهنگى درسهایى از قرآن

http://tarvijequran.com

دوشنبه 20/6/1391 - 23:56 - 0 تشکر 558602

260. مقایسه متقین و مستكبرین(1777)


وَقِیلَ لِلَّذِینَ اتَّقَوْاْ مَاذَآ أَنزَلَ رَبُّكُمْ قَالُواْ خَیْراً لِّلَّذِینَ أَحْسَنُواْ فِى هَذِهِ الدُّنْیَا حَسَنَةٌ وَلَدَارُ الْأَخِرَةِ خَیْرٌ وَلَنِعْمَ دَارُ الْمُتَّقِینَ
وبه پرهیزكاران گفته شد: پروردگارتان چه نازل كرده است؟ گویند: خیر (نازل كرده است) براى كسانى كه نیكى كرده‏اند در این دنیا نیكى است و قطعاً سراى آخرت بهتر است و چه نیكوست سراى پرهیزكاران.
در آغاز اسلام، آنانكه وارد مكّه مى‏شدند و نام قرآن و پیامبر را شنیده بودند، در برخورد با افراد مختلف، از آنها مى‏پرسیدند: «ماذا انزل ربّكم» خدایتان چه نازل كرده است؟ در پاسخ به این افراد مشركان مى‏گفتند: «اساطیر الاولین» و مؤمنان مى‏گفتند: «خیراً» آنچه را مایه خیر و سعادت است نازل فرموده است.
آنكه در دعا از خدا حسنه مى‏خواهد، «ربّنا اتنا فى‏الدنیا حسنة» باید خود اهل احسان باشد، زیرا «للّذین احسنوا فى هذه الدنیا حسنة»
دو تابلوى زیبا و روشن (مقایسه آیات 23 تا 28 و 30 تا32 همین سوره)
«مستكبرین» «متقین»
قضاوت:
«اذا قیل لهم ماذا انزل ربّكم قالوا اساطیر الاولین»
«و قیل الّذین اتّقوا ماذا انزل ربّكم قالوا خیراً»
نتیجه دنیوى:
«فاتى‏اللَّه بنیانهم من القواعد»
«للّذین‏احسنوافى هذه‏الدنیا حسنة»
كیفر اخروى:
«ثمّ یوم القیمة نخزیهم ... فادخلوا ابواب جهنم»
«و لدار الاخرة خیر ...جنات عدن یدخلونها»
هنگام مرگ:
«تتوفاهم الملائكة ظالمى انفسهم»
«الّذین تتوفاهم الملائكة طیبین»

دوشنبه 20/6/1391 - 23:56 - 0 تشکر 558605

261. بشارت خداوند به اولیایش(1778)


بشارت اهل ایمان و تقوا، در دنیا از طریق خواب‏ها و رؤیاهاى صادقه، الهامات الهى، نزول آرامش و سكینه، خنثى شدن توطئه‏ها، مستجاب شدن دعاها و دیدار معصومین به هنگام مرگ است و در آخرت نیز دریافت نعمت‏هاى الهى است.
همچنان كه رسول خداصلى الله علیه وآله به مناسبت این آیه فرمود: بشارت دنیوى همان خواب‏هاى خوبى است كه در آن مژده است وبشارت اخروى بشارتى است كه لحظه‏ى مرگ به او داده مى‏شود كه تو و كسانى كه تو را به سوى قبر حمل مى‏كنند، آمرزیده مى‏شوید.(1779) و در روایتى امام باقرعلیه السلام به ابوحمزه‏ثمالى فرمود: لحظه‏ى مرگ، محمّد و على‏علیهما السلام نزد مؤمن حاضر شده ومى‏فرمایند: به سوى ما بیا كه آینده‏ى تو بهتر از گذشته است و روح تو به روح خداوند ملحق مى‏شود.(1780)
بشارت‏هاى خداوند به اولیایش در دنیا، در آیات دیگر قرآن آمده است كه نشان مى‏دهد اولیاى خدا در همین دنیا نیز فائز و برنده‏اند، زیرا:
 1. آرامش دارند. «أَلا بذكر اللَّه تطمئنّ القلوب»(1781)
 2. توكّل دارند. «فلیتوكّل المؤمنون»(1782)
 3. امداد غیبى مى‏شوند. «وجنوداً لم تروها»(1783)
 4. همواره پیروز هستند. «اِحدَى الحُسنیین»(1784)
 5. بینش و نور دارند. «یجعل لكم فرقانا»(1785)
 6. در بن بست قرار نمى‏گیرند. «یجعل له مَخرجاً»(1786)
 7. كارشان را بیهوده نمى‏بینند. «فمن یعمل مثقال ذرّة خیراً یره»(1787)
 8. از ملامت‏ها نمى‏ترسند. «لایخافون لَومَة لائم»(1788)
 9. از مردم نمى‏ترسند. «انّ الناس قد جمعوا لكم فاخشوهم فزادهم ایمانا»(1789)
 10. از طاغوت نمى‏ترسند. «فاقض ما انتَ قاض»(1790)
 11. گرفتار حیرت نیستند. «یهدیهم ربّهم بایمانهم»(1791)
 12. محبوبیّت دارند. «سیجعل لهم الرّحمن وُدّا»(1792)
 13. كارهاى فانى خود را با رنگ الهى جاودانه مى‏كنند. «صِبغة اللَّه»(1793)

دوشنبه 20/6/1391 - 23:56 - 0 تشکر 558606

262. برخورد انسان‏ها با نعمت‏ها(1794)


انسان در برخورد با نعمت، چهار حالت دارد: حسادت، بُخل، ایثار، غبطه. اگر پیش خود گفت: حال كه ما فلان نعمت را نداریم، دیگران هم نداشته باشند، حسادت است. اگر گفت: فقط ما برخوردار از این نعمت باشیم ولى دیگران نه، این بُخل است. اگر گفت: دیگران از نعمت برخوردار باشند، اگر چه به قیمتى كه ما محروم باشیم، این ایثار است. اگر گفت: حالا كه دیگران از نعمت برخوردارند، اى كاش ما هم بهره‏مند مى‏شدیم، این غبطه است.
امام باقرعلیه السلام فرمودند: من گاهى به بعضى از فرزندانم محبّت مى‏كنم و آنها را روى زانوانم مى‏نشانم در حالى كه استحقاق این همه محبّت را ندارند، تا مبادا علیه سایر فرزندانم حسادت بورزند و ماجراى یوسف تكرار شود.(1795)

دوشنبه 20/6/1391 - 23:56 - 0 تشکر 558609

263. انفاق و درجات آن(1796)


انفاق داراى درجاتى است؛
 گام اوّل: بخشش از فضل و داده‏هاى الهى. «انفقوا مما رزقناكم»(1797)
 گام دوم: بخشش از دسترنج و كسب حلال. «انفقوا من طیبات ما كسبتم»(1798)
 گام سوم: بخشش از آنچه دوست دارند. «لن تنالوا البّر حتّى تنفقوا مما تحبّون»(1799)
 گام چهارم: ایثار. «و یؤثرون على انفسهم و لو كان بهم خصاصه»(1800)

دوشنبه 20/6/1391 - 23:57 - 0 تشکر 558610

264. نشانه‏هاى مؤمن مخلص(1801)


1. در انفاق: «لانرید منكم جزاء و لاشكوراً»(1802) از كسى توقع پاداش و تشكر ندارد.
2. در عبادت: «و لا یشرك بعبادة ربّه احداً»(1803) جز خداوند كسى را بندگى نمى‏كند.
3. در تبلیغ: «إن اجرى الاّ على اللَّه»(1804) به غیر خداوند از كسى پاداش نمى‏خواهد.
4. در ازدواج: «ان یكونوا فقراء یغنهم اللَّه من فضله»(1805) از فقر نمى‏هراسد و با توكل به وعده خدا ازدواج مى‏كند.
5. در برخورد با مردم: «قل اللَّه ثم ذرهم»(1806) جز رضاى او همه چیز را كنار مى‏گذارد.
6. در جنگ وبرخورد با دشمن: «و لایخشون احداً الا اللَّه»(1807) از كسى به جز خدا نمى‏هراسد.
7. در مهرورزى و محبّت: «والّذین آمنوا اشدّ حبّاً للَّه»(1808) هیچ كس را به اندازه خداوند دوست نمى‏دارد.
8. در تجارت و كسب و كار: «رجال لاتلهیهم تجارة و لابیع عن ذكراللَّه»(1809) از یاد خداوند غافل نمى‏شود.

دوشنبه 20/6/1391 - 23:57 - 0 تشکر 558612

265. نشانه‏هاى مؤمن مشرك‏


1. عزّت را از دیگران آرزو مى‏كند: «أیبتغون عندهم العزّة»(1810)
 2. در عمل: «خلطوا عملاً صالحاً وآخر سیّئاً»(1811) كار شایسته را با ناشایست مى‏آمیزد.
3. در برخورد با دیگران: «كلّ حزب بما لدیهم فرحون»(1812) دچار تعصّبات حزبى و گروهى مى‏شود.
4. در عبادت: «الّذین هم عن صلاتهم ساهون . الّذین هم یرائون»(1813) بى‏توجّهى و ریاكارى مى‏كند.
5. در جنگ و نبرد: «یخشون النّاس كخشیة اللَّه»(1814) از مردم مى‏ترسد.
6. در تجارت وامور دنیوى: «اَلْهاكم التَّكاثُر»(1815) افزون‏طلبى، او را سرگرم مى‏كند.
7. در انتخاب دین و دنیا: «و اذا رأوا تجارة او لهواً انفضّوا الیها و تركوك قائماً»(1816) دنیا را مى‏گیرند و پیامبر را تنها مى‏گذارند.

دوشنبه 20/6/1391 - 23:58 - 0 تشکر 558614

 266. صبر و پایدارى(1817)


1. منشأ و سرچشمه صبر را از خداوند بدانیم. «و ما صبرك الا باللَّه»(1818)
2. مقصد و هدف از صبر را نیز رضایت الهى قرار دهیم، نه خوشنامى و نه هیچ چیز دیگر. «و لربّك فاصبر»(1819)
3. صبر از صفات انبیا است. «كلّ من الصّابرین»(1820)
4. صبر كلید بهشت است. «أم حسبتم ان تدخلوا الجنّة و لمّا یأتكم ...»(1821)
5. صبر در بلاها و آزمایشاتِ الهى، محك و ملاك شناخت و روشن شدن چهره‏ى مجاهدان و صابران است. «و لنبلونّكم حتّى نعلم المجاهدین منكم والصّابرین»(1822)
6. صبر سبب دریافت صلوات خداوند است. «أولئك علیهم صلوات من ربّهم»(1823)
(شاید یكى از علل صلوات بر پیامبر و اهل‏بیت او این است كه آنها صابرترین مردم بودند.)
7. صبر نسبت به ایمان، به منزله سر براى بدن است. پیامبرصلى الله علیه وآله فرمودند: «الصبر من الایمان كالرأس من البدن»(1824)
 8. صبر، میزان درجات بهشتیان است. «سلام علیكم بما صبرتم»، «أولئك یجزون الغرفة بما صبروا»(1825)، «و جزاهم بما صبروا جنّة و حریرا»(1826)
 9. صبر، داراى درجاتى است. در حدیثى مى‏خوانیم كه صبر بر مصیبت 300 و صبر بر طاعت 600 و صبر از معصیت 900 درجه دارد.(1827)
 10. در سراسر قرآن فقط در مورد صابران اجر بى‏حساب مطرح شده است. «انّما یوفّى الصّابرون أجرهم بغیر حساب»(1828)
11. قرآن مجید در كنار صبر، شكر را نیز مطرح فرموده است، اشاره به این‏كه مشكلات هم نعمت هستند. «لكلّ صبّار شكور»(1829)
12. صبر، وصیّت امام حسین‏علیه السلام به فرزندش امام سجّادعلیه السلام است. «یا بنىّ اِصبر على الحقّ و ان كان مرّا»(1830)
13. گاهى در یك اقدام چند نوع صبر دیده مى‏شود. نظیر اقدام حضرت ابراهیم در قربانى كردن اسماعیل كه هم صبر بر اطاعت و تسلیم و هم صبر بر مصیبت را لازم دارد.

دوشنبه 20/6/1391 - 23:58 - 0 تشکر 558616

267. انواع صبر(1831)


حضرت على‏علیه السلام مى‏فرماید: در مشقت و سختى‏هایى كه در راه امر به معروف و نهى از منكر به تو مى‏رسد، صبر كن.(1832)
صبر، گاهى در برابر مصیبت است، «وبشّرالصابرین الّذین اذا اصابتهم مصیبة»(1833) گاهى در برابر انجام وظیفه، «وامر بالمعروف و انه عن المنكر واصبر على ما اصابك) و گاهى در برابر گناه، چنانكه یوسف در زندان گفت: «ربّ السّجن احبّ الىّ...» پروردگار! زندان نزد من بهتر از ارتكاب گناهى است كه مرا به آن مى‏خوانند، تا آنجا كه فرمود: «انّه مَن یتّق و یصبر فانّ اللّه لا یضیع اجر المحسنین»(1834)

دوشنبه 20/6/1391 - 23:58 - 0 تشکر 558619

268. آثار و بركات صبر(1835)


صبر، كلید رستگارى و سعادت و مادر همه‏ى كمالات است و قرآن راه رسیدن به بهشت را صبر مى‏داند؛«أولئك یجزون الغُرفة بما صبروا»(1836) به آنان جایگاه بلند داده مى‏شود، به پاس بردبارى كه كردند. چنانكه فرشتگان به بهشتیان مى‏گویند: «سلامٌ علیكم بما صبرتم»(1837) درود بر شما كه پایدارى كردید. همچنین درباره‏ى رهبران الهى مى‏فرماید: «جعلنا منهم ائمّة یهدون بامرنا لمّا صبروا»(1838) آنان را به خاطر صبرشان، پیشوایانى قرار دادیم كه به امر ما هدایت مى‏نمودند.

دوشنبه 20/6/1391 - 23:58 - 0 تشکر 558621

269. جدال و انواع آن(1839)


«جدل» در لغت به معناى تاباندن طناب است و در اصطلاح به گفتگوهایى كه طرفین مى‏خواهند یكدیگر را در پیچ و تاب‏هاى بحث شكست دهند، گفته مى‏شود.
جدال دو نوع است:
 الف) جدال نیكو كه سیره‏ى انبیاست و نوعى گفتگو و تلاش براى ارشاد مردم است. چنانكه كفّار به حضرت نوح مى‏گفتند: تو براى ارشاد ما بسیار جدل و تلاش مى‏كنى. «یا نوح قد جادلتنا فاكثرت جدالنا»(1840)
ب) جدال باطل كه به منظور محو یا كم رنگ كردن حقّ، انواع طرح‏هاى انحرافى و باطل را به میان مى‏آورد. «و جادلوا بالباطل لیدحضوا به الحقّ»(1841)
در مسایل علمى و عقیدتى باید از جدل پرهیز كرد مگر با روش نیكو؛
«و لا تجادلوا اهل الكتاب الاّ بالّتى هى احسن»(1842)
«جادلهم بالتى هى احسن»(1843)

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.